Täysistunnon pöytäkirja 67/2010 vp

PTK 67/2010 vp

67. TORSTAINA 17. KESÄKUUTA 2010 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Taito- ja taideaineiden aseman vahvistaminen peruskoulussa

Kirsi Ojansuu /vihr:

Arvoisa puhemies! Vuonna 2006 sivistysvaliokunta antoi mietinnön koulutuspoliittisesta selonteosta, ja yksi keskeinen johtopäätös siinä oli se, että meillä on liian vähän taito- ja taideaineita peruskoulussa. Tämä tavoite huomioitiin, kun tehtiin hallitusohjelmaa, ja kirjaukseksi tuli: taito- ja taideaineiden valinnaisuutta lisätään. Ministeri Virkkunen asetti työryhmän vuosi sitten miettimään tätä perusopetuksen tuntijakoa, ja työryhmä antoi esityksen nyt 1. kesäkuuta.

No, siinä kävi nyt niin, että tätä hallitusohjelman tavoitetta ei millään tavalla nyt hoidettukaan siinä työryhmässä. Tässä esityksessä on monia hyviä puolia kyllä, mutta itse asiassa vain liikunnan tuntimäärää tullaan lisäämään, mutta esimerkiksi kuvaamataidon ja käsityön tuntimäärät vähentyisivät, ja se on erittäin ongelmallinen tilanne. Kysyn nyt ministeri Virkkuselta:

Miten te tulette huomioimaan, että tämä hallitusohjelman tavoite taito- ja taideaineiden valinnaisuuden lisäämisestä tulee toteutumaan jatkotyöskentelyssä?

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Todellakin hallitusohjelmaan kirjattiin tuo tärkeä tavoite, että taito- ja taideaineitten osuutta halutaan vahvistaa valinnaisuutta lisäämällä. Työryhmä, jonka tehtävänä oli pohtia tulevaisuuden peruskoulun perusopetuksen tavoitteita ja tuntijakoa, jätti muutama viikko sitten oman esityksensä, ja nämä päämäärät ovat kyllä nähdäkseni työryhmän esityksessä varsin hyvin esillä. Siinä on taito- ja taideaineitten osuutta vahvistettu ja valinnaisuutta lisätty. Mutta merkittävä rakenteellinen kysymys on tietysti se, minkä verran on kaikille yhteisiä pakollisia tunteja ja kuinka paljon siellä aidosti voidaan sitten valita oman mielenkiinnon mukaisesti näiden eri taito- ja taideaineiden välillä.

Nyt tuo työryhmäesitys on parhaillaan lausuntokierroksella, elokuun loppuun saakka, ja sen jälkeen hallitus alkaa valmistella jatkotoimia tämän pohjalta. Tuo työryhmän esityshän edellyttäisi myös perusopetuslakiin tehtäviä muutoksia, ja valtioneuvoston asetus tuntijaosta on tarkoitus antaa ensi keväänä, mutta nyt tällä hetkellä työryhmäesitys on lausuntokierroksella, ja oletan, että tästä tulee hyvin laaja ja aktiivinen keskustelu.

Kirsi Ojansuu /vihr:

Arvoisa puhemies! Itse asiassa kävi niin, että sinne tuotiin oppiaineeksi uutena draama, ja tosiaankin liikunnan tunteja lisättiin. Elikkä nyt ne muut taito- ja taideaineet laitetaan vastakkain, ne tulevat toinen toisiaan vastaan taistelemaan siinä valintatilanteessa, eli tosiasiallisesti kuitenkin muiden taitoaineiden määrä vähenee. Ja Pisa-tutkimuksessa on todettu, että me ollemme ihan siis maailman huippu tiedollisella tasolla mutta kouluviihtyvyydessä on hyvinkin paljon parantamisen varaa, ja sillä on tekemistä syrjäytymisen ehkäisyn kanssa, että ne oppilaat, jotka eivät ole teoria-aineissa lahjakkaita, jollakin osa-alueella tuntisivat onnistumista.

Miten te tulette huomioimaan tämän seikan, että tällä kokonaisuudella on vaikutusta syrjäytymisen ehkäisyyn eli tuntijako merkittävästi vaikuttaa siihen?

Opetusministeri Henna Virkkunen

Arvoisa puhemies! Tuossa työryhmän esityksessä on hyvin vahva painotus terveyttä, toimintakykyä ja taiteita sisältävällä kokonaisuudella. Näiden oppiaineiden osuus on kolmannes kaikista tunneista. Kun katsomme terveyden ja toimintakyvyn sisällä liikuntatunteja, kotitaloutta, terveystietoa ja toisaalta sitten eri taideaineita, joiksi lasketaan musiikki, kuvaamataito, käsityö ja nyt esitetty draama, näiden osuus on noin kolmannes kaikista oppitunneista, ja itse pidän erittäin tervetulleena sitä, että vahvistamme lasten ja nuorten hyvinvointia ja luovuutta näiden oppisisältöjen kautta.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.