2) Laki tuloverolain 124 §:n muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voimassa olevan tuloverolain mukaan pääomatulojen
tuloveroprosentti on 28. Hallituksen runsas kuukausi sitten eduskunnalle
antaman esityksen mukaan pääomatulosta suoritettaisiin
ensi vuoden alusta alkaen tuloveroa 30 prosentin mukaan. Hallitus
esittää myös, että siltä osin,
kuin verovelvollisen verotettavan pääomatulon
määrä ylittää 50 000
euroa, pääomatulosta suoritettaisiin veroa 32
prosentin mukaan.
Hallituksen esitys pääomatulon tuloveroprosentin
korottamisesta tulisi mielestäni hylätä.
Siltä varalta, ettei näin tapahdu, tässä lakialoitteessani
teen ehdotuksen, ettei pääomatulon tuloveroprosentin
kiristämistä kohdisteta yksityisiin liikkeen-
ja ammatinharjoittajiin, henkilöyhtiöiden osakkaisiin,
maatalouden harjoittajiin eikä metsätalouden harjoittajiin.
Yrittäjän aktiivipääomatulon
verotus tulisi eriyttää puhtaan sijoittajan passiivipääomatulon
verottamisesta. Tämä voidaan toteuttaa siten,
että verovelvollisen jaettavan yritystulon pääomatulo-osuudesta,
verotusyhtymän osakkaan tulo-osuuden pääomatulo-osuudesta,
elinkeinoyhtymän osakkaan tulo-osuuden pääomatulo-osuudesta
ja metsätalouden puhtaasta pääomatulosta määritetään
pääomatulon tulovero siten, että näiden
tulojen yhteenlasketusta määrästä 90
prosenttia katsotaan verotettavaksi pääomatuloksi
ja 10 prosenttia verovapaaksi tuloksi. Tällöin
käytännössä näiden
mainitsemieni yrittäjäryhmien pääomatulon
verotus ei kiristyisi. Tällaisia vastaavia esityksiä ovat
tehneet myös merkittävät järjestöt
kuten Suomen Yrittäjät ja Maa- ja metsätaloustuottajain
Keskusliitto.
Jos ehdotukseni toteutuu, toteutuisi myös yritysmuotoneutraliteetti
suhteessa yhteisöihin, siis osakeyhtiöihin ja
osuuskuntiin, joiden tuloveroprosenttia hallitus on esittänyt
alennettavaksi 26:sta 25 prosenttiin, ja jos työmarkkinoiden
raamisopimus toteutuu, niin edelleen 24,5 prosenttiin. Ehdottamani
lainmuutos on lainsäädäntöteknisesti
yksinkertaista toteuttaa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Kivirannan
ehdotus on erittäin kannatettava monestakin eri syystä.
Tässä nyt henkilöyhtiöt ja osakeyhtiöt
saataisiin samalle viivalle, ja kun kaikki tiedämme sen,
että pienyrittäjillä, henkilöyhtiöillä,
metsätalouden harjoittajilla ei ole resursseja verosuunnitteluun
eikä muuhun ja kun tätä kautta työpaikkoja
luodaan Suomeen juuri tämänkaltaisissa yrityksissä,
niin tämä olisi oikeudenmukainen ratkaisu ja sikäli erittäin
kannatettava.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan tehtyä esitystä.
Erityisesti kannan huolta tällä hetkellä metsätalouden
pääomaverotuksesta. Yritystoiminnassa, jossa useimmiten
kerralla saatetaan tehdä todella suuria myyntejä,
voi olla, että joudutaan yhtäkkiä maksamaan
todella korkeita pääomaveroja.
Samalla pyytäisin kiinnittämään
huomiota myöskin muuhun metsätalouden verotukseen elikkä siihen,
että jo pienikin tulo, joka muualla katsotaan ansiotuloksi,
tässä metsätalouden kohdalla on heti
pääomatuloa, josta joudutaan maksamaan korkea
vero, vaikka muualla tästä pienestä työtulosta
joutuisi maksamaan vain hyvin pienen työtuloveron.
Lisäksi pyytäisin kiinnittämään
huomiota metsätalouden lahjaverotukseen, joka on myös tässä uudessa
hallitusohjelmassa nousemassa. Kun suuria metsätiloja ollaan
siirtämässä uuteen omistukseen, niin
niistä joudutaan maksamaan suuret lahjaverot, ja tämä estää huomattavan
paljon suomalaista yritystoimintaa, mitä pitäisi
Suomessa kehittää.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
keskusteltu aiemminkin siitä, kun näitä veroratkaisuja
tehdään, mikä niiden vaikutus on minkin
tulotason ihmisiin. Aina, kun puhutaan siitä, että hyvätuloisten
ihmisten verotusta halutaan kiristää, niin siinä tapauksessa
otetaan esimerkiksi pääomatulot, ja sehän
ei näin mene. Meillä on todella suuri joukko Suomessa ihmisiä,
jotka ovat pelkästään näiden
pääomatulojen varassa. Aivan kuten tässä esimerkkejä on tullut
muun muassa maa- ja metsätalouden osalta, niitä puukauppoja
saatetaan tehdä kerran 20 vuodessa, kerran 10 vuodessa
tai sitten saatetaan tehdä vuosittain pieniä kauppoja
niin, että ainoa-ta tuloa ovat ne pääomatulot,
jotka sen kautta muodostuvat. Nyt kun ollaan pääomatuloveroa kiristämässä,
ollaan kiristämässä sitä 30
prosenttiin ja yli 50 000 euron summista 32 prosenttiin, niin
aletaan jo sitten liikuttaa tätä ansiotuloverotuksen
ja pääomatuloverotuksen rajaa niin kauas toisistaan,
että tässä muodostuu erittäin
suuria kärsijöitä. Tämä on
erinomainen lakiesitys, minkä edustaja Kiviranta on tehnyt.
Tämä vie tätä oikeudenmukaisempaan
suuntaan, ja kannatan sen vuoksi tätä hyvin lämpimästi.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Kataisen hallitus on halunnut kannustaa yrittäjyyttä,
tukea kotimarkkinoiden toimivuutta, kannustaa investointeihin ja
on tehnyt muun muassa yhteisöveroalennuspäätöksen.
Sen sijaan aivan toiseen suuntaan se menee siinä, että se
haluaa leikata ja rokottaa toimeentuloa henkilöyrittäjiltä,
metsänomistajilta, maatalousyrittäjiltä pääomaveron korotuksen
myötä. Siksi tämä edustaja Kivirannan
tekemä lakialoite on enemmän kuin paikallaan.
Tälle on myöskin selkeä niin Suomen Yrittäjien
kuin myöskin MTK:n tuki olemassa, ja myöskin näissä järjestöissä ihmetellään
sitä, että kun hallitusohjelmassa voimakkaalla
tavalla kannustetaan äsken mainitsemiini asioihin, miksi
sitten tällaisilla käytännön
toimilla viedään asiaa aivan eri suuntaan. Siksi
on paikallaan, että esitetään tällainen
vaihtoehto, jolla nimenomaan pyritään ja pureudutaan
ja joka on täsmätoimi kotimarkkinoiden ja meidän
kansallisten toimien osalta, jotta ne voivat olla sellaisia, jotka
tukevat meidän talouskasvua, meidän työllisyyttä ja kansantalouden
kohentumista, ja mikä parasta, ympäri Suomen.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos näistä kannatuspuheenvuoroista.
Täällä on hyvin käynyt ilmi
se, että pääomatulo ei millään
tavalla ole suurituloisten tuloa, vaan pääomatulon
tuloveroprosentti koskee hyvin pienituloisia. Pääomatuloahan
maksetaan ihan ensimmäisestä eurosta alkaen, kun
sen sijaan ansiotuloverotuksessa on laaja verovapaa alue noin 16 000
euroon asti valtionverotuksessa ja myös kunnallisverotuksessa
merkittävä verovapaa alue.
Metsätalouden verotus on sen kannattavuustasoon nähden
aika ankaraa, ja on hyvä, että täällä kiinnitettiin
huomiota siihen, että metsätalouteen kohdistuu
myös erittäin ankara perintö- ja lahjaverotus
erityisesti niin sanotuilla puhtailla metsätiloilla. Siihen
yritettiin viime kaudella saada korjauksia, mutta se kaatui ei perustuslaillisiin
asioihin vaan ihan puhtaasti poliittisiin erimielisyyksiin, kun
keskustan esittämää mallia ei hyväksytty.
Se olisi ollut kohtuullinen nimenomaan pienempien metsänomistajienkin
kannalta.
Keskustelu päättyi.