Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Taakse jääneen kahdeksan
vuoden aikaan Suomeen syntyi yli 40 000 uutta yritystä.
Nimenomaan pienet ja keskisuuret yritykset työllistivät aivan
valtaosan niistä uusista työpaikoista. Keskustavetoisen
hallituksen kasvupolitiikka tuotti tulosta.
Euroopan velkakriisin edessä vastaavanlaista kasvupolitiikkaa
tarvittaisiin. Hallituksen budjettilinja ja -kehykset seuraaville
vuosille kertovat kuitenkin päinvastaisesta. Monista kasvun
edellytyksistä ja eväistä ollaan nyt
leikkaamassa. Tämän aamun uutiset kertovat myöskin,
että yritykset äänestävät
jaloillaan. Yli 5 000 yritystä on kertonut, että ne
aikovat siirtää tuotantoansa tai perustaa uutta
Suomen rajojen ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Kysyn hallitukselta, aikooko se nyt edes vihdoin
viimein eurooppalaisen kriisin näin pitkälle jo
edetessä ryhtyä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla
uutta kasvua saadaan nopeasti aikaiseksi, yrittäjyyttä kannustetaan, yrittäjyyttä
edistäviä investointeja
pannaan liikkeelle ja tätä kautta estetään
menoleikkaukset, jotka ovat se vaihtoehto, ellei kasvua saada nopeasti
aikaan.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin entinen elinkeinoministeri, nykyinen
kansanedustaja Pekkarinen hyvin tietää, yritysten
suhdannenäkymään vaikuttaa luonnollisesti
kaikkein eniten se, mitä Euroopassa ja niillä meidän
vientimarkkinoilla tapahtuu. Tämä yleinen tilanne
on meillä kaikilla tiedossa, ja sen vuoksi niin edellinen
kuin nykyinen hallitus on aktiivisesti toiminut estääkseen
eurooppalaisen luottolaman ja siitä seuraavan jättityöttömyyden.
Jos ei edustaja Pekkarinen edustaisi oppositiota, luulisin,
että kysymys on tilattu. Nimittäin kello 13 valtioneuvosto
tänään päätti varsin
merkittävästä vientiteollisuuden takuu-
ja tukijärjestelmästä, joka Suomessa
on tähän asti ollut kovimpiin kilpailijamaihin
nähden hieman heikompi. Tällähän
tavoitteena on juuri se, että näillä yhä kiristyvillä rahoitusmarkkinoilla...
Eli kun puhutaan vientikaupoista, niin silloin tietysti puhutaan
isoista rahoista ja isoista rahoituspaketeista. Tämä pankkikriisi,
joka on Euroopassa ja vähän muuallakin, vaikuttaa
luonnollisesti tähän rahoitukseen. Nyt meillä on
meidän vientiyrityksille tällainen hyvä viesti
kertoa tänään päätettynä,
se tulee eduskuntaan, ja toivon jo etukäteen ja kiitän
tuesta edustaja Pekkarista.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! Suomen talouskasvu ja
yrittäjien menestymisen mahdollisuudet riippuvat hyvin
pitkälti kansainvälisestä talouskasvusta.
Olisi mahdotonta kuvitella, että Suomessa talous kasvaisi
kiivaasti samaan aikaan, kun muualla euroalueella ja kansainvälisesti
talous syöksyy. Näin ei tietenkään
ole, eli me olemme hyvin riippuvaisia kansainvälisen talouden
vedosta.
Mutta tästä huolimatta meidän pitää tehdä toimenpiteitä,
jotka vahvistavat yrittäjyyden ja ylipäänsä talouselämän
ja ihan tavallisten suomalaisten kansalaisten, kotitalouksien luottamusta oman
maansa tulevaisuuteen, ja silloin se luottamusta herättävä toimi
ensi sijassa on talouden vakauttaminen. Eli jokainen ajatteleva
tavallinen suomalainen näkee, että hallitus ja
eduskunta tekevät kaiken voitavansa, ettei Suomi ylivelkaannu,
ja silloin se tarkoittaa näitä sopeutustoimia. Mutta
tähän samaan aikaan me olemme panostaneet muun
muassa veropolitiikan kautta uuteen kasvuun. Ensi vuoden alusta
yhteisöveroa tullaan keventämään.
Meillä on valmisteilla t&k-verokannustin tai kasvuyrittäjyysverokannustin, ja
haluamme pitää työn verotuksen nykyisellä tasolla,
koska se on tärkeää myös yrittäjätulon
kannalta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tunnen hyvin viennin rahoituksen ehtojen pienen
parantamisen. Tein tästä esityksen jo kauan aikaa
sitten. Silloin te vastustitte. Olen tavattoman tyytyväinen,
että nyt sitten olette sen mallin, joka silloin rakennettiin,
suurin piirtein sellaisenaan ottaneet käyttöön.
Mutta se ei auta, se ei riitä. Tarvitaan monia muita
toimenpiteitä kasvun vauhdittamiseksi. Hallitus leikkaa
kymmeniä miljoonia euroja yritysten kehittämisrahoitusta,
juuri sitä rahaa, millä uusien tuotteitten ja
uusien tuoteliikeideoitten kehittelyä viedään
eteenpäin. Hallitus leikkaa merkittävästi
varsinaisia yritysten kansainvälistymisrahoja, jotka ovat
niitä rahoja, joilla se kynnys madalletaan nimenomaan uusien
pienten ja keskisuurten yritysten mennessä maailmalle.
Tämän tyyppisiä rahoja leikataan niin
ikään sellaisista luonnonvarojen hyväksikäyttöön
tähtäävistä voimavaroista, kuten
esimerkiksi uusiutuvan energian edistäminen. Myös
tämän tapaisista investoinneista leikataan.
Kysyn vielä toistamiseen: aikooko hallitus nyt aktivoida
niitä toimia, joilla kasvua, uusia investointeja, uusia
yrityksiä saadaan täältä pois
purjehtivien sijalle Suomeen mahdollisimman nopeasti?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kun äsken aloititte puheenvuoronne, totesitte,
että keskustavetoinen hallitus, sen jälkeen totesitte,
että esititte sitä viime kaudella mutta ette saaneet
lävitse. Vähän ristiriitaa näillä kahdella
toteamuksella. (Mauri Pekkarinen: Te vastustitte sitä!)
Emmeköhän nyt ole yhtä mieltä siitä,
että hyvä, että tuli edes nyt päätettyä.
Sillä on merkittävä viesti meidän
vientiteollisuudelle ja vientiteollisuutta palvelevalle alihankintateollisuudelle,
eli merkittävä päätös.
On ihan totta, että t&k-rahoituksesta tingitään osana
näitä säästöpaketteja,
ja se on tehtävä viisaasti, niin että pystytään
ylläpitämään sitä innovaatiovetoista
kasvua. Mutta sen osalta, mikä koski näitä kansainvälistymisrahoja,
leikkaus jää aika vaatimattomaksi, eli sen osalta
tänä vuonna on säästymässä rahoja,
joita voidaan sitten ensi vuonna käyttää.
Eli kansainvälistymiseen panostetaan ensi vuonnakin ihan
merkittävällä tavalla.
Edelleenkin siellä on hyviä kasvun elementtejä.
Toki kaivosteollisuuden kasvunäkymissä on omat
haasteensa ympäristön näkökulmasta. Meillä on
peliteollisuudessa sellaisia tähtiyrityksiä, jotka
houkuttelevat myös ulkomaista pääomaa
tänne. Eli, niin kuin todettu, monenlaisia kasvuhankkeita,
monia hyviä yritysten hankkeita, on käynnissä,
mutta tärkeintä on tämä yleinen taloudellinen
tilanne ja suhdannekuva, sen kääntyminen valoisammaksi.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen talous on tällä hetkellä poikkeuksellisen
suuressa epävarmuudessa. Oikeastaan päivittäin
tuo tilanne elää, ja hallitus sitä myöskin
omin toimin tietenkin seuraa.
Se, mitä me pystymme tässä tilanteessa
tekemään, on luoda omin toimin luottamusta ja
vakautta. Kun elinkeinoelämän edustajien kanssa puhuu,
niin heidän suurin toiveensa myöskin valtiovallan
puolelle on se, että he haluavat ennustettavuutta ja vakautta.
Tätä valtiovalta omalta osaltaan on pyrkinyt edistämään
olemalla mukana tukemassa raamisopimuksen syntymistä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Se on mielestäni yksi sellainen keino, jolla me
suomalaiset itse voimme vaikuttaa siihen, että seuraavat
kaksi vuotta suomalaisessa yhteiskunnassa tämä ennustettavuus
ja vakaus olisivat nykyistä vahvempia. Siihen liittyy omalta
osaltaan myöskin pääministerin mainitsema
t&k-verovähennys, siihen liittyy energiaveroleikkuri
ja myöskin yhteisöveron alentaminen, jotka kaikki
tukevat myöskin elinkeinoelämää ja
uusien työpaikkojen syntymistä Suomeen.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri ilmoitti
tiistaina, että on mahdollista, että tulee uusia
leikkauslistoja. Keskusta haluaa lähteä kasvun
ja kehittämisen tielle. Me haluamme, että uusia
investointeja käynnistyy ja sitä kautta yhteiskuntaan
tulee uutta verorahaa ja toimeliaisuutta, työllisyys pysyy
korkealla tasolla. Kysyn hallitukselta, mihin toimiin hallitus ryhtyy,
että saamme investointeja liikkeelle. Me tarvitsemme rahoitukseen
riskipääomaa. Sitä hallitus ei ole esittänyt.
Onko teillä olemassa elementtejä, joilla riskiraha
saataisiin liikkeelle?
Viittasitte tuohon kaivossektoriin. Tällä hetkellä me
tiedämme sen, että valtion omistusosuus kaivosyhtiöissä on
varsin pieni. Onko teillä valmiutta lisätä sitä osuutta
ja sitä kautta mahdollistaa kaivostoiminnan kasvu täällä Suomessa?
Tässä on paljon semmoisia elementtejä nyt liikkeellä,
että pk-sektori, joka työllistää Suomessa
kaikista eniten, ei oikein luota hallitukseen, koska te olette suurteollisuuden
asioita ajamassa muun muassa yhteisöveron kevennyksen kautta,
(Puhemies: Arvoisa edustaja, nyt aika on täynnä!)
joka ei juurikaan näy tuolla pk-sektorilla.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ihan kuin kysyjäkin totesi, Suomi
tarvitsee tämmöisen vahvan kasvun ohjelman. Velkakriisi
on akuutti ongelma, mutta sen jälkeen tarvitaan vahva kasvun
ohjelma niin Suomeen kuin Eurooppaan.
Te totesitte, että tämä hallitus
on suurteollisuuden hallitus — ei ole. Esimerkiksi pk-yritysten
kannalta on jo aikaisemmin tehty hyvin tärkeä päätös,
jolla jatkettiin edeltäjän aikana aloitettua Finnveran
suhdannelainoitusohjelmaa. Tuon suhdannelainoitusohjelman tavoitehan
on nimenomaisesti tässä tilanteessa pyrkiä vakauttamaan
tilannetta, että yritykset pääsevät
tämän taantuman ylitse kohti tulevaa nousua.
Kysyitte edelleen kaivosteollisuudesta. Hallitusohjelman mukaisesti
hallitus panostaa kaivosohjelman kautta 30 miljoonaa näihin
alkaviin juniorikaivosyhtiöihin. Eli kaivosyhtiöissä on
valtavasti potentiaalia, mutta me tarvitsemme myös ulkomaista
pääomaa, koska se on hyvin pääomavaltaista.
Puhutaan aina sadoista miljoonista tai jopa miljardista mahdollisesti,
niin kuin Sodankylän osalta tapahtuu.
Edelleen, me tarvitsemme pääomamarkkinoita,
pääomasijoittajia. Raamisopimukseen liittyy klausuuli,
jonka mukaan, mikäli raamisopimus syntyy, selvitetään
joko tämmöisen t&k-vähennyksen
käyttöönotto tai sitten tämmöinen
kasvuyritysporkkana.
Edelleen, olen asettanut... (Puhemies: Minuutti on tainnut tulla
täyteen!) — Selvä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä nimittäin on vielä kysymyksiä,
että pääsee kertomaan vielä muutakin,
mitä on tehnyt.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kysyn asianomaiselta valtioneuvoston
jäseneltä, miten valtio aikoo suunnata omistajaohjaustaan, jotta
valtio-omisteisissa yrityksissä säilyisi mahdollisimman
paljon suomalaisia työpaikkoja.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä kysymys
sen takia, että varmasti yksi syy todellakin valtionomistukseen on
se, että voidaan pitää yllä kotimaista
työllisyyttä, ja sitten tietysti tämmöinen
kotimainen ankkuriomistus monilla aloilla on hyvin tärkeätä myöskin
ikään kuin kokonaisten teollisuuden suuntausten
saattamiseksi vastaamaan ajan tavoitteita.
Mutta tässä sanoisin, että kuitenkin
ehkä keskeiset keinot ovat ne, että kannustetaan
ja vaaditaan valtio-omisteisilta yhtiöiltä sitä,
että ne noudattavat hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
että jos tulee markkinaongelmia, jos on tilanne, jossa
täytyy taloudellisista ja tuotannollisista syistä vähentää väkeä,
niin lomautukset ovat aina ensisijaisia verrattuna irtisanomiseen,
ja sitten, että viimeisen päälle noudatetaan
erilaisia yt-menettelyjä. Sitä meidän
on edellytettävä.
Mutta sitten se, voitaisiinko todellakin ajatella valtionomistuksen
suuntaamista sillä tavalla, että se aktiivisesti
lisäisi työpaikkoja, on ihan mielenkiintoinen
kysymys, koska ehkä tällä hetkellä siellä valtion
salkussa on kuitenkin aika paljon, varsinkin Solidiumissa, just
tällaista hyvin pääomavaltaista perusteollisuutta,
joka sinänsä on ollut todella tärkeä historiallisesti
Suomessa, mutta voi olla, että myöskin tämä työllisyystavoite
sitten voitaisiin asettaa uudella tavalla, ja siinä tietysti
sitten koko hallituksen näkemykset siitä, mikä olisi
tulevaisuuden valtion-omistusohjauksen ja valtionomistuksen suunta, olisivat
tärkeitä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Pekkarinen, 8 vuotta elinkeinoministerinä, minä vastaavalla
paikalla talousvaliokunnan puheenjohtajana kysyin ihan samoja asioita,
ihan niin kuin olisit lainannut minun puheenvuorojani siitä,
millä tavoin pitäisi elinkeinoelämää kehittää,
(Mauri Pekkarinen: Tulokset olivat erilaisia!) ja tähän
vaatimattomaan lopputulokseen oli päädytty. Näitä hedelmiähän
tässä nyt pääasiassa nautitaan,
mutta varmasti ihan oikeaan asiaan on sinänsä kiinnitetty
huomiota.
Olisin itse jatkanut tätä keskustelua, koska
tänään valtioneuvosto on tehnyt näitä päätöksiä,
ja kysynyt sitä, millä tavoin ostajan asemaa nyt meille
tärkeissä vientimaissa — Saksassa, Venäjällä ja
Ruotsissa — on parannettu verrattuna siihen tilanteeseen,
mikä se on ollut, ja millä tavoin yrittäjien
rahoitusta hoidetaan.
Solidiumin osalta olisin kysynyt, pystyykö nykyinen
ministeri tekemään Solidiumin osalta jotain, että Solidiumista
olisi hyötyä suomalaiselle elinkeinoelämälle
ja suomalaiselle työlle Suomessa.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Aivan kuin kysyjä toteaa, tällä järjestelyllä,
tällä luottomuotoisella viennin takuujärjestelmällä,
vaikutetaan paitsi myyjään myöskin ostajaan,
ja näin ollen on hyvin tärkeätä,
että tämä suomalainen järjestelmä tulee
kilpailukykyiseksi meidän kovien kilpailijamaiden kanssa.
Mutta vielä, kun puhutaan tästä kansainvälistymisestä ja
viennistä, niin selkeästi olemme linjaamassa niin,
johtuen tästä yleisestä taloudellisesta
tilanteesta, että panostukset kohdistetaan nyt kasvaville
markkinoille, ne valtion tukitoimet enenevässä määrin — eli
silloin puhutaan Venäjästä, silloin puhutaan
Kiinasta, silloin puhutaan Intiasta ja silloin puhutaan Brasiliasta — niille
markkinoille, joilla kasvua on. Nyt on sitten haettava yritysten
tukena kasvua sieltä, missä sitä kasvua
nyt on.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tätä Solidiumin salkun
sisältöä varmasti voitaisiin jatkossa
suunnata sillä tavalla, että lähdetään
aktiivisemmin mukaan tulevaisuusaloihin. Tässähän
on mielenkiintoista, että nyt valtioneuvosto on päättänyt
laatia tulevaisuusselonteon, joka koskee tulevaisuuden taloutta,
ja siinä valtionomistuksella on tärkeä rooli myös
sijoittamisessa. Suomessa on paljon hyvää insinööritaitoa,
meillä on perusteollisuudesta kehittynyttä uutta
tekniikkaa, jolla on varmasti en sano rajattomat maailmanmarkkinat
mutta hyvin vahvat mahdollisuudet viedä sitä ulkomaille,
ja uskoisin, että sitä osuutta siellä salkussa
olisi järkevää jatkossa kasvattaa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Olemme varmasti kaikki yhtä mieltä siitä,
että kun kansainvälinen talous on pimeyden verhon
takana, kotimarkkinoiden investointeja ja kansallisia toimia täytyy
vauhdittaa. Hallitus on ohjelmassaan merkittävällä tavalla
myös vihreän talouden kasvua linjannut. Kansallinen
metsäohjelma halutaan toteuttaa — hyvä;
uusiutuvaa energiaa halutaan lisätä — hyvä;
elintarviketalouden arvoa halutaan kaksinkertaistaa — hyvä.
Mutta sitten kun tullaan niihin käytännön
toimiin, arvoisa hallitus, ohjelma ja budjetti ovat ristiriitaisia.
Kumpaa te aiotte muuttaa, ohjelmaa vai budjettia, jotta ne tavoitteet
tulevat toteutettua?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmaa toteutetaan. Kaikkea ei tietysti
tehdä kerralla, mutta osa ratkaisuista ja osa tavoitteista
on valmistelussa, ja osaa on jo oltu valmiita rahoittamaan, niin
että ei siinä sen ihmeempää.
(Mauri Pekkarinen: Ja osasta leikataan!)
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Yritysten toimintaan vaikuttaa myös
laaja harmaa talous, joka vie kilpailun mahdollisuudet niiltä yrittäjiltä,
jotka pelaavat reilulla pelillä, ja toisaalta myös
vie valtiolta paljon verotuloja. Siitähän on täällä eduskunnassakin
tehty selvitystä, ja tilanne on suuri ja vakava. Hallitusohjelmassa
on hyviä kirjauksia siitä, että tällainen
harmaan talouden torjunta nostetaan ihan ykköseksi ja siihen
suhtaudutaan vakavasti, mutta kansalaiset kysyvät, mitä toimenpiteitä.
Onko hallitus tekemässä jotakin harmaan talouden
kitkemiseksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen hyvin iloinen siitä, että edustaja
Lapintie nosti tämän asian esille, koska tässä on
kyse tietenkin taloudellisesta asiasta mutta myöskin hyvin
vahvasti moraalisesta kysymyksestä, miten me voimme edistää rehellistä yrittäjyyttä,
sitä, että rehellisesti toimitaan samoilla pelisäännöillä,
joilla kaikki muutkin yritykset toimivat, eikä harrasteta
vilunkipeliä.
Hallitus on käyttämässä ensi
vuonna 20 miljoonaa euroa budjetissaan lisää rahaa
harmaan talouden torjuntaan. Se jakautuu eri ministeriöiden
hallinnonaloille. Sen lisäksi me olemme käynnistämässä uuden
harmaan talouden torjuntaohjelman valmistelua, ja tätä kautta
me pyrimme hyvin mittavasti eri toimin olemaan kitkemässä harmaata
taloutta ja edistämässä rehellistä yrittäjyyttä.
Toivon, että tämä saa myöskin
laajan kannatuksen täällä eduskunnassa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! The Economist -lehti totesi muutama
vuosi sitten, että menestyvä innovaatiopolitiikka
on enemmän oikeanlaisten yleisten toimintaedellytysten
luomista ja vähemmän mahdollisten menestyjien
valintaa. Onkin hienoa, että tämä hallitus
nyt toteuttaa tätä hyvien toimintaedellytysten luomista:
työn verotus ei kiristy, yhteisöveroa alennetaan
vieläpä niin, että työmarkkinaraamisovun
yhteydessä tehtiin ylimääräinen
päätös alentaa yhteisöveron
tasoa, päätettiin myös energiaveroleikkurista
ja sen lisäksi tehtiin päätös
siitä, että vuoden 2013 alusta otetaan käyttöön
joko t&k-verovähennys tai kasvuyrityksiin kohdistuva
erillinen verokannustin, esimerkiksi bisnesenkeleille kohdistuva,
heidän sijoituksiaan edistävä verokannustin.
Kysyisinkin nyt elinkeinoministeri Häkämieheltä,
haluaako hallitus tällä nimenomaan kohdistaa kasvuyrityksiin
ja start up -yrityksiin tuleviin sijoituksiin uudenlaisen
kannustimen, koska silloin kuulostaisi selvästi, että tämä jälkimmäinen
olisi tehokkaampi keino.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! 700 kasvuyritystä loi viimeisten vuosien
aikana puolet uusista työpaikoista, eli me tarvitsemme
lisää kasvuyrityksiä ja niiden kasvun
kannustamista, eli tämä on se suunta.
Yritystukijärjestelmää joudutaan
jo säästöjenkin osana arvioimaan uudelleen,
koska esimerkiksi Tekesiin kohdistuu lähivuosina, jo ensi vuonnakin,
säästöjä. Mutta on muistettava,
että erilaisissa kansainvälisissä mittauksissa,
missä Suomi sijoittuu joko neljänneksi tai kymmenenneksi,
kuitenkin aika kilpailukykyiseksi maailmassa yritysympäristöltään,
tämä meidän t&k-järjestelmä yleensä rankkeerataan
hyvin korkealle.
Mutta kolmas asia on se, että Suomi tarvitsee lisää ulkomaista
pääomaa. Meidän yritykset tarvitsevat
sitä kasvaakseen, ja myöskin meidän tulee
kannustaa kotimaisia, voisiko sanoa, sijoittajia, kasvuyrittäjiä,
bisnesenkeleitä sijoittamaan näihin yrityksiin,
ja juuri näin on tarkoitus edetä. Eli tuohon raamisopimukseen
sisältyy, että mikäli se syntyy, niin
siinä yhteydessä tutkitaan keinoja ja päätetään
keinoista, joilla rohkaistaan ja kannustetaan näitä bisnesenkeleitä sijoittamaan
suomalaisiin kasvuyrityksiin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt vaan on otettava vakavasti
se, että Suomen Pankin viimeiset tilastot kertovat, että suorat
sijoitukset Suomesta ulos ovat reippaassa kasvussa ja suorat sijoitukset
Suomeen ovat reilussa laskussa. Kaiken tämän lisäksi
yli 5 000 yritystä kertoo, että ne aikovat
investoida Suomen rajojen ulkopuolelle.
Edustaja Skinnari, te puhuitte, että aikaisemminkin
on keskustelua käyty. Niin onkin. 50 miljoonaa oli aikaisemminkin
esimerkiksi Tekesin rahoituksessa ajankohtainen asia, niin kuin
nytkin. Yksi ero: Menneitten aikojen kuluessa yleensä vuosittain
parhaimmillaan ne lisäykset olivat 50 miljoonaa. Nyt leikataan
myöntämisvaltuudesta 50 miljoonaa, ja kuitenkin
Tekes-rahoitus on tyyppiesimerkki rahoituksesta, joka yrityksen
kehittymisen, kasvun ja kansainvälistymisen kannalta on
tärkeä juttu, samoin viennin rahoituksen osuus
samalla tavalla. Toinen esimerkki: uusiutuva energia. Me teimme
suuret päätökset. Nyt, kun vihreät
on hallituksessa ympäristöministeriön
tehtävissä, kuinka ollakaan, Suomi näyttää käyttävän
kivihiiltä entistä enemmän eikä pidä kiinni
niistä lupauksista, (Puhemies: Arvoisa edustaja, nyt aika
on tullut täyteen!) mitä uusiutuvan lisäyksiksi
sovittiin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Häkämies löysi tästä kysymyksen.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Löysin kysymyksen, löysin
hyvin tärkeän huolenaiheen eli sen, että Suomesta
virtaa enemmän pääomia ulos kuin Suomeen
sisälle. Edustaja Pekkarinen, näinhän
on tapahtunut viimeisten vuosien aikana. Tämä on
ollut kehitys, joka on tapahtunut, mutta on erittäin huolestuttava
tilanne. Meidän pitää molemmissa suunnissa
saada käänne aikaiseksi. Eli miksi ja miten suomalaiset
yritykset investoisivat enemmän Suomeen? Tätä varten
olemme yhdessä työministerin kanssa asettaneet
Jorma Elorannan tekemään esityksen siitä,
miksi näin on ja miten voisimme kannustaa Suomeen kohdistuvia
investointeja.
Edelleen me tarvitsemme pääomia ulkomailta,
ja tämä kaivosteollisuus on hyvä esimerkki. Myöskin
Nokialta vapautuva huipputyövoima selvästi houkuttelee
ulkomaisia yrityksiä, siitä on jo esimerkkejä,
ja edelleen Venäjän läheisyys voi olla
yksi mahdollisuus. Näiden syiden perusteella me kyllä aiomme
jatkossakin ponnistella, että saisimme enemmän
ulkomailta pääomia pääomaköyhään
Suomeen.