Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hoitohenkilökunnasta on huutava
pula. Tällä hetkellä koulutetaan 200:aa
filippiiniläistä sairaanhoitajaksi Turussa, ja
muualle maahan kaavaillaan samankaltaista koulutusta. Hoitajapula ei
kuitenkaan johdu koulutuksen puutteesta. Ongelmana on työssäjaksaminen
ja huono palkka. Näiden asioiden seurauksena 40 000
hoitoalan ammattilaista on siirtynyt toisille aloille töihin. Tämä on
johtanut jo nyt kestämättömään
tilanteeseen, missä sairaat, vanhukset ja veteraanit eivät
saa asiallista hoitoa. Nyt esimerkiksi yövuoron hoitaja
joutuu yksin yököttämään
koko yön. Kesäisin tämä tilanne
vielä korostuu, jolloin hoitohenkilökunnan puutteen
takia joudutaan laittamaan kokonaisia osastoja kiinni.
Nyt kysyisinkin asianomaisilta ministereiltä: Miten
hoitajien työssäjaksaminen ja työssäpysyminen
aiotaan hoitaa? Onko ainoa keino se, että avoimet työpaikat
täytetään ulkomailta ja ulkomailla koulutetuista
henkilöistä, kuten esimerkiksi lääkäripuolella
on jo hyvin pitkälle tehty?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Tämä on äärimmäisen
tärkeä kysymys koko meidän ter-veydenhuollon
järjestelmän kestävyyden kannalta ja
myöskin sosiaalihuollon kestävyyden kannalta,
se, millä tavalla meillä henkilökunta
jaksaa siinä työssään. Olin
tänä aamuna tuolla Marina Congress Centerissä.
Tapasin superilaisia sankoin joukoin, he olivat siellä kokoustamassa,
ja tämä sama huoli tuli siellä myöskin
esille. Tässä hallitus on ottamassa selkeitä askeleita
ensinnäkin henkilöstömitoituksissa, niissä suosituksissa,
jotka tällä hetkellä ovat olemassa, ja
sitten kun esimerkiksi vanhuspalvelulaki astuu vuonna 2013 voimaan
ja siihen on sisällytetty myöskin ympärivuorokautisessa
hoidossa nämä henkilöstömitoitukset
ja sitten katsottu, millä tavalla myöskin kotihoitoon
pitää niitä henkilöstömitoituksia
katsoa, niin pidän hyvin tärkeänä,
että kunnissa kunnioitetaan myöskin sitä,
mitä laki määrää. Tämä ei
ole ainoastaan vanhustenhuollon puolella, vaan esimerkiksi äskettäin,
kun selvitettiin, millä tavalla neuvola-asetusta, terveydenhuollon
asetusta ja uutta terveydenhuollon lakia toteutetaan, niin kun kunnille
annettiin sitä varten 18 miljoonaa euroa rahaa ja sitten
laitettiin kysely perään, kuinka moni on käyttänyt
tämän rahan henkilökunnan palkkaamiseen,
se tulos oli todella heikko, nimittäin ainoastaan noin puolet
kunnista.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hoitopuolen henkilöstöpulan
ovat huomanneet myös yksittäiset yrittäjät.
Valelääkäreitä on tullut, putkahdellut
esiin vähän sieltä ja täältä.
Valelääkäreiltä voitaisiin kenties
välttyä, jos kysyttäisiin ulkomailla
valmistuneiden henkilöiden opinahjosta, ovatko nämä paperit
siellä olemassa oikeasti vai eivätkö ole.
Toinen mahdollisuus olisi tietysti tehdä virassa jo olevien
lääkäreiden työolosuhteet sellaisiksi,
että he viihtyisivät työssään
myös julkisella sektorilla ja myös pienillä paikkakunnilla,
jolloin valelääkäreille ei jäisi
tilaa toimia.
Kysynkin ministeriltä, mihin toimiin hallitus aikoo
ryhtyä, jotta valelääkäreiltä vältyttäisiin
ja potilasturvallisuus ja ylipäätään
lääkärihoito pystyttäisiin takaamaan
kattavasti koko maassa julkisella sektorilla.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän hyvin tämän
huolen. Tuossa tuli aika monta kysymystä samassa. Pyrin
nyt tässä minuutin vastauspuheenvuorossa niin
laveasti vastaamaan kuin vaan mahdollista — ehkä puhemies
antaa enemmän aikaa tai sitten tulee toinen mahdollisuus
jatkaa tätä vastaamista. En käytä enempää aikaa
tähän selittelyyn. (Naurua)
Todellakin, tämä on äärimmäisen
tärkeää. Meillä on Toimiva terveyskeskus -hanke,
jota rahoitetaan Kaste-rahoituksella. Sillä pyritään
juuri parantamaan näitä terveyskeskusten työskentelyolosuhteita.
Meillä on ollut paljon kehittämistyötä siitä,
millä tavalla esimerkiksi työparityöskentelyä pystytään
parantamaan siellä julkisen terveydenhuollon puolella,
mutta samaan aikaan myöskin koulutuspuolella meillä on
nyt tällä hetkellä valoisammat näkymät,
nimittäin nyt vihdoinkin valmistuu se putki, jonka alkupäässä lisättiin
näitä lääkärikoulutuksen
aloituspaikkoja, ja näitä lääkäreitä alkaa
nyt valmistua. Tämäkin on erittäin hyvä asia.
Me pyrimme nimenomaan siihen, että me saamme julkisen terveydenhuollon
puolella nämä meidän terveyskeskukset
kansalliseksi ylpeydenaiheeksi. Tämä vaatii kyllä panostuksia
paitsi täältä valtion taholta, mitä me olemme
tekemässä muun muassa Kaste-rahoituksen puolesta,
mutta sitten myös kunnissa, että siellä otettaisiin
vakavasti tämä asia, että meidän julkinen
terveydenhuolto on kultakimpale, kun se saadaan toimimaan. Tänä päivänä meillä valitettavasti
esimerkiksi ihmisten terveydentilassa on kansainvälisestikin
verrattuna todella suurta eriarvoisuutta. Minä uskon vakaasti,
että kun saadaan meidän julkinen terveydenhuolto
toimimaan, silloin myös tämä terveydellinen
eriarvoisuus saadaan taltutettua.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön
ikäihmisten palvelujen laatusuositukseen kirjaama 0,8 suhdeluvun hoitajamitoitus
on hyvä, ja se perustuu hoitotyön todellisuuteen.
Lokakuisissa budjettikeskusteluissa, kuten nyt tänäänkin
täällä, arvon ministeri Maria Guzenina-Richardson,
kerroitte, että vanhuslakiin on tulossa henkilöstömitoitus.
Kysynkin teiltä: mikä on tuo mitoitus suhdelukuina?
Teillä on varmasti siitä jo tieto.
Lisäksi kysyisin teiltä, arvoisa ministeri,
geronomien tilanteesta vanhustenhuollon hoivakentällä.
Milloin geronomi tulee näkyväksi vanhustenhuollon
työkentällä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Voin tässä nyt tyytyväisyydellä — ja
toivottavasti tekin olette tästä asiasta tyytyväinen — kertoa,
että vanhuspalvelulain jatkovalmistelu etenee nyt sillä tavalla,
että työryhmällä on aikaa ensi
kevääseen työstää se
tällä hetkellä lakiluonnoksena oleva
laki sellaiseksi, että siihen saadaan henkilöstömitoitukset
sisällytettyä. Itä-Suomen yliopistossa
on paraikaa tekeillä selvitystyö sen puolesta,
millä tavalla kotihoidon henkilöstöä voitaisiin
mitoittaa paremmalla tavalla. Kun laissa selkeästi on tämä painopisteen
siirto laitoshoidosta kotihoidon puolelle, niin pitää pitää huolta myös
siitä, että siellä kotihoidon puolella
on riittävästi henkilökuntaa pitämässä huolta
näistä ikääntyneistä ihmisistä,
jotka sitä hoitoa tarvitsevat.
Muun muassa Sirkka-Liisa Kivelä tulee olemaan mukana
tässä kyseisessä työryhmässä,
samoin eduskunnan entinen oikeusasiamies Paunio, joka on näitä huomautuksiakin
tehnyt aikoinaan todella paljon liittyen vanhustenhoivan puutteisiin.
Olen saanut myös häneltä suostumuksen
siihen, että hän tulee olemaan tässä työryhmässä mukana. — Ehkä jatkan,
ettei mennä yliaikaa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri sanoi täällä,
että kunhan kunnat ottavat vastuuta ja hoitavat tehtävänsä.
Kyllä minä väitän, että kunnat
varmasti hoitavat ne tehtävänsä. Esimerkiksi
kotikunnassani Muhoksella lääkärien paikkoja
ei eräässä haussa saatu täytettyä, mutta
seuraavana päivänä yksityinen tarjosi
kyllä keikkalääkäreitä heti
hakuajan päätyttyä.
Mutta millä tavalla taataan se, että meillä lääkärikoulutuksesta
valmistuu riittävästi lääkäreitä nimenomaan
terveyskeskuksiin?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Ymmärrän sen, että kun
tässä salissa on paljon kuntapäättäjiä, niin
ehkä tuntuu, että siellä juuri omassa
kunnassa se tilanne on hyvä, mutta ei kaikkialla Suomessa
ole, ja tästä kertoo juuri tämä äskettäinen selvitys
siitä, että kun vaikkapa tämän
terveydenhuollon uuden lain, joka astui voimaan nyt vappuna, toteuttamiseen
oli laitettu rahaa 18 miljoonaa euroa, niin todellakin vain puolet
kunnista käytti sen rahan lisähenkilökunnan
palkkaamiseen, ja nämä ovat niitä selkeitä tosiasioita,
joita meille tilastojen muodossa tulee.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Yksi syy siihen, miksi sairaanhoitajia on
liian vähän, on itse asiassa se, että osa
sairaanhoitajista tekee tällä hetkellä ihan
sitä työtä, mikä kuuluisi lähi-
ja perushoitajille. Muutama vuosi sitten meillä muutettiin
aika paljon lähi- ja perushoitajien virkoja sairaanhoitajien
viroiksi. Eikö nyt olisi järkevää,
että koulutetut sairaanhoitajat ja erikoissairaanhoitajat
tekisivät juuri sitä työtä, johon
heidän koulutuksensa on tarkoitettu, ja edelleenkin arvostettaisiin
lähi- ja perushoitajien työtä ja he saisivat
tehdä sen perustyön, joka taas heidän
ammattitaitoonsa kuuluu? Tämä on monessa paikassa
myös tosiasia. Tähän pitäisi
puuttua.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kyllä se näin on, että meidän
pitää tarkkaan katsoa, minkälaisissa
tehtävissä terveydenhuollon henkilöstövoimavarat
ovat parhaassa käytössä. Ehdottomasti olen
kysyjän kanssa täysin samaa mieltä.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin, sosiaali- ja terveyspalvelujen
tarve tulee kasvamaan lähivuosina edelleen, kun väestörakenteemme
muuttuu. Meillä viime kaudella ministeri Risikon toimesta
aloitettiin tosiaan tämä Toimiva terveyskeskus -ohjelma
ja otettiin käyttöön terveydenhuoltolaki,
joiden tarkoituksena on vahvistaa perusterveydenhuoltoa, ja on hyvin
tärkeää, että näitä viedään
määrätietoisesti nyt tällä kaudella
eteenpäin.
Meillä on edelleen ongelma se, että kunnissa on
hyvin eritasoista terveydenhuollon toimintaa. Meillä on
osaavaa henkilökuntaa, mutta toiminta on siinä mielessä eritasoista,
että samalla rahalla voi saada parempaa ja huonompaa hoivaa.
Mitä tekisitte tämmöisen epätasa-arvoisuuden
poistamiseksi terveydenhuollossa? Miten me voimme turvata sen, että joka
puolella Suomea terveyspalvelut olisivat laadukkaat?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Täälläkin salissa
on paljon puhuttu kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta. Joidenkin
mielestä se on jopa 20 vuotta myöhässä:
me emme ehkä olisi näin hankalassa tilanteessa
tällä hetkellä myöskään työvoiman
saamisen kannalta ja terveyspalvelujen tasa-arvoisuuden näkökulmasta.
Siksi kunta- ja palvelurakenneuudistusta ollaan viemässä tällä hallituskaudella
sisukkaasti eteenpäin nimenomaan niin, että saadaan
turvattua niin terveyskeskusten tasa-arvoinen toimivuus kuin myöskin
muut sosiaali- ja terveyspalvelut, jotka toden totta tänä päivänä eivät
toimi niin kuin niiden pitäisi kaikkialla Suomessa.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä annetun
lain mukaan Valvira voi erityisestä syystä ja määrääminsä ehdoin
myöntää hakemuksesta luvan lääkärin
ammatin harjoittamiseen Suomessa, jos kyseinen henkilö on
suorittanut EU:n tai Eta-alueen ulkopuolella lääkärin
tutkinnon ja hänellä on siihen lääkärin
tehtävän edellyttämä asetuksella
määrätty pätevyys ja kielitaito.
Myöntämisen ehdot ovat seuraavat: ulkomailla suoritettu
lääkärin ammattiin johtava koulutus,
suomen tai ruotsin kielen taito, vähintään
kuuden kuukauden harjoittelu suomalaisessa sairaalassa ja hyväksytysti
suoritettu kolmiportainen kuulustelu. Ulkomailla suoritetulla lääkärin
ammattiin johtavalla koulutuksella tarkoitetaan lääkärin
perustutkintoa, ja kyseisen henkilön on esitettävä siitä oikeaksi
todistetut todistukset suomen-, ruotsin- tai englanninkielisinä.
Tätä valvoo Valvira.
Kysynkin nyt: kuinka Valvira pystyy suorittamaan tätä valvontatyötä koko
terveydenhuollon kentällä? Nimittäin
julkisuudessa on esiintynyt paljon tietoja siitä, että Valviran
resurssit ovat riittämättömät
ja hyvinkin rajalliset. On selvää, että sen
tehtävät tulevat näin lisääntymään.
Kysynkin ministeriltä: miten tämä on
otettu huomioon Valviran resursoinnissa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmassa päätettiin
myöskin siitä määrärahasta,
mikä Valviralle tulee tämän hallituskauden
aikana, ja siinä on kyllä hyvin tarkkaan katsottu
ei ainoastaan Valviran velvollisuus valvonnassa vaan myöskin
aluehallintoviranomaisten osuus tässä valvontakuviossa,
ja tietenkin kunnilla itsellään on myöskin
velvollisuus valvoa.
Mutta jos muutama sananen tästä nyt paljon julkisuudessa
esillä olevasta tapauksesta. On todellakin niin, että silloin
kun ihminen kohtaa terveyskeskuksessa tai sairaalassa lääkärin,
hänellä täytyy olla varmuus siitä,
että kyseinen henkilö todellakin on ammattiin
pätevöitynyt lääkäri, eikä niin
kuin nyt tässä ilmiselvästi on tapaus, jossa
on esitetty ulkomailta todistus ja tämä todistus
ei olekaan sitten pitänyt paikkaansa. Nyt ollaan selvittämässä hyvin
perusteellisesti, mikä tässä polussa,
joka on sitten johtanut tälle lääkärille
oikeuksien antamiseen, on vuotanut. Tämä on todellakin
myös potilasturvallisuuskysymys. Pidän hyvin tärkeänä,
että Valvirassa tämä asia katsotaan perusteellisesti,
ja olen heille myöskin toimeksiannon tästä antanut
ja ollut heihin nyt päivittäin yhteydessä tämän
tapauksen tultua julki.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä ministeri sanoi,
että työnantaja, kunta, voi tarkistaa Valvirasta
lääkäriehdokkaiden tai työnhakijoiden
taustat. Mielestäni se voisi olla jopa velvollisuus. Yksityisellä sektorilla
kuitenkin työnantaja puuttuu. Mietinkin, voiko meistä kuka
tahansa perustaa oman lääkäriaseman.
Onko lääkäreiden toiminnan valvominen yksityissektorilla
mielestänne kunnossa tällä hetkellä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tämä yksityisen sektorin
bisnespuoli ei varsinaisesti peruspalveluministerille kuulu, mutta
kyllä niilläkin lääkäreillä,
jotka yksityisellä sektorilla työtään
tekevät, pitää lääkärin
papereiden kunnossa olla silloin, kun hoitotyötä tehdään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa valmistuu vuosittain noin kuusisataa
lääkäriä, mutta se ei näy
kunnallisessa terveydenhuollossa juurikaan. Lääkärit
menevät työskentelemään mieluummin
erikoissairaanhoitoon tai yksityiselle sektorille kuten työterveyshuoltoon. Koska
kunnat eivät ole saaneet juuri lainkaan uusia lääkäreitä eläkepoistumalääkäreiden
tilalle, kysyisin arvoisalta ministeriltä, mitä hallitus
voisi tehdä, jotta lääkäreitä saataisiin
myös kunnalliseen terveydenhuoltoon. Onko keinona keppi vai
porkkana?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Totesin tuossa hetki sitten jo sen, että nyt
meillä tästä lääkärien koulutusputkesta
on vihdoinkin valmistumassa enemmän lääkäreitä kuin
aikaisemmin. Eli me saamme tähän suomalaiseen
terveydenhuollon kenttään toivottavasti sinne
kaikkialle puuttuviin paikkoihin lääkäreitä.
Mutta se ei tietenkään ole pelkästään
se juttu, että lääkäreitä koulutetaan,
vaan myös sitä tapaa, jolla terveyskeskuksissa
töitä tehdään, täytyy
kehittää, ja sitä me olemme jo Kaste-rahalla
edellisen hallituksen aikana Suomessa saaneet tehtyä. Se
on tämä Toimiva terveyskeskus -hanke.
Nyt sitten Kaste II -rahoituksessa painopiste on myöskin
johtamisessa: millä tavalla johtaminen tapahtuu näissä terveyskeskuksissa,
ja millä tavalla me voimme parantaa työprosesseja
ja tehdä terveyskeskuksista ihan aidosti sellaisen hyvän työpaikan,
johon myöskin nuoret lääkärit
haluavat tulla.
Tässä pitää myöskin
heillä, nuorilla lääkäreillä,
olla paljon tukea siinä omassa työssään.
Usein lääkäri tekee sitä työtään
yksin. Tässähän on kokemuksia myöskin
siitä, että silloin, kun nuori lääkäri
ei pysty konsultoimaan vanhempaa lääkäriä,
hyvin helposti näitä lähetteitä tehdään
myöskin erikoissairaanhoitoon ihan vaan varmuuden vuoksi.
Tämä tulee myöskin hyvin kalliiksi terveydenhuoltojärjestelmälle.