Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin esitys Luonnonvarakeskuksesta
on ihan hyvä, ja sitä tarkasti käytiin
valiokunnassa läpi. Niitä asioita, mitä sinne
meidän mietintöömme on kirjattu, kannattaa
varmasti tarkalla katseella lukea.
Puutun erääseen asiaan, joka on osaoptimointi.
Luonnonvarakeskuksen tarkoituskin on poistaa päällekkäisyyksiä,
ja on ihan hyvä, että punnitaan näitä eri
tutkimussektoreita ja sitä, mitä voisi tehdä yhdessä.
Mutta haluan puhua Laukaan tervetaimiaseman puolesta. Meillä on
Laukaassa ainut puutarhakasvien varmennettu kasvintuotantojärjestelmä ja
ydinkasvien ylläpito ja valiotaimien tuotanto-oikeus. Laukaassa
on puutarhakasvien ydinpankki ja geenivarojen toinen säilytyspaikka.
Valiotaimituotannon asiakkaina on 80 prosenttia suomalaisista päätoimisista
taimistoista. On vaarallista, jos ajatellaan, että hallituksen
keskittämisvimmassa esimerkiksi tämä toiminta
siirrettäisiin Jokioisiin. Se nimittäin vaarantaisi
kasvin terveyden ja aiheuttaisi valtavasti lisäkustannuksia,
sillä samalla lailla kuin nyt Laukaassa tämä on
ollut eristettyä tuotantoa, se täytyisi joka tapauksessa
siellä Jokioisissa eristää, ja siitä huolimatta
riskit erilaisten kasvintuhoajien leviämiseksi olisivat
varsin suuret. Evirakaan ei missään yhteydessä ole
tätä tuotannon siirtoa pois sieltä Laukaasta
suositellut. Siellä Laukaassa toimitilojen osalta ei ole
välttämättömiä suuria
investointitarpeita, vaan se voi jatkaa aika hyvin entisellään
toimintaa. Laukaan toimipisteessä työskentelee
nyt 22 henkilöä, joista vakinaisia tutkijoita
on 6 kappaletta. Toivon todella, että Laukaan tervetaimiasema
saa jatkaa ja kehittyä, ehkäpä niin,
että sitä vielä yhdessä esimerkiksi
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja Metlan kanssa vahvistetaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Lakiesityksessä Luonnonvarakeskuksesta
ehdotetaan, että Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT,
Metsäntutkimuslaitos Metla ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
RKTL yhdistetään uudeksi Luonnonvarakeskukseksi
ensi vuoden alusta alkaen. Luonnonvarakeskuksesta tulisi Suomen
toiseksi suurin tutkimuslaitos, johon yhdistettäisiin myös
Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen
Tiken tilastotehtävät ja maataloustuotteiden hintaseuranta.
Tämän lakiesityksen tavoitteena on edistää maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonalan tutkimuksen
yhteiskunnallista ja tieteellistä vaikuttavuutta sekä toiminnallista
tehokkuutta. Elikkä voisi tuttavallisesti sanoa, että se,
mitä me olemme tekemässä nyt tässä yhteydessä,
on "laki Lukesta", ja tämän vaikutus suomalaiseen
yhteiskuntaan, meidän tavoitteisiimme, eurooppalaisiin
tavoitteisiin, globaaleihin tavoitteisiin on erittäin merkittävä.
Tämän hankkeen aloitus oli viime kaudella,
ja silloin lähdettiin pohtimaan sitä, minkälaisia hyötyjä saisimme
siitä, jos yhdistäisimme voimavarojamme. Ja kiitos
ministeriölle ja nykyiselle ministerille, nyt se on saatu
valmiiksi, ja myöskin valiokunnalle kiitos erittäin
perusteellisesta käsittelystä ja niistä hyvistä huomioista
ja painotuksista, joita tässä valiokunnan käsittelyssä eteen
tuli.
Puhemies! Muutama sana näistä vähän
esittelyn muodossa:
Valiokunta korostaa sitä, että uuden Luonnonvarakeskuksen
tulee kyetä kokonaisuudessaan profiloitumaan siten, että laitos
onnistuu hyvin myös kansainvälisissä rahoitushakuprosesseissa.
Siksi me pohdimme pitkään myöskin laitoksen
nimeä: onko nimi Luonnonvarakeskus vai olisiko nimi esimerkiksi
Luonnonvarojen tutkimuskeskus ja sitä vastaavat englanninkieliset
nimet. Päädyimme kuitenkin suomenkielisessä versiossa
tähän Luonnonvarakeskukseen pitkällisen
pohdinnan jälkeen ja annoimme sitten ministeriölle
ohjeistusta tuossa mietintötekstissämme siihen,
millä tavoin se rakentaa tästä englanninkieliset
versiot.
Valiokunta katsoo Luonnonvarakeskusta koskevan uudistuksen luovan
mahdollisuuksia luonnonvara-alan ja biotalouden tutkimuksen nopeammalle
kehittämiselle. Valiokunta korostaa aidosti uudenlaisen
tutkimusorganisaation luomista, jossa tutkimusta haittaavia raja-aitoja
ei enää synny. Valiokunta pitää välttämättömänä, että Luonnonvarakeskuksen
toiminnalla tavoitellaan kilpailukykyisen elinkeinon — nimenomaan
elinkeinotoiminnan — edistämistä. Tämä on
oleellisen tärkeä asia, elinkeinolähtöisyys,
ja sillä tavoin sen merkitys myöskin ja rahoitukset ja
resurssit saadaan paremmin turvattua. Tätä ovat
korostaneet myöskin kaikki hallinnonalan elinkeinoelämän
edustajat, että tällä aidosti saadaan,
niin kuin tähänkin asti, hyötyä meidän
yritystoiminnallemme tällä luonnonvara-alalla,
ja tämä koordinaatio eri hallinnonalojen välillä nyt sitten
tuo tullessaan varmasti tähän myöskin
erittäin mittavan lisänsä.
Puhemies! Valiokunta myös korostaa sitä, että koko
maan kattava verkosto Luonnonvarakeskuksella on erittäin
merkityksellinen ja tärkeä. Me toimimme pohjoisissa
olosuhteissa, ja kaikki tiedämme meidän maamme
etelä-pohjoissuunnassa, pituuserot, kasvukauden erot, kehittymisen
erot ja luonnonlakien erot, ja tämän pitää näkyä myöskin
edelleen siinä koko maan kattavan verkoston säilyttämisessä ja
kehittämisessä, niin kuin se on tälläkin
hetkellä.
Pitkät tutkimussarjat ovat myöskin luonteenomaisia
Luonnonvarakeskuksen tutkimukselle, ja ne pitää myöskin
pystyä turvaamaan tässä uudistamisen
yhteydessä, samoin se, että me emme osaoptimoi
näitä kustannuksia liittyen vuokramenoihin ja
tämäntyyppisiin asioihin, vaan niitä säästöjä — joita
tällä myös yhtä aikaa tavoitellaan,
koska hallitus on myöskin samaan aikaan, yhtä aikaa
tämän uudistuksen kanssa, asettanut tutkimuslaitokselle
merkittävät säästötavoitteet — ihan
aidosti myöskin sitten tulee, ettei siellä jää sellaisia
vaikkapa vuokranmaksun jäänteitä, jotka
sitten vievät tältä varsinaiselta tutkimukselta
voimavaroja.
Tämä uusi Luonnonvarakeskus tuo myös
yhteiskunnalliseen keskusteluun ja päätöksentekoon
ja — niin kuin jo sanottua — elinkeinoon uusia
eväitä ja uutta pohjaa, tieteellistä pohjaa. Sitä me
myöskin tarvitsemme.
Puhemies! Yksi huomio hallinnosta: Tässä annetaan
merkittävä rooli tämän Luonnonvarakeskuksen
johtajalle. Valiokunta tuossa omassa mietinnössään
korostaa myös sitä, että laitoksen johtokunnalla
pitää olla aito mahdollisuus vaikuttaa laitoksen
toimintaan, sen sijoittumiseen ja tutkimushaaroihin, eikä ainoastaan
ja pelkästään johtajalla. Elikkä sillä johtokunnalla
pitää olla aito vaikutusvalta ja aito vaikutusmahdollisuus, ja
uskon, että käytännön toimissa
näin myöskin tulee olemaan.
Yksi pieni asia, jonka haluan nostaa, joka ei ole tuossa meidän
mietinnössämme, on se, että tiedonantovelvollisuus
laajennetaan koskemaan myös metsätalouden elinkeinonharjoittajia,
niin kuin tällä hetkellä se tapahtuu
maatalouden harjoittajien osalta. Se tiedonantovelvollisuus ei koske
kaikkia toimijoita, vaan samalla tavalla otantaperusteella kuin
on maataloudenkin osalta tietoja kerätty, se tulee myöskin
metsätaloudenharjoittajien osalle.
Puhemies! Valiokunta esittää myöskin
muutamaa muutosta noihin lakeihin, ja käyn vain kursorisesti
nämä tässä lävitse.
Elikkä ykköslakiin, siihen 3 §:ään
"Luonnonvarakeskuksen organisaatio ja johtaminen", esitetään
muutosta, kakkoslakiin 3 §:ään
"Tiedonantovelvollisuus", kymppilakiin 24 §:ään
"Muut viranomaiset ja laitokset" ja 20. lakiin 26 §:ään
"Viranomaiset ja laitokset tyyppihyväksynnässä"
tehdään muutokset. Muuten tämä on
yksimielinen ja erinomaisen hyvä laki.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja kuvasi hyvin nuo
asiat, mitä valiokunnassa käytiin läpi.
Itse haluaisin vielä kiinnittää huomiota
siihen, mitä valiokunnassakin koetin tuoda esille — ja onnistuinkin,
koska tuli lausuntoon tämä ehdotus tästä englanninkielisestä nimestä mukaan — että
se
on hyvin tärkeää, jos ajatellaan, että suomenkielinen
nimi voi vaihtua joksikin mutta englanninkielisessä nimessä täytyy
sen tutkimus-sanan näkyä, kun nyt MTT:ssä,
Maatalouden tutkimuskeskuksessa, varainhankinnasta noin kolmasosa
tuli Euroopan unionin tutkimusprojekteista ja siinä on
semmoinen merkittävä, kansainvälisesti
tunnustettu tutkimustraditio. Jos me nyt vaihdamme keskuksen nimen
tähän suomenkieliseen muotoon, niin ettei olisi
englanninkielistä nimeä, missä tämä "tutkimus"
näkyy sen "luonnonvarojen" lisäksi, niin tämä tutkimusrahoituksen
haku vaikeutuisi huomattavasti. Itselläni entisen työn
perusteella on jonkun verran kokemusta siitä tutkimusrahoituksen
hausta, että siellä jos miehen nimi vaihdetaan,
niin ei sitä tunne Euroopassa enää kukaan
sen jälkeen. On turhaa ottaa semmoista kymmenen vuoden
takamatkaa, että tekee sen nimen tunnetuksi uudelleen,
ellei siinä ole sitä tutkimus-sanaa. Kyllä nämä kaikki
valiokunnan kuulemisissa olleet asiantuntijat, jotka olivat tekemisissä tutkimuksen
kanssa, olivat myös sitä mieltä, että tutkimus-sanan
pitää näkyä.
Halusin tämän vain tuoda tässä lisäksi
esille, että toivon, että ministeriö säilyttää sen
valiokunnan tekemän ehdotuksen ja sisällyttää sen
"tutkimuksen" siihen englanninkieliseen nimeen, jonka sitten aikanaan
hyväksyy.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Valiokunta korostaa tuossa mietinnössä,
niin kuin äsken tuossa esittelyssä totesin, pitkiä aikasarjoja, joita
tutkimuksella on ollut ja on edelleenkin. Ne ovat kymmenien vuosien
tutkimussarjoja. Yksi tällainen kohde, jossa näitä on,
on Metlan, Metsäntutkimuslaitoksen, Punkaharjun-yksikkö.
Sen tulevaisuuden osalta totean, että ne sarjat, joita siellä nyt
tehdään tutkimuksen osalta, ovat niin mittaamattoman
arvokkaita koko pohjoista Eurooppaa, pohjoista pallonpuoliskoa ajatellen,
että meillä ei ole minkäänlaista
varaa niistä luopua. Siksi toivonkin niin, että edelleenkin
se toiminta, joka siellä on, pystyy säilymään,
se pystyy kehittymään. Ja totta kai muutoksia
tulee, mutta niiden muutosten täytyy olla sellaisia, että emme menetä sitä,
mitä me olemme tähän asti kymmenien vuosien
aikana saaneet rakennettua tutkimusten osalta, vaan pystymme niitä hyödyntämään
entistä tehokkaammin ja niitä mittavia aikasarjoja
edelleenkin hyödyntämään täysipainoisesti.
Keskustelu päättyi.