3) Laki rikoslain 34 a luvun 4 a §:n
muuttamisesta
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Terrorismirikokset ovat yksi kaikkein pahimmista
rikostyypeistä, elleivät pahin. Terrorismi tuntui
vielä kymmenen vuotta sitten olevan jotain varsin kaukaista
meidän näkökulmastamme, mutta se on koko
ajan tullut lähemmäksi maatamme. Muut Pohjoismaat
ovat jo joutuneet kohtaamaan terrorismin. Norjassa koettiin viime
kesänä suuria tragedioita. Tukholmassa viime joulukuussa
terroristi epäonnistui ilmeisessä massamurha-aikomuksessaan
saaden itse surmansa. Tanskassa ja Ruotsissa on yritetty murhata
pilapiirtäjiä, jotka ovat käyttäneet
demokraattista sananvapautta.
Suomikaan ei enää ole lintukoto, joka olisi
turvassa terroristiteoilta. Siitä olemme varmasti kaikki
realisteina yhtä mieltä. Silti oli jonkinasteinen
synkkä uutinen kuluneen syksyn aikana, kun poliisilta tuli
tieto, että Suomen ensimmäinen epäilty
terrorismirikoksen tapaus on paljastunut ja joutunut poliisin esitutkinnan
kohteeksi. Onneksemme tässä tapauksessa ei ollut
ihmisuhreja tai välitöntä hengenvaaraa,
sillä kyseessä on ollut terrorismiin värvääminen.
Suomen rikoslaissa on kyllä jo vuodesta 2003 alkaen
varauduttu terrorismirikoksiin säätämällä rikoslakiimme
kokonaan uusi luku, 34 a luku, nimeltä Terrorismirikoksista.
Lainsäädännön esikuvat saatiin
ulkomailta, EU:n puitepäätöksestä. Näissä pykälissä on
kriminalisoitu melkoinen määrä erilaisia
terroristitekoja ja terrorismin tukimuotoja, mutta viime syyskuun
kotimaisen poliisiuutisen yhteydessä havaittiin, että pykäliin on
jäänyt melkoinen aukko. Pykälissä nimittäin kyllä kriminalisoidaan
koulutuksen antaminen terrorismirikosten tekemistä varten,
vieläpä ankaralla kahdeksan vuoden rangaistusmaksimilla, mutta
sen sijaan ei lainkaan ole kriminalisoitu osallistumista opiskelijana
tuollaiseen rikolliseen koulutukseen. Suomen aukollinen rikoslaki pitää siis
sallittuna henkilön kouluttautua terroristirikolliseksi,
vaikka hänen opettajansa saakin monen vuoden vankeusrangaistuksen.
Tähän lakimme sallimaan opiskeluun ei sentään
saada viranomaisilta opintotukea.
Arvoisa puhemies! Nyt käsillä oleva lakialoite
15/2011 poistaa kyseisen pahan aukon laistamme. Ehdotamme,
että se tapahtuu yksinkertaisen selkeästi lisäämällä uusi
momentti siihen pykälään eli 34 a
luvun 4 a §:ään, jossa
jo kriminalisoidaan terroristiksi opettaminen eli koulutuksen antaminen.
Ehdotamme, että tässä uudessa 2 momentissa
rangaistusasteikko olisi yläpäässään
hieman lievempi, eli kuusi vuotta, kuin terroristiopettajalle jo
säädetty maksimi kahdeksan vuotta.
Ehdotettu lainmuutos poistaa aukon rikoslaista ja antaa samalla
myös ulospäin signaalin siitä, että eduskunta
tahtoo suojella kansalaisiamme mahdollisimman kattavasti terrorismirikoksilta. Lainmuutoksemme
ei aiheuta mitään uusia kustannuksia poliisi-
ja oikeuslaitoksillemme. Tämä lainmuutos on ongelmaton
myös siinä suhteessa, että siitä ei
aiheudu mitään johdannaismuutosten tarvetta muualle
rikoslain pykäliin. Lainmuutos on ongelmaton myös
perusoikeuksien näkökulmasta. Lainmuutoksen voimaantulo
voisi tapahtua ja sen pitäisi tapahtua mahdollisimman pian ensi
vuoden alkupuolella.
Tähän lainmuutokseen ei siis tarvita sellaista vuosikausien
hienosäätöistä hioskelua, joka
Suomessa näyttää monissa tapauksissa
kohtuuttomasti viivästyttävän rikoslakimme
parannuksia, mistä esimerkkinä on se, että törkeiden
rikosten valmistelu on Suomessa yhä vaan sallittua, kun valmistelun
kriminalisoinnin valmistelu ministeriössä ei näytä koskaan
valmistuvan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Terrorismin torjunta tulee ottaa vakavasti
myös Suomessa. Norjan tragedia osoitti, että mikä tahansa kehittynyt
valtio on altis terrorille. Terrorismi ei ole yksistään
uskontolähtöistä, vaan nyky-yhteiskunnasta
löytyy ihmisiä, jotka eri syistä tekevät
kauheuksia, joita ei voi millään tavoin puolustaa.
Valtion on tehtävä kaikkensa suojellakseen kansalaisiaan
terrorismilta. Tällöin lainsäädännön
tiukentaminen on väistämätöntä ja
välttämätöntä yhdessä ottaen
huomioon asioitten todelliset syyt.
Suomessa ei niinkään islam-peräinen
terrori ole ensisijainen pelko. Kiitosta tältä osin
voimme antaa varmasti Suomen ulkopolitiikalle. Suomi mieluummin
rauhan rakentajana kuin rauhaan pakottajana maailman konflikteissa
on kaikkien puolelta parempi vaihtoehto.
Väkivaltaista radikalisoitumista ja terrorismin valmistelua
tai värväystä ei voida estää pelkästään
lailla ja järjestyksellä. Syrjäytymisen
ehkäisy, sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntymisen
ehkäisy ja yhteiskuntaan vaikuttaminen tulee jatkossa nykyistä enemmän
olla kärki, huomion kiinnityksen painopiste Suomessa kuten
myös maailmalla.
Kehitysapuyhteistyöllä on myös oma
merkityksensä ehkäistäessä terrorin
syntyä. Lainaan erästä kansainvälistä terrorismiasiantuntijaa Timo
Kivimäkeä: "Kehitysyhteistyöllä voidaan pyrkiä estämään
valtion järjestyksen hajoaminen ja hajonneiden valtioiden
syntyminen, mikä on otollista terroristien järjestäytymiselle.
Ruotsissa kehitysyhteistyön valjastaminen terrorismin torjumiseen
ei merkitse lopullista köyhyyden torjumista, päinvastoin.
Köyhien unohtaminen saattaisi vain tukea terrorismin taustalla
olevaa epäluottamusta kansainvälistä järjestelmää kohtaan. Ruotsin
terrorisminvastainen strategia pyrkiikin kaikin tavoin välttämään
kompromisseja kehitysyhteistyön johtavan tavoitteen, köyhyyden torjunnan,
suhteen."
Arvoisa puhemies! Edustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin esitys lain
muuttamiseksi on hyvä askel oikeaan suuntaan ja hyvin kannatettava. Rangaistuksia
terrorismin alueella ja sen torjumiseksi tulee kiristää.
Terrorin tekijälle ja sen suunnittelijalle tulee tehdä selväksi
se, että valtio suhtautuu terroriin hyvin vakavasti.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä nyt esillä oleva
asia nousi esille syyskuussa, kun suojelupoliisin päällikkö Antti
Pelttari totesi, että maamme terrorismilainsäädännössä on aukkoja
ja se ei ole ajan tasalla. Hän toivoi muutoksia muun muassa
sanamuotoihin terrorismiryhmän johtamisen, kouluttamisen
ja terroristiryhmään värväämisen
rahoittamisesta. Lisäksi suojelupoliisi on tuonut selkeästi
esiin, että terrorismiin kouluttautumisen puuttuminen rikoslaista
on puute Suomen lainsäädännössä.
Tämän tyyppisestä toiminnasta on selkeää näyttöä myös EU:n
kumppanimailta.
Noin puolet EU-maista on tämän asian kriminalisoineet,
ja Suomen pitäisi tarkastella näiden maiden uudistuksia
mielestäni nyt huolella ja tarkkaan. Suomen terrorilainsäädäntö on
vuodelta 2003, jolloin kouluttautumista ei nähty silloin valmistelussa
niin yleisenä ongelmana, että siihen olisi ollut
tarvetta puuttua. Muissa maissa päivitetyt säännökset
antavat myös mahdollisuuden niin sanottuihin salaisiin
kotietsintöihin epäiltyjen siitä heti
edes tietämättä.
Terrorismia koskevat säännökset valmisteltiin
EU:ssa vuonna 2001 terrori-iskujen jälkeen, ja Suomen rikoslakiin
ne tulivat vuonna 2003, eikä niitä ole sen jälkeen
päivitetty. Tämän asian nosti menneenä syksynä esille
näkyvästi myös eduskunnan lakivaliokunnan
puheenjohtaja Anne Holmlund. Hän toi esille tämän
puutteen kouluttautumisen tekemisestä laittomaksi, tai
sen puutteen, että Suomen rikoslainsäädännössä ei tällaista
kohtaa ole.
Arvoisa puhemies! Viime vuonna vahvistetussa valtioneuvoston
terrorismintorjunnan strategiassa kouluttautumisen kriminalisoiminen
on asetettu yhdeksi tavoitteeksi, ja on hyvä, että tämän asian
kanssa Suomessa myös edetään.
Arvoisa puhemies! Supo on seurannut terrorismiin kouluttautumista
vuosien ajan ja kertonut, että tällaisia tapauksia
on Suomessakin havaittu. Terrorismikoulutus koskisi esimerkiksi räjähteiden,
aseiden tai myrkyllisten aineiden valmistamista tai käyttöä.
Mutta tämä asia ei ole aivan niin yksiselitteisen
selkeä, tätä on muun muassa kritisoinut
ja herättänyt siitä keskustelua myös
Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori
Matti Tolvanen. Uskoisin, että tämä asia
on laajuudeltaan sen tyyppinen, että on syytä,
että maamme hallitus, valtioneuvosto, valmistelee tämän
asian huolella yhdessä suojelupoliisin ja muiden toimijoiden
kanssa ja tuo sitten huolellisesti tehdyn kokonaisuuden eduskunnan käsittelyyn.
Arvoisa puhemies! Aihe on kuitenkin sellainen, että se
on syytä ottaa vakavasti. Minusta on hienoa, että perussuomalaisten
eduskuntaryhmä on asiassa ollut aloitteellinen, ja itse
toivon, että maamme hallitus selvittää tämän
nyt perinpohjaisesti ja tekee asiasta tarvittaessa perustellun ja perusteellisen
esityksen eduskunnalle. Vaikka meillä Suomessa ei ole konkreettista
terrorismin uhkaa, asia on syytä ottaa meilläkin
vakavasti muun muassa Norjan tapahtumienkin valossa. Supolle onkin
ohjattu merkittävästi lisärahaa 2000-luvulla.
Kymmenessä vuodessa suojelupoliisin määrärahat
ovat nousseet 10 miljoonasta 17 miljoonaan, ja viime vuonna muun
muassa lisäsimme eduskunnassa vielä suojelupoliisille
vajaan miljoonan, jos oikein muistan 850 000 euroa, ylimääräistä rahaa
nimenomaan terrorismin torjuntaan.
Arvoisa puhemies! Kansainvälisen terrorismin torjunnan
eteen tulee tehdä kaikki mahdollinen ja jopa hieman mahdotonkin,
ja sen takia pidän tärkeänä,
että tätä asiaa viedään
nyt eteenpäin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Meillä on kohta alkamassa suuren valiokunnan kokous,
joten meillä on vähän ajasta pulaa. Sen
takia esitän, että otamme tässä yhteydessä debatin,
joka mahdollistaa sen, että ne henkilöt, jotka
ovat pyytäneet puheenvuoron, voivat minuutin aikarajoituksen
puitteissa ottaa tähän tärkeään
asiaan vielä kantaa. Sen jälkeen tietysti itse
puheenvuorot jäävät odottamaan asian
myöhempää käsittelyä jossain
myöhemmässä istunnossa. Eli debattiin ja
siihen minuutin mittaiset puheenvuorot.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner ja kumppanit ovat
kiinnittäneet huomiota aivan oikeaan asiaan. Onhan siinä aikamoinen
ristiriita, jos terrorismiin kouluttaminen on rangaistavaa, mutta
se, että on mukana oppilaana, tai mikä hän
sitten onkaan, siinä koulutuksessa, ei ole rangaistavaa.
Tietyssä tilanteessa tämä määrittely,
mikä on kouluttautumista, voi olla vaikeaa.
Mutta tässä yhteydessä haluan kiinnittää huomiota
siihen, että on myös toinen vakava rikoksen laji,
jonka valmistelu jää tällä hetkellä rankaisematta,
ja se on tämä murhan valmistelu. Siitä syystä olemme
jättäneet lakialoitteen, jonka mukaan se, joka
tahallaan toimeenpanee tai edistää murhan tunnusmerkistön
täyttävää rikosta, tuomitaan
erityisessä tapauksessa murhan valmistelusta vankeuteen
määräajaksi, vähintään kahdeksi
vuodeksi. Toivon kyllä, että näinkin
vakavan rikoksen valmisteluun puututtaisiin ja se otettaisiin lainsäädännössä valmistelun
alle.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tämä lakialoite on ehdottoman kannatettava
ja hyvä. On otettava huomioon, että Suomi ei ole
enää mikään lintukoto. Emme
ole mikään maailmasta eristyksissä oleva
valtio, ja tämä on sen suhteen oikeaan osuva lakialoite.
Huomioitavaa on myös se, että suuri osa näistä houkutelluista
ja koulutetuista henkilöistä on maahanmuuttajanuoria,
jotka kuitenkin asuvat täällä, ja kyseessä on
silloin myös Suomen tulevaisuus. Jos tähän
nuoreen saadaan istutettua niin sanotusti huono siemen, niin sillä on
kauaskantoisia seurauksia.
Vähän toiveikkaana päätän
puheeni siihen, että tämä on pieni mutta
tärkeä askel kohti maailmanrauhaa.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Terrori ei tunne rajoja, terrori rantautuu
myöskin Suomeen. Terroriteolla tavoitellaan laajaa tuhoa,
suuria ihmisuhrimääriä ja laajoja omaisuusvahinkoja.
Teot kohdistuvat yleensä täysin puolustuskyvyttömiin
ja pahaa aavistamattomiin tavallisiin ihmisiin: naisiin, lapsiin
ja vanhuksiin. Rikoksia valmistellaan usein pitkiä aikoja,
ja niiden toteuttaminen vaatii aseita, räjähdysaineita
ja niiden käyttämiseen tarvittavaa kokemusta ja
koulutusta, jonka tulee olla rangaistavaa.
Kannatan edustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin tekemää lakialoitetta.
Kari Rajamäki /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sisäministerikaudellani 2003—2007
silloinen hallitus nosti voimakkaasti suojelupoliisin ja terrorismintorjunnan
määrärahoja johtuen tietysti välittömästi
Madridin ja Lontoon terrori-iskuista ja muun muassa elokuun 2006
erittäin vakavasta uhasta, joka Englannissa todettiin liittyen
lentokoneiden massiiviseen pudotusoperaatioon.
Suojelupoliisin toimintakyky on eräs tärkeä asia,
mutta kansainvälinen ja eurooppalainen yhteistyö sitäkin
tärkeämpää. Tässä suhteessa
2006 silloisen hallituksen solmima Prümin sopimus rajat
ylittävän rikollisuuden, terrorismin ja laittoman
maahanmuuton torjumisesta olisi otettava vahvemmin käyttöön.
Suomi oli siinä ydinporukassa tekemässä tämän
sopimusjärjestelyn. Viime hallituskaudella sisäministeriö ei
sitä erityisen paljon arvostanut, nyt olisi syytä ottaa
se esille. Samoin määrättiin, että suojelupoliisin
edustajan pitää olla mukana kiintiöpakolaisten
valinnassa, jotta aseelliseen toimintaan tai terroristiseen toimintaan
osallistuvat saadaan eliminoitua ja estettyä valintaryhmistä.
Nämä ovat hyvin tärkeitä asioita.
Vakavampi kysymys on se, että oikeusministeriö ei
ole suhtautunut myönteisesti vakavien rikosten suunnittelun
kriminalisointiin. Myöskin tältä osin
terroristisen rikoksen suunnittelu pitäisi kriminalisoida.
Tämä on kyllä enemmän ollut nyt
meillä oikeusministeriön puolella ongelmana.
Sitten, herra puhemies, ihan lyhyesti vain se, että Norjan
tapaus oli esimerkki poliittisesta terrorismista. Se suuntautui
sosialidemokraattista puoluetta ja hallitusta vastaan, ja sen takia
on myös tiedostettava ääriryhmien ja äärioikeistolaisten
ryhmien vakava uhka tässä yhteiskunnassa.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään ja siihen
palataan jossain myöhemmässä istunnossa.