2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ammattikorkeakoululain
muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kyseessä olevaan hallituksen esitykseen
eduskunnalle laiksi ammattikorkeakoululain muuttamisesta sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi esitän, että sivistysvaliokunnan
mietinnön vastalauseen 2 mukaisesti mietinnön
perustelujen Rahoitusperusteiden uudistaminen -luvun viimeinen
kappale hyväksytään siinä muodossa,
kuin se on esitetty vastalauseessa numero 2. Sen lisäksi
esitän, että vastalauseen 2 mukainen lausumaehdotus hyväksytään.
Kimmo Kivelä /ps:
Kunnioitettu puhemies! Pyydän saada kannattaa edustaja
Elomaan esityksiä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ammattikorkeakoululaki
on meillä ollut keskustelussa jo tässä päivänä muutamana, joten
en puutu siihen sen kummemmin kuin päivittelen edelleen
niitä suuria rahaleikkauksia, jotka tähän
lakiin sisältyvät.
Arvoisa puhemies! Ehdotan eduskunnan hyväksyttäväksi
vastalauseessa 1 kirjatun lausumaehdotuksen.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kannatan tuota edustaja Kerolan tekemää esitystä.
Haluan vielä todeta tästä toden totta
jo useampaan kertaan keskustelussa olleesta sinällään
kyllä keskustelun arvoisesta tämän vaalikauden
yhdestä merkittävimmistä sivistyspoliittisista
linjauksista sen osuuden, joka koskee ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuoltoa. Täällä salissa tuore
opetusministeri totesi, että mikäli hänestä on
kiinni, hallitus tulee tekemään ratkaisunsa sen
osalta, että kun nyt käynnissä olleet YTHS-kokeilut
Lappeenrannassa ja Seinäjoella tulevat päätökseen,
niin hallitus muodostaa kannan siitä, miten jatkossa näiden
suhteen toimitaan, asetetaanko opiskelijat vihdoin yhdenvertaiseen
asemaan ja samankaltaisen terveydenhuoltopalvelun alle, päätetäänkö kokonaan
kokeilu lakkauttaa vai jatketaanko sitä. Keskustan mielestä tämä on
erittäin tärkeä opiskelijoiden yhdenvertaisuuskysymys,
myöskin aluepoliittisesti merkittävä kysymys,
että kaikkialla Suomessa opiskelijat saisivat terveydenhuollon
palvelut, joista toden totta iso osa on myös ennalta ehkäisevää tukea
ja näkyy sitten suomalaisten työurissa, kun opiskelijat
työelämään valmistuvat.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Halusin minäkin tulla käyttämään
vielä yhden puheenvuoron tästä ammattikorkeakouluasiasta,
ennen kuin tämä menee päätökseen,
juuri tästä YTHS-näkökulmasta,
jota äskeisessäkin puheenvuorossa sivuttiin.
Tosiaankin ammattikorkeakoulujen hallinto- ja rahoitusjärjestelmän
kehittäminen nyt jatkuu ja lainsäädäntöä ollaan
uudistamassa hallitusohjelman mukaisesti, elikkä nyt uudistetaan
ammattikorkeakoulut, kun viime kaudella vuorossa olivat yliopistot.
Tavoitteena on ammattikorkeakoulun itsenäisyyden vahvistaminen
ja koulutuksen laadun, tehokkuuden ja vaikuttavuuden vahvistaminen,
voisi sanoa ammattikorkeakoulujen modernisointi. Eli tarkoitus on,
että ne voisivat toimia vetovoimaisina opinahjoina ja alueensa elinvoiman
vahvistajina, ja vahvoja ammattikorkeakouluja siihen tarvitaan,
joita tässä ollaan nyt synnyttämässä.
Tosiaan tämä ammattikorkeakoulu-uudistus toteutetaan
kahdessa vaiheessa. Nyt meillä on päätöksessä tämä ensimmäinen
vaihe, jossa vauhditetaan näitä ammattikorkeakoulujen
rakenteellisia uudistuksia ja toiminnan laadun ja vaikuttavuuden
parantamista, ja sitten toisessa vaiheessa siirretään
se vastuu ammattikorkeakoulun rahoituksesta tai perusrahoituksesta
kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tulee itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Tämä toinen vaihe toteutetaan siinä valtionosuusjärjestelmän
kokonaisuudistuksen aikataulussa, ja sitä jäädään
tässä vielä odottamaan.
Mutta tosiaan tuota toista vaihetta silmällä pitäen
pitäisi hoitaa kuntoon tämä ammattikorkeakouluopiskelijoitten
opiskeluterveydenhuolto, ja, niin kuin täällä äsken
kerrottiin, tällä hetkellä on meneillään
tämä YTHS-kokeilu samaan tapaan kuin yliopisto-opiskelijoilla.
Tästä kokeilusta on nyt erittäin hyviä kokemuksia,
ja ammattikorkeakouluopiskelijat itse toivovat, että tämä kokeilu
voidaan vakinaistaa. Ongelmana tässä on kuitenkin
se, että tässä kokeilussa vapaaehtoisesti
kerättävä maksu ei sovellu noitten YTHS-palveluiden
rahoittamiseen, ja näin ollen tämän kokeilun
vakinaistaminen edellyttäisi, että oppilaskunnan
jäsenyys olisi tämmöinen automaatiojäsenyys.
Kuitenkin on niin, että perustuslakivaliokunta on 2009
linjannut yliopisto-opiskelijoiden ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyden
olevan perusteltua, koska ylioppilaskunnille on osoitettu yliopistolaissa
yliopistohallintoon, opintososiaalisiin etuihin ja opiskelijaterveydenhuoltoon
liittyviä tehtäviä, jotka muodostavat
sitten riittävän perusteen sille ylioppilaskunnan
automaatiojäsenyydelle.
Verrattuna kuitenkin ylioppilaskuntiin opiskelijakuntien, elikkä ammattikorkeakoululaisten
vastaavien,
tehtävistä kuitenkin puuttuu velvoite osallistua
opiskelijaterveydenhuollon järjestämiseen ja muun
muassa opintotukilautakunnan opiskelijajäsenen valintaan.
Näin ollen perustuslakivaliokunta on katsonut, että opiskelijakuntien
pakkojäsenyyden ei katsota olevan perusteltua perusoikeusnäkökulmasta.
Eli jotta me voimme saada nämä YTHS-palvelut myös
ammattikorkeakouluopiskelijoiden ulottuville, niin meidän
tulisi seuraavassa uudistuksen vaiheessa säätää myöskin
opiskelijakunnille vastuu osallistua opiskeluterveydenhuollon järjestämiseen
ylioppilaskuntia vastaavalla tavalla, mihin sisältyy tämä vakuutusluonteisena
kerättävä terveydenhuoltomaksu.
Opiskelijakuntia koskeva sääntely tulee siis uudistaa
siten, että opiskelijakunnan jäseniä olisivat
yhdenvertaisesti kaikki tutkintoon johtavassa koulutuksessa olevat
opiskelijat, sekä lakisääteisten tehtävien
yhdenmukaistamisella ylioppilaskuntien kanssa. Näin nähdäkseni
poistuu tämä perustuslaillinen este YTHS-palveluiden
ulottamiselle yhdenvertaisesti kaikkien korkeakouluopiskelijoiden
ulottuville. Todella minä toivon, että saadaan
tämä uudistus mukaan ammattikorkeakoulu-uudistuksen
toiseen vaiheeseen. Tosiaan koulutusjärjestelmiähän
aina kehitetään nimenomaan opiskelijoita ja työelämää varten,
ja on ollut mukava huomata, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden
järjestö Samok tukee tätä esitettyä rahoitusmallia,
mutta he toivovat toki tätä YTHS-asiaa sitten
tulevaisuudessa.
Mutta tosiaan tulevaisuudessa varmaan ammattikorkeakoulu on
semmoinen kansainvälisesti arvostettu, itsenäinen
ja vastuullinen osaajien kouluttaja, alueellisen kilpailukyvyn rakentaja, työelämän
uudistaja ja innovaatioiden kehittäjä — tärkeä osa
suomalaista yhteiskuntaa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vain tähdentää yhtä kohtaa
täältä valiokunnan mietinnöstä.
Valiokunta korostaa sitä, että toimilupauudistuksen
yhteydessä on tärkeää hallituksen
linjausten mukaisesti huolehtia siitä, että jokaisessa maakunnassa
on yksi tai useampi korkeakoulu. Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä, että korkeakouluverkon tiivistyessä huolehditaan
osaamisen siirtymisestä alueille.
Tämä on mielestäni erittäin
tärkeä kirjaus, jota varmasti eduskunnan on syytä viedä eteenpäin laajasti
poikkihallinnollisesti, jotta tämä osaamisen siirtyminen
maan sisällä eri puolille tapahtuu.
Uudistuksen yhteydessä haluan myös kantaa huolta
siitä, että sen jälkeen, kun tämä mietintö oli
tuossa ensimmäisessä käsittelyssä,
on kuultu uutinen, että esimerkiksi hammasteknikkojen ammattikorkeakoulutason
opetus uhkaa loppua Suomesta kokonaan, koska sitä on vain
yhdessä ammattikorkeakoulussa ja tämä ammattikorkeakoulu
on ajatellut oman sisäisen toimintansa järjestää niin,
että tätä koulutusta ei jatkossa järjestettäisi.
Toivottavasti tällainen tilanne ei realisoidu, koska
tämähän tarkoittaisi käytännössä ammattikunnan
katoamista hyvin pitkälle, varsinkin kun ottaa huomioon
sen, että ulkomailta tuskin saadaan helposti vastaavaa
määrää osaajia sitä mukaa
kuin ammattikunnan edustajia Suomessa eläköityy.
Miettisin kyllä tarkkaan sitä, että kun
näitä toimilupia sitten käydään
läpi ja toisaalta myös ammattikorkeakoulujen resursointia,
niin ei aivan muodostuisi tilannetta, jossa sitten tällaiset valtakunnallisesti
tärkeät asiat — vaikkakin ehkä yksittäisen
ammattikorkeakoulun näkökulmasta pienet asiat
mutta valtakunnallisesti merkitykselliset — jäävät
tehtävinä hoitamatta.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Autto otti
esille tuon, että jokaisessa maakunnassa täytyy
olla korkeakoulu, ja sehän on hyvinkin hallitusohjelmaan
viitattu kirjaus, joka sinne hallitusneuvotteluissa kirjattiin.
Elikkä tämä on tärkeä huomioitava
asia todellakin.
Tämä uudistus on tosiaan kaksivaiheinen, ja nyt
on hyvin tärkeää, että me viemme
nämä vaiheet tässä järjestyksessä läpi
ja loppuun ja toteutamme kunnolla tietenkin jokaisen vaiheen. Sivistysvaliokuntahan
on tässä kantanut huolta juuri siitä,
että opiskelijoiden oikeusturva toteutuu ja sitten myös
kaikki opiskelijat ovat yhdenvertaisessa asemassa: sekä ne,
jotka saavat ehkä sen sivuväylän, niin
sanotusti, nämä ylioppilaat, että myös
sitten ne, joilla on jo tutkintoja ja jotka hakevat sitten toista
tutkintoa edelleen opiskelemaan — ettei sitten kenelläkään
ole niin kuin siinä mielessä erilainen tilanne.
Nyt tietenkin on tärkeää, että yliopistot
huolehtivat tämän asian omissa laitoksissaan ja
saavat kaikki nämä väylät kuntoon.
Tästä informaatiosta me kannamme huolta myös.
On tietenkin tärkeää, että opiskelijat
ovat tietoisia näistä muutoksista ja saavat kaikki
nämä mahdollisuudet selville.
Yksi asia, mikä tässä jää todellakin,
johon täällä on jo viitattu puheenvuoroissa,
on tämä terveydenhuoltokysymys. Nyt kun tämä kokeilu
on käynnissä tai on päättymässä näissä kahdessa
yksikössä ja on todettu, että se on hyvin
sujunut — Saimaa ja Seinäjoki muistaakseni — niin
tietysti on tärkeää, että me
poimimme ne tulokset näistä kokeiluista ja sitten
katsomme jatkossa, miten tämä asia hoidetaan kuntoon,
että he ovat myös terveydenhuollon osalta yhdenvertaisia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ammattikorkeakoulu-uudistuksen
ensimmäinen vaihe on perusteltu, ja erityisesti toivon,
että tämä johtaa siihen, että ammattikorkeakouluverkkoa
nyt selkeästi tiivistetään, ja varsinkin
jos on pieniä etäpisteitä jossakin, niin
niistä pyritään tässä yhteydessä luopumaan
ja keskittämään toiminnat siten, että opetuksen
laatu voidaan kaikin keinoin turvata.
Puhemies! Haluan tässä yhteydessä myöskin jo
lausua kantani tähän toiseen vaiheeseen. Meillä on
erittäin hyviä kokemuksia yliopistojen osalta
YTHS:n palveluista. Se on vähän niin, että kuten
työntekijöillekin on työterveyshuolto,
niin opiskelijoillekin pitäisi olla vastaavantyyppinen järjestelmä.
Pidän perusteltuna sitä, että valtioneuvoston
piirissä nyt nopeasti harkitaan sitä ja mielellään
otettaisiin kantaa jo ensi syksynä: kun näistä kokeiluista
on saatu hyviä kokemuksia, niin pidettäisiin huolta
siitä, että myöskin ammattikorkeakouluopiskelijat
voisivat päästä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön
palveluiden piiriin.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä palaan tähän
valiokunnassa esille tulleeseen asiaan, josta on sitten valiokunnan
lausumaehdotus. Eli valiokunta edellyttää, että hallitus selvittää lainsäädännölliset
esteet koulutusviennin edistämiseksi esimerkiksi niin,
että erotetaan normaalina opetuksena tarjottava tutkintokoulutus
ja koulutuksen vientinä toteutettava tutkintokoulutus selvästi
toisistaan, ja että mahdolliset ratkaisut voidaan tehdä viimeistään
alkuvuodesta 2014. Tässähän nyt on tavoite
se, että kun Suomen taloudesta puhutaan, puhutaan viennistä, niin
koulutusvienti on yksi semmoinen kasvuala — tai se voisi
olla yksi merkittävä kasvuala.
Valiokunnassa monessa yhteydessä kuulimme, että lainsäädäntö asettaa
pullonkauloja koulutusviennille. Tästä on tullut
paljon palautetta, ja se palaute on sensuuntaista, että olemme
nyt tuomassa ikään kuin mutkan kautta hivuttamalla lukukausimaksuja
suomalaisille opiskelijoille, ja se täällä aikaisemmin
on tullut esille, mutta ehkä se nyt on hyvä mainita
vielä kertaalleen: Se ei ole oma kantani, se ei ole kokoomuksen
kanta. Koulutusmaksuttomuus ja suomalaisten veloitukseton koulutus
on mainittu hallitusohjelmassa. Se on valiokunnan kanta. Se on kaikkien
kanta. Tuntuu olevan, että tässä ei ole
varmasti mitään epäselvää.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Ammattikorkeakoulujen uudistuksessa on tärkeää, että uusi
koulutustehtävien määrittely varmistaa paremmin
riittävän työelämälähtöisen
koulutustarjonnan. Kuitenkin tutkintoluettelosta on ainoana poistettu
kalatalouden ammattikorkeakoulututkinto ja tutkintonimike.
Kalatalouselinkeino on kasvussa, ja kalankulutus on lisääntynyt
jatkuvasti. Kalatalousalan mukaan tälle erikoisammattialalle
tarvitaan osaajia. Iktyonomitutkinto antaa laaja-alaisen valmiuden
toimia eri tehtävissä, esimerkiksi elintarvikealan
alkutuotannossa, viranomaistyössä, ympäristön
esimies-, tuotekehitys- ja neuvontatyössä, ympäristöselvitysten
kenttätyössä, toteuttaa vesistö-
ja kalastokunnostuksia sekä tehdä kalastuksen
käyttö- ja hoitosuunnitelmia. Tässä vain murto-osa
tehtäväjaosta. Tehtävät ovat
siis moninaiset ja tarpeelliset, joten tärkeää olisi,
että tämä koulutus edelleenkin järjestettäisiin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ammattikorkeakoulu on ollut menestystarina.
Olen seurannut ammattikorkeakoulun toimintaa alusta alkaen sekä opettajana
että yliopettajana. Tällä uudistuksella
saadaan ammattikorkeakoulujen toimintaa uudistettua vastaamaan yhteiskunnan
nykyisiä tarpeita.
Ammattikorkeakoulujen tehtävä on erilainen kuin
yliopistojen, ja ammattikorkeakoulujen tärkeä tehtävä on
koulutuksen lisäksi kehittää ja tutkia
myöskin työelämää sillä omalla
alueellaan. Joissakin maakunnissa ammattikorkeakoulua tarvitaan
nimenomaan työelämän kehittämiseen, ja
siksi on pidettävä huolta, että ammattikorkeakoulujen
sijoituspaikkoja päätettäessä huomioitaisiin
yhtenä kriteerinä myöskin maakunnan työelämän
tarpeet.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto
on ollut pitkään, jos sanoisin, retuperällä. Ainakaan
se ei ole kattanut systemaattisesti kaikkia opiskelijoita. On korkea
aika saada tämä asia kuntoon mahdollisimman pian
niin, että kun nyt olemassa olevista kokeiluista on tullut
hyviä tuloksia, niin jatketaan sitten siihen malliin, että myöskin
ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto siirtyisi YTHS:n
alle. Näin me takaamme tasa-arvoisen terveydenhuollon kaikille opiskelijoillemme.
Mitä tulee sitten tähän koulutusvientiin:
Tämän edustaja Kiuru nosti esille, ja kyllä nyt
teidän puheestanne jäi nimenomaan sellainen epäselvä tulkinta,
mitä tarkoitetaan lukukausimaksuilla, mitä tarkoitetaan
koulutusviennillä. — Ihan selkeästi sanottuna:
Suomessa kaiken tutkintoon johtavan koulutuksen tulee olla maksutonta,
annettiinpa se suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai millä muulla
tahansa kielellä. Kaikkien opiskelijoiden, olivatpa he
mitä kansallisuutta hyvänsä, täytyy
pystyä osallistumaan maksuttomaan koulutukseen. Se on meidän
suomalaisten ylpeys: maksuton koulutusjärjestelmä vauvasta aina
aikuiseen asti, tohtorin tutkintoon asti.
Koulutusvientiä sivistysvaliokunnan puheenjohtaja kyllä on
yrittänyt minusta selkeästi tuoda esille, ja tämä keskustelu
on ollut hyvää, sillä tässä on
pystytty erittelemään vähän
tarkemmin, mitä on koulutusvienti, mitä ovat lukukausimaksut.
Koulutusvienti voi olla esimerkiksi sellaista, että tarvitaan
jotain korkean alan osaamista, vaikka kaivososaamista, mitä löytyy
Oulun yliopistosta, ja sitä varten tulevat jo valmiiksi
ammattilaiset ihmiset Suomeen suorittamaan opintoja tähän
liittyen, mutta nämä opinnot eivät johda
tutkintoon, tai sitten niin, että Suomesta lähdetään
jonnekin opettamaan. Tämä on koulutusvientiä.
Mutta ehdoton "ei" lukukausimaksuille kaikissa muodoissaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tuoda oman näkemykseni
ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollosta. Ammattikorkeakouluopiskelijat
ovat hyvin eriarvoisessa asemassa tällä hetkellä eri
puolella Suomea riippuen siitä, missä kunnassa
he asuvat ja missä tämä ammattikorkeakoulu
toimii. Vaikka kuntien vastuulla on tarjota kaikille ammattikorkeakouluopiskelijoille
yhdenvertaiset mahdollisuudet saada terveydenhuoltoa, käytännössä se
ei kuitenkaan toimi.
Nyt YTHS-kokeilu on toteutettu kotipaikkakunnallani Lappeenrannassa
sekä Imatralla että myös Seinäjoella.
Alustavien selvitysten mukaan on voitu osoittaa, että ne
ovat toimineet erittäin hyvin ja opiskelijat ovat olleet
tyytyväisiä palveluihin ja palveluiden laadun
parantamiseen. Tätä työtä varten
on perustettu myös seurantaryhmä, joka on saamassa
nyt oman väliraporttinsa tästä kokeilusta,
ja voidaan jo tässä vaiheessa todeta, että siellä käytännössä on
lähestulkoon pelkkää positiivista sanomaa.
Tämä kokeilu päättyy 2014 kesällä,
minkä takia on tärkeää, että nyt
tässä vaiheessa jo lähdetään
arvioimaan, miten tämä toiminta jatkuu.
Minun henkilökohtainen näkemykseni on se, että tämä laajennus
pitää toteuttaa kaikkiin ammattikorkeakouluihin,
jotta korkeakouluopiskelijat sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa
ovat yhdenvertaisessa asemassa ja sitä kautta voidaan vahvistaa
koko tätä korkeakoulu- ja yliopistoterveydenhuoltoa
kokonaisuutena ja sitä kautta myös tehostaa.
Tämä on myös taloudellisesti järkevää sen
takia, että tällä hetkellä kunnat
saavat tähän korotettua valtionosuutta. Nyt jos
ajatellaan, miten tämä rahoitus YTHS:ään
voitaisiin toteuttaa, niin tämä korotettu valtionosuus
kunnilta voitaisiin siirtää YTHS:n toimintaan.
Sitä kautta tämä uudistus olisi kustannusneutraali.
Sitä kautta se ei myöskään tuo
valtiolle kustannuksia. Tältä osin toivon, että tämä laajennus
ja uudistus jatkuu sillä tavalla, että vuoden
2015 alussa ammattikorkeakouluopiskelijoilla on oma YTHS-lainsäädäntö,
joka turvaa heidän terveydenhuoltonsa laadun nykyistä paremmin.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! On ollut ilo jälleen kerran kuulla
hallituspuolueiden edustajilta erittäin myönteisiä kannanottoja liittyen
opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen ja YTHS-kokeilun pysyväksi
tekemiseen ja lainsäädännöksi
saattamiseen myös ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta.
Haluan kuitenkin vain todeta, että kun viime hallituskaudella
tämä kokeilu päätettiin aloittaa ja
säädettiin sille määräaika
vuoteen 2014, niin nyt tällä hallituksella on
päätöksenteon paikka. Toivon totisesti,
kun edustajat täällä ovat käyttäneet
painavia ja hyviä puheenvuoroja ja kaikin tavoin kannattaneet
tätä esitystä, joka on kirjattu myös
Kataisen hallituksen ohjelmaan hyvin yksiselitteisesti, että tämä asia
tulisi mahdollisimman nopeasti päätökseen.
Tämä on myös opiskelijoiden edunvalvonnallinen
näkökulma, ja tiedämme, että tätä päätöstä odotetaan,
mihin tulokseen hallitus tässä on tulossa. Kaiken
sen hyvän puheenvuoron, joka hallituksesta nyt tämän
tiimoilta kuuluu, olisi syytä tulla pian todeksi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana vain tästä ammattikorkeakoululaista,
koska ammattikorkeakouluilla on erittäin suuri merkitys
varsinkin niissä maakunnissa, joissa ei sitä niin
sanottua omaa yliopistoa ole.
Olen samaa mieltä kuin keskustan vastalauseessa on
todettu, että tässä uudistuksessa ongelmallista
on se, että edetään kaksivaiheisena,
ei päätetä yhdellä kertaa lainsäädännöstä ja
rahoituksesta, ja jos sitten jostain syystä uudistuksen toinen
vaihe ei etenekään, niin eivät varmasti
ne ensimmäisenkään vaiheen tavoitteet
tule toteutumaan.
Nämä ammattikorkeakoulut pitäisi
siis toimilupamenettelyn sijaan merkitä lakiin, ja se,
että määräaikaisia toimilupia
rajataan kahteen vuoteen, ei ole kyllä todellakaan hyvä ratkaisu.
Se on liian lyhyt aika.
Sitten tuosta aluevaikuttavuudesta. Siitä vastikään
kuulin ammattikorkeakoulujen edustajilta myös, ja tuntuu,
että sitä ei oteta riittävän
hyvin huomioon myöskään tässä keskustelussa.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Tästä alueellisesta vaikuttavuudesta.
Sitä ei voi pääkaupungista määrätä.
Se on luonnollisesti pakko hoitaa sen ammattikorkeakoulun omalla
toiminta-alueella, omalla reviirillä, koska on mahdotonta nähdä,
millä tavoin Helsingistä kyettäisiin
tässä asiassa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti
reagoimaan.
On luonnollisen selvää, että tässä toisessa
vaiheessa on YTHS-järjestely saatettava tasaisesti kattamaan
myöskin ammattikorkeakouluopiskelijat, enkä ymmärrä sitä ikään
kuin perään huutamista, etteikö tätä tulisi.
On kaikki syy uskoa, että kun se on hallituksen hallitusohjelmaan
kirjattu, niin se myöskin tulee tapahtumaan.
Sen sijaan, herra puhemies, hiukan kyseenalaistaisin sitä,
onko EU-alueen ulkopuolelta tulevalla opiskelijalla loputtomasti
oikeus ilmaiseen opiskeluun Suomessa. Sitä sietää pohtia,
sillä se saattaa esimerkiksi epätasa-arvoiseen
asemaan sen ulkomaisen, EU-alueen ulkopuolelta tulevan opiskelijan
ja EU-alueelta olevan opiskelijan. Se suomalainen opiskelija, joka
on korkeakoulussa opiskelemassa, joutuu vähintäänkin
välillisesti kustantamaan sen EU-alueen ulkopuolelta olevan
opiskelijan muodostuvia kuluja, enkä oikein ymmärrä,
että tänne tultaisiin pelkästään
opiskelemaan ja sen jälkeen siirryttäisiin välittömästi
suomalaisen yhteiskunnan ulottumattomiin ja suomalaisen yhteiskunnan
piikkiin tämä opiskelu muodostuisi loppujenkin
lopuksi ilmaiseksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Aluevaikuttavuudesta täytyy tietysti
todeta, että kyllä ilman muuta se työ yritysten,
muiden toimijoitten kesken tehdään siellä alueella
mutta tietenkin silloin ammattikorkeakouluilla täytyy olla
myös sitä riittävää päätösvaltaa,
jotta he pystyvät tätä aluevaikuttavuutta
lisäämään, ja tähän
liittyvät myöskin keskustelut sitten opiskelijoitten
aloituspaikoista ja niin edespäin.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edelleen näistä lukukausimaksuista.
Ensinnäkään Suomen korkeakouluihin ei
tulla, niihin pyritään monien vaiheiden kautta.
Eri tiedekuntiin tai eri ammattikorkeakouluihin on tietenkin omat pyrkimistapansa,
mutta niihin ei tulla, niihin seuloutuvat ainoastaan parhaat, alalle
valikoiduimmat ihmiset. Tässä vaiheessa erotteleminen
kansallisuuden perusteella on minun mielestäni todella
lyhytnäköistä olletikin, että asumme
näin kaukana, kaukaisessa maassa. Jos valittavana on joku
lämpimämpi maa tai Suomi, johon pitää maksaa
maksut, niin minä luulen, että me jäämme
tässä häviölle. Opiskelija valitsee
paikan, joka voi olla miellyttävämpi, jos me alamme
korkeakoulumaksuilla kilpailemaan opiskelijoista.
Tänne ei tulla sen takia, että täällä jollakin
lailla hyödyttäisiin suomalaisesta yhteiskunnasta. Totta
kai, onhan se houkuttelevaa, että opinnot itsessään
eivät maksa, mutta aika kalliiksi se käy myöskin
näille opiskelijoille, jotka tänne tulevat muualta
kuin Euroopasta tai ETA-alueen ulkopuolelta. Heidän täytyy
vuokrata asuntonsa, he eivät ole minkään
opintososiaalisten etujen piirissä, he maksavat oman elämisensä,
usein vielä tekevät — ne harvat, jotka
löytävät — työtä opintojensa
ohella rahoittaakseen opiskelunsa. Ei se ole heille juhlaa eikä ilmaista
missään mielessä.
Meidän yliopistomme ja korkeakoulumme vaativat kansainvälistymistä.
Korkea tutkimusrahoitus on entistä enemmän kilpailutettua,
ja tässäkin kilpailussa mukana pysyäksemme
meidän täytyy myöskin olla kansainvälisiä.
Vaikka nämä opiskelijat lähtisivätkin
takaisin, he luovat niitä kontakteja, mitä Suomi
kipeästi kaipaa, muihin maihin. Minulla ei ole tässä tilastoja,
mutta muistan, että (Puhemies koputtaa) iso osa näistä korkeasti
koulutetuista ihmisistä jää myöskin
Suomeen (Ilkka Kanerva: Ei jää!) sitten hyödyttämään
meidän yhteiskuntaamme.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Me täällä salissa
kaikki tiedämme, että ilmaista koulutusta ei olekaan.
Suomalaiset veronmaksajat maksavat ne koulutusohjelmat, joita meidän korkeakouluissamme
tarjotaan. Meille Suomessa ja Pohjoismaissa laajemminkin maksuttomuus
on arvo sinänsä. Se lähtee mahdollisuuksien
tasa-arvosta, että jokaisella on mahdollisuus katsomatta
niihin perheen taloudellisiin lähtökohtiin kouluttaa
itseään omien kykyjen ja mieltymysten mukaan niin
pitkälle kuin vain sitä omaa pyrkyä ja
lahjakkuutta riittää, ja se on arvo sinänsä.
Mutta, kuten edustaja Haapanen tuossa aivan oikein kuvasi, tänne
meidän maksuttomaan koulutuksen piiriin päästäkseen
jonkun EU-, Eta-alueen ulkopuolelta, hyvin todennäköisesti
jostain kolmannen maailman maasta, tulevan henkilön täytyy
maksaa siitä varsin paljon, että pystyy Eurooppaan
tulemaan opiskelemaan, vaikkei tarvitse siis tästä itse
tutkinnon suorittamisesta maksaa. Tällöin tämä koulutus
ei kohdennu samalla tavalla mahdollisuuksien tasa-arvon periaatteesta,
vaan se kohdentuu todennäköisesti yläluokan,
jopa hyvin pienen eliitin, edustajille sinne kehitysmaihin. Siksi
mielestäni tämä nykyinen systeemi ei
ole oikea, vaan ennemmin vaikka kehitysyhteistyömäärärahoilla
sitten oikeasti lahjakkaita kehitysmaiden nuoria voitaisiin kustantaa
Suomeen opiskelemaan, mutta mielestäni on aivan perusteltua
EU- ja ylipäätään ETA-alueen
ulkopuolelta tuleville opiskelijoille asettaa lukukausimaksut. Perustelen
sitä myös sillä, että koska
tämä maksuttomuuden käsite ei ole vastaavanlainen
globaalisti kuin se on meillä Pohjoismaissa, niin meidän
korkeatasoista koulutustamme ei osata arvostaa niin kuin sitä pitäisi,
kun sille ei ole asetettu sitä taloudellista arvoa tämän
lukukausimaksun (Puhemies koputtaa) mielessä näille
ulkomaisille opiskelijoille.
Ilkka Kanerva /kok:
Herra puhemies! Kuulimme edustaja Auton asialliset perustelut
tälle näkemykselle, jonka mukaan tätä asiaa
sietää vakavasti harkita. Ei kai suomalainenkaan
opiskelija sinne korkeakouluun "tule" — hän kulkee,
arvoisa edustaja, täysin saman seulan kautta kuin se ulkomainen.
Mutta kun aloituspaikkoja ollaan ajamassa alas, niin tämä ulkomainen
saattaa seulontaprosessissa viedä teidän naapurintytöltä tai -pojalta
sen opiskelupaikan ja tehdä sen ilmaiseksi, vastikkeettomasti.
Minä en oikein ymmärrä sitä,
minkä takia tässä asiassa pitää ottaa
sellainen periaatteellinen kanta, joka tuntuu hyvin oudolta järjestelyltä koko
eurooppalaisessa skaalassa, yhdysvaltalaisessa, aasialaisessa katsannossa.
Missään muualla tämänkaltaista
järjestelmää ei ole. Ja edustaja muistaa
täysin väärin sen, kuinka moni näistä ulkomaisista
opiskelijoista jää Suomeen. Se on hyvin häviävä osa.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos edustaja Haapaselle kauniista
ajatuksista. Sydän sanoo "kyllä", mutta järki
sanoo "ei". Komppaan tässä vähän
edustaja Kanervaa, että ei valintoja tehdä todellakaan
kansallisuuden perusteella. Silloin kun ruvetaan myymään
tuotetta, niin se valinta tehdään sen mukaan,
onko se tuote maksettu, onko maksettu siitä koulutuksesta,
ja sen mukaan sitten tullaan tai ei tulla, ihan samalla tavalla
kuin jos suomalainen lähtee USA:sta hakemaan tutkintoa — emme
me niitä tutkintoja sieltä valitettavasti ilmaiseksi
saa. Toki on mahdollista, ja se on mahdollista myös Suomessa,
luoda stipendijärjestelmä ja kehittää sitä.
Edustaja Autto toi esille tämän kehitysyhteistyönäkökulman — erinomainen
näkökulma ja lähestymistapa.
Sitten tähän kansainvälisyysajatukseen.
Jos me hakisimme kansainvälisyyttä sillä tavalla, että jaamme
palveluja ja tuotteita tästä maasta ilmaiseksi
kaikille halukkaille, niin kyllähän sitä kansainvälisyyttä tulisi
sitä kautta vaikka kuinka paljon, mutta mikä sen
arvo on, sitä sopii kysyä.
Tästä asiasta on itse asiassa erinomainen
lakialoite, jonka on tehnyt edustajakollega Arto Satonen, lakialoite
91 yliopistolain muuttamisesta. Siellä on myös
sellainen ajatus, että kannustimena niille opiskelijoille,
jotka Suomeen tulevat, voitaisiin antaa verovähennysoikeus
opiskelun loputtua eli että sitten tuloista voisi tehdä vähennyksiä ja
sitä kautta kannustetaan jäämään Suomeen
töihin, niin että se tutkinto myös hyödyttää suomalaista
yhteiskuntaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni edustaja Kanerva ja muut
kokoomuslaiset ovat käyttäneet erittäin
hyviä puheenvuoroja tässä yhteydessä.
Mielestäni voitaisiin ihan harkita sitä, että kun
suomalaisella yhteiskunnalla on velvollisuus huolehtia Suomen kansalaisista ja
suomalaisista opiskelijoista, niin ammattikorkeakouluille maksetaan
korvausta suomalaisista opiskelijoista mutta ei ulkomailta tulevista
opiskelijoista. Sitten ammattikorkeakoululla pitää vain
olla mahdollisuus itse päättää,
peritäänkö lukukausimaksuja (Ilkka Kanerva:
Juuri näin!) vai otetaanko sitten ihan hyväntahtoisesti
nämä opiskelijat opiskelemaan.
Ihan minun täytyy sanoa, että jos me katsomme
Yhdysvaltoja, niin siellä on erittäin hyvä stipendijärjestelmä.
Hyvin voitaisiin ajatella, että näille kaikkein
lahjakkaimmille kehitysmaista tuleville nuorille voidaan antaa hyvin
stipendejä ja niihin voidaan käyttää kehitysyhteistyövaroja. Jos
minä nyt otan yhden esimerkin Yhdysvalloista, joka on kallis
paikka opiskella, niin tämmöinen Barack Obama
senior oli tuolla Keniassa ja sieltä sitten meni Yhdysvaltoihin
opiskelemaan ja pärjäsi kohtalaisen hyvin ja hänelle
on poikakin sen jälkeen tullut, tämmöinen
Barack Obama junior, ja hänkin on pärjännyt
ihan hyvin, niin että kyllä tämä amerikkalainen
järjestelmä, vaikka on näitä lukukausimaksuja,
ihan kohtuullisen säätykierron takaa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä väite, että kansainvälinen
opiskelija veisi naapurintytöltä opiskelupaikan,
on täysin väärä. Nämä kansainväliset
ohjelmat ovat monesti englanninkielisiä, niitä on
perustettu sitä varten, että yliopisto tai ammattikorkea
kansainvälistyisi. Niihin voivat toki suomalaisetkin opiskelijat
pyrkiä, mutta ei tällaista ilmiöitä ole
Suomessa, että kansainväliset opiskelijat veisivät
paikkoja suomalaisilta opiskelijoilta. Edelleenkin painotan sitä,
että kansallisuus ei voi olla tiede- ja tutkimusmaailmassa
se peruste, millä joku valitaan tai otetaan opiskelemaan.
Sitten tämä väite, että nämä kansainväliset opiskelijat
kuuluisivat johonkin eliittiin. Kyllä he ovat monesti saaneet
stipendin omasta maasta — sitä minä en
tunne, saavatko he Suomesta stipendejä, todennäköisesti
eivät — eli kyllä heitä on sitten
joku tukenut siihen, että he ovat lähteneet.
Yksi mahdollisuus tietenkin on sitten, että laitetaan
jonkinlaisia kiintiöitä myöskin sitten
varsinaisten opiskelupaikkojen lisäksi. Mutta kyllä minä kysyisin
näin päin: onko meillä varaa olla kansainvälistymättä?
Ajatelkaapa, kuinka monta tohtorin tutkintoa olisi jäänyt
suorittamatta, jos ei sitä olisi tehnyt joku kansainvälinen
opiskelija. Jokainen oppilaitos saa myöskin tuloksellisuusrahoja
suoritettujen tutkintojen muodossa. Jokainen maisterin tutkinto
ja tohtorin tutkinto tuo myöskin yliopistolle rahaa. — Nyt
keskustelu harhautui vähän tästä ammattikorkea-asiasta mutta
liittyy kyllä samaan aihepiiriin.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Kiuru ensin kovasti kertoi, että kokoomus ei kannata ja
hän ei kannata lukukausimaksuja missään
nimessä ja haluaa sen tuoda esille, mutta sitten hämmennyin
kyllä suuresti tästä sen jälkeen
alkaneesta keskustelusta: yhtäkkiä täällä kaikki
kokoomuslaiset — niin Sasi kuin Kanerva siellä — yhteen ääneen
kertovat, että nämä lukukausimaksut pitää tuoda
ulkomaisille opiskelijoille. Nyt minä olen pikkusen hämmentynyt
näistä puheista.
Sivistysvaliokunta käsitteli aika viisaasti tätä lausumaa
tämän koulutusviennin osalta, eli me emme missään
nimessä sillä halunneet tarkoittaa sitä,
että se suoraan vie meidät lukukausimaksujen pariin,
että ulkomaalaisille opiskelijoille tällainen
kohtelu tulisi, vaan että näitä lainsäädännöllisiä esteitä tutkitaan,
selvitetään, mitkä siellä ovat
ne oikeat esteet, minkä takia tämä kansainvälisyys
ei sitten toteudu siinä mittakaavassa, missä se
olisi mahdollista. Se ei varmastikaan tuo meille niitä ulkomaalaisia
opiskelijoita yhtään lisää,
jos me laitamme tänne maksuja heille. Siihen teoriaan ei
kannata paljon luottaa. Tämä esimerkki näistä muista
maista, missä on tehty tätä siirtymää sinne
suuntaan, kyllä kertoo aika paljon, niin että meidän
kannattaa varmaan nekin esimerkit ottaa huomioon vähän
tarkemmin kuin mitä edustaja Sasi tässä kertoi.
Keskustelu päättyi.