4) Hallituksen esitys eduskunnalle oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Lasten ja nuorten mielenterveys huolestuttaa.
Yleisimpänä syynä aikuisten työkyvyttömyyteen
on masennus, jonka takia 38 000 ihmistä on joutunut
jäämään eläkkeelle.
Jokaisena päivänä 12 ihmistä eläköityy
masennuksen takia, ja lähes puolet heistä on alle
30-vuotiaita nuoria. Joka viides alaikäinen lapsi elää perheessä,
jossa vanhemmilla on mielenterveyden ongelma, ja näillä lapsilla
on kohonnut riski sairastua myöhemmin itsekin.
Tarvitsemmekin kipeästi lisää työkaluja
kouluissa ja oppilaitoksissa edistämään
hyvinvointia ja ennalta ehkäisemään mielenterveysongelmien syntymistä jo
varhain. Jos emme puutu niihin jo varhaisessa vaiheessa, johtavat
mielenterveysongelmat pitkällä aikavälillä usein
työkyvyttömyyteen.
Mielenterveysongelmat eivät siis ole enää mikään
pienen ihmisryhmän ongelma vaan koskettavat yhä useampia
ihmisiä, sekä sairastuneita että heidän
läheisiään ja perheitään.
Vaikka viime vuosina selvitykset ovat osoittaneet esimerkiksi psykososiaalisen
tuen lievää paranemista ainakin peruskoulujen
osalta, se on kuitenkin riittämätöntä ja
maantieteellisesti epätasaisesti jakaantunut.
Peruskoulujen johdolle tekemässään
tutkimuksessa syksyllä 2011 Opetushallitus ja Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos totesivat, että noin kuudesosalla
kouluista ei ollut lainkaan koulupsykologitoimintaa, tämä oli
15 prosenttia, ja reilusta kymmenesosasta puuttui kuraattoritoiminta.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon ennalta ehkäisevä tuki
ja oppilas- ja opiskelijahuollon palveluiden riittävyys
vähentävät paineita oppilaiden ja opiskelijoiden
siirtämiseen erityisopetukseen sekä psykiatristen
palveluiden ja lastensuojeluasiakkuuden tarvetta. Oikea-aikainen
ja riittävä tuki lapsen tai nuoren mahdollisiin
ongelmiin säästäisi kustannuksia merkittävästi,
kun kalliiden palveluiden tarve vähenisi.
Esityksen mukainen koulupsykologi- ja -kuraattoripalveluiden
saaminen myös toisen asteen opiskelijoille olisi merkittävä parannus,
sillä erilaiset mielenterveyden tai tunne-elämän
ongelmat ovat kaksi kertaa yleisempiä nuoruudessa kuin
lapsuudessa. Jos lapselle ja hänen perheelleen tarjotaan
riittävästi tukea jo ennen koulun aloittamista,
voidaan merkittävästi vähentää koulussa
tarvittavia tukitoimia ja luoda lapselle onnistumisen kokemuksia
koulua aloitettaessa. Koulussa annetulla nopealla tuella voidaan
puolestaan estää kielteisten kokemusten toistumista ja
edistää lapsen terveyttä ja hyvinvointia.
Arvoisa puhemies! Uusi lakiesitys kokoaa yhteen nyt hajallaan
olevat oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevat säännökset.
Vaikka koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta säädetään
edelleen terveydenhuoltoa koskevassa lainsäädännössä, tuo
laki lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin psykologi- ja kuraattoripalvelut,
jotka meillä jo on esi- ja perusopetuksessa.
Oppilaille ja opiskelijoille tulee oikeus päästä keskustelemaan
psykologin tai kuraattorin kanssa seitsemän päivän
kuluessa yhteydenotosta. Kiireellisissä tapauksissa keskusteluun
olisi päästävä jo samana tai
seuraavana päivänä. Tämä vastaa
myös kansainvälisiä suosituksia. Kunnille
tähän seitsemän päivän
haasteeseen vastaaminen on aika kova tavoite, mutta on selvää,
että silloin kun lapsen tai nuoren mieli järkkyy,
ei ole aikaa hukattavaksi.
Kokonaisuudessaan esityksen tavoitteena on tarjota oppilaille
ja opiskelijoille matalan kynnyksen tukea hyvinvoinnin ja oppimisen
edistämiseksi. Esityksen arvioidaankin aiheuttavan merkittäviä kustannussäästöjä kunnille
pidemmällä aikavälillä, sillä ongelmien
kasautuessa ja syventyessä myös niiden hoitokustannukset
kasvavat merkittävästi. Yhtenäinen oppilas-
ja opiskelijahuoltolaki turvaa tuki-, ohjaus- ja terveyspalveluiden
toimivuutta ja edistää opiskelijoiden oppimista,
tutkinnon suorittamista ja siirtymistä terveenä aikuisena
työelämään.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Oppilas- ja opiskelijahuoltolain tarkoituksena
on tukea ja edistää lasten ja nuorten terveyttä,
ennalta ehkäistä erilaisia psykososiaalisia ja
oppimiseen liittyviä ongelmia sekä auttaa mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa apua ja tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria
palvelujen pariin.
Tavoitteena on siirtää toiminnan painopistettä nykyisestä ongelmakeskeisestä toiminnasta
ennalta ehkäisevään suuntaan. Riittävän
varhain aloitetulla psykososiaalisen kasvun ja kehityksen tuella
pystytään yleensä auttamaan joustavammin
ja oikea-aikaisemmin. Kun lasten ja nuorten ongelmat tunnistetaan
varhain ja niihin puututaan tukemalla ja tarjoamalla oppilas- ja opiskelijahuollon
palveluita oppilaan ja opiskelijan kehitysympäristössä,
tarve muun muassa korjaaviin lastensuojelun ja erikoissairaanhoidon toimenpiteisiin
vähenee.
Oppilas- ja opiskelijahuollon tilanne on hiukan parantunut viime
vuosien aikana erityisesti terveydenhoitajapalveluiden osalta. Siitä huolimatta
opiskelijahuollon kokonaisresurssit ovat monessa kunnassa riittämättömät
ja palvelut ovat maantieteellisesti epätasaisesti jakautuneet.
Erityisesti erot oppilaitoskohtaisissa palveluissa ovat huomattavan
suuria ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa.
Oikeuskansleri on viimeksi vuonna 2012 todennut, ettei tilannetta
voi pitää edes tyydyttävänä.
Valtion antama ohjeistus ei edistä yhdenvertaisuutta, kunnallinen
resursointikyky ja -halu vaihtelevat, eikä kattava ja tehokas
valvonta toteudu. Oikeuskanslerin mukaan oppilashuollon asianmukainen
toteutuminen vaatii velvoittavia ja sisältöjä tarkemmin
määritteleviä säännöksiä. Tässä lakiesityksessä lähdetään
muun muassa siitä, että psykologin ja kuraattorin
sekä kouluterveydenhuollon palveluja olisi oikeus saada laissa
säädetyssä määräajassa.
Oppilas- ja opiskelijahuollon palveluilla tarkoitetaan koulupsykologin,
kuraattorin ja kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden palveluja. Toisaalta
on hyvä muistaa, että oppilas- ja opiskelijahuolto
on myös opettajan perustyötä. Opettajan
tehtävänä on huolehtia oppilasryhmästään kokonaisuutena
ja opetustyöhön liittyvästä turvallisuudesta,
järjestyksestä ja hyvinvoinnista. Oppilaan ja
opiskelijan kokonaisvaltainen tukeminen edellyttää vanhempien,
opettajien ja muiden asiantuntijoiden saumatonta yhdessä tekemistä.
Valitettavasti opettajat ovat usein melko etäällä opiskelijahuoltoon
liittyvästä toiminnasta erityisesti lukioissa
ja ammatillisissa oppilaitoksissa.
Vain pienessä osassa kouluista vanhemmilla on mahdollisuus
vaikuttaa kouluyhteisön toimintaan ja terveellisyyteen.
Toisaalta myös koululaisten vanhempien saama tuki on usein
riittämätöntä. Alle kouluikäisten
lasten vanhemmat saavat neuvolassa jatkuvasti ohjausta ja tukea
vanhemmuuteen sekä lastenhoitoon ja kasvatukseen, mutta
lapsen siirtyessä kouluun tällainen säännöllinen
ohjaus ja tuki jäävät pois. Jatkossa olisikin
syytä pohtia, voisiko oppilashuoltoon sisällyttää vanhempien
parissa tehtävää työtä.
Monet vanhemmat tarvitsevat tukea ja ohjausta erityisesti murrosikää lähestyvien
lasten kasvatuksessa. Toimivilla ja oikein järjestetyillä oppilas- ja
opiskelijahuoltopalveluilla voidaan tukea koko perhettä kokonaisvaltaisesti
sekä opettajien opetus- ja kasvatustyötä.
Arvoisa puhemies! Kaikki lasten ja nuorten hyvinvointia tukevat
toimenpiteet maksavat itse itsensä takaisin tulevaisuudessa.
Tämä laki toivottavasti saa kunnat panostamaan
ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen entistä tehokkaammin.
Toisaalta meidän tulisi huomata, että näitä palveluja
voidaan järjestää monella tavalla. Omassa
kotikaupungissani Joensuussa on erittäin hyvin toimiva
matalan kynnyksen nuorisoasema, jossa nuoren on mahdollista saada
ilman lähetettäkin muun muassa psykiatrisen sairaanhoitajan
tai jopa lääkärin palveluja. Joensuussa
ja monessa muussakin kunnassa on muun muassa todettu, että mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa toteutettu psykiatrisen sairaanhoitajan lyhyt,
muutaman kerran toteutunut interventio auttaa erinomaisesti masentuneita
nuoria. Tällaisia kustannustehokkaita ja toimivia käytäntöjä tulisi levittää joka
puolelle Suomea. Toivottavasti kunnat oppisivat tekemään
kustannushyötyanalyysejä nykyistä enemmän,
ettei tähänkin asiaan tarvitsisi laatia uutta
lakia.
Anneli Kiljunen /sd:
(Ilkka Kanerva: Lyhyt viesti Lappeenrannasta!) Arvoisa herra
puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi
kokoaa hajallaan olevat oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevat säädökset yhteen
oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin. Nyt on tarkoitus siirtyä yksilö-
ja ongelmakeskeisestä toiminnasta yhteisölliseen
ja ennalta ehkäisevään opiskeluhuoltoon.
Tämä on erittäin järkevää,
se on lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä näkökulmasta
hyvä asia. Tämä on myös yhteiskunnan
kannalta parasta mahdollista kustannustehokasta, vaikuttavaa politiikkaa,
joka vähentää kustannuksia, parantaa
ihmisten hyvinvointia ja pidentää työuria.
On tärkeää, että toiminnan
suunnitelmallisuutta lisätään. Tähän
on esitetty paljonkin erilaisia toimenpiteitä muun muassa
niin, että kunnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa
huomioidaan opiskeluhuollon tiedot, laaditaan opiskeluhuoltosuunnitelma
ja perustetaan opiskeluhuollon kehittämisryhmät.
Tälläkin hetkellä tehdään
paljon hyvää, mutta toimet saattavat jäädä hajanaisiksi
ja sattumanvaraisiksi. Näin myös toimien vaikuttavuus
heikkenee. Toisaalta siellä, missä ei tehdä riittävästi,
koululaiset ja opiskelijat joutuvat hyvin eriarvoiseen asemaan oppilashuollon
palveluiden saajina. Suunnitelmallisuuden puute ja toiminnan jäsentymättömyys
eivät myöskään tue nivelvaiheita
eli joustavaa siirtymistä esiopetuksesta perusasteelle
ja toiselle asteelle. On myös hyvä, että laissa
huomioidaan vahvasti huoltajien, oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuus
toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opiskeluhuoltoa on
tarkoitus toteuttaa yhteistyössä opiskelijan ja
hänen huoltajansa kanssa ja kunnioittaa opiskelijan toiveita
ja tarpeita.
Arvoisa puhemies! Tämä laki tulee todelliseen
tarpeeseen. Kuten tiedämme, säännökset ovat
nykyisin hajallaan ja toiminnan koordinointi kuntatasolla on jäsentymätöntä.
Moniammatillisen työn organisointi on hankalaa ja sattumanvaraista.
Oppilas- ja opiskelijahuollon ilmeiset puutteet ovat tulleet esiin
lukuisissa sosiaali- ja terveysministeriön, THL:n ja Opetushallituksen ja
koulutuksen arviointineuvoston selvityksissä. Myös
YK:n lapsen oikeuksien komitea on kiinnittänyt huomiota
lasten ja nuorten palveluihin ja on huomauttanut Suomea kuntien
välisistä suurista eroista lapsille ja nuorille
tarkoitettujen palveluiden resursoinnissa.
Lasten ja nuorten epätasa-arvo oppilashuollon palveluiden
saannissa johtaa myös koulutukselliseen epätasa-arvoisuuteen.
Se taas lisää eriarvoisuutta yhteiskunnassa. Siksi
on tärkeää, että asiaan nyt
puututaan ja lain toteuttamiselle kunnissa varataan myös
riittävät resurssit. Psykologi- ja kuraattoripalvelujen
laajentamisesta aiheutuvat kustannukset ensi vuonna, kun laki tulee voimaan
elokuun alussa, ovat 10,9 miljoonaa euroa. Tämän
summan valtio ja kunnat kustantavat puoliksi. Vuodesta 2015 eteenpäin
kokonaiskustannukset ovat 26,2 miljoonaa euroa.
On kuitenkin arvioitu, että esitys tuo merkittäviä kustannussäästöjä kunnille
pidemmällä aikavälillä, sillä ongelmien
kasautuessa ja syventyessä myös niiden hoitokustannukset
kasvavat merkittävästi. Kun mahdolliset ongelmat
tunnistetaan ajoissa ja tarjotaan opiskeluhuollon palveluita oppilaan
ja opiskelijan kehitysympäristössä, tarve
muun muassa korjaaviin lastensuojelun ja erikoissairaanhoidon toimenpiteisiin
vähenee.
Hallituksen esityksessä on arvioitu, että nyt esitetyillä toimilla
voidaan vaikuttaa vähintäänkin joka viidennen
lastensuojelun asiakkaana olevan nuoren ongelmien ehkäisemiseen.
Esityksen arvioidaan vähentävän lastensuojelun
kustannuksia vajaasta 20:stä lähes 95 miljoonaan
euroon vuodessa. Kuten tiedämme, nuorten syrjäytymisellä on
sekä inhimillinen että kansantaloudellinen ulottuvuus.
Kansantalouden osalta vaikutukset liittyvät sekä syrjäytymisen
suoriin että välillisiin kustannuksiin. Liian
harvoin nähdään, miten paljon nuoren
hyvinvointiin satsaaminen oikea-aikaisesti ja riittävästi
sekä laadukkaasti säästää yhteiskunnan
varoja. Tämä on yhteiskunnan ja hyvinvointiyhteiskunnan
tulevaisuuden kannalta ehdottoman tärkeää.
Esimerkiksi yhden syrjäytyneen perustoimeentulon kustannukset
40 vuoden ajalta ovat noin 750 000 euroa. Tässä luvussa
ei ole mukana muita mahdollisia sosiaalietuuksia ja muita kustannuksia
eikä menetettyjä verotuloja tai työn tuottamaa
arvonlisää. Nuoren syrjäytyminen vaikuttaa
myös työvoiman saatavuuteen ja työurien pituuteen.
Vähintään toisen asteen tutkinnon suorittaminen
vaikuttaa merkittävästi työntekijän
työuran pituuteen. Arviolta 50 000 syrjäytynyttä nuorta
maksaa yhteiskunnalle noin 300 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna
2008 alle 35-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle
jääneiden lähes 4 000 nuoren
ja nuoren aikuisen työpanoksen menetyksestä aiheutuu
yhteiskunnalle yhteensä 6,6 miljardin euron tappiot. Yleisin
työkyvyttömyyden syy heillä on masennus
tai muu mielenterveyden ongelma, mikä aiheuttaa 4,7 miljardin
tappiot.
Nämä ovat hurjia lukuja. Nykyisessä kehityksessä ei
ole siis mitään järkeä, ei yhteiskunnan eikä nuoren
itsensä näkökulmasta. Tästä syystä meidän
pitää onnistua nuorten yhteiskuntatakuussa. Tämä hallituksen
esitys osaltaan tukee ja antaa lisäpotkua nuorisotakuun
toteuttamiseen. Pidemmällä aikavälillä katsottuna
se tukee myös työurien pidentämistavoitetta.
Tästä syystä kaiken tämän
takia on ehdottoman tärkeää, että me onnistumme
opiskelija- ja oppilashuollon kehittämisessä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Sinänsä voi yhtyä noihin
edellisiin puheenvuoroihin esimerkiksi siinä, että pidemmällä aikavälillä tästä oppilas-
ja opiskelijahuoltolaista tulee varmasti säästöjä,
ja olen itsekin puhunut aikaisemminkin siitä, että tämä laki
tarvitaan. Hyvä, että se on nyt täällä salissa.
Toisaalta täytyy todeta, että kyllä tässä suurkuntahankkeita
hamutessa ja kriisikuntamenettelystä puhuttaessa ja niin
edespäin ne kuntaressukat miettivät niitä lähivuosia varmasti
tässäkin asiassa. Eli kaikki ne valtio-osuusleikkaukset,
joita tämä hallitus on tehnyt, kyllä vaikeuttavat
näitä hyviä tavoitteita, joita tässäkin
laissa on. Esimerkiksi homekoulujen osalta — puhuttiin
tänään paljon siitä tuossa kehyskeskustelussa — se
vaikuttaa erittäin paljon niin opettajien kuin oppilaiden
terveyteen, jos he joutuvat siellä toimimaan. Siitä yhden
puheenvuoron eräästä yksittäistapauksesta
käytinkin aikaisemmin päivällä.
Tosiaan oikeuskansleri huomautti helmikuussa viime vuonna, että oppilashuollon
ajanmukainen toteutuminen vaatii nykyistä velvoittavampia
ja täsmällisempiä säännöksiä,
ja siltäkin pohjalta on hyvä, että tämä laki
on saatu kasaan. Ihan melkomoinen paketti, ja toivon, että valiokunnissa
vielä tarkkaan katsotaan esimerkiksi tuon tiedonsiirron
osalta, onko se toimivaa, ettei siellä tulisi etenkään
noissa koulutuksen nivelvaiheissa ongelmia, ja myös siinä,
kun perusopetuksesta siirrytään toiselle asteelle,
että ne mahdolliset tukitoimenpiteet säilyisivät
ja minkäänlaisia väliinputoamisia ei
pääsisi tapahtumaan sen takia.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan tuosta, mistä edustaja Komikin
totesi. On erityisen tärkeää, että kun
teemme nyt lain, jonka lupaus paremmasta on kovin suuri ja liittyy
ja kohdistuu tulevaisuuteen lasten ja nuorten hyvinvoinnin kautta,
meidän on varmistettava, että tämä sovittu
pelisääntö siitä, miten oppilashuolto
tulevaisuudessa rahoitetaan valtion ja kuntien kesken, että tämä lupaus
ja sopimus pitää ja että kuntien tässä tiukassa
taloustilanteessa on todella mahdollista toteuttaa nämä sovitut
määräajat avun saamisesta ja tukipalveluiden
hyödyntämisestä lapsen ja nuoren elämässä.
Tähän liittyy paljon odotuksia, tämä on
kauan kaivattu laki. Tämän valmistelu käynnistyi
jo edellisellä hallituskaudella, ja on hyvä ja
hienoa, että tämä nyt opetusministeri
Gustafssonin ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteistyöllä on
saatu valmiiksi. Ymmärsin vielä niin, että tätä on lausuntokierroksen
jälkeen viilattu, mikä on tietysti hyvä,
että yksityiskohtia eri tahojen ja intressiryhmien näkökulmasta
on parannettu ja lakia saatu siten käytännössä varmasti
toimivammaksi.
Arvoisa puhemies! Minusta olisi hyvä, jos tämän
lain yhteydessä myös osaisimme katsoa hiukan kauemmas
ja miettiä, miksi järjestelmämme on sellainen,
että tarvitsemme lapsen ja nuoren elämään
näin paljon yhteiskunnan tukitoimia, oli sitten kysymys
kuraattoripalveluista tai kouluterveydenhuollosta. Jokuhan on monesti
silloin pielessä. Meidän pitäisi tajuta
puuttua varhain, nähdä ne heikotkin signaalit,
ja tässä kohdin on syytä kääntää katse
myös opettajankoulutukseen. Kun Suomi on juossut Pisa-tulosten
perässä, olemme panostaneet opettajien pedagogiseen osaamiseen
ja tiedolliseen asiantuntemukseen, olemmeko kenties menettäneet
jotain siitä roolista, joka opettajalla on hyvä olla
myös lapsen kasvattajana ja kodin ja koulun yhteistyön
vaalijana siellä koulun puolella?
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän opettajankoulutukseen,
minkä edustaja Saarikko nosti esille. Opettajankoulutusta
varmaan on syytä ihan lähiaikoina ryhtyä katselemaan
kehittämisen näkökulmasta edelleen. Vaikka
se niin hyvä ja kehuttu meillä onkin, niin sieltä puuttuu
tiettyjä osioita, joita voisi sinne kasvattaa. Itse erityisluokan
opettajana koen, että nimenomaan tätä erityispedagogista
osaamista olisi syytä saada lisää kaikille
opettajille, koska nykyään myös yleisopetusryhmissä on
paljon erityistä tukea tarvitsevia, koska olemme sitä lakia viime
kaudella siihen suuntaan muuttaneet, että integraatio olisi
enemmän mahdollinen, ja sen takia tätä osaamista
myös siellä puolella tarvitaan kipeästi.
Kaiken kaikkiaan tämä oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
on todellakin tässäkin talossa kauan kauan sitten
jo paljon puhuttu ja haluttu saada tämä omaksi
laikseen, että saadaan tämä hajanainen
lainsäädäntö kuriin ja samaan
lakiin koottuna kaikilta osin.
Tässä on puhuttu resursseista ja kunnista
ja siitä, miten tämä lisää kuntien
taakkaa. Toki aina tehtävät, lisätehtävät,
tietenkin ovat sitten kunnille resursoitavia, mutta siellä on
myös paljon sellaista työtä, jota jo
nyt tehdään itse asiassa kunnissa, kouluissa,
opiskelija- ja oppilashuoltotyötä, joten kaikki
ei ole suinkaan uutta. Esimerkiksi nämä suunnitelmat
täytyy olla siellä jo tälläkin hetkellä,
oppilashuoltoryhmät toimivat hyvin paljon monissa kouluissa,
suurimmassa osassa tälläkin hetkellä,
ja niin edelleen, mutta tietenkin nämä ammatilliset
vaatimukset, jotka tämän lain myötä tulevat
kasvamaan, ovat sitten niitä, joihin niitä resursseja
tarvitaan.
Nythän psykologi- ja kuraattoripalvelujen laajennuksen
tämä kokonaiskustannus on 2014 vuonna 10,9 miljoonaa
euroa, ja siitä valtiolle on tuo 5,45 ja kunnille 5,45
sitten tulossa. Vuodesta 2015 eteenpäin nämä kokonaiskustannukset
ovat 26,2 miljoonaa euroa. Se on valtiolle puolet ja kunnille puolet
sitten. Vuonna 2014 kohdennetaan vielä kuntien valtionosuusmomentille
kertaluonteisesti 3 miljoonaa euroa määrärahaa
tämän lain toimeenpanon valmisteluille eli kyllä tässä rahoitusta
on tietenkin huomioitu. Tämä tarkoittaa sitä kaiken
kaikkiaan, että lisätään 220 psykologia,
290 kuraattoria, ja tämä on tietysti melkoinen
satsaus siihen työhön, mitä me tarvitsemme
tämän oppilashuollon osalta.
Hyvin tärkeää tässä laissa
ovat nämä säännöllisesti
toistuvat ennakoivat toimenpiteet elikkä esimerkiksi terveystarkastukset,
joita nyt sitten velvoitetaan vuosiluokittain suorittamaan. Siellä on
ensimmäinen, viides ja kahdeksas luokka, jotka sitten ovat
niitä tarkastusetappeja ja varmasti ihan tarkasti harkittuja,
miksi juuri nämä vuosiluokat. Ennalta ehkäisevä ote
on siis tämän lain kaikki a ja o.
Oppilashuoltoryhmiä, niin kuin jo totesin, jo paljon
toimiikin, mutta näiden kohdalla ei edelleenkään
säädetä siitä, ketä siellä ryhmässä sitten
istuu näitä asioita päättämässä,
vaan jokainen koulu ja kunta voi sitten itsenäisesti katsoa
ja tietenkin sen tarpeen mukaan, mikä asia milloinkin on
kyseessä, ketä ryhmässä on hyvä olla
mukana, mutta yleisestihän näissä on
opettajaedustus ja rehtori hyvin paljon mukana ja sitten terveydenhuollon
ammattilaisia, psykologeja, kuraattoreita ja niin edelleen eli hyvin
vahvasti edustettuna moniammatillisuus.
Mehän viime kaudella muutimme perusopetuslakia siltäkin
osin, että näitä salassapitosäännöksiä käytiin
läpi. Nyt olisi mahdollista paljon helpommin näissä opiskelija-
ja oppilashuoltoryhmissä käydä näitä asioita
läpi siinä mielessä, että nämä salassapitosäännökset
eivät sitten aiheuta turhia kommervenkkeja. Siellähän
on nytkin täällä laissa sitten kirjattuna,
että toki näissä asioissa täytyy
aina muistaa se, että vain niitä tietoja luovutetaan,
mitkä koskevat tätä kyseenomaista asiaa,
eikä suinkaan ole tarkoitus julkistaa kaikkia sitten kaikille
ryhmän jäsenille.
Tämä tulee voimaan siis 2014 elokuun alusta, ja
merkittäväähän tässä on
nyt se toisen asteen osuus, eli nyt meillä on siis myös
toinen aste saamassa oppilashuoltopalveluja, missä on ollut suuri
aukko, ja ne nyt velvoitetaan myös sinne järjestämään.
Toki sitä työtä on tehty siellä toisella
asteella, se ei sitä tarkoita, mutta nyt nimenomaan tämä saadaan
sinnekin velvoittavaksi.
Seitsemän päivän kuluessa pitäisi
löytää niitä aputukipalveluja
sitten, kun havaitaan joku ongelma. Tämähän
tarkoittaa kyllä myös sitä, että se
akuutti tarve täytyy sitten pystyä huolehtimaan.
Siellä on se 17 §, jossa voidaan puhua
niin sanotusti hoitotakuusta jo melkeinpä elikkä terveydenhoitajalle
pitää päästä myös
akuutisti. Hyvin monta kertaahan näissä tilanteissa
on juuri kysymys siitä, että tarvitaan nopeasti
se henkilökohtainen kontakti, tapaaminen, kohtaaminen ja sen
asian selvittäminen, ettei se pitkity. Tästä meillä on
ikäviä, surullisia esimerkkejä olemassa,
että kun tämä asia ei ole toteutunut
näissä kouluampumistapauksissa esimerkiksi, niin
on ollut kysymys siitä, että opiskelija on odottanut vuoden
ajan pääsyä psykiatriseen palveluun. Näin
ollen on tietysti aika surullista näin jälkeenpäin
tätä asiaa käydä läpi,
mutta nyt meillä on ehkä paremmat mahdollisuudet
tässä sitten todeta näitä toimenpiteitä,
ennakoivia toimenpiteitä.
Hyvinvointisuunnitelmaan pitää kirjata myös tämä oppilashuoltoasia
tulevaisuudessa, ja tämäkin tietysti velvoittaa
sitten koulua ja kuntaa katsomaan, että kaikki asiat ovat
järjestyksessä. Tässä vaiheessa
vielä yksityisessä ja valtion perusopetuksessa
olevat oppilaat jäävät ulos tästä psykologi-
ja kuraattoripalveluiden velvoittavasta piiristä, mutta
siirtyminen ratkaistaan valtionosuusjärjestelmän
kokonaisuudistuksen yhteydessä ja se tietenkin tehdään
myös nopealla aikataululla.
Sitten tässä pätevyysvaatimuksessa
myös näitten kuraattorien osalta tehdään
muutoksia sillä tavalla, että näitä ihmisiä olisi
saatavilla. Tämä on valtava lisäys näissä tehtävissä,
joten täytyy olla myös sitten sitä henkilökuntaa
saatavilla ja työntekijöitä tähän
työhön. Tässähän nyt
toteutetaan sitä oikeuskanslerinkin huolta tai vaatimusta
siitä, että nämä palvelut on
laitettava kuntoon, ja tässä myös edesautetaan
sitä. Kaikkea ei tarvitse ajatella ihan pelkästään
annettavana rahana täältä valtion taholta
vaan myös sitä kautta, että tällä pystytään
ehkäisemään niitä lastensuojelullisia
toimenpiteitä, mitä meidän maassamme
vielä ihan liian paljon joudutaan tekemään,
elikkä me säästämme sitten toisaalta
siellä puolella ja tietenkin myös autetaan lasta
siellä oikeassa ajassa eli ennakoivasti.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana vielä. Ensinnäkin
olen edustaja Saarikon kanssa täysin samaa mieltä siitä,
kuten täällä on sanottu, että opettajakoulutukseen
ja nimenomaan opettajakoulutuksen täydennyskoulutukseen
on myös panostettava, ja nimenomaan sen takia, että opettajat
tunnistavat oppilaiden pahoinvoinnin ja pystyvät sitä kautta myös
ohjaamaan lapsia ja nuoria palveluiden pariin. Toisaalta täällä on
myös keskusteltu eilen koulurauhaan liittyvistä kysymyksistä,
ja jotta opettajat pystyvät entistä paremmin osallistumaan
koulurauhan toteuttamiseen, myös tähän tarvitaan
täydennyskoulutusta, ja siinä mielessä tämä varmasti,
olen ymmärtänyt, näin tullaan toteuttamaan.
Arvoisa herra puhemies! Esityksen keskeinen tavoite on tarjota
oppilaalle ja opiskelijalle matalan kynnyksen tukea hänen
hyvinvointinsa ja oppimisen edistämiseksi. Tähän
pyritään muun muassa tuomalla toisen asteen oppilaitoksiin
psykologi- ja kuraattoripalvelut kuten esi- ja perusopetuksessa.
Psykologin tai kuraattorin tapaamiseen tulisi päästä 7
päivän kuluessa yhteydenotosta ja kiireellisissä tapauksissa
samana päivänä tai seuraavana päivänä.
Tämä on erittäin tärkeää.
Ongelmista on päästävä puhumaan
ajoissa ja oikeaan aikaan. Terveydenhoitajan työaika koulu-
ja opiskeluterveydenhuollossa on järjestettävä siten,
että opiskelija voi tarvittaessa päästä terveydenhoitajan
vastaanotolle myös ilman ajanvarausta. Matalan kynnyksen
periaatteen mukaisesti on tarkoituksenmukaista saada yhteys ammattihenkilöön
huolten tai ongelmien ollessa vielä pieniä.
On myös tärkeää painottaa
opiskeluhuollon toteuttamista esiopetuksessa. Jos lapselle ja hänen
perheelleen tarjotaan riittävästi tukea jo ennen
koulun alkua, voidaan merkittävästi vähentää koulussa
tarvittavia tukitoimia ja luoda lapselle onnistumisen kokemuksia
koulun aloittaessaan.
Nykyinen oppilas- ja opiskelijahuolto on paitsi ongelmakeskeistä myös
yksilökeskeistä. Vaikka yksilökohtaista
oppilashuoltoa nyt vahvistetaan, kuten edellä kuvasin,
laki sisältää kuitenkin merkittävän
asennemuutoksen kohti yhteisöllisyyttä. Jotta
ennaltaehkäisy voisi aidosti toimia, on panostus siirrettävä yhteisöllisyyteen
koko opiskeluyhteisön hyvinvointia tukevaksi. Keskeinen
osa yhteisöllisyyttä ja opiskeluhuoltoa on työ kiusaamisen
ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Hyvinvoivassa opiskeluyhteisössä vallitsee luottamus
ja turvallisuus. Jotta tähän päästään, tarvitaan
jokaisen osallisuutta. Tarvitaan myös rakenteet, jotta
uudet toimintatavat ja toimintakulttuuri saadaan istutettua yhteisöön.
Siksi laissa muun muassa säädetään
opiskeluhuoltoryhmistä, joita opiskeluhuoltosuunnitelma
ohjaa. Opiskelijoiden ja oppilaiden osallisuus ja yhteisöllisyyden
vahvistaminen ovat tietysti olennaisessa roolissa. Koulurauhapaketissa
on juuri osallisuutta lisääviä uudistuksia,
joista esimerkiksi oppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteistäminen
on erittäin tärkeä. Yhteisöllisen
opiskeluhuollon toteuttamiseen on olemassa useita toimintamalleja
ja hyviä käytäntöjä.
On tärkeää, että ne saadaan
kouluissa käyttöön.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan käsittelyssämme
on erinomainen lakiesitys, ja suuret kiitokset kuuluvat entiselle
ministeri Jukka Gustafssonille sekä myös peruspalveluministeri
Maria Guzenina-Richardsonille.
Ehkä loppuyhteenvetona voisin vielä todeta, että esitys
vahvistaa lasten ja nuorten tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia mahdollisuuksia
käydä koulua ja opiskella. Tämä vastaa
hyvin hallitusohjelman tavoitteisiin vähentää eriarvoisuutta
muun muassa katkaisemalla sukupolvelta toiselle periytyvää köyhyyttä ja
syrjäytymistä, kaventamalla tulo-, hyvinvointi-
ja terveyseroja eri väestöryhmien välillä.
Suomalaisen koulutuspolitiikan tarkoituksena on taata kaikille syntyperän,
taustan ja varallisuuden rajoittamatta yhtäläiset
mahdollisuudet ja oikeudet sivistykseen sekä laadukkaaseen
ja maksuttomaan koulutukseen.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että meillä on
nyt käsissä tämä lakiesitys,
joka parantaa meidän lastemme ja nuortemme hyvinvointia.
Lasten ja nuorten yksinäisyys on tunnustettu ongelma ja
näkyy varsinkin viikonloppuisin ja kesäaikana
lisääntyneinä lasten soittoina puhelimiin.
Opettajana tiedän, että koulujen arkipäivä ja
se aherrus on monesti niin kiireistä ja hektistä,
että siinä harvalla opettajalla jää tarpeeksi
aikaa lapsen kuuntelulle. Painotankin myös, että yksi
ennalta ehkäisevä tapa lisätä lasten
hyvinvointia on myös lisätä aikuisten
määrää kouluyhteisössä.
Erityisesti luokanopettajat ja varhaiskasvattajat tuntevat lapset
ja pystyvät helposti tunnistamaan, jos lapsella on jokin
oire tai hätä. Luokanopettajat myös täyttävät
semmoisen hyvin tarkan arviointilomakkeen, jossa he ilmaisevat huolensa,
pienen huolensa tai isomman huolensa, ja monesti yhteistyö erityisopettajan
kanssa on saumatonta. Itse myös yläluokilla opettaneena
näen siellä enemmän niitä ongelmia,
kuinka tavoittaa ja kuinka oppia tuntemaan oppilas, ja varmasti opettajankoulutuksessa
voidaan opettajia valmentaa sitten paremmin myös tunnistamaan
niitä oireita.
Mutta haluan myös painottaa sitä, että opettajan
työnkuvaan kuuluu niin paljon muutakin kuin oppilashuolto.
Toisaalta täällä lakiesityksessä sanotaan,
että oppilas- ja opiskelijahuolto on osa opettajan perustyötä.
Sitten täällä on hyvin tarkasti sanottu,
millä tavalla se on perustyötä. Täällä on
kuitenkin sanottu, että oppilas- ja opiskelijahuollon palvelulla
tarkoitetaan koulupsykologin, kuraattorin ja kouluterveydenhuollon
asiantuntijoiden palveluja. Tällä puheenvuorolla
haluan sanoa sitä, että opettajankaan ei tarvitse
olla kaikkivoipa ja kaikkiosaava, vaan hänellä on
oikeus ja velvollisuus kääntyä asiantuntijoiden puoleen.
Toivon, että tämä laki myös
edistää yhteistyötä ja yhteydenpitoa
asiantuntijoiden välillä.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa herra puhemies! Teknisesti luultavasti salin taitamattomimpana
edustajana olen tullut painaneeksi väärässä kohdassa
nappia. Tarkoitukseni on ollut painaa puheenvuoropyyntönappia
päiväjärjestyksen kohdassa 7.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ymmärrän, että kokemuksenne ei riitä vielä tämän
tekniikan käyttöön. (Naurua)
Sitä on liikkeellä, herra puhemies.
Keskustelu päättyi.