Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on lyhyesti esitellä tätä asiaa,
josta ulkoasiainvaliokunta on antanut yksimielisen lausuntonsa.
Mutta on pakko sanoa tästä asiasta ehkä hiukan
pidempään, koska kello 14 lähtien puheenvuoroani
odotettuani olisi aika pitkät tarinat tästä kerrottavana
ja paperille kertyi aika paljon näkökantoja asian
ympäriltä. Istunnon pitkittymisestä kannan
osaltani vastuun, mutta en ihan täyttä vastuuta
yksin.
Arvoisa puhemies! Joitakin näkökantoja kuitenkin.
Ensinnäkin Etyj, tai Etyk alun pitäen, on meille
suomalaisille aika tärkeä ja rakaskin poliittinen
ilmiö. Puhutaan Suomen beibistä. Etykin aikaansaaminen
presidentti Kekkosen toimesta 70-luvun puolivälissä on
Suomen turvallisuuspolitiikan yksi kaikkein tärkeimpiä sodanjälkeisiä hankkeita.
On vaikea sanoa, mihin tärkeysjärjestykseen kaikki
asetetaan, mutta kiistatonta on se, että Etykillä on
ollut paitsi Suomen asemaan myöskin meidän turvallisuusympäristöömme
liittyviä moninaisia myönteisiä vaikutuksia,
ja tämän asian taustoihin meneminen olisi kiintoisaa,
mutta ehkä ajankohdan huomioon ottaen on nyt hieman mautonta
mennä sille puolelle.
Etyk ja Etyj ovat aina olleet tietysti myös korrelaatiossa
siihen, mitkä ovat suurvaltojen keskinäissuhteet.
Tiedämme, mitä puhuttiin 70-luvulla liennytyksestä,
détentesta, ja mihin se sitten päätyi
ikään kuin kohokohtanaan Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyökokous Helsingissä kesällä 1975.
Se on eräs kansainvälisen politiikan käännekohta,
ja sitä ei kannata lainkaan vähätellä,
ja tuosta 1975:stä tulee kohta kuluneeksi 40 vuotta. Turvallisuuspoliittinen
toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi
tuona aikana, ja uudet haasteet ovat nousseet esille. Tänä aikana muun
muassa kolme maata, Etyk- tai Etyj-jäsenmaata, on hajonnut.
Kolme maata on hajonnut: Neuvostoliitto, Tšekkoslovakia
ja Jugoslavia. Jäsenten määrä on
kasvanut 35:stä 58:aan.
Suurvaltasuhteissa on ollut kaiken aikaa hyvin erityyppisiä suhdanteita.
Nyt eletään yhtä vaikeinta kautta taas
vaihteeksi. Monet pitkittyneet, jäätyneet kriisit
haittaavat meidän toimintaympäristössämme,
ja naapuruusalueilta — tiedämme Pohjois-Afrikan
ja Lähi-idän — asetelmat ovat nousseet
varsin haastaviksi ja varjostamaan koko turvallisuuskehitystä.
Ylikansalliset turvallisuusuhat ovat jokapäiväisiä kybersodankäynnin
uhkiin varautumisesta lähtien, ja monet senkaltaiset näkymät
ovat keskuudessamme, joihin pitää varautua ei
vain kansallisin vaan nimenomaan kansainvälisin yhteistoimin.
Samaan aikaan Etyjin perusarvot ja perusperiaatteet ovat uhattuina,
sellaiset asiat kuten poliittinen vapaus, jota me pidämme
Suomessa maailman luonnollisimpana asiana. Näin ei valitettavasti
edes Etyjin jäsenmaissa ole tilanne. Sananvapaus on uhattuna.
Näemme sen maantieteellisesti meitä lähelläkin
olevilla alueilla. Kokoontumisvapaus on haastettu keskeisenä Etyjin periaatteena.
Oikeusvaltioperiaatteita loukataan ilmiselvällä tavalla
Etyjin jäsenmaissa. Jäsenmaissa on poliittisia
vankeja tänä päivänä.
Demokraattisten instituutioiden asemaa haastetaan kovin monissa
Etyjin jäsenmaissa. Tilanne ei ole millään
tavalla huojentunut, eikä prosessi ole mennyt millään
johdonmukaisella tavalla eteenpäin, niin kuin vuonna 1975
tietysti toivottiin. Me olemme monissa suhteissa lähes
umpikujan kaltaisessa tilanteessa, viimeisenä esimerkkinä meillekin
hyvin tärkeäksi eri kautta muodostuva asevalvonnan
tila, jossa asevalvontasopimus on purettu. Sitä ei käytännössä toteuteta
enää.
Etyjillä on kolme koria: poliittinen ulottuvuus, toiseksi
talous ja energia, ympäristöasiat ja kolmanneksi
inhimillinen ulottuvuus. Niitten korien painoarvot muuttuvat. Aika
monet kysymykset ovat juuri tuossa inhimillisessä ulottuvuudessa
tänä päivänä. Nähdään,
että Etyj ei pärjää ilman Euroopan
unionin ja Naton kanssa tapahtuvaa kiinteää vuorovaikutusta
ja yhteistyötä, sillä näillä kolmella
järjestöllä, Etyjillä, EU:lla
ja Natolla, on paljon päällekkäisyyksiä ja olennaisia
keskinäisriippuvuuksia. Etyjillä on paljon hyvää tarinaa
kerrottavanaan, monia hyviä tarinoita. Eräs niistä on
vaalitarkkailu. En mene sen yksityiskohtiin mutta totean, että siinäkin
tehdään silmänlumeeksi toimia, joissa
jäsenmaat vaalitarkkailun ansiosta ovat muuttaneet hallinnollisia
toimintatapojaan ja lainsäädäntöään
mutta ovat vain muuttaneet lain kirjainta, eivät käytössä olevia
toimintatapojaan. Sen vuoksi vaalitarkkailun käytännön
toteuttaminen tänäkin hetkenä on erittäin
tärkeää kaikissa Etyjin jäsenmaissa.
Katse on pantava tulevaisuuteen. Meillä täytyy
löytyä visio, millä tavoin tuleva toiminta
voidaan saada pelastettua. Helsinki+40 on tärkeä mahdollisuus.
Toivon, että eduskunnasta kiirii viesti maan hallitukselle
ja tasavallan presidentille siitä, että kun Etyj
täyttää 40 vuotta, niin Suomi voisi harkita
toimenpiteitä, millä tavoin saataisiin Etyjin
filosofia, sen periaatteet ja perusarvot toimimaan niin, että Etyjistä tulisi
tehokkaampi kansainvälinen toimija kuin mitä se
tänä päivänä on. Sen
roolin on syytä kirkastua, ja sen aseman on syytä vahvistua.
Sen tämä sukupolvi on myöskin velkaa
niille ihmisille, jotka saivat aikanaan Etykin vuonna 1975 perustettua.
Keskustelu päättyi.