Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain tarkoituksenahan
on suojella meriliikennettä ja satamarakenteita laittomien,
tahallisten tekojen uhkalta, eli kyseessä on sitä lainsäädäntöä,
jota on nyt viimeisen vuoden ajan luotu terrorismin torjumiseksi
ja tietenkin tämäkin laki tukee muita kansainvälisiä ja
kansallisia toimia terrorismin vastustamiseksi ja siitä syystä on
myöskin Suomen kannalta hyvin merkittävä laki.
Nyt käsillä oleva laki koskee lähinnä merikuljetusten
kuljetusten aikaista turvallisuutta ja perustuu hyvin pitkälle
Yhdysvalloissa nopeasti toimeenpantuihin määräyksiin,
jotka sitten kansainvälisen merenkulkujärjestön
Imon kautta saatettiin voimaan globaalisti. Myönteisenä voidaan
pitää sitä, että sama säännöstö tulee
voimaan periaatteessa yhtä aikaa kaikkialla maailmassa,
eli tavoitteena on, että 1.7. astuu tämä laki voimaan.
Suomessa katsottiin EU-asetuksen valmistelu hoidetun hyvin ja
eri osapuolia edustavan työryhmän huomautuksia
on saatu mukaan jo asetustekstiä valmisteltaessa. Myöskin
kansallisten voimaanpanolakien valmistelua samassa työryhmässä voidaan
pitää hyvänä. Merenkulkulaitoksella
on ollut erittäin johtava rooli, se on ollut perusteltu
ja on kohtuullista todellisiin riskeihin perustuvaa toimenpidetasoa,
jolloin hallinnon lisäkustannukset jäävät
seuraamuksiltaan varsin vähäisiksi.
Mitä tästä sitten käytännössä seuraa?
Henkilöihin kohdistuvat turvatarkastukset ja toimenpiteet
tulevat lisääntymään satamissa
heinäkuun alusta alkaen. Ne koskevat sekä sataman
kautta kulkevia matkustajia että muita satamarakennuksessa
liikkuvia. Tavaroiden turvatarkastukset kohdistuvat suoraan kuljetettaviin
tavaroihin ja niitä kuljettaviin ajoneuvoihin. Matkustajaturvatarkastuksissa
voitaisiin tarkastaa, ettei matkustajalla ole vaatteissaan tai muutoin
yllään tai mukanaan vaarallisia esineitä.
Matkustajaan voidaan ehdotuksen mukaan kohdistaa myöskin haastattelu
ja haastattelu voi koskea vain merenkulun turvallisuuteen vaikuttavia
seikkoja, kuten esimerkiksi sitä, onko matkustaja itse
pakannut matkatavaransa, onko kellään ulkopuolisella
ollut tämän jälkeen tilaisuutta puuttua
matkatavaroihin ja niin edelleen. Eli jossain määrin
lähennytään lentoliikenteen käytössä olevia
terminaaliturvatoimia.
Jos henkilö lain tultua voimaan kieltäytyy
ottamasta osaa tarkastustoimeen tai hänen voitaisiin perustellusti
epäillä olevan vaaraksi merenkulun turvallisuudelle,
turvatarkastuksen suorittaja voi evätä häneltä pääsyn
alukseen tai hänet voidaan poistaa alukselta tai satamasta.
Pakkotoimen voi tarvittaessa suorittaa sellaisin voimakeinoin, joita
merenkulun turvallisuuden vaarantaminen, poistettavan
henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet
huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina.
Turvatarkastukseen osallistumista ei tässä laissa
määrätä pakolliseksi, vaan merenkulun
turvallisuuden ja sujuvuuden varmistaminen edellyttää mahdollisuutta
turvatarkastuksen kattavaan suorittamiseen. Tämä osallistuminen
jääkin matkustajan osalta edellytykseksi alukseen
tai satamarakennukseen pääsylle. Jatkossa tarkastuksen
suorittaja voikin estää turvatarkastuksesta kieltäytyvän
pääsyn alukseen.
Tällä lailla mahdollistetaan tekninen valvonta,
jolla tarkoitetaan yleisöön sekä ennalta
määrittelemättömään
henkilöön tai tavaraliikenteeseen kohdistuvaa
katselua tai kuuntelua sekä äänen tai
kuvan automaattista tallentamista. Tekninen valvonta voi kohdistua
vain paikkoihin, joihin yleisöllä on pääsy,
eli tätä valvontaa ei kuitenkaan saa kohdistaa
paikkoihin, jotka kuuluvat normaalisti kotirauhan piiriin eikä esimerkiksi wc-tiloihin,
pukeutumistiloihin tai muihin vastaaviin paikkoihin tai henkilöstötiloihin
tai työntekijöiden henkilökohtaiseen
käyttöön osoitettuihin työhuoneisiin.
Vaarallisten esineiden löytämiseksi voitaisiin lisäksi
tarkastaa alus, aluksen lasti, lastiyksiköt, lastialustat,
aluksen muonittamiseen tai aluksen varustamiseen käytettävät
tavarat sekä satamarakennukseen ja -rakenteisiin kuuluvat
rakennukset, huonetilat ja säilytyspaikat.
Herra puhemies! Alusrekisterilain muuttamisesta annettavalla
lailla tässä lakikokonaisuudessa säädetään
aluksen historiarekisteristä, mikä tarkoittaa
aluksen aikaisempaa käyttöä koskevien
tietojen rekisteröintiä. Sitä ei siis
tänä päivänä meillä vielä ole.
Rajavartiolaitoksesta annetun lain muuttamisesta, joka on myös
tässä mukana, annettavalla lailla laajennetaan
Rajavartiolaitoksen toimivaltaa vastaamaan sille eräiden
alusten ja niitä palvelevien satamarakenteiden turvatoimien
valvonnasta annettavassa laissa ehdotettuja uusia toimivaltuuksia.
Herra puhemies! Lain mukaan turvatoimiasetuksen mukaisia toimivaltaisia
viranomaisia ovat siis Merenkulkulaitos, Rajavartiolaitos, poliisi
ja Tullilaitos. Merenkulkulaitos olisi tässä keskeinen
viranomainen turvatoimien toimeenpanossa ja valvonnassa.
Yleissopimuksen liitteen muutosten voimaanpanolait on tarkoitettu
tulemaan voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana
samalla kuin yleissopimuksen liitteen muutokset sekä muut
lait vastaavasti valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana
samaan aikaan kuin EY:n asetus alusten ja satamarakenteiden turvatoimien
parantamisesta. Eli nämä on tarkoitus saattaa
voimaan 1. päivänä heinäkuuta
tänä vuonna.
Yleiskeskustelu päättyy.