7) Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain 56 §:n
muuttamisesta
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä on kysymys ajoneuvoverolain muuttamisesta
niin, että puhelinneuvonta, jota Ajoneuvohallintokeskus nykyisellään
on velvollinen järjestämään,
annetaan yksityisen palveluntuottajan tehtäväksi, joka
jo tällä hetkellä sitä hoitaa.
Käytännössä kysymys on siitä,
että perustuslain edellyttämä lainmukainen
tehtävien siirto mahdollistetaan tällä lain
muutoksella.
Lakiesityksen ensimmäisen käsittelyn yhteydessä valtiovarainvaliokunnan
varapuheenjohtaja ed. Ahde aivan perustellusti esitti painavaa kritiikkiä tätä hallituksen
esitystä ja erityisesti sen valmistelua kohtaan. Siihen
kritiikkiin on vielä syytä tässä yhteydessä yhtyä.
Hallituksen esityksessähän olivat lähtökohtana
laskelmat, joissa todettiin, että Ajoneuvohallintokeskuksen
omana työnä hoidettava puhelinneuvonta maksaa
noin 600 000 euroa. Ulkoistettuna sen hinta on 2 miljoonaa
euroa eli käytännössä runsaat
kolme kertaa kalliimpi. Tuohon ulkoistamiseen on kuitenkin haettu
perusteet siitä, että tuottavuusohjelma ei
mahdollista omana työnä puhelinneuvonnan järjestämistä,
koska henkilöstömäärän
supistukset eivät sitä mahdollista, ja omana työnä tuon
tehtävän hoitaminen edellyttäisi lisähenkilöstön
palkkaamista. Minusta tuottavuus-käsite on ilmeisesti hallituksessa ymmärretty väärin
niin kuin ehkä monta
muutakin asiaa, kun näitä hallituksen esityksiä on seurannut.
Jos tehdään moninkertaisesti kalliimpi ratkaisu,
niin on kai vaikea käsittää, että se
perustellaan tuottavuuden näkökulmasta. Ei kai
siitä paljon logiikkaa löydy.
Hallituksen esitys kaiken kaikkiaan on jopa puutteellisesti
aikanaan valmisteltu. Sen jälkeen kun erityisesti verojaostossa
kävi ilmi, että ilmeisesti ei kenelläkään,
ei hallituksen uskollisilla sotureillakaan, riitä luonto
ajamaan tätä esitystä läpi siinä muodossa
ilman lisäselvityksiä, sen takiahan valiokunnassa
lähdettiin pyytämään tilauksesta
lisää perusteluja, parempia perusteluja. Laskelmiahan
saatiin. Ensin saatiin laskelmia, jotka osoittivat, että se
tulee noin puolta halvemmaksi pelkästään
omana työnä. Myöhemmin saatiin lisälaskelmia
ja viimeksi samana aamuna, kun valiokunnassa asiaa käsiteltiin,
saatiin viimeiset laskelmat, joissa jo arvioitiin, että saattaa
olla yhtä edullista kuin omana työnä.
Siihen ilmoitukseen sisältyi kuitenkin myös maininta siitä,
että nyt, kun voidaan uudelleenkilpailuttaa tämä,
se voidaan saada jopa edullisemmaksi, voidaan saada 30—40
prosentin alennus siihen nykyiseen hintaan. Se tietenkin toisaalta
asettaa kysymyksen, miten on mahdollista, että on pidetty yllä sellaista
järjestelmää, johonka tarjouksia pyytämällä saadaan
mahdollisesti 30—40 prosentin hinnanalennus. Aika käsittämätöntä on
tuo logiikka, millä tätä asiaa on valmisteltu
ja millä sitä on ajettu. Omituiselta vaikuttaa
tuottavuuden ymmärtäminen tai sen sisällön
ymmärtäminen ilmeisesti tällä hallituksella.
Jotenkin on käsittämätön tuo
lähtökohta.
Kaiken kaikkiaan tämä esitys on heikosti valmisteltu
ja täysin perusteeton, tulee yhteiskunnalle monin verroin
kalliimmaksi kuin omana työnä hoidettuna. Kysymys
on lähinnä kai sitten siitä, että pyritään
näitä julkisen sektorin toimintoja alasajamaan
hinnalla millä hyvänsä, eli kysymyksessä on
niin sanottu ideologinen yksityistäminen, mitä tämä esitys
näyttää sisällään
pitävän. Siinä ei ole mitään
tekemistä kustannustehokkuudella vaan tavoitteena on siirtää palvelut yksityisen
hoidettavaksi ja kansalaisten maksettavaksi.
Ehdotan, että tämä esitys hylätään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kannattaa ed. Polven tekemää hylkäysesitystä ja
puutun tässä omassa puheenvuorossani vain tuohon
kustannuskysymykseen.
Kyllä olen sitä mieltä, että meidän
kansanedustajien pitäisi voida luottaa siihen, mitä hallitus
meille esittää, ja kun hallitus tämän
lakiesityksen teki, niin siinä todettiin, että näin
hoidettuna asia tulee maksamaan noin 6 miljoonaa euroa vuodessa,
ja mikäli se hoidetaan omana työnä, pitäisi
palkata 15 henkilöä lisää, ja
tämä maksaisi 600 000 euroa. Voi sanoa,
että koko jaosto vastusti tätä ja ihmetteli,
miten on mahdollista, että tällainen lakiesitys
annetaan, kun kerran asia voidaan hoitaa selvästi edullisemmin
omana työnä, ja haettiin lisäperusteluja
tälle esitykselle.
Aivan kuten ed. Polvi totesi, tuli lisäselvitys ja siinä annettiin
sitten ymmärtää, että on tehty
laskuvirheitä, ettei työ tulekaan kolminkertaiseksi kustannuksiltaan
vaan ainoastaan kaksinkertaiseksi. No, tämäkään
ei tyydyttänyt verojaostoa, ja samana päivänä,
kun tämä aiottiin viedä valiokuntaan,
tuli kolmas ilmoitus, jossa kerrottiin, että kustannukset
ovat nyt suurin piirtein yhtä suuret, hoidettiin niin taikka
näin. Eli jos olisi vielä neljännen kerran
pyydetty lisäselvitystä, olisi ilmeisesti käynyt
niin, että tämä ulkoistaminen olisi tullut
edullisemmaksi.
Herra puhemies! Minä haluan lähteä siitä,
että hallitus on, silloin kun se on valmistellut tätä asiaa,
ottanut huomioon kaikki seikat. Pelkään pahoin,
että näin hoidettuna se tulee kalliimmaksi. Ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä hallituksen taholta hallituspuolueitten
edustajien puheenvuoroissa todettiin, miten järjetön
tällainen laki on, järjetöntä lakia,
eikä huonosti valmistelua lakia kannata eikä pidä korjattunakaan
hyväksyä. Minusta eduskunnan pitäisi
osoittaa, (Puhemies koputtaa) että sillä on päätöksenteko
(Puhemies koputtaa) tässä asiassa, ja toimia niin
kuin parhaaksi näkee.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ajoneuvohallintokeskuksen saatavuus
on tärkeä asia, se, että sinne pääsee
ja saa sieltä oikeita tietoja ja neuvoja. Siinä mielessä ihmetyttää kyllä tämä koko
valmistelutyö. Mitä etukäteen on kuullut
tästä asiasta ja perehtynyt tähän,
niin asia on niin kuin on edellä kuvattu näissä puheenvuoroissa.
Miten voi olla sillä tavalla, että valmistelutyö on
tällä tasolla meillä olemassa ja meidän pitäisi
tehdä päätöksiä ihan
kuin semmoisen huntturan varassa, että ei kukaan tiedä,
mikä on totta? Sen takiakin kyllä huomenna joutuu,
vaikka kuinka on hallituspuolueen jäsen, miettimään,
mitä tämän osalta tekee, koska tämähän pitäisi
pakittaa takaisin ja saada oikeat, tarkat laskelmat siitä ja
tietää, mikä tämä kokonaistilanne on,
jotta ei ensinnäkin lähdetä kalliimpaan
vaihtoehtoon, mutta ei kanssa heikennettäisi palvelua,
koska tässä on sekin vaara olemassa.
Sitten toinen juttu. Voisi kysyä niinkin päin, että eikös
tässä voisi, kun näitä kaikennäköisiä palvelukeskuksia
meillä on olemassa valtionhallinnolla, keskittää tämän
puhelinpalvelun myös sellaisen alaisuuteen, jos sitä ei
itse Ajoneuvohallintokeskuksella tule olemaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kuten täällä jo on
tullut todetuksi, hallituksen esityksen mukaan ajoneuvorekisterin
puhelinpalvelun hoitaminen olisi tullut selvästi kalliimmaksi
yksityisellä palveluntarjoajalla kuin se valtion omana työnä tehtynä olisi
tullut. Kun esitys ei olisi mennyt läpi valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa, niin pyydettiin uudet tiedot, ja kun riittävän
monta faksia tuli, niin saatiinhan se hinta sopivaksi elikkä näyttämään
siltä, että tämä hallituksen
esitys on järjellinen. Suuri epäilys tuleekin
siitä, onko tämä nyt ainut tämmöinen
hallituksen esitys, jossa niin sanotusti järki puuttuu.
Täytyy todeta, että valitettavasti näitä varmasti
on muitakin. Tämä ei kyllä lainvalmistelun
tasoa ajatellen kovin korkeaa arvosanaa saa. Erikoiselta tuntuvat
myöskin nämä perustelut, kun toiminnan tehokkuuteen
viitataan ja esitetään, että tämmöisiä ratkaisuja
tulisi tehdä, jotta tehokkuutta voitaisiin parantaa.
Haluan myöskin kannattaa ed. Polven täällä tekemää hylkäysesitystä.
Tällaisia lakiesityksiä ei pitäisi eduskuntaan
tuoda ja vielä vähemmän eduskunnan pitäisi
niitä hyväksyä.
Keskustelu päättyy.