17) Hallituksen esitys laeiksi Maaseutuvirastosta sekä maa-
ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta
annetun lain muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on toisessa käsittelyssä hallituksen
esitys laiksi Maaseutuvirastosta sekä maa- ja metsätalousministeriön
tietopalvelukeskuksesta annetun lain muuttamisesta. Tämäkin
lainsäädäntö on mielestäni
erittäin perusteltu: totta kai se on tärkeää,
että Maaseutuvirastosta on päästy sopimukseen,
että sellainen pitää perustaa ja tullaan perustamaan.
Ennen kaikkea pidän tätä myöskin tämmöisenä tavattoman
tärkeänä aluepoliittisena päätöksenä,
että tämän uuden, ensiksi Helsinkiin
perustettavan Maaseutuviraston siirto vuodesta 2008 alkaen tapahtuisi
ja tapahtuu tämän lakiesityksen mukaan Seinäjoelle.
On aivan totta se asia varmasti, että näitä virastoja
ja yleensä hallintoa pitäisi olla vähemmän,
mutta kun me elämme tässä ajassa, niitä tarvitaan
Euroopan yhteisessä maatalouspolitiikassa. Jos jokin nyt
alueellistamiseen parhaiten sopii, niin kyllähän
uuden Maaseutuviraston alueellistamiselle löytyy vahvat
perusteet, ja näinhän tässä lakiesityksessäkin
tullaan tekemään.
Erityisesti, herra puhemies, haluan todeta sen, että tämä on
tavattoman tärkeä asia nimenomaan Etelä-Pohjanmaalle
ja sen keskukselle Seinäjoelle, että tällainen
virasto sinne aikanaan saadaan. Uskon, että Seinäjoki
ja sen ympäristö pystyvät myöskin
tämän velvoitteen täyttämään,
mikä on tulossa, onhan Etelä-Pohjanmaa maakuntana yksi
vahvimpia elintarvikeklustereita myöskin tällä hetkellä ja
erittäin voimakkaasti kehittyvä kaupunkikeskus.
Tässä on lainaus äskettäin sisäministeriön
julkaisemasta Kaupunkiverkko ja kaupunkiseudut 2006 -raportista,
jossa todetaan, että Seinäjoki on kasvun moottori
Länsi-Suomessa ja voimakkaasti kehittyvä koko
maassa. Näinhän on käynyt, ja kun Maaseutuvirasto
sinne nyt sitten aikanaan tulee, niin tämä lisää tätä vetovoimaisuutta.
Sopiikin ihmetellä, että tähän
lakiesitykseen, jonka hallitus antoi, on liitetty vastalause. Ed. Pertti
Hemmilä vastalauseessaan esittää tämän lakiesityksen
hylkäämistä. Kun lakiesityksessä ei
ole muiden puolueiden edustajien allekirjoituksia, niin sopii kai
olettaa, että vain kokoomuksesta — ehkeivät
kokoomuksestakaan kovin monet — eräät
edustajat ovat valmiita siihen, että tämä pitäisi
hylätä. Perusteita on monia, mutta varmasti myöskin
keskeinen peruste on se, että se on väärään
paikkaan tulossa tämä virasto. Jos se tulisi jonnekin
muualle, lähemmäksi Helsinkiä tai Pääkaupunkiseutua
tai ehkä Turun seutua, niin se olisi varmaan oikea paikka.
Kuvittelisin näin, että ed. Hemmilä ei
olisi tätä lakiesitystä hylkäämässä,
jos se olisi esimerkiksi Turkuun tai Saloon tulossa, mutta kun se
sattuu olemaan tulossa Seinäjoelle, niin on helppo tätä olla
hylkäämässä.
Minä haluan tässä yhteydessä kiittää maan hallitusta
ja myöskin maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaojaa
siitä, että tämä päätös
on voitu tehdä, ja ennen kaikkea hallituspuolueita, että tämä on
yksimielisesti voitu eteenpäin viedä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyseessä ilmeisesti
suurimman viraston siirtäminen niistä, joita näihin
virastopaketteihin kuuluu. Hallituksen esitys perustuu noin 200
virkamiehen sijoittamiseen perustettavaan virastoon, vaikka hallituksen
taustaselvityksen eli niin sanotun Tenholan raportin mukaan virkamiehiä pitäisi
olla tehtäviä hoitamaan noin 230—250,
elikkä tässä jo lähtötilanteessa
tulee vähän klappia siinä, mikä on
henkilöstömäärä. Muuttohalukkuutta
henkilöstöllä ei ole, vaikka ammattiliittojen
edustajat valiokunnassa julistivat, että näin
on, mutta tällä hetkellä ei kovinkaan
monella. Jostakin on minulla tieto, että viisi henkilöä on
muuttamassa.
Tämähän merkitsee sitä — hallinnon
toimivuuden turvaamiseksi on äärimmäisen
tärkeätä, että hallinnon osaaminen
säilyy — että ilmeisesti Seinäjoen
seudulla on sitten uutta väkeä, ammattitaitoista
väkeä, ja keritäänhän
sitä vähän kouluttaakin tietysti jatkossa,
mutta tämä on aika kova päätös
henkilöstölle. Siinä, voi sanoa, tuommoinen
lähes 200 ihmistä joutuu etsimään täältä Pääkaupunkiseudulta
itselleen aika korkean koulutuksen työpaikkoja, jos vastaavia
haetaan. Kun valtiolla on vielä menossa tämä säästökuuri
henkilöstön suhteen, niin koko ajan vaikeutuu
uusien työpaikkojen löytäminen näille
Maaseutuviraston henkilöille. Elikkä siinä mielessä tämä on
kova päätös.
Itse kannan huolta henkilöstön työsuhdeturvasta,
elikkä tänne lakiin pitäisi nyt sitten
saada ja käytännössä semmoisia
henkilöstön asemaa turvaavia toimenpiteitä,
joilla sitten kaikille löytyy töitä täältä Pääkaupunkiseudulta,
jotka eivät ole halukkaita lähtemään
Seinäjoelle. Elikkä henkilöstön
asema tässä on nyt suurin ongelma yllättäen.
On helppo tehdä päätöksiä pienemmistä virastoista,
joissa on kymmenkunta henkilöä; se menee aika
mukavasti. Mutta tämä on korkean tason ammattitaitoa
vaativa virasto, elikkä siellä on käytännössä kymmenen
vuotta harjoiteltu tätä EU-byrokratiaa, ja jos
yhtäkkiä vaikka puolet porukasta vaihtuu ja kun
tiedetään, että henkilöstön
motivaatio kouluttaa toisia näihin asioihin ei ole parasta
laatua, niin voi olla, että tässä tulee
aikamoisia ongelmia maksatuksen suhteen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Maaseutuvirastolla on pitkä ja
monivaiheinen historia. Aikanaan, taisi olla syksyllä 2001, kun
edellisen kerran Maaseutuviraston sijoittaminen tuotiin eduskuntaan.
Aikanaan se sitten syksyllä 2001 myös vedettiin
pois.
Ensimmäisessä käsittelyssä jo
kerroin, minkä vuoksi en kannata tätä hallituksen
esitystä. Syyt ovat selvät. Ne liittyvät
toiminnallisuuteen, ne liittyvät taloudellisuuteen ja ne
liittyvät myös henkilöstön asemaan.
Tiedän sen verran, kun ed. Hemmilän kanssa tästä asiasta
olen monta kertaa puhunut, että myöskään
ed. Hemmilän kanta — kun hän nyt ei ole
paikalla — ei riipu siitä, mihinkä tämä virasto
tulee, vaan myös hänen kantansa johtuu pelkästään
muista ja tärkeämmistä syistä.
Arvoisa herra puhemies! Sen johdosta esitän, että tämä hallituksen
esitys hylättäisiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitushan linjasi hallitusohjelmassa
jonäitä asioita, että pitää tehdä tämmöisiä alueellistamispäätöksiä.
Minusta tässä on yksi semmoinen, joka on iso päätös.
Kyse on vaan siitä, millä tavalla tämä toteutetaan.
Tässä kieltämättä tulevat esiin
ne asiat, mitkä tässä ovat nousseet pinnalle: millä tavalla
henkilöstön asema turvataan ja miten niille nimenomaan,
jotka jäävät tänne Pääkaupunkiseudulle,
turvataan työpaikka. Siitähän on olemassa
valtioneuvoston periaatepäätös, joka
lähtee siitä näkökulmasta, että etsitään
tässä työssäkäyntialueella
näille ihmisille vastaavanoloista työtä.
Mutta kun tiedetään kuitenkin, jotta nämä ihmiset
ovat määrättyjä spesiaali-ihmisiä,
tuntevat hyvin tarkkaan jotkut asiat, niin se tietysti vaatii uudelleenkoulutusta,
ja semmoiselle määrälle työn
löytäminen voi olla tietysti vaikeaa. Yksi mahdollisuus
on, että tämä toteutetaan, niin kuin
ilmeisesti tämä periaatepäätös kuuluu,
samalla tavalla kuin Tielaitoksella. Siellä maksetaan kotiin
palkkaa, mutta onko sekään hirveän viisasta?
Se on kysymysmerkki sinällään.
Erityisesti minä kannan huolta tämän
porukan osalta, ketkä siellä ovat töissä,
tästä ikääntyneestä porukasta,
jotka ovat jo viidenkympin päälle. Se tiedetään,
jotta kuitenkin juuret on jo aika syvällä tässä asfaltissa
täällä Helsingissä, jotta ei enää Seinäjoelle
varmasti halukkuutta löydy. On lapset, lapsenlapset täällä ja
kaikki, kodit olemassa. Sen takia minusta tässä pitäisi
kuitenkin katsoa, jottei semmoisia pakkopäätöksiä pyrittäisi
tekemään missään tapauksessa,
ja ei tähän kyllä sisällykään
sen oloista. Pyritään ensittäin löytämään
vapaaehtoiset ja sitten tietysti löytämään ihmisille
työpaikat.
Niin kuin tässä edellä taisi ed.
Kauppila todeta, siirtohalukkuutta ainakaan silloin luottamushenkilöiden
osalta, kun kuultiin, siellä ei ole hirveän paljon
ollut. Siellähän väitettiin sitten joidenkin
asiantuntijoiden suusta, jotta sitä muuttohalukkuutta tietysti
tulee sitten enemmän ja mahdollisesti löytyy,
kun tosi tulee eteen, mutta toivon mukaan näin on sitten.
Siihen on luottaminen.
Mutta miten on se toimivuuskysymys, kun kuitenkin tässä on
vaikka tukien maksatus? Se politiikka, mikä siinä on
opittu, on pitkän tien tulos. Jos Seinäjoelle
tämä siirretään kuitenkin nopeassa
aikataulussa ja jos sinne näitä entisiä työntekijöitä ei
siirry, niin kysehän on siitä, jotta epäilen
kyllä vahvasti, voidaanko nämä kaikki hoitaa
yhtä hyvin ja tehokkaasti ja voidaanko se tieto siirtää,
koska se on vuosien työn tulos, että nämä ihmiset,
jotka ovat ammatti-ihmisiä siellä, tuntevat nippelit
ja nappelit koko EU-kauden ajalta, niin että todennäköisesti
niitä ihmisiä kyllä tarvittaisiin tässä.
Itse ajattelin jopa silloin ja käytin puheenvuoronkin
siinä vaiheessa, kun tätä käsiteltiin,
siitä, eikö tässä olisi ollut
mahdollisuus jollakin tavalla saada semmoista, jotta etätyönä olisi
tätä tehty sillä tavalla, jotta olisi
tehty samoin kuin noiden palvelukeskusten kohdalla, joita on perustettu maahan.
Muun muassa sisäasiainministeriön palvelukeskus
on Joensuussa, ja siinähän se siirtymävaihe
on aika pitkä. Elikkä siellä on porukkaa siirtynyt
ja sitten työskennellään myös
toisessa työpisteessä vähän
muualla, ja pikkuhiljaa se systeemi siirtyy sinne ja otetaan uusia
työntekijöitä, kun entiset eivät
ole valmiit siirtymään.
Miksei tässäkin voitaisi nyt toteuttaa sitä näin, jotta
ei vaaranneta sitä toimivuutta ja maksatuksia, sillä tavalla,
jotta se vanhempi porukka on mahdollisesti täällä Helsingissä töissä ja
etätyönä tehdään ja
sitä mukaa siirrytään, kun se ammattitaito
kehittyy, ja voidaan hoitaa kaikki nämä asiat
niin kuin kuuluukin? Sinällään se ei itse
tämän perusfilosofian olemusta vastaan ole, ja
se siirto tulisi tapahtumaan joka tapauksessa sinne Seinäjoelle.
Itse tälle ajatukselle en pane hanttiin, mutta miten tätä toteutetaan
sitten, jotta homma toimii, siinä ministeri voisi vielä ja
joutuukin katsomaan, millä tavalla tämä toteutetaan.
Sitä vaan ihmettelin, ja toivon mukaan kokoomuksessa
nyt ei hirveän laajasti ole sitä näköalaa,
jotta ei olisi tämmöistä sijainninohjausta
ja näitä erinäköisiä toimintoja
ei voisi siirtää muualle ollenkaan. Vai onko kokoomus
nyt siirtynyt sille linjalle, että kaiken pitää olla
Pääkaupunkiseudulla ja maaseutu pitää ja
syrjemmät seudut tappaa kokonaan, en tiedä. Toivon
mukaan ei näin.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ollut itsekin valiokunnassa kuulemassa
näitä miltei kaikkia asiantuntijoita, ja asia
on varmasti ihan hyväkin, mutta henkilöstön
asia, niin kuin tuli näissä edellisissä puheenvuoroissa,
on jäänyt aika vajavaiseksi, ja koska henkilöstö tuntuu
vastustavan sitä siirtoa, niin sitä olisi tämän
Pelttarin esityksen pohjalta vielä pitänyt jonkun
verran tutkia ja katsoa, mihin se virasto menee sitten, kun se Helsinkiin
nyt perustetaan ja sitten siirretään asteittain
ehkä Seinäjoelle. Mutta kun esimerkiksi Rautatievirastoa
oltiin siirtämässä Kouvolaan ja kun henkilöstö sanoi,
että ei Kouvolaan, niin se jäi tänne
Helsinkiin, ja tässä nyt varmasti on vähän
samanlaista asiaa.
Kannatan ed. Jari Koskisen tekemää hylkäysehdotusta,
koska täällä edellisissäkin
puheenvuoroissa ja edellisissä asioissa tuli ilmi, että hallitukselta
tulee huonoja esityksiä, ja tämä on yksi niistä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Ymmärrän täysin hyvin,
miten vaikea tällaisessa tilanteessa on henkilöstön
aseman ja asian hoitaminen, mutta minä voin uskoa, että tätä asiaa
varmasti parhaalla mahdollisella tavalla on yritetty hoitaa ja yritetään
hoitaa tästä eteenpäin. Myös Seinäjoen
kaupunki on tekemässä kaikkensa, jotta se voi
helpottaa henkilöstön siirtymistä ja
niitä ongelmia, mitä tässä on
syntymässä.
Mutta sitten, herra puhemies, siihen, että myöskin
ed. Jari Koskinen täällä esitti tämän
lain hylkäämistä, jota nyt sitten ed.
Virén kannatti, kyllä todella voi tässä ääneen
sen vahvasti todeta, että tämä onkin
nähtävästi kokoomuksen selkeämpi
linja myöskin yleistä aluepolitiikkaa vastaan
ja ennen kaikkea sen puolesta, että kaiken pitäisi
pysyä täällä Pääkaupunkiseudulla
eikä toimintoja voisi maakuntiin hajasijoittaa. Olenkin siitä tyytyväinen,
että nyt nimenomaan tämän niin sanotun
punamultahallituksen aikana sosialidemokraattien, keskustan ja Rkp:n
yhteistyöllä on voitu tämä yksimielinen
esitys tehdä ja viedä eteenpäin.
Myönnän avoimesti, että tähän
henkilöstöön liittyvät nämä vaikeudet.
En missään tapauksessa sitä kiistä.
Me tiedämme, että näin on ollut kaikissa
näissä ratkaisuissa, mitä on tehty, kyllähän se
niin oli Rautatieviraston kohdaltakin. Ratkaisu oli siinäkin
varmasti myöskin poliittinen. Siinä otettiin huomioon
näitä näkökohtia, mutta vaan
toiseen suuntaan kuin tässä esityksessä on nyt
käynyt. Olen yllättänyt siitä,
jos kokoomuksessa onkin kovempaa vastustusta ja kannatusta nimenomaan
tämän hylkäämiselle.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä budjettikysymys tässä on
mielenkiintoinen. Tietääkö ed. Vihriälä siitä?
Mutta henkilöstön taholta väitetään,
että tämä on selvästi alibudjetoitu
elikä on vaan tuiskaistu jotkut luvut nytten. Kun tässä tulee
väkisten nyt sitten, vaikka sitä etätyötä kuinka
hyödynnetään, tuplamiehitystä aika
paljon, niin mistä ne rahat otetaan, kun meillä on
kehyspäätökset budjetissa? Jos esimerkiksi
kustannukset tulevat vuoden verran maksamaan kaksinkertaisesti,
niin onko se sitten jostakin muualta pois, esimerkiksi niin että te-keskusten
maaseutuosastot tyhjennetään Seinäjoelle, vai
kuinka?
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän toki henkilöstön
huolen, ja kipeä asia voi olla, jos työpaikka
siirtyy uuteen paikkaan, mutta kyllä tässä keskustelussa
jossain määrin hurskastelua nyt on, jos pääsyy
vastustaa viraston siirtämistä on se, miten tänne
Pääkaupunkiin jääville, jotka
eivät halua siirtyä viraston mukana, löytyy
töitä. Tässä virastossa nyt
työskentelevät ovat, tiedän, koulutettuja,
päteviä ihmisiä, ja heillä jos
kenellä on mahdollisuus löytää Pääkaupunkiseudulta
työtä. Aivan erilaista, todella vaikeaa, olisi
löytää uusia työpaikkoja, jos
kyseessä olisi yrityksen tai teollisuuslaitoksen lakkauttaminen
tuolla maakunnassa, vaikkapa Pohjois-Karjalassa.
Kyllä yhdyn siihen näkemykseen, mistä ed. Jukka
Vihriälä sanoi, että lain hylkäämistä esittävillä taitaa
pääperuste olla, että virasto ei ole
tulossa kotimaakuntaan. Päätöksiä pitää pystyä tekemään.
Mitään virastoja ei pystyttäisi alueellistamaan,
jos päätökset tehdään
pelkästään nykyistä henkilöstöä kuulemalla
tai nykyisen henkilöstön toiveiden mukaan.
Seinäjoki on aivan hyvä paikka tälle
Maaseutuvirastolle.
Jari Koskinen /kok:
Herra puhemies! Minä vastaan ed. Vihriälälle,
ettei jää väärää kuvaa. Edellisessä hallituksessa,
jossa kokoomus oli mukana, jota silloinen pääministeri,
nykyinen puhemies Paavo Lipponen veti, kokoomus oli tekemässä useita
alueellistamisratkaisuja. Ed. Vihriälä varmaan
hyvin muistaa monia ratkaisuja, mitä oli. Tässä on
nyt kysymys siitä, että kun aikanaan asetettiin
selvitysmies miettimään kolmen kaupungin välillä,
jotka olivat Pori, Seinäjoki ja Lahti, niissä kaikissa
selvityksissä ylivoimaisesti paras sijaintivaihtoehto oli
Lahti. Vaikka se ei olisi Lahti, vaikka se olisi joku muukin, joka
olisi ollut toiminnallisesti ja taloudellisesti ja henkilöstön
kannalta parempi vaihtoehto, niin kannattaisin sitä verrattuna
Seinäjokeen.
Niin kuin täällä ed. Kauppila totesi,
tämä Seinäjoki-ratkaisu tulee maksamaan
miljoonia rahaa, sen toiminta ei ole ollenkaan varmaa, miten se
lähtee toimimaan, se voi aiheuttaa jopa ongelmia maataloustukien
maksatuksessa. Se kolmas argumentti on se, että kun henkilöstön
ei ole pakko siirtyä yhtään mihinkään,
niin sitä ei myöskään sinne
Seinäjoelle siirretä. Jos se valittu paikkakunta
olisi lähempänä Pääkaupunkiseutua,
se olisi turvannut sen, että henkilöstö olisi voinut
valita vapaammin sen, lähteekö uuteen virastoon
vai jääkö tänne Pääkaupunkiseudulle,
ja sitä kautta tämä toimintakin olisi
lähtenyt paremmin liikkeelle. Tässä ovat
ne perusteet, minkä takia olen esittänyt hylkäystä:
taloudellisuus, toiminnallisuus ja henkilöstövaikutukset.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä tietysti olisi
vähän pidemmänkin puheen aihe ja kestäisi
enemmänkin arvostelua, mutta käsittelen tätä nyt
vähän silkkihansikkain tavallaan, kun tämä liittyy
isompiin asioihin.
Valiokunta toteaa mietinnössään:
"Valiokunta korostaa, että Maaseutuviraston perustaminen ja
alueellistaminen asettavat suuria haasteita myös poliittisen
päätöksenteon ja toimeenpanon väliselle
vuorovaikutukselle." Toivon, että tämä vuorovaikutus
toteutuu ja onnistuu niin, ettei siitä synny sellaista
tilannetta, missä tämä vuorovaikutus
jää yksipuoliseksi, niin kuin täällä on muutamissa
puheenvuoroissa otettu kantaa siihen, että rahat eivät
ole riittävät, niitä ei ole riittävästi
olemassa. Ed. Hemmilän vastalauseessa sanotaan: "Pelkona
on, että loppujen lopuksi uuden hallinnontason syntymisen
kustannukset maksatettaisiin viljelijöillä." Minusta
se on se oleellinen kysymys, ettei niitä ainakaan sieltä viedä,
niin että tämä viljelijäkunta
siinä köyhässä asemassaan ja
asennossaan joutuu entistä enemmän maksamaan näitä hallintokuluja.
Ja kun täällä on viitattu Rautatieviraston
perustamiseen Kouvolaan, minne se olisi ainutlaatuisesti oikein
ollut perustaakin, minne olisi voinut inhimillisesti Helsingistäkin
matkustaa, kulkea edestakaisin, se ei vaan käynyt eikä syntynyt,
vaikka hallituksen enemmistö oli sen takana, että sen
oikea paikka olisi ollut Kouvola. Niin vaan tämän
esittelevän ministerin mielipiteen mukaan päätettiin,
ettei se olekaan Kouvola vaan Helsinki. Sen pohjalta siinä tehtiin
selkeästi virheratkaisu tätä alueellistamista
ajatellen.
Luulisi niin, että kyllä tästä joku
myönteinen piirre pitää löytää,
ja tämä taitaa olla ainut voitto, minkä keskustapuolue
on hallituksessa ollessaan aikaan saanut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kauppilalle voisi todeta, että kun
homma laitetaan liikkeelle, sehän pitää toteuttaa
ja siihen pitää rahoitus löytää.
Metla on oikeastaan hyvä esimerkki. Joensuuhunhan sijoitettiin
Metla pääasiallisesti, ei ihan kokonaan, ja siinäkin
aika isot rahan puutteet ilmeni heti siinä alussa kalustojen osalta
ja monen muun asian osalta, mutta kyllä silloin ainakin
Lipposen hallituksen aikaan vaan rahat siihen etsittiin. Taisi olla
jopa yli puoli miljoonaa, kun jonakin vuonna puuttui rahnaa, ja
se vaan etsittiin, koska kun asia lähdettiin toteuttamaan,
niin se piti viedä läpi. Niin minä uskon, että tässäkin
tulee käymään, ei sitä puoleen
tiehen jätetä.
Mutta korostan sitä, että kyllä henkilöstön
näkökulmasta pitää ottaa se
huomioon, jotta myös etätyönä pitää antaa
ihmisten tehdä työtä. Jos ei ole muuttamishalukkuutta
ja maksatus käy kärsimään, niin
kyllä se pitää silleen sallia. Se on mahdollista
tämänaikaisessa tekniikassa, että ihmisen
sijaintipaikalla ei ole väliä, se voidaan hoitaa
vaikka miten kaukaa se homma.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutamia näkökohtia siitä,
mitä tässä näytelmässä on
aikaisemmin tapahtunut.
Ensinnäkin palautetaan mieleen 1970-luku, jolloin meillä oli
hajasijoituskomiteat, joilta tuli erittäin reippaat esitykset
muun muassa Riistantutkimuksenlaitoksen ja Kalantutkimuslaitoksen — ne
olivat silloin vielä erillään — hajasijoittamiseksi,
ja muun muassa Oulu oli eräänä hajasijoituksen
kohdepaikkakuntana. Kun vuonna 1975 siirryin proffaksi Oulun yliopistoon,
nämä asiat olivat erittäin voimallisesti
esillä.
Kun voimakkaasti kannatin silloin tätä hajasijoittamista
ja näitä siirroksia alueellistamisen osavälineinä,
niin silloin siitä oli seurauksena, että kun sitten
hain mainittuun laitokseen, Riistantutkimuslaitokseen, johtajan
paikkaan, ilmoitettiin, että olen liian voimakas persoona.
Minä saattaisin jopa viedä läpi moisen
hankkeen sitten. No, sitten jouduin siis virkakieltoon, joka on pitänyt
valtion virkojen osalta sen jälkeen, enkä ole
viime aikoina yrittänytkään niitä mahdollisuuksia
toki käyttää. Näin isoista asioista
näissä asioissa on kysymys.
Sitten kun olimme, me vihreät, erään
pääministeri Paavo Lipposen hallituksissa mukana, niin
silloin nämä alueellistamiset tulivat erittäin voimallisesti
esiin. Muun muassa kun oli tarve perustaa Maaseutuvirasto, niin
oli tämä hanke esillä pariinkin eri otteeseen.
Siinä jo sitten ministerikin vaihtui.
Jos me vertaamme silloista mallia ja toteutumassa olevaa mallia,
niillä on yksi perustavaa laatua oleva ero. Nimittäin
siinä mallissa, mikä Lipposen hallitusten aikana
oli esillä, lähdettiin siitä ajatuksesta,
että virasto olisi Helsingistä työssäkäyntietäisyyden
päässä. Toisin sanoen, että jos
tällä hetkellä käydään
Tampereelta, Hämeenlinnasta, Lahdesta jnp. töissä Helsingissä, niin
tuolloin ne, jotka haluavat säilyttää Pääkaupunkiseudun
kotinsa, vain työssäkäyntimatkaa vähän
pidentävät ja käyvät töissä mainituilla paikkakunnilla.
Nyt tämä malli, jota tarjotaan, tämähän
on oikeaa alueellistamista, joka tarkoittaa sitä, että tämä vaihtoehto,
siis ekologisesti aika hankala vaihtoehto, on poissa laskuista.
Elikkä silloin se tarkoittaa sitä, että joko
etätyönä hoidetaan tehtävät
silloin, kun ne ovat etätyönä hoidettavia
tehtäviä, tai sitten asetutaan asumaan sille seudulle, missä tämä laitos,
virasto, sijaitsee.
Olen henkilökohtaisesti edelleen samaa mieltä kuin
olin vuonna 1975, silloin kun näitä laitoksia
oltiin laajasti hajasijoittamassa, että kunnon alueellistamiseen
sisältyvät kunnon siirrokset. Tässä yhteiskunnassa
on tapahtunut 1960-luvulta erittäin merkittäviä työntekijöitten
alueelta toiselle siirtymisiä. Yleensä on tapahtunut
etelän kasvukeskuksiin siirtymisiä, Ruotsiin siirtymisiä ja
pois Euroopasta siirtymisiä jnp. Tässä nyt olisi
tuommoinen Euroopan sisällä, Suomen sisällä ja
vielä pääradan varrellakin siirtyminen, josta
jopa ilmalaivalla pääsee pois, jos tuntuu siltä,
että huimaa junassa matkustaminen. Kannatan tätä hallituksen
esitystä ja mietintöä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Palaan edelleen budjettikysymykseen, miten
budjettikehystä käytetään etupainotteisesti
ja miten viraston perustaminen rahoitetaan ajamalla tutkimus alas.
Nythän pelätään, että tutkimus
tässä kärsii eniten rahanjaossa. Siitähän
on viitteitä olemassa. Tarvitseeko maa- ja metsätalousministeriön
käydä käsiksi tukieuroihin, niin kuin
kuulemma tehtiin silloin, kun EU:hun liityttiin? Elikkä nämä rahoitukselliset
puolet tulevat olemaan se ongelma, mistä keskustellaan
syksyllä budjetissa.
Tuottavuusohjelma iskee rajusti, sen mukaisesti virkamieskuntaa
supistetaan juustohöyläperiaatteella. Mistä tässä otetaan,
se on mielenkiintoista nähdä. Tässä hädässä käytetään
määräaikaisuuksia hyväksi lisätalousarvioilla
ja keplottelemalla muuten, elikkä tässä on
ja tulee olemaan tyypillistä valtion keinottelua työvoimalla.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Haluaisin kiittää ed. Pulliaista
erittäin perustellusta, ytimekkäästä,
lyhyestä, mutta tärkeästä aluepoliittisesta
puheenvuorosta. Hän totesi, että 31 vuotta sitten
alueellistamisen ongelmat olivat yhtä vaikeita, kuin ne
näyttävät olevan eräille vielä tänäkin
päivänä. Se on ihan totta, että ongelmia
on, mutta jos ei näitä tehtäisi, ei alueellinen
tasa-arvo ja maan tasapuolinen kehittäminen edistyisi.
On mielenkiintoista nyt sitten huomisessa äänestyksessä nähdä,
onko kokoomuksen ryhmä kokonaisuudessaan tämän
lain hylkäämisen kannalla.
Keskustelu päättyy.