Jukka Vihriälä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä on kysymyksessä myös tuloverolain
55 §:n muuttaminen, joka koskee metsävähennystä.
Nykyisin metsävähennyksenä saa vähentää enintään
puolet metsätilan hankintamenoista. Yhtenä verovuonna
tehtävä metsävähennys voi olla
enintään 40 prosenttia verovelvollisen metsävähennykseen
oikeuttavasta metsästä saadun pääomatulon
määrästä. Kuitenkin verovuonna tehtävän
vähennyksen on oltava vähintään
1 500 euroa. Tästä seuraa, että vähennyksen
perusteena olevan myyntimäärän kantohinta-arvon
tulee olla siten vähintään 3 750
euroa. Huomattava osa puukauppojen arvosta jää tämän
rajan alapuolelle. Nykyisillä alentuneilla puunhinnoilla
tähän vaaditaan arviolta jopa noin 400 kuution
kuitupuunmyynti vuodessa. Metsänhoidollisesti olisikin
järkevää poistaa tämä kyseinen
1 500 euron alaraja, ja tällä lakialoitteella
tähdätään juuri tähän.
Herra puhemies! Metsävähennyksen poistamisella
olisi myöskin monia myönteisiä vaikutuksia.
Puumarkkinoille tulisi runsaasti pieniä puunmyyntieriä,
jotka metsävähennyksen minimisäännöksen
vuoksi eivät muuten tulisi markkinoille lainkaan. Harvennushakkuut
tehtäisiin ajallaan, eikä harvennushakkuita siirrettäisi
myöhempään ajankohtaan, jolloin saataisiin
kerättyä metsävähennyksen minimisäännöksen
edellyttämä puunmyyntierä. Ja edelleen,
minimisäännöksen poistamisen myötä suuret
ja pienet metsänomistajat olisivat samanarvoisessa asemassa.
Metsävähennyksen tilakohtainen seuranta verohallinnossa
helpottuisi, koska metsävähennykset hyödynnettäisiin
nopeammin eivätkä ne roikkuisi metsäveroilmoituksissa
ja verohallinnon tietojärjestelmissä vuosikymmeniä ja
pahimmassa tapauksessa jopa sukupolvelta toiselle. Tähän asti
metsävähennyksen minimisäännöstä on
verohallinnon suunnalta perusteltu verobyrokratian vähentämisellä.
Tosiasiassa kyseisen byrokratian eli lisätyön
tekevät verovelvolliset ja heidän palkkaamansa
asiamiehet.
Herra puhemies! Toivon, että valtiovarainvaliokunta
voisi ottaa tämän käsittelyyn. Tästä asiasta
on myöskin näiden valtiopäivien aikana
ollut useita kirjallisia kysymyksiä, mutta asia ei ole edennyt,
ja kun nyt meillä metsäverojärjestelmä on
myöskin muuttunut pysyvästi, niin että ollaan yhtenäisessä metsäverojärjestelmässä,
myyntitulojärjestelmässä, kaikkialla
maassa, niin mielestäni olisi perusteltua tämäkin
asia korjata.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Kettunen sanoi, ed. Vihriälä on
onnistunut tässä aloitteessaan erinomaisesti. Eikä tämä ole
mikään ainutlaatuinen tapahtuma, vaan ed. Vihriälä elämää kokeneena
edustajana ymmärtää ja näkee
näitä asioita vähän toisella lailla
kuin monet sellaiset, kellä tätä elämänkokemusta
ja tuntumaa maa- ja metsätalouteen ei ole ollenkaan olemassa;
eivät he pysty tämmöistä kehittelemään
eikä miettimään.
Minkä takia tämä vaatii vähän
laajemman selvityksen: jos ajatellaan tätä metsävähennyksen toteutumista
ja siihen liittyviä monia ongelmia, nyt elämme
ensimmäistä vuotta, kun tämä puun myyntitulojen
siirtymäaika on päättynyt ja kaikki ovat
siirtyneet samalle viivalle. Tämä, että siellä on
tällainen alaraja olemassa, on vanhastaan käynyt
niihin, koska sijoittajille se on luonut tämmöisen
kohtuullisen mitan ja verottajalle tietenkin on hyvä asia,
että ei ole byrokratiaa, kun ei ole paljon vähennettävää ja
tällä lailla. Mutta nyt, kun ovat kaikki samalla
viivalla ja kun tässä aloitteessa viitataan hakepuun
myyntiin ja omatoimisuuteen, niin kyllä sellainen asia,
että metsänomistaja, puun tuottaja, jo oman terveytensä, kuntonsa,
maiseman ja tarpeellisuuden perusteella tekisi semmoisia pienimuotoisia
hakkuita hankinta- ja käteiskauppana myymällä ne
melkein mihin vaan, kannustaisi ja loisi sen maiseman paremman
näköisenä jo sellaisenaan. Ja kun näen,
että ed. Pulliainen tyytyväisenä seuraa
aloitteen tekijän vieressä tätä keskustelua,
niin se loisi myöskin näille riistaeläimille
paremmat selviytymis- että toimeentulomahdollisuudet niin, ettei
sen jälkeen, kun metsä rämettyy ja totaalisesti
kuolee ja tulee aukko, tapahtuisi tämmöistä suurta
luonnonmuutosta ja -mullistusta kertaheitolla.
Näin arvellen tässä on erinomainen
asia, erinomainen aloite, mutta tähän asiaan arvelin
laajemmin sitten sanoa, että on sillä lailla,
että nämä nykyiset Kemera-perusteet eivät
tue riittävästi metsän aktiivista hakkuuta,
käsittelyä, myyntiä ja kauppaa, tarkoitan
puukauppaa ja maapohjakauppaa. Siihen toivottavasti joko tämän
asian yhteydessä taikka jossain muussa yhteydessä pitäisi
käyttää kaikki ideat, mitä täällä eduskunnassa
ja virkamiesten takana on olemassa, jotta löydettäisiin
sellaisia keinoja ja sellaisia kannustimia, millä tämän
metsän uudistamisen, hakkuun ja aktiivisen käytön
osalta löydetään sellaiset tavat, mitkä palkitsevat
ja vievät eteenpäin. Tätä ennen
kymmenen vuotta on ikään kuin vanhoja metsiä palkinnut
se, että on voitu todeta, että voidaan myydä tämän
siirtymäajan puitteissa, saattaa tämä järjestykseen,
mutta nyt ei näitä ole. Teollisuus potee erityistä puupulaa,
ei myönnä, mutta potee.
Tähän asiaan vielä voisi sanoa, että erään
naapurimaan mafia mitä ilmeisimmin on sotkeutunut myöskin
niin, että puuta ei tule sieltä, mistä perinteisesti
Suomeen on tuontipuuta tullut. Näin arvellen erityisesti
Kaakkois-Suomen teollisuus on joutumassa tältä pohjalta,
uskallan väittää, kiristyksen uhriksi.
Jotenkin se lähtee sieltä liikkeelle.
No, tiedän, että joku tarttuu kiinni, että onpa
rohkeasti sanottu, vaikka alkuperämaata ei ole mainittukaan, mutta
tämmöiset ilmapiirit ja -piirteet tässä asiassa
on olemassa. (Ed. Pulliainen: Hyvää mielikuvitusta!) — Näin
ajatellen, ed. Pulliainen, minusta mielikuvitusta tarvitaan, jos
puu tullessaan Suomeen pitää purkaa kolmeen kasaan
latvaläpimittaluokituksen perusteella, mikä estää sen
tulon. Sellaisenaan tiedän, että kun joku riittävästi
korvaa niille tarkastajille tätä hommaa, niin
tämä asia todetaan, että ei se ollutkaan
pysyvä määräys, se jää pois
ja alkaa toimimaan ja pelaamaan.
Kun joku lukee ja kuuntelee tätä puheenvuoroa,
niin hän katsoo sen sillä silmällä,
että onpa kovin puhuja tämmöisen puuntuottajan,
metsänomistajan, vastainen. Kysymys ei ole suinkaan näin,
vaan teollisuus tarvitsee ne puunsa, raaka-aineen, pyörittääkseen
ne pyörät eteenpäin. Tästä siirtymäajasta
päästään, vähän
pidemmälle kun mennään, oikeille jäljille,
ja kauppa alkaa jotenkin normalisoitumaan. Tämän
ed. Vihriälän aloitteen perusteellakin se vähän
paranee, mutta kyllä täytyy sanoa, että monta
minuuttia se teollisuus ei tietysti vuodessa näillä puilla
pyöri, mitkä tässä asiassa kyseeseen
tulevat.
Mutta kaikki pienetkin liikkeet, mitä voidaan tämän
yhteiskunnan eteen ja maatalouden, maaseudun, metsätalouden
ja maiseman eteen tehdä, niin ne pitää tehdä.
Tältä osin tämä aloite on erinomainen
siinä, että saataisiin omatoimisuutta, kannustavuutta
ja semmoista liikkeellelähtökykyä, voisi
sanoa, että myöskin sen omistaja-hakkaajan tämmöiselle
luovalle ajattelulle mahdollisuutta, jolloin hän voisi
todeta, että tämä ei ainakaan hänelle
veropoliittisesti ole huonompi vaihtoehto kuin se, että odottaa
kymmenen vuotta ja tekee tämmöisen kertarysäyksen,
jolloin se iso moto tulee sinne metsään eikä isäntä muuta
kuin vaan vetelee henkseleitä ja katselee ja lantin lanttia
ei tule. Hän menee punttisalille ja maksaa sitten siitä liikunnasta,
minkä joutuu muualla tekemään, kun sen
voisi tehdä siellä omassa metsässään.
Tämä olisi parasta mielenterveyttä. Ei
voi maaseudun ihminen, miksei kaupunkilainenkaan, viihtyä paremmin
elämässään, työssään kuin
siellä metsätöitten parissa tämän
aloitteen kautta olisi mahdollista olla.
Keskustelu päättyy.