Täysistunnon pöytäkirja 69/2006 vp

PTK 69/2006 vp

69. MAANANTAINA 12. KESÄKUUTA 2006 kello 12

Tarkistettu versio 2.0

25) Laki rikoslain ja pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n muuttamisesta

 

Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteen taustasta kaksi näkökulmaa.

Vedonlyönnin kohteena olevaan pelitoimintaan on tullut myös Suomessa negatiivisena ilmiönä mukaan otteluiden tahallinen häviäminen palkkiota vastaan. Vedonlyöntiin liittyviä epärehellisiä toimia on tullut ilmi myös muissa EU-maissa. Tapauksia tutkitaan ainakin Belgiassa ja Italiassa. Toimijoina ovat ainakin osassa tapauksia olleet kansainväliset järjestäytyneet rikollisryhmät. Tekojen selvittämisessä on ollut vaikeuksia johtuen kansallisten lainsäädäntöjen puutteellisuudesta.

Todettakoon tässä yhteydessä eduskunnan pöytäkirjoihin, kun jalkapallo on nyt kovin ajankohtainen, että muun muassa Euroopan jalkapalloliitto Uefa on toivonut kansallisilta lajiliitoilta kansallisia toimenpiteitä rikoslainsäädännön kehittämiseksi. Suomi on tämän aloitteen myötä, jonka nyt olen jättämässä, jonka on allekirjoittanut 122 kansanedustajaa, ilmeisesti ensimmäisenä EU-jäsenvaltiona tekemässä merkittävää lainsäädännöllistä muutosta.

Nykyisin petosta koskevan lainsäädännön perusteella taloudellista vahinkoa kärsineen tahon löytyminen voi olla käytännössä mahdotonta. Nykylainsäädännön puutteellisuus mahdollistaa siten huomattavan taloudellisen hyödyn hankkimisen epärehellisin keinoin vähäisellä kiinnijäämisriskillä. Tällaisesta toiminnasta aiheutuu huomattavaa välitöntä ja välillistä taloudellista vahinkoa rehellisille pelaajille, lailliselle rahapeliyhtiölle. Kannan erityisesti huolta maamme kansallisen veikkausyhtiön toimintaedellytyksistä. Siitä on haittaa myös urheilun lajiliitoille, niiden jäsenseuroille ja toiminnassa mukana oleville.

Nyt lähetekeskustelussa olevan lakialoitteen valmistelussa olen saanut merkittävää taustatukea varatuomari Pekka Niskaselta, jonka nimen haluan tässä yhteydessä todeta.

Arvoisa puhemies! Mielestäni on välttämätöntä uudistaa rikoslakia. Näkisin, että aloitteellani on laaja yhteiskunnallinen tilaus ja tarve, mitä osoittaa myös aloitteen allekirjoittaneiden henkilöiden määrä: 122 edustajaa kaikista poliittisista ryhmistä on allekirjoittanut lakialoitteen. Määrä olisi varmasti voinut olla suurempikin, mutta jossain kohtaa nimien keruun ymmärtää lopettaa.

Lainsäädännön kehittäminen, rahapelirikoksen sisällyttäminen rikoslakiin, parantaa merkittävästi mahdollisuuksia vastustaa vedonlyönnin ympärillä toimivaa kansainvälistä ja myös kansallista rikollisuutta. Lakialoitteeni on samalla kannanotto eettisen urheilun, reilun pelin ja rehellisen vedonlyönnin puolesta. Pidän lakialoitteen tärkeimpänä tavoitteena sitä, että se johtaa ennalta ehkäisemään epärehellistä taloudellisen edun tavoittelua kriminalisoimalla sen jo aikaisessa vaiheessa. Jo rahapelirikoksen yritys olisi rangaistavaa.

Lakialoite sisältää ehdotukset laiksi rikoslain ja pakkokeinolain muuttamisesta. Rikoslakiin ehdotetaan otettavaksi uutena tunnusmerkistönä rahapelirikos. Rahapelirikoksesta tuomittaisiin henkilö, joka antaa tai vastaanottaa taloudellisen edun tai muutoin tekee sopimuksen veikkaus-, vedonlyönti- tai totopelin kohteena olevan kilpailun tuloksesta tarkoituksenaan vääristää tulos ja sitä hyväksi käyttämällä hankkia itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä. Rahapelirikoksesta tuomittaisiin myös henkilö, joka tietoisena sanotunlaisesta sopimuksesta käyttää sitä hyväkseen ottamalla osaa kilpailun tuloksesta järjestettävään rahapeliin. Kvalifikoituna tekomuotona olisi törkeä rahapelirikos.

Yritys olisi rangaistavaa sekä rahapelirikoksen että törkeän rahapelirikoksen osalta. Rahapelirikoksen rangaistusasteikoksi ehdotetaan sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Törkeän rahapelirikoksen rangaistusasteikoksi ehdotetaan neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta.

Ehdotan myös pakkokeinolakia muutettavaksi siten, että törkeää rahapelirikosta tutkittaessa olisi mahdollista käyttää telekuuntelua. Telekuuntelun mahdollistaminen on välttämätöntä, jotta viranomaisilla olisi riittävät mahdollisuudet tekojen selvittämiseen.

Arvoisa puhemies! Merkittävin lainsäädäntökohta, johon esitän tätä rahapelirikosta, koskee rikoslain 36 lukua "Petoksesta ja muusta epärehellisyydestä". Sinne esitämme uutta 4 a §:ää otsikolla "Rahapelirikos".

Ehkä tässä yhteydessä en käy tämän pykälän momentteja yksityiskohtaisesti läpi, vaikka niin ajattelin. Kuitenkin totean niistä mielestäni tärkeimmän: ehdotetun 3 momentin mukaan rahapelirikoksen yritys olisi rangaistavaa. Näin ollen rangaistavaa olisi esimerkiksi ottaa yhteyttä johonkin vedonlyönnin kohteena olevan ottelun pelaajaan ja pyrkiä taivuttamaan häntä tuloksen vääristelyyn, kuten tahallisen tappion tai tietyn maalimäärän järjestämiseen. Olen vakuuttunut siitä, että tämä useamman juristin kanssa mietitty yksityiskohta — puhun myös maan johtavista juristeista tässä yhteydessä — tulee nostamaan tämän kynnyksen erittäin korkealle ja eliminoimaan tätä kautta tämän tyyppistä rikollisuutta.

Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja Tuija Brax on luvannut ottaa aloitteen heti syksyllä vakavaan käsittelyyn.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kun ed. Gustafsson tarjosi mahdollisuutta allekirjoittaa tämä lakialoite, sen harvinaisen nopeasti tein. Siinä palautui mieleen se tapahtuma, kun mentiin tahallisesti häviämään yksi sellainen ottelu, ja kun vielä televisiosta näytettiin, millä tavalla se häviäminen tapahtui. Tuli mieleen, eikö oikeusministeri katso telkkaria koskaan, eikö lue lehtiä koskaan, eikö koskaan ryhdy toimenpiteisiin rikoslain muuttamiseksi, kun tämmöinen on mahdollista. Sitten kun vielä kävi selville, että tekijät ovat tuolla jossakin kaukana ja operoivat sitten Suomella, niin sitä suuremmalla syyllä täytyisi tämän laatuisten asioiden olla kriminalisoituja. On erinomaisen hyvä, että ed. Brax on ilmoittanut lakivaliokunnan puheenjohtajana, että asia otetaan käsittelyyn jo tältä pohjalta.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Itsekin kuulun allekirjoittajien joukkoon ja olen sitä mieltä, että laki pitäisi saada voimaan. Välttämättä sekään ei poista näitä rikoksia, mutta onhan sillä ennalta ehkäisevä vaikutus. Menneinä vuosina on näitä sopupelejä nähty erinäköisiä ja ihmiset ovat joutuneet kiinni, mutta aina löytyy yrittäjiä. Ymmärsin sillä tavalla, että tälläkin hetkellä totopuolella on jonkin tyyppisiä, ainakin puhutaan, että siellä näin harrastettaisiin, järjestellään näitä voittoja sopivasti ja jotkut sitten saavat tiedon. Monesti jossakin joukkuepelissä ei välttämättä tiedä kuin yksi tai kaksi henkilöä siitä, että tässä on tästä kyse, koska jos merkittävät pelaajat ovat mukana siinä sopupelissä, se voi ratkaista lopputuloksen, jolloin sen onkiminen, sen esille saaminen, on aika kova homma. Toivon mukaan, kun tässä esitetään myös salakuuntelua ja tämmöisiä asioita, se antaisi lisäpuhtia siihen, että voidaan urkkia tiedot siitä, mitä siellä mahdollisesti tapahtuu puhelimen puolella, koska todennäköisesti tietoja välitetään tiedonvälityksen kautta, ei välttämättä korvasta korvaan ja suusta suuhun.

Esko Ahonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan onnitella ed. Gustafssonia siitä, että hän on tehnyt tämän lakialoitteen ja kerännyt yli 120 nimeä tähän lakialoitteeseen.

Tässä aloitteessa on mielestäni kaikki ne ainespuut olemassa, rakennustarvikkeet, joilla todella saadaan tällainen niin sanottu sopupeli ja ennalta järjestetyt tulokset pois.

Ed. Esa Lahtela viittasi sopupelikysymyksiin. Se on todella surkuhupaisaa, että kun yleisö menee katsomaan peliä, yleisö pelaa veikkauspeliä sen näkemyksensä mukaan, jolla haluaa saada tulosta sijoittamalleen panokselle, niin sitten muutamat pelaajat oman edun tavoittelun merkeissä järjestävät lopputuloksia.

Arvoisa puhemies! Meilläpäin tavataan sanoa, että jos kaadutaan, niin kaadutaan saappaat jalassa. Näin sen täytyy olla urheilussakin, rehellinen peli ja rehellinen ottelu ja paras aina voittakoon.

Jukka Gustafsson /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen jo lähti pois. Hän ehkä lievällä ironialla teki retorisen kysymyksen, eikö oikeusministeri katsele urheilutapahtumia. Kun todella itse pidän tätä lakialoitetta varsin merkittävänä, niin katsoin myöskin velvollisuudekseni informoida tästä asiasta jo varsin varhaisessa vaiheessa oikeusministeri Luhtasta ja annoin hänelle tutustuttavaksi tämän lakialoitteen. Hän kyllä antoi siinä yhteydessä ymmärtää, että hän myöskin suhtautuu tähän hyvin myönteisesti ja pitää tämän tyyppistä aloitteellisuutta erittäin merkittävänä.

Meistä jokainen ymmärtää ja tietää sen, että rikoslainsäädännön muuttaminen on ison luokan periaatteellinen kysymys. Sitä harvemmin muutetaan yksittäisten kansanedustajien lakialoitteitten pohjalta. Mutta jää nyt sitten nähtäväksi, kun lakivaliokunta ryhtyy tätä käsittelemään, onko se niin täydellinen ja hyvä kuin minun on nyt annettu ymmärtää, siis mahdollistaako se sitten rikoslainsäädännön muuttamisen ilman hallituksen esitystä. Olen hyvin optimisti, että tämä laaja yhteiskunnallinen ja poliittinen tuki, joka tällä lakialoitteella on, tullee, niin uskon, hyvin nopealla aikataululla johtamaan myönteiseen tulokseen.

Pitäisin myöskin tärkeänä, että kun Suomi on syksyllä EU:n puheenjohtajamaa, niin asianomaisissa yhteyksissä myöskin urheiluministeriä tulen informoimaan asiasta, olenhan myöskin Suomen jalkapallon kakkosmies, liiton varapuheenjohtaja, jolloin tässä on myöskin tällainen kaksoisrooli allekirjoittaneella.

Keskustelu päättyy.