25) Laki rikoslain ja pakkokeinolain 5 a luvun 2 §:n
muuttamisesta
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteen taustasta kaksi näkökulmaa.
Vedonlyönnin kohteena olevaan pelitoimintaan on tullut
myös Suomessa negatiivisena ilmiönä mukaan
otteluiden tahallinen häviäminen palkkiota vastaan.
Vedonlyöntiin liittyviä epärehellisiä toimia
on tullut ilmi myös muissa EU-maissa. Tapauksia tutkitaan
ainakin Belgiassa ja Italiassa. Toimijoina ovat ainakin osassa tapauksia
olleet kansainväliset järjestäytyneet
rikollisryhmät. Tekojen selvittämisessä on
ollut vaikeuksia johtuen kansallisten lainsäädäntöjen
puutteellisuudesta.
Todettakoon tässä yhteydessä eduskunnan pöytäkirjoihin,
kun jalkapallo on nyt kovin ajankohtainen, että muun muassa
Euroopan jalkapalloliitto Uefa on toivonut kansallisilta lajiliitoilta kansallisia
toimenpiteitä rikoslainsäädännön
kehittämiseksi. Suomi on tämän aloitteen
myötä, jonka nyt olen jättämässä,
jonka on allekirjoittanut 122 kansanedustajaa, ilmeisesti ensimmäisenä EU-jäsenvaltiona
tekemässä merkittävää lainsäädännöllistä muutosta.
Nykyisin petosta koskevan lainsäädännön perusteella
taloudellista vahinkoa kärsineen tahon löytyminen
voi olla käytännössä mahdotonta.
Nykylainsäädännön puutteellisuus
mahdollistaa siten huomattavan taloudellisen hyödyn hankkimisen
epärehellisin keinoin vähäisellä kiinnijäämisriskillä.
Tällaisesta toiminnasta aiheutuu huomattavaa välitöntä ja
välillistä taloudellista vahinkoa rehellisille
pelaajille, lailliselle rahapeliyhtiölle. Kannan erityisesti
huolta maamme kansallisen veikkausyhtiön toimintaedellytyksistä.
Siitä on haittaa myös urheilun lajiliitoille,
niiden jäsenseuroille ja toiminnassa mukana oleville.
Nyt lähetekeskustelussa olevan lakialoitteen valmistelussa
olen saanut merkittävää taustatukea varatuomari
Pekka Niskaselta, jonka nimen haluan tässä yhteydessä todeta.
Arvoisa puhemies! Mielestäni on välttämätöntä uudistaa
rikoslakia. Näkisin, että aloitteellani on laaja
yhteiskunnallinen tilaus ja tarve, mitä osoittaa myös
aloitteen allekirjoittaneiden henkilöiden määrä:
122 edustajaa kaikista poliittisista ryhmistä on allekirjoittanut
lakialoitteen. Määrä olisi varmasti voinut
olla suurempikin, mutta jossain kohtaa nimien keruun ymmärtää lopettaa.
Lainsäädännön kehittäminen,
rahapelirikoksen sisällyttäminen rikoslakiin,
parantaa merkittävästi mahdollisuuksia vastustaa
vedonlyönnin ympärillä toimivaa kansainvälistä ja
myös kansallista rikollisuutta. Lakialoitteeni on samalla kannanotto
eettisen urheilun, reilun pelin ja rehellisen vedonlyönnin
puolesta. Pidän lakialoitteen tärkeimpänä tavoitteena
sitä, että se johtaa ennalta ehkäisemään
epärehellistä taloudellisen edun tavoittelua kriminalisoimalla
sen jo aikaisessa vaiheessa. Jo rahapelirikoksen yritys olisi rangaistavaa.
Lakialoite sisältää ehdotukset laiksi
rikoslain ja pakkokeinolain muuttamisesta. Rikoslakiin ehdotetaan
otettavaksi uutena tunnusmerkistönä rahapelirikos.
Rahapelirikoksesta tuomittaisiin henkilö, joka antaa tai
vastaanottaa taloudellisen edun tai muutoin tekee sopimuksen veikkaus-, vedonlyönti-
tai totopelin kohteena olevan kilpailun tuloksesta tarkoituksenaan
vääristää tulos ja sitä hyväksi
käyttämällä hankkia itselleen
tai toiselle taloudellista hyötyä. Rahapelirikoksesta tuomittaisiin
myös henkilö, joka tietoisena sanotunlaisesta
sopimuksesta käyttää sitä hyväkseen ottamalla
osaa kilpailun tuloksesta järjestettävään
rahapeliin. Kvalifikoituna tekomuotona olisi törkeä rahapelirikos.
Yritys olisi rangaistavaa sekä rahapelirikoksen että törkeän
rahapelirikoksen osalta. Rahapelirikoksen rangaistusasteikoksi ehdotetaan
sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Törkeän rahapelirikoksen
rangaistusasteikoksi ehdotetaan neljästä kuukaudesta
neljään vuoteen vankeutta.
Ehdotan myös pakkokeinolakia muutettavaksi
siten, että törkeää rahapelirikosta tutkittaessa olisi mahdollista käyttää
telekuuntelua. Telekuuntelun
mahdollistaminen on välttämätöntä,
jotta viranomaisilla olisi riittävät mahdollisuudet
tekojen selvittämiseen.
Arvoisa puhemies! Merkittävin lainsäädäntökohta,
johon esitän tätä rahapelirikosta, koskee rikoslain
36 lukua "Petoksesta ja muusta epärehellisyydestä".
Sinne esitämme uutta 4 a §:ää otsikolla
"Rahapelirikos".
Ehkä tässä yhteydessä en
käy tämän pykälän momentteja
yksityiskohtaisesti läpi, vaikka niin ajattelin. Kuitenkin
totean niistä mielestäni tärkeimmän:
ehdotetun 3 momentin mukaan rahapelirikoksen yritys olisi rangaistavaa.
Näin ollen rangaistavaa olisi esimerkiksi ottaa yhteyttä johonkin
vedonlyönnin kohteena olevan ottelun pelaajaan ja pyrkiä taivuttamaan
häntä tuloksen vääristelyyn,
kuten tahallisen tappion tai tietyn maalimäärän
järjestämiseen. Olen vakuuttunut siitä,
että tämä useamman juristin kanssa mietitty
yksityiskohta — puhun myös maan johtavista juristeista
tässä yhteydessä — tulee nostamaan tämän
kynnyksen erittäin korkealle ja eliminoimaan tätä kautta
tämän tyyppistä rikollisuutta.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja Tuija Brax on
luvannut ottaa aloitteen heti syksyllä vakavaan käsittelyyn.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Gustafsson tarjosi mahdollisuutta
allekirjoittaa tämä lakialoite, sen harvinaisen
nopeasti tein. Siinä palautui mieleen se tapahtuma, kun
mentiin tahallisesti häviämään
yksi sellainen ottelu, ja kun vielä televisiosta näytettiin, millä tavalla
se häviäminen tapahtui. Tuli mieleen, eikö oikeusministeri
katso telkkaria koskaan, eikö lue lehtiä koskaan,
eikö koskaan ryhdy toimenpiteisiin rikoslain muuttamiseksi,
kun tämmöinen on mahdollista. Sitten kun vielä kävi selville,
että tekijät ovat tuolla jossakin kaukana ja operoivat
sitten Suomella, niin sitä suuremmalla syyllä täytyisi
tämän laatuisten asioiden olla kriminalisoituja.
On erinomaisen hyvä, että ed. Brax on ilmoittanut
lakivaliokunnan puheenjohtajana, että asia otetaan käsittelyyn
jo tältä pohjalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin kuulun allekirjoittajien joukkoon
ja olen sitä mieltä, että laki pitäisi
saada voimaan. Välttämättä sekään
ei poista näitä rikoksia, mutta onhan sillä ennalta
ehkäisevä vaikutus. Menneinä vuosina
on näitä sopupelejä nähty erinäköisiä ja ihmiset
ovat joutuneet kiinni, mutta aina löytyy yrittäjiä.
Ymmärsin sillä tavalla, että tälläkin
hetkellä totopuolella on jonkin tyyppisiä, ainakin puhutaan,
että siellä näin harrastettaisiin, järjestellään
näitä voittoja sopivasti ja jotkut sitten saavat
tiedon. Monesti jossakin joukkuepelissä ei välttämättä tiedä kuin
yksi tai kaksi henkilöä siitä, että tässä on
tästä kyse, koska jos merkittävät pelaajat
ovat mukana siinä sopupelissä, se voi ratkaista
lopputuloksen, jolloin sen onkiminen, sen esille saaminen, on aika
kova homma. Toivon mukaan, kun tässä esitetään
myös salakuuntelua ja tämmöisiä asioita,
se antaisi lisäpuhtia siihen, että voidaan urkkia
tiedot siitä, mitä siellä mahdollisesti
tapahtuu puhelimen puolella, koska todennäköisesti
tietoja välitetään tiedonvälityksen
kautta, ei välttämättä korvasta
korvaan ja suusta suuhun.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan onnitella
ed. Gustafssonia siitä, että hän on tehnyt
tämän lakialoitteen ja kerännyt yli 120
nimeä tähän lakialoitteeseen.
Tässä aloitteessa on mielestäni kaikki
ne ainespuut olemassa, rakennustarvikkeet, joilla todella saadaan
tällainen niin sanottu sopupeli ja ennalta järjestetyt
tulokset pois.
Ed. Esa Lahtela viittasi sopupelikysymyksiin. Se on todella
surkuhupaisaa, että kun yleisö menee katsomaan
peliä, yleisö pelaa veikkauspeliä sen
näkemyksensä mukaan, jolla haluaa saada tulosta
sijoittamalleen panokselle, niin sitten muutamat pelaajat oman edun
tavoittelun merkeissä järjestävät
lopputuloksia.
Arvoisa puhemies! Meilläpäin tavataan sanoa,
että jos kaadutaan, niin kaadutaan saappaat jalassa. Näin
sen täytyy olla urheilussakin, rehellinen peli ja rehellinen
ottelu ja paras aina voittakoon.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen jo lähti pois. Hän
ehkä lievällä ironialla teki retorisen
kysymyksen, eikö oikeusministeri katsele urheilutapahtumia.
Kun todella itse pidän tätä lakialoitetta
varsin merkittävänä, niin katsoin myöskin
velvollisuudekseni informoida tästä asiasta jo
varsin varhaisessa vaiheessa oikeusministeri Luhtasta ja annoin
hänelle tutustuttavaksi tämän lakialoitteen.
Hän kyllä antoi siinä yhteydessä ymmärtää,
että hän myöskin suhtautuu tähän
hyvin myönteisesti ja pitää tämän
tyyppistä aloitteellisuutta erittäin merkittävänä.
Meistä jokainen ymmärtää ja
tietää sen, että rikoslainsäädännön
muuttaminen on ison luokan periaatteellinen kysymys. Sitä harvemmin
muutetaan yksittäisten kansanedustajien lakialoitteitten
pohjalta. Mutta jää nyt sitten nähtäväksi,
kun lakivaliokunta ryhtyy tätä käsittelemään,
onko se niin täydellinen ja hyvä kuin minun on
nyt annettu ymmärtää, siis mahdollistaako
se sitten rikoslainsäädännön
muuttamisen ilman hallituksen esitystä. Olen hyvin optimisti,
että tämä laaja yhteiskunnallinen ja
poliittinen tuki, joka tällä lakialoitteella on,
tullee, niin uskon, hyvin nopealla aikataululla johtamaan myönteiseen
tulokseen.
Pitäisin myöskin tärkeänä,
että kun Suomi on syksyllä EU:n puheenjohtajamaa,
niin asianomaisissa yhteyksissä myöskin urheiluministeriä tulen
informoimaan asiasta, olenhan myöskin Suomen jalkapallon
kakkosmies, liiton varapuheenjohtaja, jolloin tässä on
myöskin tällainen kaksoisrooli allekirjoittaneella.
Keskustelu päättyy.