3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi veronumerosta ja rakennusalan
veronumerorekisteristä sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
laki veronumerosta ja rakennusalan veronumerorekisteristä on
kauan odotettu lisäys muuten varsin tehottomiksi osoittautuneissa
harmaan talouden, pimeän työvoiman ja talousrikollisuuden
viranomaisvalvonnan tehostamishankkeissa.
Ulkomailta lähetetyn työvoiman valvonnan avaimet
ovat ja ovat olleet verottajalla. Niitä ei ole haluttu
käyttää. Nykyinen jälkikäteisvalvonta
on osoittanut täydellisen tehottomuutensa. Siksi harmaan
talouden torjunnan asiantuntijat ovat jo vuosia vaatineet reaaliaikaisen
järjestelmän luomista.
Tähän lakimuutokseen konkreettisen muodon ja
sysäyksen antoi Rakennusliitto touko—kesäkuussa
2010. Käsittelimme silloin ydinvoimaloiden periaatelupia
ja arvioimme Olkiluoto 3:n rakentamisvaiheen työvoimavaikutuksia
ja laajamittaista yhteiskunnallisten velvoitteiden laiminlyöntiä.
Olkiluoto 3 on ensimmäinen suuri suomalainen rakennuskohde,
joka on rakennettu valtaosin ulkomaisella työvoimalla.
Kokemukset ovat olleet synkkiä. Suomalainen viranomaisjärjestelmä ei
ole ollut missään vaiheessa perillä siitä,
miten palkat, verot ja sosiaalivakuutusmaksut hoidetaan. Harmaan
talouden selvityksissä menetykset koko maassa ulkomaalaisen
työvoiman osalta on arvioitu vuositasolla jopa 300—500 miljoonaksi
euroksi.
Puhemies! Nyt tässä esityksessä on
järkeä. Lakiesitys on oleellisesti samansisältöinen
kuin se, minkä Rakennusliiton toinen puheenjohtaja Kyösti
Suokas hahmotteli liiton lausunnossa eduskunnalle. Esitys on myös
monien vasemmistoliiton budjettialoitteiden mukainen. Järjestelmä on
yksinkertainen ja halpa. Sen perustana on kaikille rakennustyömailla
työskenteleville pakolliseen kuvalliseen tunnistekorttiin
merkittävä veronumero, joka on merkki ja tunniste
siitä, että työntekijä on rekisteröity
rakennusalan veronumerorekisteriin. Kuvallisen tunnisteen ja veronumeron
avulla viranomaiset voivat reaaliaikaisesti tarkastaa numeron oikeellisuuden
ja työntekijän maksamat maksut. Myös
ulkopuoliset voivat havainnoida, työskenteleekö työmaalla
numerottomia, pimeitä, työntekijöitä.
Tämä laki on yksi askel kohti reaaliaikaista verovalvontaa,
mutta kuten lakiesityksen perusteluissa ja valiokunnan mietinnössäkin
todetaan, tarvitaan myös muita myöhemmin käyttöön
otettavia keinoja. Niihin en nyt tässä puutu.
Puhemies! Ulkomailta lähetettyjen työntekijöiden
työehtojen valvonnan ja yhteiskunnallisten velvoitteiden
hoitamisen kannalta on välttämätöntä luoda
kattava järjestelmä, joka estää pimeän
halpatyövoiman polkumyynnin ja ihmiskaupan kaltaiset ilmiöt
suomalaisilla työmarkkinoilla. Nyt säädettävä valvonnan
uusi työkalu kohdentuu vain rakennusalaan. Ehdottomasti
tarvitaan vastaavanlaisen valvontajärjestelmän ulottamista
kiinteistöhuoltoon ja siivousalalle ja aivan erityisesti
laivanrakennusteollisuuteen.
Tarvitaan kiireellisiä toimia, sillä suomalaisten
telakoiden tilauskirjoihin on tullut kipeästi kaivattuja
tilauksia ja työkuorma telakoilla on kasvussa. Halpatyövoimalla
keinottelu ja kotimaisen työvoiman, työttömänä olevien
ammattilaisten, syrjäyttäminen tulee estää juuri
nyt, kun ulkomailta lähetetyn työvoiman määrä on
vielä vähäinen ja sen käyttöön
liittyvät ongelmat ovat vielä hallittavissa. Kokemukset
telakoiden edellisestä paremman työllisyyden jaksosta
osoittivat, että massiiviseksi paisuneet ongelmat lopettivat
jopa yrityksetkin hallita tilannetta. Tiedän, että houkutuksia
palata menneeseen työehtojen basaarielämään
telakoilla on edelleenkin olemassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi veronumerosta ja
rakennusalan veronumerorekisteristä on hyvä ja
kannatettava esitys. Kaikki toimet harmaan talouden torjumiseksi
ovat kannatettavia myös oppositiossa. Tällä esityksellä saadaan
hiukan apuja rakennusalalla olevaan harmaaseen talouteen, mutta
sitä ei kokonaan kuitenkaan pystytä poistamaan.
Olenkin aikaisemmin ihmetellyt sitä, että työmaalla
pitää olla kaikennäköisiä kortteja.
Pitää olla tulityökortti, työmaakortti,
työnantajan kortti, kulkulupakortti, terveystodistukset,
mutta ei koskaan kysytä verokorttia. Tämä on
hyvä askel siihen, että verotietojen täytyy
olla jokaisen työntekijän mukana, kun he työmaalle
menevät.
Kuulutan kuitenkin hallitusta vielä seuraamaan poliisien
resursseja harmaan talouden torjumiseksi, sillä on vaikea
uskoa, että ne toimet, joita hallitusohjelmassa on, riittävät
siihen. Onkin tärkeää jossain vaiheessa
lisätalousarviossa tarpeen mukaan lisätä poliisien
voimavaroja harmaan talouden torjunnan mahdollistamiseksi, sillä sehän
on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin miellyttävä käsitellä tätä lakiesitystä täällä. Tämä
on
nyt yksi esimerkki siitä, että harmaan talouden
torjunta otetaan tosissaan. Tämä esitys, kuten
on todettu, on kauan toivottu, kauan odotettu, ja esimerkiksi SDP
tavoitteli tätä jo viime kaudella omissa vaihtoehdoissaan.
Silloinkin olisimme jo antaneet asialle vauhtia, mutta hyvä, että nyt
tämä uusi hallitus ihan ensitöikseen
tämän esityksen on tuonut ja eduskunta nyt sitä käsittelee,
ja tämähän on osa kokonaisuutta. Huomionarvoista
tietenkin on se, että kaiken kaikkiaan harmaan talouden
torjunta — näinä aikoina, samaan aikaan,
kun elämme vyö kireällä ja teemme
säästöjä — on se alue,
mihin panostetaan lisää rahaa 20 miljoonaa euroa,
mikä tarkoittaa, että tämän
asian kanssa ollaan tosissaan, ja niin on syytä ollakin.
Tässä ollaan rehellisen yrittäjän,
Suomen kansan ja myös kansantalouden puolella, kun näitä asioita
viedään systemaattisesti eteenpäin.
Puhemies! Haluan kiinnittää huomiota siihen seikkaan,
joka täällä oikeastaan jo mainittiinkin ja
mihin myös valiokunta omassa mietinnössään kiinnittää huomiota.
On myös sitten näitä muita aloja, muun
muassa ravitsemus- ja hotelliala, jolla parhaillaan mietitään
muunlaisia keinoja; tämäntyyppiset keinot eivät
ihan suoraan sille alalle käy. Myös omakotitalorakentaminen
mainitaan valiokunnan mietinnössä ja samoin sitten täällä esiin
tullut laivanrakennusala. Toteamme tässä yhteisesti
myös hallituksen suunnitelmien kanssa, että nämä ovat
sellaisia, mihin pikimmiten pitää löytää sentyyppisiä keinoja,
jotka näillä aloilla ovat sovellettavissa, jotta
voidaan paremmin sitten valvoa laillisuutta ja sitä myös,
ettei ihmisten työehtoja poljeta ja että todellakin saamme
sitten kaikki resurssit yhteiseen käyttöön
oikeudenmukaisella tavalla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Viitasen kanssa samaa mieltä siitä,
että tämä on hyvä esitys, mutta
tämä suinkaan ei vielä osoita sitä,
että hallitus on tosissaan harmaan talouden kanssa. Tämä on
ensimmäinen askel, joka on ollut valitettavan pitkään
vireillä, ja hyvä, että se nyt saadaan
sitten voimaan, ja paljon muuta pitää tehdä.
Jos lukee esimerkiksi Harmaan talouden tilannekuvaa 3/2011,
niin se antaa kyllä aika surullisen kuvan siitä,
kuinka paljon vielä on tehtävää. Tämä on
yksi askel, mutta tämäkään ei
tule riittämään.
Täytyy päästä kiinni yritysryppäisiin, ennen
kaikkea ulkomaisiin yritysryppäisiin, ja niiden verkostoituneeseen maailmaan
käsiksi. Pitää päästä käsiksi kuittikauppaan,
ohi kassan -myyntiin, seuraamuksia pitää kiristää huomattavasti,
ja verotilijärjestelmä on semmoinen, joka vaatii
kyllä täyden huomion, että se saadaan
voimaan.
Mutta ihmetyttää kyllä, kun huomasin
Rakentaja-lehdessä jutun Rakennusteollisuuden, EK:n ja
Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n yhteisestä harmaan
talouden seminaarista. Siellä pääministeri
Katainen oli suureksi, ehkäpä suurimmaksi harmaan
talouden ongelmaksi maininnut nämä työvoiman
siirtymäajat, joista päätös
tehtiin 2004, ja silloin vuokratyöfirmat opetettiin tulemaan
Suomeen. No, vuokratyöfirmat tulevat tänne sen
takia, että se on niin tavattoman helppo tapa riistää työvoimaa.
Siinä on se syy, siirtymäajat eivät ratkaisseet
mitään ongelmaa, mutta on aivan turha vetäytyä harmaan
talouden torjunnassa vuoden 2004 päätöksen
taakse. Minä tiedän, että esimerkiksi
edustaja Satonen on tästä asiasta varmasti eri
mieltä, mutta mielelläni kuulen, jos Satonen pystyy
perustelemaan, kuinka tämä logiikka pelaa.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos se on tässä ensin vastauspuheenvuoro,
niin ymmärrän kyllä hyvin pääministerin
näkökulmaa tähän asiaan. Kyllä se
kai kiistämätön totuus on kuitenkin,
että vähintään nämä siirtymäajat
vauhdittivat tätä harmaan talouden ongelmaa, koska
silloin ei ollut mahdollista laillisesti palkata suoraan esimerkiksi
virolaista työntekijää suomalaiseen yritykseen,
vaan se piti tämän vuokratyöjärjestelmän
kautta tehdä. Mikä sen vaikutus on sitten enää tällä hetkellä,
niin se on sitten hyvä kysymys. Mutta kuten on ihan viime
päivinäkin nähty ongelmia vaikka näissä valelääkäriasioissa,
niin nämä vuokrajärjestelmät
tuntuvat olevan sellaisia, jotka niitä osaltaan aiheuttavat.
En kuitenkaan silti ole sitä mieltä, että vuokratyö pitäisi
Suomesta kieltää, koska sillä on paljon
myöskin hyviä puolia ja on myöskin erittäin
paljon hyvin toimivia vuokratyöyrityksiä Suomessa,
jotka noudattavat pelisääntöjä.
Mutta kieltämättä näiden ulkomailta ohjattujen
vuokratyöfirmojen kanssa on ollut mittavia ongelmia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten varsinainen puheenvuoro, edustaja Satonen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos, että sain tämän
varsinaisen puheenvuoron myöskin, koska haluaisin myöskin
antaa tukeni tälle hallituksen esitykselle veronumerosta
ja rakennusalan veronumerorekisteristä. Haluaisin myös
sanoa sen, missä olen samaa mieltä edustaja Mustajärven
kanssa, ja se on se, että tämä asia on
ollut kyllä varsin pitkään vireillä.
Tätä muun muassa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta jo viime vaalikaudella käsitteli
varsin perusteellisesti ja toivoi sen nopeaa etenemistä.
Hyvä, että se nyt on edennyt.
Toki asiassa on tietysti sekin puoli, että tämä vaatii
vähän kehittyneemmän järjestelmän,
jotta meillä on sellainen verotunniste, josta voidaan aidosti
seurata sitä, minkälainen työhistoria
kyseisellä henkilöllä on, jotta me tiedämme,
että jos on oltu esimerkiksi eri maissa töissä,
niin millä tavalla se verotus siinä menee.
Mutta siitä en ole samaa mieltä, että hallituksen
asenne tähän harmaaseen talouteen ei olisi riittävän
vahva. Tämä oli hallitusohjelmaneuvotteluissa
hyvin keskeinen kysymys, että tähän asiaan
panostetaan. Tähän myöskin on, kuten
edustaja Viitanen sanoi, annettu 20 miljoonaa euroa lisää rahaa,
mikä tässä tilanteessa, kun kovin monelle
sektorille ei ylipäätään mitään
lisärahoja tule, osoittaa, että tänne
on panostusta.
Myöskin edustaja Niikolle voisi todeta, että siellä on
myöskin nimenomaan poliisille tähän harmaan
talouden torjuntaan pistetty, annettu, resursseja. Mutta tietysti
on niin, että jos kyetään entistä enemmän
saavuttamaan tässä harmaan talouden torjunnassa,
niin tänne kannattaa myöskin panostaa.
Ongelmallisimmat alat rakennusalan lisäksi ovat kuljetusala
ja hotelli- ja ravintola-ala. Sekin on hallitusohjelmaneuvotteluissa
sovittu, että näiden alojen osalta voidaan toimenpiteissä mennä pidemmälle,
koska siellä on eniten saavutettavissa olevia hyötyjä ja
siellä on myöskin molemmin puolin työmarkkinapöytää eniten
tahtoa näitä ongelmia ratkaista, jotta voidaan
antaa elintilaa entistä paremmin myös rehellisille
suomalaisille yrittäjille.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama näkökohta
tästä vakavasta asiasta.
Ensinnäkin SDP:n taholla on tehty 2000-luvulla erittäin
voimakkaasti työtä talousrikollisuuden ja harmaan
talouden torjunnan puolella. Haluan tässä muistuttaa,
että silloin, kun sisäministeriö oli
sosialidemokraateilla ja valtiovarainministerit olivat sosialidemokraattiset,
Kalliomäki ja Heinäluoma nimeltään,
niin 2004 vuodelle otettiin poliisin painopistealueeksi, poliisijohdon
kanssa sopien, nimenomaan talousrikollisuuden torjunta. Erittäin
tärkeä oli 2004 vuoden lopun kolmikantasopimuksen
ja tulopoliittisen sopimuksen linjaus, jossa 1.1.2005 alkaen perustettiin
pimeän ulkomaisen työvoiman torjuntaan pimeän
ulkomaisen työvoiman torjuntayksikkö keskusrikospoliisin
yhteyteen. Anteeksi, nyt sanoin väärin: 2003 tulopoliittinen
kokonaisratkaisu loppuvuodesta ja 1.1.2004 alkaen. Tämä yksikkö jäi
siltä hallitukselta 35 hengen suuruisena todella tärkeänä maalien
haku- ja myös operatiivisena yksikkönä,
ja se sulautettiin käytännössä 2008
talousrikostorjuntayksikköön krp:ssä,
jolloin erillinen pimeän ulkomaisen työvoiman
yksikkö käytännössä häivytettiin.
Kenttäpalaute on ollut sen jälkeen sama, minkä sosialidemokraatit viime
kaudella vakavasti toivat täällä esille,
että työsuojeluhallinnon ym. henkilöillä ei
ole enää puhelinnumeroa, johon otetaan yhteyttä esimerkiksi
pimeän ulkomaisen työvoiman osalta.
Itse tässä kokonaisuudessa harmaan talouden osalta
on todella nyt näinä aikoina syytä tuoda esille
kaksi isoa asiaa.
Ensinnäkin, koko hyvinvointimme rahoituksen ja valtiontalouden
perustan osalta kyseessä on useiden miljardien eurojen,
varovaisestikin arvioiden 2—3 miljardin euron, menetykset,
joka on tietysti, kun ajatellaan nyt tätä valtiontalouden
tasapainottamista ja sosiaaliturvan, perusturvan rahoitusta, todella
iso raha ja kun ajatellaan, että meidän pitäisi
toteuttaa talouden perustaa vahvistavia infra- ja tutkimus- ja kehityspanostuksia
meidän teollisuutemmekin, energiateollisuutemme osalta.
Sitten toinen puoli on se vaikutus sisäiseen turvallisuuteen.
Nyt nimenomaan järjestäytynyt rikollisuus
ulottaa toimintaansa entistä enemmän rakennusteollisuuden
ja kuljetusalan puolelle, ja tämä on se sisäisen
turvallisuuden kannalta erittäin vaarallinen asia. Kun
tähän vielä liittyi viime kaudella erityisesti
käsistä ryöpsähtänyt turvapaikkahallinta
nimenomaan siinä, että turvapaikanhakijoiden määrä kasvoi
voimakkaasti — tämä ilmiö näkyy
edelleenkin siinä, että myös laittoman
maahanmuuton väylinä käytettiin muun
muassa meidän perheenyhdistämisjärjestelmäämme,
esimerkiksi 2007 alaikäisten lasten määrä nousi
yhtäkkiä 100:sta jo edellisen hallituksen aikana
800:aan vuodessa — niin tähän liittyi
myöskin sitten tämän pimeän
työn kannalta se näkökulma, että viranomaiset
varoittivat jo moneen otteeseen myöskin, että tässä maassa
on työorjuutta ja myöskin oikeusturvan kannalta
vakavia ihmiskaupan piirteitä. Näistä paljon
vaietaan, ja nimenomaan kun ajatellaan työntekijää, joka
ilman papereita on tullut maahan, niin ei työorjuutta ja
ihmiskauppaa tarvitse tämän maan rajojen ulkopuolelta
lähteä hakemaan.
Toinen vakava asia on juuri tähän turvallisuuteen
liittyvänä kysymyksenä sitten se, kuten
täällä edellinen puhuja totesi, että kun
Olkiluodon kaltaisen työmaan osalta on syytä epäillä esimerkiksi
työvoiman koulutusta tai alkuperää ja
kun tämäntyyppisiä turvallisuushankkeita
saattavat olla rakentamassa tahot, joiden pätevyys voidaan
asettaa kyseenalaiseksi, tai työntekijöiden, alihankintaketjussa
mukana olevien työntekijöiden ammattitaito ja
mahdollinen kytkeytyminen vielä harmaan talouden tai pimeän
ulkomaisen työvoiman välittämiseen, me
olemme erittäin vakavan asian kanssa tekemisissä.
Olen hyvin pahoillani, että meillä ei ole
minun mielestäni, huolimatta siitä, että voimavaroja
on yritetty lisätä ja painopistettä lisätä,
viranomaisten keskinäinen yhteistyö riittävää,
verottajan, poliisin, työsuojelun ym. Voimavaroja on heikennetty,
mutta yhteistyö ei ole riittävää.
Tältä osin kyllä minulle kaiken nähneenä oli
erittäin vakava herätys viime vuonna se, kun Satakunnan
Rakennusliitto Porista otti yhteyttä muun muassa Satakunnan
puolelta niistä havainnoista, joita ulkomaisen pimeän
työn välittämisen osalta oli esillä.
Satakunnan Rakennusliitto oli Porin poliisilaitokselle tehnyt näistä myöskin
konkreettisia tutkimuspyyntöjä liitteenä ulkomaisten työntekijöiden
itsensä antamat todistukset. Näitä tutkimisia
ei käynnistetty. Kävin Satakunnan Rakennusliiton
edustajien kanssa tapaamassa oikeuskansleri Jonkkaa viime syksynä näiden
asioiden tiimoilta, ja Rakennusliitto teki oikeuskanslerille muutamista
käynnistämättömistä tutkimuspyynnöistä selvityspyynnön.
Tämä lienee julkinen asiakirja, ja tämä ei,
niin kuin ei valitettavasti myöskään
näihin tapauksiin liittyvä kirjallinen kysymykseni
ministeri Holmlundille ja vaalien alla ministeri Holmlundin niihin
antama todella pintoja silotteleva vastaus, ansainnut yhtään
palstamillimetriä tämän maan mediassa.
Mutta on vakavalla tavalla nyt painettava päälle,
että nämä hallituksen muutaman miljoonan
euron panostukset kanavoidaan oikealla tavalla viranomaistoimintaan
ja että oikeasti tunnistetaan myös sisäiseen
turvallisuuteen liittyviä uhkia pimeän ulkomaisen
työvoiman käytön osalta plus nämä ihmisoikeus-
ja työorjuuskysymykset.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitukselle täytyy antaa tunnustusta,
kun siihen harvoin on aihetta, ja tämä hallituksen
esitys veronumerosta ja rakennusalan veronumerorekisteristä ansaitsee
sen.
Tämä ideahan on ilmeisesti syntynyt Rakennusliitossa,
ja sitä ovat vieneet eteenpäin Rakennusliitto
työntekijäjärjestönä ja
Rakennusteollisuus Rt työnantajajärjestönä.
Tämä veronumero tulee olemaan ensimmäinen
todellinen keino taistelussa ulkomailta lähetettyyn työvoimaan liittyvää talousrikollisuutta
vastaan. Veronumero ei poista harmaata taloutta rakennusalalta mutta
tulee varmasti vähentämään sitä.
Jos ja kun kaikki rakennusalalla työskentelevät
tulevat kirjatuksi verottajan rekisteriin, pimeän työn
tekeminen rakennusalalla vaikeutuu olennaisesti. Epäterve
kilpailutilanne ajaa nyt yhä uusia suomalaisia yrityksiä konkurssiin
ja heikentää Suomessa asuvaa työvoimaa
käyttävien yritysten mahdollisuuksia työllistää työntekijöitään.
Tähän toivottavasti tämä veronumerojärjestelmä tuo
korjausta.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Jotta ei tässä kohtaa jäisi
tämä puoluepoliittinenkaan osio aivan yhdeksi
suuksi, niin täytyy sanoa, että vasemmistoliitolle
eduskuntavaalien alla tämä on ollut keskeinen
kysymys, eikä varmasti vähiten, että se
on tältä osin hallitusohjelmassa mukana. On kiva
nähdä, että tässä ollaan nyt
sen oikean asian äärellä, ja tätä esitystä ei
voi millään tavoin niin kuin moittia. Tämä esitys
tulee siitä, että kuusi puoluetta on tähän
maahan luonut hallitusohjelman, ja se on sen näköinen, mutta
siitä huolimatta erittäin eteenpäin pyrkivä. On
todellakin kova tulevaisuuden haaste, millä kaikilla tavoilla
pystytään sitten niitä hallitusohjelman
muitakin tukevia kirjauksia toteuttamaan, sillä valmisteluelementti
ei ole aivan sellainen, että hallituspuolueet yksinään
päättäisivät ja toisivat lakialoitteita,
vaan valmistelussa on hyvä, että ovat työmarkkinajärjestöt
mukana, mutta pelkällä poliittisella tahdolla
niitten asioitten läpivieminen tulee olemaan vielä kovankin vääntämisen
takana.
Minun mielestä edustaja Yrttiaho otti tässä erittäin
tärkeän asian esille, ja se on se, että kun tämä taistelu
harmaata taloutta vastaan on vähän samanlaista
kuin suomalaisten taistelu urheilussa dopingia vastaan — aina
keksitään jotakin uutta ja tullaan vähän
järjestelmissä perässäpäin — mutta
nyt olisi oikea aika herätä myös siihen, että tämä ei
keskity vain nyt tässä lainsäädännössä oleville
aloille ja juuri niihin seikkoihin, vaan kyllä, todellakin,
palvelusektorille, kiinteistöhuoltoalalle, eikä myöskään
teknologiateollisuuden toimiala ole paitsi tästä lääkkeestä,
mitä harmaassa taloudessa koko ajan koetaan. On myös kaikki
muut isot alalla tehtävät revisiot, missä alihankintaa
on ketjutettu edelleen ja edelleen, ja on erittäin selkeästi
nähtävissä samanlaisia piirteitä.
Toivotaan, että tämä harmaan talouden
torjunta etenee nyt aloitetulla tavalla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä vuokratyöfirmoista:
On aivan totta se, että on olemassa hyviä vuokratyöfirmoja,
ja en minäkään ole kieltämässä vuokratyötä sinällään.
Se voi esimerkiksi nuorelle työntekijälle olla
erinomainen paikka käydä näyttämässä osaamistaan työnantajalle.
Jos se johtaa sitten pysyvään, niin sanottuun
normaalityösuhteeseen myöhemmin, niin silloin
tilanne on hyvä.
Mutta vielä niistä siirtymäajoista:
Ruotsissahan ei ollut minkäänlaisia siirtymäaikoja.
Siellä sanottiin, että tervetuloa työvoima
maahan, kunhan tulee laillisesti ja asianmukaisin ehdoin. Mutta
se, mikä siellä oli sitten oleellisesti toista, oli
aivan erilainen vuokratyöfirmoja koskeva lainsäädäntö.
Siellä on takuupalkka työntekijöille,
ja siellä on tiukat pykälät sitten sen
mukaan, milloinka työsuhde muuttuu määräaikaisesta
vakituiseksi. Eli se kannattaa muistaa.
Ja yhtenä asiana vielä, mikä pitäisi
ehdottomasti ottaa huomioon: mitä isompi työmaa,
sitä enemmän alihankintatasoja ja sitä pidempi
on tämä alihankintaketju. Joissain maissa on otettu semmoinen
lainsäädäntö voimaan, että siinä on ehdoton
raja, kuinka monta alihankintaporrasta saa olla urakassa. Ja silloin
se tekee nämä ketjut lyhyemmiksi, valvonnan helpommaksi.
Ja se olisi erittäin tervetullutta, että Suomessakin
selvitettäisiin mahdollisuudet mennä tämän
tyyppiseen ratkaisuun.
Vaikka harmaa talous esiintyy hyvin voimakkaasti hallitusohjelmassa,
niin aika paljon siellä kuitenkin on jäänyt
asioita selvitysten varaan, ja kun nämä selvitykset
tehdään kolmikantaisesti, niin siellä se
kolmikantayhteistyön yksi osapuoli voi vaan ilmoittaa,
että nyt asia ei etene, ja silloin se ei etene.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Satoselle: minulla oli tilaisuus
osallistua kolmentoista päivän ajan kevätkesällä hallitusneuvotteluihin,
ja siellä todella kävi hyvin konkreettisesti selville
se, että tahtoa todellisen tilaajavastuun toteuttamiseen
ei löytynyt. Siksipä tuonne ohjelmaan on kirjattukin,
että selvitetään tilaajavastuun uudistamistarpeet.
Edellisestä työstäni toimitsijana
Metallissa Turussa voin kertoa sen, että helpompi minun
oli periä palkkasaatavia ja muita työsuhdesaatavia Norjasta
kuin Suomesta. Tämä johtui nimenomaan siitä,
että Norjassa oli voimassa todellinen taloudellinen tilaajavastuu.
Ja siellä se on ollut jo 20 vuotta. Ellei tähän
suuntaan mennä, niin todellinen harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjunta on aika pitkälle näpertelyä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En tiedä, olisiko se tilaajavastuulinjaus
siitä muuttunut, vaikka edustaja Yrttiaho olisi ollut pidempäänkin
hallitusohjelmaneuvotteluissa. Kuitenkin mitä sanotaan
tästä "selvitetään tilaajavastuun
uudistamistarpeet", tämän kohdan tunnen sieltä hyvin,
se henki siinä asiassa oli juuri sellainen, että sellaisilla
toimialoilla, joilla ongelmat ovat kiistattomia, ne tunnustetaan
molemmin puolin työmarkkinapöytää,
ja kun on käytettävissä sellainen rekisteri,
josta tosiasiassa voi selvittää, miten alihankkijaverkosto
on toiminut, ja pääurakoitsija voi selvittää,
että alihankkijat ovat asianmukaisesti asiansa hoitaneet,
niin silloin tällainen rekisteri voidaan laajentaa, ja
sitä se tarkoittaa, että tilaajavastuun uudistamistarpeita voidaan
selvittää. Rakennusala on juuri tällainen,
koska siellä on yhteinen tahto tässä asiassa mennä eteenpäin.
Siellä on myöskin tämä www.tilaajavastuu.fi-sivusto,
josta pystytään varsin merkittävästi
näitä asioita katsomaan.
Mitä sitten tulee esimerkiksi edustaja Rajamäen
esille ottamiin asioihin, ja myöskin edustaja Yrttiaho
taisi puhua näistä Olkiluotoon liittyvistä ongelmista,
se asia, joka täällä ei vielä ole
tullut esille, mutta mikä on myöskin huomattava,
on se, että hallitusohjelmaneuvotteluissa myöskin sovittiin,
että osana tätä harmaan talouden pakettia
ulkomaalaistarkastajien määrä kaksinkertaistetaan.
Tämä on todella merkittävä linjaus,
koska ne ovat kuitenkin niitä henkilöitä,
jotka aidosti pystyvät näihin ongelmiin tarttumaan.
Täällä on aiemmin puhuttu paljonkin
siitä, paljonko meillä on työsuojelutarkastajia.
Heitäkin tarvitaan, mutta pääasiassa
heillä on omat tehtävänsä, ja
näihin pahimpiin ongelmakohtiin ja tämän
suorastaan rikollisen toiminnan kuriin saattamiseen tarvitaan kyllä näitä ulkomaalaistarkastajia
ja poliiseja. Se asia ei normaalin työsuojelutarkastuksen
kautta yleensä hoidu.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Se on juuri näin. Tässä pitää nyt
ihan eri tavalla myöskin asennoitua, myös verottajan
olla aktiivinen ja tietojenvaihto rakentaa, samoin kuin tämä tilaajakysymys.
Kyllähän se niin on, kuten edustaja Satonen sanoi,
että kyllä tämä asia sai ehkä enemmän
kuin koskaan hallitusohjelmaneuvotteluissa nyt aikaa ja panostusta,
päiväkaupalla. Ei tietenkään
niin, että yksi puolue sitä kirjoitti, vaan jouduttiin
tietysti hyvin perusteellisen prosessin kautta läpi vieden
kirjaamaan näitä tavoitteita ja keinoja. Joka
tapauksessa eteenpäin mentiin varmasti enemmän
kuin on menty koskaan.
Tältä osin, mitä tulee esimerkiksi
tähän pimeän ulkomaisen työvoiman
käytön tutkintaan ja torjuntaan, niin haluan tässä vielä todeta,
että vaikka siinä ei täysin SDP:n esitystä tämän
pimeän ulkomaisen työvoiman tutkintayksikön
uudelleen perustamisesta hyväksytty, niin hallitusohjelmassa
nimenomaan todetaan, että tähän erikoistuneen
ja organisoidun poliisityön voimavaroja vahvistetaan. Eli
kyllä täytyy myöskin tätä puolta
nyt sitten hallitusohjelman mukaisesti viedä eteenpäin.
Ja toivon nimenomaan, että työmarkkinaosapuolet,
niin teollisuus kuin ammattiyhdistysliike, näkevät
myös yhteisen kansallisen edun ja sisäisen turvallisuuden
edun viedä näitä asioita yhdessä eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä Suomen
suurimmasta työmaasta, Olkiluodon työmaasta. Onhan
se ihme, jos noin suurella työmaalla, johon myöskin
esimerkiksi ammattiliitot ja virallinen koneisto panostavat hyvin
paljon, ei saada valvontaa kuntoon. Ei riitä se, että esimerkiksi
työsuojelutarkastajia on riittävästi.
Heillä pitää olla riittävät
valtuudet, ja pitää olla myös tosiasiallinen
mahdollisuus päästä tarkastamaan niitä työmaita.
Edustaja Satonenkin varmaa muistaa sen, minkälaisia
vaikeuksia oli saada mukaan työsuojelutarkastaja työelämävaliokunnan
vierailulle kyseiselle kohteelle. Se kertoo kyllä, minkälaisesta
vastarinnasta on kyse. Olkiluodossahan on työ- ja koulutuskieliä ollut
8:sta 12:een, 60 eri kansallisuutta töissä ja
jumalattoman pitkiä alihankintaketjuja, jotka toimivat
vaikka kuinka monessa tasossa. Jos Olkiluodosta työmaana
jotakin hyvää on sanottava, niin se on kyllä sitten malliesimerkki
siitä, kuinka asiat hoidetaan huonosti. Samankaltaisiin
laiminlyönteihin ei enää ole kertakaikkisesti
varaa, kun tietää, että se paine on aikamoinen.
Niin on muillakin työmailla: minä sain tässä jokin
aika sitten tietää ammattiliiton kautta, että Helsingissä suomalainen
nosturikuski oli saanut potkut rakennustyömaalta, kun ei
osannut puhua venäjää, kun kaikki muut
työntekijät puhuivat venäjää.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juurikaan ei hallituksen tekoja ole
tämän kauden aikana päässyt
kehumaan, mutta tässä on oikea suunta. Sanotaan
näin, että oikea suunta. On tietysti erittäin
ansiokasta, että puututaan tähän harmaaseen
talouteen, ja tässä on yksi hyvä ratkaisumalli.
Sitähän me emme kukaan tiedä täällä salissa,
miten pitkälle tämä johtaa, minkälaisia
säästöjä saadaan ja millä tavalla
verotulot lisääntyvät. Käännetty
arvonlisäverojärjestelmä otettiin käyttöön;
siellä on ollut ongelmia kieltämättä.
Toivottavasti sekin jollakin tavalla estää harmaata
taloutta.
Itse näen tärkeänä kuitenkin
sen, että yrittäisimme vielä etsiä uusia
malleja, millä tämä harmaa talous estetään,
koska se vääristää kilpailua,
rehellistä kilpailua, yrittäjät joutuvat
tosi vaikeaan tilanteeseen tässä. Vaalien allahan
oli semmoista yltiöpäistä miljardien
heittelyä, mitenkä paljon saadaan harmaan talouden
torjunnalla kasaan. Yli 10 miljardin euron summista puhuttiin vaalikentillä.
Minusta ne eivät varmaan pidä paikkaansa. Jos
niin paljon saataisiin äkkiä kasaan, niin tämä valtiontaloushan
korjaantuisi hetkessä ja meidän ei tarvitsisi
kuin mennä vaan ja porskutella ja maksaa jopa tuonne Kreikkaan velkoja.
Mutta tilanne on ehkä kuitenkin se, että jos me
saamme muutamankin miljoonan, 100 miljoonaa, kasaan tällä,
niin se on oikea tie. Ja tätä tulee kehittää jatkossa
varmaan. Olipa oppositiossa tai hallituspuolue, niin varmaan, jos
uusia ideoita tulee, ne ovat kyllä meidän kaikkien käytettävissä ja
tuemme toinen toisiamme näissä ratkaisuissa.
Markus Mustajärvi /vr:
Puhemies! Yksi kohta vielä, mistä voi reilusti
kiittää hallitusohjelman kirjausta, on se, että siellä on
aivan yksiselitteisesti laitettu ylös se, että työvoiman
saatavuusharkinnasta ei luovuta. Jos ajatellaan, että me
emme nytkään kykene valvomaan sitä, kuinka
muualta Euroopasta tulevaa työvoimaa käytetään,
minkälaisia työehtoja sovelletaan, niin olisi ollut
ihan järjetöntä kasata vielä enemmän
aiempien ongelmien päälle uusia ongelmia.
Itse mietin omalta seutukunnalta esimerkkiä, mihin
tämä olisi johtanut. Viime kaudella tehtiin aivan
järjetön päätös myydä Kemira
GrowHow norjalaiselle Yaralle täysin pilkkahintaan. Ajatellaan,
minkälaisen aseman Yara sai lannoitemarkkinoilla, mikä on
ollut lannoitteiden hintakehitys. Nyt tämä kansainvälinen
jättifirma ilmoitti, kun sai raaka-aineet haltuunsa, että heille
ensimmäinen vaihtoehto jatkojalostukseksi on Venäjän
puolen Kovdor. Ja jos olisi ehditty poistaa työvoiman saatavuusharkinta,
niin silloin se olisi tarkoittanut sitä, että Suomen
puolelle Savukosken Sokliin olisi tullut venäläinen
työvoima ja meillä ei olisi ollut mitään
mahdollisuutta puuttua siihen tilanteeseen. Eli olisi syntynyt tilanne, että raaka-aine
luovutetaan pilkkahintaan muualle, voitot menevät Norjaan,
työpaikat Venäjälle ja ympäristöhaitat
jäävät Suomeen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kiitos edustaja Mustajärven, tässä yhteydessä on
kyllä syytä käydä tämäkin
asia läpi eduskunnan pöytäkirjoihin sen
takia, että 2003—2007 maahanmuutto- ja turvapaikka-asiathan
kuuluivat sisäasiainministerille myöskin ja myös
Eurooppa-neuvostossa ja sisäministerineuvostossa näitä valmisteluja
suoritettiin nimenomaan siinä hengessä, että nimenomaan
työvoiman maahanmuuton määrällinen
ja laadullinen hallinta on tärkeätä työmarkkinoiden
vakauden ja muun muassa kotouttamisen ja sisäisen turvallisuuden
näkökohdista. Tämä oli Suomen
silloisen hallituksen linjaus.
Kertaakaan viime hallituskaudella tätä sanontaa
ja tätä periaatetta ei korostettu. Päinvastoin maahanmuuton
hallintaa haluttiin väljentää, kontrollia
poistaa ja avoimesti esitettiin työvoiman saatavusharkinnan
poistoa.
Tämä oli myös eräs kokoomuksen
keskeinen tavoite hallitusohjelmaneuvotteluissa Säätytalolla,
ja me SDP:ssä voimakkaasti pidimme ihan peruskysymyksenä,
että tätä ei viedä läpi,
koska se olisi tarkoittanut nimenomaan tässä voimakkaan
syöksyvän laman tilanteessa sitä, että kuka tahansa
olisi voinut tuoda avoimesti ketä tahansa mille alalle
ja alueelle tahansa tähän maahan. Työmarkkinoiden
vakaus ja sisäinen turvallisuus olisi uhrattu todella vakavalla
tavalla, ja tätä pidän kyllä yhtenä tärkeänä tekijänä siinä,
että kannatti olla nimenomaan tämän hallituksen muodostamisessa,
että tältä osin asia sai tämän lopputuloksen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus pyrkii erittäin tehokkaasti
nyt torjumaan harmaata taloutta, ja tämä prosessi
alkoi hallitusohjelmaneuvotteluissa, joissa varsinkin kokoomus piti
erittäin tärkeänä tätä harmaan
talouden torjumista. Sitä oli tehty jo pitkään,
mutta kokoomus halusi jatkaa sitä Anne Holmlundin alkamaa
hyvää työtä, ja edustaja Satosen
myötävaikutuksella tässä olimme
hyvin aktiivisia, ja nyt meillä on konkreettinen esitys
täällä eduskunnassa, joka koskee tätä veronumeroa
ja rakennusalan veronumerorekisteriä.
Täytyy sanoa, että uskon, että tällä kyetään aika
hyvin torjumaan tätä harmaata taloutta ja pitämään
huolta siitä, että kaikki työntekijät,
jotka ovat rakennusalalla, ovat rekisterissä, ovat verottajan
tiedossa, ja tällä tavalla jokainen voi silmillään
havaita, että asiat on valmisteltu kuntoon.
Yksi asia, johonka valtiovarainvaliokunta kiinnittää mietinnössään
huomiota, on se, että usein työnantaja varsinkin
pienillä työmailla saattaa olla kaukana siitä kohteesta,
ja tältä osin nyt oikeastaan kaikki vastuu on
laitettu pelkästään työnantajalle
tai työnantajan edustajalle. Tässä suhteessa
kuitenkin työntekijälläkin pitäisi
olla tietty vastuu, ja valtiovarainvaliokunta toteaakin, että jatkossa
pitäisi pyrkiä seuraamaan sitä ja katsomaan,
että jos nyt sitten se pelkkä työnantajavastuu
ei riitä siihen ja veronumeroita ei näy, näitä kortteja
ei näy työmaalla, niin silloin kyllä pitäisi
pyrkiä pitämään huolta myöskin
siitä, että työntekijä olisi
vastuussa siitä, että hänellä on
asianmukainen varustusto ja nämä tiedot näkyvät
hänen osaltaan.
Eli tältä osin meillä on ehkä tarvetta
jatkossa kehittää tätä lainsäädäntöä,
mutta katsotaan nyt jonkin aikaa, miten se toimii. Jos ongelmia
ei ole, ei tule tarvetta puuttua, mutta jos on työmaita, joilla
työntekijöillä ei ole näitä ja
tosiaan työnantaja ei ole aina edustettuna tällä työpaikalla,
niin silloin tämä velvollisuuksien laajentaminen työntekijään
on tärkeätä ja perusteltua.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On pakko jotakin sanoa, koska en mielellään
antaisi kokoomukselle viimeistä sanaa tässä harmaan
talouden torjumisessa, koska teillähän on ollut
aikaa torjua sitä harmaata taloutta ties kuinka monta hallituskautta
täällä. Vuosikymmenet tämä on ollut
tiedossa, ja ammattijärjestöt ovat vuosi toisensa
perään esittäneet erilaisia toimenpiteitä milloin
millekin hallitukselle, että harmaaseen talouteen puututaan,
mutta mitään ei ole tehty.
Minä kerron, miksi te puututte nyt harmaaseen talouteen:
sen takia, että perussuomalaiset piti siitä niin
paljon ääntä vaalityön aikana.
Me nostimme esille harmaan talouden torjunnan tärkeyden
ja merkityksen ja sen, että suomalainen työ kärsii
siitä ja me menetämme verotuloja jne. Nyt minun
mielestäni on hiukan ironista siten, että on ikään
kuin te olisitte keksinyt tämän pyörän
täällä. Miksi te ette keksinyt tätä pyörää aikaisemmin?
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tuosta, mihin edellinen puhuja edustaja Niikko lopetti:
Muistaakseni kävin läpi perussuomalaisten lakialoitteet
viime kaudelta. Siellä ei ollut yhtään
työelämää koskevaa lakialoitetta.
Eli kyllä tässä ovat aika monet edustajat
ja eduskuntaryhmät olleet huomattavan paljon aktiivisia,
esimerkiksi vihreitten edustaja Pulliainen, jolle tämä harmaan
talouden torjuminen on ollut hyvin läheinen asia melkein
koko hänen eduskuntauransa ajan.
Mutta vielä tästä, mikä ihme
jarraa sitten hyvienkin hankkeitten eteenpäin menemisessä: Niin
kuin edustaja Satonen edellisenä työelämävaliokunnan
puheenjohtajana hyvin tietää, niin tämä veronumerojärjestelmän
käyttöönotto kesti yllättävän
kauan. Meillä oli mahdollisuus käydä Kampin
keskuksessa sekä työelämävaliokuntana
että eduskuntaryhmänä ja Musiikkitalolla eduskuntaryhmänä.
Siellä oli sama iso rakentaja, ja he kertoivat meille nimenomaan
tähän veronumerojärjestelmään
liittyen sekä paikan päällä että valiokunnassa,
jos muistan oikein, että heillä työnantajana
ja työntekijäpuolen liittojen edustajilla olisi
valmiudet ottaa tämä järjestelmä käyttöön
hyvinkin nopeasti, mutta se hidastava tekijä tuli sitten
täältä viranomaispuolelta. Kun sitten muistan,
että asiantuntija Hirvonen sanoi myös siitä,
kuinka hyvä tämä olisi, niin ihmetyttää,
kun tietää, että koko ajan ohi kassan
vuotaa satoja miljoonia euroja rahaa, joka kuuluisi meidän
yhteiseksi hyväksi, niin että kyllä tämä viranomaispuolikin
pitää saada kuntoon tiedonsaantioikeuksin, mutta
myöskin, niin kuin edustaja Rajamäki sanoi, paremman
viranomaisyhteistyön kautta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On syytä todeta, että harmaan
talouden torjunta ei ota nyt ensimmäisiä askeleitaan
vaan, mikäli oikein muistan, nyt on kysymyksessä harmaan
talouden kuudes torjuntaohjelma. Mutta voi sanoa, että varsinkin
ulkomaisen työvoiman tultua Suomeen tarve toimia tässä asiassa
on lisääntynyt selvästi ja se on myöskin
herättänyt poliittista mielenkiintoa ja siitä syystä tällä hetkellä ollaan
selvästi määrätietoisempia,
pontevampia tässä asiassa. Mielestäni
on otettu selkeitä askelia viimeisten vuosien aikana ja
myöskin tässä yhteydessä harmaan
talouden torjumiseen, ja se on tietysti jokaisen rehellisen yrittäjän
etu, että kaikki pelaavat samoilla säännöillä.
Sanon, että työasiainvaliokunta teki edellisellä kaudella
myöskin tässä asiassa hyvää työtä,
ja edustaja Mustajärvelle täytyy antaa tunnustusta: hän
on myöskin hyvin aktiivinen tässä edustaja Satosen
vahvassa ohjauksessa. (Naurua) He ovat tehneet hyvää työtä ja
pyrkineet pitämään huolta siitä,
että harmaata taloutta todella kyetään
torjumaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! En halua lähteä nyt siihen
keskusteluun, kuka tässä on saanut mitäkin
aikaan. Tärkeintä on nyt se, että tässä on
yhteinen tahto tätä asiaa viedä eteenpäin
ja harmaata taloutta vastaan taistella. Kyllä edustaja
Sasi osui asian ytimeen, että kyllähän tämä ulkomaalaisen
työvoiman kasvu lähti nimenomaan siitä liikkeelle,
kun nämä Baltian maat tulivat mukaan Euroopan
unioniin. Sitten meille tuli tämä surullisen kuuluisa
siirtymäaika, ja sitä kautta meillä huomattavasti
lisääntyi ulkomaalainen työvoima, nimenomaan
tällainen lyhytaikainen ulkomaalainen työvoima,
johonka kohdistuu näitä paineita. Se on ollut
se syy, että tähän asiaan on ollut voimakkaammin
reagoitava, ja se on hyvä, että siinä on
nyt päästy merkittävästi eteenpäin.
Tämähän on silläkin tavalla
nähtävissä, että koska nämä ongelmat
kohdistuvat nimenomaan muutamille yksittäisille aloille
selvästi enemmän kuin toisille, niin ne ovat juuri
sellaisia aloja, joille on kaikkein helpoimmin tänne oltu
tultavissa ja joissa on ollut myöskin sitten merkittävää työvoimapulaa.
Silloin se on mahdollistanut näille markkinoille tulon,
ja nimenomaan suurimmat ongelmat ovat aiheutuneet näistä ulkomailta
käsin johdetuista, toki osittain suomalaisten omistamista — ja
monien vielä sellaisten suomalaisten, jotka ovat liiketoimintakiellossa täällä — Viron
kautta johdetuista vuokratyöyrityksistä, jotka
eivät ole noudattaneet näitä yhteisiä pelisääntöjä,
ja sen takia tähän on ollut pakko voimakkaammin
puuttua. Se on erittäin hyvä, että näin
on toimittu, ja uskon, että päästään
merkittävästi eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Sasi provosoi hyvin taitavasti omassa
puheessaan, niin pitää huomauttaa sen verran,
että silloin kun edustaja Satonen ja minä olimme
rivijäseniä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa kaudella 2003—2007, kummatkin olimme
oppositioryhmien kansanedustajia, niin me teimme kyllä aivan
samoista asioista neljä vuotta vastalauseita mutta emme
koskaan yhteisiä. Kiinnostuksen kohteet olivat aivan samoja, mutta
tulokulmat olivat aika lailla päinvastaisia.
En halua jankata, mutta vielä näistä siirtymäajoista
ja vuokratyövoimasta: jos kerta on niin, että ongelma
vuokratyöfirmojen suhteen tunnustetaan, niin eikö voitaisi
silloin ihan oikeasti pohtia sitä, että otettaisiin
samanlaisia askeleita, mitä on Ruotsissa otettu, takuupalkan
ja työsuhteen pysyvyyden suhteen? Se olisi hyvin konkreettinen
malli, eikä Ruotsissakaan ole oleellista eroa vuokratyövoiman
käytön suhteen, sen volyymin suhteen, eikä ole
syntynyt mitään ylivoimaisia, ylitsepääsemättömiä esteitä niin,
että vuokratyö olisi kokonaan lyöty markkinoilta
pois.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi mainitsi sen,
että perussuomalaiset eivät viime hallituskautena
tehneet yhtään (Markus Mustajärvi: Työelämään
liittyviä!) — mihinkä eivät
tehneet? — harmaaseen talouteen liittyvää tai
yleensä elinkeinoelämään toimivaa
aloitetta. Toki sen aikaisista synneistä minä en
ole vastuussa, koska en ole silloin ollut edustajana täällä.
Täällähän oli muutama perussuomalainen edustaja
suhteessa siihen, mitä meitä nyt on, 39, joten
varmasti voitte odottaa, että tulee useitakin esityksiä.
Mutta minähän puhuin äsken vaalikampanjoista
ja niissä esille nostetuista kärkiasioista. Siellähän
me pidimme tätä asiaa esillä.
Tästä vielä, kun Satonen oli huolissaan
vuokratyövoiman tulemisesta tänne ja harmaan talouden ongelmasta,
että se tulee sitä kautta. Tämähän
on ihan totta, me tiedämme kaikki, että rakennusala on
pitänyt ongelmallisena työsuojeluviranomaisten
hampaattomuutta siten, etteivät he pysty valvomaan niitä sopimuksia
eivätkä pysty valvomaan sitä palkanmaksua
ja yleensäkään sitä, maksetaanko
työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Tämän
takia nämä yritykset valuvat rakennusalalla ulkomaisille
yrityksille, jotka käyttävät tätä halpatyövoimaa.
Mikäli väärin en ole käsittänyt,
niin mielestäni kokoomus on edistänyt tätä asiaa,
koska nyt jos te haluaisitte torjua harmaata taloutta, niin ettekö te
antaisi työsuojeluviranomaisille sitten oikeuden tarkistaa
myös sen tässä harmaan talouden torjuntaohjelmassa,
että he voivat tarkistaa työntekijöitten
palkan siten, että he saavat työehtosopimuksen
mukaista ansiota?
Tämmöisiä erilaisia välineitähän
meidän pitää pystyä tässä harmaan
talouden torjuntaohjelmassa... Hallituksessa teidän tulisi
antaa niitä välineitä, että pystytään
oikeasti tekemään asioille jotain, koska muutenhan
me vaan puhumme lämpimiksemme täällä,
jos ei ole välineitä. Onko näin, että tulee
tämmöisiä järeitä keinoja,
jotta niihin pystytään puuttumaan?
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Vielä ihan tarkennuksena edustaja
Sasin arvioon siitä, miten edellisellä kaudella
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta torjui
harmaata taloutta kokoomuksen ja Satosen ohjauksessa. Haluan muistuttaa
siitä, että kun otimme kantaa ja lausuimme valiokunnan
kannan ydinvoimaperiaatelupien myöntämisestä,
valiokunta edellytti, että tehdään perusteellinen
selvitys juuri näistä Olkiluoto 3:n työehtorikkomuksista
ja valvonnan laiminlyönneistä. Tämä kannanotto
meni kyllä hallitusrintaman esityksiä vastaan,
ja valiokunnan enemmistö otti tämän kannan,
ja edustaja Satonen oli siinä kyllä silloin vähemmistössä.
Yleiskeskustelu päättyi.