4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt tämä käsiteltävä hallituksen
esitys ajoneuvoverolain muuttamisesta on mielestäni kuin
tämmöinen tilkkutäkki, jossa autoverolakeja
ja näitä verotuksia halutaan korjata. Toki tässä on
nyt hyvä ajatus sinänsä, että me
yritämme ehkäistä päästöjen
syntymistä tämmöisellä tiukentavalla
keinolla, mutta en ole niinkään yksimielinen siitä,
pitääkö meidän näitä niin
sanottuja kansallisia päästövähennystavoitteita
saavuttaa kiristämällä yhä autoilijoitten
lompakkoa. Suomessa ovat muutenkin päästöongelmat
ehkä vähän toisenlaiset kuin muualla
johtuen siitä, että meillä on Euroopan
vanhin autokanta. (Arto Satonen: Länsi-Euroopan!) — No,
Länsi-Euroopan, joo.
Jos me oikeasti olemme huolissamme päästötavoitteitten
saavuttamisesta myös autojen osalta, niin eikö olisi
hyvä puhua mieluummin siitä, että yritettäisiin
lisätä uusien autojen tielle tulemista Suomessa?
Suomen autojen keski-ikä on joku 11—12 vuotta,
ja Suomessa ajetaan autolla lähes 20 vuotta, ennen kuin
se romutetaan. Ei autokanta uusiudu mitenkään
Suomessa ilman veronalennuksia. Suomalaisten pitäisi ostaa 145 000
autoa vuodessa, jotta edes nykyinen taso auton iässä säilyy.
Tämä on Autoalan Keskusliiton arvio. Onko tässä sitten
mitään järkeä, tai ketä tämä palvelee?
Autoveroa kerättiin 941 miljoonaa euroa vuonna 2010.
Mielestäni hallitus voisikin tehdä semmoisen lakiesityksen,
että se vähintään puolittaa
sitä autoveroa. Minä luulen, että sitä kannattaisivat
kaikki täällä. Vihreätkin saataisiin kannattamaan
juuri sen vuoksi, että ilmastoa säästetään
ja torjutaan päästöjä.
No, mistä sitten lisätuloja siihen saataisiin? Lisätuloja
varmaan tulisi siitä, että autojen myynti hyvinkin
helposti voisi ajan kanssa tuplaantua, joten ne verotulot tulisivat
kuitenkin takaisin autojen myynnin lisääntymisen
kautta. Onhan meillä myös hyvä muistaa
se, että uudempi autokanta lisäisi myös
liikenneturvallisuutta ja vähentäisi päästöjä,
minkä jo aikaisemmin mainitsin. Mielestäni jokaisella
suomalaisella olisi oikeus ajaa vähän uudemmalla
autolla kuin 12 vuotta vanhalla autolla.
Me voisimme esimerkiksi ottaa veroja vastaavasti vaikka muita
haittaveroja korottamalla, esimerkiksi tupakkaveroa kerättiin
655 miljoonaa euroa. Minua se ei ainakaan haittaisi yhtään, vaikka
tupakkavero tuplattaisiin. Mieluummin polttaa puolet vähemmän
savukkeita, kun saa ajaa uudella autolla, kuin polttaa puolet enemmän
savukkeita ja ajaa vanhalla autolla. Ei tarvitse niin paljon hermosauhujakaan
ottaa, kun saa uudemmalla autolla ajella, joten toivoisin, että hallitus
keksisi joitain keinoja tulevaisuudessa tällekin puolelle,
että autokanta saataisiin uudemmaksi Suomessa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on jälleen
yksi niistä ehdotuksista, joittenka tarkoituksena on lisätä valtiontalouden
tasapainoa, ja kun tavoitteena oli myöskin kerätä lisää verotuloja,
niin tarkoitus on, että ajoneuvoveroa korotetaan. Kuitenkin
täytyy muistaa tässä yhteydessä se
olennainen seikka, että ajoneuvovero on laskenut viime
aikoina johtuen siitä syystä, että uudet
autot ovat vähäpäästöisempiä,
ja siitä syystä, kun verokertymä on pudonnut,
oikeastaan tosiasiassa tämän hallituksen esityksen
tarkoituksena on nostaa autovero sille tasolle, millä se
oli, kun laki aikanaan säädettiin tai kun tuo
päätös tehtiin.
Kaiken kaikkiaan muutos ei ole kovin suuri siitä syystä,
että vero nousee keskipäästöisillä autoilla
50 euroa vuodessa, ja tätä ei voi pitää kovinkaan
suurena. Mutta tässä esityksessä tehdään
myöskin se merkittävä muutos, että nyt
verotaulukko muutetaan kattavammaksi siten, että kun aikaisemmin
vero alkoi 66 grammasta 100:aa kilometriä kohden, niin
nyt tuo lähtökohta pudotetaan 0 grammaan. Tällä tavalla
pyritään suosimaan vieläkin pienipäästöisempiä autoja
ja tällä tavalla edistämään
niitten käyttöä. Tietysti tekniikka johtaa
siihen, että kun päästöt vähenevät,
niin alapäässä siirtymää voi
tapahtua, ja siitä syystä tämä on
tarkoituksenmukainen.
Mitä sähköautoihin tulee, niistä keskusteltiin vuosi
sitten syksyllä eduskunnassa varsin paljon. Lähtökohtana
on se, että sähköautoistakin täytyy maksaa
veroa mutta se on kaikkein alin liitteen taulukossa säädetty
päiväkohtainen veron määrä,
ja tästä syystä voidaan pitää sitä sähköautojen käyttöä edistävänä ja
tällä tavalla tarkoituksenmukaisena.
Kaiken kaikkiaan, herra puhemies, täytyy sanoa, että tällainen
vero-ohjaus on tarkoituksenmukaista. Kun on tehty selvityksiä,
niin kolmasosa suomalaisista ei anna kovin suurta merkitystä autojen
päästöjen määrälle
ja sillä, että haluttaisiin suosia vihreitä autoja — tai
oikeastaan sinivihreitä autoja mieluummin — ei
ole kolmannekselle kansalaisista kovin suurta merkitystä, mutta
sen jälkeen kun lisätään tämä verokomponentti,
se selvästi saa ihmiset miettimään, minkälaisen
auton ostavat. Tämä merkitsee sitä, että kun
vero kiristyy päästöjen määrän
kiristyessä, se vaikuttaa siihen, että ihmiset
miettivät, voisivatko ostaa vähempipäästöisen
auton.
Eli kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että taloudellinen
ohjaus on välttämätöntä,
jos halutaan edistää puhdasta liikennettä.
Jos katsotaan sitten kokonaispäästöjä ja
Suomen tavoitteita pyrkiä edistämään
ympäristönsuojelua, niin myöskin liikenteen
ohjaaminen tässä suhteessa on äärimmäisen
tärkeätä.
Toinen peruste vanhojen autojen osalta ja matkailuautojen osalta
on painoperusteisuus, koska mittauksia näitten autojen
osalta ei ole suoritettu. Näittenkin autojen osalta keskimääräinen
korotus on 50 euroa vuodessa, joten voidaan sanoa, että pienituloisen
lapsiperheen auton käyttöön tämä summa,
kun se on vuositasolla, ei merkittävällä tavalla
vaikuta eikä saata mitään lapsiperhettä tai
mitään taloutta taloudellisesti vaikeaan asemaan.
Mikä on myöskin tärkeätä,
on se, että tämä malli on tekniikkaneutraali
eli ei aleta suosia tietyntyyppistä tekniikkaa eli sähköautoja
vaan lähtökohta on se, että kaikkia autoja
kohdellaan niitten päästöjen mukaisesti,
mikä myöskin edistää sitä,
että pyritään teknisesti löytämään
erilaisia ratkaisuja, jotka päätyvät
tulokseen, jossa mahdollisimman vähän päästöjä kaiken
kaikkiaan aiheutetaan.
Keskustelua, herra puhemies, on käyty myöskin
matkailuautoista. Tilanne on se, että matkailuautojen keskimääräinen
vero nousee tässä yhteydessä 50 euroa
ja tulee olemaan keskimäärin vuodessa noin 480
euroa. Ottaen huomioon matkailuauton hinnan ja tämän
korotuksen, 50 euroa, joka vastaa muitakin autoja, tuota korotusta ei
voida pitää kovinkaan merkittävänä.
Sitten on esitetty kritiikkiä, että tämä korotus
on suhteessa hiilidioksidipäästöihin.
Tilanne kuitenkin on se, että matkailuautot voivat olla
käytössä vain osan vuotta, ja tämä tietysti
merkitsee sitä, että tältä osin
tuo vero voi jäädä olennaisesti 50:tä euroa alhaisemmaksikin.
Tosiasiassa, kun matkailuautot ovat vain noin puolet vuodesta rekisterissä, käytännössä
matkailuautoihin
kohdistuu 25 euron lisärasitus vuodessa.
Tässä yhteydessä on syytä todeta,
että mitä autoveroon tulee, niin hallitusohjelman
yhteydessä sovittiin, että matkailuautot saatettaisiin
normaalin autoverotuksen piiriin. Tätä ei ole
vielä toistaiseksi tehty, koska se on teknisesti jossain
määrin hankalaa ja asiaa täytyy edelleen
selvittää. Mutta täytyy sanoa, että tältä osin
ensi vuoden osalta matkailuautoilijat pääsevät
kyllä hyvin lievillä muutoksilla ja voivat olla
näihin veromuutoksiin tyytyväisiä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Sasi
esitteli tämän asian erinomaisesti. Oikeastaan
vain kaksi huomiota tähän aihealueeseen.
Ensimmäinen on se, että hallitusohjelmassa todetaan,
että auton verotuksessa painotetaan käyttöä autoveron
sijasta, ja tämä toteutuu siinä mielessä,
että tähän ajoneuvoveroon on tulossa tilastollisesti
korkeampi korotus, kuin mitä tulee autoveroon. Mutta tietysti
on sanottava se, että tämä ohjausvaikutus
voisi toisenlaisessa taloudellisessa tilanteessa olla vieläkin
voimakkaampi, jolloin me voisimme suhteellisesti tätä autoverotusta
pitää alemmalla tasolla, mikä ohjaisi sitten
autokannan uusiutumiseen, mihin myöskin edustaja Niikko
täällä vihjasi, mikä kieltämättä on
niin, että tämä autokanta Suomessa on varsin
iäkästä.
Sitten toisena huomiona tästä ympäristövaikutuksesta,
pidän ihan järkevänä sitä,
että niin ajoneuvoverossa kuin autoverossakin suositaan
näitä vähäpäästöisiä autoja.
Se on myöskin keskeinen tapa vaikuttaa siihen, mitkä ne
lopulliset päästöt liikenteestä ovat,
ja tämä tapa on itse asiassa kaikkein tehokkain
vaikuttamiskeino. Vierastan itse sellaisia järjestelyitä,
joissa pyritään hyvin voimakkailla ohjauskeinoilla
yksityisautoilun käyttöä siirtämään
joukkoliikenteeseen. Vaikka joukkoliikenne onkin tarpeellista ja
sitä tulee kehittää, vierastan sellaisia
keinoja, joita esimerkiksi ministeri Kyllönen toi esille
viime viikolla, että kilometrikorvauksiin puututtaisiin. En
pidä sitä järkevänä,
näen sen yli-innokkaana ympäristönsuojelunäkökulmana,
mutta sen sijaan on järkevää, että mitä vähempipäästöisellä autolla
ajetaan, niin siitä sitten suhteellisesti hyödytään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä arvoisan
valtiovarainministerin ajatuksen siitä, että ilmastonmuutosta
pitää torjua näillä vähäpäästöisillä autoilla,
mutta ymmärtääkö arvoisa valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja, eikö se niin ollut, ymmärrättekö sitä,
että eihän kaikilla lapsiperheillä ole
varaa ostaa sitä vähäpäästöisempää autoa?
Sehän on yleensä uudempi auto, vaatii enemmän
rahaa ostaa uudempi auto. Miksi tätä ei voisi
tehdä toistepäin, että päästöjä voitaisiin
vähentää ajoneuvoveroja laskemalla eikä korottamalla?
Onko aina oltava keppi kädessä ja sanottava, että jos
et aja vähäpäästöisemmällä autolla
esimerkiksi tässä tapauksessa, niin tulee keppiä.
Nyt jos laskettaisiin veroa, niin silloinhan meillä olisi
mahdollisuus ostaa niitä uudempia vähäpäästöisiä autoja,
joita kuitenkin tässä haetaan tieliikenteeseen,
koska on vaikea uskoa, että noin 11 vuotta vanha autokanta
mihinkään muuttuu muutamassa vuodessa veroja korottamalla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kunnioitettu puhemies! Edustaja Niikon nostama
kysymys on perusteltu ja hyvä, ja meillähän
tavoitteena on ollut varsin pitkään hallitusohjelmassakin, että autoveroa
kevennetään ja auton vuotuisen käytön
verotusta kiristetään. Kuitenkin tässä on edetty
varsin hitaasti ja juuri siitä syystä, että lapsiperheet,
joilla on pienet tulot, eivät osta uusia autoja, vaan ostavat
15—20 vuotta vanhoja autoja, joittenka päästöt
ovat suhteellisen suuria. Siitä syystä koko ajan
katsotaan, mikä auton vuotuisen käyttöveron
määrä on, ja pyritään
pitämään huolta siitä, että sen
määrä ei aiheuttaisi estettä sille,
etteikö voida ostaa halpa auto ja käyttää sitä.
Kyllä nyt, kun näitä arvioita on
tehty jo hallitusohjelman neuvottelujen aikana ja nytkin, arvio
on se, että tämä vuotuinen vero on kuitenkin siinä määrin
vähäinen, että sen ei vielä ketään
pitäisi estää hankkimasta käytettyä autoa
ja käyttämästä sitä vuosittain,
joten tältä osin uskon, että tällä ei
ole suuria vaikutuksia. Nyt saadaan kokemuksia siitä, kun
tuo maksu nousee 50 euroa vuodessa eli vajaa 5 euroa kuukaudessa,
ja katsotaan, onko sillä merkittäviä taloudellisia
vaikutuksia. Sen jälkeen sitten katsotaan, voidaanko vielä jatkossakin
jatkaa kehitystä, jossa sitten autoveroa ei koroteta ja
vuotuista käyttömaksua kenties sitten korotetaan.
Mutta tämä näkökulma on kyllä ollut
vahvasti näissä selvityksissä ja arvioinneissa
mukana.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa auton käyttö on
monelle ihmiselle aivan pakko. Me elämme maassa, jossa
etäisyydet ovat suuret ja bussi-, juna-, joukkoliikenne
ei ole kovinkaan tiheää, kun mennään
vähän sivummalle. Nyt, kun autoveroa nostetaan,
tämä viisikymppinenkin on todella suuri, koska
kaikki muukin eläminen nousee ja maksaa, ja nämä pienituloiset laskevat
sen päälle, sitten siellä kaupassakaan
ei pysty enää kovin usein käymään.
Eli kun sitä työpaikkaakaan ei ole ja elinkustannukset
nousevat, auton käyttö ei saa olla torpedoitua
niin, että köyhä ihminen joutuu siitäkin
luopumaan. Koska niitä joukkoliikennevälineitä,
kulkuvälineitä, joilla pääsisi
hoitamaan omia asioitaan, pankkiasioita, ihan perusasioita, kauppaan,
lääkäriin, ei ole tiheässä,
omaa autoa on käytettävä, se on tarpeellinen.
Hyvin tarkkana pitäisi olla auton käytön
suhteen sikäli, että ne käyttökustannukset
eivät nousisi joka vuosi. Suomessa auton pitäminen
yleensä on todella kallista. Sen hankinta ja käyttökustannukset
ovat todella kalliit, ja näin ollen tällä veron
nostamisella ei kyllä niitä köyhempiä ihmisiä olla
ajateltu ollenkaan.
Yleiskeskustelu päättyi.