Täysistunnon pöytäkirja 69/2012 vp

PTK 69/2012 vp

69. TIISTAINA 19. KESÄKUUTA 2012 kello 14.02

Tarkistettu versio 2.0

21) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poliisin hallinnosta annetun lain 15 §:n muuttamisesta, hätäkeskustoiminnasta annetun lain 30 §:n muuttamisesta ja valtion virkamieslain 35 §:n 2 momentin kumoamisesta

 

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä 64/2012 ehdotetaan muutettavaksi poliisimiesvirkojen eroamisikäsäännöksiä siten, että poliisimiehiä koskevista eroamisikäsäännöksistä luovutaan siirtymäajan jälkeen ja poliisimiehiin sovelletaan 68 vuoden eroamisikää. Lain voimaan tullessa poliisimiehet voisivat halutessaan jatkaa virkauraansa 68 ikävuoteen asti. Muutos toteutettaisiin siten, että ennen vuotta 1960 syntyneet miehistöön ja alipäällystöön kuuluvat poliisimiehet voisivat jäädä vanhuuseläkkeelle 60—68 vuoden iässä ja ennen vuotta 1960 syntyneet päällystöön kuuluvat virkamiehet 63—68 vuoden iässä.

Tällä esityksellä nostetaan poliisin eläkeikää. Poliisin eläkeiän noston seurauksena kentällä on yhä vanhempia poliiseja. Valiokuntakäsittelyssä olisikin mielestäni kiinnitettävä erityisesti huomiota seuraavaan kolmeen seikkaan.

Erityisesti työturvallisuus: kun poliisien eläkeikää nostetaan, tulee tämä työturvallisuuskysymys, tämä turvallisuuskysymys vanhemmille poliisimiehille itselleen mutta myös työturvallisuuskysymys työtoverille, partiokumppanille, ja pidän kyllä sitä turvallisuuskysymyksenä myöskin asiakkaille.

Tässä on kartoitettava hyvin tarkasti myös sitä, lisääkö tämä mahdollisesti voimankäyttöä ja nimenomaan aseellista voimankäyttöä. Jos ajatellaan vanhempaa poliisimiestä tai poliisinaista ja kun puhutaan 60:stä ja siitä ylöspäin, niin kyllä siinä helposti voi patukka vaihtua pistooliin jo ihan käytännön pakosta.

Kenttäpoliisin työ on erittäin raskasta. Siinä istutaan paljon autossa ja välillä painitaan nuorten miesten kanssa, ja tänä päivänä on jo se tilanne, että hyvin harva 58-vuotias kenttäpoliisityössä oleva lähtee terveenä eläkepäiviä viettämään. Nyt kun eläkeikää nostetaan, niin varmasti vielä entistä vähemmän näitä terveitä poliisimiehiä eläkkeelle pääsee.

Ismo Soukola /ps:

Arvoisa herra puhemies! "Niin maan perusteellisesti", sanoi konstaapeli Reinikainen ja takin helmat liehuen polkupyörällään pelasti milloin Kollianderin Eikan pulasta tai Korppisen perheen lumihangesta, minne Korppinen perheensä ajoi. Näistä ajoista ja Reinikaisen maailmasta meidän maailmamme on muuttunut paljon.

Hallituksen esitys poliisimiesten yleisen eläkeiän nostamisesta 68 ikävuoteen kuuluu osana hallitusohjelman työurien pidentämistavoitteisiin. Tähän tavoitteeseen pääseminen edellyttää hallituksen mukaan erityisesti työelämän laadun parantamista, osaamisen kehittämistä, työssäjaksamista ja hyvää johtamista. Viime aikoina julkisuuteen päässeiden henkilöstöbarometrien ja erään suorittamani kyselyn perusteella on syytä epäillä, pystytäänkö työelämän laatua, työssäjaksamista ja hyvää johtamista ylläpitämään niin, että siitä olisi jotain hyötyä työurien pidentämisessä.

Esityksessään hallitus nykytilaa kuvatessaan toteaa, että poliisimiesten työ on vaativaa ja edellyttää hyvää fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä koko työuran ajan. Edustaja Turunen otti tässä voimankäyttönäkökulmat ansiokkaasti esiin. Hälytys- ja valvontatehtävissä nämä toimintakykyvaatimukset mitataan lähes joka työvuoro, ja omat vaatimuksensa tuovat myös vuorotyö, yötyö sekä sääolosuhteet. Harvoin meidän asiakkaamme valitsevat kauniin, lämpöisen kesäillan. Sen sijaan rosvot kömpivät kivien alta silloin, kun on synkkä ja myrskyinen yö. Silloin pitää myös poliisimiesten olla liikkeellä.

On selkeä tosiasia, että iän karttuessa fyysinen, psyykkinen kestävyys heikkenee vääjäämättä riippumatta siitä, kuinka työkyvystään yrittää huolta pitää. Työturvallisuuden kannalta tämänsuuntainen kehitys on kestämätön. Eikä aina kyse ole iäkkään poliisimiehen omasta turvallisuudesta vaan myös hänen partiokaverinsa turvallisuudesta, muun työyhteisön turvallisuudesta ja loppujen lopuksi myös yleisön turvallisuudesta.

Joskus on ollut poliisihallinnossa ehkä sellaisia suojatyöpaikkoja — varsinkin niille, joilla on rojua olkapäällä — joihin voi siirtyä, kun ei enää ole kenttäkelpoinen. Nykyisten poliisin hallintorakenteitten uudistusten myötä tällaisia suojatyöpaikkoja ei enää ole. Poliisimiesten eläkeiän nosto nykyisestä 60:stä kahdeksalla vuodella pidentää kyllä työuria, mutta jos tuonne 68:aan saakka asti jaksaisikin, kuka takaa, että ihminen on enää kykeneväinen nauttimaan eläkkeestään? Eihän se ajatus vain liene tarkoituksena tässä? Toivottavasti ei.

Arvoisa puhemies! Poliisimiesten kohdalla työuria pitäisi saada pidennettyä nimenomaan sieltä alkupäästä, etteivät poliisin perustutkinnon suorittaneet jää työttömiksi tai hakeudu muihin töihin vaan ovat valmiina palvelemaan kansalaisiaan kykynsä ja taitonsa mukaan, ja niitähän näillä nuorilla miehillä ja naisilla on.

Vertailussa muihin maihin voidaan todeta, että lähes kaikissa Pohjoismaissa eläkkeelle siirtyminen on joustavaa ja pidempään työssä jaksavia palkitaan suuremmilla eläkkeillä. Näin myös hallituksen esityksessä todetaan. Kuitenkin tässä vertailussa sujuvasti unohdetaan semmoinen pikkuinen tosiseikka, että Suomessa on Pohjoismaihin ja muihin Euroopan maihin verrattuna vähiten poliisimiehiä suhteessa asukaslukuun. Rikoksia kuitenkin tehdään muuallakin, ja tämä Suomen osalta tarkoittaa sitä, että meidän poliisimiehemme joutuvat kestämään vääjäämättä suurempaa työtaakkaa ja rasittavampaa työssäoloa.

Arvoisa puhemies! Poliisimiehet ovat viimeisen kymmenen vuoden ajan eläneet jatkuvassa myllerryksessä toinen toistaan seuraavien ja peräjälkeen vaillinaisesti onnistuvien rakenneuudistusten, lainsäädännön muutosten ja koko ajan kovenevan rikollisuuden keskellä. Tästä syystä olisikin enemmän kuin kohtuullista, ettei poliisimiehiä enää lisää kuritettaisi liian pitkäksi venytettävillä työvuosilla.

Ari Jalonen /ps:

Arvoisa puhemies! Pelastustoimen alalla tehtiin vastaava uudistus muutamia vuosia sitten, ja sen jäljet, sen seuraukset, on havaittu. Paloesimiehenä tiedän, että jälki ei aina ole ollut parasta A-luokkaa vaan virheitä on tullut tehtyä.

Nyt lähetekeskustelussa annankin toivomuksen valiokuntatyöskentelyyn, että kuulette siellä myös pelastustoimen järjestöpuolta, miten tämä on vaikuttanut toisen turvallisuussektorin työntekoon, ja ottakaa oppia niistä virheistä, älkääkä tehkö niitä toistamiseen.

Tuntemattomassa sotilaassa sanotaan jotenkin niin, että suojele sinä Suomen päättäjiä, etteivät toista kertaa hakkaa päätänsä Karjalan mäntyyn. Tässä on kyse juuri sellaisesta tapahtumasta. Eläkeikä on yksi keino pidentää työuria. Se ei välttämättä ole se kaikista järkevin keino, ja mielestäni se ei sovi turvallisuussektorille. Näitä turvallisuussektoreita on sitten muitakin kuin poliisi ja pelastustoimi. Mutta kuunnellessanne valiokunnassa asiantuntijoita, ja jos huomaatte tämän esityksen virheeksi ja esitätte, ettei sitä toteuteta, on ehkä syytä pohtia myös pelastustoimen eläkeikää uudelleen.

Keskustelu päättyi.