2) Laki jäteverolain muuttamisesta
Sanna Perkiö /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheena on lakialoitteeni jäteverolain
muuttamisesta, ja tämä on ollut hyvin pitkään
vireillä. Nyt tämän aloitteen tarkoituksena
on korottaa kunnallisille kaatopaikoille sijoitettaviin jätteisiin
kohdistuvaa jäteveroa ja sitten toisaalta laajentaa jäteverovelvollisuutta
koskemaan myös yksityisiä kaatopaikkoja.
Aloitteella torjutaan ilmastonmuutosta asettamalla kaatopaikalle
sijoitettavalle biojätteelle kaikkein korkein vero ja sitten
toisaalta kannustamalla kaatopaikkakaasun hyödyntämiseen
antamalla verovähennysoikeus myös kaatopaikalta kerätystä ja
hyödynnettävästä kaasusta. Yksityisten
kaatopaikkojen inaktiivisen jätteen jätevero asetetaan
kunnallisten kaatopaikkojen jäteveroa alhaisemmalle tasolle
lukuun ottamatta ilmastonmuutosta pahentavaa biojätettä.
Jäteveron ulkopuolelle jää jäte,
jota hyödynnetään ympäristövaatimuksiin
perustuvien suunnitelmien mukaisesti kaatopaikan rakenteessa ja
rakennelmissa.
Tällä lakialoitteella parannetaan jäteveron ympäristöpoliittista
ohjaavuutta. Tällä hetkellähän
jätevero on ainoastaan kunnallisilla kaatopaikoilla ja
koko yksityinen sektori on jäteveron ulkopuolella. Valtakunnallisessa
jätesuunnitelmassa vuoteen 2016 ohjataan Suomen jätepolitiikan
suuntaa kohti kierrätysyhteiskuntaa, ja tämä lakialoite
on erittäin hyvä esitys sitä tavoitetta kohti.
Myös taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö Oecd
viime keväänä tekemässään
arvioinnissa suositteli Suomelle nimenomaan yksityisten kaatopaikkojen
jäteveron laatimista, sellaista veroa kun ei tällä hetkellä ollenkaan
ole ja näitä jätteitä tulee
todella paljon ja ne ovat verosta vapaina. Siksi tämä on
erittäin tärkeä aloite ja vie Suomea
kohti kierrätystaloutta ja kohti materiaalitehokkaampaa
taloutta. Verottomia jätteitä ovat olleet siistausjäte,
rikinpoistojäte ja lentotuhka, ja tämä verottomuus
nyt poistettaisiin, se ei enää ole ajankohtainen.
Tällä lakialoitteella vaikutetaan jätteen
synnyn ehkäisyyn, eli jätteitä syntyy
vähemmän. Sillä luodaan uusia työpaikkoja
kierrätysaloille ja sillä vaikutetaan myös
biojätteen osalta ilmastonmuutosta hillitseviin toimiin.
Se biojäte siirtyy kaatopaikoilta näin ollen käsittelyyn,
kun sillä on korkeampi jätevero kuin muulla jätteellä.
Tämä vero kohdentuu kuntalaisiin ja pieniin
ja keskisuuriin yrityksiin hivenen korottaen niitten kustannuksia,
mutta kaikkein suurin vaikutus tällä on kyllä sitten
yksityisiin kaatopaikkoihin ja teollisuustoimintaan ja siellä nimenomaan
kaivannaistoimintaan. Tämä on siinäkin
mielessä erittäin järkevää,
että kun kaivannaistoiminnasta tulee nyt erittäin
paljon sitä sivukiveä ja meillä kun ei
uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä veroteta,
niin tämä olisi todella oiva keino nyt sitten
saada Suomen valtiolle jotain siitä, että kaivannaistoimintaa
harjoitetaan. Sitähän materiaalia ei enää sitten
takaisin sinne maaperään voi laittaa, se on sitten
menetetty uusiutumaton luonnonvara. Eli näin ollen tämä olisi
erittäin hyvää materiaalitehokkuusohjausta.
No, sitten jätehuollossa on sen tyyppisiä ongelmia,
että saman tyyppisiä jätteitä kohdellaan eri
tavalla erityyppisillä kaatopaikoilla tällä hetkellä.
Tässä on tällaisia kilpailuoikeudellisia
ongelmia, ja tämä jäteverolakialoite
sitten parantaa tätä asiaa, eli kilpailuoikeudelliset
vaikutukset ovat siinä mielessä erittäin
myönteiset. Jätteen kannalta on sitten sama, mille
kaatopaikalle joutuu; sama on verotus.
Valtion talouteen tällä on erittäin
myönteiset vaikutukset siinä mielessä,
että jäteverosta tällä hetkellä saadaan
noin 50—55 miljoonaa euroa, ja tämän
aloitteen jälkeen 170—200 miljoonaa euroa vuosittain.
Pidän kyllä tätä jäteveroaloitetta sinänsä hyvin
maltillisena. Tämä ei vielä ole mikään ääriesitys.
Näitä laskelmia kun tein, niin silloin yhtenä vaihtoehtona
oli jopa se, että puoli miljardia voitaisiin kerätä näistä teollisuuden kaatopaikoista,
jos jätevero asetettaisiin samalle tasolle kuin on tällä hetkellä kunnallisten
kaatopaikkojen vero. Eli pidän tätä jäteverolakialoitettani
hyvin maltillisena ja siinä mielessä toteuttamiskelpoisena
ja toivon, että nyt sitten tämän asian
valmistelussa valtiovarainministeriössä voitaisiin
nämä hienoudet, joita tähän
aloitteeseen on suunniteltu, hyödyntää.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Perkiö on tehnyt huolellisen
ja valmistellun aloitteen, jonka tavoitteena on yhdyskuntajätteen
kierrätyksen lisääminen sekä jätehuollon haitallisten
ilmastovaikutusten vähentäminen.
Mielestäni suomalaisessa jätepolitiikassa
pitäisi lähteä siitä, että kaatopaikat
lakkautetaan seuraavan kymmenen vuoden kuluessa ja jätteet joko
kierrätetään tai sitten ne käytetään
energiana. Meillähän kotona syntyvän
sähkö- ja elektroniikkaromun voi viedä maksutta
kierrätykseen. Henkilö- ja pakettiauton omistajalla
on velvollisuus viedä romuajoneuvonsa tuottajan järjestämään
vastaanottopisteeseen. Palvelu on maksuton. Käytetyt vanteettomat
renkaat voi viedä veloituksetta lähimpään
rengasliikkeeseen, josta ne kerätään
keskitetysti kierrätettäväksi. Miksei
tätä samaa periaatetta voi noudattaa myös
yhdyskuntajätteen osalta eli uudelleen hyödynnettävän
jätteen viedä maksutta kierrätykseen
ja kierrätykseen sopimaton jäte kuljettaa suoraan
jätteenpolttolaitoksen toimesta energiana hyödynnettäväksi?
Tämä tietysti edellyttää, että maahan
rakennetaan riittävä määrä pieniä tai
muutamia isoja jätteenpolttolaitoksia.
Kaatopaikkojen päästöjä on
pyritty hyödyntämään, mutta
tulokset ovat vähänlaiset. Kaatopaikkojen päästöt
poistetaan parhaiten jätteitä kierrättämällä ja
polttamalla. Tämän tehokkaampaa järjestelmää ei
ole olemassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Politiikkaan syntyy aina silloin tällöin
epäpyhiä alliansseja. Ne ovat osa poliittista
historiaa jo pitkältä ajalta. Tässä meillä on
ed. Perkiön kanssa syntynyt tämmöinen
jätemaailman piiriin kuuluva epäpyhä allianssi,
jonka eräs ilmentymä on ed. Perkiön nyt
käsittelyssä oleva lakialoite.
Voidaan ensinnäkin kysyä, onko tämä aivan omaperäinen.
Olisiko mahdollisesti ollut tapahtunut niin, että joskus
aikaisemminkin tähän asiaan olisi kiinnitetty
huomiota ja että tässä olisi kysymys
sellaisesta hankkeesta, joka nyt jostakin syystä ei ole
edennyt?
Arvoisa ed. Perkiö, voin kertoa teille, että kun vuonna
1987 riittävä määrä Oulun
vaalipiirin äänestäjiä oli tehnyt
poliittisen valinnan hyväkseni ja olin tullut valituksi
tänne ja siinä samassa erässä tänne
tuli myöskin ed. Eero Paloheimo tuolta Tuusulasta, niin
me kokoonnuimme täällä B-päässä yhteen
kabinettiin ja mietimme, mitä me rupeamme isona tekemään.
Ed. Paloheimon kanssa yhteen ääneen ulvahdimme:
yksityisille kaatopaikoille jätevero. Ja niin me ryhdyimme toimenpiteisiin,
ja sitten me teimme kirjankin siitä, jossa siis yhtenä osana
oli juuri täsmälleen se asia, joka tässä aloitteessa
on.
Syy, miksi meille nyt tuli, niin ed. Eero Paloheimolle kuin
juuri puhuvallekin, tämä tässä hyvin
kiteytetyssä lakialoitteessa oleva asia esille, oli se,
että kumpikin oli omassa persoonakohtaisessa elämässään
joutunut elämään yksityisen kaatopaikan
vieressä. Oulussa meillä tämmöinen
kaatopaikka on siellä Pateniemessä, joka on todellinen
ongelma tällä hetkellä Oulun kaupungille,
nimittäin tämä Stora Enson entinen yksityinen
kaatopaikka. Se ajautui sitten erään kaupan yhteydessä Oulun
kaupungin piikkiin, ja siellä sitten joku teetätti
tutkimuksia siitä, mitenkähän näitä ongelmajätteitä saattaisi
myöskin olla siellä kaatopaikkamateriaalin joukossa,
ja se oli tarkoitushakuisesti tehty tutkimus, joka sittemmin paljastui
täydelliseksi bluffiksi, ja tällä hetkellä se
on miljoonien rasite Oulun kaupungille.
Arvoisa puhemies! Tämä esimerkki kuvaa sen,
että tässä on kyse paljon laajemmasta
ongelmasta, yhteiskunnallisesta ongelmasta, terveysongelmasta, tässä on
kyse vaikka mistä ongelmasta ja tässä on
kyse kulttuuriongelmasta ja myöskin sellaisesta ongelmasta,
jonka ed. Perkiö hyvässä esittelypuheenvuorossaan
toi esille, elikkä siitä, että tämä on
kilpailuoikeudellisesti ihan päin seiniä oleva
asia. Ei ole mitään tolkkua siinä, että on
jokin porukka, joka saa tehdä omalla alueellaan, huom.
omalla alueellaan, aidatulla alueella, ihan mitä tahansa,
kaataa maalia, KY-vitosta maahan, tehdä ihan mitä tahansa,
ja toinen vieressä, kunnallinen kaatopaikka, jossa on kontrollöörit
joka ikinen päivä kyttäämässä,
mitä siellä tehdään, ja aivan
oikein kyttäämässä, mitä siellä tehdään.
Ei näin voi olla asianlaita.
Tässä suhteessa minä olisin toivonut
hartaasti vain, että ed. Perkiö olisi tätä meidän
keskinäistä epäpyhää allianssiamme
vahvistanut sillä tavalla, että olisi kerännyt
kokoomuksen koko eduskuntaryhmän nimet tämän
lakialoitteensa alle.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Pulliaiselle kiitos tästä puheenvuorosta.
On totta, että teollisuushan on aina vastustanut tätä ja
kaivannaistoiminta ymmärrettävästi etenkin.
Olen kyllä nyt aistinut tämän ajan muuttuneen
jonkin verran. Ensinnäkin valtio tarvitsee hyviä verotuskohteita.
Materiaalitehokkuus on nostettu yhä tärkeimmäksi
tavoitteeksi. Meidän pitää pyrkiä kohti
ekotehokasta yhteiskuntaa. Tämä agenda on muuttunut,
ja näin ollen myös kaivannaistoimintaakin suunnitellaan
lisää Suomeen. Siinä mielessä on
tärkeää, että me emme anna näitä luonnonvaroja
aivan ilmaiseksi, joten kyllä tämä siinä mielessä olisi
erittäin tärkeä toteuttaa. Pitkään
tämä on ollut auki ja asia ei ole edennyt, mutta
se täytyy kyllä sanoa, että valtiovarainministeriössä tällä hetkellä tätä asiaa kyllä
tutkitaan.
Olemme itse vieneet sitä eteenpäin toimenpidealoitteen
voimin, ja siinä mielessä (Puhemies: Minuutti!)
jotakin edistystä on tapahtumassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuossa vaan unohdin vielä innostuksissani,
kun ed. Perkiölle puhetta äsken pidin, kertoa
sen, että vuonna 1991 hallitusneuvotteluissa, joissa olin
ed. Heidi Hautalan kanssa meidän puoluettamme edustamassa
ja eduskuntaryhmäämme edustamassa, niin siellä tämä asia
oli silloin erittäin voimakkaasti esillä. Silloin
sinne Smolnan nurkkahuoneeseen laukkasivat teollisuuden edustajat
ja sanoivat, että kaikesta muusta saatte sopia suurin piirtein,
mutta tästä ette missään nimessä.
Se porukka on pysynyt vankkana tähän saakka.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä teollisuuden täytyy
nyt tarkentaa kantojaan siinä mielessä, että siinä kokonaisuudessa,
millä tavalla teollisuutta kannustetaan, on myös
energiaveroja. Jos pyydetään energiaverojen alentamista,
niin sitten jotain muuta veroa pitää korottaa.
Minun mielestäni olisi paljon järkevämpää,
että teollisuudelle kohdistettaisiin nimenomaan tämä yksityisten
kaatopaikkojen vero ja teollisuus toisaalta vapautettaisiin, tai
sen sähköveroa kevennettäisiin. Eli minun
veroagendallani on teollisuuden sähköveron keventäminen
ja jäteveron laajentaminen teollisuuden kaatopaikoille.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiön lakialoitteen tavoitteena
on parantaa olennaisesti jäteveron ympäristöpoliittista
ohjaavuutta ja siten edistää jätealan
kehittämistä. Tavoite on hyvä ja istuu
tämän päivän ajatteluun. Taantuman
aikana on kuitenkin ollut havaittavissa haluttomuutta kaatopaikkamaksujen
maksamiseen ja veronkorotus voi lisätä etenkin
harvaanasutuilla alueilla jätteiden päätymistä luontoon,
koska verot kanavoituvat maksuihin ja ne nousevat. Olisikin syytä kehittää keinoja
estää luontoon päätyvän
jätteen määrää ja ennen
kaikkea pyrkiä valistamaan ihmisiä ympäristöarvoista.
Keppi ja porkkana ovat tasapuolisesti käytettyinä hyvät välineet
asioiden eteenpäinviemiseksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti kokoomuksessa on useampaa linjaa
olemassa. Jos ei olisi, niin todennäköisesti tässä aloitteessa olisi
kokoomuksen edustajien nimiä hyvin runsaasti. Kun katsoin
tässä, niin ei ole kuin yhden edustajan nimi.
Tukea on ilmeisesti silloin tullut sitten puheiden osalta.
Minusta tämä asia ei ole ihan niin mustavalkoinen,
yksiselitteinen, koska tässä on hyviä aineksia
olemassa, jotka tietysti pitää ja pitäisi
toteuttaa, mutta ei ihan suoraviivaisesti sillä tavalla,
jotta kaikki teollisuus, kaikki sivu-, tai mikä kivi tämä onkin,
mikä tulee, on pahaa ja siitä pitäisi
paljon maksaa lisäkustannusta.
Sitten toisaalta pitää ottaa se näkökulma,
mitä tämä tarkoittaa meidän
työpaikkojen ja teollisuuden säilymiselle Suomessa.
Tiedetään, jotta nyt niitä kustannuksia
on jo päästökaupan osalta tullut lisää,
sitten jos tähän tulee tämmöinen
jätemaksu, nimittäin osalle — olen sitä mieltä — voi tullakin
mutta ei kaikille. Tässä voin nyt käydä joitakin
asioita läpi, miksi väitän näin.
Sitten toisaalta näitä biokaasutettavia jätteitähän,
joita viedään, ei pitäisi viedä kaatopaikalle ollenkaan.
Kompostilaitoksille pitäisi laittaa kanssa haittavero,
koska ne pitää mahdollisimman nopeasti muuttaa
biokaasulaitoksiksi. Nimittäin sehän on niin kuin
tuhlausta, se on energian tuhlausta ja kaikin puolin ilmaston kannalta hyvin
epäedullista, että on rakennettu tämmöisiä rumpukompostoreita
tai tämän tyyppisiä, joissa lasketaan
hyvät energiat hukkaan ja tuhoamaan ilmakehää.
Sen takia on minusta oikein tässä se ajatus, että sinne
voidaan laittaa lisämaksuja, koska se on ainut piiska siinä,
jotta semmoinen voisi innostaa tekemään tämmöisiä laitoksia
enemmän. Myöhemmin on näköjään
ed. Karimäen aloite, jossa myös pienemmät
laitokset voisivat saada syöttötariffin mahdollisesti,
kun tuottavat sähköenergiaa näillä biokaasulaitoksilla
tai tuulivoimalla.
Mutta yksi asia, jonka perustelen, miksi en ole totaalisesti
sitä mieltä, mitä tässä aloitteessa
esitetään, on se, jotta esimerkiksi tuolla Pohjois-Karjalassa
on vuolukiveä. Nimittäin jo nyt siellä on
vaikeutta niillä hinnoilla, niillä kustannusrakenteilla,
saada uuneja kaupaksi, koska kuulemma muualla tehdään
halvemmalla. No, onko tämä vuolukiven sivukivi
sitten jäte? Minusta se on raaka-aine. Jos nimittäin
ajaa Nunnanlahden ohi Pohjois-Karjalassa, näkee siellä isot,
valtavat röykkiöt sivukiveä. Nyt siitä on
otettu se karkea aines, tehty uuneja, mutta sehän on raaka-ainetta.
Siellä jotkut onneksi ovat innostuneet tekemään
kaikennäköisiä kippoja ja kuppeja niistä.
Minusta sen tyyppisen asian laittaminen jäteveron piirin,
käydä maksattamaan sillä, jotta Tulikivi
tai Nunnauuni, mitkä siellä nyt tällä hetkellä molemmat
toimivat, merkitsee sitä, että nehän joutuisivat
maksamaan siitä jonkun lisäliksan, kun kasaavat
sen sivukiven siihen. Ei se mikään kaatopaikka
ole. Veikkaan, ettei mene pitkään, kun tullaan
hyödyntämään yhä enemmän
sitä. Ja miksei se loppu kivi käy vaikka tierakennuksen raaka-aineena,
täyttöaineena.
Minusta sen tyyppinen ajattelu pitäisi ottaa huomioon
tässä, jotta ei semmoista, mistä ei ole luonnolle
haittaa, sisällytetä tähän.
Nimittäin se vuolukivi ei haittaa, siitä ei ole
ympäristöhaittaa yhtään. Maisemahaittaa
voi olla, mutta muuta haittaa siitä ei kyllä ympäristölle
ole, koska se voidaan hyödyntää jatkossakin,
ei välttämättä nyt, koska siinä ei
ole tarpeeksi toimijoita, mutta kun siitäkin tulee niukkuutta,
niin uskon, että yhä pienemmätkin palaset
käydään siellä kaivamaan esille
ja tekemään jotain tuotetta.
Sen takia olen sitä mieltä, jotta kun tämä aloite
sitten ... Tietysti kokoomus on iso puolue ja kaikki tässä nyt
ovat edellä jo puhuneet, paitsi, no, keskustan edustajat
ovat hirveästi vakuuttaneet, mitähän
mieltä ed. Oinonen tästä on. Jos on sitä mieltä,
että tämähän pitää toteuttaa
näin, niin sittenhän ilman muuta tämä toteutuu
näin.
Mutta minä tulen panemaan kyllä vastaan siinä,
jotta vuolukiveä ei ainakaan laiteta tämmöisten
haitallisten aineiden joukkoon. Se on eri asia, jos uraania on.
Siitä pitää periä — kun
se kaivetaan, siitähän tulee hirveästi
hukkakiveä — viisinkertainen vero vähintään.
Nimittäin olen sitä mieltä, jotta sitä ei
pidä kaivaa Suomen maaperästä ollenkaan,
koska se on haitallinen. Se tulee maksamaan tuleville sukupolville
paljon, koska en usko, että semmoista kapselointia koskaan suoritetaan
kaikelle sille uraanin hukkakivelle ja sivukivelle, mikä tulee
siinä, jotta siitä ei tulisi vesistöhaittoja
ja ympäristöhaittoja. Tulevat sukupolvet aikanaan
joutuvat sen maksamaan. Niin kovaa jäteveroa ei koskaan
tulla saamaan aikaankaan, jotta se maksaisi ne tulevat haitat.
Näillä eväillä tulen vastustamaan
vuolukiven ottamista tähän.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Jäteveron korotus ja laajennus on
myös vihreän ryhmän keskeinen tavoite
ja on ollut sitä jo vuosia, kuten ed. Pulliainen edellä kertoi.
Jätehierarkiassahan kaikkein keskeisin ja tärkein
asia on jätteen synnyn ehkäisy eli kulutuksen
vähentäminen, ja siihenhän vaikutetaan
mitä vahvimmin veropoliittisilla linjauksilla. Jätehierarkiassa
seuraavana on kierrätys ja hyötykäyttö.
Jätemateriaali on monasti yhä arvokkaampaa raaka-ainetta.
Esimerkiksi metalliromun kierrätys on todella kustannustehokasta
ja ilmastoystävällistä verrattuna neitseellisen
raaka-aineen louhintaan ja prosessointiin metalliksi.
Aloitteessa nostetaan myös keskeiselle sijalle biokaasu.
Tässä esitetään myös,
että kaatopaikalle sijoitettavalle biojätteelle
asetettaisiin kaikkein korkein vero. Varmasti ihan hyvä ajatus
tuokin. Biojäte, kuten elintarviketeollisuuden jätteet,
yhdyskuntajätteet, maatalouden jätteet, kannattaa
prosessoida biokaasuksi biokaasulaitoksissa, jolloin saadaan myös
lannoitteeksi sopivaa tuotetta.
Tässä yhteydessä haluankin nostaa
esiin myös toisen jätteiden hyötykäyttöön
liittyvän näkökohdan, nimittäin
uusiutuvan energian syöttötariffit. Ne eivät
ihan tähän aloitteeseen sinänsä liity,
mutta ne ovat niin keskeinen ja tärkeä asia, että haluan
muistuttaa niiden tärkeydestä vielä tässäkin
yhteydessä, kuten ed. Lahtelakin teki. Syöttötariffejahan
odotetaan muun muassa biokaasulle.
Biokaasuprosessissa syntyy sähköä ja
lämpöä sellaisessa suhteessa, että syöttötariffityöryhmän
viime syksynä esittämä sähkötehovaade, 300
kilowattia, on aivan liian suuri. Kokonaisteholtaan tällainen
sähkön ja lämmön yhteistuottolaitos
olisi 1 megawatin luokkaa, joten konkreettinen esimerkki on se,
että maatilakohtaisella tasolla tarvittaisiin 150 lehmän
navetta täyttämään tämä syöttötariffitasovaade.
Tämä esimerkki jos mikä konkretisoi
sitä, että 300 kilowatin rajaus rajaisi ulos pienet
laitokset, pienet jätevedenpuhdistamot, maatilakohtaiset
jo tulikin mainittua, mutta myös pienet yhdyskuntajätelaitokset
ja pienet elintarviketeollisuusbiokaasulaitokset. Biojätehän
on raskasta, ja sen varastointi ja kuljetus hajuhaittoineen on haastavaa ja
se tuottaa myös päästöjä.
Sen vuoksi on keskeistä hajautettu tuotanto, koska jätettä syntyy hajautetusti.
Mutta nyt, jos siirrytään takaisin tähän
käsittelyssä olevaan aloitteeseen, monet tässä aloitteessa
esitetyt tavoitteet ovat kannatettavia, ja niiden on korkea aika
toteutua.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen taustoitukset ja historiakatsaukset
ovat aina hyvin opettavaisia kuunneltavia, varsinkin kun hän
viittasi vuonna 1987 tai siinä paikkeilla tekemäänsä kirjaan.
Silloin ehkä momentum ei ollut oikea, vaan nyt on juuri
se aika, jolloin meidän on panostettava siihen, että pystymme
lisäämään materiaalitehokkuutta
ja käyttämään myös
luonnonvarojamme järkevästi.
Puolustan tiukasti suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä,
mutta silti on aivan selvää, että meidän
on kannustettava teollisuutta jätteen synnyn vähentämiseen
ja jätteiden hyötykäyttöön. Meillä on
valtavan suuri potentiaali biojätteessä. Siitä pystytään
tuottamaan kotimaista energiaa. Koen myös niin, että meillä on
jäteosaamisesta mahdollisuus kehittää vientituote,
kun meillä on yksityisiä toimijoita, jotka kehittävät
teknologiaa, rakentavat jätteenkäsittelylaitoksia,
pystyvät valmistamaan jätteistä etanolia,
josta puolestaan taas valmistetaan kotimaista biopolttoainetta. Siinä on
meillä mielestäni erittäin suuri potentiaali,
ja verotuksella on varmastikin ohjaava vaikutus.
Lopuksi haluan viitata siihen, kun ed. Karvo nosti esiin tiedotuksen
ja valistuksen merkityksen. Valitettavasti, kun viikonloppuisin
kävelen syrjäisillä metsäteillä,
saaliiksi tulee milloin minkäkin näköistä tavaraa:
edellisviikonloppuna keräsin yhden television, yhden tietokoneen
näyttöruudun ja kaksi sälekaihdinta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Perkiölle kiitos siitä,
että olette ollut jälleen aktiivinen lakialoitteen
muodossa. Tämä jäteverolain muuttaminen
on ollut monta kertaa esillä, niin kuin täällä on
tänään jo puhuttu. Viime syksynä viimeksi
oli vastaavan tyyppinen lakialoite täällä vasemmistoliiton
toimesta.
Haluaisin muistuttaa mieliin sen tosiasian, että viime
vaalikaudella ympäristövaliokunta otti yksimielisen
kannan siihen suuntaan, että sekä yksityisen että yleisen,
julkisen, kunnallisen kaatopaikan jäteveron pitäisi
olla sama tasoltaan, ja se ei tarkoittanut sitä, että se
pitäisi nollata nimenomaan kunnallisessa jätehuollossa.
Tämä ajatus ei ole siis mikään
uusi tietenkään, että yksityisiin kaatopaikkoihin
kohdistettaisiin verotus. Se on kannatettava, pelkään
vaan, että momentum tällä hetkellä on
aika heikko tässä asiassa.
Tosin jätelain kokonaisuudistuksen yhteydessä tämä asia
tulee varmasti tarkastelluksi jälleen, koska tällä hetkellä todella
yksityiset kaatopaikat käyvät aivan selkeätä kauppaa,
liiketoimintaa ilman verotusta, ja jätteitä kuljetetaan
varsin pitkiä matkoja muun muassa Pääkaupunkiseudulta
Kotkaan A. Ahlström Osakeyhtiön ylläpitämälle
yksityiselle kaatopaikalle. Tämä ei ole ympäristönäkökulmasta
kestävää, ja mikä tärkeätä,
tämä verottomuus ei vähennä jätteen
syntyä.
Aivan oikein täällä todettiin, että ensimmäinen
ja tärkein asia on jätteiden synnyn ehkäisy, vähentäminen,
sen rajoittaminen, ja sitten uusintakäyttö niin,
että käytetään se esine, jonka
joku on hylännyt, tuote, uudelleen, ja sen jälkeen
vasta materiaalin kierrätys. Sitten pitkän tauon
jälkeen mahdollisesti tulee kysymykseen jätteenpoltto.
Tämä on EU:n hierarkia. Mutta meillä edelleenkään
tilanne ei ole Suomessa — niin kuin, voisi sanoa, yleensäkään
EU:ssa — tyydyttävällä tasolla.
Yksi asia, joka tässä on aina pidettävä mielessä,
on se, että pakkausten tuottajavastuu on vain osittainen.
Tähän pitäisi saada EU-tasolla muutos.
Se vähentäisi pakkausten valmistusta ja niiden
yletöntä käyttöä.
Biojätteistä ja biohajoavasta jätemateriaalista toki
on saatavissa energiaa. Tätä biokaasua käytetään
tällä hetkellä sähköntuotantoon.
Monilla vanhoilla kaatopaikoilla myös niiden biomateriaalimäärät
ovat suuria. Siellä on todellisia energianlähteitä.
Mutta alkulajittelu, kotitalouksissa ja muualla, on keskeneräistä,
liian heikkoa, ja siinä on otettu myös takapakkia.
Jo käytössä olleet lajittelukäytännöt
ovat loppuneet osin maata, eikä ole aina päästy
niissä asioissa takaisin siihen, missä on jo kerran
oltu. Tämä koskee kaikkea kotitalousjätteen
lajittelua.
Kannatan periaatteessa ja käytännössäkin
näitä ajatuksia, mitä tässä ed.
Sanna Perkiö esittää, myöskin
jäteveron korotusta. Verottomuuskysymys on tärkeä rajauskysymys,
ja siihen täytyy sitten erikseen aina paneutua. Mutta painotan vielä sitä,
kun täällä on useampi ympäristövaliokunnan
jäsen paikalla, että jätelainsäädäntö pitäisi
nopeasti saada eduskuntaan. On kerrottu ympäristöministeriöstä,
että se tulisi touko—kesäkuussa, jolloin
käytännössä sen käsittely
jäisi syksyyn. Se on laaja, erittäin laaja lakipaketti,
jos se sitten tänne tulee. Sitä on siis jo monta
vaalikautta odotettu, ja jos se tulee, niin se vaatisi kyllä riittävän
ajan.
Mutta tämän asian käsittely jatkuu
varmasti, ja toivon myös, että tässä asiassa,
joka nyt menee ympäristövaliokuntaan, valiokunta
pystyisi jotakin muuta sanomaan kuin kopauttamaan nuijalla, että todetaan
saapuneeksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen ansiosta on syntynyt oikein
hyvä ja hyödyllinen keskustelu, siitä kiitos
aloitteen tekijälle.
Täällä on tuotu useassa puheenvuorossa
esille se, että ensinnäkin pitäisi päästä siihen,
että jätettä syntyy mahdollisimman vähän
ja että tämä jäte saataisiin
hyötykäyttöön. Useammassa puheenvuorossa,
muun muassa ed. Karimäen puheenvuossa, tuotiin esille myös
ne energiamahdollisuudet, joita on biopohjaisissa jätteissä,
niin biokaasun osalta kuin muutoinkin. Edustaja toi esille myös
tämän ajatuksen sähkön syöttötariffista, jolla
edistettäisiin energiatuotantoa. Toivon, että kaikissa
näissä ottaisimme voimakkaita askeleita. Nythän
on EU:n taholta tullut muun muassa biokaasun osalta, näin
olen ymmärtämässä, kielteistä kehitystä,
ja se ei todellakaan ole ympäristöystävällistä.
Ed. Esa Lahtela täällä kysyi kantaani
tiettyihin asioihin. Todellakaan kiviaines ei minusta välttämättä ole
jätettä, jos se sijoitetaan odottamaan vastaista
käyttöä sillä tavalla, että se
ei mitään maisemaa pilaa eikä ole kenellekään
haitaksi. Sille on varmasti hyötykäyttöä,
niin kuin ed. Lahtelakin toi esille, tie- ym. rakentamisessa tai maisemarakentamisessa.
Sitten tämä siistausjäte. Sitä en
osaa sanoa, mitä käyttöä sille
olisi. Siistausjätettähän tulee, näin
ymmärrän, silloin, kun jätepaperia puhdistetaan
kemiallisissa prosesseissa hyötykäyttöön uusiopaperiksi,
siinä tulee tätä siistausainetta ja mustetta,
ja minä toivon, että tälle keksittäisiin järkevät
ratkaisut.
Arvoisa puhemies! Aloite on kehittämiskelpoinen, ja
nimenomaan biojätteitten osalta energia- ja hyötykäyttöä tulee
voida edistää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Esa Lahtelalle, joka on
tainnut kyllä jo häippästä täältä pois,
kommenttina pöytäkirjan kautta viesti siitä,
että se, mitä hän kuvasi vuolukivestä ja
käyttökelpoisesta vuolukivestä, joka
on siellä kaivosalueella, niin sehän on raaka-ainetta
mitä parhaimmillaan. Eihän sitä pidä tähän
asiaan, josta tässä nyt on kysymys, sekoittaa
ollenkaan.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa herra puhemies! Myös minä palaisin
tuohon ed. Lahtelan esittämään vuolukiviasiaan.
Tämän lakialoitteen ikään kuin
sisarpuolena voisi olla sellainen lakialoite, että säädettäisiin
vero kaivannaistoiminnalle, jolloin se vero kohdistuisi ylipäätään
siihen, että otetaan tuota kaivannaista maaperästä, jolloin
sitten ei verotettaisikaan sitä ylimääräistä,
vaan sitä kaikkea, mitä maaperästä otetaan. Mielestäni
tällaisen kaivannaisveron suunnittelu on myös
aivan ajankohtainen nyt, kun kaivoslakikin on täällä eduskunnassa
tällä hetkellä.
Ed. Tiusanen otti esiin tuottajavastuun laajentamisen, mikä sekään
ei kyllä kauhean helppo asia ole. Myös yrityksillä tietysti
on tästä sanansa sanottavana, eivätkä ne
helposti toivo sitä, että jätteiden tuottajavastuu
laajentuisi.
Ed. Karimäelle: Biokaasulle on tulossa syöttötariffi.
Hallituksen esitys sisältää käsittääkseni biokaasun
syöttötariffin, ja se on tulossa pian tänne
eduskuntaan myös käsittelyyn.
Minusta ed. Virolainen otti erittäin ansiokkaasti esiin
myös jäteteknologian vientimahdollisuudet ja sitä kautta
työpaikkojen syntymisen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuosta tuottajavastuukysymyksestä ensinnäkin. Metalli-
ja elektroniikkaromun kohdalla siitä on ollut jatkuvasti
ongelmaa. Samoin romuautojen kohdalla autojen romuttamiseen liittyy
sellainen harmaa alue, kun liikenteessä on kaikenlaisia vanhojen
autojen kerääjiä ja tällaisten
romuautojen kerääjiä, jotka sitten niitä omin
toimin niin sanotusti kuivattavat ja sillä tavalla saastuttavat ympäristöä.
Tämä tilanne oli silloin erityisen akuutti, kun
teräksen hinta oli korkea. Sitten tuli tämä lamakausi,
mutta nyt Kiinassa jälleen on kysyntää jne.
Tampereen ely vastaa tämän seuraamisesta, ja sillä ei
ole kylliksi resursseja. Siis tämä lähtökohta
on heikko kaiken kaikkiaan.
Sitten pakkausdirektiivin kohdalla tilanne on ongelma, koska
siinä on vain osavastuu tuottajalla, kun taas elektroniikka-
ja metalliromun kohdalla se on kokonaisvastuu, samoin autoromujen kohdalla.
Siinä varmasti elinkeinoelämällä on
ollut vahva ote tähän asiaan.
Mutta vielä, puhemies, tähän kokonaisuuteen. Meidän
pitää tietysti saada sellainen jätelainsäädäntö maahan,
joka edistää ympäristönäkökulmaa,
myöskin ilmastonmuutoshillintää. Tähän saakkahan
Suomen monet tällaiset positiiviset saavutukset ovat tapahtuneet
hiilidioksidin vähentämisen alueella nimenomaan
kaatopaikkojen kunnostuksen ja biohajoavan materiaalin vähentämisen
välityksellä. Mutta se tie on vähän niin
kuin loppu, ja nyt pitää etsiä uusia
teitä.
Keskustelu päättyi.