3) Laki Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta
annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Tarja Tallqvist /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni otsikko on Laki Sosiaali- ja
terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 6 §:n
muuttamisesta.
Jokaisella suomalaisella on oikeus olla varma siitä,
että sairaala on hänelle se maailman turvallisin
paikka. Näin ei ikävä kyllä suinkaan
välttämättä enää ole.
Nämä kammottavat ja tosi pelottavat vanhusten
surmat kertovat pelottavaa ja varoittavaa kieltä siitä,
että hoitajaksi saattaa päästä luonteeltaan
täysin epäkelpoisia ja suorastaan sairaita kriminaaleja,
kuten nyt on nähty. Aloitteen tarkoituksena on parantaa
terveyden- ja sosiaalihuollon potilaiden ja asiakkaiden turvallisuutta.
Lain muutoksella velvoitetaan huoltotoimintaa ja sairaanhoitotoimintaa
harjoittavat yhteisöt tai laitokset ilmoittamaan salassapitosäännösten
estämättä asiakas- ja potilasturvallisuutta mahdollisesti
vaarantavasta seikasta. Tietoja on annettava, vaikka valvontaa suorittava
taho ei sitä pyydä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon yleiseen ohjaukseen ja lain valvontaan
liittyviä asioita hoitavat ensisijaisesti lääninhallitus
ja valvontavirasto Valvira, jonka tehtävänä on
muun muassa valvoa ja ohjata terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja
terveydenhuollon toimintayksiköitä. Valvira valvoo
myös sosiaalihuollon toimintayksiköitä.
Terveyden- ja sosiaalihuollon valvonnan on tarkoitus seurata, ovatko
asiakkaan ja potilaan perusoikeudet toteutuneet palveluja annettaessa.
Nyt meillä on kummallinen kulttuuri tässä Suomen
maassa hoitajien keskuudessa. Hoitajat eivät uskalla välttämättä kertoa
näkemistään vääryyksistä ja
potilaiden jopa kaltoinkohteluista. Ymmärrän sen
hirveän hyvin, koska itse hoitajana olen näkemiäni
vääryyksiä tuonut esiin ja olen saanut
useampiakin potkuja työpaikoista juuri tämän
takia. Tämä on asia, joka on todella huolestuttava,
koska lupa- ja valvontaviraston toiminnan kannalta on olennaista,
että se saa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tiedon
sellaisesta seikasta, joka voi vaarantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Valviralla on oikeus tehtäviensä suorittamiseksi
saada tarpeelliset tiedot sen estämättä,
mitä salassapitovelvollisuudesta säädetään
muilta tahoilta. Pykälän 2 momentin nojalla viranomaisilla,
yhteisöillä ja laitoksilla on salassapitosäädösten
estämättä oikeus ilman Valviran pyyntöäkin ilmoittaa
seikasta, joka voi vaarantaa esimerkiksi asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Velvollisuutta ilmoittaa tällaisista seikoista ei ole.
Esimerkiksi tilanteessa, jossa terveydenhuollon ammattihenkilö on
vaarantanut toiminnallaan asiakkaan turvallisuuden tai syyllistynyt
lääkevarkauteen työpaikallaan, työnantaja
voi valintansa mukaan ilmoittaa tai olla ilmoittamatta Valviraan
tapahtuneesta. Vaikka työntekijä irtisanottaisiin
toimintansa johdosta, ilmoitusvelvollisuutta ei synny. Jos asiasta
ilmoitetaan Valviraan, se hankkii asiasta tarpeellisen selvityksen
ja harkitsee, onko aihetta esimerkiksi rajoittaa kyseisen henkilön
ammatinharjoittamisoikeutta tai kieltää häntä kokonaan
harjoittamasta kyseistä ammattia. Asiakas- ja potilasturvallisuu-den
parantamiseksi sekä terveydenhuollon sekä sosiaalihuollon
alalla on tarpeellista velvoittaa lainsäädännöllä viranomaiset
ja huoltotoimintaa tai sairaanhoitotoimintaa harjoittavat yhteisöt
ja laitokset oma-aloitteisesti ilmoittamaan Valviralle asiakas-
ja potilasturvallisuutta mahdollisesti vaarantavasta seikasta.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy lakiehdotuksen, jonka mukaan viranomaisella, yhteisöllä ja
laitoksella sekä apteekilla on salassapitosäännösten
estämättä velvollisuus ilman viraston
pyyntöäkin ilmoittaa sille seikasta, joka voi
vaarantaa asiakas- tai potilasturvallisuutta, elinympäristön
tai väestön terveellisyyttä tai turvallisuutta
taikka joka voi vaikuttaa valvottavan toiminnanharjoittajan luotettavuusarviointiin.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tallqvist nosti tärkeän
asian esiin tässä lakialoitteessaan ihan viime
aikojen tapahtumiinkin viitaten. Haluan kuitenkin muistuttaa, että kysymys
ei ole pelkästään ihmisten toiminnasta, vaan
kysymys on myös järjestelmästä ja
systeemeistä, joita siellä on käytössä.
Muun muassa tarkastusvaliokunnan kertomuksessa nostettiin esiin
terveydenhuollon tietojärjestelmät, joita käsityksemme
mukaan on yli 4 000 erilaista. Ne eivät keskustele
keskenään, ja mielestäni siinä monesti
tapahtuu jo potilaan turvallisuuden vaarantuminen, kun ei saada
kaikkia tarpeellisia tausta-aineistoja. Mutta se on varmaankin isompi
ongelma ratkaistavaksi.
Yhdyn ed. Tallqvistin lakialoitteeseen ja kannatan sen ripeää eteenpäin
viemistä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoite 119/2009 vp on hyvin
perusteltu ja myöskin menneitten viikkojen uutisointienkin osalta
ajankohtainen. Olen itse yksi tämän lakialoitteen
allekirjoittajista, ja kysymys on asiakas- ja potilasturvallisuudesta,
jota halutaan lakialoitteella vaalia ja parantaa. Toivon, että tämä aloite
saa asianomaisessa valiokunnassa perusteellisen käsittelyn,
ja samassa yhteydessä toivon, että valiokunta
löytää myös muitakin tätä lähellä olevia
asioita, joilla parannamme potilas- ja asiakasturvallisuutta.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Tallqvistin aloitteessa
on kiinnitetty huomiota vakavaan ongelmaan, ja tätä tulisikin
huolellisesti tutkia ja selvittää, voisiko näitä vakavia
puutteita vanhustenhoidossa parantaa tässä lakialoitteessa
esitetyllä tavalla. Varsinkin vanhustenhuollossa, vanhusten
hyvinvoinnissa valvonta on keskeistä, ja jo viime syksyn tapahtumat
osoittivat selkeästi, että Valviran valvonta on
heikoista resursseista johtuen puutteellista ja haasteellista. Varmasti
on niin, että tiedonkulku on keskeistä valvonnan
onnistumisen suhteen, ja on todella hyvä, että näihin
asioihin kiinnitetään vakavaa huomiota.
Leena Rauhala /kd:
Puhemies! Olen edellä olevien puhujien kanssa samaa
mieltä, että meidän tulee taata potilaille,
asiakkaille todella hyvät palvelut ja se turvallisuus,
että he voivat luottaa meidän palvelujärjestelmäämme.
Tämä, että tietoa on annettava, vaikka
valvontaa suorittava taho ei sitä pyydä, on minusta
aivan olennaista. Luodaan sellainen lainsäädäntö,
sellainen järjestelmä, että tietoa saadaan
oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta. Ei voi olettaa niin, että Valvira saa
tiedot muualta kuin niistä yksiköistä,
joissa toiminta tapahtuu. He eivät varmasti pelkästään niitten
valvontakäyntien ja muitten myötä löydä sitä tietoa.
Se, mikä tuli esiin tästä tietojärjestelmien
keskenään yhteensopivuudesta, on tärkeää,
mutta myös se, jos ajatellaan näitä tilanteita,
mitä on ollut näissä ja jotka ovat ihan
oikeuteenkin saakka menneet, että on näitä väärinkäytöksiä ja
todella pahoja tilanteita sattunut, miten ne voidaan estää.
Meidän tulisi myös kiinnittää huomiota
koko koulutukseen sosiaali- ja terveyspalvelualoilla, henkilökunnan
koulutukseen, millä tavalla pystyttäisiin saamaan
niissä vaiheissa jo näitä asioita: mikä on
eettinen toiminta, mikä on moraali, kun persoonalla työskennellään,
että ihmiset todella kantaisivat sen vastuun ja velvollisuutensa oikealla
tavalla. Mutta nimenomaan tätä käytäntöä,
miten valvova viranomainen saa tiedot, sitä tulee tehostaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä on erittäin
vakavasta asiasta kysymys, etenkin kun tiedämme sekä sairaalalaitoksissa
että avopuolella tapahtuneista väärinkäytöksistä.
Ne ovat hyvin traagisia ja hämmentäviä tavallisen
ihmisen ja kenen tahansa näkökulmasta.
Mutta sitten tämä laki tästä.
Yksityiskohdittain sopii tätä 6 §:n
lisäystä vähän käsitellä.
Tässä puhutaan velvollisuudesta siinäkin
tapauksessa, että mahdollisesti on kyseessä asiakas
ja potilasturvallisuutta vaarantava seikka. Eli tällainen mahdollisuus
on sitten jo sellainen tilanne, joka vaatii ilmoittamisen Valviraan.
Tässä on aina tärkeätä katsoa
kuitenkin myös niin, ettei synny sellaista ikään
kuin hysteeristä tilannetta, että aletaan seuraamaan
toinen toistaan, missä mahdollisesti tapahtuu: tämä on
nyt mahdollisesti potilasturvallisuutta vaarantava seikka, kun sairaanhoitaja
tekee jotakin tai lääkäri mahdollisesti
tai joku muu ammatinharjoittaja, ja sitten olisi Valvirassa joku
iso tuomioistuin, joka katsoo, oliko tässä nyt
sitten vaarantava seikka kyseessä vai ei. Tämä "mahdollinen"-sana
on hiukan ongelmallinen mielestäni.
Se, että tähän saakka on ollut mahdollisuus
ilmoittaa potilasturvallisuutta vaarantavista seikoista Valviraan,
on tosiasia. Sehän todetaan näissä perusteluissa,
mutta sitä ei ole käytetty kylliksi. Siis tämä on
hämmentävää, kun tiedämme,
että esimerkiksi näissä niin sanotuissa
valelääkärien tai lääketieteen
valeopiskelijoiden tapauksissa on tapahtunut niin, että on
jossakin työpisteessä todettu, ettei tämä asia
ole kunnossa, sitten siitä ei ole ilmoitettu eteenpäin.
He ovat vaan, nämä lääkäriopiskelijat
tai täysin ilmaan mitään opintoja olleet
henkilöt, siirtyneet uuteen kuntaan. Ja vielä tässä tilanteessa,
kun meillä on ollut lääkäripulaa
ja syntynyt näitä vuokralääkärifirmoja,
niin niiden toiminnan kautta on myös imaistu näitä ilman
pätevyyttä työmarkkinoille hakeutuvia
ihmisiä esimerkiksi lääketieteen opiskelijoina
tai lääketieteen kandidaatteina tekemään
lääkärin tehtäviä ilman
vaadittavia kursseja. Tämä ongelma on siis olemassa,
mutta tämä "mahdollinen"-asia on sellainen, että se
avaa hyvin laajaksi tämän repertuaarin tässä.
Muuten tämä huoli on ehdottomasti paikallaan,
ja huomaan, että tämä lakialoite on päivätty
jo 26. marraskuuta viime vuonna eli silloin, kun oli vielä lääninhallituksia,
joita ei enää ole. Täällä perustelujen
kolmannella rivillä mainitaan lääninhallitukset.
Se vaan kuvaa, miten tilanne on muuttunut.
Sitten tähän valvontaan ja sen pätevyyteen.
Se ei ole ollut kovin hyvä resurssiensa kannalta lääninhallitustenkaan
olemassaolon aikana, ja nyt kun yleensä niin paljon on
Valviraan siirretty odotuksia, niin on tietysti niin, että Valviran mahdollisuudet
yleensä tähän seuraamiseen ja valvontaan
ovat varmasti suhteellisen heikot. Sinne varmasti tarvittaisiin
myös lisäresursseja, ja tämä keskustelu,
jota yhteiskunta on nyt käynyt, omalta osaltaan on kyllä nostanut
esiin nämä ongelmat, ja uskon, että ne
auttavat tähän tällaisten epätoivottavien
tilanteiden ennaltaehkäisyynkin, mitä nyt on tiedossamme
aivan liikaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Yritän olla kovasti varovainen tässä puheenvuorossani.
Minä ymmärrän niin, että kysymys
on tiedosta, havainnon tekemisestä, tiedosta, tiedonvälittämisestä ja
sitten vielä pitäisi sen ketjun johtaa johonkin
toimenpiteeseen silloin, kun ilmoitus on relevantti. Tähän
siis sisältyy se mahdollisuus, että ilmoitus on
väärä ja loukkaava jnp. Tämä on
siis hyvin monipuolinen asia.
Minua tämä henkilökohtaisesti kiinnostaa
aivan erikoisesti seuraavasta syystä: Joroisten terveyskeskuksessa
oli potilaana appiukkoni, jota hoitava lääkäri
oli tunnetuksi tullut Pekka Lantto. Hänen nimensä voi
lausua, kun asia on tuomioistuimessa jo käsitelty. Näin
minä ymmärrän. Minulla oli tilaisuus
keskustella appiukkoni hoidosta vastaavan lääkärin
kanssa. Se keskustelu oli sen laatuinen, että minä en
voi sitä nyt siteerata tässä, mutta olen
sitä siteerannut ulkopuolella pöytäkirjan
lukuisia kertoja. Se muuttaa koko tämän ilmoitushavainnon
tekemisen ja ilmoitusmenettelyn aivan toiseen avaruuteen. Nimittäin
sen jälkeen appiukkoni poistui ajasta iäisyyteen.
Siis tohtorin päätös oli sen laatuinen, että näin
tapahtui.
Tässä katsannossa minä toivoisin
hartaasti, että tämä lakialoite ei johtaisi
lainsäädännön muuttumiseen mutta
asian perusteelliseen selvittelyyn.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ehkä ajatukseni on vähän
sama, mitä ed. Pulliaisenkin. Kun katson tätä perusteluosaa
ja sitten itse tätä pykälää,
niin siinähän todella on, että on velvollisuus
viraston pyytämättä ilmoittaa. Kyllä tietysti
sitten ehkä perusteluissa tai selvityksessä, kun
tätä asiaa viedään eteenpäin,
mielestäni olennaista on, että me vältymme
niiltä vääriltä ilmoituksilta.
Se on aivan olennaista, koska kyllä me hoitoalalla työskentelevät
tiedämme, että — ovatko ne nyt sitten
"läheltä piti", miten nyt sanotaan — työtoverit
näkevät, että on tilanteita, joissa ammattihenkilö on
toiminut väärin, ja niitä otetaan ehkä puheeksi,
joskus ei oteta puheeksi, tulee vaan irtisanominen ja siirtyminen
toiseen paikkaan. Nämä ovat sillä lailla,
että niistä ei välttämättä keskustella.
Silloin, jos on tämmöinen epäily, siinä työyhteisössä pitää olla
järjestelmä ja valvonta myös, ettei ole
vaan niin, että yhtäkkiä ilmoitetaan
jonnekin Valviraan, vaan että siinä yhteisössä,
missä havaitaan ja se havainnon tekijä tietää vastuunsa
ja velvollisuutensa, kehen hän ottaa yhteyttä,
on se taso, että sieltä lähtee silloin.
Se ei saa siis sitä tarkoittaa, ettei tähän
puuttumista... Joka tapauksessa pitää vahvistaa
puuttumista, että siitä ei synny sitten sellaisia
niin kuin ikäviä seurauksia kenellekään
siinä työyhteisössä. Se on tosi
tärkeää, että se tapahtuma pystytään
käsittelemään oikeassa paikassa, ja sitten
on myös semmoinen, onko se sitten velvollisuus, mutta kuitenkin,
että tosiaan Valviran ja valvovan valtakunnallisen järjestön
myötä voidaan ilmoituksia tehdä, kun
todella tajutaan se tilanne, että on toimittu väärin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä aihepiiri on
todellakin herkkä ja ajankohtainen, ja on tietysti toivottavaa,
että mihinkään suuntaan ei tapahdu ylilyöntejä,
mutta kyllä itse pitäisin tätä ed.
Tallqvistin lakialoitteen pykälän muotoilua onnistuneena.
Perustelen sitä sillä, että jos tämä ilmoitusvelvollisuus
koskee vain niitä tapauksia, joissa potilasturvallisuuden
vaarantuminen on varmaa, niin kyllä moni vaaratilanne jää huomaamatta
ja ilmoittamatta ja myös ennalta ehkäisemättä.
Jos ajattelemme niitä tapauksia, joita viime aikoina on
julkisuudessa käsitelty, niin kenties tällä lailla
olisi pystytty ehkäisemään ja estämään
joitakin ongelmia ja jopa ihmishenkien menetyksiä, joita
on tapahtunut.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoite 120 vuoden 2009 valtiopäiviltä terveydenhuollon
ammattihenkilöitä koskien on hyvin perusteltu.
Tämä on ajankohtainen asia, mutta aloitteentekijä on
tehnyt aloitteen ennen näitä viime viikkojen uutisissa
olleita asiatietoja. Mutta tämä on perusteltu
kaikin tavoin, ja toivon, että asianomaisessa valiokunnassa
kiinnitetään huomiota siihen, että terveydenhuollon
palveluksessa on osaava henkilökunta, joka täyttää säädettävät
pätevyysvaatimukset mutta jolla ei ole myöskään
rikollista taustaa. Aloite on hyvin myönteinen, ja toivon
sille myönteistä jatkokäsittelyä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Asiaan, joka liittyy sitten, mihinkä ed.
Oinonen viittasi, näihin taustoihin, voi lisätä myöskin
tämän koulutuksen oikean laadun. Ne pitää tietysti
selvittää joka tapauksessa. Niiden tehokkuudet
eivät oikeastaan tämän lakialoitteen
kautta lisäänny. Niissä on oltu aivan
liian leväperäisiä, etenkin voisi sanoa
yksityisellä puolella mutta myös kuntapuolella.
Ne liittyvät tähän lääkärivajeeseen
osittain.
Mutta näin ehdollinen asia halutaan tuoda todellakin
esille, ja siteeraan: "- - ilmoittaa sille seikasta, joka
voi vaarantaa asiakas- tai potilasturvallisuutta, elinympäristön
tai väestön terveellisyyttä tai turvallisuutta
- -" jne. Tässä kohdin tämä hyvin
laaja, väljä mahdollisuus-termin mukaan ottaminen
on mielestäni ongelma. Jos muu henkilöstö näkee
selkeästi jonkun kollegan toimivan vaarantamalla potilasturvallisuutta,
niin se on selvää, että siihen pitää puuttua,
se puuttuminenhan on selkeä asia. Sitten taas sen mahdollisuuden
arviointi, että se arvioitaisiin Valvirassa, onko ollut
kyseessä potilasturvallisuutta heikentävä asia,
voi helposti lähteä asiakkaiden, potilaiden, omaisten
näkökulmasta liikkeelle. Niin kuin täällä ed.
Pulliainen hiukan viittasi, tietämättömyyttä ja
ennakkoluuloja jne. voi esiintyä näissä,
joten tämä pykälän muotoilu
on ehkä hiukan ongelmallinen.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Minä en nyt katso minään
ongelmana sitä, että sitä pykälää voisi
hioa, koska tämä asia on suunnattoman tärkeä ja
sehän on se kaikista tärkeintä, että tästä lähdetään
keskustelemaan, tästä lähdetään
puhumaan avoimesti, ja myös siltä kannalta minun
mielestäni se on tärkeätä, että meillä on jokaisella
hoitoalalla olevalla se velvollisuus, kun me näemme sen
kaltoinkohtelun tai minkä vaaratilanteen tahansa, mutta
nimenomaan, että myös siellä työpaikalla
olisi sellainen avoin kulttuuri, että siellä voi
puhua siitä, eihän sitä nyt heti mennä oikeuteen
missään nimessä, vaan että tulisi
tämmöinen keskusteleva ilmapiiri. Tämä asia pitäisi
pystyä puhumaan auki ihan yleisesti. Tämä koskee
meitä kaikkia. Tämä todella koskee, koska
eiväthän nyt hoitajat kaikki mitään murhanaisia, -miehiä siellä ole.
Mutta tämä on tärkeä asia, koska
näitä tapahtuu. Niin kuin juuri huomasitte, minä olen
tehnyt tämän aloitteen marraskuussa, elikkä nämä tapahtumat
lähtivät tämän jälkeen.
Kyllä näitä on ollut kautta aikojen,
ja nyt täytyy lähteä tästä keskustelemaan
ja ottaa niin kuin koppi, että näitä ei
tapahdu enää, koska yhtäkään
tällaista ei saa enää tapahtua.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen, oli hyvä puheenvuoro.
Minullekin selvisi tämä mahdollisuuskysymys: niin
kuin sanoitte, sehän on tietysti noissa perusteluissakin viimeisessä kappaleessa,
että "mahdollisesti vaarantavasta seikasta". Te kiinnititte
tähän huomiota, että sitten tuossa pykälämuutoksessa
on tämä sana "voi". Ne ovat varmasti ... Ed. Tallqvist,
lakialoitteen tekijä, jo käytti puheenvuoron,
mutta jäin miettimään vaan sitä,
miten tällä hetkellä tässä lainsäädännössä on
tämä tietojen antaminen. Ymmärsin hyvin
sen, mitä ed. Tallqvist tarkoitti, että tähän
probleemaan, tähän ongelmaan, nyt todella puututaan.
Silloin sitten tämän eteenpäinviemisessä tosiaankin
on tärkeää, mikä on nykyinen
lainsäädäntö tietojen antamisessa,
millä tavalla se on siinä pykälässä tällä hetkellä ja mitkä ovat
ne sanamuodot, millä me saamme sen asian, mitä ed.
Tallqvist tässä korostaa, ainakin selkeästi
esille, että tällä lainsäädännöllä velvoitetaan,
jos tällaisia tilanteita siellä käytännön
toiminnassa selkeästi havaitaan ja varmasti ihan pieniäkin
tilanteita, koska ne voivat aiheuttaa suurempia jatkossa, jos ei
niihin puututa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin ed. Tiusanen, itse näen,
että tämä pikemmin suojaa henkilöstöä ja
antaa selkänojaa niille, jotka havaitsevat epäkohtia,
ovat epävarmoja siitä, onko todellisesta potilasturvallisuuden
vaarantamisesta kysymys, mutta joita kuitenkin asia vaivaa. Silloin
he tietävät, että heillä on
tästä velvollisuus ilmoittaa eteenpäin
eikä tule sitä työyhteisön sisäistä ongelmaa,
että täytyisi olla täysin varma tieto
ennen kuin saa tai voi lähteä ilmoittamaan. Jos
tämä velvoite on ilmoittaa tilanteista tai seikoista,
jotka voivat vaarantaa potilasturvallisuutta, elinympäristöä tai
väestön terveellisyyttä, niin uskon,
että kynnys tehdä ilmoituksia madaltuu, ja eihän
siinä todellakaan vielä mistään
rikosilmoituksesta ole kysymys. Valvira voi sen jälkeen
asiaa selvitellä ja todeta, että ei potilasturvallisuus
vaarannu, mutta asia on kuitenkin selvitetty.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti meillä on samat päämäärät,
tavoitteet: parantaa potilasturvallisuutta. Mutta kun näissä perusteluissa
puhutaan yleensä mahdollisuudesta, "mahdollisesti vaarantavasta
seikasta", niin tästä ehdollisuudesta ajattelen
niin, että on olemassa aika tavalla sellaisia seikkoja,
jotka tämän pakottavan määräyksen
jälkeen sitten vietäisiin Valviraan, joita ei
välttämättä pitäisi
viedä.
Sitten tämä toinen puoli, mihin ed. Räsänen viittaa,
että se antaa selkänojaa, rohkeutta, koska täytyy
joka tapauksessa ilmoittaa: kyllä tämä nykyinenkin
käytäntö toimisi, jos olisi oltu aktiivisempia
tai oltaisiin aktiivisempia. Nyt todella tämä julkinen
keskustelu varmaan aktiivisuutta lisää.
Ihan oma kokema, joka on siltä ajalta, kun päivystin
sairaalassa: Keskiyön maissa eräällä osastolla,
jonne menin sitten päivystävänä lääkärinä, paikalla
ollut sairaanhoitaja löi potilasta, kolautti oikein kunnolla,
siis ihan kädellä vaan, nyrkillä. Olisiko
se pitänyt ilmoittaa Valviraan? Hän oli ylirasittunut,
siis tämä sairaanhoitaja, stressaantunut, ja hän
teki sen tällaisena niin kuin reaktiona. Kun potilas veti
täkkiä päälleen tai ei tehnyt niin
kuin hän olisi toivonut, niin hän iski potilasta
nyrkillä. Se oli varmasti eettisesti väärin.
Se oli potilasturvallisuutta uhkaavaa. Ei ehkä enää ollut
tällainen "voi"-sanakaan siinä, vaan se oli suoraan
uhkaavaa. Mutta olisiko se ollut ilmoituksen väärtti,
kun ottaa huomioon ympäristön ja tilanteen, missä se
syntyi, ja sen, että se ei kuitenkaan ollut niin vahva
lyönti, että siinä nyt olisi luuta tai
muuta mennyt, ja hento nainen oli lyöjä?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää täysistuntoa
yhtään ylimääräisellä sekunnilla.
Mutta kun on keskustelua kuullut, on tullut mieleen eräänlainen
käyttäytymismahdollisuus tässä asiassa:
lakialoite kun tulee valiokuntaan, niin siitä pyydettäisiin
asianomainen lausunto ministeriöstä ja sen jälkeen
tehdään mietintö, jossa ehdotetaan lakialoite
hylättäväksi, mutta ponnella pannaan
tutkittavaksi tämä asia. On tämä sen
verran monimutkainen juttu, että sillä tavalla
se joka tapauksessa, kun tämä on akuutti asia
yhteiskunnassa tällä hetkellä, tulisi kuitenkin
perusteellisesti selvitetyksi.
Keskustelu päättyi.