4) Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain muuttamisesta
Tarja Tallqvist /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettu
laki koskee toimenpiteitä tilanteessa, jossa ammattitoiminnassa
on tehty rikos. Voimaan tulevan lain mukaan Valvira voi ryhtyä toimenpiteeseen,
jos ammattihenkilö on tuomittu ammattitoiminnassaan tehdystä rikoksesta
vankeusrangaistukseen. Laillistetulta ammattihenkilöltä voidaan
tällöin poistaa määräajaksi
tai, jos asianhaarat ovat erittäin raskauttavat, lopullisesti
ammatinharjoittamisoikeus, samoin myös luvan saaneelta
ammattihenkilöltä tai nimikesuojatulta ammattihenkilöltä.
Valvira voi hoitaa terveydenhuollon ammattihenkilöiden
toiminnan valvontaa vain, jos se saa riittävästi
tietoa. Mutta tänä päivänä,
niin kuin tässä on keskusteltu laajasti, on juuri
tämä tiedonsaantiongelma. Siinä on hirveän
paljon tätä pelkoa, että hoitajat eivät
uskalla kertoa, jos he näkevät jotain. On myös
pelkoa siitä, että mustamaalaa turhan takia jonkun,
niin kuin täällä on keskusteltu. Mutta
kyllä sen ykkösasian aina täytyy olla
sen potilaan, sen asiakkaan turvallisuus. Se on aina se kaikista
tärkein.
Niin kuin nyt viime aikoina on ihan selvästi tullut
ilmi, eivät sairaalat, hoivalaitokset eivätkä apteekitkaan
aina välttämättä ilmoita havaitsemistaan
virheistä ja erheistä. Mutta sitten, kun nämä rikokset
on saatu julki ja tekijät vastuuseen, niin lain mukaan
tuomioistuimen tulee viipymättä lähettää jäljennös
ammattitoiminnassa tehdyn vankeustuomioon johtaneen rikoksen tuomiosta
Valviralle.
Tässäkin on havaittu hidastelua. Potilasturvallisuuden
kannalta on ongelmallista, että käräjäoikeuden
on ilmoitettava vain työn yhteydessä tehdystä rikoksesta
ja vain rikoksesta, josta on tuomittu vankeusrangaistukseen. Ilmoitusvelvollisuus
ei koske muussa kuin ammattitoiminnassa tehtyjä rikoksia
eikä ammattitoiminnassa tehtyjä rikoksia, joista
on seurannut vain sakkorangaistus. Nämä sakkorangaistukset
tulevat usein juuri näistä lääkevarkauksista
ja humalassa tai päihteissä työssä olemisesta.
Koska ammattitoiminnan käsite on tulkinnanvarainen,
ilmoitusvelvollisuuden laajentamista olisi syytä harkita.
Ammattitoiminnan käsite jättää ilmoitusvelvollisuuden
ulkopuolelle myös sairaalassa tapahtuvat muut kuin ammattitoimintaan
liittyvät rikokset, joista tuomitaan vankeusrangaistus,
vaikka rikokset osoittaisivat henkilön sopimattomaksi terveydenhuollon
ammattihenkilöksi. Nyt kun hoitohenkilöstöstä on
huutava pula, työnantajilla on kiusaus katsoa asioita läpi
sormien: saatetaan vähätellä tekoja.
Mutta myös sakkorangaistukset voivat osoittaa henkilön
sopimattomaksi tehtäväänsä.
On mahdollista, että ilmoitusvelvollisuuden laajetessa
koskemaan myös sakkorangaistuksia ilmoitusten määrä ja
samalla virheiden määrä kasvaa. Terveydenhuollon
ammattihenkilöiden oikeusturvan vuoksi on pyrittävä virheettömyyteen,
mutta tärkeintä on kuitenkin turvata potilaiden
asema siten, etteivät heitä hoida henkilöt,
jotka eivät ole hoitotyössä tarvittavan
luottamuksen arvoisia.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
"Muu kuin ammattitoiminnassa tehty rikos
Jos terveydenhuollon ammattihenkilö on tuomittu vankeusrangaistukseen
ja tuomioistuimen päätös on saanut lainvoiman
ja jos rikokseen liittyvistä asianhaaroista on havaittavissa,
ettei hän ole sen luottamuksen arvoinen, jota hänen
tulee nauttia, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
voi ryhtyä 27 §:ssä tarkoitettuihin
toimiin."
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakialoitteen
tavoite on sama kuin tuon edellisenkin lakialoitteen eli potilasturvallisuuden
parantaminen. Pidän tätäkin aiheellisena. Kun
nyt viime aikoina on julkisuudessa ollut näitä tapauksia,
joissa terveydenhuollon ammattihenkilöä on joko
syytetty tai epäilty tai tuomittu näistä potilaisiin
kohdistuvista henkirikoksista, on käynyt ilmi, että siellä taustalla
on ollut näitä lievempiä rikoksia, esimerkiksi
lääkevarkauksia ja tuhopolttoyrityksiä ja
muita rikoksia, jotka eivät ole johtaneet varsinaiseen
vankeusrangaistukseen, mutta jotka ovat ikään
kuin ennakoineet näitä vakavampia rikkomuksia.
Sen vuoksi pidän perusteltuna sitä, että tässäkin
potilasturvaa tältä osin parannettaisiin, että olisi
mahdollisuus nopeammin tarttua näihin tilanteisiin, joissa
terveydenhuollon ammattihenkilö käyttäytyy
sopimattomalla tavalla ja tekee ammattitoiminnassa rikoksia tai
sitten muussa elämässään ammattitoiminnan
ulkopuolella syyllistyy vakaviin rikoksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Tämä 27 a § on
tietysti ihan luonnostaan näin. Näin pitäisi
olla etenkin vakavissa rikoksissa, kuten ed. Räsänen
toteaa. Osinhan näin varmasti tapahtuukin, että nämä otetaan
huomioon sitten esimerkiksi henkilön sopivuuden määrittämisessä,
soveltuuko hän tähän ammattitoimen harjoittamiseen.
Se on mielestäni selvää.
Mutta se, mikä tässä on ongelma,
on tiedonkulku. Tiedonkulku voi olla aika katkonaista, ja siihen
pitäisi saada parannus.
Ed. Tallqvistin lakialoitteessa 120/2009 vp pidän
ihan perusteltuna sinänsä tätä huolta,
mutta hän itse tässä puhui jälleen
tästä hoitajien tuntemasta pelosta, ei uskalleta
puhua asioista työpaikalla. Aikaisemmin tänään
hän puhui jopa potkuista, jotka hän on itse kokenut,
puhui omasta kokemuksestaan. Nehän ovat todellakin kyseenalaisia
asioista, jos kysymyksenä on kuitenkin keskustelu epäkohdista
ja niistä kertominen. Silloin voi tietysti katsoa sen työyhteisön
terveyteen, onko siellä jotain vinossa, jos ei pystytä työyhteisössä avaamaan
näitä keskusteluja.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tallqvistin lakialoitteen perustelut
ovat mielestäni hyvin kattavat ja nostattavat oikeita,
hyviä, tärkeitä asioita esille. Potilasturvallisuuden
kannalta on ongelmallista, että käräjäoikeuden
on ilmoitettava vain työn yhteydessä tehdystä rikoksesta
ja vain rikoksesta, josta on tuomittu vankeusrangaistukseen. Täällä edellä esimerkiksi
ed.
Räsänen toi esiin nämä pienemmät
rikokset, koska siinä jo voidaan todeta luottamuksen menneen
näissä pienemmissäkin ja muissakin.
Toinen on tämä, kun Helsingin käräjäoikeus totesi
toukokuussa ilmoitusvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä,
että ammattitoiminnan käsite on tulkinnanvarainen,
joten siitä johtuen ilmoitusvelvollisuuden laajentamista
voitaisiin harkita. Nämä ovat mielestäni
jo selkeitä perusteita sille, että olisi vietävä tätä lakia
eteenpäin ja otettava hyvin vakavasti tämä aloite.
Olen samaa mieltä siitä, mitä ed.
Tiusanen tuossa sanoi ja mitä ed. Räsänenkin
nosti esiin työyhteisöjen tilanteesta, että ei
puhuta näistä asioista, joita havaitaan, huomataan
ja joita siellä tapahtuu. Ilmoitukset Valviraan ovat tärkeitä, mutta
kyllä tietenkin se, että saataisiin nämä pelot
ja puhumattomuudet työyhteisöstä pois.
Tuossa edellä edellisen lakialoitteen kohdalla, ed.
Tiusanen, kun kerroitte siitä tilanteesta yöllä, hoitajan
lyömisestä, niin mielestäni ne ovat sellaisia
tapauksia, ettei niitä voi jättää siihen,
vaan ne ovat myös työnjohdollisia kysymyksiä.
On mietittävä, mitkä ovat ne mahdollisuudet
paitsi irtisanomiseen ja työn järjestelyihin ja
puuttumiseen, muutkin kuin nämä, jotka sitten
näissä aloitteissa on nostettu tärkeinä asioina.
On otettava myös sen työyhteisön työnjohdolliset
kysymykset hyvin vakavasti, että niitä kehitettäisiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti kommenttina, että laki
on siis säädetty vuonna 1994 valtiopäivillä,
jos ymmärrän oikein, ja tässä esitetään
nyt tätä ilmoitusvelvollisuutta ja tietopohjaa
laajennettavaksi. Elikkä toisin sanoen, minä ymmärrän,
että silloin perusteena on se, että se tietokanta
on oikea, ajantasainen ja sanotaanko "erehtymätön"
elikkä persoonat ovat oikeat, koska samannimisiä henkilöitäkin
on. Kun on laajasta ammattikunnasta kysymys, niin on samannimisiä henkilöitä,
elikkä sosiaaliturvatunnusten on oltava kunnossa.
Tässä katsannossa, aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja, vaikkei tämä nyt kyselytunti
olekaan, olettehan te selvittänyt tämän
puolen, että tämä puoli on asianmukaisessa
kunnossa ja siis selvä muutos siihen tilanteeseen, joka
oli vuoden 1994 valtiopäivillä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kommentoisin heti tähän
ed. Pulliaisen kysymykseen, ed. Tallqvist voi varmaan täsmentää, mutta
kyllähän Valviralla, jolla on nyt tämä Terhikki-rekisteri
näistä terveydenhuollon ammattihenkilöistä,
kyllä heidät on siellä yksilöity.
Esimerkiksi Päivi Räsänen -nimisiä lääkäreitä on
ainakin yksi toinenkin kuin minä, ja kyllä meidät on
sinne ihan täsmällisesti yksilöity. Jokaisella on
se oma sv-tunnuksensa, josta voidaan henkilö todeta, kenestä on
kysymys, koska samannimisiähän terveydenhuollon
ammattihenkilöitä todellakin on.
Ajattelen, että terveydenhuollon työssähän rekrytoijan
kannalta on erittäin ongelmallista se, kun hän
joutuu ottamaan vastuun tästä työntekijästään
ja työntekijän tekemisistä, että työnhakijan
taustoista, aika vakavistakaan rikkomuksista ei saa tietoa, jos
työntekijä ei itse niitä aktiivisesti
tuo esiin. Ja todellakin, kyllä se silloin on ongelmallista,
jos tilanne on se, niin kuin se tällä hetkellä on,
että käräjäoikeudella on ilmoitusvelvollisuus
vain sellaisista työn yhteydessä tapahtuneista
rikoksista, joista tuomitaan vankeusrangaistukseen. Eli nämä sakkorangaistuksella
selvitetyt työn yhteydessä tehdyt rikokset eivät
tule tietoon eivätkä myöskään
sellaiset vankeusrangaistukseenkin johtaneet rikokset, jotka ovat
tapahtuneet työn, tämän ammattitoiminnan,
ulkopuolella, vaikka ne kenties olisivat vakavia henkirikoksia tai
sellaisia rikoksia, jotka todellakin vaikuttaisivat esimerkiksi
siinä rekrytointitilanteessa. Sen vuoksi edelleen pidän
tätä perusteltuna.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
lakialoite on hyvin perusteltu potilasturvallisuuden kannalta, ja
nimenomaan, kuten ed. Päivi Räsänen toi
esille, juuri työhönottovaiheessa, jotta voi olla
varmuutta, minkälaista henkilöä ollaan
työhön ottamassa, tarvitaan selvyys näihin
tilanteisiin. On ilman muuta selvää, että henkilö,
jolla on epäedullisia asioita itsestään
tiedossa, peittää ne eikä halua tuoda
esille.
Ed. Tiusanen toi käytännön hoitotyössä lääkärinä kokemansa
tilanteen esille. Minä uskon, että tuossa käytännön
tilanteessa on varmasti lääkäri Tiusanen
tiennyt menettelyn, joka on ollut kaikkein paras. Asioita voidaan
terveen järjen käytöllä hoitaa
myöskin paikalla ja sopia ja keskustella ohjaten, neuvoen,
opastaen, eikä kaikkea vähäistä tarvitse
tuommoisiin rekistereihin viedä, mutta silloin, kun siihen
on aihetta, ne tulee sinne saattaa.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Tästä rekrytoinnista. Itse
asiassa ed. Päivi Räsänen teki aikoinaan
näistä lasten kanssa työskentelevistä lakialoitteen,
että heillä täytyy olla, kun he tulevat
rekrytointitilaisuuteen, rikosrekisteriote, josta näkee,
onko heillä pedofiili- tai näitä tuomioita.
Ensimmäinen lakialoite, jonka tein päästyäni tähän
taloon, oli samanlainen, että vanhusten, vammaisten ja
mielenterveyspotilaiden kanssa työskenteleviltä vaadittaisiin
aivan samanlainen rikosrekisteriote ja se velvoittaisi työnantajia yhtä lailla
kuin tätä työhön tulevaa. Elikkä se
olisi yhtä lailla paperi papereiden joukossa: jos ei siellä ole
mitään merkittävää,
silloinhan se ei ole yhtään mitään,
ja jos siellä on jotain, niin harvempihan varmaan hakee.
Minä en tiedä, elääkö tämä aloite
enää yhtikäs missään,
mutta se sopisi mielestäni hurjan hyvin tähän
näiden kahden lakialoitteen kyytipojaksi, koska se varmasti
turvaisi kovin monen asian.
Sitten minä haluan ihan tähän ed.
Tiusasen lyömishommaan kyllä puuttua, että tavallaan
väsynyt hoitaja menettää hermonsa, mutta
väsynyt hoitaja ei saa lyödä, vaikka
hän olisi kuinka hento ja pieni. Ei se lyönti
satu välttämättä fyysisesti,
mutta se sattuu sieluun. Se sattuu, se aiheuttaa pelkoa. Potilasta,
vanhusta ei lyödä. Silloin hoitajan täytyy
päästää jonnekin huilimaan.
Ei saa lyödä koskaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tuo esimerkki, mihinkä ed. Tallqvist viittasi,
oli tuossa aikaisemman esityksen yhteydessä, mutta toteaisin
siihen kuitenkin vaan sen, että tuon tyyppinen asia on
selvitettävissä, niin kuin täällä ed. Rauhalakin
viittasi, työpaikalla, työpaikan välisissä keskusteluissa
ja työnohjauksella ja mahdollisesti muilla toimenpiteillä,
mutta ehkä ei kuitenkaan Valviraan olisi tarvinnut ilmoittaa.
Keskustelu päättyi.