5) Laki sähkömarkkinalain muuttamisesta
Johanna Karimäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lähes kaikissa Euroopan maissa,
vaan ei Suomessa, sähkön kuluttajan on mahdollista
syöttää itse tuottamaansa sähköä sähköverkkoon
saaden siitä kohtuullista korvausta. Tämä edistää asukkaan
tai taloyhtiön mahdollisuutta lisätä omaa
energiantuotantoaan kulutuspisteissä. Kyseessä on
sähköntuotanto, joka on tyypillisesti teholtaan
alhainen ja useimmiten tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä,
kuten aurinkoenergialla ja pientuulivoimalla. Kotivoimaloiden ostajat
hyötyisivät, jos verkkoon syötetyn ylimääräisen
energian voisi netottaa eli vähentää omasta
sähkölaskustaan. Kompensaatio paikallisen sähkön
tuottajalle kannustaisi sähkönkulutuksen reaaliaikaiseen
mittaamiseen ja myös kannustaisi asukkaita uusiutuvan energian hyödyntämiseen.
Olisi perusteltua lisätä pienimuotoisesti
tuotetun energian osuutta sähköjärjestelmässämme. Erityisesti
aurinkoenergian odotetaan olevan kannattavimmillaan integroituna
rakennusten rakenteisiin, kuten julkisivuihin tai ikkunoihin. Pientalojen
asukkaat ja kerrostaloyhtiöt voisivat asentaa tuulimyllyjä katoilleen.
Samalla ilmastonmuutoksen torjunta tehostuu. Hyöty ulottuu myös
työllisyyteen. Konepajoille ja teknologiateollisuuteen
saadaan työtä, myös laitteiden asentajille
saadaan työtä. Muutos onkin tehtävä sähkömarkkinalakiin.
Tässä lakialoitteessa esitetään
80 prosentin kompensaatiota paikallisen sähkön
tuottajalle, mikä kannustaa sähkönkulutuksen
reaaliaikaiseen mittaamiseen ja myös kannustaa asukkaita uusiutuvan
energian hyödyntämiseen paikallisesti.
Pienessä mittakaavassa hajautetusti kulutuspisteessä tuotetun
sähkön kilpailukykyä parantaa sähkön
siirron kustannusten puuttuminen, mikä tekee siitä edullista
tavallisille kuluttajille. Käytettävä energianlähde
ei yleensä kuitenkaan kata koko kiinteistön energiantarvetta,
joten osaksi sähkö otetaan tavalliseen tapaan
verkosta. Toisina aikoina talo on kuitenkin yliomavarainen sähkön
suhteen, jolloin luontevaa on, että ylijäämäsähkö syötetään
verkkoon. Sähköverkon haltijalla on velvollisuus
ottaa tuotanto verkkoonsa, mutta nykyisin siitä ei tarvitse
maksaa käypää korvausta. Tilanne voi
siis olla pahimmillaan se, että talo tuottaa enemmän
sähköä verkkoon kuin sieltä ottaa,
mutta joutuu silti maksamaan verkosta ottamansa sähkön.
Tämä epätasapaino on paitsi terveen järjen
ja oikeustajun vastaista myös tehokkaasti kehitystä jarruttavaa. Mekanismin
on syytä olla yksinkertainen, jotta vältytään
sähköyhtiöiden ja kuluttajien väliseltä neuvottelubyrokratialta,
kirjavilta käytännöiltä ja oikeusriidoilta.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan lisättäväksi sähkömarkkinalakiin
pykälä, jossa verkon haltijan on järjestettävä mittaaminen
siten, että kulutuspisteessä olevan sähköntuotannon
siirtäminen verkkoon on mahdollista mitata. Kuluttajan pientuotannosta
syntyvä mittauspisteen yli nettomääräisesti
verkkoon siirtyvä sähkö on vähittäismyyjän
ostettava 80 prosentilla vastaavasta myyntitariffin mukaisesta hinnasta.
Toisaalta korvattava osuus voisi olla suurempikin kuin 80 prosenttia,
ja sitä on syytä vakavasti harkita. Laki on kuitenkin
kirjoitettava yksiselitteisesti, koska asiaa ei voi jättää kuluttajan
ja myyjän välisen sopimisen varaan, vaan tarvitaan
selkeä, epäbyrokraattinen ja oikeudenmukainen
järjestelmä.
Pientuotannosta on myös sähköjärjestelmälle ulkoishyötyjä,
joita on vaikea hinnoitella mutta jotka pitäisi ottaa päätöksenteossa
huomioon. Tuotannon hajautuminen verkkoon vähentää suurten
sähköhäiriöiden vaaraa. Yhdysvalloissa on
arvioitu, että maan koillisosassa vuonna 2003 ollut suuri
sähkökatkos olisi ollut huomattavasti epätodennäköisempi,
jos alueella olisi ollut hajautetusti muutama sata megawattia pientuotantoa.
Myös sähkön siirtohäviöiden
määrä pienenee, kun jakeluverkossa lähellä kulutuspistettä on
tuotantoa.
Lähisähköstä voi helposti
tehdä energiatrendin. Kuluttaja ei olisi tulevaisuudessa
pelkästään sähkön kuluttaja,
vaan jokainen voisi olla halutessaan myös sähkön
tuottaja. Esimerkiksi Tanskassa tuetaan yksittäisten kansalaisten
asentamia pientuulivoimaloita, ja niiden yleistymisen on arveltu
vaikuttaneen siihen, että yleinen mielipide tuulivoimalle
on myönteinen. Se on vauhdittanut myös isojen
hankkeiden syntyä, ja Tanska onkin yksi tuulivoiman suurtuottajamaita.
Kaikki pienet askeleet ovat tärkeitä ilmastonmuutoksen
torjunnassa. Ilmastonmuutos on suuri uhka jälkipolvien
hyvinvoinnille ja planeetta Maan tulevaisuudelle. Ilmastonmuutosta
on torjuttava konkreettisin toimin jo nyt, eikä vain siirtää strategioita
ja päästövähennysprosentteja vuosiksi
eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän voi vain sanoa, että taidatkos
sen sen selkeämmin perustella, kun ehdotus on tämän
sisältöinen ja johtopäätös
on sellainen, joka tehtiin jo tämän istuvan hallituksen
hallitusneuvotteluissa vajaat kolme vuotta sitten. Juuri näillä perusteilla
käytiin läpi eurooppalaiset esimerkit, Tanskat ja
Saksat jnp. Saksasta tuotettiin tänne huippuasiantuntija
hallitusneuvotteluihin kertomaan, millä tavalla asia on
käytännössä järjestetty
Saksassa, ja myöskin oli hallitusneuvotteluissa pöydällä Saksan
laki, joka on juuri tämän idean mukainen.
Elikkä nimiä on kerätty alle, ainut
on se vaan, että se hallituksen esitys puuttuu, joka on
luvattu antaa siis viimeistään näillä valtiopäivillä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Johanna Karimäen tekemä ja
useiden edustajien allekirjoittama lakialoite on erittäin
hyvä, ja toivon, että tämä johtaa
näillä valtiopäivillä hallituksen
sopimuksissaan tekemään hallituksen esitykseen,
jotta asiassa päästään eteenpäin.
Minua lämmittää suuresti tämä aloitteen
idea, koska itse olen hamassa nuoruudessani, lukiolaisena, tehnyt
sähköä koskessa pienvoimalalla. Tosin
täytyy sanoa, että kun vähän
systeemit jäätyivät, niin kyllä siellä helmikuun
ankarilla pakkasilla öljylamppukin tutuksi tuli. Mutta
idea omasta sähköntuotannosta, joka toimi, on
erittäin hyvä.
Tietysti tässä täytyy sitten valvoa
se, että sähkö, jota yksityiset tuottavat
yleiseen sähköverkkoon, on juuri sitä sähköä,
mitä tuossa verkossa annetaan, että sähkön
laatu täyttää ne kriteerit, mitä sille
annetaan. Tämä on hyvin keskeinen asia, mutta
tässä on ihan puhtaasti vain teknisestä asiasta
kysymys.
Todellakin, sähköverkkoa on meillä maassa hyvin
paljon, myös hyvin harvaanasutuille seuduille, ja siellä ovat
monet mahdollisuudet tuottaa sähköä,
aivan kuten täällä aloitteen perusteluissa
tuodaan esille. On nämä tuulivoimat, aurinkoenergiamahdollisuudet,
mutta minä tuon esille edelleen tämän
pienvesivoiman. On monia koskia, joissa on ollut jo toissa vuosisadalta
lähtien mylly. Sitten niissä on ollut ehkä sahalaitosta,
on ollut jotain sähköntuotantoa, niin kuin tuossa
tapauksessa, mihin itse viittasin, missä sähköä olen
tehnyt. Minusta se olisi suorastaan tietyn kulttuurihistoriankin
vaalimista, että niissä olisi tuommoisia pienvoimaloita — kaikki
tietysti niin tehden, että se sopeutuu hyvin maisemaan,
luontoon, kala- ja raputalouteen jne. Kaikki nämä ovat
varmasti toteutettavissa.
Samoin näkisin harkittavaksi vielä aloitetta hieman
laajemmalti, että otettaisiin huomioon mahdollisuudet puuenergiasta
kaasuttamalla aivan metsässä, vaikka täysin
asumattomalla seudulla, tuottaa sähköä siirrettävilläkin
laitteilla, koska siellä metsän keskellä saattaa
kulkeakin sähköverkkoja. Silloin voitaisiin sähkö liittää laajempaan
verkkoon.
Koen tämän erittäin hyväksi
paitsi itse sähkön tuotannon kannalta nimenomaan
häiriötilanteitten kannalta. Silloin jos vaikkapa
ydinvoimala syystä tai toisesta on poissa käytöstä tai
merkittävät verkkohäiriöt syystä tai
toisesta tapahtuvat, olisi hyvin tärkeä asia,
että verkkoon saadaan kuitenkin sähköä.
Tämän vuosituhannen alkupuolella oli niitä monia
myrskyn aiheuttamia sähkökatkoksia kautta maan,
joissa jopa vuorokausia kesti, ennen kuin saatiin verkkoon sähköä.
Silloin aggregaatit olivat hyvin kysyttyjä laitteita käyttämään
vaikkapa lypsykoneita, lämmityslaitteita ja kaikkea muuta,
mihin sähköä tarvitaan. Silloin olisi
erittäin hyvä, että olisi jonkunlaista
sähkömäärää saatavissa
verkkoon. Tietyllä säännöstelyllä voitaisiin
elintärkeitä toimintoja laajamittaisenkin sähkökatkoksen
aikana hoitaa. Esimerkiksi matkapuhelimet tarvitsevat tietyin välein
aina sähköä, lankapuhelinverkko on paljolti
maaseudulla haja-asutusalueella kadonnut. Viestiliikenteenkin osalta
jo tarvitaan tietyt määrät sähköä.
Näen tämän erittäin hyvänä aloitteena
paitsi normaalina aikana vihreän sähkön
edistämiseksi suomalaiseen sähkösaaviin,
jos tuota kuvausta käytän, mutta myöskin
poikkeusolojen varalta, olivatpa ne mistä syystä tahansa.
Tällä parannetaan kotimaista sähkön
huoltovarmuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Johanna Karimäki on tehnyt asiallisen
ja hyvän aloitteen, tämä LA 124/2009
vp on kannatettava. Tämän lakialoitteen arvoa
ei vähennä se, että se on hallitusohjelmassa,
niin kuin ed. Pulliainen myös kertoi tämän.
Se on hyvää aktiviteettia. Tämän
lakialoitteen esittely oli tyylikäs, ja mielestäni
on erittäin hyvä, että ed. Karimäki
viittasi planeetta Maa -käsitteeseen eli tähän
meidän planeettamme tulevaisuuteen. Tällä hetkellähän
se on ilmastonmuutoksen kourissa, ja valtiot ja niiden johtajat
eivät ole pystyneet asiaa sopimaan edes niin, että olisi
jonkunlainen näköala tulevaisuuteen, jolla ilmastonmuutosta
pystytään keskitetysti, sitovasti, sopimuksin
hillitsemään.
Tämä ajatus siitä, että voidaan
tällä tavalla sähkömarkkinalakia
muuttamalla, niin kuin tämä lakialoite kertoo,
tällä nettomittausperiaatteella, myös
myydä sähköä, ei vain kuluttaa
sitä, on tietysti erittäin tärkeätä nimenomaan
tässäkin näkökulmassa, minkä ed.
Oinonen otti esille. Tällä hetkellä on
näiden suurten yksiköiden filosofia ja suuria
ydinvoimalayksiköitä halutaan maahan rakentaa.
Ne ovat haavoittuvia. Jos ne valmistuvat, milloin valmistuvat, niin
ne ovat aina kuitenkin tällainen energiakeskittymä,
haavoittuva, ja kun ne pysähtyvät, niin entäs
sitten. Siinä mielessä juuri se, että on
sähköntuotanto hajautettu, on tärkeätä,
ja tämä esimerkki Yhdysvalloista ja siellä vuonna
2003 olleesta sähkökatkoksesta on tässä kuvaava.
Keskustelu päättyi.