Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Perustuslakikomitea jätti eilen mietintönsä hallitukselle.
Tähän komiteanmietintöön sisältyy
peräti kolme eriävää mielipidettä,
ja syynä on se, että komitean enemmistö haluaa
vähentää presidentin mahdollisuutta tehdä itsenäisesti
päätöksiä erityisesti kansainvälisissä asioissa.
Komitea haluaa, että presidentin päätöksenteko
sidotaan pääministerin, hallituksen ja eduskunnan
alle. Kysynkin nyt:
Aiotteko viedä eteenpäin näin erimielistä asiaa,
kun yleensä tuoreeseen perustuslakiin ei lähdetä tekemään
esityksiä, jotka eivät ole suuresti hyväksyttyjä ja
laajalti yksimielisiä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin eilen luovutustilaisuudessa
kerroin, lausuntokierroksen jälkeen tämän
hetken aikataulu on, että huhtikuussa eduskunta saa käsiteltäväkseen
hallituksen esityksen perustuslain muutoksista.
Ehkä on kuitenkin hyvä kerrata, että jo
voimassa olevassa perustuslaissa tasavallan presidentin päätöksenteko
ulkopolitiikassa tapahtuu yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa,
ja tältä osin mitään erityisen
radikaalia siinä ajatuksessa, että yhteistoiminta
on se keskeisin asia, ei ole esitetty tapahtuvaksi.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä komitean esitys kyllä olennaisesti
muuttaa sitä nykyistä päätöksentekoa,
koska tällä hetkellä presidentti ei ole
sidottu toisella käsittelykerralla hallituksen esitykseen.
Komiteassa erityisesti hallituspuolueiden edustajat vahvasti painottivat
parlamentarismia, mutta käytännössähän
päätöksenteko täällä eduskunnassa
tapahtuu niin, että hallituspuolueiden ykkösministerit
komentavat kansanedustajat riviin, ja aina kun hallitus niin haluaa,
eduskunta antaa tukensa. Ei ole parlamentarismia se, että eduskunnan
täytyy nauttia hallituksen luottamusta. Niinpäin
se ei kuulu mennä. Ja ihmettelen myös tätä,
kun sanotaan, että kansanvaltaa lisäisi presidentin
vallan poisvieminen erityisesti kansainvälisistä asioista.
Kysynkin: Kumpi edustaa paremmin kansanvaltaa, kansan suoraan valitsema
presidentti vai pääministeri, joka valitaan keskustan
tupailloissa?
Oikeusministeri Tuija Brax
Herra puhemies! Komitean esityksessä on hyvin loogisesti lähdetty
suomalaisen parlamentarismin ja suomalaisen demokratian perusprinsiipeistä.
Eduskunta on lainsäätävänä elimenä ja
budjettiosassa kaikista tärkein. Eduskunnan rooli on keskeinen ja
sen rooli vahvistuu entisestään. Kun Suomi liittyi
Euroopan unioniin, silloin hyvin laajasti ajateltiin, että sitä toimeenpanovaltaa
ja osittain myös lainsäädäntövaltaa,
joka siirtyi sinne, pitää voida kontrolloida eduskunnasta
käsin, ja jo silloin muun muassa perustuslakivaliokunta
yksimielisesti totesi, että se tarkoittaa sitä,
että pääministerin ja valtioneuvoston
toimia EU:ssa pitää voida kontrolloida eduskunnasta
käsin, ja tältä osin se koskee kaikkea
EU-politiikkaa, myös sitä EU-politiikkaa, joka
koskee ulkopolitiikkaa. Tämä linjaus tehtiin jo
vuonna 2000, ja nyt komitea vahvistaa tämän linjauksen
vieläkin selkeämmäksi.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tällä vaalikaudella
vähän valikoidusti käyttänyt
tätä parlamentaarista valmistelutyötä,
mutta meillä on eräitä erittäin
huonoja kokemuksia siitä, että on tehty parlamentaarinen
työ ja sen jälkeen hallitus on laittanut sen roskakoriin,
pyyhkinyt pöytää. Näin kävi
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan osalta, jossa ed. Korkeaojan työryhmä teki
erittäin arvokkaan täysin yksimielisen ehdotuksen,
ja hallitus, ilman että edes kertoi etukäteen,
laittoi tämän uusiksi turvallisuuspolitiikan linjanmäärittelyjen
ja myös Puolustusvoimain kehittämisen osalta.
Sen lisäksi on tehty muitakin vaalijärjestelmään,
vaalirahoitukseen liittyviä hallituksen ratkaisuja poiketen
toimikuntien esityksistä.
Parhaillaan hallituksen pöydällä on
liikenneministeriön toimialaan liittyvä asia eli
Yleisradio-yhtiön tulevaisuus. Siitäkin on yksimielinen toimikunnan
esitys, miten pitäisi Yleisradion asioita järjestää.
Minua kiinnostaa tähän liittyen, aikooko ministeri
Lindén viedä tämän esityksen
lävitse vai onko hallitus unohtamassa tämänkin asian.
Tämän parlamentaarisen työn kunnioituksen
puute näyttää ilmeiseltä.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Ed. Lintilän johdolla parlamentaarinen
työryhmä teki erittäin ansiokasta työtä ja
löysi uuden erittäin radikaalin rahoitusmallin,
jolla Ylen rahoitus kestävällä pohjalla
tuetaan ja turvataan. Tämä työryhmä ei
varsinaisesti käyttänyt kovinkaan paljon aikaa
valvonnan ja ohjauksen linjauksiin ja pohdintaan, siihen, millä tavalla
julkisen palvelun tehtävää suorittavan
yhtiön toimintaympäristö on viime vuosina
muuttunut. Hallituksen keskuudessa tällä hetkellä käydään poliittisia
keskusteluja siltä osin, miten tätä ohjausta
ja valvontaa kirkastetaan, ja hallituksen esitys tältä osin
tulee poikkeamaan tämän parlamentaarisen työryhmän
esityksestä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Lapintie totesi, eriävän
mielipiteitten jättäjien mielestä tämä esitetty
58 §:n 2 momentti meidän tulkintamme
mukaan kyllä vähentää tasavallan
presidentin vaikutusmahdollisuuksia, koska hallitus pystyy hakemaan
eduskunnan ilmaiseman kannan. Valitettavasti viime aikoina hallitukset
ovat hyvin voimakkaasti pitäneet oman eduskuntaryhmänsä kurissa
ja on ohitettu perustuslain 29 §:n mukainen edustajan
riippumattoman mielipiteen muotoutuminen. Olisin tiedustellut arvoisalta
ministeriltä, millä tavoin tämä perustuslain
29 §:n sanamuoto voitaisiin konkretisoida tässä salissa.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt lisäkysymys siihen, kun
yllätyin eilen luovutustilaisuudessa siitä, että vaikka
SDP:n edustajat olivat allekirjoittaneet (Puhemies: Minuutti!) mietinnön,
niin siitä huolimatta he sitoivat asiaa jo vaalilakiuudistukseen,
mikäli ymmärsin oikein. Haluaako ministeri varmistaa
kuitenkin sitten sen, että tämä muutos
menee seuraavassa eduskunnassa lävitse, jos SDP sitoo?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Aloitetaan vaalilaista. Sitä todellakin valmisteltiin
yhteistyössä ja käsittääkseni
sillä on paitsi kaikkien hallituspuolueiden yksimielinen tuki
myös merkittävän osan oppositiota tuki. Olen
ymmärtänyt näin sekä vasemmistoliitosta, perussuomalaisista
että kristillisdemokraateistakin tänään
ja eilen käymien keskustelujen osalta. Eli hurjan voimakas
ja vahva tuki. Se tuodaan tämän tuen voimalla
eduskuntaan, ja uskon, että eduskuntakäsittelyn
aikana se saa vielä lisääkin tukea. Kysymys
on siitä, että perustuslain mukaan meillä on
yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, ja
se "yhtäläinen" on todella tärkeä osa
perustuslaki- ja vaalijärjestelmää.
Sitten tähän ensimmäiseen osuuteen.
Ed. Vistbacka kovin paljon antaa painoa sille tilanteelle tai lähtökohdalle,
että yhtäkkiä Suomessa muuttuisi se perustilanne,
että tasavallan presidentti ja muu ulkopolitiikasta päättävä,
muun muassa valtioneuvoston, johto ja monesti myös eduskunnan ulkoasiainvaliokunta
lähtökohtaisesti koko ajan riitelisivät,
kun koko perustuslaki on rakennettu sille (Puhemies: Minuutti!)
yhteistoiminnan prinsiipille, ja tälle yhteistoiminnan
prinsiipille rakentuu myös uusi esitys.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensin ed. Vistbackalle: Kun te vaaditte, että ryhmäkuri
on kiellettävä, niin miten te voitte samassa lauseessa
vaatia, että pitää etukäteen varmistaa,
miten seuraava eduskunta äänestää? Aika
kummallista.
Ed. Lapintien osalta haluaisin todeta, että teidän
pitäisi myöskin ymmärtää juristina
varsinkin se ero, että presidentti on tavallaan henkilöinstituutio,
joka käyttää itsenäistä päätösvaltaa.
Kun valtaa siirretään pääministerille,
sitä siirretään tosiasiassa hallitukselle
tai valtioneuvostolle, joka nauttii eduskunnan luottamusta. Myöskin
ed. Lapintie esitti, että presidentin pitäisi
olla huippukokouksessa pääministerin varamies.
Sehän se olisi kummallista, että presidentti-instituutio
alistettaisiin pääministerin varalle. Sehän
se vasta aliarvioimista presidentin osalta olisi. Kysyn ministeri
Braxilta: Voitteko mitenkään nopeuttaa sitä lain
tuomista eduskuntaan?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Tämä hyvä esitys
tuodaan niin nopeasti kuin voidaan. Lausuntokierros on kolmen viikon
pituinen ja silloin, kun teemme historiallista, tärkeätä ja
onneksi hyvin jo etukäteen huolellisesti valmisteltua esitystä,
kolmen viikon lausuntokierros on mielestäni se oikea aika.
Tämän takia huhtikuussa tuomme esityksen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleen yhteistoiminta ulkopolitiikassa
jatkuu, presidentti ja hallitus tekevät sitä yhdessä.
Mutta jos syntyy tilanne, poikkeuksellinen tilanne, missä presidentti
ja valtioneuvosto eivät kykene sopimaan, niin asia täytyy
jollakin tavalla ratkaista. Nyt tehdään ratkaisu
tähän sillä tavalla, että kysytään
eduskunnan neuvoa, ja sen jälkeen tehdään
sillä tavalla kuin eduskunta tässä asiassa
sanoo.
Hämmästelen, että vasemmisto on sitä mieltä, että eduskunta
ei olisi korkeimman vallan haltija tässä maassa.
Lukekaa Forssan julistuksenne vuodelta 1903 ja katsokaa, mikä teidän
perinteinen linjanne on ollut. Täytyy sanoa, että selvää on
jo myöskin vuodesta 1994 asti se, että pääministeri
edustaa Suomea huippukokouksissa. Asiaa on pyritty sotkemaan sen
jälkeen eräillä lausumilla, eräillä käytännöillä,
mutta nyt tehdään tämä asia
selväksi, mitä eduskunta on alusta pitäen,
siitä lähtien, kun Suomesta tuli EU:n jäsen, halunnut.
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeri Braxilta. Nyt on ed. Heinäluoman
tultua SDP:n ryhmän puheenjohtajaksi tämmöinen
koplauspolitiikka alkanut. Onko kenties muitakin koplauksia esitetty
kuin tämä vaalilaki ja tämä perustuslain
muutos, että tietäisi sen, missä oikein
mennään?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Tämän kaltaisia muita koplauksia
ei ole tiedossani, mutta tehtäköön nyt
selväksi, että hallitusohjelman mukaisesti toimitaan
näissä kaikissa valmisteluissa. Perustuslakia
valmisteltiin ensin johtamassani valmisteluryhmässä,
jossa olivat kaikkien eduskuntapuolueiden edustajat ja joka päätyi
yksimieliseen esitykseen komitean valmistelun pohjaksi. Sen jälkeen
hyvin avoimesti komiteaan on otettu kaikki mukaan, ja eilen esiteltiin
esitys, jossa kuitenkin hyvin laaja edustus eduskunnasta omine allekirjoituksineen
kannatti
syntynyttä kompromissia. Tämä on se selkeä lähtökohta,
josta hallitus etenee tästäkin eteenpäin.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hieno asia,
että Taxellin komitea päätyi myös
siihen johtopäätökseen, että tasavallan
presidentti säilyy Suomen ulkopolitiikan johtajana. Tämä on
ollut sosialidemokraateille aivan keskeinen asia, ja olen iloinen
siitä, että kokoomus antoi periksi vallattoman
presidentin vaateista ja oli valmis hyväksymään,
että tasavallan presidentti johtaa jatkossakin ulko- politiikkaa
yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Tärkeää on
myös se, että tasavallan presidentti voi jatkossakin
osallistua EU:n huippukokouksiin. Tämä mahdollisuus
on edelleenkin olemassa.
SDP odottaa nyt mielenkiinnolla tätä hallituksen
esitystä, johon ministeri Brax täällä useaan otteeseen
viittasi. Me haluamme myös kuulla asiantuntijoita ja ennen
kaikkea kuulla myöskin kansalaisia. Odotamme hyvin suurella
mielenkiinnolla, kuinka suuren arvon hallitus tulee antamaan tälle
Taxellin komitean mietinnölle, koska ministeri Lindénin
vastaus täällä osoitti juuri sen, että esimerkiksi
(Puhemies: Minuutti!) Ylen rahoitusta koskevan parlamentaarisen
työryhmän osalta hallitus ei aio kuitenkaan kunnioittaa sitä eikä myöskään
puolustus- ja turvallisuuspoliittisen selonteon osalta. Kysyisinkin
tässä yhteydessä pääministerin
sijaiselta, ministeri Kataiselta: Onko teistäkin hyvä asia,
että tasavallan presidentti voi jatkossa osallistua EU:n
huippukokouksiin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ministeri Brax totesi, hallitus
tulee tuomaan tämän sopimuksen, joka siis neuvoteltiin
puolueiden välillä. Siis neuvottelija on henkilö,
joka neuvottelee sopimuksesta puoluejohdon mandaatilla, näin
ymmärsimme, ja näin ainakin kokoomus ja hallituspuolueet
neuvottelivat. Ymmärsin, että kaikki, jotka olivat
mukana, neuvottelivat mandaatilla ja saatiin sopu aikaan, allekirjoitettiin
sopimus, ja sen yhteisen sopimuksen tuomme nyt sitten tänne. Kaikki
eivät siinä voi olla mukana, mutta kolme suurinta
puoluetta ovat siinä sopimuksessa mukana. Kaikki eivät
saaneet, mitä halusivat. Tämä on kompromissi
ja sen takia tässä haluttiin neuvotella.
Minusta on ihan hyvä, että saimme sopimuksen.
Perustuslakia pitää muuttaa riittävän
laajalla enemmistöllä, ja nykyinen olotila jatkuu,
eli ulkopolitiikkaa johtaa presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston
kanssa. Tämä jatkuu. (Puhemies: Minuutti!) Tiettyjä osia
parlamentarisoidaan, mikä on hyvä asia, eli tavoite
siitä, että menisimme kohti normaalia pohjoismaista
demokratiaa, parlamentarismia, otti pienen askeleen. Mutta parasta
on tietysti se, että saamme tämän yhteiskuntaa
häiritsevän turhan ristiriidan EU-edustautumisesta
lakaistua nyt sitten maton alle, tai siis ei lakaistua maton alle,
vaan ratkaistua, koska tähänkin saakka se on ollut
jo perustuslaissa (Puhemies: Minuutti!) selvä, mutta meillä valitettavasti
on tullut perustuslaista poikkeavia käytäntöjä.
Nyt se on sitten selvä, ettei se häiritse tulevia
presidenttejä eikä hallituksia eikä kansanedustajia.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Taxellin komitean esityksessä eduskunta
nousee kirkonharjalle niissä kysymyksissä, joissa
presidentti ja valtioneuvosto olisivat erimielisiä. Ihmettelen
kyllä vasemmistoliiton ja ed. Lapintien kantaa tähän
kysymykseen. Teillä on ollut hieno perustuslakilinja Esko
Helteen ja muiden mukana parlamentarisoinnin tukena, ja nyt näyttää, että linja
on kokonaan kääntynyt. Ihmettelen tätä parlamentarismin
halveksuntaa siltä taholta. Mutta olisin kysynyt ministeri
Braxilta: Kuinka usein luulette, että tässä uudessa
mallissa todella tulee tilanne, jossa eduskunnan kantaa joudutaan kysymään?
Kuinka tyypillisiä tällaiset tilanteet ovat oman
kokemuksenne perusteella? Kuinka usein nämä nyt
valtioneuvostossa ovat tulleet ongelmiksi?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Sekä johtamani valmistelutyöryhmä että sitä jo
valmistelleet taustaryhmät kartoittivat näitä tilanteita
ja ongelmia, ja sen pohjalta voidaan sanoa, että se olisi
todennäköisesti äärimmäisen
harvinaista, koska vastuulliset suomalaiset päättäjät
pyrkivät aina sen yhteisen sävelen löytämään.
Uskon itse asiassa, että nyt kun on selvä myös
se tilanne, että jos joskus tulee erimielisyyttä,
niin ei ole niin kuin loputonta juristeriaa siitä, miten
tämä erimielisyys ratkaistaan, niin se päinvastoin
johtaa entistä selvemmin siihen, että haetaan
nopeammin ja ilman ehkä joissakin tilanteissa olleita kommervenkkejä yhteistä linjaa
ja Suomea johdetaan yhteistoiminnassa niin kuin tähänkin
asti.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Toivoisin, että kun tätä asiaa
käsitellään, niin puhuttaisiin myös
auki suoraan se, millä tavalla asiat ovat. Tässä nyt
en ole kuullut yhtään perustelua sille, minkä takia
pitäisi muuttaa niitä perustuslain pykäliä,
jotka takaavat presidentin osallistumisen ja myös päätäntävallan
itsenäisesti ulkopoliittisissa ja kansainvälisissä asioissa.
Tehän kaikki sanotte nyt, että mitään
ei muuteta, kaikki säilyy ennallaan, ja valitettavasti
presidentti ei näiden uusien pykälien mukaan voi
osallistua Eurooppa-neuvoston kokoukseen. (Eduskunnasta: Voi osallistua!) — Ei
voi osallistua. — No, mutta kysyisin myös siitä,
kun perusteluissa sanotaan, että presidentiltä ei
viedä mitään, eduskunnan valta kasvaa
ja hallituksen ja pääministerin valta kasvaa,
miten tämä yhtälö voi olla mahdollista.
Tätä kysyttiin myös eilen tiedotustilaisuudessa.
(Puhemies: Minuutti!)
Jos tuotte uuden perustuslain merkittäviä muutoksia,
joka on ollut vain vähän aikaa voimassa, yhden
presidentin aikana, aiotteko myös muuttaa sitä niin,
että presidentillä on mahdollisuus kutsua kokoon
hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Nyt ovat kyllä jo laitkin
sekaisin. Hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan
toiminnasta säädetään valtioneuvostolaissa, joka
on normaalissa säätämisjärjestyksessä tehtävä laki,
ja perustuslain osalta on aika hämmentävää,
jos ed. Lapintie ei vielä tiedä sitä traditiota ja
sitä keskustelua, mikä jo vuoden 2000 perustuslain
isossa uudistuksessa sovittiin ja aivan selkeästi eduskunnan
sekä ulkoasiainvaliokunnan että perustuslakivaliokunnan
yksimielisissä lausunnoissa on linjattu useaan kertaan,
että EU-politiikan osalta pääministeri
johtaa ja pääministeri edustaa ja pääministeri
raportoi eduskunnan joko suurelle valiokunnalle tai ulkoasiainvaliokunnalle.
Tämä linja on ollut kyllä, rohkenen sanoa,
lähes kaikille aivan selvää jo kymmenen
vuotta, ja nyt se kirkastetaan ja selkeytetään
vielä perustuslain kirjaimeenkin. Kun sitten on tullut
vielä Lissabonin sopimus, joka omalta osaltaan vahvistaa Eurooppa-neuvoston
päätöksentekijän roolia, on selkeätä,
että Suomen perustuslakikin on tältä osin
vielä selvempi kuin nyt.