2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tonnistoverolain muuttamisesta
ja tonnistoverolain muuttamisesta annetun lain kumoamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys
tonnistoverolain muuttamisesta. Ja toivottavasti edes eduskunnan
herkkähipiäiset eivät pahastu, kun verojaoston
puheenjohtajana esittelen tämän valtiovarainvaliokunnan
mietinnön, mutta en aivan ortodoksisesti pitäydy
mietinnön sanamuodossa. Kyse on nimittäin valiokunnassa kuullun
johtavan veroasiantuntijan mukaan vaikeasti lähestyttävästä,
periaatteesta lähtien vaikeasta ja varsin erikoista toimialaa
käsittelevästä asiasta.
Reippaasti yksinkertaistettuna on kyse siitä, että merenkulun
alalla varustamot voivat valita, että yhtiöiden
voiton määrän sijasta niitä verotetaan
tonniston määrän eli kaluston määrän
perusteella. Tässä verotusmuodossa kyse on Euroopan
komission hyväksymästä verotuesta merenkulkualalle.
Tosiasiassa tämän muutoksen jälkeen Suomessakin
päädytään siihen, että halutessaan
tonnistoverotuksen piiriin pääsevät yhtiöt eivät
juurikaan joudu veroa maksamaan. Ja tässä se pihvi
itse asiassa onkin.
Tämä hyvä hallitus jatkaa siis edellisten
hyvien hallitusten aloittamaa uudistusta, jotta Suomen lipun alla
purjehtivien alusten kansainvälinen kilpailukyky turvataan,
säilytetään suomalainen merialan työvoima — ja
muuten työvoiman mukanaan tuomat verotulot — sekä merenkulun
osaaminen. Tällä on aivan keskeinen merkitys myös
maamme huoltovarmuuden kannalta, sillä Suomen ulkomaankaupasta
80 prosenttia tapahtuu meriteitse. Kriisitilanteessa meriliikenteen
merkitys luonnollisesti vain korostuu. Tämän ydinkysymyksen
osalta valinta on kirkas. Tätä äsken
sanotusti vähemmän kirkasta lainsäädäntötekniikkaa
on valiokunnan erinomaisesti kirjoitetussa mietinnössä selostettu
varsin ansiokkaasti ja monitahoisesti.
Arvoisa puhemies! Tämän lakimuutoksen tärkeyttä kuvastaa
se, että laki on tarkoitettu tulemaan voimaan taannehtivasti
siten, että säännöksiä voidaan
soveltaa jo vuoden 2011 verotuksessa. Valtiovarainvaliokunnan mietintö on
täysin yksimielinen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä verojaoston
puheenjohtaja esitteli tämän valtiovarainvaliokunnan
yksimielisen mietinnön tarkastellen asiaa Suomen kilpailukyvyn
ja merenkulun merkityksestä lähtien. Sosialidemokraatit
pitävät tärkeänä, että tässä tilanteessa,
jossa Suomen vientiteollisuuden ja kansallisen kilpailukyvyn varmistaminen
on entistä tärkeämpää koko
hyvinvoinnin ja Suomen talouden ja työllisyyden perustan
kannalta, tehdään näitä ratkaisuja
tässä suhteessa. Suomi on päämarkkina-alueeseensa
nähden saari. Meidän keskeinen vientimme on 80-prosenttisesti
merenkulun varassa. Tässä suhteessa logistiset
kustannukset ja koko kuljetusjärjestelmä ovat
erittäin merkittäviä kilpailukyvyn kannalta.
Ihan alkuun on sanottava, että tässä suhteessa
myös kuljetusjärjestelmät satamiin, niin
Itä- kuin Pohjois-Suomesta, ovat myös tärkeitä,
ja maa- ja raidekuljetusten kilpailukyky on tietysti tämän
logistisen ketjun kokonaisuudessa muistettava. Kun nyt merenkulun
tukiratkaisuista puhutaan, ei saa unohtaa, että kuljetustuki
Ruotsin lailla olisi eräs tapa varmistaa Itä-
ja Pohjois-Suomen teollisuuden saaminen Helsingin mittakaavaan ja
aluekehityksen ja aluepolitiikan kannalta tukea myös sen
toimintakykyä.
Mutta merenkulun ja Suomen kauppalaivaston osalta meillä oli
90-luvulla todella vaara, että ainut Suomen lipun alla
kulkeva alus on Suomenlinnan lautta. Ja silloinhan 90-luvulla hyvin voimakkaasti
pientonnistolle tehdyillä tukiratkaisuilla tehtiin muun
muassa uutta kalustoa koskevaa rakentamista, ja tämä tukitoimi
on nyt osana tätä merenkulun alan työllisyyttä:
aluskannan uudistamisen ja meriliikenteeseen liittyvän
teollisuuden tukemista ja vahvistamista. Kuten puheenjohtaja jaostosta
totesi, tässä tullaan myöskin alan työllisyyteen
ja valtion verotuloihin vaikuttamaan välillisesti myönteisesti.
Suomen kannalta on nyt erittäin tärkeätä laajemminkin
arvioida merenkulun edellytyksiä kriittisen talvimerenkulun
osalta. Tässä suhteessa suomalaisten alusten kilpailukyky
pitää myös varmistaa väylämaksu-
ja hinausmaksujärjestelmien uudelleenarvioinnilla niin,
että meidän harvat jäänmurtajamme
eivät esimerkiksi ole tuolla vetämässä joitain
jokiproomuja, jotka ilman omia koneita narun päässä ovat
kuljetuksessa, samaan aikaan, kun me olemme panostaneet myöskin
talvimerenkulkuun sopivaan kauppalaivastoon. Tässä suhteessa
pitää myöskin katsoa, että me
omilla toimillamme mahdollistamme oman aluskantamme kilpailukyvyn.
Puhemies! Tässä yhteydessä, kun tämä myönteinen
tonnistovero ja Suomen merenkulun ja kauppalaivaston tukemisratkaisu
ovat nyt etenemässä myös sosialidemokraattien
haluamalla tavalla, niin on kuitenkin vakavasti kiinnitettävä huomiota
siihen, että maalla pitää olla parempi kansallinen
strategia ja näkökulma siihen, miten Suomen logistista
ja elinkeinopoliittista asemaa vahvistetaan. Ja tällä tarkoitan
muun muassa Euroopan laajuisten TEN-T-ydinverkkojen kehittämistä,
jossa ei nyt komission viime syksyiseen ratkaisuun liittyen ollut
riittävää strategista näkökulmaa.
Koko pohjoisen Suomen ja Venäjän pohjoisosien
koillisväylään liittyvät logistiset ratkaisut
on arvioitava, ja Suomen kriittisen merenkulun sekä jäänkestoisen
jäänmurtokyvyn ja osaamisen hyödyntäminen
näissä ratkaisuissa on otettava huomioon, samoin
kuin Venäjään liittyvät kuljetusjärjestelmät.
Näitä ei ole riittävästi arvioitu.
Erityisesti meille tulee olemaan nyt kova haaste se, että edellisellä kaudella
Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n
rikkipäästöratkaisuissa Suomi ilman poliittista
ohjausta meni hyväksymään sellaiset maksujärjestelyt...
Siis ilmeisesti ilman ympäristöministeriön
ja liikenne- ja viestintäministeriön tai hallituksenkaan
tietoista ratkaisua virkamiestasolla sitoutettiin Suomea sellaisiin
rikkidirektiiviä koskeviin vaatimuksiin, että jos
ne laukeavat, niin tässä maassa — joka
nyt omaa kansallista selviytymistään varmistaa
tässä eurokriisin yhteydessä, oman vientiteollisuutensa
toimintaedellytyksiä pyrkii eri tavoin varmistamaan — on
pahimmillaan jopa 12 000—24 000 työpaikkaa
uhattuna. Sehän on täydellinen katastrofi. Ja
kun nykyisen hallituksen hallitusohjelmaa teimme, sinne selvästi
kirjattiin, että tämän ratkaisun muuttamisen
ja myöskin sen aikataulun pitää olla
sillä tavalla esillä. Ja tämä hallitus,
joka nyt istuu, sitoutuu toimimaan niin, että Suomen kilpailukyky
turvataan sen sopimuksen muuttamisella tai lykkäämisellä.
Tässä asiassa Suomella ei ole paljon liittolaisia,
kun tähän nurkkaan itsemme olemme sattuneesta
syystä ajelehtineet ja maalanneet. Ei muille maille ole
niin kansallisesti kriittinen kysymys tämä asia
Itämeren merenkulun osalta kuin Suomelle, joka on todella
merenkulusta täysin riippuvainen. Sen takia nyt on kyllä käytettävä kaikkia
niitä neuvottelutasoja ja neuvotteluyhteyksiä,
joissa Suomen talouden perusta pystytään tältä osin
varmistamaan. Kysymys on todella Suomen talouden ja vientiteollisuuden
selviytymisestä ja kilpailukyvystä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Joku on joskus sanonut, että kaikki
paitsi purjehtiminen on turhaa, ja vanhana laivanrakentajana lisäisin, että merenkulkupurjehtiminen
ei tietenkään ole mahdollista, jos ei ole laivanrakennusta,
elikkä yhteenvetona voidaan todeta, että kaikki
paitsi laivanrakennus ja purjehtiminen, merenkulku, on turhaa.
Oikeastaan varmaan Euroopan unionissakin on näin koettu,
koska paperissa merenkulun suuntaviivoista ja myöskin laivanrakennuksen tukiin
liittyvissä kysymyksissä nämä toimialat
on tulkittu niin välttämättömiksi
ja tärkeiksi, että aika poikkeuksellisetkin tukijärjestelmät
on mahdollistettu, ja se on ihan Euroopan unionin lainsäädännön
ja periaatteiden mukaista.
Siitähän tässäkin on kysymys,
että Suomi merenkulun osalta nyt tämän
tonnistoveroratkaisun tehdessään tekee sen, mikä on
jo tehty muissa maissa, ja siltä osin saattaa suomalaisen
merenkulun enemmän samalle viivalle kumppaneitten kanssa.
Tähän liittyy tietenkin se, mikä täällä on tullut
jo esiin, että Suomen ulkomaankaupasta 80 prosenttia tehdään
meritse. Tähän liittyvät huoltovarmuuskysymykset
mahdollisen kriisiajan puitteissa, merenkulun osaamisen säilyttäminen Suomessa
jne.
Jotkut maat ovat tehneet erilaisia ratkaisuja, kuten mietinnössä todetaan.
Muun muassa Ruotsi ei ole päättänyt ottaa
tätä tonnistoveroa. Jos ajatellaan pelkästään
huoltovarmuuden näkövinkkelistä — Ruotsin
asema toki on toinen, mutta kyllä Ruotsissa on sitten tapahtunutkin. Parin
viimeisen vuoden aikana 200 kauppa-alusta, lastialusta, on siirtynyt
Ruotsin lipun alta muualle. Elikkä se on heidän
ratkaisunsa, ja uskallan sanoa, että tämä Suomen
ratkaisu on kestävämpi ja Suomen kansantalouden
ja tulevien toimintaedellytysten kannalta järkevämpi.
Mitä edustaja Rajamäki totesi tuossa merenkulun
haasteista, niin kyllähän tämä rikkidirektiivi
ja sen tuomat haasteet suomalaiselle ulkomaankaupalle ja meriliikenteelle
ovat todella mittavat. Täytyy vaan palauttaa mieleen, että siihen
aikaan — en nyt muista aikakautta, mutta olisiko ollut
kymmenen vuotta sitten reilusti — kun keskusteltiin siitä,
pitäisikö Itämerestä tehdä erityisen
haavoittuva merialue eli saada sille tällainen erityisen
herkän ja haavoittuvan merialueen status, niin ei kukaan
kyseenalaistanut tällaista vaatimusta, kun Itämeri
on tällainen murtovesialue, matala ja erittäin
haavoittuva esimerkiksi ympäristövaikutuksille.
Silloin ei tarpeeksi mietitty sitä, että kun
tällainen status saadaan, mitä se sitten mahdollisesti tuo
tulevina vuosina, tulevina määräyksinä,
tulevina normeina, tulevina IMO:n päätöksinä.
Mutta olen myös sitä mieltä, kuten hallitusohjelmaneuvotteluissa
todettiin, että edelleen on tehtävä kaikki
mahdollinen, jotta tämän rikkidirektiivin tuomat
ja myöskin tulevien energiatehokkuusratkaisujen tuomat
vaatimukset pystyttäisiin mahdollisimman hyvin hoitamaan
Suomen kannalta.
Mutta vaikka meillä on näitä paineita
suomalaiselle merenkululle, niin meillä on myöskin mahdollisuuksia.
Niin syrjässä kuin me olemmekin täällä merten
takana ja "saari" niin kuin usein todetaan, niin me olemme kyllä nyt
globaalilla tasolla myöskin uusien mahdollisuuksien edessä.
Koillisväylä on todellakin avautumassa, ja sen
purjehduskausi on enemmän ja enemmän jäistä vapaa
ja yhä isommat laivat ja suuremmat massat pystyvät
kulkemaan Koillisväylää pitkin Aasiaan.
Se, että tämä Koillisväylä avautuu,
tarjoaa sekä suomalaiselle merenkululle että suomalaiselle
laivanrakennukselle tulevien vuosikymmenten aikana ehkä suunnattomat
mahdollisuudet. On laskettu, että laivalasti Norjan Kirkniemestä vietynä Shanghaihin
Kiinaan säästää 600 000
euroa, 800 000 dollaria per kuljetus, 500 euroa per kontti.
Vuorokausina, hetkinen, oliko se 28 päivää — 39
miinus 21, 18 päivää — siis
18 vuorokautta lyhyempi kuljetusmatka on Kirkniemestä Shanghaihin
kuin Suezin kanavan kautta Shanghaihin Kiinaan. Tästä se
säästö tulee.
Täytyy todeta, että nyt on suomalaisten — jos puhutaan
näistä suurista linjauksista ja kansallisista
strategioista liittyen sekä teollisuuspolitiikkaan, liikennepolitiikkaan,
laivanrakennukseen ja merenkulkuun — todella satsattava
siihen, mitä mahdollisuuksia tämä tarjoaa
10, 20, 30 vuoden aikana. Se tarkoittaa silloin liikenneyhteyksien
rakentamista suomalaisilta teollisuuspaikkakunnilta Pohjois-Suomen
läpi joko Vienanmerelle tai Jäämerelle
ja kaikkea siihen liittyvää infraa, osaamisen
kehittämistä: laivanrakennusosaamisen, jäätä murtavan
kaluston rakentamisen osaamisen edelleen kehittämistä jne.
Ei tässä kaikki synkkää ole,
tässä voi olla myöskin paljon mahdollisuuksia,
ja tämä tonnistoveropäätös
on nyt sitten lyhyellä aikavälillä hyvä tapa
suomalaisten merenkulkuedellytysten turvaamiseen.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Kollega Kari Uotila
aloitti niin kauniisti, että jos hän vielä olisi
laulanut sen Lasse Mårtensonin sävelin, olisi
kyllä ollut vaikea välttää silmien
kostumista. "Navigare necesse est."
Man kan säga att äntligen, äntligen
får vi det här på bordet. Som det har
konstaterats, det är viktigt. Det här har utskottet
behandlat snabbt, för vi vet hur viktigt det är
att lagförslaget kan träda i kraft 1.3.
Det är också viktigt att konstatera att egentligen är
skatteförlusten för staten relativt begränsad,
men om jag har förstått saken rätt så är
det ändå viktigt för våra kommuner
att fartygen hålls i finländska register, för
det betyder att kommunerna kan räkna sig vissa förtjänstinkomster
till godo. Åtminstone har vi sett motsatsen av det här när
passagerarfartyg har flaggats ut till Sverige.
Det är också skäl att konstatera
att den här lagstiftningen i främsta hand ändå kommer
att gälla lastfartyg, för det finns inte samma
intresse för passagerarfartyg att ta den i bruk.
Meidän matkustaja-aluksillamme on hankala kilpailutilanne
edelleen Itämerellä, jos sanoisi näin,
että Ruotsilla on omat säännökset
ja nuuska, ja Virolla on sitten oma tilanteensa muun muassa palkkoineen.
Mutta on huomattava myöskin, että merenkulun
kannattavuuden ja kilpailukyvyn kannalta on tärkeää,
että olemme saaneet uudet miehistösopimukset voimaan,
ja voi kiittää alaa siitä, että työntekijät
ja työnantajat ovat löytäneet toisensa. Ehkä tämä olisi
samalla tavalla, kuin Kari Uotila aikoinaan osoitti esimerkkiä Wärtsilän
pelastamisessa, että tarvittaisiin samaa henkeä kuin
täällä varustamoalalla myöskin
muualla, että saisimme aloja pelastettua Suomeen.
Som det har konstaterats sker det här stödet inom
ramen för EU:s nuvarande stödriktlinjer för sjöfarten.
Man kan väl vänta ganska snart att EU formellt
måste förnya dem, men enligt den information vi
har fått är det föga sannolikt att de
riktlinjerna kommer att innebära några sådana
större ändringar som skulle betyda att det här
stödsystemet behöver ruckas på.
Kommissionen borde ha kommit med sitt förslag, men det
har den ändå inte gjort.
Kollegerna har också uttryckt oro och insikt i vilka
de framtida utmaningarna för sjöfartsbranschen är.
Jag vill till det lägga till kanske en lekmannafundering
och privat fundering, dvs. den oro som jag känner för
att våra exportvolymer minskar medan importvolymerna
inte gör det, och den inbalans som därav kan komma. Det
finns en stor utmaning, plus förstås att logistiken
i världen också ändras, med allt större
fartyg, som kanske inte kan komma in i vår Östersjö,
och bemanningskostnader. Alla de utmaningar som här noterades,
med energieffektivitetskrav för fartygen, svaveldirektivet
och kanske de utmaningar och möjligheter som finns i arktiska
förhållanden, är också skäl
att beakta.
Mutta tulevaisuutta ajatellen on, niin kuin Kari Uotila sanoi,
syytä muistuttaa niistä kirjauksista, joita on
hallitusohjelmassa, mutta myöskin meidän on kohdistettava
tulevien vuosien säästötarpeet sillä tavalla,
ettei merenkulkualalle aiheuteta vahinkoa. Tiedämme, että tulevia
säästöjä on kirjattu myöskin
tälle alalle, ja siitä on huolehdittava.
Jag måste med beklagande också säga
att vi har hört från branschen att de förvaltningsändringar
som har gjorts inom trafikförvaltningen kanske inte ur
sjöfartens synvinkel har gått så bra som
man hade velat. Jag vill inte säga att det var det här
vi sade när vi delade upp Trafi och alla de här
nya organisationerna i Trafikverket, men tyvärr är
det så att man har hört också en oro
för att just det är så svårt
med tanke på trafiken att man inte riktigt förstår
det.
Till slut är det också viktigt att konstatera
att vi har en tävling, en konkurrens inom EU inom det här
området, och det är synd egentligen att vi inte har
fått enhetligare regler för den här tävlingen inom
EU tidigare, men det gäller att fortsätta att se
till att vi utnyttjar de existerande reglerna så väl
som möjligt.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täältä opposition
puolelta on tullut tällä hallituskaudella hyvin
harvoja tilanteita, joissa on voinut esittää aidon
kiitoksen hallitukselle ja hallituksen lakiesitykselle, mutta nyt
kun tätä lakiesitystä ja mietintöä tässä katson,
niin pitää esittää vilpitön
kiitos ja kiitos oikeastaan sen takia, että nykyinen hallitus
ei muuttanut Matti Vanhasen hyvän hallituksen 2008 tekemiä linjauksia,
joissa päätettiin toimenpiteistä, miten
suomalaisen merenkulun asemaa parannetaan. Se kehityskulku oli erittäin
huolestuttavaa. Meidän viennistämme 90-luvulla
noin 30 prosenttia oli suomalaisalusten, Suomen lipun alla olevien alusten,
toimesta tapahtuvaa ja nyt noin 20 prosenttia, ja sen takia käynnistettiin
2008 Vanhasen hallituksen toimesta ohjelma, jolla lähdettiin parantamaan
tätä kilpailukykyä. Nyt tämä salissa
oleva mietintö on jatkoa siihen, ja on annettava myönteinen
palaute.
Varustamoalan näkemyksen mukaan Suomen lipusta on tullut
vuodesta 2009 alkaen kilpailukykyinen vaihtoehto varustamoille.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille muun muassa,
että kaikki lastialuksia koskevat uudistilaukset on tuotu
Suomen lipun alle. Lisäksi osa ulkomailta ostetuista aluksista
on myös siirretty suomalaiseen rekisteriin. Nämä toimet
ovat merkinneet noin 200 uuden työpaikan syntymistä. Tällä on
myönteinen vaikutus meidän huoltovarmuuteemme,
ja tässä on kansallinen, yhteinen intressi, ja
on erittäin hieno asia, että koko eduskunta voi
olla linjaamassa tätä tulevaisuutta niitten nuottien
perusteella, mitä Matti Vanhasen hyvä hallitus
2008 linjasi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa otettiin käyttöön
tonnistovero vuonna 2002 siitä syystä, että useissa
maissa oli otettu vastaavantyyppinen vero käyttöön.
Silloin jo, kun se hyväksyttiin eduskunnassa, oli epäilyjä siitä,
missä määrin sitä tullaan käyttämään,
ehdot olivat varsin tiukat. Niin siinä loppujen lopuksi
kävi, että vain yksi varustamo otti käyttöön,
ja tuokaan varustamo käsitykseni mukaan ei ole enää tänä päivänä toiminnassa.
Vuonna 2009 astui sitten uudistettu tonnistovero voimaan edellisen
hallituksen aikana, ja se oli sellainen, jota pidettiin varsin hyvänä ja
joka herätti laajasti kiinnostusta. Kuitenkin unionin komissio
katsoi, että ehdot eivät olleet riittävän selkeitä ja
olivat jopa jossain määrin liian edullisia ja
saattoivat muodostaa valtion tukea varustamoille. Nyt komission
huomautusten pohjalta on tehty täsmennetty esitys tuon
vuoden 2009 esityksen pohjalta ja niiden huomautusten pohjalta voidaan
todeta, että nyt sekä alalla että myöskin työntekijäjärjestöissä ja
muutenkin ollaan varsin tyytyväisiä tähän
juuri nyt hyväksyttävänä olevaan
ehdotukseen.
No, tietysti voi kysyä sitä, onko tarkoituksenmukaista
se, että tehdään tämmöisiä,
sanoisiko, verohelpotuksia. Oikeastaan ainoa oikea veropolitiikan
linja on se, että meillä on laaja veropohja, kaikki
maksavat veroa, mutta alhaisella verokannalla. Mutta tilanne tältä osin
yksinkertaisesti on se, että tällä hetkellä jo
16 EU-maassa sovelletaan tonnistoveroa, joka käytännössä aika
pitkälti vapauttaa nuo varustamot verotuksesta. Virossa,
missä ei sovelleta, yhtiöt eivät maksa tuloveroa,
vaan vasta osingonjaon yhteydessä maksetaan veroa, ja Ruotsin
osalta voidaan sanoa, että Ruotsi on tältä osin
poikkeus. Ja kun otetaan huomioon se, että Ruotsilla on
kuitenkin rekkayhteys mantereelle — sen sijaan me olemme
kuin saari, joudumme käyttämään
laivoja — niin tältä osin tämäntyyppinen
järjestelmä Suomessa on perusteltu.
Täytyy kuitenkin muistaa, että on tiettyjä asioita,
jotka on otettava huomioon. Jotta kilpailukyky voidaan turvata,
on oltava mahdollisuus myöskin sekamiehistöjen
käyttöön. Se nyt on tällä hetkellä mahdollista
jo rahtialuksilla, ja se on pelastanut varsin paljon. Sitten tärkeätä on
se, että toiminnan edellytykset ovat mahdollisimman hyvät,
ja muun muassa rikkidirektiivi uhkaa näitä edellytyksiä.
Ja pitää pitää huolta myöskin siitä,
että kustannukset ovat mahdollisimman alhaisia, jotta kilpailukyky
säilyy myöskin suomalaisissa olosuhteissa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen viennin kannalta on erittäin
tärkeätä, että meidän
laivamme liikkuvat ja yhteydet ovat olemassa ympäri maailmaa.
Tämä tonnistoverolain yhteydessä ilmi
käynyt tosiasia, että Suomen lipun alle on siirtynyt
paljon aluksia, oli minulle henkilökohtaisesti erittäin
ilahduttava uutinen. Olin tammikuussa Dominikaanisessa tasavallassa,
ja sinne 18. päivä nousi 350 suomalaista kotkalaisen
perheyrityksen Kristina Cruisesin laivasta. Se oli tietysti sinänsä hieno
asia, mutta minulla oli silloin se kuva, että tämä on
peräti ainut Suomen lipun alla purjehtiva alus. Näin
nyt käytännössä onneksi ei ole,
vaan Ruotsiin verrattuna tämä tilanne on paljon
muuttunut.
Miten paljon sitten tämä merkitsee valtion
verotulojen säästymistä suhteessa siihen,
mitä tästä on hyötyä,
on tietysti asia, jota pitää seurata. Kokonaisuuden
kannalta tässä vaiheessa tämä tuntuu
järkeenkäyvältä ratkaisulta,
ja se on vähän samantyyppinen kuin se keskustelu
nyt näitten bisnesenkeleitten osalta Suomessa: jos on 200
rekisteröityä bisnesenkeliä, niin onko
sitä verotuskohtelua sitten järkevää heidän
osaltaan helpottaa sillä tavoin, että he omia
rahojaan — on nyt sitten miten tahansa rehellisesti saatu — sijoittaisivat
pienyritysten ja keskisuurten yritysten toimintaan, niin että suomalaiset
firmat pärjäisivät sen jälkeen,
kun valtion avustukset tai tuet loppuvat?
Tässä mielessä tämä tonnistovero
on kyllä mielenkiintoinen, mutta on varmuuden vuoksi sanottava,
että tämä on haastava asia tulevaisuuden
kannalta.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Uotila nosti tässä yhteydessä esiin myöskin
pohjoisen alueen meriliikenteen. Suomihan on tietysti saari, niin
kuin tiedämme, tavaraliikenteen kannalta. Itse olen törmännyt
tähän rikkidirektiiviin, johonka täällä myöskin
on viitattu, Perämeren pohjukan suurten teollisuuslaitosten
osalta, jotka pitävät sitä erittäin
suurena uhkana omalle toiminnalleen. Tästä syystä tästä seuraa
sitten se, että meidän on otettava vakavasti kuljetusreittien
avaaminen Jäämerellä, aivan niin kuin
edustaja Uotila täällä kertoi. Se antaa erittäin
suuria mahdollisuuksia Suomen laivanrakennukselle. Siellä tulee
olemaan erittäin suuret jääongelmat.
Juuri ennen tätä kello 14 alkanutta istuntoa pidettiin
arktisen neuvottelukunnan tilaisuus tuolla Pikkuparlamentin puolella
ja siellä todettiin, että vaikka tuo merireitti
sieltä on aukeamassa, niin jatkossa sen kulkeminen vaatii erittäin
raskasta jäänmurtajakalustoa, jossa juuri Suomella
on osaamista.
Nämä ovat isoja kansainvälisiä yhteistyökysymyksiä.
Olen siitä tyytyväinen, että Pohjoismaitten
neuvoston yhteydessä on arktiset asiat nostettu yhdeksi
keskeiseksi ohjelmakysymykseksi, ja tiedän, että Ruotsi
jatkaa tätä omalla kaudellaan, nostaa pohjoisen
kaivosteollisuuden tässä esille, mikä myöskin
lisää paineita näihin uusiin kuljetusreitteihin.
Suomen on vakavasti suunniteltava, kun me nyt sen Petsamon menetimme,
että pääsisimme tuonne Jäämerelle
yhteistyössä Venäjän — sieltä on
helpoin reitti Murmanskiin — Norjan tai Ruotsin kanssa
tai kaikkien näitten tahojen kanssa yhteistyössä.
Arktiset asiat ovat nousemassa aivan keskeiseksi myöskin
kansainvälisellä agendalla. Voin kertoa lyhyesti
terveiset USA:n senaatista, jossa tapasin Alaskan senaattoreitten
staffia, ja todettiin, että USA:kin on aktivoitumassa ja
kiinnostumassa arktisista alueista monista näistä syistä, joita
tässä on mainittu. Tässä yhteydessä on myöskin
muistettava (Puhemies koputtaa) ympäristönäkökulma;
ne ovat herkkiä alueita nuo Jäämeren
alueet.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Hallituksen esitys
tonnistoverolain uusimiseksi on erittäin hyvä asia.
Ei päivääkään liian
aikaisin tämä asia tule tänne eduskuntaan.
Voimme saada laivoja, jotka purjehtivat Suomen lipun alla. Uotila
tuossa äsken sanoi, että hän on laivanrakentaja,
minä olen vanha merimies, ja molemmat varmaan iloitsemme
siitä, että maailman merillä nähdään
myöskin Suomen lippu laivoissa, kun liikutaan siellä.
Det är också en säkerhetsåtgärd.
Försvaret behöver under kristider lastfartyg för
sitt försvar och framför allt behöver
de också passagerarfartyg, och passagerarfartyg är
otroligt fina minfartyg under krigstid, så det är
också en försvarssak att vi har sådana
här fartyg. Det här kan också vara en
liten kompensation för det svaveldioxiddirektiv
som är på kommande här, så troligtvis
kommer då de här rederierna att kunna ha lite
billigare frakter.
Till slut kan man väl säga att det är
på det viset att när det här beslutet
kommer — och hoppas att det kommer så snabbt som
det står här i beredningen — så kommer
en sådan som vi kallar för "epäterve
kilpailu" när det gäller olika rederier i Europa
att ta slut, och det är bra.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa esille
tullut rikkidirektiivi on varmaan haaste, mutta minä näen
sen myöskin mahdollisuutena. Nimittäin tiedän,
että Vaasan Wärtsilän viisaat insinöörit
ovat suunnitelleet laivapesureita tuohon ongelmaan, ja näen siinä mahdollisuuden
kaupalle ja merenkululle.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Tämä rikkidirektiivi, minkä edustaja
Mäntymaakin otti esiin, tietenkin vaikeuttaa laivaliikennettä,
omalta osaltaan tekee siitä kalliimpaa. Mutta se, kuinka
laivaliikennettä pystyttäisiin sitten ohjaamaan niille
reiteille ja saamaan edullisemmaksi, esimerkiksi Venäjän
kautta tapahtuvan liikenteen osalta, vaatisi varmasti toimenpiteitä ja
ajattelua sen suhteen, että näitä pohjoisempia
satamia pystyttäisiin hyödyntämään
paremmin, ylittämään mahdollisimman lyhyesti
näitä välimatkoja ja pääsemään
sitten Norjan kautta suuremmille vesille tavarakuljetuksissa.
Näistä poikittaisyhteyksistä Suomessa
on jonkin verran puhuttu, mutta ei mielestäni vieläkään ole
tarpeeksi puhuttu, koska Suomen poikittainen liikenne on liian huonossa
kunnossa tällä hetkellä ja reitistö on
vaikea. Muun muassa rataverkon kehittäminen sen osalta,
että näihin pohjoisempiin satamiin päästään,
niin Kaskisten kuin Vaasan satamiin, niitten käyttöön,
vaatii Suupohjan radan kunnostamista, Haapamäen radan perusparantamista
edelleen ja mahdollisesti sähköistämistä.
Mutta valtatie 18, joka tällä välillä on
suurin tulppa, pitää myös saada kuntoon. Liikennepoliittinen
selonteko, joka on myös tulossa, on varmasti osaltaan se
paikka, missä näitä hankkeita sitten
tullaan käsittelemään.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä, sillä se palauttaa tonnistoa Suomen lipun
alle, ja samaa kehitystähän on tapahtunut EU:ssa.
Käytän puheenvuoron sen takia, että tämä on periaatteellinen
linjaus. Kun Suomen vienti on vähentynyt, kauppatase on
mennyt negatiiviseksi, niin tämä on esimerkki
siitä, mitä saadaan aikaan oikein kohdennetuilla
verohelpotuksilla, ja niitä täytyy varmaan tässä maassa
muitakin harkita, jotta me saamme viennin vetämään
ja investointeja enemmän Suomeen.
Yleiskeskustelu päättyi.