5) Laki kuntalain muuttamisesta
Outi Mäkelä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä edellinen aihe herätti
jo mukavasti keskustelua, ja jatketaan samalla linjalla. Nyt on
mahdollisuus käydä keskustelua kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksista
ja niiden parantamisesta. Tämä nyt käsillä oleva
aloite velvoittaisi kuntia erillisen osallisuusstrategian laadintaan.
Tavoitteena on turvata ennen kaikkea erityisryhmien, kuten nuorten,
vanhusten ja vaikkapa maahanmuuttajien, äänen
kuuluminen kunnallisessa päätöksenteossa.
Yksinkertaisuudessaan aloite lisää seuraavan momentin
kuntalain 27 §:ään: "Valtuusto
laatii ja hyväksyy toimikautensa ajaksi osallisuusstrategian
yhteistyössä kunnan asukkaiden ja erityisryhmien
kanssa. Strategiassa määritellään,
kuinka kunnan asukkaiden ja palveluiden käyttäjien osallistumista
ja vaikuttamista edistetään." Muutamissa kunnissa,
kuten esimerkiksi Vantaalla ja Sastamalassa, on jo laadittu tämäntyyppinen osallisuusstrategia,
ja niistä on ollut hyviä kokemuksia.
Kuntalain 27 §:ssä säädetään,
että "valtuuston on pidettävä huolta
siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on
edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan". Pykälässä luetellaan
myös eri toimet, joiden avulla kuntalaisten osallisuutta
voidaan toteuttaa. Kuitenkin ilman erillistä strategiaa
on vaarana, että pykälän tavoite toteutuu
vain vaillinaisesti. Yksittäisten kuulemisten ja muiden
toimenpiteiden vaikutus ei ole suuri, mikäli niitä ei
ole kytketty isompaan kokonaisuuteen. Ennen kaikkea erityisryhmät, kuten
maahanmuuttajat, ikäihmiset, nuoret ja lapset, voivat helposti
jäädä muita kuntalaisia heikompaan asemaan
heidän kuulemisessaan.
Vantaan kaupungin osallisuusmallin tavoitteena on saattaa kuntalaiset
yhtenäiseen asemaan ja kehittää avointa
toimintakulttuuria ja päätöksentekoa.
Osallisuusmalli on laadittu yhteistyössä kaikkien
toimialojen kanssa. Tällaiselle mallille on erityinen tarve
nyt, kun kuntakenttää ollaan uudistamassa. On
tärkeää pitää huolta siitä,
että kuntalaisten, ja erityisesti haavoittuvassa asemassa
olevien kuntalaisten, mahdollisuus vaikuttaa heitä koskevaan
päätöksentekoon ei heikkene entisestään.
Osallisuuden vahvistamiselle löytyy perusteltuja syitä myös
laajemmista kehityskuluista: maahanmuuttajien määrä Suomessa
kasvaa tasaisesti, nuorten mielenkiinto vaikuttamista kohtaan on
valitettavasti heikentynyt aina aika ajoin, ja vanhusväestön
osuus toisaalta kasvaa, ja vaikuttamisen kanavia tarvitaan myös
sille puolelle enemmän.
Osittain erityisryhmien asemaa on pyritty paikkaamaan erillisillä toimielimillä,
kuten vaikkapa nuorisovaltuustoilla tai vanhusneuvostoilla, mutta
kaikilla paikkakunnilla tällaisia ei ole. Pakollisen osallisuusstrategian
myötä kunnissa voidaan siis ajoissa huomioida
myös ne erityisryhmät, joille ei ole olemassa
erillisiä toimielimiä. Lisäksi strategialla
vahvistetaan ja tehostetaan olemassa olevien elimien roolia osana
päätöksentekojärjestelmää.
Tuomalla erityisryhmät paremmin mukaan päätöksentekoon
parannetaan osallisuuden lisäksi itse päätöksenteon
laatua ja tuloksia, kun asianomaiset pystyvät tuomaan oman
näkemyksensä esiin.
Uskon, että tällä kohtalaisen yksinkertaisella lisäyksellä kuntalakiin
voitaisiin aidosti ottaa reipas askel eteenpäin osallisuuden
edistämisessä. Kuntalaisilla tulee olla vaikutusmahdollisuuksia myös
vaalien välillä.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähidemokratia ja paikallisyhteisöt
ovat kuntauudistuksen myötä ajankohtainen aihe maassamme.
Kuntauudistus ei ole uhka, vaan se on mahdollisuus. Tehokkuuden
ja paikallisuuden huomioon ottamisen välillä ei
tarvitse olla ristiriitaa. Ristiriitaa ei ole, mikäli paikallistasolla
taataan edellytykset omaehtoisten ratkaisujen kehittämiseen.
Tässä Outi Mäkelän lakialoitteessa
mainitaan, että esimerkiksi Vantaalla ja Sastamalassa on
laadittu osallisuusstrategia, jonka avulla kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia edistetään.
Arvoisa puhemies! Kuntauudistuksen tuomiin uusiin vaikuttamisen
mahdollisuuksiin on herätty nyt monilla muilla paikkakunnilla.
Suomen Setlementtiliitto on käynnistänyt viime vuonna
Uusi paikallisuus -hankkeen, jossa kansalaistoimintaa kehitetään
ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia vahvistetaan. Tähän
Uusi paikallisuus -hankkeeseen kuuluu kolme kaupunkia: Vaasa, Kemijärvi
ja Tampere. Jokaisessa kaupungissa on valittu paikallinen rakennemuutoksessa
oleva kaupunginosa. Näitä kaupunginosia kehitetään
niiden ominaispiirteiden mukaan sellaisiksi, että kansalaisten
osallistuminen ja integroituminen yhteiskuntaan olisi tehokkaampaa.
Tätä myötä kansalaiset voisivat
aidosti kokea osallistumisen mahdollisuuksia. Esimerkkinä Vaasan
Palosaaren kaupunginosassa asuu ikääntynyttä väestöä ja
toisaalta paljon nuoria opiskelijoita. Opiskelijat ja ikäihmiset
haluaisivat vaikuttaa paikallisiin asioihin, mutta siihen ei ole
ollut välinettä. Vaasan Palosaarelle tärkeää olisi
ikääntyneiden hyvä arki, opiskelijoiden
sitouttaminen asuinympäristöönsä sekä asukkaiden
ja kaupungin viranomaisten välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen.
Uusi paikallisuus -hankkeessa etsitään aktiivisesti
uusia paikallisen vaikuttamisen mahdollisuuksia. Yksi kansainvälisesti
runsaasti tutkittu ja hyväksi havaittu vaihtoehto ovat
kansalaisraadit, joissa alueen asukkaat ja kunnan päättäjät kohtaavat
keskustelemaan paikallisista asioista. Kansalaisraadit edistävät
keskustelevaa ja harkitsevaa demokratiaa.
Arvoisa puhemies! Tilanne on kuntauudistuksen ajankohtaisuuden
takia sellainen, että kaikissa maamme kunnissa tulisi tehdä lakialoitteen mukainen
osallisuusstrategia. Tämän lisäksi me tarvitsemme
ja meidän on tuettava hankkeita, joiden avulla kansalaisten
paikallista osallistumista vahvistetaan.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Mäkelän
lakialoitteessa esitetään, on kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia tärkeä kehittää
nykyisestä.
Tarve korostuu erityisesti edessä olevan kuntakentän
uudistamisen yhteydessä. Osallisuusstrategian laatiminen
yhteistyössä kunnan asukkaiden ja erityisryhmien kanssa
on yksi askel eteenpäin. On erittäin tärkeää huolehtia
siitä, ettei kuntalaisten usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin
heikkene ja ettei kukaan tunne joutuneensa tästä syystä järjestelmän ulkopuolelle.
Suomessa on jo nykyisellään aivan liian iso joukko
ihmisiä, jotka tuntevat, ettei ketään
kiinnosta heidän huolensa, ja näistä ihmisistä moni
on suuressa vaarassa syrjäytyä yhteiskunnastamme.
Varsinkin nuorten kohdalla on surullista kuulla kertomuksia siitä,
kuinka usko omaan tulevaisuuteen on murentunut jo aivan elämän
alkumetreillä.
Elinkeinoelämän valtuuskunnan mukaan syrjäytyneitä 15—29-vuotiaita
oli vuonna 2010 peräti noin 51 300. Luku on noin
5 prosenttia kaikista tämän ikäisistä nuorista.
Kun lukumäärästä vähennetään
työttömiksi työnhakijoiksi rekisteröityneet
nuoret, jää jäljelle 32 500
nuorta, jotka eivät näy missään
tilastoissa. Heillä ei ole mitään peruskoulun
jälkeistä koulutusta, eikä kukaan tarkkaan
tiedä, missä nämä nuoret ovat,
keitä he ovat ja mihin he ovat menossa.
Syrjäytyneistä nuorista lähes neljännes
on maahanmuuttajataustaisia. Vieraskielisistä kouluttamattomista
nuorista peräti joka kolmas on syrjäytynyt, kun
kantaväestöön kuuluvista syrjässä on
joka kahdeksas. Syrjäytyminen onkin läheisesti
yhteydessä myös maahanmuuttoon ja kotouttamiseen
liittyviin ongelmiin. Kun otetaan huomioon maahanmuuttajien määrän
kasvu ja vieraskielisten nuorten moninkertainen riski syrjäytyä,
ensisijaiset keinot syrjäytymisen torjuntaan ovat maahanmuuttajanuorten
tehokkaampi kotouttaminen sekä ohjaaminen koulutukseen
ja työmarkkinoille. Näitä tarpeita on
kuitenkin paikallistasolla hyvin vaikea toteuttaa, jollei kukaan kuuntele,
mitä maahanmuuttajilla aiheeseen olisi itsellään
sanottavaa.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Keskustelu on sinänsä mielenkiintoista.
Kokoomus ajaa kuin käärmettä pyssyyn
kuntauudistusta, mikä käytännössä tarkoittaa
sitä, että demokratia menee kauemmaksi ja ihmisten
vaikuttamismahdollisuus sitä kautta pienemmäksi.
Nyt täällä kuitenkin puhutaan tämän
aloitteen myötä myös siitä,
että ihmisten ääni pitää paremmin
saada kuuluviin ja vaikutusmahdollisuuksia sitä kautta
parantaa strategiatyön avulla.
Minun mielestäni se kaikkein tehokkain keino nyt olisi
se, että ensinnäkin tämä mieletön
kuntauudistus tai kuntakohellus, kuinka sitä nyt halutaankaan
parhaiten nimittää, tulisi perua ja sitä kautta
lopettaa lähidemokratian alasajo ja turvata se vaikutusmahdollisuus
siellä lähempänä niitä ihmisiä.
Mielestäni se olisi kaikista paras strategia tällä hetkellä.
Toivon, että edustajat Mäkelä ja Pelkonen
ja Mäntymaa olisivat myös tässä asiassa
samaa mieltä ja kertoisivat omia mielipiteitään
tähän.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä jatkan tuosta, mihin edustaja
Savola pääsi, eli täällä puhutaan
vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä,
osallisuuden lisäämisestä. Tämä itse aloite
on ihan hyvä ja kannatettava, ei siinä mitään.
Se on hyvä, että tällaista strategiaa
tässä ajetaan. Se on täysin kannatettavaa,
mutta tänään tuli Kuntaliiton tutkimus
siitä, että kielteisyys näihin kuntaliitoksiin
on lisääntynyt varsinkin 2009 alussa tehdyissä liitoksissa.
Minkä takia? Sen takia — tämä on
yksi syy — että päätöksenteko
on koettu etäiseksi. Ihmiset sanovat, että se on
aivan sama, ketä sinne äänestää,
ne päätökset sorsivat meitä,
ja varsinkin reuna-alueilla nämä päätökset
koetaan semmoisiksi, että tulee semmoinen negatiivinen
kierre, jota ei saada katkaistua, ja vaikka me tekisimme minkälaisen
strategian, jos ei se johda aidosti siihen, että ihmiset kokevat,
että heillä on mahdollisuus vaikuttaa, niin eihän
siitä tule yhtään mitään.
Eli kannatan tätä ajatusta, mutta minä peräänkuulutan
sitä, että ihan oikeasti on jotain merkitystä sillä ihmisten osallistumisella.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Itse en pidä tarpeellisena
sitä, että nykyistä kuntalakia lähdettäisiin
muuttamaan tämän lakiesityksen tavoin. Nyt on
käynnissä laaja kuntauudistus, ja millaisena se
sitten toteutuukin, mikä on kuntien kappalemäärä muutaman
vuoden kuluttua, se jää nähtäväksi,
mutta sen jälkeen on joka tapauksessa tulossa kuntalain
uudistus, jossa yhteydessä voidaan sitten tämäntyyppisiäkin asioita
esille ottaa. Myöskin on paljon puhuttu siitä,
mitkä ovat kuntien tehtävät. Tällä hetkellä pohditaan
hyvin laajasti sitä tehtäväkenttää,
mikä kunnilla on tai tulee olla jatkossa. Tämä asia
liittyy myöskin siihen.
Suuressa osassa Suomea on tällä hetkellä olemassa
nuorisovaltuustot, vanhusneuvostot ja vammaisneuvostot, jotka jo
huomioivat aika isot erityisryhmät kuntien asukkaista ja
vastaavat myöskin niiden tarpeisiin. On tietysti kunnista
ja kaupungeista kiinni se, miten näitä kuullaan, mutta
ainakin itse tuolta Pohjanmaalta voin todeta ja sanoa, että meillä varsin
hyvin nämä ryhmät on huomioon otettu.
Maahanmuuttostrategia on tietysti hyvä asia laatia
kuntiin, mutta jos strategia jää pölyttymään
monien muiden strategioiden tavoin hyllyyn, niin näkisin,
että paljon parempi olisi pohtia suoraan niitä ongelmia,
mitkä liittyvät kotouttamiseen, ja pyrkiä hakemaan
vastauksia näihin.
Arvoisa puhemies! Siksi en näe tarpeelliseksi tämäntyyppisten
lakialoitteiden ottamista nyt kuntalain sisälle, vaan odotettaisiin
nyt näitten hallitusten aloittamien linjausten mukaisesti
asioiden eteenpäinmenoa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aiemmilla hallituskausilla käynnistetty
Paras-hankehan sai aikaan melkoisen mylläkän kuntakentällä,
ja jos tässä paljon kehutussa ja toisaalta mielestäni
ihan oikeutetusti myös paljon parjatussa hankkeessa jotkut
jäivät hämmennyksen valtaan, niin ne
olivat kyllä tavalliset kuntalaiset.
Voin kertoa esimerkin omasta kaupungistani. Aikoinaan tämän
Paras-hankkeen vauhdittamana lähdettiin kuntaliitosneuvotteluihin,
ja tarkoituksena oli silloin alun perin lakkauttaa kaksi olemassa
olevaa kuntaa ja muodostaa yksi uusi kunta. Neuvottelusopimukseen
kuului kuntalaisten kuuleminen kuntalaiskyselyn järjestämisellä,
ja tästä tiedotettiin kuntalaisille. Kävi
kuitenkin niin, että neuvottelut katkesivat ja ne päätettiin
valtuuston päätöksellä esimerkiksi
omassa kaupungissani. Kuntalaisia ei siihen mennessä kuultu
lainkaan. Kun aloin epäillä tätä kuntalaisten
kuulemisen toteutumista, keräsin kansalaisadressin kauppojen
edustoilla kunnallisen neuvoa-antavan kansanäänestyksen
järjestämiseksi. Tämä äänestys
ja sen järjestäminen tyrmättiin valtuustossa
sillä perusteella, että suunnitelmaan kuului kuntalaiskyselyn
järjestäminen.
Arvoisa herra puhemies! Sitten todella tämä prosessi
kun oli poikkaistu, niin sillä välillä valtiovalta
halusi kunnilta selvityksen siitä, miten ne aikovat vastata
tämän Paras-hankkeen 20 000 hengen väestöpohjavelvoitteeseen.
Oma kuntani toimitti vuoden 2007 loppupuolella ministeriöön ilmoituksen:
emme suunnittele kuntaliitoksia. Sitten kun tultiin joulukuulle
2007, siis samana syksynä, yhtäkkiä meillä oli
käynnissä uudestaan se jo valtuustopäätöksellä keskeytetty
kuntaliitosprosessi ilman, että sitä valtuustopäätöksellä uudelleen
käynnistettiin. Myöskään uutta kuulemistilaisuutta
ei järjestetty kuntalaisille, ja myös kuntaliitossopimusluonnos
oli eri. Siinä muun muassa päätettiin
niin, että vain toinen kunta lakkaa ja liittyy siis tähän
isompaan kuntaan.
Keräsin uudelleen tämän aloitteen
ja nyt jo vahvemmilla nimikirjoituksilla — niitä tuli
reilusti vielä lisää — ja asia
käsiteltiin valtuustossa. Päädyttiin
siihen, että neuvoa-antavaa kunnallista kansanäänestystä ei
järjestetä. Myöskään
kuntalaisia ei todella kuultu uudestaan. Ei tullut myöskään
sitä kuntalaiskyselyä, jolla aiemmin torpattiin
tämän neuvoa-antavan kansanäänestyksen
järjestäminen.
Eli vaikka meillä on jo nyt kuntalaissa tiedottamisvelvollisuus,
se käytännössä tarkoittaa, että kun
vain tiedottaa jossain vaiheessa riippumatta siitä, mikä se
tiedottamisen sisältö on — se voi olla
jopa täysin väärää siis — niin
se täyttää lain kirjaimen. Tämä on
todettu korkeimmassa hallinto-oikeudessa, koska vein tämän
prosessin sinne, ja myös sitten tämä kuntalaisten
kuuleminen täyttyy tällä hetkellä hyvin
mitättömällä manööverillä,
jos se niin halutaan poliittisesti päättää.
Ja siis tämä arviointi on tällä hetkellä käytännössä aivan
poliittisen prosessin ja vaalien varassa.
Toivon tähän parannusta. En tiedä,
tuoko tämä nyt olemassa oleva ja jätetty
lakialoite sitä siihen, mutta kyllä tässä erittäin
raskas vastuu on etenkin niillä vanhoilla puolueilla siellä kunnissa
ihan riippumatta siitä, kannattaako kuntauudistushanketta
vai mitä hanketta vai vastustaako kaikkia. Pahoin vähän
pelkään, parantaako tämäkään
tilannetta, mutta noin yleisesti ottaen tervehdin positiivisesti
sitä, että ajoissa pystyy vaikuttamaan ja kuullaan
ja näin.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä kyseisessä esityksessä on
paljon hyviä asioita suurille kunnille. Osallisuusstrategian yksi
perusteista on tämä kuntauudistusasian eteenpäin
vieminen. Esitys nyt tässä tilanteessa on aivan
liian irrallinen heitto tässä kokonaisuudessa.
Kuntauudistus on todella iso ja laaja asia. Nyt minä toivoisin,
että saisimme liikkeelle keskustelun siitä, miten
tämä lähidemokratia oikeasti saataisiin
hoidettua, laajemminkin eikä pelkästään
tällaisilla yksittäisillä, irrallisilla
asioilla.
Olen työskennellyt toistakymmentä vuotta pienessä kunnassa
kunnallishallinnossa. Tällaiset strategiat koetaan pienissä kunnissa
taas yhdeksi pakkopullaksi, näissä kunnissa, joissa
asiat hoituvat jo ilmankin näitä strategioita,
mutta joita tarvitaan todella isoissa kunnissa. Nyt sitten, jos
tämmöisiä strategioita laitetaan kaikille
kunnille, edessä on tilanne, että kunnille tulee
taas lisää ja lisää töitä.
Minkä takia tätä kuntauudistusta
ollaan tekemässä? Sen takia, että kunnilla
on liikaa töitä. Elikkä minusta meidän
pitäisi puuttua tähän perusongelmaan,
ennen kuin me alamme tämmöisiä lisätöitä niille
kunnille laittamaan ja nakkaamaan.
Elikkä minä en pysty nyt tukemaan enkä kannattamaan
tätä esitystä, ja, arvoisa puhemies,
en näe tätä esitystä tässä vaiheessa
tarpeelliseksi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen esittämä kaksinaismoralismi
on suorastaan tyrmistyttävää. Kokoomus
ajaa suurkuntia kuin käärmettä pyssyyn.
Pääministeri Katainen on useampaan kertaan sanonut
julkisuudessa, että pakkoliitoksia tarvitaan ja että niitä tullaan
käyttämään. Siinä eivät
kunnat ja kunnan osat saa sanoa yhtään mitään,
halusivatpa ne liitosta tai eivät. Se tehdään,
jos niin päätetään.
Nyt kokoomus esittää laastariksi haavoihin ompeluseuroja,
juorukerhoja, joissa voidaan keskustella asioista eri puolilla suurkuntaa.
Ikävää asiassa on, että nämä kuntalaisten
jutustelut eivät johda mihinkään. Todellisiin
päätöksiin tarvitaan poliittista päätöksentekoa,
ja se on nyt kuntauudistuksen myötä karkaamassa
kuntalaisilta entistä kauemmas.
Me emme tarvitse kauniita sanoja, me tarvitsemme tekoja. Nyt
pitää miettiä, miten kuntauudistus tehdään
ja että suurkuntia ei pakolla rakenneta mihinkään
päin Suomea. En kannata tätä lakiehdotusta.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Lindström otti aivan oikean
asian esiin, sen, kuinka reuna-alueitten ääni
kuuluu sitten päätöksenteossa varsinkin
suuremmissa kunnissa. Ja mitä suurempiin yksiköihin
mennään, sitä heikomminhan se kuuluu,
sehän nyt on aivan selvä. Jos nyt ajatellaan esimerkiksi
Etelä-Pohjanmaata, jonne on esitetty viittä kuntaa:
Siellä saattaa olla pienempiä paikkakuntia, joista
valtuustoon voisi päästä sen jälkeen
hädin tuskin 1—2 valtuutettua, mikäli äänet
eivät keskittyisi siellä mahdollisimman hyvin.
Elikkä se heikentäisi sen alueen äänen
kuulumista, puhumattakaan sitten kylistä, niin että mitenkä eri
asuinalueilla tai kylillä, kaupunginosissa sitten se ääni
kuuluisi siinä päätöksenteossa.
Edustaja Saarakkalan kanssa olen aivan samaa mieltä siitä,
että kuntalaisten äänen kyllä tulee
kuulua. Siinä varmasti parantamisen varaa olisi ollut tässä edellisessäkin
prosessissa, joka on Paras-hankkeen myötä tehty
ja kun näitä kuntaliitoksiakin on eri puolilla
tapahtunut. Se on minun mielestäni erittäin valitettavaa,
mikä tapahtui esimerkiksi Seinäjoella. Siellä oli
kansanäänestys. Siellä kuultiin kuntalaisia.
Nurmolaisista yli 60 prosenttia oli sitä mieltä,
että kuntaliitosta ei haluta tehdä. Silti se kuitenkin
toteutettiin valtuuston päätöksellä.
Mikäli näitä kansanäänestyksiä näissä kuntaliitostapauksissa
pidetään, niin minun mielestäni on aivan
selvää, että silloin sitä äänestystulosta
on myös noudatettava ja kunnioitettava.
Minä edelleen haluan muistuttaa näistä suurista
kunnista. Tässä lakialoitteessakin nyt on viitattu
tähän kuntalain 27 §:ään:
että "valtuuston on pidettävä huolta
siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on
edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan". Näiden
suurien kuntien toteutuessa sen toteutuminen on paljon haasteellisempaa
ja vaikeampaa kuin tällä hetkellä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos tähän asti käydystä keskustelusta.
Muutamia huomioita.
Täällä kuultiin hyviä esimerkkejä siitä,
miten osallisuusasia on eri puolilla ratkaistu, ja toisaalta hälyttäviä lukuja
ja tietoja siitä, minkälaista syrjäytymistä eri
puolilla on.
Edustaja Savola totesi, että lähidemokratian turvaaminen
on keskeinen osa kuntauudistusta, ja vahvat peruskunnat. Toisaalta
näen niin, että vahvat peruskunnat ovat varmasti
demokratian kannalta erittäin hyvä asia, ja ymmärtääkseni myös
keskusta on mukana tässä tavoitteessa vahvojen
peruskuntien puolesta. Ymmärsin myös tässä,
että edustaja Maijala ja toisaalta edustaja Tolppanenkin
antoivat tukea tämän kuntauudistuksen edistämiselle,
ja se on hyvä tässä vaiheessa kuulla.
Tärkeä oli myös tämä keskustelussa
kuultu huomio siitä, että vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksien
pitää olla aitoja, eikä niin, että ne
ovat vain paperille kirjattuja. Edustaja Maijala sanoi myös
sitä, että strategia saattaa olla raskas väline
kunnille, mutta eihän tässä käytännössä edellytetä mitään
kymmensivuisia pumaskoja, vaan käytännössä tahtotila
voidaan osoittaa tiiviistikin, jos niin halutaan.
Edustaja Hautalalle toteaisin sen, että ei läheskään
kaikissa kunnissa ole näitä nuorisovaltuustoja
tai vanhusneuvostoja eikä kuulemisvelvoitetta ole lakisääteisesti
asetettu vasta kuin nuorisolaissa, joten näen, että tämä osallisuusstrategia olisi
siinä mielessä hyvä kannuste ja keppi
kunnille myös kuulla ja aidosti osallistaa.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä edustaja
Mäkelän aloite on hyvä ja erittäinkin
ajankohtainen. Tässä varmaan vaikeinta lienee
tämä "strategia"-nimi, koska se, mitä tämän
lakialoitteen sisälle kuuluu, on nimenomaan se, että me
haluamme turvata ja kehittää kaikissa tilanteissa,
menee kuntauudistus eteenpäin tai ei, tai menee se nopeasti
eteenpäin tai hitaammin, lähidemokratian toteutumista.
Silloin tällaiset osallisuusstrategiat ovat oiva keino siihen,
miten me nostamme sen lähidemokratian ja kansalaisten ja
kuntalaisten vaikuttamismahdollisuudet oman kuntansa päätöksentekoon,
miten me sitä kehitämme. Ja jokaisen kunnan edelleenkin
riippumatta siitä, eteneekö kuntauudistus vai
ei, pitää kiinnittää tähän
erityistä huomiota.
Mitä sitten tulee näihin suurempiin yksiköihin ja
edelleen tähän kuntauudistukseen, niin kehottaisin
kaikkia katsomaan historian kehitystä, miten me olemme
koko ajan vuosikymmenten aikana menneet kohti suurempia keskuksia,
suurempia yksiköitä. Tämä kehitys
on ollut vääjäämätön.
Silloin on tähän astikin tullut kyseeseen se, miten
niillä pienemmillä paikoilla, viimeisessä kylässä tai,
jos tullaan kaupunkiseuduille, kaupunkien lähiöissä,
pystytään vaikuttamaan sen oman kaupungin, oman
kunnan palvelurakenteeseen ja palveluverkkoihin. Siinä tämän
tyyppiset työvälineet, joita edustaja Mäkelän
aloitteessa esitetään, olisivat oiva keino edistää kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy todeta, että kuullun
ymmärtäminen on vaikea laji. En ole missään
vaiheessa sanonut kannattavani suurkuntia. En ole missään
vaiheessa sanonut kannattavani pakkoliitoksia. Tämän halusin
selventää.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Kyllä minun mielestäni myös,
edustaja Mäkelä, kuulossa saattaisi olla petrattavaa,
ehkä korvien puhdistus voisi olla paikallaan. Sen vuoksi
on hyvä, että nämä puheenvuorot,
mitä täällä puhutaan, kirjataan
sanasta sanaan. Ehkä sitten lukutaito voi olla parempi:
mitä täällä on puhuttu.
Toistan nyt vielä niitä ajatuksia, mitä itselläni on
suurkuntien muodostamisesta ja kuntien pakkoliitoksesta. Ne heikentävät
lähidemokratiaa, palvelut valitettavasti keskittyvät,
kylien ääni jää heikommaksi,
ja näitten kuntakeskusten palvelut siirtyvät pikkuhiljaa
sinne, missä se uuden kunnan keskus on. Sen lisäksi
vielä, mikä tämä kaikkein suurin
asia on, millään todistetulla tutkimuksella ei
ole esitetty, että tämä uudistus tulisi tuomaan
säästöjä.
Lasse Hautala /kesk:
Herra puhemies! Kyllä katson, että tämäntyyppisten
lakialoitteiden, jotka velvoittaisivat kuntia laatimaan uusia strategioita,
aika on tässä vaiheessa ohi. Nyt odotetaan sitä,
millaiseksi kuntakartta muodostuu, ja sen jälkeen tehdään
perusteellinen harkinta kuntalain sisällöstä,
jossa yhteydessä voidaan erilaisia erityisryhmiä sitten
lainsäädännöllisesti suoraan
huomioida. Kyllä minä itse rajoittaisin tässä vaiheessa
niin, että nykyiseen kuntalakiin ei tehtäisi uusia
muutoksia.
Mitä tulee edustaja Mäkelän mainintaan
siitä, että kaikissa kunnissa ei ole nuorisovaltuustoja jne.,
niin siitä huolimatta monissa niistä kunnista on
kyetty kuitenkin tekemään nuorisoa koskevia hyviä päätöksiä.
Valtuutettujen ja hallitusten ja lautakuntien jäsenten
kautta tulee sitten tietoa nuorilta, ja sitä otetaan sitten
kunnallisessa päätöksenteossa hyödyksi
ja hyväksi.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässäkin keskustelussa
ja tämän lakiesityksen myötä on
kiinnitetty huomiota kuntauudistukseen. Tietysti se on selvä asia,
että kuntauudistusta pitää myös
miettiä lähidemokratian näkökulmasta,
se on hyvin oleellinen asia. Mutta minun on kyllä pakko
sanoa, että itse en olisi valmis tyrmäämän
tätä lakiesitystä tältä seisomalta. Näen
niin, että nykyiselläkin kuntarakenteella on koko
ajan mietittävä niitä keinoja, millä ihmisten
vaikutusmahdollisuuksia pystytään kehittämään,
vuorovaikutteisuutta on kyettävä lisäämään
ja kehittämään. Minä kyllä näen
sillä tavalla, että tätäkin
esitystä on syytä hyvin tarkoin miettiä,
olisiko tässä joitain elementtejä, joilla
ihmisten vaikutusmahdollisuuksia pystytään lisäämään.
Mutta aivan kuin arvostamani edustaja Orpo, niin minäkin
kyllä jään miettimään,
jos oikein puheenvuoroja ymmärsin, että sana "osallisuusstrategia"
kuulostaa jo sanana aika mielenkiintoiselta. Mutta tätä vaikuttamismahdollisuutta
on kyllä syytä miettiä.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä pakko-sana
tässä nousi keskustelussa esiin, niin halusin
vielä siitä muutaman ajatuksen lausua. On selkeästi
hallituksen puolelta ilmaistu, että tämä kuntauudistus
ei tule perustumaan pakkoon. Se, mitä pääministeri
minun mielestäni on sanonut ja tarkoittanut, lähtee
siitä ajatuksesta, että koska hallituksella ja
eduskunnalla on vastuu koko Suomesta, jokaisesta suomalaisesta riippumatta
siitä, missä kunnassa he asuvat, niin kun me näemme
sen kehityksen, mikä tällä hetkellä kuntakentässä on,
ennen kaikkea taloudellisilla tunnusluvuilla mutta sitten niistä johtuen
suoraan palveluiden laadussa, niin tiedetään,
että yksi kolmasosa kunnista on jo vuosikymmenen lopussa,
joka on lähellä, erittäin suurissa taloudellisissa
vaikeuksissa eikä enää pysty kohtuullisesti
tai edes välttävästi huolehtimaan niistä peruspalveluista,
joita kuntalaiset tarvitsevat.
Nyt kun me viemme tätä uudistusta eteenpäin ja
jos me näemme, että ei synny terveitä palvelurakenteita
ja sellaiset kunnat, jotka eivät kykene huolehtimaan tehtävistään,
eivät lähde näihin mukaan, niin silloin
syntyy ikään kuin velvollisuus hallitukselle ja
eduskunnalle tarttua näiden kuntien kuntalaisten vuoksi
toimeen ja harkita silloin pakkokeinoja, jotta syntyy terveitä rakenteita,
joissa palveluista pystytään huolehtimaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan oikeastaan siitä, mihin
jäin edellisessä puheenvuorossa, eli siitä,
kun tulen itse kunnasta, joka on 2009 perustettu uusi Kouvolan kaupunki,
ja siellä on itse asiassa kaupungin sisällä syntynyt
tämmöinen kuntakapina. Siellä on Kuusankoski-puolue,
on Anjalankoski-puolue — minkä takia? Sen takia,
että ihmiset niillä alueilla kokevat, että tietyt
päätökset ovat kohdelleet heitä epäoikeudenmukaisesti,
ja sitten niitä päätöksiä on
aina perusteltu mielenkiintoisilla syillä. Silloin alkuaikana
niitä perusteltiin säästöillä.
Kun kysyttiin, voitteko esittää ne säästöt, sanottiin,
että no, ei niitä nyt voida laskea. Sitten olivat
synergiaedut, sen minä jotenkin ymmärrän.
Mutta viimeinen oli tässä meidän edellisen valtuustomme
kokouksen aivan uusi perustelu: toiminnalliset syyt. Sillä lakkautettiin
kolme kirjastoa ja reuna-alueelta. Tämmöiset päätökset saavat
ihmiset kokemaan, että heitä ei kuulla. Tämän
takia minä olen huolissani. Minä en vastusta tätä lakialoitetta
sinällään vaan olen huolissani siitä,
että ihmisten vaikutusmahdollisuudet ihan oikeasti toteutuisivat.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästähän saatiin
ihan hyvä keskustelu aikaiseksi, ja kiitos kaikille täsmennyksistä ja
oikaisuista. Varsinaisestihan tämä nyt ei ollut
kuntauudistusaloite vaan osallisuusaloite. Mutta mielestäni
tässä nyt kuultiin kuitenkin useita puheenvuoroja
sen puolesta, että kuntauudistus olisi syytä tehdä ennen
kuin tämä osallisuusaloite menisi eteenpäin. Onko
tässä nyt sitten tulkinnallisuutta vai korvavaikkua,
en osaa sanoa, mistä on kyse, mutta ilmeisesti osallisuuden
lisäämistä kukaan ei kuitenkaan vastustanut.
Toisaalta tämä osallisuusstrategian toteuttaminenhan
toimii sekä nykyisissä että uusissa kunnissa.
En näe mitään estettä sille,
että tämä aloite menisi eteenpäin
jo tässä vaiheessa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy myös muistaa
se, että kun aikoinaan tämä Paras-hanke
lanseerattiin, niin siinähän käytännössä pakotettiin
kunnat joko liitoksiin tai muodostamaan ylikunnallisia perusterveydenhuollon
yhtymiä, ja ne ovat tuoneet paljon päällekkäistä,
tällaista vaikeasti seurattavaa hallintorakennetta. Myös
näissä yhteyksissä olisi kyllä pitänyt
kuulla kuntalaisia ja mahdollisesti sitten, jos siltä olisi
näyttänyt, pidättäytyä.
Siellähän on joitain kuntia, jotka eivät
ole tätä valtion antamaa Paras-puitelakia lähteneet
soveltamaan. Ongelmaksi on nykyisessä tilanteessa kyllä muodostunut
se, että näitä kokouksia alkaa siellä sun täällä olla
niin paljon, että niihin ei käytännössä enää löydy
välttämättä halukkaita ihmisiä kovin paljon,
monella ei ole mahdollisuuksia, kun ovat työelämässä.
Siinä mielessä tämä nykyinenkään malli — joskaan
en nyt ota kantaa vielä tähän uuteen
uudistukseen muuten kuin että pakkoliitoksia vastustan
ja huonolta se vähän vaikuttaa — ei demokratian
näkökulmasta mikään, sanotaan, loistelias
ole, tämä pitää huomioida.
Antti Kaikkonen /kesk:
Puheenjohtaja! Jo salista poistunut edustaja Orpo lämmitti
minutkin nyt osallistumaan lyhyesti tähän keskusteluun
vielä, vaikka täällä on jo viisaita
puheenvuoroja pidetty, kuten tässä edustaja Hautala
vieressä esimerkiksi piti.
Minusta semmoiset tavoitteet kuin osallisuuden ja kuntalaisten
kuulemisen vahvistaminen ovat hyviä tavoitteita, ja katsotaan
nyt sitten, miten näitä edustaja Mäkelän
aloitteen ajatuksia on mahdollisuus viedä eteenpäin.
Itse olen eniten huolissani tällä hetkellä juuri
kuntakentässä siitä, kuunnellaanko kuntia
ihan aidosti nyt tässä kuntarakenneuudistuksessa
vai onko tämä tämmöinen kierros,
että ollaan vaan kuulevinaan kuntia. Se jää nähtäväksi
tänä keväänä, mikä siinä lopputulema
on.
Kun täällä edustaja Orpo voimakkaasti
puolusti tätä rakenneuudistusta, niin jos kuntalaisia kuunnellaan,
niin tässä on juuri tullut Kuntaliiton tuore kysely:
11 000 vastaajaa ja noin 20 prosenttia kannatti näitä liitoksia,
elikkä kuntalaiset tuntuvat olevan hyvin kriittisiä tätä uudistusta kohtaan.
Aivan erityisen kriittistä oli se porukka, joitten kunta
oli yhdistynyt toiseen kuntaan vuoden 2009 alusta. Elikkä tämä juuri
tullut tutkimus ei ainakaan rohkaise niihin kuntaliitoksiin. Katsotaan
nyt sitten, miten tässä kevään
kierroksella kuunnellaan kuntalaisia ja kuntia.
Aloitteen tehnyt edustaja Mäkelä asuu Nurmijärvellä,
ja minä asun Tuusulassa. Nämä ovat naapurikuntia,
ja tässä esitetään myöskin
meidän kuntiamme liitettäväksi yhteen.
Mielelläni teen edustaja Mäkelän kanssa
yhteistyötä, mutta hänkin tietää,
että kuulumme vähän eri alueeseen kuitenkin
ja esimerkiksi yhtenäisiä tieyhteyksiä ei
meidän kuntiemme välillä ole eikä luontevaa asiointia
muutenkaan, niin että siinä nähdään
taas yksi esimerkki siitä, miten Helsingin kabineteissa
on piirretty kuntamöhkäle, joka ei ole luonteva
eikä toimi.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä edustaja Kaikkoselle
oikeastaan toteaisin vain vielä, että kyllä tämä osallisuus,
joka tässä on siis aloitteen teema, on keskeinen
osa myös kuntauudistusta, ja toivon todella, että kaikki
aktiivisesti ottavat nyt kantaa ja käyvät sitä keskustelua.
Nyt on se aika, jolloin toivotaan paitsi kuntapäättäjiltä ja
luottamushenkilöiltä kannanottoja niin myös
kuntalaisilta kannanottoja, ja nyt on internetissä avattu
keskustelumahdollisuuksia, joissa sitten aidosti voi ottaa kantaa
kuntauudistukseen ja mahdollisiin tuleviin näkymiin ja
haasteisiin. Toisaalta myös toiveita voi esittää,
ja toivon, että näitä aktiivisesti käytetään.
Keskustelu päättyi.