Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vain todeta, että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan mietintö on todella hyväksymässä kansainvälisen työkonferenssin merenkulkijoiden työaikaa ja alusten miehitystä koskevan yleissopimuksen ja kauppa-aluksissa noudatettavaa vähimmäistasoa koskevaan yleissopimukseen liittyvän pöytäkirjan sekä lain yleissopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Tämä asiahan on aivan hyväksyttävä ja oikea toimenpide, ja saadaan sillä tavalla asia käsiteltyä. Mutta se huoli, mikä tässä tietysti on tuolla merellä kulkijoilla, on se, mitenkä valvotaan sitten näitä työaikoja ja näitten yleissopimusten noudattamista. Silloin lähinnä on kysymys siitä, minkälaiset resurssit ovat työsuojelupuolella eli sillä viranomaistaholla, jonka tehtävänä on valvoa myöskin merenkulkualan työolosuhteita ja työaikojen noudattamista ja lepoaikoja ja oleskelutiloja. Tästä tietysti on kysymys.
Meillähän on työturvallisuuslaki käsittelyssä myöskin valiokunnassa. Sama huoli ilmenee siellä, että monella lainsäädännöllä huolehditaan kyllä, että oikeudet on, mutta juuri näitten lakien käytännön valvonnassa on resursseista lähinnä kysymys. Laivat ovat vain pienen hetken maissa. Miten esimerkiksi sinä aikana, kun laivat ovat maissa, miehistön olosuhteita päästään valvomaan?
Yleiskeskustelu päättyy.