2) Laki varainsiirtoverolain 15 ja 20 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
myöskin sellainen, joka sisältyy kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin. Tämän lakialoitteen nojalla
me hankkisimme hyvin paljon rahaa valtion kassaan, joten oletan,
että tämä lakialoite kiinnostaa kovasti
valtiovarainministeriä.
Minä huomasin muutama viikko sitten, kun tuli EU:lta
direktiiviehdotus, jossa esitetään, mitä tuotteita
ja palveluja voidaan verottaa lievemmin, että Euroopan
unionissa noudatetaan sitä, mitä kristillisdemokraatit
ovat jo vuosia esittäneet verotuksen periaatteeksi: Verotetaan
ankarasti sitä, mitä yhteiskunta ei välttämättä tarvitse, ja
mitä ihminen ei välttämättä tarvitse,
ja lievästi sitä, mitä ihminen tarvitsee.
Tästä syystä Euroopan unionissa ollaan
sitä mieltä, että alennettua arvonlisäveroa
voitaisiin periä elintarvikkeista, rakentamisesta eli asunnoista,
vedestä, sähköstä, polttopuusta
eli kaikesta sellaisesta, mitä yhteiskunta tarvitsee.
Korotettua arvonlisäveroa ei ehdotuksessa esitetä mistään,
mutta minä luulen, että jokainen meistä ymmärtää,
että yhteiskunta ja ihminen ei ainakaan tarvitse keinottelua.
Tästä syystä kristillisdemokraatit ovat
jo vuosia esittäneet, että voisimme ottaa takaisin
käyttöön varainsiirtoveron pörssikaupasta.
Olen huomannut, miten tämä ainakin keskusteluissa
on saanut vahvasti kannatusta, mutta sitten kun päätöksentekohetki
koittaa, on annettu ymmärtää, että tämä voi
johtaa siihen, että pörssikauppa karkaa Suomesta
muihin maihin. Tähän olen aina sanonut, että silloinhan
Englannista, Lontoosta, olisi pörssikauppa hävinnyt,
siellä nimittäin peritään 0,5
prosenttia.
Olen saanut mielestäni tukea ruotsalaisista suuryhtiöistä.
Esimerkiksi SKF, Svenska Kullagerfabrik, ja monet muut ruotsalaiset
yhtiöt ovat päättäneet, että ne
vetävät osakkeensa pois New Yorkin pörssistä,
missä ei peritä mitään varainsiirtoveroa.
Ne vetävät osakkeensa pois Pariisista, missä ei
myöskään peritä mitään
varainsiirtoveroa, mutta jäävät Tukholman
pörssiin ja Lontoon pörssiin, jäävät
Lontoon pörssiin vaikka siellä on 0,5 prosentin
vero. Huomasin, että oliko se nyt Svenska Kullagerfabrik
vai Ericsson, jota noteerataan monessa monessa pörssissä, mutta
huomattava vaihto on ainoastaan Tukholman pörssissä ja
Lontoossa. Minun mielestäni nämä tekijät
vahvistavat sitä, mitä me olemme esittäneet.
Pörssiveroa voidaan periä, ilman että siitä olisi
yhteiskunnalle mitään haittaa.
Me olemme aikaisemmin sanoneet, että vero voisi olla
0,15 prosenttia. Tulee ottaa huomioon, että se on ollut
1,2 prosenttia joitakin vuosia sitten, nyt se on siis 0. Jos pörssin
ulkopuolella tehdään osakekauppaa, niin silloin
peritään veroa 1,6 prosenttia. Tämä 0,1
prosenttia, mitä me nyt esitämme, tuottaisi kyllä huomattavan
rahamäärän valtion kassaan. Ottakaa huomioon,
että päivittäin vaihto pörssissä on
tuollaiset 500 miljoonaa—1 miljardi euroa, ja on päivänselvä asia, että tuoretta
rahaa ei voi tällaista määrää löytyä joka
päivä. Jos tänä päivänä on
500—600 miljoonan liikevaihto, niin huomenna ei löydy
tuoretta rahaa 500—700 miljoonaa euroa, puhumattakaan että ensi
viikolla joka päivä tulisi uutta tervettä tuoretta
rahaa tuollainen määrä.
Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä,
että siellä sama markkamäärä tai
sama euromäärä pyörii aamusta
iltaan: Ostetaan aamupäivällä, myydään
tunnin kuluttua, ostetaan takaisin kahden tunnin kuluttua jne. Minä kysyn
vielä kerran, kuka tästä hyötyy.
Joku saattaa vastata, että no, se joka voittaa. Silloin
joka tapauksessa joku saattaa siinä kärsiä ja
menettää. Tämä, niin kuin monta
kertaa olen sanonut, ei vie yhteiskuntaa lainkaan eteenpäin,
päinvastoin se vahingoittaa yhteiskuntaa. Mutta kun te
ajattelette tätä vaatimatonta prosenttia, se todella
tuottaa valtion kassaan huomattavan määrän,
ja sitä rahasummaa voidaan sitten käyttää siihen
tarkoitukseen, mistä me kaikki kansanedustajat puhumme,
eli heikkojen ja vaikeuksissa olevien ihmisryhmien aseman parantamiseksi.
Olen myöskin joskus sanonut, että jos tuota 0,1:tä prosenttia
ei haluta hyväksyä, niin hyväksykää edes
0,01 prosenttia. Sillä ei voisi olla varmastikaan mitään
vaikutusta, mutta sillä rahasummalla rahoitettaisiin esimerkiksi
sitä, mitä edustajat niin usein tässä salissakin
kysyvät ja minkä puolesta he puhuvat: opiskelijoiden
korotettu opintoraha, asumislisä kaikilta kesäkuukausilta
jne. jne. Jos tahtoa löytyy, rahaa voidaan hankkia valtion
kassaan, ilman että siitä olisi haittaa oikeastaan
kenellekään.
Vielä lopuksi haluan sanoa niille, jotka epäilevät,
että 0,1 prosenttia on liikaa: meklarit, jotka välittävät
näitä osakkeita, perivät joskus välityspalkkiota
0,4 prosenttia, jotkut 0,20 prosenttia, jotkut peräti 1
prosentin. Niihinkin verrattuna 0,1 prosenttia on varsin vaatimaton.
Arvoisa herra puhemies! Nämä kaikki asiat ovat
tämän lakialoitteen perusteluissa, ja toivon todella,
että eduskunta hankkisi rahaa valtion kassaan, varsinkin
kun valtiovarainministeri viimeksi tänä päivänä sanoi,
että kun on ryhdytty niin suuriin verohelpotuksiin, kaikkia
niitä hyviä kohteita, mitä tänäkin
päivänä esitettiin, ei voida sen takia
toteuttaa, mutta tämä edesauttaisi. Toivon laajaa
kannatusta tälle hankkeelle.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Kallikselle, että tämä on
todella hyvin kallis hanke pörssissä, jos 0,1
prosentin pörssivero toteutetaan. Se olisi noin 200 miljoonaa
euroa vuositasolla eli noin miljardi vanhaa markkaa. Se olisi iso
summa rahaa valtiolle. Vuonna 1990, kun tuli se paha taantuma ja
lama, pörssikauppaa elvytettiin nimenomaan sillä,
että leimavero poistettiin, se 1 prosentti.
Nyt kun pörssin arvopaperiosakkeitten arvot ovat tippuneet
noin 80 prosenttia kahden vuoden aikana, kyllä sanon suoraan,
että tuntuu ihmeelliseltä, että tämmöistä eduskunnasta
esitetään, lisää veroa pörssikauppaan,
joka on hiuksenhienoa hommaa. Itse olen ollut mukana siinä noin 30
vuotta. Lontoon pörssiin jos verrataan tai Ruotsin pörssiin,
ennen kaikkea Lontoon pörssiin, Suomen pörssin
arvo on vain noin alle 5 prosenttia. Jokainen meistä tietää,
että kun me metsäläiset olemme täällä kaukana
muista liike-elämän keskuksista, (Puhemies koputtaa)
niin tämmöistä pörssiveroa meidän
on jyrkästi vastustettava.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että ed. Kuosmanen
ymmärtää ainoastaan, mitä pörssivero
tarkoittaa, mutta ei hän kyllä ymmärrä,
mikä merkitys sillä olisi. Voisi tietenkin kysyä,
keneltä se on pois. Se on siltä, joka ostaa tai
myy. Jos ajatellaan nyt esimerkiksi 10 000:ta markkaa — puhutaan
nyt markoista — niin paljonko 0,1 prosenttia merkitsee?
Se merkitsee 10 markkaa. Kun puolet peritään ostajalta,
puolet myyjältä, niin 5 markkaa enemmän
tai vähemmän silloin, kun ostan osakkeita 10 000
markan edestä, ei merkitse mitään. Jos
ei 0,5 prosentilla ole Lontoossa mitään merkitystä,
niin miten ed. Kuosmanen voi kuvitella, että viidesosalla
siitä olisi merkitystä Suomessa?
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kalliksen johtama kansanliike,
kristillisdemokraatit, ovat olleet varsin kauaskantoisella, oikealla
näköalalla lähtiessään
esittämään valtiolle uusia verotuloja.
Valitettavasti vaan tässä ei ole ketään
muita allekirjoittajia päässyt mukaan. Kyllä luulen,
että hallituspuolueissakin olisi ollut näitä veronkerääjiä,
jotka olisivat tähän nimensä laittaneet
itsenikin lisäksi, jos tämmöinen mahdollisuus
olisi tullut.
Mutta mitä tulee tähän sisältöön,
niin ed. Kallis omaa näitä valtiovarainministerin
ominaisuuksia, millä kansaa ruokitaan: rikkailta otetaan,
köyhille annetaan. Siinä mielessä tämmöinen
ajattelutapa pitäisi saadakin tänne vähän
paremmaksi.
Herra puhemies! Voi sanoa, että jos viimeksi puhumassa
olleen ed. Kuosmasen osakkeitten arvo on laskenut 80 prosenttia,
niin huonoa sijoittajaa en tiedä ketään
muuta olemassa kuin ed. Kuosmanen. Ed. Kallis edustaa sitä näköalaa, että hän
tekee päivittäin pörssikauppaa, elää ja
rikastuu tällä asialla ja kun ei se tunnu isolta,
se sopii kyllä siihen asiaan.
Itse kun edustan semmoista rahvasta, mikä ei tee pörssikauppaa
ollenkaan, ja kun näen tämän erinomaisen
hyvänä ja myönteisenä, niin
voitaisiinko saman tien nostaa tämä prosentti
0,2:een ja kerätä valtion kassaan 400 miljoonaa
euroa? Silloin meillä olisi jakovaraa ja pärjäisimme
paljon paremmin. Löytyisi rahaa opiskelijoille, eläkeläisille,
köyhille, syrjäytyneille, jopa edustajillekin
vielä siinä takarivissä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen oikeastaan minut herätti
vielä nyt enemmän tässä kysymyksessä.
Nimittäin ed. Kuosmanen totesi, jotta tässä on
isosta rahasta kyse, ja valtion kassassa me tarvitsemme isoa rahaa.
Me tarvitsemme paljon sinne rahaa. Niin kuin tänäkin
päivänä kokoomuksen puheessa kyselytunnilla
kuultiin, siellähän on hirveät aukot
ja hallitus yrittää rimpuilla siinä tiukassa
valtiontalouden kierteessä, miten kattaa ne kaikki. Tässä voisi
olla nyt semmoinen juttu, millä rahoittaa. Toivoisin nyt
hallituksen ihan vakavasti ottavan tämän asian
onkeensa ja katsovan myös tämän mahdollisuuden.
Semmoisilta pitää ottaa, joilla on, ja ed.
Kuosmaseltakin, jos siellä tuntuu niin paljon rahaa pyörivän,
isoja rahoja, niin siitä se siivu. Joka kerran, kun raha
pyörähtää, semmoinen höylä siinä on
ja se ottaa jonkun prosentin, niin kuin tässä on
0,1. Mutta minusta tässä pitäisi muuttaa vähän
toisella tavalla vielä, mitä ed. Seppo Lahtela
totesi: tämä nolla pois, tästä se
kokonaan pois. Sekään ei olisi paljon, 1 prosentti,
ja sillä tavalla sitten se antaisi vähän
tuottoa myös valtion kassaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän puhujia esittämään
varsinaisia puheenvuoropyyntöjä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eihän tässä oikeastaan
mistään muusta ole kysymys kuin liikevaihtoverosta,
joka tässä tapauksessa olisi 0,1 prosenttia, ja
valuutanvaihtoverona se tunnetaan tai Tobinin verona, jolla on saatu Nobelin
palkinto.
Kyllä tietysti ed. Kalliksessa on Nobel-ainesta ihan
selvästi. Nyt on kysymys vain, koska se realisoituu ja
kuka ehdotuksen tekee. Ehkä sen tekee ed. Kuosmanen, joka
on perehtynyt näihin pörssikauppoihin. Minä nyt
vain toivoisin hartaasti, että ed. Kallis tämän
oivan ideansa taakse, josta ilmeisesti se talous-Nobel nyt tulee,
hankkisi suosituksen Suomen Yrittäjät ry:ltä ja
TT:ltä ja sitten lukisi ne täällä puhujakorokkeella
esimerkiksi lisäbudjetin käsittelyn yhteydessä.
Silloin voitaisiin sitten uusia tämä esitys ja
kerätä kaikkien nimet tähän
paperiin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Arvostan sitä, että ed.
Kallis pyrkii löytämään keinoja veropohjan
laajentamiseksi. Toki tässä nyt on kyse kylläkin
vanhan veron palauttamisesta.
Kuten tässä aloitteessakin todetaan, niin
aikanaanhan tämä vero poistettiin sen takia, että saataisiin
pörssikauppaa vilkastettua. Kyllä tilanne tänä päivänäkin
on sentapainen, että me kaipaisimme tiettyä vilkastuttamista
erityisesti kotitalouksien pörssikaupan osalta. Tässähän
valmistui juuri äskettäin Pörssisäätiön
tutkimus, joka osoitti sen, että kotitalouksien pörssiosakkeet ovat
vähentyneet viimeisen kahden vuoden aikana 10 prosenttiyksiköllä.
Tähän kehitykseen on varmaan vaikuttanut se, että kurssikehitys
on ollut se, mikä on ollut, mutta minun mielestäni
tässä tilanteessa vero, vaikka pienikin, saattaisi
olla väärä signaali. Kyse on myöskin
tietysti kansantaloudesta ja siitä, että yritykset
pystyvät saamaan pääomia. Tässä mielessä kotitaloudet
ovat myös tärkeä osa.
En usko, että tämä pieni vero sinänsä varmaan piensijoittajien
kauppaa muuttaisi mihinkään muualle, mutta uskon
sen sijaan, että institutionaaliset suursijoittajat kyllä hyvinkin
tarkkaan laskevat kaikki kustannukset. Jopa tämä yksi kymmenyskin
saattaisi olla sellainen, että se siirtäisi heidän
kauppaansa muihin pörsseihin.
Kannatan tämäntapaista veroa heti, kun siitä tulee
laajempi, esimerkiksi EU-alueen kattava tai vielä laajempi.
Tämä on sinänsä hyvä vero,
mutta mielestäni sille ei ole perusteita, että me
lähtisimme yksin sitä soveltamaan. Siinä on
näitä riskitekijöitä kuitenkin
sen verran paljon.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallion puheenvuoro oli suurin piirtein
minun puheenvuoroni sisältöinen.
Ensinnäkin tähän ajatukseen siitä,
että pörssissä tapahtuvaa kaupankäyntiä lähdettäisiin
verottamaan — tämä on tietysti periaatteellinen
kysymys, ja sen jälkeen sitten voidaan keskustella siitä,
minkälaisilla prosenttiyksiköillä — minä suhtaudun
periaatteessa myönteisesti. Minusta se on hyvä ajatus.
Mutta sitten me palaamme tuohon kysymykseen, jonka ed. Kallio tässä juuri
toi esille, että tämä pitäisi
saada kansainväliseksi käytännöksi
ja ensisijaisesti tähän pitäisi pyrkiä tietysti
unionin alueella, että unionin alueella toimivat pörssit
alkaisivat verottaa tietyllä tavalla pörssikauppaa,
ja viime kädessä sen tietysti täytyisi
muodostua globaaliksi veroksi.
Täällä ed. Pulliainen viittasi siihen,
että ehdotus Tobinin verosta on ollut kansainvälisessä keskustelussa,
kun globalisaatiosta on puhuttu. Siinähän on kysymys
nimenomaan valuutanvaihtoon liittyvästä verosta,
jolla pyritään lyhytaikaisia pääomaliikkeitä sekä säätelemään
että verottamaan kansainvälisesti. Itse asiassa
Tobin ei saanut Nobel-palkintoaan tästä ehdotuksesta, hän
sai kyllä muista ekonomistin ansioistaan, mutta tämä on
se, joka on tehnyt hänet kuuluisaksi. Sekin on sinänsä tutkittava,
tärkeä vaihtoehto.
Totean uudemman kerran, että periaatteessa suhtaudun
myönteisesti tähän ed. Bjarne Kalliksen
tekemään ehdotukseen, mutta tämän
merkitys on globaali ja pitäisi pyrkiä siihen,
että kaikissa pörsseissä vastaavan tasoiseen
veroon päästäisiin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laajenee vain
siinä tapauksessa, että parlamenteissa tehdään
päätös, että tällainen
otetaan käyttöön. Muistutan nyt vielä kerran,
että Englannissa on. Jos me tekisimme tämmöisen
vaatimattoman päätöksen, että 0,1
tulee, minä luulen, että aika pian seuraisivat
ehkä Ruotsi, ehkä Tanska, ehkä Saksa,
mutta pitää uskaltaa tehdä se päätös.
Sitten näyttää kyllä vallitsevan
sellainen virheellinen käsitys, että pörssiyhtiöt
jollakin lailla tästä hyötyisivät.
Jos minä ostan pörssistä osakkeita tai
myyn, sanotaan nyt Nokian osakkeita, niin eihän se Nokia
näe niitä eikä Nokia hyödy viiden
pennin edestä siitä. Ainoat, joita se koskee,
ovat meklari, myyjä ja ostaja. Ei tässä mielessä siitä ole
mitään haittaa eikä myöskään
mitään etua sille yhtiölle, joka tuon
kaupan kohteena on. Se on eri asia kyllä option haltijoille.
Jos yhtiön johtohenkilöllä on optioita
ja sitten ajetaan pörssikurssit ylös, niin tietenkin
näille johtajille voi olla jotain hyötyä siitä,
mutta ei yhtiö varsinaisesti siitä hyödy.
Tämähän ei missään
nimessä vahingoita pörssisäästämistä.
Minä tarkoitan pörssisäästämisellä sitä,
että omistetaan ne osakkeet vuosia, ja jos siinä mielessä on
0,1 prosenttia sinne sun tänne jaettuna viidelle tai kymmenelle
vuodelle, sillä ei, hyvät ystävät,
ole mitään merkitystä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä sekä keskeltä että vasemmalta
on tuettu tätä veropohjan laajentamista sosiaalisesti
oikeudenmukaisella tavalla. On totta, että on hyvin helppo keksiä kymmenen
hyvää ja yhdeksän kaunista kohdetta,
mihin verotuloja käytetään, mutta on vaikeampi
keksiä, kuinka laajentaa veropohjaa.
Yleensä pörssiosakkeisiin sijoitetaan rahaa silloin,
kun sitä on jäänyt yli ruokamenojen,
asumismenojen ja myöskin vaatetusmenojen jälkeen,
jotenka silloin on kysymys ylimääräisestä rahasta,
jota ollaan sijoittamassa. Tuntuu oikeudenmukaisemmalta, että sitä verotetaan,
kuin esimerkiksi se, että kunnallisveroja nostetaan, mikä koskettaa
sitten myöskin pienituloisimpia tulonsaajia.
Täällä ed. Bjarne Kallis jo vastasi
hyvin ed. Kalliolle, joka nosti tämän huolen,
kuinka käy sitten suuryritysten sijoitusten kanssa. Meklareiden
hinnat vaihtelevat yhtiöittäin, ja toisaalta myöskin
osakkeitten hinta eri pörssien välillä vaihtelee
usein enemmän kuin tämä ilmoitettu 0,15
prosenttia. Siitä huolimatta suuret institutionaaliset
sijoittajat jatkavat sijoittamistaan osakemarkkinoille.
Onneksi ed. Kimmo Kiljunen toi esille tämän, että Tobinin
verossa on todellakin kysymys valuuttakaupan verottamisesta. Tänä päivänä kun mietitään,
kuinka tehokasta se olisi, täytyy huomioida, että on
siirrytty Euroopassa euron käyttöön monissa
valtioissa, jolloinka tätä valuuttojen välistä kauppaa
ei niin paljon ole, ja jotta silloin Tobinin vero olisi tehokas,
meidän on saatava kyllä hyvin maailmanlaajuisesti
eri valuutat mukaan tämän verotuksen piiriin.
Täytyy myöskin muistaa vielä se,
että suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeiden
omistus on noin 70-prosenttisesti ulkomaalaisten hallussa. Elikkä eikö olisi
hienoa siirtää sieltä ulkomaalaisten
taskusta rahaa tänne suomalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin
parantamiseen?
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallis teki edelliselläkin
kaudella saman tyyppisen lakialoitteen, ja samalla tavalla keskustelin
ed. Kalliksen kanssa tästä eli vastustin pörssiveroa.
Ed. Kallio on tässä salissa ainoa puheenvuoron
käyttäneistä, joka on ymmärtänyt tämän
asian, kuinka vaarallisilla vesillä me liikumme, kun pääomalla
ei ole kotia ja kun kaupankäynti tapahtuu sähköisesti
tänä päivänä ja huom.
lähes 80 prosenttia sijoituksista Suomen pörssissä on
ulkomaalaisia ja omistajat ovat kasvottomia. Siinä mielessä vero
on semmoinen mörkö, että vaikka 0,001
promillea pistettäisiin pörssiveroa, se on viesti
heti, että Suomi verottaa tästä kaupasta
näin ja näin. Silloin sijoittajat eivät
tule. Ei se heille liiketaloudellisesti niin iso asia ole, mutta
se on kuitenkin periaatejuttu, että verottomuus säilyy.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu tämän aloitteen yhteydessä, eri
maissa on jo käytössä paljon isompia pörssiveroja.
Kyllä meidän pitää sillä tavalla
tätä asiaa kuitenkin katsoa, jotta jos aiotaan
pitää hyvinvointipalveluita yllä edes
tällä tasolla, mitä tällä hetkellä on,
kun tiedetään, mihin automaatio kehittyy ja mitä tapahtuu
työpaikkojen kehityksen osalta ja ikääntymisen
osalta, niin me joudumme väkisin etsimään
keinoja, millä tavalla saadaan lisää rahoitusta
hyvinvointipalveluihin, tai sitten niitä joudutaan leikkaamaan,
purkamaan. Sen takia tämä ajattelumalli, minkä ed. Kallis
on esittänyt, tukee pitkäaikaista säästämistä.
Pitää ottaa huomioon tässä se
ajattelu vielä, jotta me olemme laittaneet sentään
kaikki eläkeläisten viisieuroisetkin, jos sattuu
olemaan pankkitilillä, verolle. Minusta se on tasapuolista
kohtelua yleensä näitä kohtaan, jotta
jokaisesta otetaan siivu, myös tämän
tyyppisistä. Mitä nopeammin kierto tapahtuu, sitä enemmän
maksetaan veroa. Minusta tässä on oikea periaate.
Jos on pitkäsijoittaja, vaikka jos kymmenen vuotta osakkeita
omistaa, maksaa sen 0,1 prosenttia, mutta minun mielestäni
tämä voidaan ihan hyvin nostaa 1 prosenttiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Essayah, tietystihän
minä sanoin, että kysymys on valuutanvaihdosta.
Nyt pitää vaan muistaa siinäkin, että siinä on
tällä hetkellä tapahtumassa todella merkittävä asia.
Nimittäin se, mitä Euroopassa on tapahtunut, sehän merkitsee
sitä, että varantovaluutaksi on tulossa euro.
Juuri sen takia, kun se varantovaluuttamuutos on tapahtumassa tällä hetkellä,
mikä merkitsee muun muassa sitä, että öljykauppa
käydäänkin kohta euroissa eikä dollareissa,
sehän juuri merkitsee, että sillä Tobinin
verolla olisi erittäin suuri merkitys.
Ed. Kimmo Kiljunen oli tietysti oikeassa, kun minä huulta
heitin tästä Tobinista. Eihän se tainnut
perusteluissa todella lukea tämä vero, vaan se oli
se talousjärjestelmä, mistä hän
sai talousnobelin. Joka tapauksessa se oli heitto vaan tältä taholta
ja korjaus sinänsä oli oikea.
Tähän asiaan nyt hyvin tärkeä asia:
Kun palautetaan tästä salista mieleen se, mikä keskustelu
käytiin — ministeri Louekoski sitä kävi
täällä meidän kanssamme, kun
mentiin päinvastaiseen suuntaan — silloin nimenomaan
helpotettiin tätä liikennettä. Silloin
kun ne leimaverohommat järjestettiin, se oli se erityinen
perustelu nimenomaan. Tässä tapauksessa sillä olisi
vaikutusta lyhytaikaisiin kauppoihin, eikö niin. Kun tehdään
joka toinen tunti kappoja, siihen sillä varmasti olisi
vaikutusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela jo valottikin tätä asiaa,
mitä aioin tässä esittää ja
kerrata.
Edellisellä vaalikaudella kun Niinistö oli
valtiovarainministerinä ja pyrki keräämään
tuloja kaikin tavoin valtion kassaan, silloin mentiin sinne mummon
säästötilille ja vietiin siitä viimeisestäkin
lantista vero. Kyllä itse ankarasti vastustin, viimeisen
päälle vastustin sitä asiaa ja näin sen
huonona. Mutta se veron perintä on tehty niin salakavalasti,
että tämä tallettaja ei edes tiedä, että hänen
korostansa viedään veroa, ja ei siinä ole
loppujen lopuksi kuinkaan käynyt. Kun jakoon nekin lantit
ovat menneet joka euro, mitä valtion kassaan sieltä on
syntynyt, niin ei ole huono näköala tämä verrattuna
siihen, jos ajatellaan näitä upporikkaita, jotka
tässäkin salissa puhuvat ja joita monia näkyy
itseni ulkopuolella olevan. Jos täältä nyt
viedään se 0,1 tai 0,2 prosenttia, ei tapahdu
yhtään mitään. Mutta kun kerran
sekin hyväksytään, että köyhän
eläkeläisen säästöjen
koroista jo viedään vastaavan kokoinen summa ja
vähän enemmänkin, niin kyllä näin
pieni asia pitää kerralla hoitaa järjestykseen,
jos kerran valtiontaloutta yritetään kehittää,
niin kuin tarkoitus kait olisi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Te ette antanut tässä vaiheessa
vastauspuheenvuoroa; minun puheenvuoroni on vastauspuheenvuoronomainen.
Haluaisin ed. Kuosmaselta tiedustella: Jäi epäselväksi,
vastustatteko periaatteessa tämän kaltaisen veron
käyttöönottoa vai vastustatteko te nimenomaan
sitä, että se erillisenä operaationa tapahtuu
Suomessa. Tässä suhteessa silloin Suomi ja Iso-Britannia
olisivat nyt ainoat unionimaat, joissa tämä olisi
käytössä. Haluaisin tätä teiltä tiedustella,
oliko teillä periaatteellisempi syy vai nimenomaan se,
että haluaisitte sen laajempaan käyttöön.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Ilolla totean, että ed. Seppo Lahtela
harjoittaa kristillisdemokraattista politiikkaa. (Ed. Pulliainen:
Sitähän me olemme pelänneet koko ajan!)
Toivon, että tämä hänen linjansa
myöskin jatkuu. Huomaan, että valtaosa niistä,
jotka ovat käyttäneet puheenvuoron tästä asiasta,
on todella sitä mieltä, että tätä pitäisi
verottaa. Mutta sitten tulee kaikkia tämmöisiä "mutta
kun".
Minä halusin kiinnittää oikeastaan
kahteen asiaan huomiota. Ensimmäinen oli se, että eiköhän
nyt omaksuta se periaate, että verotetaan ankarasti sitä,
mitä ihminen ja yhteiskunta ei tarvitse, ja lievästi
sitä, mitä tarvitaan. Eihän kukaan voi
tätä vastustaa. Sitten pitäisi myöskin
myöntää, että valtaosa siitä kaupasta,
mitä pörssissä käydään,
on keinottelua. Kukaan ei voi väittää, että sinne
tulisi tuoretta rahaa 500, 600, 700, 800 miljoonaa joka päivä.
Sitä rahaa ei vaan tästä yhteiskunnasta
löydy. Kun tilanne on tämä, silloin pitää voida
verottaa 0,1 prosentilla. Ajetaan yhdessä tämä asia
läpi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Huomautan ed. Kallikselle, että Tukholman
ja Helsingin pörssithän yhdistettiin hiljattain
syksyllä. (Ed. Kallis: So what?) Jokainen meistä tietää,
että jos Ruotsissa ei ole pörssiveroa ja Suomessa
on, niin jokainen, jopa suomalainen, sijoittaja, puhumattakaan ulkomaisista
sijoittajista, menee Tukholman pörssiin, koska se on erittäin
helppoa. Ei tarvitse kuin ilmoittaa, että minä siirrän
kaikki ostoni tuonne Tukholman pörssiin. Me emme saa sitten
vaihtoa ollenkaan. Se ajaa tämän Suomen pörssin
alas.
Ed. Seppo Lahtela aina köyhiä puolustaa vanhana
rautakauppiaana, mutta sanon suoraan, että tämä on
nyt ihan eri asia. Minä henkilökohtaisesti haluan,
että jos EU:n alueelle tulee yhtäläisesti kaikkiin
kansallisvaltioihin pörssivero, sitten se on selvä.
Mutta kun verrataan Lontoon ja Suomen pörssejä,
niin Lontoon pörssihän on valtavan iso, sitä verrataan
New Yorkin, Tokion pörssiin jnp. Nämä ovat
niitä isoja pörssejä. Jos näissä on
se 0,5:n pörssivero, niin se on ihan eri asia kuin se,
että pieni Suomi laittaisi 0,1 prosenttia.
Kun täällä puhutaan aina köyhien
asiaa, niin kyllä minä sanon sen teille, hyvät
ystävät, että 50 prosenttia bruttokansantuotteesta
menee hyvinvointivaltion menoihin tällä hetkellä.
Missään muussa Euroopan kansallisvaltiossa EU:n
alueella ei ole näin suurta prosenttia, ei edes Ruotsissakaan.
1970 meillä hyvinvointivaltion menot olivat 17 prosenttia.
Uudelleen vielä korostan sitä, että sosiaali-
ja terveysministeri Pekka Kuusi 1970 sanoi, että hyvinvointivaltion
menot eivät saa kasvaa kansantaloudesta kuin 30 prosenttiin. Kun
nyt ollaan jo 50 prosentissa, niin keskustan ed. Seppo Lahtelalta
kysyn, vieläkö te haluatte paremman hyvinvointivaltion
tähän Suomeen kuin tällä hetkellä on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis totesi, että ed. Seppo
Lahtela on kristillisdemokraatti näissä asioissa.
Minä totean, ed. Kallis, että te olette yhdessä asiassa
vihreä, jos te kannatatte sitä, että turhakkeita
verotetaan ja välttämättömyystarvikkeilla
on alempi verokanta. Se on ihan tyypillinen vihreä periaate,
mutta noudattakaa, ed. Kallis, sitä sitten läpäisyperiaatteella
kaikessa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Näinhän me teemme.
Palaan nyt vielä tähän ajankohtaiseen
pörssiveroon ja siihen, mitä ed. Kuosmanen sanoi,
kun hän sanoi, että pörssi karkaa Tukholmaan.
Minä olen varmasti useita kertoja esittänyt, ja
ehkä ed. Kuosmanen on ollut läsnä, kun
olen todennut, että tänä päivänä noteerataan
niin Helsingin kuin Tukholman pörssissä osakkeet
Nordea, Nokia, TeliaSonera ja sen lisäksi vielä Ericssonia
jne. Ed. Kuosmanen, te ette löydä hetkeä,
milloin kurssi olisi täsmälleen sama Tukholmassa
kuin Suomessa. (Ed. Kuosmanen: Suurin piirtein!) — Suurin
piirtein, aivan oikein, mutta ero on aina suurempi kuin se 0,1 prosenttia. — Jos
teidän väittämänne pitää paikkansa,
niin silloin sen 0,1 prosentin takia ostettaisiin osakkeet Tukholmasta
silloin, kun ne ovat siellä halvempia, ja Helsingistä silloin,
kun ne ovat siellä halvempia. Ed. Kuosmanen, teidän
esille ottamanne esimerkki oli, ikävä kyllä,
nollan arvoinen.
Keskustelu päättyy.