3) Laki tuloverolain 124 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämäkin aloite on
sellainen, joka sisältyy kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin
ja noudattaa tätä periaatetta, jota ed. Pulliainen
sanoi myöskin kannattavansa: Verotetaan ankarasti sitä,
mitä yhteiskunta ei tarvitse, ja lievästi sitä,
mitä ihminen ja yhteiskunta tarvitsee. Nyt ei ole kysymys
pörssiverosta, vaan nyt on kysymyksessä luovutusvoittojen
verottaminen. Varmasti on salissa henkilöitä,
jotka muistavat, että aikaisemmin luovutusvoittoa ei verotettu,
jos myyty kohde oli omistettu yli viisi vuotta, siinä tapauksessa,
että se oli irtain esine. Jos se oli kiinteä,
kymmenen vuoden omistusoikeus antoi verovapauden. Tämä myöskin
johti siihen, että ihmiset yleensä säästivät
niitä osakkeita viisi vuotta, jotta he saivat myydä ne
verovapaasti, ei ollut mitään keinottelua; omistivat kiinteistön
kymmenen vuotta, jotta pääsisivät ilman
veroa.
Kristillisdemokraattien mielestä on syytä palata
vähän samanlaiseen järjestelmään,
suosia pitkäaikaista säästämistä,
niin että ihmiset eivät ostaisi tänään
ja myisi huomenna, eivät ostaisi tänään
ja myisi vuoden kuluttua, vaan todella muodostaisivat itselleen
pääomaa. Verotuksen kautta tämä tavoite
voidaan saavuttaa. Meidän esityksemme on se, että jos
myynnin kohteena oleva objekti on ollut omistajan oma alle kuusi
kuukautta, silloin luovutusvoittovero olisi 50 prosenttia. Me perustelemme
sitä sillä, että jos nyt tehdastyöläinen
tai kuka muu työntekijä hyvänsä jää ylityöhön,
niin kyllä hän yleensä siitä ylityöstä maksaa
50 prosenttia — se on muuten liian korkea vero, me haluaisimme
tällaista veroa alentaa — mutta jos hän
ostaa osakkeita aamupäivällä ja myy iltapäivällä,
silloin hän maksaa 29 prosenttia veroa. Kyllä tässä on
ilmeinen epäkohta. Tästä syystä me
todella teemme tämmöisen esityksen, että lyhytaikaisesta
omistuksesta maksettaisiin 50 prosenttia veroa, mutta jos on 20
vuotta omistanut, silloin se vero olisi vain 15 prosenttia. Tietenkin
se voisi olla vielä alhaisempi, mutta tämä on
nyt meidän esityksemme.
Minä huomaan, että tämäkin
periaate alkaa saada yhä enemmän kannatusta yhteiskunnallisessa
keskustelussa. Suosittelen edustajille ja kaikille muille luettavaksi,
mitä Jussi Linnamo viimeisessä Kanava-lehdessä kirjoittaa.
Hän kirjoittaa kvartaalikapitalismista ja asianomistajakapitalismista.
Kvartaalikapitalismillahan tarkoitetaan juuri tätä,
että nopeasti ajetaan arvot ylös keinolla millä hyvänsä,
ja siitä on yleensä ikäviä seuraamuksia.
Jussi Linnamo esittää tämän
estämiseksi muun muassa tällaista verotusta: luovutusvoittojen
verottamista ankarammin, ihan niin kuin me tässä aloitteessa
esitämme. Yllätyin, kun hänellä oli
sen lisäksi vielä kaksi muuta ehdotusta.
Toinen oli se, että yhtiöissä ruvettaisiin
suosimaan niitä osakkeenomistajia, jotka ovat omistaneet
osakkeet kauan, niin että esimerkiksi Nokian tai Wärtsilän
yhtiökokouksessa päätettäisiin, että osinkoa
jaetaan nyt niille hyvin vanhoille osakkeenomistajille niin ja niin
monta euroa ja niin ja niin monta senttiä, näin
ja näin paljon joka tapauksessa, ja sitten niille, jotka
eivät ole omistaneet osakkeita niin kauan, vähän
vähemmän. Tähänhän
me emme voi eduskunnassa puuttua, eikä se ole meidän
asiamme, se on yhtiön sisäinen asia.
Mutta sitten hän tuo myöskin esille, että osinkojakin
voitaisiin verottaa sen perusteella, kauanko henkilö on
nuo osakkeet, jotka osinkoon oikeuttavat, omistanut. Eli emme me
nyt ole yksin esittämässä tällaista,
vaan niin kuin sanoin kyllä tämmöinen
ajatus saa yhä enemmän ja enemmän kannatusta.
Muistan, että kun viime vuonna Suomen keskusta esitti
oman vaihtoehtobudjettinsa tähän aikaan, niin
keskusta oli myöskin ymmärtänyt tämän
asian ja esitti, että lyhytaikaisia myyntivoittoja verotettaisiin
ankarammin. Muistan, miten silloinen ryhmäpuheenjohtaja
ed. Pekkarinen ääneen ihmetteli, voiko joku tällaista
vastustaa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä toinen ed. Kalliksen
aloite on erinomaisen hyvä, ainakin yhtä hyvä kuin äskeinen, ellei
jopa voisi sanoa, että melkein vielä parempikin,
parempi sillä lailla, että kun katsotaan äskeistä pörssiveron
nostamisesitystä tai palauttamisesitystä, jos
näin voitaisiin sanoa, tämä periaatteessa
on helpotus tälle asialle siltä rintamalta, että pitkään
omistetun osalta olisi lievennyksiä ja sitten pikavoittojen
osalta olisi erityisesti kiristävä osa tässä olemassa.
Kun ajatellaan järkevällä pohjalla
tätä asiaa, niin luulisi, että kun haetaan
valtiontalouteen lisää varoja, tämä olisi
niitä yksinkertaisimpia konsteja, mistä tämä asia
syntyy. Tämä periaate, mitä ed. Kallis
todisteli esittelypuheenvuorossaan, edustaa muutenkin linjaltansa
sitä, että verotetaan niitä kovasti,
mitä ihminen ei tarvitse, ja niitä, mitä ihminen
tarvitsee pidempään, verotetaan lievemmin. Mielestäni
tässä on tämän asian sisältö,
idea ja ydin, ydin sellaisenaan, että nämä nopean
voiton tavoittelijat häviävät. Valitettavasti
itselläni ei ole siihen mahdollisuutta eikä taitoa
eikä pääomia, että voisi näitä nopeita
voittoja kalastella, jolloin voisi tietää, kuinka
nopeasti voisi vaurastua päivän, viikon tai kuukauden oston
ja myynnin välityksellä. Mutta jos niin käy kuin
ed. Kuosmanen sanoi, että kymmenessä vuodessa
osakkeitten kurssi on laskenut 80 prosenttia, niin silloin ei kyllä päiväkohtaisia
voittojakaan oikeastaan voi tulla milloinkaan.
Tämän pohjalta katson, että tässä on
erinomaisen hyvä idea ja näköala olemassa.
Kun ed. Kallis viittasi siihen, että ed. Pekkarinen viime
kaudella kysyi, voiko olla sellaisia edustajia tai sellaista henkeä,
että tällaista pikavoittojen verotusta taikka
pikavoitoista saatavaa yhteiskunnalle tulevaa hyötyä joku älyäisi
vastustaa, niin olen itsekin täysin samaa mieltä.
Kun tätä asiaa on nyt yrittänyt miettiä,
mistä voi johtua, että tämä hyvä Vanhasen
hallitus ei ole tätä ohjelmaansa saanut, niin
mitä ilmeisimmin tässä täytyy
periaatteena olla sen, että nykyinen hallitus jatkaa pitkälti
tämän aikaisemman Lipposen—Niinistön
hallituksen luomalla periaatteella, missä ei tällaisia
uudistuksia ole kyetty saamaan eikä tuomaan mukaan. Ehkä toivottavasti
löytyy yhteiskuntaan semmoista uutta ajattelutapaa, missä voidaan
uudistaa verotuksen rakennetta ja uudistaa myöskin sitä elämää,
millä tätä vähempiosaista, ikään kuin
köyhempää väkeä oltaisiin
valmiita tukemaan niin, että kerättäisiin
ne varat, mitä voidaan jakaa. Eduskunta kyllä tämän
jaon osaa tehdä. Siinä ei ole minkään
näköistä ongelmaa, eikä edes
riitä se, mitä on kerätty, siihen mitä eduskunta
haluaa jakaa, jos näin katsotaan ja tehdään.
Herra puhemies! Se, mikä tässä on
perimmäinen idea, minkä katson ja näen
erinomaisen hyvänä ja tärkeänä asiana,
on se, että täällä katsotaan
tämän esityksen mukaan, että suositaan
sitä, joka on omistanut kiinteän omaisuuden taikka
arvopaperin tai jonkin muun 20 vuotta ja saa siitä myyntivoittoa.
Kyllähän tämä maailma toivottavasti
kulkee eteenkinpäin niin, että lievän
inflaation kautta, hallinnassa olevan inflaation kautta, kuitenkin
hinnat nousevat. Muutenhan tämä asia ei voi toimia,
että yhteiskunta pystyssä pysyisi. Jos on pitkään
säästänyt, pitkään
omistanut, niin kyllä sitä pitäisi tukea
ja ymmärtää ja silloin matalammin verottaa.
Nyt kun huomaan, että ed. Kuosmanen suurena porvarina saapuu
tänne saliin, niin ehkä saamme tähän
keskusteluun myöskin semmoista talouspoliittista henkeä,
että voimme ryhtyä pohtimaan sitä, miten
tehdä tämä pitkään
omistetun omaisuuden siirtäminen, myyminen taikka realisoiminen,
että se olisi matalammin verotettu. Luulen, että tässä asiassa, vaikka
ed. Kuosmanen oikeastaan vain ostaakin, hän ei mitään
myy, löytyisi semmoinen näköala, millä tässä asiassa
voitaisiin käydä kiinni, miten se tuntuu noin
kansalaisen osalta.
Ihmettelen sitä talouspoliittista ajattelutapaa, mikä mitä ilmeisimmin
tapahtui tuolla Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana,
että omistamista ryhdyttiin entistä enemmän
verottamaan ja kiristämään. Sen pohjalta
muuttui se aika ja aikakausi siitä, että jos kauan
oli omistettu, niin 80-luvulla voitiin myydä luovutusvoittoverotta
pitkään omistettu. Sen jälkeen syntyi
tällainen näköala, että syntyi
tämä 50 prosentin huojennus, vaikka oli kauankin
ollut omistuksessa. Mielestäni kansalaisia, piensäästäjiä,
jotka säästävät vähistä tuloistansa,
vähistä varoistansa pitkään, pyörittävät
uskollisesti tätä talouselämää keräämällä ja
nauttimalla ehkä sen pienen olemattoman osingon luottaen
siihen, että joskus tälle arvo palaa, näitä ihmisiä pitäisi
nimenomaan vahvistaa sillä, että verotus olisi
lievempi ja tällä lailla hennompi.
Jos nyt oikein ymmärrän, niin kun ihmiset säästävät
jälkipolvillensa, niin pitäisi myöskin sen
jälkeen, jos jälkipolvet joutuvat realisoimaan sen
saadun säästetyn omaisuuden, niin pitäisi
tältäkin osin matalampi verotuskynnys olla. Sen pohjalta
näkisin, että kun tämä yhteiskunta
on kuitenkin eduskunnan kautta edustettuna tämmöisellä suhtkoht
vahvalla porvarienemmistöllä, tätä pitkää säästämistä ymmärrettäisiin,
kannatettaisiin ja tuettaisiin.
Herra puhemies! Tässä asiassa on nähtävissä samalla
lailla, kuin sanoin aikaisemminkin, että täällä on
vaan kristillisdemokraattinen ryhmä allekirjoittajana,
mutta mielelläni olisin tähän joukkoon
liittynyt puolustamaan sitä köyhää kansalaista,
joka pienistä tuloistansa säästää vastaisen
varalle, ja myöskin verottamaan sitä, joka nopean
pikavoiton kautta saa ansaitun hyödyn. Mutta siitä joutaisi
enemmän myöskin yhteiskunnan kassaan siksi rahaksi,
mitä jaettaisiin silloin, kun sitä jakovaraa tarvitaan.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! On se hyvä, että tuommoisia
mielipiteitä löytyy tästä salista
kuin ed. Kalliksen aloite. Tämäkin on siinä mielessä hyvä,
että niin kuin edellinen puhuja totesi, tässä paneudutaan
näiden pikavoittojen rahastamiseen siten, jotta valtio
ottaisi siivun siinä. Tätä pitää kannattaa.
On hyvä, että opposition puolelta tulee tämmöisiä hyviä esityksiä, joilla
kannetaan huolta siitä, miten valtion kassa ja meidän
yhteinen hyvinvointimme tulee säilymään
jatkossakin.
Tuli vain mieleen tästä pikarahastuksesta
tämä optiojärjestelmä, joka
sinällään on aiheuttanut tämän
tyyppisen ongelman, jotta siinä ei välitetä yrityksen
tulevaisuudesta mitään, vaan johtaja saadakseen
optiot tekee ja on tehnyt kaikkensa sillä tavalla, että se
arvo tulisi mahdollisimman nopeasti nousemaan, ja näitäkin
kauppoja käydään sillä tavalla,
että saadaan rahastettua mahdollisimman nopeasti ulos,
ja sen takia valtion ottama siivu on hyvin tarpeen.
Tätä mietin kristillisestä näkökulmasta,
en kristillisdemokraattisesta vaan kristillisestä näkökulmasta,
jotta tässähän tavallaan tietysti yllytetään
ihmisiä omistamaan. Raamatussahan puhutaan siitä,
jotta pitää antaa toinen ihokas, ja ei siinä nyt
hirveän paljon kasaannu sitä jemmaa, sitä omistusta,
ja neulansilmästä läpimeno voi olla aika
hankalaa siinä vaiheessa, kun sitä on omistettu
hirveän pitkään. Tämä varjopuoli
tässä on olemassa, mutta kuitenkin se puoli, että katetaan
tällä verolla sosiaalipalveluita, minusta voittaa
sen ajattelun, mitä tämä neulansilmästä läpimeno
edellyttää.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämän
esityksen taustalla on se sama periaate, josta olen puhunut jo monta
kertaa ja johon useammat edustajat ovat yhtyneet, eli periaate, että verotetaan
ankarasti sitä, mitä ei tarvita ja lievästi
sitä, mitä ihminen tarvitsee. Käsitykseni ed.
Seppo Lahtelan kristillisdemokraattisesta verolinjasta vahvistui,
ja kun hän sanoi, että hän olisi ollut
valmis liittymään puolustamaan, niin olin kuulevinani — valitettavasti
väärin — että oli valmis liittymään
puolueeseen, mutta se viimeinen sana sai hieman toisenlaisen muodon kuin
toivoin.
Mutta itse asiaan: Kyllähän tämä periaate,
josta olen puhunut ja jota esitetään tässäkin
lakialoitteessa, on käytössä monessa
Euroopan maassa, eli jos on tietyn ajan omistanut, niin silloin
ei enää veroteta, ja kyllä tämä merkitsee
sitä, että otetaan vastuu seuraavasta sukupolvesta, halutaan
pääomaa muodostaa ja sen takia säästetään.
Se on tällaista pitkäaikaista säästämistä,
ja sitä voidaan edistää juuri lievemmällä verotuksella.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihmettelen tätä ed.
Kalliksen toistakin lakialoitetta, että jos omistaa jotain
irtaimistoa esimerkiksi ja päivittäin sitä myy,
niin tässä ehdotetaan, että jos alle
kuusi kuukautta omistaa, niin sitten verotus olisi kireämpi.
Kysyn ed. Seppo Lahtelalta: Kun te rautakaupassanne myytte jotain,
vaikka betonikärryt, suurella voitolla, niin täytyisikö — tehän
luovutatte periaatteessa ja voiton otatte maksimaalisena siitä,
kerron kokemuksesta — niin pitäisikö sekin nyt
verottaa ed. Kalliksen mielestä, koska se on tilapäinen
ylimääräinen voitto? Tällä tavallahan ne
markkinat sotkettaisiin.
Otetaan pörssistä esimerkki. Jokainen meistä tietää,
että kun yhtiö luovuttaa osakkeet pörssiin määrättyä summaa
vastaan, niin sen jälkeen siellä pörssissä on
ne, jotka pelaavat näillä arvopapereilla keskenään;
se on ihan sama kuin me korttipeliä pelaisimme keskenämme.
Sen firman omistukseen se ei vaikuta millään tavalla.
Firma elää omaa elämäänsä sen
jälkeen, kun pörssiin on luovuttanut osakkeet.
Vaan ne, jotka ostavat niitä osakkeita, tekevät
kauppaa keskenään.
Onko sitten ed. Kalliksen mielestä oikein, että jos
on erittäin aktiivinen henkilö, joka päivittäin tekee
Internetissä osakekauppaa, niin te olette valmis verottamaan
yhä enemmän sitä ahkeraa ihmistä,
kun sitten semmoiset suuromistajat, eläkelaitokset ja muut,
jotka vuodesta toiseen makauttavat rahat siellä arvopaperikaupassa
eivätkä tee mitään, pääsevät
pienemmällä verotuksella? Eli huom., nyt puhutaan
yrittäjyydestä, ed. Kallis, ja teidän
aloitteenne minun mielestäni ei millään
tavalla kannusta yrittäjyyteen.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Ed. Kuosmasen vertaus oli hyvä, mutta
täytyy sanoa, että ei se kyllä tähän
tapahtumaan eikä asiaan satu mitenkään.
Yrittäjyyden osalta, vaikka todetaan, että verotus
on yrittäjyyden este, useinkaan ei se verotus ole, vaan
sen verotettavan tulon aikaansaanti on ongelmallinen ja kaikki muu
byrokratia, mitä siihen liittyy, on vaikeata. Mutta kyllä tässä täytyy
sanoa, ed. Kuosmanen, että jos te aamulla ostatte ja jos
edustaja illalla myy ja siitä syntyy merkittävä voitto,
suurempi taikka pienempi, minusta siitä riittää kyllä yhteiskunnan pussiin
erinomaisen hyvin se 50 prosenttia, se 29 on liian vähäinen.
Ymmärrän, että ed. Kuosmanen talousmiehenä kyllä ymmärtää tämän
asian ja mielellään antaakin verottaa enemmän.
Nyt näyttää, että ehkä porvaririntamaa
puolustaessaan ed. Kuosmanen on lukkiutunut vastustamaan tätä ed.
Kalliksen hyvää ajatusta. Mutta tässä on
henki, kun otetaan huomioon myöskin pitkään
omistetun lievempi verotus, joka on tämän toinen
puoli. Jos ajatellaan sitä sosiaalista ajattelutapaa, minkä ymmärrän
ed. Kuosmasen myöskin sisimmässään omaavan
ja omaksuvan, ei voi olla, että tällä perusteella
teillä ei olisi varaa vastustaa tätä näin hyvää sosiaalista
ajattelutapaa, millä verotusta oikeudenmukaistetaan ja
samalla myös kannustetaan yrittämään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kyllä ed. Kuosmanen ei
ymmärtänyt, mitä luovutusvoitolla tarkoitetaan.
Luovutusvoitto on tilapäinen, satunnainen myyntivoitto.
Jos päivittäin tekee kauppaa, silloin on elinkeinonharjoittaja
ja silloin maksetaan 29 prosenttia. Ed. Seppo Lahtela on elinkeinonharjoittaja
ja maksaa yhteisöveroa 29 prosenttia. Ette kai siihen halua mitään
muutosta emmekä mekään.
Kysymyksessä ovat satunnaiset luovutusvoitot, ja satunnainen
luovutusvoitto ei siis mitenkään liity yrittäjyyteen,
ei vähääkään, siis
ei missään määrin liity yrittäjyyteen.
Se on puhdasta keinottelua, tilapäistä, ja siitä ei
kukaan hyödy, siitä on yhteiskunnalle vain vahinkoa,
ja sitä tulisi näin ollen verottaa ankarammin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallikselle: Kun te teette huoneistokauppaa
ja kiinteistökauppaa jopa viikoittain ja päivittäinkin
tietääkseni, kysyn teiltä, onko oikein,
että te haluatte sitten maksaa yli 29 prosenttia veroa
siitä, jos te teette pikavoittoja huoneistokaupoissa ja
kiinteistökaupoissa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Jos se on keinottelua, niin silloin siitä pitää minun
mielestäni ja kristillisdemokraattien mielestä maksaa
50 prosenttia — jos se on keinottelua. Kun Huoneistokeskus
ja nämä välittävät,
sehän on välityspalkkioita, mitä ne saavat,
ja niistä ne maksavat sen 29 prosenttia. Mutta tehdään
nyt ero luovutusvoittojen ja elinkeinotulon välillä.
Luovutusvoitto ei ole elinkeinotuloa eikä yrittämistä.
Ed. Kuosmanen, me emme esitä muutosta mihinkään
muuhun pykälään kuin tuloverolain tiettyyn
pykälään, joka koskee luovutusvoittoa,
ja se ei ole yritystuloa.
Keskustelu päättyy.