4) Laki lapsiasiainvaltuutetusta
Sari Essayah /kd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös tämä lakialoite
liittyy kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin. Viime eduskuntakaudella
silloinen edustajamme Marja-Leena Kemppainen teki arvokkaan työn lakiehdotukseksi
koskien lapsiasiainvaltuutetun viraston perustamista. Myös
hallitusohjelmassa on yhdellä lauseella ylimalkaisesti
annettu lupaus siitä, että tällainen
virka perustetaan joskus tulevaisuudessa. Me kristillisdemokraattisessa
ryhmässä näemme, että lasten
ja lapsiperheiden asialla on kiire. Muun muassa ihan vastikään
ilmestynyt Veronmaksajien selvitys kertoo, että juuri lapsiperheitä on
taloudellisesti kohdeltu kovimmin.
Lapsiasiainvaltuutetun viran perustaminen on sen tähden
tarpeen, jotta voitaisiin paremmin valvoa ja edistää lasten
oikeuksia ja etuja, myös taloudellisia etuja, yleisellä hallinnon
ja yhteiskuntapolitiikan sekä lainsäädännön
tasolla. Suomen yli miljoonan lapsen oikeuksien valvontaa varten
tarvitaan oma viranomaistaho. Erityislailla perustettu lasten oikeuksien
valvontajärjestelmä antaa lapsiasiainvaltuutetulle
parhaat toimintamahdollisuudet. Lapsiasiainvaltuutetun toimisto toimisi
sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä.
Suomi on ratifioinut Lapsen oikeuksien yleissopimuksen, jossa
määritellään eri valtioiden
hyväksymät lapsen oikeudet. Tutkimukset ovat osoittaneet,
ettei lasten asemaa oteta yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
kyllin huomioon ilman valtionhallinnon järjestelmää,
jolla sopimuksen mukaisten oikeuksien toteutumista seurataan ja
mahdollisiin ongelmiin puututaan. Yleissopimuksen toteutumista valvova
Lapsen oikeuksien komitea pyrkii nopeuttamaan kansainvälisellä tasolla
lapsiasiamies- tai lapsiasiainvaltuutettujärjestelmien
perustamista. Suomesta tällainen järjestelmä vielä puuttuu.
Myös perustuslain mukaan julkisen vallan on tuettava
perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien tahojen mahdollisuuksia
turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Tämä säännös
velvoittaa myös siihen, että lainsäädännön
vaikutuksia lapsien ja perheiden asemaan seurataan. Esimerkiksi
perustuslain 19 §:ssä turvatut sosiaaliset oikeudet
eivät toteudu riittävän hyvin. Lasten
ja lapsiperheiden palveluihin ja etuuksiin ei ole kaikilta osin
myönnetty riittäviä resursseja, ja kuntakohtaiset
erot palvelujen tasossa ja saatavuudessa ovat suuria.
Muissa Pohjoismaissa lasten oikeuksien toteutumisen valvonta
on järjestetty. Esimerkiksi Norjassa lapsiasiamies on yhteiskunnallisesti
näkyvä hahmo, jolla on myös poliittista
valtaa. Asiamiehen toiminta on edistänyt norjalaisten lasten etuja
ja oikeuksia sekä lisännyt lasten näkyvyyttä.
Samaa voidaan sanoa myös Ruotsin vastaavasta järjestelmästä.
Lastensuojelujärjestöt Suomessa ovat nähneet lapsiasiainvaltuutetun
toimiston tärkeyden. Noin kolmisen vuotta sitten Pelastakaa
Lapset ry järjesti seminaarin, johon kutsuttiin kaikkien
puolueiden kansanedustajat paneeliin. Seminaarin aihe kosketteli
lapsiasiainvaltuutetun viraston perustamista ja saatuja kokemuksia
Ruotsissa ja Norjassa, joista asiantuntijat olivat tilannetta ja
asiaa alustamassa. Myös täällä eduskunnassa
Lapsen puolesta -ryhmä on osaltaan korostanut asian tärkeyttä.
Täällä muun muassa ed. Hemmilä ja
monet muut ovat toimineet aktiivisesti tämän ryhmän
jäseninä.
Lapsiasiainvaltuutetun tehtävät painottuisivat ennalta
ehkäiseviin toimenpiteisiin, jotka liittyvät lainsäädännön,
järjestelmien ja menettelyjen sekä lapsimyönteisen
ilmapiirin kehittämiseen. Konkreettisesti lapsiasiainvaltuutetun
tehtävänä olisi edistää lapsia
koskevien asioiden koordinaatiota hallinnon eri tasoilla. Valtuutettu
toimisi lasten edunvalvojana, nostaisi esiin lasten asemaan liittyviä kehittämistarpeita
sekä vastaisi yksittäisten lasten ongelmiin ja
valituksiin. Valtuutettu toimisi asiantuntijaviranomaisena ja koulutukseen
ja tiedonvälitykseen liittyvien asioiden kehittäjänä,
samalla kun tehtäviin kuuluisi myös neuvontaa
ja ohjausta lapsille ja perheille, muille viranomaisille ja suurelle
yleisölle. Lapsiasiainvaltuutettu voisi tehdä aloitteita
ja antaa suosituksia tai neuvoja, joiden tavoitteena on parantaa
lasten asemaa lainsäädäntötoimin
tai muutoin. Aloitteet voisivat koskea myös hallitukselle tehtyjä ehdotuksia
lainmuutoksiksi epäkohtien poistamiseksi kaikilla yhteiskunnan
aloilla.
Lapsiasiainvaltuutettu osallistuisi julkiseen keskusteluun ja
yhteiskunnassa käytävään arvokeskusteluun.
Valtuutetun tulisi myös pitää yhteyttä kansalais-
ja muihin järjestöihin ja edistää eri
järjestöjen välistä yhteistyötä ja
niiden suhteita viranomaisiin. Lapsiasiainvaltuutettu hoitaisi yhteyksiä kansainvälisiin
järjestöihin. Valtuutettu seuraisi lainsäädäntöä,
tiedotusvälineitä ja eri viranomaisten käytäntöjä ja
pyrkisi vaikuttamaan muun muassa tilastointiin ja rekisteröintiin niin,
että tulevaisuudessa saataisiin ajantasaista tietoa lapsen
oikeuksien toteutumisesta ja lapsen asemaan liittyvistä ongelmista.
Tietoa tuotettaisiin päätöksenteon pohjaksi
meille poliittisille päättäjille ja viranomaisille
mutta myös järjestöille, suurelle yleisölle
ja tiedotusvälineille.
Lapsiasiainvaltuutetulla tulisi olla itsenäinen ja
hallintoviranomaisista riippumaton asema, jotta hän voisi
suorittaa tämän tehtävän itsenäisesti. Lapsiasiainvaltuutetun
tehtävien tuloksellinen hoitaminen edellyttää riittäviä tiedonsaantioikeuksia.
Valtuutetulla tulisikin olla oikeus salassapitosäännösten
estämättä saada tehtävänsä suorittamiseksi
tarpeelliset tiedot. Lapsilla on oikeus tulla kohdelluiksi tasa-arvoisesti
aikuisväestöön nähden. Tämän
valvominen olisi myös lapsiasiainvaltuutetun yksi tehtävä,
eli hän olisi ikään kuin lasten oikeusasiamies.
Lapsiasiainvaltuutetun toimiston menot vuositasolla olisivat
noin 500 000 euroa. Lain ehdotettu voimaantulo olisi tammikuun
1. päivänä 2004. Asiasta ryhmämme
on tehnyt myös talousarvioaloitteen, ja niin kuin sanoin,
asia liittyy osana meidän vaihtoehtobudjettiimme.
Iloitsemme siitä, että hallituspuolue sosialidemokraattien
ed. Susanna Rahkonen on myös tehnyt asiaa koskevan talousarvioaloitteen
ja jopa 100 000 euroa suuremmalla summalla. Näin
tässäkin asiassa on mahdollista tehdä hyvän
asian eteen yhteistyötä yli blokkien.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä aloitteessa ollaan
ihan hyvällä ja tärkeällä asialla.
Kaivelin hieman historiaa. Saattaa olla, että juuret tälle
ajatukselle ovat vielä kauempanakin, mutta tässä salissa
se on ollut ainakin jo vuodesta 95 alkaen esillä, jolloin
tämä esitys lapsiasiamiehen viran perustamiseksi
sisältyi valtioneuvoston ensimmäiseen lapsipoliittiseen
selontekoon. Sen jälkeen se on ollut erilaisissa aloitteissa
esillä ja oikeastaan melkein puolueista riippumatta ajatus
on saanut kannatusta. Ratkaiseva askel, näin uskoisin,
otettiin kyllä varmaan kuitenkin tänä keväänä,
kun se kirjattiin hallitusohjelmaan, ja asia tulee tällä vaalikaudella
hoidettua ja mitä pikemmin, tietysti sen parempi.
Suomesta puuttuu tämmöinen seurantajärjestelmä,
jonka avulla olisi mahdollista selvittää, miten
esimerkiksi lapsiin liittyvät palvelut toteutuvat ympäri
Suomea, ja jonka avulla muutenkin lapsipolitiikkaa koordinoidaan.
Kuten tässä lakialoitteessakin on hyvin perusteltu,
lapsiasiainvaltuutettu tarvittaisiin. Merkillepantavaa on, että myös
YK:n Genevessä toimiva Lapsen oikeuksien komitea on kiinnittänyt
huomiota tähän, että Suomessa lapsipolitiikka
on koordinoimatonta.
No, ei tietysti tarvita YK:takaan siihen, että tiedämme,
että lapsilla on tällä hetkellä Suomessa
monenlaisia vaikeuksia. Lasten ja nuorten psykiatriset ongelmat
ovat kasvaneet. Monet lapsiperheet kärsivät köyhyydestä.
On monenlaisia ongelmia, esimerkiksi seksuaalisia hyväksikäyttöjä,
mitä nyt on viime viikkoina tullut esille. Kaikkeen tähän — lapsiin
liittyvään lainsäädäntöön,
hyvinvointivaltion rakenteisiin, tähän koordinointiin — varmasti
tarvitaan lisää puhtia.
Kuitenkaan en nyt ihan varma ole siitä, onko tämä aloite
sinänsä tarpeellinen, ihan vain sen takia, kun
asia on jo hallitusohjelmassa ja sinänsä valmistelussa
(Puhemies koputtaa) ja asia on menossa eteenpäin. Mutta
hyvä, että asia pysyy tälläkin
tavalla esillä. Ehkä tämä voi
aavistuksen ripeyttää sitten viran perustamista.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kiitoksia, 2 minuutin jälkeen pyydän puhujia
siirtymään puhujakorokkeelle.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen toisaalta kannatti, mutta esititte
kysymyksen, onko tarpeen. Tämä kuuluu meidän vaihtoehtobudjettiimme
ja on nyt tässä lakialoitteena. Tämähän
edellyttää paitsi toiminnan suunnittelua ja kehittämistä myös
varoja niin, että se myös näkyy budjetissa.
Kyllä toiveeni tässä yhteydessä on,
kun tämä on ollut esillä jo niin pitkään — mainitsitte
95, ainakin siitä asti jo esillä — ja
saanut suurtakin kannatusta, että tämän
eteneminen olisi nopeampaa. Tämä on minusta yksi niistä asioista,
joka ikään kuin siirretään ja
siirretään aina eteenpäin. Sen vuoksi
minusta on tärkeää, että tämä on
nyt tässä lakialoitteena ja myös budjettiin
tulisi selkeästi resursoituna. Nythän meillä hallitusohjelmassa
on näitä mainintoja, että joko selvitetään
tai on tulossa, ja siinä ei ole sitä konkretiaa
olemassa. Näen, että olisi erittäin tarpeellista,
että tämä asia etenisi.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Vähän saman suuntaisesti
kuin ed. Rauhala tässä totean, että ed.
Kaikkonen puhui loistavasti siinä mielessä, että kahdeksan
vuotta sitten hallituksen lapsipoliittisessa selonteossa ehdotettiin
nimenomaan lapsiasiainvaltuutetun viran perustamista Suomessa lainsäädännön
tasoisesti hyväksytyn YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen asettamien
velvoitteiden täyttämiseksi, ja näin on.
Me kristillisdemokraatit omalla aloitteellamme haluamme osaltamme
olla kiirehtimässä, että hallitus oman
ohjelmansa mukaisesti toteuttaisi tämän. Huomasin,
että sosialidemokraattien ed. Rahkonen myöskin
on omalla aloitteellaan ollut vauhdittamassa prosessin etenemistä.
Kannustamme tämän suuntaisiin toimiin koko hallitusta.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen todellakin toi ihan hyvin esille
tämän kiirehtimisen näkökulman
ja toisaalta myös sen, että asiaa on pidettävä esillä,
sillä hallitusohjelmassa ei ole millään
tavalla sanottu, koska tämä aiotaan toteuttaa.
Siinä mielessä asia on tosiaankin näissä taloudellisissa
olosuhteissa pidettävä tässä salissa
kyllä puheenaiheena. Tosiaankin toivomme, että siinä vaiheessa,
kun sitten tätä hallitusohjelman lupausta ruvetaan
toteuttamaan, tämä taloudellinen resursointi olisi
sitten myöskin tarpeeksi mittava.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Selvää on, että valtuutetun
virka perustetaan, kun se on selvästi hallitusohjelmaan
kirjattu. Nyt viimein, kun keskusta palasi hallitukseen, tämä asia saadaan
kuntoon. Itsekin olen allekirjoittanut tämmöisen
talousarvioaloitteen, mikä tähän liittyy,
ensi vuoden osalta. Toivoisin, että tämä voisi
olla yksi niitä asioita, joita eduskunta korjaa tässä syksyn
mittaan. Tämän ei nyt mikään
kustannuskysymys pitäisi olla. Tässä puhutaan
kuitenkin ainoastaan sadoistatuhansista euroista, joten yritetään
saada asia kuntoon.
Keskustelu päättyy.