1) Hallituksen esitys laiksi rikoslain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksestä 34 on valmistunut
lakivaliokunnan yksimielinen mietintö. Hallituksen esitys,
jossa ei siis esitetty kiisteltyä prostituutiopalveluiden
ostamista kriminalisoitavaksi, koski ihmiskauppaa ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia hiljentymään. Ed. Brax,
olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Onneksi olen ollut vuoden yläasteen
tarkkailuluokan opettajana, että toimii ihan hyvin näin
tästäkin. — ... ihmiskauppaa, paritusta,
lapsipornografian torjumista ja laittoman maahantulon järjestämistä.
Parituksen osalta on tarkoitus kiristää ja siis
nyt kiristetään selvästi kriminalisointeja
sekä parituksen että sen törkeän
tekomuodon osalta. Lakivaliokunta on kuitenkin päätynyt
osittain perustuslakivaliokunnan lausunnon vuoksi hiukkasen muuttamaan
hallituksen esitystä siltä osin, että määrittelyt
majoittamisen sekä markkinoinnin osalta on rajattu hallituksen
esittämää tiukemmin. Majoittamisen osalta
lakiin kirjoitetaan tästedes, että kyseessä täytyy
olla vakiintuneena osana liiketoimintaan tapahtuva majoitus, joka oleellisesti
siten edistää tekoa. Markkinoinnin osalta vaaditaan,
että se, jonka lehdessä esimerkiksi julkaistaan
ilmoituksia, jotka tosiasiallisesti ovat prostituution markkinointia
... (Hälinää) — Arvoisa puhemies!
Nyt ei riitä enää opettajakokemus. Saisiko
...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia hiljentymään. — Olkaa
hyvä!
Kiitoksia! — Markkinoinnin osalta valiokunta päätyi
siihen, että täytyy kuitenkin olla ilmeistä,
että kyseessä on prostituutiomarkkinointi. Näillä molemmilla
lähdettiin siihen, että ei ole kohtuullista kuitenkaan,
että rehellisesti, suoraselkäisesti toimivan yrittäjän,
jos hän on hotellin pitäjä taikka lehden
päätoimittaja taikka muuta julkaisutoimintaa harjoittava
henkilö, täytyisi salapoliiseja ruveta palkkaamaan
ja tavallista, normaalia huolellisuutta tarkempaa tutkintaa järjestää siitä,
ovatko mahdollisesti jotkut asiakkaat tai lehden ilmoittajat osana
prostituutiota. Sen sijaan jos se on ilmeistä tai majoitustoiminnassa
kyseessä on vakiintunut osa, vaikka hyvin pienikin osa,
vaikka tuhansista huoneista vain yksi tai kaksi hotellihuonetta
on tällaisessa käytössä, kyseessä on
silloin tästä eteenpäin kriminalisoinnin
piirissä oleva toiminta.
Törkeän parituksen osalta on mielestäni
erityisen tärkeätä huomata, että sen
rangaistusasteikko menee niin korkealle, että se tietyissä edellytyksissä mahdollistaa
poikkeukselliset, epätyypilliset tutkintakeinot, muun muassa
telekuuntelun. Mielestäni tämä on prostituution
ja varsinkin siihen liittyvän järjestäytyneen
rikollisuuden kytkennässä kaikista oleellisin
lakimuutos, oleellisempi kuin julkisuudessa paljon kiinnostusta herättänyt
kysymys, kriminalisoidako osto vai ei, mikä sekin on varmasti
oman pohdintansa arvoinen, mutta kaikista kiireisintä ja
tärkeintä on nimenomaan saada lakiin tämä uusi
törkeä muoto, joka mahdollistaa myös
kovat rangaistukset ja joka mahdollistaa semmoiset tutkintakeinot
kuin muuhunkin järjestäytyneeseen ihmiskauppaan taikka
järjestäytyneeseen rikollisuuteen, huumekauppaan.
Ne ovat usein ihan samoja järjestäytyneitä organisaatioita,
itse asiassa monien arvioiden mukaan yli 90 prosenttia tämän
alan markkinoista on järjestäytyneen rikollisuuden
käsissä ja käytännössä siis
todennäköisesti täyttää törkeän parituksen
muodot. Nyt täytyykin toivoa, että poliisi ottaa
tosissaan tämän lainmuutoksen ja lähtee
siitä, että eduskunta tällä muutoksella
tarkoittaa, että tämä järjestäytyneen
rikollisuuden harjoittama ihmisten välittäminen,
paritus, usein jopa ihmiskauppaa lähellä oleva
toiminta, joissakin tapauksissa suoranainen ihmiskauppa, on niin
vakava rikos, että poliisin täytyy siihen käyttää kaikkia
tutkintakeinojaan ja nämä rikolliset on saatava
oikeuden eteen, ja he ovat varmasti rangaistuksensa ansainneet.
Lapsipornografia on jonkin verran kevään aikana
puhuttanut julkisuudessa, ja lakivaliokuntakin seurasi käytyä keskustelua
sillä silmällä, että huomattiin,
että hallituksen esitykseen sisältyvä poikkeusmomentti
oli omiaan herättämään vääriä tulkintoja,
suoranaisia kehotuksia siihen, että 16- ja 17-vuotiaat
keskenään ottaisivat toisistaan kuvia, joita hallituksen
esityksessä esiteltiin pornografisen pääotsikon
alla. Valiokunta päätyi yksimielisesti poistamaan
nämä poikkeusmomentit. Laissa ei ole mitään
erityistä poikkeusta, joka voitaisiin lukea nyt niin, että on
kovinkin tavallista ja tyypillistä tai suorastaan toivottavaa,
että 16- ja 17-vuotiaat kuvaavat toisiaan sellaisella tavalla,
että kuva toisen käsissä vääriin
käsiin päätyen näyttäisi
pornografiselta kuvalta. Sen sijaan valiokunta kyllä ymmärsi,
mitä ministeriö on alun perin tässä hakenut,
ja tekee mietinnössään selväksi,
että silloin jos on tämän ikäisten nuorten
sinänsä laillisesta seksuaalisesta kanssakäymisestä kyse,
he toinen toistensa luottamuksella ja luvalla saavat toki ottaa
toisistaan kuvia, mutta tämmöinen yksityiskohta
ei kuulu rikoslakiin, eikä varsinkaan kuulu antaa viestejä siitä, että tämmöinen
olisi kovin tavallista tai jopa normien mukaista käytöstä.
Aivan viimeiseksi, arvoisa puhemies, telekuunteluiden osalta
lakivaliokunta kaikkien edellä mainittujen rikosten osalta
pääsääntöisesti hyväksyi
hallituksen linjauksen, muun muassa lapsipornografian osalta. Sen
sijaan kun on kysymys laittoman maahanmuuton järjestämisen
törkeimmästä muodosta, valiokunta lähti
siitä, että kyseessä on kyllä erittäin
törkeä rikos, mutta tässä yhteydessä hallituksen
esityksessä siihen tarvittavaa telekuuntelua ei ollut perusteltu
lainkaan. Valiokunta toistaa myös aiemmin moneen kertaan
esittämänsä vaatimuksen, että näistä pakkokeinoista
olisi saatava kokonaisuudistus, ja olen ymmärtänyt,
että hallitus onkin sen tekemässä. Muun
muassa sen uudistuksen yhteydessä voidaan tähänkin
viimeiseen pakkokeinoon, jonka valiokunta siis yksimielisesti poisti,
palata, jos se on perusteltu kunnolla, mutta pelkällä toteamuksella,
että siitä saattaa olla joskus hyötyä,
ei voi, vaikka olisi kyseessä vakavakin rikos, säätää poikkeuksellisia
tutkintakeinoja, kuten telekuuntelua.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan tekemät muutokset
on tehty sinänsä hyvässä yhteistyössä ministeriön
kanssa, ja viimeksi mainittu poikkeussäännös
16—18-vuotiaita koskien oli tullut työryhmän
yksimielisestä esityksestä. Siellä ei
ollut oikein havaittu sen pulmallisuutta, mutta sitten itse esitin,
että se on syytä poistaa juuri tämän
tulkinnanvaraisuuden tähden. Muutenhan tässä tilanne
selkenee tuntuvasti, kun tulee yksiselitteinen suojaikäraja
18 vuotta aikaisemman hataramman ja alemman ikärajan sijaan.
Kokonaisuudessaan tämä rikoslain muutos tiukentaa
linjaa seksuaalista hyväksikäyttöä vastaan,
ihmiskauppaa ja sen lieveilmiöitä vastaan hyvinkin
laajalla rintamalla. Tietysti tärkein työ tehdään
sitten hallinnossa ja sosiaalityössä, poliisin
työssä näitten rikosten estämiseksi,
mutta on hyvä, että lainsäädäntö pohjalla
on mahdollisimman selvä ja yksiselitteinen. Tätä tavoitetta
ei ehkä ihan palvele se muutos, joka paritusrikoksen määrittelyyn
tehtiin majoituksen kohdalla. Pelkään pahoin,
että näin muotoiltuna perustuslakivaliokunnan
toivomalla tavalla tähän järjestäytyneeseen
paritusrikollisuuteen olennaisesti kytkeytyvä asuntojen
järjestäminen ei tule sillä lailla paritusrikoksen
piiriin kuin tavoitteena perustellusti oli. Oikeastaan nykyinen
säännös jo on mahdollistanut aika laaja-alaisen
tulkinnan. Sitä on vain kapeasti käytännössä tulkittu.
Mielenkiintoista on, että kun tämä lakiuudistus
on ollut käsiteltävänä, nyt
esimerkiksi Pohjois-Suomessa on sitten lähdetty tiukemmin
tulkitsemaan voimassa olevia normeja ja pahamaineisen Kapernaumin
tilanteeseen on poliisi- ja syyttäjävoimin nyt
tartuttu määrätietoisemmin.
Pääsäännöshän
on edelleen 9 §:n 1 momentin 1 kohdassa. Parituksesta voidaan
rangaista sellainen, joka saadakseen itselleen tai toiselle taloudellista
hyötyä järjestää huoneen
tai muun tilan korvausta vastaan tapahtuvaa sukupuoliyhteyttä tai
siihen rinnastettavaa seksuaalista tekoa varten, elikkä tämähän
pitää tietyn tyyppisen majapaikan järjestämisen
myös sisällään. Mutta se, että kakkoskohtaan
sitten lisättiin, että vakiintuneena osana liiketoimintaansa
majoittaa sellaiseen tekoon ryhtyvää ja siten
olennaisesti edistää tekoa, on kovin pitkälle
menevä vaatimus. Täytyisi olla osoitettavissa,
että on ensinnäkin liiketoiminnan osana ja vakiintuneena
vielä tällainen paritustilaisuuden järjestäminen
asuntoa vuokraamalla tai asuntoja hankkimalla. Näille liiketoiminnoillehan
on tyypillistä, että vuokrataan asuntoja lyhyiksi
epäsäännöllisiksi ajoiksi ja vaihdetaan
usein paikkaa, ja silloin tällaisen vakiintuneen liiketoiminnan
osan osoittaminen käy vaikeaksi. Veikkaan, että tähän
saatetaan sitten joutua tulevina vuosina palaamaan.
Mutta kokonaisuutenahan lakiuudistus on tärkeä ja
menee selkeämpään suuntaan, eikä tästäkään
sitten ole sen isompaa riitaa haluttu synnyttää.
Niin kuin aikoinaan hallituksen esityksen yhteydessä todettiin,
tähän laveampaan toimintalinjaan paritusrikollisuutta
ja naiskauppaa vastaan palataan ensi vuonna hallituksessa ja silloin
arvioidaan sitten, minkä sisältöisiksi
seksin oston ja mahdollisesti myynnin kriminalisointia koskevia
säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi.
Sitä ennen toivottavasti saadaan myös eurooppalaisella
tasolla syntymään Euroopan neuvoston yleissopimus,
jossa myös tulee tietyt eurooppalaiset rajat, puitenormit,
joihin kaikkia Euroopan maita suositellaan tulemaan mukaan, jotta
tämmöinen kansainvälinen, yli mantereen
ulottuva, tiivistyvä toimintalinja saa lainsäätäjän
toimesta tukea.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen pitkälti samaa mieltä kuin
ministeri. Vakiintunut-termin ongelmallisuuden kanssa kuitenkin
mielestäni voidaan elää, kun katsotaan,
että se on vakiintunut osa liiketoimintaa eikä suinkaan,
että yksittäinen tietty vuokrasuhde on vakiintunut.
Silloin nimenomaan tämä tiedossa oleva käytäntö,
joka järjestäytyneellä rikollisuudella
on, että pitkin suurempia kaupunkeja vähän
väliä vaihtaen pidetään yllä monia
vuokra-asuntoja tai joskus omistusasuntojakin, täyttää kyllä termin
"vakiintunut" tunnusmerkit, vaikka se yksi asunto ei olekaan vakiintunut,
mutta se toiminta on selvästi vakiintunut.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen lakivaliokunnan
mietintöön ja etenkin siihen, että valiokunta
päätti yksimielisesti poistaa niin sanotun teinipornomomentin,
joka olisi tuonut hämmentävän viestin
alaikäisten seurusteluun. Pornokuvaukset eivät
kuulu teinien normaaliin seurusteluun. Kuvat voisivat helposti kulkeutua
vääriin käsiin ja jäädä myös
henkiseksi painolastiksi suhteen päätyttyä.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa suojataan alaikäiset
18 vuoden ikään saakka kaikelta seksuaaliselta
riistolta, ja nyt myös oma lainsäädäntömme
on tässä suhteessa johdonmukainen ja selkeä.
Olen puheenjohtaja Braxin kanssa samaa mieltä siitä,
että törkeän parituksen pykälät
ja ankarammat rangaistukset ovat varmasti tämän
lakiesityksen käytännössä tärkein
ja konkreettisin osa. Sinänsä pidän kuitenkin
harmillisena sitä, että hallitus ei tässä yhteydessä antanut
seksipalvelujen oston kriminalisointia koskevaa esitystä, (Puhemies
koputtaa) jolla olisi voitu paljon laajemmin puuttua seksibisneksen
ongelmiin.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen myös tyytyväinen siitä, että valiokunta
on yksimielisesti vienyt eteenpäin tätä lainsäädäntöä,
ja näen nyt, että tämä on ensimmäinen
askel puutteellisen lainsäädännön parantamisessa.
Nythän meille vihdoinkin tulevat nämä varsinaiset
pykälät, joilla tuomitaan ihmiskauppa ja myös
sen törkeä muoto, samoin tämä törkeä paritus.
Pidän myös ihan hyvänä viestinä sitä,
että 8 §:ssä "Seksuaalipalvelujen ostaminen
nuorelta" rangaistusasteikkoa kiristetään nyt
niin, että rangaistusasteikko ulottuu vähintään
yhteen vuoteen asti. Sehän antaa viestiä tämän
teon moitittavuudesta.
Toisaalta kun ministeri Koskinen kritisoi tätä valiokunnan
9 §:n paritusmuotoilua, niin varmasti voidaan sitten, kun
ensi syksynä oikeusministeriö (Puhemies koputtaa)
tuo seksuaalipalvelujen ostamisen kriminalisoinnin tänne
eduskuntaan, samassa yhteydessä korjata näitä puutteita.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä mietintö,
niin kuin tietysti hallituksen esityskin liikkuu paljon prostituution
ja seksipalvelukaupan ympärillä, ja siihen liittyen
ymmärrän erinomaisen hyvin, että törkeä paritus
on noussut yhdeksi numeroksi siellä. Mutta toisaalta tämän
estäminen ei kyllä ole noussut riittävässä mitassa
esille. Jos ajatellaan ja katsotaan telekuuntelumahdollisuutta,
viranomaisten, poliisin oikeutta puuttua telekuunteluun, mielestäni
valiokunta on ottanut aika erikoisen kannan, kun täällä todetaan:
"Koska törkeässä laittoman maahantulon
järjestämisessä on sen rangaistusasteikkokin
huomioon ottaen kyse vakavasta rikoksesta, valiokunta on valmis
harkitsemaan asiaa uudelleen, jos telekuuntelu myöhemmän
selvityksen valossa osoittautuu välttämättömäksi
myös näiden rikosten selvittämisessä."
Herra puhemies! Mielestäni tässä asiassahan hallitus
tuo esityksen ja ottaa esille jne., mutta valiokunta on mennyt vähän
tässä hallituksen edelle. Ehkä he osaavatkin
ennustaa tätä maailmaa ja antavat sitten semmoisia
viitteitä, että hallituskin osaa toimia, niin
kuin valiokunta haluaa, koska tässä näyttää niin
kovin näitä pykäläuudistuksia
ja muutoksiakin nyt jo olevan.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Mielenkiintoista, että lakivaliokunta
on jälleen kerran päätynyt yksimieliseen mietintöön.
Olen havainnut, että tänä keväänä ilmeisesti
kaikki lakivaliokunnan mietinnöt ovat olleet yksimielisiä.
Kun täällä viitattiin rangaistusasteikkoon,
toivoisin kyllä, että oikeuskäytännössä mennään siihen
suuntaan kuin oikeusministeri myös liikennejutuissa ilmoitti
kantansa olevan, eli katsoisin, että oikeuksien pitäisi
ottaa enemmän huomioon, kun mittaavat rangaistuksia, nimenomaan
sen teon muoto ja törkeysaste.
Arvoisa puhemies! Itse jäin miettimään
9 §:n 1 momentin 2) kohtaa "vakiintuneena osana liiketoimintaansa".
Nyt kun kuulin valiokunnan puheenjohtajan oman kannanoton, pikkasen
paremmin ymmärrän sitä, mutta vieläkin
minun mielestäni sanallisesti olisi voinut ehkä pykälän perusteluissa
selvittää asiaa tarkemmin.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle sen verran tässä,
että jos hän lukee lakivaliokunnan mietintöä tarkkaan,
hän löytää kyllä selityksen
sille, miksi telekuunteluoikeuden laajentaminen koskemaan törkeää laittoman
maahantulon järjestämistä poistettiin.
Me voimme tietysti antaa kaikenlaisia oikeuksia poliisille ikään
kuin varmuuden vuoksi. Mutta hallituksen esityksessä hallitus
itse on perusteluissaan todennut, että tutkinnassa telekuuntelusta
olisi käytännössä apua kenties,
"vaikka suurelta osin teleliikenne tapahtuukin ulkomailla suomalaisen
telekuuntelun ulottumattomissa". Lakivaliokunta on selkeästi todennut,
että jos on osoitettavissa tarve, hyöty, käytännöllisyys
siihen kaikkeen, oikeus tullaan myöntämään,
mutta perustelut täytyy olla, perusteitta ei oikeuksia
anneta.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalla myös
meni sekaisin törkeä laittoman maahantulon järjestäminen
ja törkeä paritus, jolla hän puheensa
aloitti. Törkeän parituksen osalta, niin kuin
esittelypuheenvuorossanikin nimenomaan sanoin, jatkossa telekuuntelu
on mahdollista tietyin edellytyksin, ja valiokunta on yksimielisesti sitä kannattanut
ja pitänyt sitä jopa yhtenä tärkeimpänä asiana.
Ylipäätänsä valiokunnan mietinnössä on
itse asiassa aika paljon käytetty vaivaa ja aikaa sen erittelemiseen,
miltä osin ihmiskauppa ja paritus tai toisaalta prostituutio
ovat joskus hyvinkin lähellä toisiaan, mutta kuinka toisaalta
ne ovat myös kaksi eri rikosta. Koko tätä keskustelua
ei auta, jos nämä kaksi asiaa järjestään
ja aina laitetaan samaan koriin.
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä lakivaliokunnan
mietintö on ensimmäinen askel ja hyvä sellainen.
Ennen kaikkea tyytyväisyyteni ilmaisen ihmiskaupan kriminalisoinnista,
joka on ollut selkeä puute suomalaisessa lainsäädännössä kansainvälisestikin
ajatellen.
On tietenkin harmillista, että ihmiskaupan kohdalla
valiokunta ei ole nähnyt telekuuntelun perusteluja riittäviksi
ja on jättänyt sen pois, koska kyse on todellakin
vakavasta kansainvälisestä rikollisuudesta. Tässä rikollisuusketjussa
tarvitaan aina rekrytoijat lähtömaassa, kuljettajat
ja sitten myöskin ne, jotka hyötyvät,
ovat vastaanottamassa näitä henkilöitä kohdemaassa.
Kuten tiedämme, Suomihan on sekä kohde- että läpikulkumaa,
jolloinka tämä telekuuntelun mahdollisuus olisi
ollut äärimmäisen tärkeä,
jotta kansainvälisiä rikollisketjuja olisi Suomessa
voitu jo saada kiinni, oli sitten kyseessä se, että nämä ihmiskaupan
uhrit tulevat Suomeen, tai se, että jatkavat täältä eteenpäin.
Toivon, että oikeusministeriö vielä palaa
tähän asiaan ja myöskin jatkossa valmistelee
ihmiskaupan uhreille erillisen suojeluohjelman.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän paritusliiketoimintaan liittyvät
todella huumeet, törkeä ihmiskauppa, väkivalta,
siis hyvin paljon monenlaista rikollisuutta. Se on ennen muuta järjestäytynyttä,
se on globaalia, ja tiedämme sen erittäin suuret
ongelmat maapallolla ja myös sen, miten kannattavaa se
taloudellisesti on, miten suuria voittoja tässä tehdään
erittäin törkeillä rikoksilla. Sen vuoksi on
tärkeätä, että nämä törkeät
tekomuodot on tähän saatu mukaan, jotta lakia
voidaan mahdollisimman tehokkaasti soveltaa, rangaistusasteikkoja
kiristää, käyttää tiukkoja
rangaistuksia. Näin ollen tämä on hyvää lainsäädäntöä ja
hyvää työtä lakivaliokunnalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Osaltaan jatkan siitä,
mistä debatissa on puhuttu. On oikein hyvä, että tällaista
lainsäädäntöä ministeri
on erinomaisesti valmistellut. Siitä tunnustus oikeusministerille.
Hallituksen esitys on ollut tavattoman hyvä.
Toivon, että kun telekuuntelutarve ilmenee, siihen
sitten nopeasti myöskin tartutaan, ja toivon, että kun
täällä sanotaan "vakiintuneena osana
liiketoimintaa", tämän tulkinta ei olisi vaikeaa,
vaan käytännössä löytyisivät
ne menettelyt, joilla asiassa voidaan toimia selkeästi
lain hengen mukaan. Toivon, että ministeriö on
valmis antamaan täydentäviä uusia esityksiä nopeasti aina
tarpeen mukaan.
Kaarina Dromberg / kok:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin ilahtunut, että tämä lainsäädäntö on
menossa tähän suuntaan elikkä pääsemme
kiinni paremmin myöskin näihin parituksiin ja
naiskauppaan. Euroopan neuvostossa olemme käsitelleet näitä asioita
melkein joka kokouksessa, ja siinä mielessä on
hyvä, että Suomi alkaa noudattaa suosituksia,
koska tämä on todella suuri ongelma Euroopan alueella.
Euroopassa on nyt 45 maata, ja jos ne kaikki pistävät
tämän täytäntöön,
silloin voimme olla erittäin tyytyväisiä;
kun rikoslakia muutettaisiin myös kaikissa muissa maissa,
tämä tilanne saataisiin hallintaan.
Esimerkiksi kävimme aikanaan nykyisen ministerin Luhtasen
kanssa Italiassa, ja sitä kautta tulee maahan hyvin paljon
tällaisia naisia, joita käytetään
myöskin paritukseen. Noin 60 prosenttia niistä ihmisistä lähtee
muualle Eurooppaan, he eivät jää Italiaan.
Toisin sanoen rajanylityspaikat ovat kaikkein pahimpia. Tietysti
meillä on pitkä raja myöskin naapuriin,
jota kautta tämmöistä kauppaa harjoitetaan.
Siellä todella on aina takana myöskin rikollisuus
ja mafia. Siinä mielessä esimerkiksi kuuntelimme
Europolia, ja siellä oli suosituksena myöskin
semmoinen asia, että sinne muodostettaisiin erillinen yksikkö, joka
alkaisi myöskin tutkia näitä asioita,
ja sitä kautta saataisiin tämä asia hallintaan.
Tätä taustaa vasten tämä meidän
lakimme nyt tukee myöskin tätä toimintaa.
Olen erittäin ilahtunut, että tämä on
tuotu eduskuntaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan ed. Essayah sanoi sen, mitä aioin
tässä sanoa telekuunteluun liittyen. Ihmettelen
ed. Paasion niin kuin ed. Braxinkin näkemystä tässä asiassa,
kuinka tämä telekuuntelu on vaarallista ja kuinka
tätä yksityisyyden suojaa siinä varjellaan.
Kyllähän tässä asiassa, laittoman maahantulon,
törkeän parituksen ja tähän
liittyvän kaiken muun orjakaupan osalta, kaikki temput
on tehtävä, mitä tässä asiassa
voidaan tehdä.
Sen verran voisin tähän pohjaan ja loppuun keventää,
että puhelintahan ei tarvitse joka kerta käyttää.
Sodankäynnissä ja rakkaudessa henkilökohtaista
tapaamista ei voita mikään.
Yleiskeskustelu päättyy.