8) Hallituksen esitys laiksi valtion paikallishallinnon kehittämisen
perusteista annetun lain muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edellä oli jo lähetekeskustelussa
poliisin hallintoa koskeva lakiesitys. Sekä poliisin hallintoa että valtion
paikallishallinnon kehittämisen perusteita koskevien lakiesitysten
seurauksena tapahtuu seuraavaa: Valtion palvelut kansalaisille keskittyvät,
lähipalvelut vähenevät, etäpalvelut keskittyvät
harvoihin keskuksiin; työvoimatoimistojen, maistraattien,
pelastuslaitosten, kihlakuntien ja poliisien palveluja keskitetään
jatkuvasti. Asiaa perustellaan sillä, että sähköinen
asiointi korvaa paikalla tapahtuvan asioinnin ja että palveluja
ei tarvitse enää toteuttaa paikallisesti vaan
toteutetaan maakunnallisesti.
Poliisiverkostoa kevennetään korvaamalla poliisien
palvelupisteitä yhteispalvelupisteillä. Syyttäjäyksiköitä on tarkoitus karsia
62:sta 15:een. Ulosottopiirien
määrä vähennetään 51:stä 22:een.
Työvoimatoimistoverkkoa tiivistetään
ja toiminnan aluerajoja tarkistetaan siten, että toimistojen
määrä vähenee noin 100:aan, kun
nyt on 143 työvoimatoimistoa ja niillä 200 toimipistettä.
Maistraattien toimialueita on tarkoitus laajentaa siten, että maistraattien
lukumäärä tulee olemaan 22, nykyään
se on 34.
Arvoisa herra puhemies! Edellä on mainittu vain muutama
esimerkki siitä, mitä on tapahtumassa. On ennakoitavissa,
että myös verotoimiston sekä Kansaneläkelaitoksen
toimipisteiden verkostoa harvennetaan. Valtion paikallishallinto
on muuttumassa siis maakunnalliseksi hallinnoksi. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa
valtion paikallishallinnon harventaminen merkitsee palvelujen siirtämistä Turkuun,
mutta esimerkiksi Salon työvoimatoimiston joitakin palveluja
saatetaan siirtää jopa Tampereelle.
Valtion paikallishallinnon maakunnallistaminen merkitsee sitä,
että sen päätöksenteosta tulee kasvotonta.
Kun asiakkaat eivät ole fyysisesti paikalla, on helppo
tehdä kielteisiä päätöksiä. Paikallishallinnon
palvelujen keskittämisestä seuraa palvelualueiden
palvelutason heikkeneminen. Valtion paikallishallinnon keskittäminen tapahtuu
eduskunnan enemmistön siunauksella ja perustuu eduskunnan
käsittelemään hallinnon selontekoon.
Keskittämistä perustellaan tehokkuuden ja tuottavuuden
parantamisella, mutta palvelujen laadun kanssa sillä ei
ole mitään tekemistä. Paikallishallinnon
rippeet muodostuvat niin sanotuista yhteispalvelupisteistä.
Se merkitsee, että paikalla on eri hallinnonalojen edustajia,
joilla ei kuitenkaan ole riittävästi valtuuksia
asioiden käsittelyyn. Asioista päättäminen
tapahtuu maakunnallisella tasolla, johon kansalaisilla ei ole enää suoria
yhteyksiä. Valtion paikallishallinto on menettämässä tuntumansa
paikallisiin toimijoihin, kuten yrityksiin, kansalaisiin, yrittäjä-
ja kansalaisjärjestöihin sekä muihin
sidosryhmiin. Hallinnolla ei ole enää riittävää asiantuntemusta paikkakuntien
tilanteista ja olosuhteista.
Arvoisa herra puhemies! Valtion paikallishallinnon maakunnallistaminen
ja keskittäminen vähentää sen
valmiuksia palvella asiakaslähtöisesti kansalaisia.
Olen sitä mieltä, että paikallishallinnon
maakunnallistamisella murennetaan oikeus- ja hyvinvointivaltion
perusteita. Tulevaisuudessa kansalaisten on uhrattava yhä enemmän
vaivaa ja aikaa saadakseen perusoikeuksiinsa kuuluvia palveluja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tässäkin yhteydessä puolustaa
valtionhallinnon seudullisia palveluita kaikilla niillä sektoreilla,
millä valtionhallinnon seudullisia palveluita tällä hetkellä on.
Täällä tuotiin esille aiemmassa keskustelussa
kihlakuntahallinto koskien lähinnä nimenomaan
poliisisektoria, mutta tämä asia tuo esille myöskin
maistraatit ja ennen kaikkea työvoimahallinnon.
Työvoimahallinnon kohdalla keskittyminen ei saisi johtaa
siihen, että palvelut etääntyvät.
Palveluiden tulisi olla vähintäänkin
nykyisellä tavalla saatavilla, ja toivon, että tässä suhteessa
hallintovaliokunta asiaan paneutuessaan kiinnittää huomiota
juuri seudullisen palvelutason turvaamiseen.
Jotta toiminnat siellä seudulla voivat tehokkaasti
tapahtua, niin tässäkin asiassa on tarpeen, että siellä on
päällikkö, esimies, jonka johdolla toiminnat
tapahtuvat ja joka johtaa tätä toimintaa, olkoonkin,
että hänellä on taas edelleen esimiehet
muualla. Mutta näin tämä paikallinen
toiminta saa, aivan kuten ed. Laxell erinomaisen hyvin sanoi, kasvot.
Joku saattaa kokea nämä kasvot henkilönä,
jota moittii, kritisoi, mutta on kuitenkin se henkilö siellä lähellä,
jonka kokee edustavan tätä hallintosektoria. Miksei
joskus anneta kiitosta ja tunnustustakin, mutta hallinto on kuitenkin
läheistä ja lähellä, ja tämä on
valtionhallinnossa semmoinen arvo, jota ei saa menettää tänäkään
aikana.
Työvoimahallinnon osalta vaarana on, että myös
asioinnit vaikeutuvat. Yritysten sijoittuminen monille paikkakunnille
riippuu myös osaltaan siitä, minkälaisena
koetaan hallinnon asioitten hoito. Verohallinto on tästä yksi
hyvä esimerkki. Jos yritys saa verohallinnon asiantuntevat
palvelut omalta paikkakunnalta, niin se on ihan ajankäyttökysymyskin
myös yritykselle, kun saa neuvontapalvelut ja kaiken muun.
Elikkä haluan, että me emme harkitsemattomasti
ole menettämässä valtion seudullista
hallintoa, seudullisia työpaikkoja ja ennen kaikkea niitä palveluita,
joita on. Vaarana on keskittyminen, ja se ei asioitten hoidon kannalta
ainakaan kaikilta osin ole hyvä. Nykyinen käytäntö on
monessa suhteessa osoittautunut hyväksi ja toimivaksi.
Muun muassa Keski-Suomessa monet työvoimatoimistot, jotka
nyt ovat seudullisia, ovat saaneet hyvän palvelun tunnustusta,
ja ainakin olen kokenut, että myös asiakkaat ovat
olleet tyytyväisiä, kun moitteita ei ainakaan
ole kuulunut. Harvemmin kiitosta annetaan. Keski-Suomessa on annettu
kiitostakin, mutta moitteita en ole kuullut. Elikkä se on ollut
merkki siitä, että toiminnat sujuvat, ja mikään
hyvin toimiva ei saa noin vain joutua semmoisen kohtelun alaiseksi, että toiminnat
häiriytyvät. Pitää olla, jos
muutoksia tehdään, voimakkaat perustelut ja pitää pitää huoli
siitä, että hyvät palvelut jatkuvat,
kuten nyt on seudullisissa puitteissa tapahtunut. Toivon näin
jatkuvan edelleenkin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt hallituksen esitys 74 näiltä valtiopäiviltä on eduskunnan
pöydällä, ja kun kiinnitämme
siihen tarkemmin huomiota, niin huomaamme, että asian valmistelun
yhteydessä tämä valtion paikallishallinnon
kehittämisen perusteista annetun lain muuttaminen on saanut
vahvaa kritiikkiä poliisi-, ulosotto-, syyttäjä-
ja maistraattilakimiesten edunvalvontajärjestöltä eli
PUSH ry:ltä — sinänsä hauska
lyhennys — ja tämä on saanut kritiikkiä myös
Suomen Nimismiesyhdistys ry:ltä. Tästä tulee
mieleen kuntien palvelurakenneuudistus eli niin sanottu Paras-hanke,
tuo lyhenne on myös melkoista ironiaa. Nythän
ollaan keskittämässä kuntien tuottamia
palveluja. Tässä ollaan keskittämässä valtion
tuottamia palveluja suurempiin yksiköihin, ja se on esityksen
vaikutus, niin kuin hallituksen esityksen perusteluissa todetaan.
Tämän pitäisi mahdollistaa "toiminnan tehostamista
ja turvata palvelujen saatavuutta ja laatua", mutta matka palvelujen
saamiseen on entistä pidempi.
Sana "kehittäminen" on sellainen, että kun
se tulee esille, niin aina on jotakin negatiivista tulossa. Ehkä nyt
on juuri niin, että yhteiskuntamme on palaamassa siihen
suuntaan, jolloin aikaisemmin positiivisesti kehitettyjä saavutuksia
negatiivisesti kehitetään takaperoisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen käytti hyvää sanaa:
positiivisesti kehittäminen. Kun aikanaan nämä seudulliset
valtionhallinnon yksiköt tulivat, niillä oli tehtävänään juuri
positiivinen kehittäminen kaikin tavoin omilla sektoreillaan
ja sillä oli myönteinen vaikutus elinkeinoelämään
ja koko paikkakunnan kehittämiseen.Minä toivon,
että nyt ei mentäisi negatiiviseen kehittämiseen,
vaan nähtäisiin tämä arvo, mikä on
seudullisilla valtionhallinnon yksiköillä. Toivon,
että asianomainen valiokunta todella tämän
näkökohdan ottaa huomioon jatkotyöskentelyssä.
Keskustelu päättyy.