15) Hallituksen esitys maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamisesta
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Värderade kolleger, kan
jag ännu säga! Arvoisa puhemies! Hyvät
kollegat! Tunnemme tämän esityksen taustan. Tämä oikeastaan
lähti liikkeelle silloisen valtiovarainministerin eräästä haastattelusta,
jossa hän toivoi jotakin tehtävän niin
sanotun tonttipulan helpottamiseksi. Silloin ei ollut ihan selkeitä ajatuksia
vielä, mutta asetettiin työryhmä valmistelemaan
asioita.
Pelkään pahoin, että tämä laki
muistuttaa hyvin paljon esimerkiksi sitä lainsäädäntöä,
jonka me otimme käyttöön niin sanotuista
opiskelijarekistereistä ja maksimiajoista ja joka pitkän
väännön jälkeen hyväksyttiin.
Ehkä vastustajat sanovat, että se oli periaatteellisesti
väärä, ja puolustajat sanovat, että sillä opiskelurajoituksella
ei ole mitään merkitystä.
Nyt keskityn niihin esityksiin, jotka liittyvät valitusoikeuden
rajoituksiin. Totean, että 188 ja 190 §:ssä ovat
nämä ajankohtaiset rajoitukset. Elikkä jos
lainvoimaisella yleiskaavalla on asiaa jo tavallaan käsitelty,
niin ei uudestaan saa siihen hakea muutosta paitsi jos asia koskee
rantakaavoja tai yksityisiä rantakaavoja.
Korkein hallinto-oikeus on lausunnossaan todennut, että harvoin asiat
ovat sillä tavalla yleiskaavassa jo ratkaistuja, että ne
sillä perusteella tulisi jättää tutkimatta,
ja yleisestikin, että kun yritetään ratkaista
yksi ongelma, niin vielä lisäksi uusia tulkintaongelmia
tulee tähän. Onko asia käytännössä ratkaistu
vai ei? Sitten tässä 190 §:ssä on
myöskin vastaavia ongelmia. Tässähän
on vaikutusten vähäisyys semmoinen seikka, jota
pitää katsoa, ja mitä merkitsee se 191 §:ssä esimerkiksi,
että ei ole muutettu sitä päätöstä,
mutta entä jos on muutettu määräyksiä tai
ehtoja siinä päätöksessä?
Summa summarum alltså, här får folk
i väldigt stor utsträckning en känsla
av att det är en skenmanöver som man håller
på att göra. En ny tolkningssvårighet
uppkommer i stället för det som man försöker
avfärda och oftast så är det andra
besvärsgrunder som man hänvisar till, inte till
dem som de här rättsverkningarna är.
Som sagt, våra förvaltningsdomstolar har
varit ytterst kritiska till den här lagändringen
och säger att inte sparar den arbete. Man har också sagt
att förvaltningsdomstolarna skall ge en uppskattning av
vilken handläggningstiden är. Den skyldigheten är
ingenting nytt, den servicemöjligheten och den serviceandan
finns redan nu.
Men den kanske allra viktigaste invändningen som jag
har emot den här 188 § är att idag när
det gäller generalplaner så enligt 65 §,
offentligt framläggande av planförslag, räcker
det bara med att "information om framläggandet skall ges på ett
sätt som är lämpligt med tanke på planens syfte
och betydelse". Ett helt så att säga tänjbart rättesnöre.
Och flera gånger har jag stött på markägare som
har varit ovetande om att generalplaner, som påverkar deras
traditioner eller som påverkar deras ägor, är
framlagda — generalplaner med sådana rättsverkningar
som betydligt påverkar den användning av områdena
som är möjlig eller de ändringar som är
möjliga i framtiden.
Det här stadgandet i 65 § i markanvändnings- och
byggnadslagen står i ytterst bjärt kontrast till det
som man säger i andra sammanhang, till exempel att andra
invånare än de bofasta, sådana som sommarboende,
sommargäster eller fritidsboende, skall kunna påverka.
Såsom den här 65 § nu är utformad
så berör de negativa dragen oftast just dem som är
sommargäster och som inte kanske alltid kommer att tassa
till kommunens anslagstavla, inte kanske alltid kommer läsa
i de lokala tidningarna vad det står om saken.
Elikkä me puhumme toista ja teemme toista. Tämän kaavoitus-
ja rakennuslain 65 § lähtee hyvin vapaasti siitä,
että kunta itse harkitsee, millä tavalla informoi,
jos nyt on käsittelyssä yleiskaava, jolla on tällaisia
oikeusvaikutuksia. Toisaalta puhumme siitä paljon, että pitäisi
esimerkiksi vapaa-ajan asukkaita ja myöskin kesäasukkaita
rohkaista osallistumaan päätöksentekoon, mutta
valitettavasti olen nähnyt sellaisia tilanteita, että näistä kaavoista,
yleiskaavoista, joilla on oikeusvaikutuksia, informoidaan hyvin
rajoitetusti, hyvin paikallisesti sillä tavalla, että paikkakunnalla
asuvat esimerkiksi eivät tiedä, että nyt ollaan
siinä käsittelyvaiheessa, ja jos vielä lisätään
sitten, että tällaisessa asiassa valitusoikeus tulee
tulkinnanvaraiseksi, niin mielestäni tämä ei toteuta
sitä, mitä me voimme vaatia hyvältä kaavoitukselta.
Sen lisäksi pelkään, että tämä uudistus
on sellainen keinotekoinen uudistus.
Parempi uudistushan olisi se, että me saisimme hyvää lainsäädäntöä,
jolloin voisimme välttää turhia valituksia.
Kaikki tässä salissa tuntevat esimerkiksi autoveron
sellaisena esimerkkinä, joka on aiheuttanut tuhansia ja
tuhansia turhia käsittelyitä. Jos lainsäädäntö olisi
selkeytetty ajoissa, silloin tuomioistuimet olisivat säästyneet
monelta vaivalta. Oikeastaan meidän pitää tässäkin
valita, kumpaa tietä me haluamme kulkea eteenpäin.
Ed. Kyösti Karjula merkitään
läsnä olevaksi.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotus maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta sai alkunsa todella vuosi sitten kesällä,
kun silloinen valtiovarainministeri Antti Kalliomäki puhui
kaavoituspakosta asuntopulan, jos sitä tänä päivänä voi
pulaksi sanoa, tai liian vähäisen asuntotuotannon
virkistämiseksi. Toisin sanoen aivan kuin kaavoja piirtämällä pelkästään
asia olisi ratkaistavissa. Muistamme hyvin, että pääministeri
Vanhanen ilmoittautui tukemaan tuota kantaa ihan muutama päivä ehdotuksen
jälkeen.
Itse ihmettelin näiden puheenvuorojen jälkeen
kovasti kannanottoja varsinkin sitä taustaa vasten, että koko
urani keskeinen lainsäädäntö on ollut
rakennuslainsäädäntö, jonka
puitteissa olen toiminut. Kun muistaa 1970-luvulta lähtöisin olleen
niin sanotun vasemmistolaisen maapolitiikan, kaavoituspolitiikan, niin oli
täydellinen toinen ääripää ruveta
puhumaan kaavoituspakosta. Taannoin 1970-luvullahan suositeltiin,
että kunnissa kaavoitetaan vain yhteiskunnan maata, mikä johti
siihen, että oli laajoja alueita rakennuskiellossa ja kaavoitettiin
pieniä alueita sinne tänne, niin kuin täällä Helsingin
seudullakin näkee lentokoneesta, että alueet ovat
yleensä suorakulmaisia, metsästä on ostettu
joku palsta, joka on sitten kunnan toimesta kaavoitettu, ja joku
rakennusliike tai grynderi on sitten saanut sen rakennettavakseen.
Tuo periaate oikeastaan Suomessa muuttui vasta 1980-luvun puolenvälin
jälkeen, kun ruvettiin tekemään niin
sanottuja kaavoitussopimuksia, joista toisaalta siihen aikaan sanottiin,
että ne ovat lainvastaisia, mutta joka ymmärsi
toimia niiden puitteissa, tehdä yksityisten maanomistajien,
kuka tahansa sitten taustalla olikin, kanssa sopimuksia, oli aikaansa
edellä. Aikaansa edellä oli muun muassa Jyväskylän
kaupunki tuolloin. Tehtiin muun muassa Schaumanin kanssa iso sopimus
80-luvun lopulla vaneritehtaan rakentamisesta ja Lutakon alueen
rakentamisesta asuntoalueeksi, ja nyt me näemme järven
rannalla kauniin, upean alueen ja sitten tiedämme, että Säynätsalon
kunta on tullut Jyväskylän kaupunkiin ja vaneriteollisuus
pyörii Säynätsalossa.
Eli toisin sanoen tässä aluksi jo heti haluan
sanoa: Näillä pykälillä ei ole
asuntotuotannon eikä yhteiskunnan rakentamisen virkistämisen
kanssa juuri mitään tekemistä. Tämä lainsäädäntö on olematon
tältä kannalta katsottuna. Jos me sitten vertaamme
nyt jäihin pantua kunta- ja palvelurakenneuudistusta ja
tätä, niin me puhumme härkäsestä ja
kärpäsestä. Tällainen pieni
"nippeliasia" tuodaan eduskunnan käsiteltäväksi
siinä toivossa, että kuntien rakennustuotanto,
eritoten asuntotuotanto, elpyisi tällä lailla.
Kun me tiedämme esimerkiksi Helsingin seudun ongelmat — otan vaan
Suomen suurimman kaupungin, eli 185 neliökilometriä on
alue — on yksinkertainen mahdottomuus kaavoituksella enää asuntotuotantoa saada
riittävän suureksi tällä alueella,
ellei uskalleta tehdä muutoksia kuntajakoon.
Minä olen entisenä Helsingin seudun eli Espoon
virkamiehenä sanonut tältä paikalta jo
aikaisemminkin: pitäisi uskaltaa poistaa Helsingin ja
Vantaan välinen raja, niin tätä lakimuutosta ei olisi tarvittu
ollenkaan. Mutta kun tässä maassa ei uskalleta
tehdä isoja ratkaisuja, sellaisia, jotka todella vaikuttaisivat, vaan johonkin
luonnossa olevaan rajaan vedoten jätetään tekemättä ratkaisuja,
jotka todella edistäisivät rakentamista teknis-taloudellis-toiminnallisesti
oikealla tavalla, niin tässä sitten ollaan: tulee
tällaisia aivan olemattomia lainmuutoksia.
Minä kerron muutaman esimerkin tästä laista, kun
olen sanonut, että tämän merkitys on
olematon. 5 §:ssä todetaan: "Alueiden käytön
suunnittelun tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja
riittävään vaikutusten arviointiin perustuen
edistää: - - 2 a) riittävän
asuntotuotannon edellytyksiä - -." Jos tätä ei
kunnissa tiedetä ilman, että tämä on
kirjoitettu paperiin, niin eihän sellaisella kunnalla ole
tulevaisuutta. Tämän pitää olla
itsestäänselvä asia, että kunnassa
rakennetaan eli kaavoitetaan maata niin paljon, että joko
kasvavalle väestölle tai vähenevälle
väestölle luodaan ne olosuhteet, että on
aina riittävä asuntotuotanto.
Toinen kohta eli 7 §. Täällä todetaan:
"Kaavoituskatsauksen yhteyteen on kysynnän sitä edellyttäessä liitettävä arvio
asumiseen varattujen tonttien riittävyydestä."
Siis kaavoituskatsauksen yhteyteen, joka tehdään
kerran vuodessa. Hyvänen aika, anteeksi, puhemies, sanontani,
tämänhän täytyy olla joka päivä asianomaisen
kunnan johdon tiedossa, onko meillä tarjolla tonttia vai
ei. Ja jos se tehdään kerran vuodessa, oikein hyvälle
paperille painettu kaavoituskatsaus — minä olen
huomannut, että sellainen tippuu täällä Helsingistäkin
luukusta — tällä ei ole mitään käytännön
merkitystä, vaan kaupunginhallituksen johdon keskeisen
elimen, sen alla olevien keskeisten virkamiesten hyppysissä täytyy
olla aina tieto, se, että jos ovesta astuu uusi asukas, joka
haluaa rakentaa jonnekin, osataan vastata, onko hänelle
tarjota maata vai ei. Eikä riitä, että kerran
vuodessa tällainen katsaus tehdään. Kysymys
on siis siitä, onko kunnallispolitiikka onnistunutta vai
ei, ovatko kunnan rajat oikeita vaiko eivät ole.
Sitten täällä on maininta viranomaisneuvotteluista,
milloin pitää neuvotella ympäristökeskuksen
kanssa. On ihan tarpeetonta kirjoitella näitä lakipykäliin.
Kun on delegoitu lainsäädännöllä kaavoitusasiat
niin, että ministeriön rooli on erittäin
vähäinen, jopa niin, että nämä piuhat
ovat katkenneet ympäristökeskusten välillä eikä ole enää korkeammalla
selkänojaa yksityistä rakentajaa ja rakennuttajaa,
kansalaista, ajatellen ollenkaan, niin pitäisi olla itsestäänselvää,
että ympäristökeskus on se elin, jonka
tulee kuntien kanssa toimia saumattomasti niin, että kuntien kaavoitus
edistyy. Mutta tämäkään ei valitettavasti
pelaa tänä päivänä,
vaikka lainsäädäntö on olemassa,
ja se ei taas johdu siitä, että pykälät
olisi kirjoitettu väärin, vaan se johtuu siitä,
että yksinkertaisesti virkamiestasolla tämä homma
ei pelaa. Kun ei ole neuvottelutaitoisia, neuvottelukykyisiä eikä tietyssä tilanteessa
edes -haluisia henkilöitä koneistossa, niin silloin
tilanne on todella tukala monen kunnan osalta.
Minä korostan kuntien roolia. Kaavoitus- ja maapolitiikan
keskeinen tavoitehan on se, että on oikeassa paikassa oikeaan
aikaan kohtuuhintaista maata. Tämä on se yksinkertainen
perussääntö, ja se on kuntien päätöksistä kiinni,
ja näillä pykälillä ei ole käytännössä niiden
kuntien kannalta juuri mitään merkitystä.
Täällä on muutama esitys sitten kaavoitusvalitusten
osalta, jotka nekin ovat valitettavan vähäisiä.
Minä otan vaan yhden esimerkin. Täällä sanotaan:
"Asemakaavan hyväksymistä koskevaan hallinto-oikeuden
päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla
siltä osin kuin asia on ratkaistu lainvoiman saaneessa
oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa." Okei, tämä olisi
hyvä pykälä, jos näitä oikeusvaikutteisia
yleiskaavoja Suomessa olisi, mutta kun niitäkään
ei uskalleta tehdä. Ne ovat vain ohjeellisesti noudatettavia
yleiskaavoja. Ja jos puhutaan kuntien välisestä yhteistyöstä yleiskaavojen
hyväksi, niin sehän on aivan olematonta, kopioidaan
vaan kummankin kunnan ajatukset yhteen, ja hyvä, jos rajoilla
sitten tiet edes kohtaavat toisensa.
Arvoisa puhemies! Toisin sanoen minä nyt kiirehdin
tässä hallitusta uskaltamaan tehdä päätöksiä ja
nimenomaan kuntajaotuksen osalta, jotta kaavoitus- ja maapolitiikka
sekä asuntotuotanto Suomessa olisivat oikealla tiellä ja
sitten pystyttäisiin toimimaan niin, että kysyntään
pystyttäisiin vastaamaan. Asuntotuotanto riippuu niin monesta
tahosta, valtiosta, kunnista, rakennuttajista, rahoittajista, yksityisistä ihmisistä
jnp.,
ja se tarkoittaa sitä, että käytännössä yhteistyön noiden
kaikkien kanssa pitää pelata hyvin, ja sitä yhteistyötä ei
pysty määräämään
kirjoittamalla tänne lakiin, että tavoitteessa
korostettaisiin riittävän asuntotuotannon edellytysten
edistämistä. Ei se muutu siitä miksikään
lakipykälien perusteluihin kirjoittamalla, ellei toiminta
kuntatasolla ja siellä yritysten ja yksityisten ihmisten
välillä toimi hyvin. Ja aivan keskeisiä asioita
on siis uskaltaa tehdä kuntaliitoksia ja uskaltaa tehdä yksityisten
kanssa kaavoitussopimuksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella kun ja jos tämän
hallituksen esityksen 81/2006 vp juuret ovat silloisen
valtiovarainministeri Kalliomäen tokaisussa, niin tietysti
ne ovat aika heikot perustelut. Kun hän silloin puhui,
tuli mieleeni, että kysymyksessä on jonkunlainen
mätäkuun juttu, vaikka mätäkuu
oli juuri ohi mennyt. Silloin puhuttiin todella kaavoittamisen pakkokeinoista,
jopa yksityistämisestä, että kaavoitus
siirrettäisiin yksityisiin käsiin, jos ei muuten
synny tulosta. Tämä tulos, minkä takia
hän silloin aktivoitui, oli asuntotuotanto, rakentamiseen
tarvittavat tontit ja niiden pula.
Asiaa on jo aikaisemmin selvitetty, ja muun muassa Pääkaupunkiseudulla
on yli kymmenen vuoden tonttivaranto valmiiksi kaavoitettuna asumista
varten. Ongelma on se, että niitä tontteja ei
saada tai ei luovuteta rakennuskäyttöön.
Puhutaan myös siitä, että odotetaan maan
hinnan nousemista entisestään. Maan hinta sellaisenaan on äärimmäinen
ongelma. Muun muassa ylijohtaja Ijäs Asuntorahastosta on
asiaan kiinnittänyt huomiota lukuisia kertoja sekä valiokunnassa, niin
kuin valiokunnan arvoisa jäsen, ed. Vielmakin tietää.
On todettu, että yhdessä asuntoneliössä kerrostalossa
täällä Helsingissä yleishyödyllisen
asumisen kohdalla on yli 300 euroa maan hinta siinä huoneen
neliöhinnassa. Nämä yleishyödyllisen
neliörajat, hintarajat, ylittyvät jo tämän
maan hinnan vuoksi. On mahdotonta rakentaa yleishyödylliseen
käyttöön.
Näin ollen lähtökohta oli aika onneton,
ja työryhmä, jota kokenut henkilö veti
ja jota kutsuttiin Tarastin työryhmäksi, sai aikaiseksi
tämän tuloksen, joka nyt on käsissä.
Kyllä yhdyn niihin arvioihin, ettei tämä hallituksen
esitys asuntotuotantoa tai tonttien käyttöönsaamista
lisää.
Myöskin tätä osoittaa aika selkeästi
se, että kun yhtenä kohtana tässä on
ollut valituskäytäntö ja siihen kohdistuva
huoli, niin valituskaavoja asemakaavoista on noin 8 prosenttia.
On todettu myös se, että kansalaisjärjestöt,
ympäristöjärjestöt hyvin harvoin
valittavat kaavoista. Silloin on usein kysymys naapurien suorittamasta
valituksesta. Siis itse valitusprosessi ei ole ongelma.
Toisaalta tässä asiakirjassa, jolla tarkoitan
hallituksen esityksen perusteluja, viitataan myös siihen,
että on hallinto-oikeuksia ja hallinto-oikeus, jossa jo
nyt pystytään viemään läpi
kaavakäsittelyt ja valitukset minimiajassa, joka yleensä on
mahdollinen, noin viisi kuukautta. Myöskin valituksia käsittelevien
hallinto-oikeuksien työvoiman lisääminen
on tärkeä asia. Samanaikaisesti valtiovalta kuitenkin
on vähentämässä oikeuslaitoksen
henkilökuntaa, jotenka ristiriitaa löytyy.
Kaiken kaikkiaan tämä valituskysymys on myös
hyvä katsoa perusoikeuksien näkökulmasta,
mihin täällä on tänään
jo viitattu. Århusin sopimus on tässä salissa
ratifioitu, ja on hyvin tärkeätä, että perustavaa
laatua olevia kansalaisoikeuksia, kuten oman elinympäristön
muutokseen liittyvään päätöksentekoon
vaikuttamista, ei kavenneta.
Täällä on viitattu myös
yleiskaavaan ja sen käsittelyn luonteeseen. Kun lukee näitä perusteluja,
niin huomaa toki sen, että täällä perustelujen kirjoittajat,
jotka ovat varmasti asiantuntevia ihmisiä, toteavat, ettei
yleiskaavan käsittely ole luonteeltaan sen suuntainen,
että kansalaiset tietäisivät oikeastaan,
mistä detaljista on kysymys, koska se on yleisluontoinen
luonteeltaan. Koko yleiskaavakäsittely pitäisi
muuttaa, jos asemakaavassa ei voisi asiaan palata. Tämä perustelu, että yleiskaavassa,
jos asia on jo oikeudellisesti sitovasti päätetty,
ei voida enää valitusoikeutta ulottaa korkeimpaan
hallinto-oikeuteen saakka, ei toimi, jos ei nimenomaan muuteta yleiskaavakäsittelyn
tapaa ja perusteita aivan ilmoittamisesta, informaatiosta alkaen
myös siihen, että siinä pitää sitten
selkeästi osoittaa, että nyt päätetään detaljikysymyksistä.
Näin ollen itse käsittely on sen kaltainen, että se
täyttää myöskin kansainvälisten
sopimusten velvoitteet. Samalla tässä asiakirjassa
todetaan myös se, että jos ei oikeusvaikutteinen
osayleiskaava ole ulottanut käsittelyään
tiettyihin yksityiskohtiin, niin niiden kohdalla sitten valitustie
olisikin auki.
Sekin on huomioitava, joten tämä hallituksen esitys
on kaiken kaikkiaan aika ristiriitainen ja todellakin toisaalta
erittäin vaatimaton vaikutuksiltaan asuntotuotannon tonttien
käyttöön saamisen suhteen. Näin
ollen, kun se huoli on ollut yhteinen jo usean vaalikauden ajan,
että erityisesti kasvukeskuksien alueella on vahva pula,
jatkuva pula sopivista tonteista, rakennusmaasta, joka olisi kaavoitettu
ja joka olisi käytössä, niin tähän ongelmaan
tämä hallituksen esitys ei todellakaan tuo apua.
On myöskin ikään kuin sen tyyppisestä esityksestä kysymys,
jossa sitten on ihan kaivettu ja raavittu kattilan pohjakin puhtaaksi, etsitty
kaikki marjat maastakin ja otettu muun muassa kaavoitusmenettelyyn
liittyvät pakolliset viranomaisneuvottelut huomion kohteeksi
ja ehdotetaan niitä vähennettäväksi.
Toteaisin, että kaiken kaikkiaan kaavoituksen ohjaus on
niin heikkoa nykyään, etten ymmärrä,
mikä hyöty tästäkään
on.
Näin ollen, arvoisa puhemies, kaiken kaikkiaan meillä on
nyt kyllä menossa ympäristövaliokuntaan
sellainen hallituksen esitys, jolleka perustuslakivaliokunnalta
lausuntoa myös ehdotetaan, jossa ei ole kovin ihmeellisestä asiasta
kyse, käsittelee asiaa sitten kummalta kannalta tahansa:
joko perusoikeuksien kannalta taikka sitten tämän
hallituksen esityksen vaikuttavuuden kannalta. Mutta lopetan siihen,
että nimenomaan hyvin tärkeätä on
katsoa, mitkä ovat perustuslailliset oikeudet ja miten
niihin vaikuttaa tämä hallituksen esitys. Se jää etenkin
perustuslakivaliokunnan tehtäväksi ja muun muassa
sellaisen asian määrittely, mikä on vähäinen
asemakaavamuutos, koska muutos, joka vaikuttaa paperilla vähäiseltä,
saattaa käytännössä olla hyvin
vaikuttava.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt ehditty
kritisoida sekä opposition että hallituspuolueen
toimesta tätä hallituksen ehdotusta. Kaiken kaikkiaan
lähtisin kuitenkin liikkeelle siitä, että ongelma
on olemassa ja se ongelma on kerrottu tässä nykytilan
arvioinnissa elikkä se, että hintojen nopea nousu,
korkea hintataso on ongelma ennen kaikkea ensiasunnon ostajille. Eihän
asuntojen hintojen nousu ole ongelma sellaiselle asunnonvaihtajalle,
jonka entinen asunto kallistuu miljoonalla eurolla. Ei se haittaa,
vaikka sitten se uusi asunto on kallistunut myöskin miljoonalla
eurolla, mutta ensiasunnon hankkijat, nuoret perheet, joilla on
mahdollisesti muitakin haasteita, opintolainoja jne., ovat kyllä kärsivä osapuoli
tässä hintojennousuviidakossa.
Laina-ajat ovat pidentyneet, korko on alhaalla, mutta usein
unohtuu se, että vaikka se laina-aika on 25 vuotta pitempi,
niin se iso laina, joka on tilastojenkin mukaan jo sitten kaksinkertainen
entiseen tasoon nähden, on todella kova rasite. Ei pystytä hoitamaan
käytännössä kuin pelkkää korkoa,
ja sitten pitkissä laina-ajoissa tulee vastaan myös
se, että esimerkiksi asuntoyhtiöissä tulevatkin
jo peruskorjauslainat päälle, kun on maksettu
tätä varsinaista lainaa vasta osittain pois, myöskin
isot peruskorjauslainat sitten tulevat rasittamaan. Elikkä jotain
tietenkin täytyy tehdä tälle kehitykselle.
Minä en tuomitsisi tätä ihan noin vain,
että ei kannata mitään yrittää.
Varmasti tässä täytyy hyvin tarkkaan
arvioida esimerkiksi se, onko syytä ja millä tasolla
esimerkiksi valitusoikeuteen puuttua. Paljon puhutaan niin sanotuista
kiusantekovalituksista. En tiedä, onko niitä olemassakaan.
Tilastojen mukaan Suomessahan käytetään
valitusoikeutta, mutta tutkimustenkin mukaan kyllä ne valituksen
tekijät ovat pääsääntöisesti
ihan asiasta valittaneet. Ongelma on tietysti resurssit sekä kaavoituspuolella
että sitten tietenkin oikeuslaitoksessa käsitellä näitä,
ja paras tapa on tietenkin se, että resurssit olisivat
riittävät. Täällä on
lisäbudjetti käsittelyssä, tänään
tuli valtiovarainvaliokunnasta ulos, jossa äänestettiin
esimerkiksi siitä, mitkä ovat oikeuslaitosten
voimavarat muun muassa kaavoitusvalitusten ja muiden asioiden käsittelyyn.
Elikkä tämä tiukka kehysbudjetti ja se
hirttosilmukka eduskunnan ja hallituksen kaulassa estää myöskin
näiden asioiden järkevää hoitoa resurssien
mielessä.
Ed. Vielma tuossa totesi, että tarvittaisiin kovia
otteita ja kun tässä viitataan usein Pääkaupunkiseudulle
ja kehyskuntiin, tähän Helsingin seudun tilanteeseen,
niin kuntaliitokset olisivat se, mitä tässä tarvittaisiin.
No, kun katsoo tätä karttaa, missä täällä rakennetaan
ja missä ei rakenneta, niin siinä on kyllä ihan
selkeä raja. Viittaan ed. Thorsin suuntaan sillä tavalla,
että kun karttaa katsoo, niin ainoa pakkoliitoksen paikkahan
olisi tietysti Sipoon ja Helsingin ja Vantaan yhdistäminen,
koska jos lentokoneestakin katsoo, niin siinä kulkee raja
kyllä, missä on rakennettu ja missä ei
ole rakennettu. Jos esimerkiksi Helsinki, Espoo ja Vantaa laitettaisiin
pakkoliitoksella yhteen, niin tietysti Helsinki pääsisi
rakentamaan sitten ehkä jollain tavalla Vantaan ja Espoon
alueella, mutta ei se paljon auta, kun siellä tällä hetkellä molemmissa
kunnissa yritetään edetä sen verran,
mitä nykymenettelyillä, -lainsäädännöllä ja
-keinoilla pystytään toteuttamaan.
Toisaalta kun puhutaan valitusoikeudesta ja puhutaan perustuslaillisista
oikeuksista, niin usein törmätään
sitten tähän pyhään omistusoikeuteen
myöskin. Kunnilla olisi varaa ja kunnilla olisi mahdollisuuksia,
ihan lain suomia mahdollisuuksia, edistää erityisesti
jo kaavoitettujen, rakennuskelpoisten tonttien toteuttamista, mutta
hyvin harva kunta on tarttunut näihin mahdollisuuksiin.
On niin hirveän vaikea käydä kenenkään
omistajan varpaille, vaikka se tapahtuisi laillisin keinoin ja esimerkiksi
rakentamiskehotuksella, joka on joissakin tapauksissa mahdollinen,
puhumattakaan korotetusta kiinteistöverosta tai muusta
edes pikkasesta porkkanasta tai kepistä, jolla voisi yrittää saada
edes niitä tontteja rakentamisen alle, joiden osalta muut
veronmaksajat ovat maksaneet sekä kaavoituksen kustannukset,
kunnallistekniikan että muut kulut, ja se maanomistaja
vaan odottaa arvonnousun toivossa yhä suurempia voittoja,
yhä suurempaa arvonnousua siitä omistamastaan
rakennuskelpoisestakin maasta.
Tällaistahan ei pitäisi hyväksyä ollenkaan, vaan
näihin pitäisi voimakkaammin toimenpitein myöskin
kunnan puuttua, jotta esimerkiksi rakentamiskelpoiset tontit saataisiin
rakentamisen alle ja sitä kautta asuntoja. Mutta tosiasia
on se, että niukkuushan rikastuttaa toisia, köyhdyttää toisia,
köyhdyttää niitä, jotka joutuvat
niukkuuden seurauksena syntyneestä asuntojen korkeasta
hinnasta johtuen maksamaan pitkäaikaisia lainoja, korkeita
vuokria jne., mutta niukkuushan hyödyttää niitä,
joilla niitä tontteja on ja jotka niitä pihtaavat
ja odottavat arvonnousua ja rikastuvat tätä kautta.
Tämä on sitä markkinataloutta, joka on
niinkin tärkeällä osa-alueella kuin asuntorakentamisessa
ja ihmisten asumisessa ihan jokapäiväistä.
Minä toivon, että sekä perustuslakivaliokunta että erityisesti
mietinnön tekevä ympäristövaliokunta
tämän hallituksen esityksen perusteellisesti käsittelevät,
ja mikäli on mahdollista, niin tietysti ne ongelmat korjataan,
mitä tässä on, mutta ehkä myöskin
ne mahdollisuudet, joita tämä nähdäkseni
myöskin voi tarjota asuntotuotannon edistämiseksi
ja hintatason kurissapitämiseksi lähivuosina,
myöskin sitten aidosti käydään
läpi ja niihin myös tartutaan.
Astrid Thors /r:
Puhemies! Me elimme hyvässä uskossa,
että ed. Sjöblom oli ensin, mutta ehkä hän
ottaa uuden hyvän nimen.
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Ensin haluaisin todeta
kollega Vielmalle, vaikka en väitäkään,
että meillä on ihan ajankohtaista tietoa koko
maasta, että niin kuin usein, uudistukset Suomeen tulevat
Pohjanmaalta ja uutta ajattelua tulee sieltäpäin.
Voin vakuuttaa, että tunnen useita kuntia, jotka tekevät
yhdessä oikeusvaikutteisia yleiskaavoja, siis kuntarajoista
riippumatta. En väitä todellakaan, että tunnen
koko Suomen, mutta se on lähtenyt siellä käyntiin,
ja ne sisältävät jopa aika paljon detaljeja,
joissa määritellään jokaisen
tontin osalta erikseen, onko mahdollista asua ympärivuotisesti
vai ei. Siinä oikeusvaikutus on aika yksityiskohtainen.
Ed. Uotila on aivan oikeassa siinä, että tarjonta
ja kysyntä vaikuttavat. Niin myös esimerkiksi kysyntä ja
tarjonta, mitä tulee rakennuttajiin. Meillähän
on tällä seudulla valtava pula ihmisistä,
ja väittäisin, että ellei tulisi, sanotaan,
Tampereen ja Vaasan pohjoispuolelta rakennuttajia, niin täällä koko
rakennustoiminta olisi jo laantunut. On oikein, että me
saimme nyt sitten 1.5. vapautuneemmat säännöt,
että tänne voi tulla, koska tämähän
on hirveä pullonkaula myöskin. Näemme
monessa kiinteistössä, että samaan aikaan on
meneillään myöskin korjaustoimenpiteitä, jotka
kestävät kuukausia ja kuukausia, koska mitään
ei tapahdu, koska näillä yrittäjillä on
niin monta eri toimenpidettä samaan aikaan.
Olemme yksimielisiä siitä, että on
kaavoitettu, esimerkiksi Helsingin seudulla on kaavoitettuja tontteja,
mutta toisaalta tiedämme myöskin, että kunnissa
ei ole järkevää niin voimakkaaseen ja
niin monen prosentin kasvuun tähdätä,
koska siinäkin tulevat kasvun rajat vastaan. Minä uskon
ainakin jonkinlaiseen balanssiin, tasapainoon, sekä kasvussa
että muussa. Valitettavasti kollega Uotila lähti
ulos, mutta hän on tarttunut siihen kuvaan, mitä meille
näytettiin esimerkiksi Helsingistä, ja myöskin
Sipoo kasvaa tällä hetkellä aika voimakkaasti,
ja nekin etsivät ekologisesti kestävää kasvua
omalta osaltaan.
Toivoisin, että meillä olisi malttia tässä keskustelussa,
koska meillä on tullut tämmöisiä pieniä uudistuksia,
kaavoitusmaksuja ja korotettua kiinteistöveroa, joka kohdistettiin
tälle seudulle. Katsottaisiin, miten ne vaikuttavat, ja
samoin, miten se vaikuttaisi, jos työvoimapulaa rakennusalalla
myöskin saataisiin vähän poistettua.
Minun täytyy sanoa, että minua ainakin kovasti
koskettaa aina se, jos sanotaan esimerkiksi, että pitäisi
korottaa kiinteistöveroa, koska tiedämme, että on
tällä seudulla vielä monta ihmistä,
jotka asuvat suurehkoilla, sen ajan mukaisilla rintamamiestonteilla,
ja ei kukaan kai heitä nyt haluaisi pakottaa tässä vaiheessa,
vanhempia ihmisiä, poistumaan kodistaan ja luovuttamaan
sitä sellaiseen tarkoitukseen. Muuallakin on vielä kaavoitusmaata,
puhumattakaan siitä, että me tiedämme,
että valtio on aika suuri kaavoitetun maan omistaja. Helsingissä noin
23 prosenttia on valtion maata ihan Senaatti-kiinteistöjen
ja muiden kiinteistöyhtiöiden hallussa.
Luulen, että me saamme parempaa asuntopolitiikkaa,
jos se on tasapainossa kaikilta osin ja jos me pystymme arvioimaan
kriittisesti, miten nyt toimia, ja säilytämme
vähän malttia kasvussa, niin kuin Kekkonen aikanaan
sanoi, omaamme malttia vähän katsoa, miten paljon
tämä seutu kasvaa, koska muuten me vaan kierrämme oravanpyörässä ja
paljon paljon esimerkiksi pääomaa menetetään
muualla Suomessa, kun muut osat rapistuvat ja kaikki vaan tänne
kiidätetään.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ensiksi ed. Uotilalle: Eivät maanomistajat
ole syyllisiä asuntopulaan tai tonttipulaan. Pääsyyllinen
tonttipulaan on varmasti kaavoitus, mutta asuntopulaan vaikuttaa
moni muukin toimija.
Kunnan on laadittava asemakaava ja pidettävä se
ajan tasalla sitä mukaa kuin kunnan kehitys tai maankäytön
ohjaustarve sitä edellyttävät. Jos siitä lähdetään
liikkeelle, että on nämä tarpeet, niin
tonttimaan saantia voidaan helpottaa merkittävästi
tekemällä kauppaa tai vaihtoa ja kaavoittamalla
tai sitten maankäyttö- ja rakennuslain suosittelemilla
keinoilla, jotka antavat mahdollisuuden kaavoittaa ja ottaa kehittämiskorvauksia tai
tehdä kaavasopimuksia. 2004 näin teki 24 kuntaa
ja syntyi 116 sopimusta. Näitä sopimuksia myös
pääministeri suosittaa. Jos nämä keinot otetaan
käyttöön, ei tarvitse puhua mistään
pakkotoimista, vaan näillä vapaaehtoisilla toimilla mahdollistetaan
riittävä asuntotuotantoon tarvittava tonttimaa.
Maata nimittäin riittää Suomessa.
Sopimuksissa yleensä sovitaan toteutusaikataulu raameineen,
eikä suinkaan silloin voida puhua, että jäädään
odottamaan tonttien arvonnousua. Sen sijaan vanhoilla kaava-alueilla
ei koskaan päästä mihinkään 100 prosentin
käyttöasteeseen. Aina jää erilaisista
inhimillisistä tekijöistä johtuen osa
rakentamatta. Puhutaan vaikka rintamamiestonttialueista, missä on
monillakin alueilla aika paljon rakennusoikeutta rakentamatta, mutta
ihmiset haluavat asua loppuun asti niillä tonteilla, vaikka
ne ovat isompia ja siellä on käyttämätöntä rakennusoikeutta.
Kasvualueilla tulee olemaan aina niukkuutta, jos ei kaavoitetuista
tonttimaista, niin sitten työvoimasta, rakennustarvikkeista.
Tämä pitää muistaa. Näitten
kaikkien osa-alueitten kohdalla pitää tarjonnan
vastata sitä kysyntää. Suomessa todellakaan maa
ei lopu. Sen sijaan nämä maanhankintakeinot eivät
vaan kohtaa aina kysyntää.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Omassa puheenvuorossani yritin kertoa, mikä tässä asiassa
eli asuntotuotannossa kaavoitus- ja maapolitiikassa on tärkeä asia
ja mikä on vähemmän tärkeä asia,
ja mielestäni osoitin sen, että tämä lainmuutosehdotus
on tältä osalta hyvin olematon eli tällä ei
kaavoitustilannetta paranneta eikä siitä seuraavaa
asuntotuotantoa paranneta.
Ed. Uotila puhui täällä kiinteistöverosta.
Se on tyypillistä vasemmistolaista ajattelua, elikkä kielteisillä keinoilla
yritetään tilannetta parantaa, sellaista tilannetta,
jossa on kysymys kysynnän ja tarjonnan laista. Jos on asuntoja
tarpeeksi paljon, vaikka pikkuisen liikaa jossakin, niin kysynnän
ja tarjonnan laki puree hintaan ja hinta ei olekaan sellainen kuin
se on tänä päivänä.
Mutta jos vasemmistolaisesti ajatellaan ja poljetaan jarruja niin,
että asuntoja ei ole tarpeeksi, niin kysynnän
ja tarjonnan laki ei toimi ja silloin hinta nousee ja maksetaan
neliöltä niin maan osalta kuin itse rakennuksen
osaltakin liikaa.
Ed. Thors, kyllä minä tiedän, että yhteisiä yleiskaavoja
tehdään. Mutta sanoin omassa puheenvuorossani,
että tämä ei ole kaavojen piirtämisestä kiinni.
Jos välissä on hallinnollinen raja, vaikka tehdään
yhteinen yleiskaava, ja rajan toisella puolella on paljon alueita
esimerkiksi Sipoossa, niin ei Helsingin kannata vieraan kunnan alueelle
mennä asuntotuotantoa tekemään. Sen me
kaikki varmaan ymmärrämme, koska kysymyshän
on siitä, että Helsingin veroäyrit menevät
silloin siihen asianomaiseen kuntaan. Se on kunnallislain vastaista
jopa, ja kaikki kunnallinen päätöksenteko
tulee tässä mielessä eteen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! "Maan omistaminen on kannattavaa, onhan sen valmistaminen jo
lopetettu", Bernhard Shaw totesi. Näin
ollen tällainen lähtötilannehan on olemassa,
että maan valmistaminen on todella, niin kuin Bernhard
Shaw on todennut, lopetettu. Näin ollen kun on tämä niukkuus
Pääkaupunkiseudulla, joka kohdistuu tonttitarjontaan,
on hyvin tärkeä analysoida, mistä se
johtuu. Myös tänään — ed.
Vielma oli paikalla — valiokunnassa eräs asiantuntija
tätä asiaa käsitteli.
Mitä ed. Uotilan puheenvuoroon tulee, ed. Vielma ja
muut, niin ne määräykset, jotka hän mainitsi,
joita voisi nykyisen lainsäädännön
puitteissa, niin kuin hän puhui sekä porkkanasta
että kepistä, käyttää,
niin, ed. Vielma, ne säädettiin siinä hallituksessa,
missä kokoomus oli erittäin tärkeässä asemassa
eli (Ed. Vielma: Kokoomus äänesti vastaan!) nimenomaan
valtiovarainministeripuolueena, ja myöskin pääministerin
sijainen oli kokoomuksesta. Eli tässä mielessä asia
ei ole varmasti sinänsä mitään
vasemmistoliittolaista tai vasemmistolaista politiikkaa, vaan on olemassa
tiettyjä mekanismeja, jotka on yhdessä sovittu,
joilla voidaan nopeuttaa tiettyjen kaavoitettujen alueiden tonttien
saamista siihen tarkoitukseen, mihinkä ne on tarkoitettu,
kun on kaavoitettu. Mutta, niin kuin täällä on
todettu, kunnat eivät ole tähän olleet
valmiita.
Mutta tämä on vain yksi asia. On paljon muita,
ja lopetan siihen, että totesin omassa pitkähkössä puheenvuorossani,
että näillä malleilla, jotka tässä on
mainittu, ei todellakaan nopeuteta, auteta tai edistetä tonttimaan
saantia aiottuun tarkoitukseensa.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Pidän tämän
hallituksen esityksen tarkoitusta erittäin tarpeellisena,
niin kuin varmaan kaikki kollegat täällä,
eli riittävän asuntotuotannon edellytysten turvaamista,
mutta keskustelussa on hyvin populistisesti lähdetty siitä,
että nimenomaan valitusoikeuksia rajoittamalla tähän tavoitteeseen
päästäisiin. Tässä ehdotuksessa
on joitakin sen tyyppisiä rajoituksia, jotka mielestäni
ovat hyväksyttävissä. Mutta se, mikä mielestäni
menee jo vähän kyseenalaiseen suuntaan, on tämä,
että tässä myöskin ehdotetaan
sitä, että kunnan jäsenten valitusoikeutta
rajattaisiin sellaisissa asemakaavamuutoksissa, jotka
ovat vaikutuksiltaan vähäisiä, ja että näistä valitusoikeus
olisi ainoastaan sellaisilla kunnan jäsenillä, joiden
oikeuksiin, velvollisuuksiin tai etuun päätös
välittömästi vaikuttaa. Minä epäilen,
että tässä kyllä nyt otetaan
jo harha-askel, ja väitän, että jo pelkästään
tuomarinvirkojen lisääminen hallinto-oikeuksiin
olisi oikeampi ratkaisu ylipäätään
asuntotuotannon ja kaavoituksen nopeuttamiseen kuin valitusoikeuksien
rajoittaminen.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Helsingin seudulla on puhuttu yli sata vuotta asuntopulasta.
Kun katsotaan vaikka Helsingin Sanomien niitä vanhoja kommentointeja,
niin se on kestoaihe ollut. Pääkaupunkiseudulla
kunnat, joissa on parin prosentin kasvuvauhti, myös itse painavat
jarrua sille kasvulle, ja ihan ymmärrettävistä syistä.
Kysyntä alueella kuitenkin on koko ajan suuri.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Semmoinen Oulun-malli on
hyvnäissä kaavoitusasioissa. Kunta kaavoittaa
omaa maataan, hankkii maansa, kaavoittaa ja myöskin säätelee
sitä, että ei liian nopeasti kasveta, koska sekin
on ongelma, ja sillä tavalla luo myöskin tarpeen
siihen, että alueellisesti ruvetaan miettimään
näitä asioita oikein. Nämä ovat
sellaisia pilipalijuttuja nämä, mistä täällä nyt
keskustellaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Ed. Pulliainen käytti nimeä pilipalijuttu,
ja minä käytin nimeä nippelijuttu tuolta
korokkeelta. Tämä todella on näin. Mutta
Oulun-malli ei ole pelkästään Oulun-malli,
se on ehkä keksitty Jyväskylässä,
ja nyt se on Oulun-malli.
Mutta ed. Tiusaselle sanoisin, kun hän sanoi, että kokoomus
on ollut tässä mukana, että viime syksynä,
kun tämän vuoden budjettia käsiteltiin, johon
liittyi myöskin kiinteistöveron nostaminen Helsingin
seudun 13 kunnan alueella, kokoomus äänesti vastaan
ja meillä oli siellä vastalause. Mutta näin
eri tavalla voidaan tulkita.
Kun ed. H. Hautala oli sitä mieltä, että tämä on virhe
tässä laissa, että kaikki kunnan jäsenet
eivät saa valittaa kaikesta, niin tämä nyt
on kyllä minusta ihan oikein, mutta tämä on
erittäin pieni asia. Jos tässä laissa
yksi näin pieni asia osuu oikeaan, niin pannaan nyt seinään
risti, että se on tämän lain hyvä puoli.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Oulun-malli ei todellakaan käy varmasti
Pääkaupunkiseudulle. Täällä on
ihan toisen kokoluokan haasteet kuin on Oulun seudulla ja varmasti myös
aika paljon monimutkaisemmat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oulun-malli on semmoinen, että pystytään
uusia kaupunginosia tällä hetkellä, kokonaisia
kaupunginosia kaavoittamaan, rakentamaan aluerakentamisena jnp.
Mikä on merkittävintä, arvoisa puhemies,
on se, että siellä ei valitella ollenkaan, koska
koko se järjestelmä on luotu sellaiseksi, ettei
ole kenelläkään mitään
tarvetta valitella mistään. Elikkä siis
sillä tavalla asia on hallinnassa. Ainut asia, missä tulee
jollakin tavalla tämmöinen valitusmahdollisuus
mieleen, on se, että täydennysrakentamisessa tulee
sellaisia hankkeita, että ne ovat aika uskomattomia, niillä iki-ikivanhoilla
alueilla, siltä ajalta, jolloinka Jyväskylästä kukaan
ei vielä tiennyt mitään, siis Oulussa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näiden puheiden kirjo osoittaa,
että maankäyttö, rakentaminen ja asuntotuotanto
ovat todella monipuolinen asia. Ed. Vielmalle vielä täsmennykseksi,
että viime vaalikauden aikana nimenomaan päätettiin
sellainen mekanismi, että voidaan nostaa nimenomaan kiinteistöveroa
silloin, kun ei tontilla, joka on kaavoitettu asumisen käyttöön,
sillä tavalla toteuteta sitä kaavoituksen tarkoitusta
kuin on yhdessä päätetty. Eli se on eri asia
kuin tämä esimerkki tästä, minkä mainitsitte.
Mutta vielä itse asiaan: Jotkut kunnat, kuten Kotkan
kaupunki, ovat pitkään noudattaneet sen tyyppistä periaatetta,
että kaavoitetaan ainoastaan kunnan maata. Tähänhän
ed. Vielma jossakin vaiheessa myös viittasi, tällaiseen
käytäntöön. Se on pitänyt
kuitenkin maan hinnan kurissa, ja maan hinta ei ole noussut niin
mahdottomaksi tai, sanoisinko, älyttömäksi
kuin Pääkaupunkiseudulla. Tämä on
yksi tällainen keskeinen positiivinen asia.
Ed. Hautala kiinnitti samaan asiaan huomiota omassa puheenvuorossaan
kuin itse aikaisemmin eli nimenomaan vähäiseen
asemakaavamuutokseen. Tämän tyyppisissä rajoituksissa,
joilla rajoitetaan valitusoikeutta, käydään
kyllä Århusin sopimuksen kanssa rajankäyntiä.
Ja uskon, että tämä asia perustuslakivaliokunnassa
kyllä pitäisi katsoa hyvin tarkkaan, mikä sellainen
"vähäinen" on, joka vie kuntalaiselta kunnan jäsenyyteen
liittyvän valitusoikeuden.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Kotkan kokoluokka, 50 000—60 000
asukasta, on ihan eri haaste kuin yli miljoonan asukkaan Pääkaupunkiseutu,
eli ei Kotkankaan malli varmasti toimi Pääkaupunkiseudulla.
Keskustelu päättyy.