Täysistunnon pöytäkirja 70/2011 vp

PTK 70/2011 vp

70. KESKIVIIKKONA 16. MARRASKUUTA 2011 kello 14.02

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikosrekisterilain 6 §:n muuttamisesta

 

Kristiina  Salonen /sd:

Arvoisa puhemies! Tämä esitys lasten kanssa työskentelevien rikosrekisteritaustan selvittämisestä on erittäin tärkeä laki noin yleensä. Oikeusrekisterikeskus on nyt todennut tulleensa ylityöllistyneeksi, kun näitä rikosrekisterejä on lähdetty pyytämään. Vuonna 2011 toivoisin, että vastauksia tällaisiin prosessin ongelmiin etsittäisiin ensisijaisesti näitä prosesseja sähköistämällä. Sen sijaan, että nyt maksua peritään kansalaisilta, olisin toivonut, että olisimme voineet edes selvittää sitä mahdollisuutta, että henkilölle voitaisiin perustaa jonkunlainen sähköinen tili, jota kautta hän sitten voisi työtä vastaanottaessaan osoittaa tämän rikosrekisteriotteensa. Ehkä me tällaisella tilillä pystyisimme myös pitämään nämä rikosrekisteriotteet mahdollisimman ajantasaisina. Meillä on olemassa jo pankissa esimerkiksi pankkitilit, on sähköistetty monta tärkeää asiaa, joita ehkä aikaisemmin on pidetty täysin mahdottomina. Tällöin me olisimme välttyneet siltä, että ne henkilöt, jotka työnsä takia tarvitsevat tätä rikosrekisteriotetta, siitä joutuisivat maksamaan.

Pidän myöskin tärkeänä, että jatkossa selvitetään mahdollisuus opiskelijoille jättää tämä maksuton rikosrekisteriote. Esimerkiksi lapsi- ja nuorisotyöhön erikoistuvalla sosionomilla on useita harjoitteluita suoritettavanaan, ja pienituloisen opiskelijan taloudellista tilannetta ei saa kohtuuttomasti enää rasittaa. Muutenkin tämäntyyppisillä maksuilla meidän täytyy kuitenkin huolehtia siitä, että tämä tärkeä laki ei jää toteutumatta.

Markku Mäntymaa /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä laki, joka velvoittaa alaikäisten kanssa työskenteleviä esittämään rikosrekisteriotteen, tuli voimaan 2003. Laki on ollut paikallaan, ja sillä voidaan ainakin kontrolloida se, mitä vankeusrangaistuksia tämä kyseinen henkilö on saanut. Tällä pyritään myöskin osaltaan suojelemaan alaikäisen koskemattomuutta ja takaamaan turvallisuutta.

Tällä hetkellä ote on ollut hakijalle ilmainen. Nyt kuitenkin lakimuutoksen mukaan hakija joutuisi maksamaan käsittelystä ja luovuttamisesta aiheutuneet kustannukset, tällä hetkellä 13 euroa 40 senttiä. Se minun mielestäni ei ole kohtuutonta. Valtiolle tämä on aiheuttanut kustannuksia vuosittain noin vajaan 1 miljoona euroa.

Rikosrekisteriotehan on voimassa 6 kuukautta. Käytännön ongelma tässä on ollut vaan se, mitä on kuullut tuolta kentältä, että semmoiset henkilöt, joilla on työsuhde alle 3 kuukautta, eivät ole sitä saaneet, vaikka heidän on täytynyt se esittää. Toivonkin, että rikosrekisterikeskus ohjeistaa tarkemmin tämän ongelman.

Ari  Torniainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan rikosrekisterilakia muutettavaksi siten, että yksityiselle henkilölle lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain perusteella luovutettavasta rikosrekisteriotteesta perittäisiin ensi vuoden alusta lukien valtion perustuslain mukainen maksu ja se sitten asetuksella määrättäisiin. Ihan niin kuin edustaja Mäntymaa totesi, tällä hetkellä laskelmat osoittavat, että se olisi noin 13 euroa 40 senttiä. Toivottavasti sitä sitten katsotaan, mikä se suuruus on.

Kun tämä on ollut lakivaliokunnassa, niin valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että Oikeusrekisterikeskus ei ole saanut vuonna 2003 voimaan tulleen lain johdosta lisää resursseja rikosrekisteritehtäviin, vaikka otehakemusten määrä on olennaisesti ollut suurempi kuin on arvioitu: ne arvioitiin noin 20 000 kappaleeksi, mutta niitä on ollut jopa 73 000 kappaletta. Valiokunta pitää tärkeänä, että Oikeusrekisterikeskuksen henkilöstöresurssien riittävyydestä huolehditaan asianmukaisesti, ja toivottavasti hallitus myöskin ottaa tämän huomioon tulevissa päätöksissään.

Reijo Hongisto /ps:

Arvoisa herra puhemies! Laki edellyttää työnantajia selvittämään hakijan niin sanotun rikostaustan, kun kysymys on tehtävästä, johon pysyväisluontoisesti ja olennaisesti kuuluu työskentelyä alaikäisten parissa. Tämähän on aivan erinomainen asia, ja moneen kertaan tässäkin nyt on jo mainittu, minkä takia.

Mutta kun todetaan, että laki edellyttää työnantajia selvittämään, niin minä nyt luin tämän hallituksen esityksen ja valiokunnan kannanotot, sekä rivit että rivien välit, ja minulle ei nyt ihan suoraan selvinnyt, kuka tämän selvityksen maksaa. Summa on varsin pieni, mutta periaatteellinen. Elikkä kuka maksaa tämän rikosrekisteriotteen tilaamisesta aiheutuneen maksun, tilaaja eli työnantaja vai se, jota tämä rekisteriote koskee, eli työntekijä? Ja jos työnantaja tämän maksaa siinä vaiheessa, kun tätä asiaa selvitetään, niin voiko työnantaja velvoittaa työntekijää myöhemmin korvaamaan puheena olevan maksun? Ja jos se on tämä työpaikan hakija, niin silloin asia on kohtuullisen selvä. Mutta kun tässä hallituksen esityksessä on maininta, että "on tarkoitus säätää tarkemmin oikeusministeriön asetuksella", niin minä toivon, että kun tätä asetusta säädetään, niin tähän tulisi ihan selväkielinen maininta siitä, kuka tämän rikosrekisteriotteen tilaamisesta aiheutuneen maksun maksaa.

Kristiina Salonen /sd:

Arvoisa puhemies! Rikosrekisteriotetta ei saa kukaan muu kuin henkilö itse. Tätä otetta hakiessaan henkilö on velvollinen maksamaan, jotta hän saa sen rikosrekisteriotteen. Työnantaja saa ainoastaan tämän rikosrekisteriotteen nähtäväksi. Se ote ei edes saa jäädä työnantajalle, vaan palautuu takaisin tälle henkilölle, jonka rikosrekisteriotteesta on kysymys. Tämä maksu siis kohdistuu henkilöön, joka hakee, joka saa sen työpaikan tai joka aloittaa tämän harjoittelunsa. Sen vuoksi täällä nostin esille esimerkiksi nämä opiskelijat, jotka tekevät harjoitteluja lapsi- ja nuorisotyössä, opiskeluaikanaan käyvät useassa eri harjoittelussa. Heille, opiskelijoille, tämä pieneltä tuntuva summa on kuitenkin iso menoerä ja tulee olemaan toistuva menoerä koko opiskelujen ajan.

Markku Mäntymaa /kok:

Arvoisa puhemies! Se on justiin näin kuten edustaja Salonen kertoi. Täällä hallituksen esityksen perusteluissa lukee näin, että "laissa säädetty rikostaustan selvitysmenettely velvoittaa työnantajaa pyytämään henkilöltä nähtäväkseen otteen rikosrekisteristä". Eli työnantaja velvoittaa työnhakijan sitten itse hakemaan sen, ja sitä muut eivät pysty hakemaankaan.

Yleiskeskustelu päättyi.