8) Laki tuotannollisten investointien väliaikaisesti
korotetuista poistoista
Kimmo Tiilikainen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä teki oman
vaihtoehtonsa Kataisen hallituksen budjettiesitykselle, ja nyt tulevan
keskustelun aikana esittelemme yrittäjyyttä ja
kasvua koskevia linjauksiamme. Me tunnistamme taloudellisen tilanteen
vakavuuden ja sen asettamat reunaehdot, ja tuntuu, että meillä oppositiossa
on jopa parempi taju taloustilanteen vakavuudesta kuin hallituksella.
Hallitus ummistaa silmänsä talouden kehitykseltä.
Kerrataan vielä keskustan vaihtoehto ytimekkäästi.
Keskusta tarjoaa suomalaisille vähemmän velkaa
ja parempaa elämää vuoden jokaiselle
päivälle. Ottaisimme miljoona euroa päivässä vähemmän
velkaa kuin hallitus. Me käyttäisimme miljoona
euroa päivässä enemmän päivähoitoon,
kouluun, terveydenhoitoon ja vanhustenhuoltoon kuin hallitus. Me
käyttäisimme miljoona euroa päivässä enemmän
uuteen kasvuun ja työllisyyteen. Tässä on
kiteytettynä keskustan vaihtoehto.
Jotta voimme vaihtoehdon toteuttaa, on tehtävä valintoja.
Valitaanko ylimitoitetut veronkevennykset vai palvelut? Keskusta
valitsee palvelut: päiväkodit, koulut, terveyspalvelut.
Valitsemmeko velkaantumisen vai kulutuksen verottamisen? Meidän
mielestämme velkaantumista on hillittävä,
ja siksi keräisimme kulutusveroja 365 miljoonaa euroa hallitusta
enemmän, mutta oikeudenmukaisesti. Nostaisimme yleistä arvonlisäveroa,
mutta keventäisimme samalla ruuan arvonlisäveroa
ja torjuisimme hallituksen kaavailemia sähkön
ja polttoaineiden veronkorotuksia.
Ennen kaikkea tarvitsemme kuitenkin talouden kasvua, suomalaista
yrittäjyyttä ja uusia työpaikkoja. Vain
siten taloutemme oikenee. Ja juuri tässä suhteessa
keskustan linja eroaa eniten Kataisen hallituksen linjasta. Siinä missä hallituksen
linja nojaa edelleen ylioptimistisiin kasvunäkymiin ja
hallitus keskittyy vain levittelemään käsiään
Euroopan talousongelmien edessä, keskusta esittää konkreettisia
toimenpiteitä: mitä voimme tehdä kotimaassa — riippumatta siitä,
mitä maailmalla tapahtuu — suomalaisen yrittäjyyden,
työn ja talouskasvun eteen.
Keskustan vaihtoehdossa katse ei ole vain ensi vuodessa vaan
tulevaisuudessa. Vaihtoehtomme lisää taloudellista
toimeliaisuutta ja synnyttää arviomme mukaan jopa
20 000 uutta työpaikkaa enemmän kuin
Kataisen hallituksen budjettiesitys. Se tuo liikkumavaraa kasvavina
verotuloina ja pienenevinä työttömyysmenoina,
ja niitä tarvitaan valtionvelan lyhentämiseksi
ja hyvinvointipalvelujen pelastamiseksi.
Seuraavassa keskustelussa esittelemme viimeisen parin viikon
aikana hiomamme yksityiskohtaisen kasvu- ja yrittäjyysohjelman.
Ensin yleiskatsauksen ja esittelyn tekee edustaja Pekkarinen, ja
sen jälkeen seuraa lakialoitteittain yksityiskohtaisia
esittelyjä. Näistä muodostuu kokonaisuus,
jolla keskusta haastaa Kataisen hallituksen toimettomuuden. Me haluamme
konkreettisia toimia yrittäjyyden ja kasvun eteen käsien
levittelyn sijaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eilen keskiviikkona se tapahtui ensimmäisen
kerran runsaaseen kahteen vuoteen sitten vuoden 2009 laman. Suomen
kansantuote oli syyskuussa sukeltanut miinuksen puolelle, ja vaara
on, että vaikka välillä tässä nähdään
ehkä kasvunkin kuukausia, jatkoa seuraa. Taantuma uhkaa
ilmiselvästi.
Se perintö, minkä Kataisen hallitus sai, oli monessa
hyvä. Vuoden 2009 laman jäljiltä Suomen
talous oli saatu hyvään kasvuun, noin 4 prosentin
vuosikasvuun. Laman jälkeenkin Suomen julkisen talouden
tila oli selvästi parempi kuin keskimäärin
euroalueiden kohdalla asianlaita oli ja on tällä hetkelläkin.
Vain Luxemburgin julkinen talous oli ja on meitä paremmassa
kunnossa. Kaiken kaikkineen voidaan sanoa, että Kataisen hallitus
sai hyvän perinnön, perinnön, joka tähtäsi
kasvuun ja kasvun kautta edellytysten luomiseen sille, että hyvinvointiyhteiskunnan
rahoituspohja riittää ja Suomi selviytyy jatkossakin
hyvinvointiyhteiskuntana.
Tasavallan hallitusta ei voi toki syyttää siitä, että Euroopassa
on velkakriisi. Se heijastuu meille ja vaikeuttaa myös
Suomen talouden suotuisaa kehitystä tulevien aikojen kuluessa.
Mutta siitä hallitusta voi toki syyttää,
ellei se ryhdy, niin kuin ei ole ryhtynyt, niihin toimenpiteisiin, joilla
voitaisiin pehmentää sitä edessä olevaa
ja nyt jo oikeastaan käsissä olevaa hidastuvan,
hiipuvan talouden kehityksen vaihetta, johonka me olemme ajautuneet,
josta seuraava askel vie meidät kohti taantumaa ja laman
portillekin ennen pitkää.
Hallituksen budjettiesitys ensi vuodelle päinvastoin
leikkaa niitä talouden kasvun eväitä,
joita välttämättä Suomi tässä tilanteessa
tarvitsisi, jotta ei sinne laman kurjuuteen tästä sukellettaisi.
Muutama esimerkki siitä, mitä käytännössä on,
kun väitän, että tällaisia kasvun
eväitä leikataan: Sellaisiin asioihin kuuluvat
muun muassa ne toimet, joilla yritysten kehittämisen, kansainvälistymisen
ja rahoituksen edellytyksistä leikataan. Hallitus leikkaa
myös maakuntien aluekehitysrahoista, niistä voimavaroista,
joita maakunnat käyttävät oman alueensa
elinkeinoelämän ja talouden kehityksen hyväksi.
Hallitus leikkaa siitä kansallisesta vastinrahasta, joka
on tarpeen, jotta EU:n meille lupaamat rahat — ne rahat,
jotka me olemme 2,5-kertaisesti ensin sinne maksaneet — me
saamme ja voimme ne täällä hyödyntää.
Siihen tarvitaan kansallista vastinrahaa, ja hallitus leikkaa näistäkin
rahoista ensi vuoden budjettiesityksessä.
Ja edelleen hallitus leikkaa myös sellaisista välttämättömistä toimista,
joihinka edellisen hallituksen ja eduskunnan aikaan oli sitouduttu,
joilla on talouden kannalta oma merkityksensä eli energian
kannalta oma merkityksensä, joilla on myöskin
suomalaisen työllistämisen ja myöskin teknologian
kannalta omaa merkitystä. Elikkä siitä linjasta,
mihinkä sitouduttiin uusiutuvan energian edistämiseksi
ja sen rahoittamiseksi, myös siitä hallitus leikkaa
omalla budjettiesityksellään.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkinensa se linja, mihin hallitus
sitoutui viime kesänä tehdessään
hallitusohjelmaa ja sen pohjalta budjettiesitystä, oli
sitä elämää, mitä elettiin
vielä viime kesänä. Toimintaympäristön
muutos maailmassa ja euroalueella ja Euroopassa on ollut valtava
sitten noiden kuukausien. Hallitus kuitenkin elää edelleen
budjettinsa kanssa ikään kuin asiat olisivat meidän
toimintaympäristössämme siinä samassa jamassa,
missä ne olivat noin puoli vuotta sitten.
Talouden kasvu onkin siis pysähtynyt. Jo viikko sitten
Keskuskauppakamari julkaisi selvityksen, jonka mukaan yli 5 000
yritystä, suomalaista yritystä, suunnittelee,
sikäli kuin investoi, investoivansa joko uuteen tai laajennuksiin
nimenomaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Ja Jorma Ollila varoitteli
tänään Helsingin Sanomien kirjoituksessaan
vastaavasti siitä, että tuottavuuskehitys uhkaa
heikentyä, ja tuottavuus on likimain synonyymi kilpailukyvyn
kanssa: jos kilpailukyky rapautuu entisestään,
se tarkoittaa sitä, että suomalaista työtä ja
sen tuotoksia entistä heikommin ja huonommin voidaan viedä Suomen rajojen
ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Suomalaiset yrittäjät, elinkeinoelämän
vastuuhenkilöt ja monet suomalaiset työntekijät
ovat huomanneet sen, mitä meneillään
on. Äskettäin julkistettu EKP:n pk-yritysbarometri
kertoi selvää kieltä siitä,
mitä se arvioi maan hallituksesta. Vain 11 prosenttia arvioi,
että hallitus on toiminut suomalaisten yrittäjien
ja yritystoiminnan ja elinkeinoelämän kannalta
hyvin ja positiivisella tavalla, ja 43 prosenttia vastanneista oli
sitä mieltä, että hallituksen suoritus
on huono tai erittäin huono. Vielä kertaalleen:
11 prosenttia on sitä mieltä, että on ollut
hyvä se jälki, mikä taakse on jäänyt,
ja 43 prosenttia on sitä mieltä, että suoritus
on ollut huono taikka erittäin huono.
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että suomalaiset
yrittäjät kyllä tietävät,
osaavat arvioida sen, mitä meneillään
on, ja heidän vastauksensa äsken kerrotuissa prosenteissa
selvästi kielii siitä, mitä mieltä siellä ollaan.
Arvoisa puhemies! Keskusta tässä omassa vaihtoehdossaan,
talouden kasvun vauhdittamisen, suomalaisen yrittäjyyden
tien tasoittamisen vaihtoehdossa, lähtee siitä,
että ne leikkaukset, jotka hallitus esittää,
jotka pahiten kinttuavat kasvua, on ensinnäkin torjuttava.
Toiseksi ne mahdollisuudet, joilla voidaan vauhdittaa kasvua, joihinka
tarvitaan lisää voimavaroja tai joihin tarvitaan
verokannusteita, nämä kannusteet, nämä lisävoimavarat,
pitää ottaa käyttöön.
Ne rahat eivät tule — ne toimet, joilla tämä kaikki
tehdään — tietystikään
tuolta taivaasta, vaan keskusta lähtee siitä,
että tarpeettominta kulutusta pitää verottaa
nimenomaan silloin, kun se pääpainoisesti perustuu
tuontikulutukseen. Siitä on varaa leikata. Siitä syystä me
esitämme yleisen arvonlisäverotuksen verokannan
korottamista. Samaan aikaan esitämme sitten näitten
alempien entisellään pitämistä tai,
niin kuin jo äsken kuultiin ja vielä aikaisemmin
on kuultu, ruuan arvonlisäveron tuntuvaa alentamista. Mutta
siitä tarpeettomimmasta kulutuksesta voidaan leikata, käyttää se
niiksi voimavaroiksi, joita nyt tarvitaan uuden, kasvua ruokkivan
talouspolitiikan viritykseksi.
Niin ikään me esitämme niitten ansiottomien arvonnousujen
leikkaamista, jotka tällä hetkellä kulkevat
muutamien energiayhtiöitten kassaan näiden windfall-voittojen
ansiosta — näihin veroa niin kuin hallituskin
ohjelmassaan on esittänyt, mutta niitä toimia,
esityksiä, se ei kuitenkaan tänne ole tuonut — ja
niin ikään eräitten porsaanreikien tukkimista,
joilla suuret kansainväliset yhtiöt siirtävät
meillä tehtävän tuotannon verotuksen
jossakin muualla suoritettavaksi. Lähinnä näillä toimin
kerätään ne rahat, mitkä keskusta
nyt sen kasvun vauhdittamiseksi, mitä tässä esittelen
kohta vielä vähän tarkemmin, ja niitten
verokannustimien, jotka nekin tähtäävät
kasvuun, rahoittamiseksi tässä kaiken kaikkinensa esittää.
Arvoisa puhemies! Keskusta esittää 365:tä miljoonaa
euroa sellaisiin toimiin, jotka merkitsevät yritysten tuottavuuden
eli käytännössä niiden osaamisen,
tutkimus- ja kehittämisrahoituksen, niiden riskipääomarahoituksen,
niiden viennin ja kansainvälistymisen rahoituksen parantamista
hallituksen esitykseen verrattuna. Mekin olemme vaatimattomia siinä,
että me emme näissä esityksissä oikeastaan
tee muuta kuin torjumme ne leikkaukset, mitä hallitus esittää.
Aikaisemmin on menetelty aina laman kynnyksellä niin, että on
lisätty voimavaroja juuri näihin kasvun tekijöihin.
Niissä talousolosuhteissa, missä nyt eletään,
keskustakin lähtee siitä, että kovin suuria
korotuksia oikeastaan kovinkaan moneen äsken sanotuista
asioista me emme esitä. Mutta ne erittäin rajut
leikkaukset, mitä hallitus mainittuihin asioihin esittää,
me haluamme torjua.
Samoin yritetään saada ne rahoituslähteet
tai -edellytykset, joita on tähän saakka ollut
tarjolla, joilla nyt pystyttäisiin sekin raha, Euroopan unionista
meille luvattu raha, hyödyntämään, joka
todella näissä alueohjelmissa on meille merkitty.
Me maksamme tällä hetkellä 2,5 kertaa
enemmän Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikkaan kuin
saamme Suomen alue- ja rakennepolitiikkaan Euroopan unionista rahaa. On äärimmäisen
tärkeää, että me huolehdimme siitä,
että edes se, mikä meille periaatteessa ohjelmissa
on luvattu, kyetään hyödyntämään,
ja jotta kyetään hyödyntämään
siihen liittyvä kansallinen vastinrahoitus, sen pitää valtion
budjetista löytyä. Näihin tämän
tapaisiin asioihin me esitämme osan siitä 365
miljoonasta eurosta.
Toinen osa niitä toimia, joihinka tässä lisää resursseja
esitetään, ovat ne sellaiset investoinnit, jotka
vauhdittavat kasvua. Tällaisilla investoinneilla tarkoitan
muun muassa uusiutuvan energian investointeja, sellaisia infrainvestointeja,
jotka parantavat talouden tuotannon perustaa, sellaisia investointeja,
mitkä ovat nykyaikaisen, mitenkä nyt sanoisikaan,
tietoyhteiskunnan mukaisia investointeja, kuten laajakaistainvestoinnit
ja vastaavan tyyppiset investoinnit. 365 miljoonaa euroa on se summa,
minkä me esitämme näihin nimenomaan tuottavuutta,
kasvua ja kilpailukykyä vauhdittaviin investointeihin,
jotka suoraan kohdistuvat yrityksille tai yritysten suorittamiin investointeihin.
Noin 400 miljoonaa euroa me esitämme sellaisia verokannusteita,
joista me uskomme, että kun ne oikein näin kohdennetaan,
myöskin ne parantavat yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä.
Me esitämme energiaveroleikkuria, kun hallitus entisestään
kiristää verotusta. Me esitämme niistä energiaverojen
korotuksista luopumista, mitä hallitus esittää nimenomaan
polttonesteiden verotukseen. Me esitämme vapaampia poisto-oikeuksia,
jotta voimme vauhdittaa investointeja liikkeelle nyt, kun suhdannetilanne
sitä edellyttää. Me edellytämme,
että niistä energia-avustusten leikkauksista,
joita hallitus esittää, kaiken kaikkinensa luovuttaisiin.
Arvoisa puhemies! Kolmas kategoria niitä esityksiä,
joista tämä meidän esityksemme kokonaisuus
rakentuu, ovat ne pääomittamiset, joihin meidän
mielestämme myös pitää varautua.
Valtaosa näistä toimista on sellaisia, joiden
toteutusaika ei välttämättä ole
2012 mutta joista tieto nyt jo heti ja tässä on
tärkeä sen takia, että alalla voidaan
varautua siihen, että myöhemmässä vaiheessa
sitten näitä pääomia olisi käytettävissä.
Se, mitä tässä tarkoitan, hivenen
tarkemmin. Ensinnäkin tarkoitan suomalaisen riskirahoituksen
pääomittamista. Meillä on kolme tärkeätä instituutiota,
Teollisuussijoitus, Aloitusrahastoyhtiö Vera ja myöskin
sitten Finnvera, ja jotta nämä pystyvät
vastaamaan sekä oman pääomaehtoisen että riskirahan
siihen kysyntään, joka kasvaa silloin, kun finanssisektori
joutuu — ja on jo joutumassa ja joutuu — entistä tiukemmalle,
on erittäin tärkeää, että näillä on
riittävästi muskeleita. Me esitämme tänne
lisää voimavaroja.
Toisekseen me esitämme suomalaiseen kaivostoimintaan,
suomalaisen omistuksen siinä lisäämiseksi,
erillisen kaivossijoitusyhtiön perustamista. Jo vuosi sitten
valmistui asiasta asiantuntijaselvitys. Meidän mielestämme
nyt on korkein aika rohkaista niitä suomalaisia, jotka
ovat epävarmoja siitä, miten ja mihin tämä maailma menee,
mutta mieluusti sijoittavat suomalaiseen. Ja nyt se suomalaisuus,
se tärkeä suomalaisuus, mihinkä voidaan
sijoittaa, mihinkä voidaan rohkaista sijoittamaan, on nimenomaan
suomalainen kaivostoiminta: suomalainen kaivostoiminta, jonka jatkoaskelissa,
kun niitä otetaan, on äärimmäisen
tärkeää, että huolehditaan kaivostoiminnan
ympäristövaikutteista, sekä vesistöhaitoista
että muista ympäristörasitteista, ja
että aina kun mennään eteenpäin
sillä alalla, katsotaan tarkkaan, että mainittuja
ympäristöongelmia ei sitten aiheuteta. Ne kokemukset,
mitä eräistä virheistä tähän
saakka on syntynyt ja on saatavilla, pitää ottaa
huomioon jatkossa, kun tätä tärkeätä asiaa
viedään eteenpäin. Mutta suomalaisen
pääoman näihin asioihin hakeutumisen
kannalta on tärkeätä, että tällainen
kaivossijoitusrahasto laitetaan pystyyn.
Arvoisa puhemies! Tämä on se pääsanoma. Vielä kertaalleen:
Tarpeettomimmasta kulutuksesta on leikattava. Näin saatavia
voimavaroja on kohdennettava nimenomaan yritysten tuottavuuden,
kilpailukyvyn, kansainvälisyyden parantamiseen, pullonkaulojen
rahoituksessa auttamiseen. Ja toisekseen varoja on käytettävä myös sellaisiin
investointeihin kuin uusiutuva energia, liikenneinfra tai laajakaistainfra,
jotka kaikki auttavat nimenomaan suomalaista taloutta ja sen kilpailukykyä.
Ja osa varoista on käytettävä verokannustimiin.
Tutkimus- ja kehittämis- tai innovaatiokannustin on yksi
niistä, energiaveroleikkuri, näitten energiaverojen
kiristykset. Siinä muutama esimerkki vielä kertauksenomaisesti siitä,
mihin sitä liikkumavaraa meidän mielestämme
pitäisi käyttää.
Me uskomme, arvoisa puhemies, että näin toimien
näillä toimilla on mahdollista todellakin luoda
lähemmäs 20 000 työpaikkaa,
jos tämän tyyppisiin ratkaisuihin ryhdytään,
niin kuin meidän mielestämme pitäisi
hallituksen ryhtyä. Keskusta on oman paperinsa asiasta
julkaissut.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Aika vähän eduskuntaa kiinnostaa
yrittäjyyden kasvuohjelma, jota keskusta tulee esittämään,
ja haluaisimme tästä hyvää debattia
saada aikaiseksi. Sentään edustaja Kalliorinne
on meillä edustamassa tätä hallituspuolueitten
näkökulmaa. (Risto Kalliorinne: Kova vastus!)
Arvoisa puhemies! "Suomalainen yhteiskunta perustuu ahkeruudelle,
työn ja yrittäjyyden kunnioittamiselle, tasa-arvolle,
yhteisvastuulle sekä toisistamme välittämiselle",
sanoo hallituksen ohjelma. Samalla täällä sanotaan
yrittäjyydestä: "Suomi tarvitsee menestyviä yrittäjiä.
Hallitus kannustaa eri keinoin yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään.
- - Yritysten jatkajien löytymiseksi tehostetaan
yrittäjyysvalmennusta. - - Edistetään
koulutettujen nuorten työllistymistä ja yrittäjyyttä - -",
ja varsinkin tässä kohtaa tulen, arvoisa puhemies,
tähän lakialoitteeseen 39: "Yksinyrittäjien
ja mikroyritysten asemaa parannetaan. Yrittäjien hallinnollista
taakkaa kevennetään ja maksuihin sekä veroihin
liittyviä prosesseja tehostetaan." Hallitusohjelmassa on
hyvin paljon positiivista tekstiä, mutta sitten tuolla
talousosiossa ei ole niitä toimenpiteitä merkitty eikä niille
toimenpiteille ole annettu resursseja, millä tätä hallitusohjelmaa
muutettaisiin lihaksi.
Suomessa toimii noin 260 000 yrittäjää,
joista on noin 150 000 yksinyrittäjää eli
siis yrittäjiä, jotka työskentelevät
yksin yrityksessä. Monet näistä yrittäjistä olisivat
halukkaita palkkaamaan itselleen työntekijän,
jos se vain olisi yrittäjän kannalta kannattavaa.
Työntekijän palkkaaminen auttaisi esimerkiksi
yrittäjän oman hyvinvoinnin hoitamista, yrityksen
toiminnan varmistamista sairauden tai muun esteen aikana tai yritystoiminnan
laajentamista. Kynnys ensimmäisen työntekijän
palkkaamiseen on kuitenkin korkea. Tämä johtuu
siitä, että yrityksen toiminnan on tällöin
tuotettava huomattavasti enemmän tuloja, jotta tämä ensimmäisen
työntekijän palkkaaminen onnistuu aidosti. Äkkiarvion
mukaan liikevaihto tulisi noin kaksinkertaistaa, että saataisiin
riittävästi tuloja myös työntekijän
palkkauksiin.
Suurin osa suomalaisista potentiaalisista uusista työpaikoista
on yksinyrittäjien yrityksissä. Tästä syystä yhteiskunnan
tulisi helpottaa kaikin keinoin näiden yksinyrittäjien
ensimmäisen työntekijän palkkaamista.
Palkatessaan ensimmäisen työntekijän
yrittäjä on vastuussa paitsi omasta myös
työntekijänsä hyvinvoinnista. Hänestä tulee
työnantaja. Työntekijän palkkaamiseen
liittyy myös suuri taloudellinen riski. Yhteiskunnan tulisikin
tasoittaa näitä vastuita ja avustaa yrittäjää kohti
kasvua ja työllistämistä.
Yksinyrittäjä tekee yrityksessään
lähtökohtaisesti kaikki työt yksin ja
itse. Yrittäjät käyttävät keskimäärin
selvästi enemmän aikaa työhönsä kuin
palkansaajat. Tämä koskee erityisesti yksinyrittäjiä.
Yksinään toimimisesta seuraa myös se,
että jos yrittäjä on estynyt työnsä tekemisestä,
työt silloin jäävät useimmiten
tekemättä tai ansiotaso myös syntymättä.
Niinpä yksinyrittäjän mahdollisuudet
yrityksessään poissaoloihin esimerkiksi perheen,
hoitovelvollisuuden, sairastapauksen tai muun johdosta ovat paljon
rajoitetummat kuin muilla kansalaisilla.
Yritystoiminnan kehittäminen on siis melko yksinäistä myöskin,
eikä yrittäjällä ole sitä kaveria
siinä, kenen kanssa hän voisi keskustella. Eli tämä yksinyrittäjien
ja ensimmäisen työntekijän välinen
suhde on myös aika arkaluontoinen, henkilökohtainen:
luottaako yrittäjä siihen työntekijäänsä?
Se on kuitenkin merkittävä askel työnantajaksi.
Yrittäjän on pystyttävä luottamaan
ensimmäiseen työntekijäänsä,
tekemään työtä hänen
kanssaan.
Parhaana vaihtoehtona voisi olla esimerkiksi niin sanottu mestari—kisälli-malli,
jolloin yrittäjä voisi kouluttaa tästä työntekijästään
mahdollisimman hyvän apulaisen tai sijaisen itselleen,
ja aikaa myöten myös sitten, kun yrittäjälle
tulee se luopumisen tilanne, hän voisi tästä työntekijästään
tehdä seuraavan yrittäjän ja työnantajan. Tällä ensimmäisen
työntekijän ja yrittäjän välisellä mestari—kisälli-mallilla
voitaisiin myös helpottaa yksinyrittäjien yritystoiminnan
sukupolvenvaihdoksia, kun yrittäjä pystyy pitkällä aikavälillä siirtämään
omaa tietotaitoaan ja yhteyksiään työntekijälle,
joka voisi myöhemmin jatkaa yrityksen pyörittämistä,
ja näin saataisiin myös perheen ulkopuolisia jatkajia
pieniin yrityksiin. Tällä hetkellä on
tuhansia pienyrityksiä, jotka hakevat jatkajia omaan toimintaansa.
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen
olemme keskustassa esittämässä suoraan
palkkatukea kahden ensimmäisen vuoden ajaksi. Ensimmäisenä vuonna
tuo tuki olisi 30 prosenttia palkkakustannuksista ja toisena vuonna
15 prosenttia. Nuorten, alle 25-vuotiaiden, työllistämisessä tuo
tuki olisi 40 ja seuraavana vuonna 20 prosenttia. Ensimmäisen
työntekijän yrittäjä voi palkata
vain kerran ja saada siten myös tuen ainoastaan kerran.
Tuon tuen saaminen edellyttäisi myös, että työsopimus
tehtäisiin vähintään puoleksi
vuodeksi tai että työaika olisi vähintään
25 viikkotuntia.
Tällä lakialoitteella pyritään
tähän ensimmäisen työntekijän
palkkauksen helpottamiseen, mutta myös otan tässä esille
muita pienyrittäjiin ja yksinyrittäjiin liittyviä asioita.
Yrittäjän sosiaaliturva on usein myös
huomattavasti heikompi kuin palkansaajan sosiaaliturva, ja monista
asioista on sovittu lainsäädännön lisäksi
työehtosopimuksissa. Näitä työehtosopimuksia,
sovittuja sosiaaliturvan parannuksia, on tietenkin vaikea tuoda
yrittäjille. Yrittäjän ja palkansaajan
sosiaaliturvassa on huomattavia eroja edelleen. Kuitenkin edellisessä,
keskustavetoisessa hallituksessa eroja kevennettiin muun muassa
lyhentämällä sairausvakuutuksen päivärahan
maksamista, karenssiaikaa, mahdollistamalla yrittäjille
oikeus saada sairaanhoitoa työterveyshuollon yhteydessä.
Samoin korjattiin perheen yrityksestä työttömäksi
jäävän perheenjäsenen työttömyysturvaa
siten, että päivärahan maksaminen ei
enää edellytä yrityksen toiminnan lopettamista
tai keskeytymistä kokonaisuudessaan. Silti sosiaaliturvan
eroja palkansaajan ja yrittäjän välillä on
pyritty poistamaan kaikissa näissä asioissa, joissa
eroavaisuutta ei voida perustella yritystoiminnan luonteen tai siihen
kuuluvan yrittämisen riskeillä.
Arvoisa puhemies! Myös yrityskoulutuksessa on vielä eroja
yhtä lailla. Joka viides yksinyrittäjä elää tällä hetkellä köyhyysrajan
alapuolella. Nyt lisäksi tähän alv-kokeiluun,
mikä oli: olisin itse mielelläni nähnyt,
että tätä alv-kokeilua olisi edelleen
jatkettu, koska meillä on useita käsityöyrittäjiä,
ravintola-, kampaamoyrittäjiä, jotka elävät
pienillä, alle köyhyysrajan olevilla rahoituksilla.
Tässä lakialoitteessa Suomen Keskustan eduskuntaryhmä haluaa
keventää yksinyrittäjän työllistämiskustannuksia
hänen palkatessaan ensimmäisen työntekijän.
Haluamme myös laajentaa palkkatuen käyttöä määräaikaisiin,
kuitenkin vähintään puolen vuoden mittaisiin
työsopimuksiin. Tämä tulee lisäämään
tuen käyttöä myös samalla. Se
lisää myös työllistymistä ja
sitä kautta valtion ja kuntien verotuloja.
Tähän asti kokeiluluontoisena toiminut laki
on rajoitettu vain tietyille alueille Lapissa ja saaristossa. Haluamme
nyt laajentaa tuen käytön koko maahan. Samalla
haluamme laajentaa lain käytön kaikille toimialoille.
Lain kokeilussa oli juuri tämmöisiä ongelmia,
kun se oli toistaiseksi eli pysyvässä työsuhteessa
oleville ja myös sitten siellä oli rajoitettu
aika tiukoiksi nämä eri toimialat, mutta näillä laajennuksilla
me saisimme enemmän yrittäjiä tämän
lain alle ja myös enemmän yrittäjiä työllistämään
ihmisiä.
Tällä lailla luodaan aidosti uusia työpaikkoja, jotka
syntyvät työvoiman tarpeesta sekä työvoimatarjonnan
kohtaamisesta. Tämä ei ole pelkästään
mitään työttömyyden hoitoa,
vaan tämä on uskon luomista yrittäjän
mahdollisuuksiin työllistää lisää myös
jatkossa, ensimmäisen työntekijän palkkaamisen
jälkeen. Paikallisen työvoiman ja työvoimatarpeen
kohtaaminen helpottuu, kun yksinyrittäjät voivat
helpommin työllistää ensimmäisen
työntekijänsä. Tällöin
myös työllistämiskustannukset pienenevät
paikallisesti ja oikeat työt saavat tavoitetun tekijän.
Aloite on hyvin hallitusohjelman mukainen, kuten tuossa alussa
sanoin, ja tällä aloitteella on myös
yrityskentän tuki. Vetoankin nyt hallituspuolueisiin, niin
että tämä aloite tulisi eduskunnassa
hyväksytyksi.
Arvoisa puhemies! Sotaveteraanin ja yksinyrittäjän
poikana sekä yksinyrittäjän puolisona
tiedän näistä asioista jotain, ja toivon
tälle lakialoitteelle hyvää menestystä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakialoite 42/2011 vp energiaverotusta koskevan
lainsäädännön muuttamisesta
on osa keskustan vaihtoehtoista budjettia ja vaihtoehtoisia linjauksia.
Keskusta esittää arvonlisäveron nostamista
muiden kuin alennettujen kantojen osalta kahdella prosenttiyksiköllä.
Tässä aloitteessa ehdotetaan sähkön
veron alentamista siten, ettei arvonlisäveron nostosta
aiheudu hinnankorotusta. Pidämme kuitenkin tärkeänä,
että tämä veronkiristys ei koske jokaiselle
välttämättömiä tarpeita,
kuten ruokaa, lääkkeitä, liikkumista
ja lämpöä. Siksi esitämme tässä aloitteessa sähkön
ja nestemäisten polttoaineiden valmisteveron keventämistä arvonlisäveron
kahden prosenttiyksikön kiristämistä vastaavalla
määrällä.
Tämä lakialoite on tarkoitettu käsiteltäväksi yhdessä hallituksen
esityksen HE 53/2011 vp esityksen kanssa. Keskusta ei hyväksy
Kataisen hallituksen esitystä, jolla kiristetään
moottoribensiinin ja dieselöljyn verotusta, eikä myöskään
hallituksen esitystä turpeen verotuksen kiristämisestä eikä esitystä maatalouden
energiaverojen palautuksen leikkaamisesta.
Muutama sana näistä edellä mainituista
kokonaisuuksista.
Tuntuu todella käsittämättömältä,
että hallitus on esittämässä näin
epäoikeudenmukaista veropolitiikkaa kiristämällä nestemäisten
polttonesteitten verotusta. Lisätään
maan sisällä todella voimakkaalla tavalla eriarvoistumista,
sillä erityisesti haja-asutusalueitten, pitkien etäisyyksien
alueilla ihmiset joutuisivat maksamaan kohtuuttoman suuren osan
verosta, koska siellä kulkuneuvo ja oma auto on siis välttämättömyys.
Turpeen verotuksen kiristäminen sopii erityisen huonosti
energiaomavaraisuusnäkökohtaan. Turpeella on erittäin
iso merkitys erityisesti Väli-Suomessa, Pohjois-Suomessa
tukipolttoaineena ja tärkeänä kansallisena
polttoaineena. Sillä on myös huomattavia työllisyysvaikutuksia.
Maatalouden energiaverojen palautuksen leikkaaminen on, voisi sanoa
näin, kuin aikaisemman tuposopimuksen auki repimistä.
Ei millään muullakaan alalla puhuta siitä,
että tulotasoa alennettaisiin hallituksen toimesta, mutta
nyt tässä hallituksen esitys lähtee siitä,
että näin tehdään maatalouden
osalta lisäämällä kustannuksia,
vaikka pitäisi toimia toisin yleisen raamisopimusajattelun
hengessä ja parantaa maatalouden kannattavuutta ja toimintaedellytystä.
Tässä mielessä olisi minimiasia, että hallitus
hyväksyisi MTK:n esityksen, jossa tästä verojen
palautuksen leikkaamisesta luovuttaisiin.
Täällä, niin kuin edellä kuultiin,
hallituspuolueitten vastuunkantajat ovat vähissä.
No, sen ymmärtää. Niin paljon parempi
ja oikeudenmukaisempi tämä keskustan esitys on,
että eivät täällä maakuntien
ihmiset juuri viitsi kuunnella, koska he sisimmässään
painaisivat sitä nappia, joka on keskustan lakialoitteitten
lähtökohta. Mutta onneksi täällä on
yksi edustaja, edustaja Kalliorinne, merkittävä edustaja,
yhden hallituspuolueen varapuheenjohtaja. Me toivomme täällä nyt
sinulta kuitenkin kannanoton, että ethän sinä voi olla
hyväksymässä, että esimerkiksi
Pohjois-Pohjanmaan vähävaraisia ihmisiä koskettavaa liikennepolttonesteen
verotusta kiristettäisiin näin voimakkaalla tavalla.
Ja et kai sinä voi olla hyväksymässä turpeen
verotuksen kiristämistä, joka kohtelee oululaisia
veronmaksajia melkein kovimmalla tavalla, koska turve on Oulussa
niin tärkeä polttoaine. Haluatko sinä oululaisena päättäjänäkin
täällä äänestää oman
kotikunnan, kotikaupungin vähävaraisten ihmisten
verorasituksen lisäämisen puolesta? Ja kun me
tiedämme, että sinun lähipiirissäsi,
perhepiirissäsi on maataloutta harrastavan, ainakin aikaisemmin harrastaneen,
viljelijän lähtökohtaa, niin kai sinä tuet
tai te tuette meidän lähtökohtaamme siitä, että myös
maatalouden pitää saada edes lähes oikeudenmukainen
kohtelu tältäkin hallitukselta, vaikka ymmärrystä ei
tietojen ja faktojen mukaan maataloudelle ole juurikaan ollut. Tämän me
haluamme kuulla, ja olisi reilua, koska olette vielä Oulun
vaalipiirin kansanedustaja, yhteyshenkilö, vaalipiirin,
johon nämä leikkaukset ja kiristykset kohdistuvat
melkein maakunnista eniten, että olisitte meidän
yhteisrintamassamme torjumassa huonoja esityksiä ja kannattamassa hyviä esityksiä,
joita keskusta on tehnyt.
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista keskustelua, ja ei ollenkaan
hirvitä olla täällä yksin hallituksen
saappaissa. Me pohjoisessa toimivat vasemmistolaiset olemme tottuneet
aina taistelemaan suurta keskustan ylivoimaa vastaan, ja täällä tämä tilanne
näyttää olevan hyvin tuttu.
On mielenkiintoista kuunnella näitä keskustan
esityksiä erilaisista, varmasti erittäin hyvin valmistelluista
ja monelta kohden perustelluistakin esityksistä siitä näkökohdin,
että keskustalla varmaan kahdeksan vuoden aikana pääministeripuolueena
olisi ollut paljon mahdollisuuksia toteuttaa kaikki nämä asiat.
Herää kysymys, miksi kaikki ne asiat, joista nyt
minun päätänikin täällä edustaja
Rantakangas melkein vadille vaatii, ovat jääneet
sitten puolitiehen toteuttamatta tai jollakin tavalla jälkijättöisesti
nyt opposition edustajana niitä täällä esille
tuotte.
Kustannusvaikutuksista polttonesteisiin: Laskeskelin niitä ja
valtioneuvostokin on laskeskellut. Ei pidä dramatisoida
niiden vaikutusta sen vuoksi, että esimerkiksi 17 000
kilometriä vuodessa ajavan ihmisen kustannukset nousevat kuukaudessa
noin 3 euroa. Eli siinä on vähän mittakaavaa
kuitenkin, minkä sorttisesta kuristamisesityksestä tässä on
kyse. Perintö oli niin kova, 10 miljardia tänä vuonna
tulee velkaa, ensi vuonna enää 7, kun nämä kaikki
säästötoimenpiteet on viety läpi.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinne, te esititte muuten oikean
kysymyksen: miksi kahdeksan vuoden aikana ei näitä veromuutoksia
tehty, joita keskusta nyt tässä esittää?
Sen takia, että emme me halunneet korottaa kohtuuttomasti
polttoaineveroja, emme halunneet korottaa kohtuuttomasti turpeen
veroa ja halusimme maataloudelle energiaverojen palautuksen — tässä vastaus
teille. Me emme halunneet toimia siten kuin te haluatte toimia.
Te haluatte lisätä hajautusalueiden ihmisten kustannuksia,
pienituloisten ihmisten kustannuksia. Te haluatte ajaa kotimaisen
polttoaineen alas jostakin kumman syystä, mitä ei
kyllä maakunnan miehiltä voisi odottaa. Ja te
haluatte maatalouden ajaa entistä vaikeampaan tilanteeseen,
tilanteessa, jossa suomalaisen ruuan kysyntä on valtavan
kova, jos täältä talosta vain annetaan viesti
viljelijöille, että teillä on toimintaedellytyksiä.
Minä ymmärrän, että te ette
voi yksin ottaa vastuuta, emmekä me sitä olla
antamassakaan, mutta teidän kauttanne tämä sanoma
välittyy nyt, että te olette väärällä tiellä.
Te saitte kyllä vastauksen, miksi emme tehneet tätä.
Emme tietenkään, koska me haluamme puolustaa maakuntien
Suomea ja myös maataloutta ja kotimaista energiaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalliorinne kysyi, miksi ette tehneet
viime vaalikaudella. Me teimme sen. Me teimme niin. Me huolehdimme esimerkiksi
yritysten tutkimus-, kehittämisrahoituksesta,
yritysten maailmalle menosta, viennin yhteishankkeista, niiden rahoituksesta
siellä tai siitä, että maakuntien kehittämisrahaa
on teidänkin Pohjois-Pohjanmaan liittonne käsissä,
jolla voitte panna hyviä hankkeita liikkeelle, tai siitä, että EU:sta
meille saatavalle rahalle on kansallinen vastinraha olemassa, jolla
me hyviä hankkeita vaikkapa Pohjois-Pohjanmaalla rahoitamme.
Nyt näillä esityksillä, mistä me
täällä kerromme, me haluamme varmistaa,
että myös vuonna 2012 on edes näin asian
laita. Mutta te, edustaja Kalliorinne, te olette mukana joukkueessa,
joka on sitoutunut leikkaamaan näistä kasvun edellytyksistä,
ja vielä sellaisista kasvuedellytyksistä, jotka
maantieteellisesti sattuvat erittäin voimakkaalla otteella
juuri sinne teidän maakuntanne alueelle. Me olemme huolissamme
myös teidän äänestäjistänne
siellä maakunnassa, koska heidän vyötään
tässä myös nyt sitten vedetään
kireälle.
Arto Pirttilahti /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Kalliorinteelle myös
tästä yrittäjän ensimmäisen
työntekijän palkkauksesta. Meillähän
on kokeilu ollut, ja nyt sitten uusi hallitus meinaa tämänkin
liipaista pois alta. Näkisin, että tälläkin
olisi jatkoa, siellä on ihan hyviä kokemuksia,
ja näitä toimenpiteitä on tehty. Ja kun
tuossa edustaja Pekkarinen juuri toisti, en lähde toistamaan
näitä rahoituksia, mitkä meillä tällä hetkellä on
vielä tämän vuoden aikana käytettävissä.
Mutta esimerkiksi maakunnan kehittämisrahalla on saatu
paljon hyvää aikaiseksi, ja tällä hetkellä se
meinataan nollata. Sillä on monen yrittäjäyhteisön,
yrittäjien, maakunnan toimijoitten yhteistyön
kautta saatu isompia rahapotteja, uusia työpaikkoja niin
sanotusti näille meidän luovan tuhon alueillemme.
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti joudun kohta poistumaan tästä mielenkiintoisesta
debatista, jonka edustaja Rantakangas aloitti ja voimakkaasti haastoikin,
sen vuoksi, että veteraanikansanedustajat odottavat kello
17 ryhmähuoneessa ja olen lupautunut olemaan heidän
isäntänään enkä kehtaa
vanhoja valtiopäivämiehiä odotuttaa,
niin että en pakene paikalta tämän kovan
painostuksen alla.
Mutta haluaisin muistuttaa siitä, mitä edellinen
hallitus tälle hallitukselle jätti käsiin,
kun sanottiin, että jätti kaikki mahdollisuudet.
Jätti ehkä mahdollisuuksia, mutta jätti
myös sen, että valtio velkaantuu tänä vuonna
lähes 10 miljardia euroa. Eikö teidän
mielestänne tälle pidä tehdä mitään?
Eikö meidän kuulu kantaa vastuuta siitä,
että me yritämme hillitä menokasvua,
yritetään etsiä säästökohteita,
yritetään etsiä lisää valtion
kirstuun verotettavaa tuloa? Siitähän tästä on kysymys,
siitä synkästä perinnöstä,
joka tälle vuodelle ladattiin, siitä perinnöstä,
jota me joudumme nyt hoitamaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työhuoneessa edustaja Rantakangasta
kuunnellessa täytyi monta kertaa todistaa, että kyseessä on
sama mies, sama kansanedustaja, joka johti täällä keskustajohtoisen
puolueen, keskustajohtoisen hallituksen keskeistä päätöksentekoa,
ja kyllä oli aika uskomatonta kuunnella teitä juuri
sitä taustaa vasten, että te hyväksyitte
sellaisia ratkaisuja veropohjan murenemisen pohjalta, muun muassa
tämän Kelan työnantajamaksun poistamisen,
joka saattoi 1 100 miljoonaa euroa Kelan perusetuuksia
valtion talousarviosta riippuvaiseksi tällaisena aikana.
400—500 miljoonaa euroa jouduttiin välittömästi
tavallisten kansalaisten energia- ja asumiskustannuksia nostamaan
tämän takia edellisen hallituksen ratkaisujen
pohjalta.
Mitä tulee alue- ja työllisyysvaikutuksiin,
niitä pitää todella vastuullisesti yli
hallitus- ja oppositiorajan miettiä, muun muassa maakunnan
kehittämisrahan ja näiden näkökohtien
huomioon ottamista. Uskon, että Itä- ja Pohjois-Suomen
kehittämisessä meillä ei ole lähestymiseroa.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä nyt edustaja Kalliorinne
livahti pois, mutta kohdistanpa sanani sitten edustaja Rajamäelle.
Meille on tullut tietoon — kun puhuitte, Rajamäki,
tästä alue- ja työllisyysvaikutuksesta
ja myös infraan liittyen — että tämä hallitus
on sallinut Pohjois- ja Itä-Suomesta siirtää juuri
nyt tänä syksynä 7,6 miljoonaa euroa
päällysterahoja eteläiseen Suomeen. Niitä rahoja
lähtee edustaja Rajamäen vaalipiiristä,
Lapista lähtee 33 prosenttia rahoista, ja vasemmistoliittolainen
ministeri vastaa tästä näin.
Minun mielestäni teidän, sekä Rajamäen
että kumppaneitten, pitäisi nyt puolustaa urhokkaasti omaa
hallitustanne, ja sitä, miksi te näin sallitte tehdä,
eikä koko ajan kääntää vastuuta
sinne edellisiin hallituksiin. Se, joka on vallassa, hoitaa asioita.
Ja nyt täytyy kysyä Rajamäeltä:
miten te sallitte tällaisen leikkauksen näihin
päällysterahoihin?
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos, edustaja Rajamäki, tämä edellisen
hallituksen veropolitiikka oli huonoa energiaverojen osalta, niin
miksi te sitten vielä niihin korotuksiin olette esittämässä lisää veroja?
Tämähän on täysin käsittämätöntä eikä millään
tavalla loogista. Jos oli huonoja energiaveroesityksiä,
te esitätte niitä vielä lisää. Olisi
pitänyt esittää kevennyksiä.
Sitten edustaja Kalliorinteelle, joka ehti poistua, kun hän
sanoi, että edellinen hallitus otti velkaa ja meillä pitäisi
olla nyt vaihtoehto: Meillähän on vaihtoehto.
Miljoona euroa päivässä vähemmän
velkaa valtiolle, miljoona euroa päivässä enemmän
kunta- ja muihin palveluihin ja miljoona euroa enemmän
päivässä talouden kasvun vauhdittamiseen.
Tämä on vaihtoehto, ja se on parempi vaihtoehto
kuin käsittelyssä oleva hallituksen esitys.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rantakangas paljon jo sanoikin. Edellinen
hallitus tosiaan silloisen valtiovarainministerin esityksestä teki kelamaksun
poistoesityksen, ja keskusta hyväksyi sen. No, energiaveroja
korotettiin, siinä edustaja Rajamäki on oikeassa.
Mutta kannattaa teidän myöskin muistaa, että kuntien
kannalta se toi pitkästi yli 200, lähes 300 miljoonaa
euroa kunnille, mikä varmisti kuntapalvelujen saatavuuden,
tai että se sitten alensi vastaavasti kelamaksua monilta
yrityksiltä ja paransi niitten työllisyysmahdollisuuksia.
Tästä huolimatta en ollut innostunut asiasta,
sen myönnän ilman muuta, mutta siinähän
se justiin on, edustaja Rajamäki: nyt te itse kuitenkin
olette kiristämässä energiaveroja. Te
olette ottamassa pois yritysten menestyksen kannalta tärkeitä tekijöitä.
Te luovutte nimenomaan siitä uusiutuvan energian investointien
paketista, johonka muutama kuukausi sitten täällä yhteisesti
sitouduimme ja joka juuri teidän vaalipiirinnekin kannalta
on tavattoman tärkeä asia. Heti ensi töiksenne
hallituspuolueen edustajaksi päästyänne
tai tultuanne (Puhemies koputtaa) te olette mukana joukossa, joka
toimii tällä tavalla.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tosi miellyttävää olla
pitkästä aikaa keskustan tikkatauluna, tykkään
tästä roolista erittäin kovasti. Mutta
tässä kasvu- ja työllisyysvaikutusten
huomioon ottamisessa me joudumme itse asiassa kaikki edustuksellisen
demokratiankin nimissä vakavan paikan eteen tämän
toimintaympäristön ja koko maailmantalouden syöksykierteen
pahetessa.
Meidän lähtökohtamme vain on huono:
nimenomaan valtion velkakestävyys, valtiontalouden kestävyys
ja se, että Kreikan ratkaisun jälkeen, toukokuun
2010 jälkeen, teidän ajamananne on vastikkeetta
vyörytetty jo 890 miljoonaa euroa meidän verorahojamme
ja velkarahojamme Kreikkaan. Nämä eivät
paranna meidän selviytymistilannettamme.
Mitä tulee taas perustienpidon ja perusradanpidon määrärahoihin,
hallitusohjelman mukaisesti niihin kiinnitetään
erityinen huomio, ja parhaamme mukaan teemme niin myöskin
tässä eduskuntatyössä budjetin
käsittelyssä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä edustaja Rajamäelle:
Radanpidon osaltahan teillä on pieni lisäys sinne,
mutta perustienpidon osalta reaalisesti ne kyllä leikkautuvat,
puhumattakaan yksityisteistä. Mutta nyt te jätitte vastaamatta
siihen, miksi te sallitte päällysterahojen siirtämisen
tänne eteläiseen Suomeen. Siihen te ette vastannut.
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on nyt esillä keskustan
malli kiireellisimpien kasvua ja yrittäjyyttä synnyttävien
toimien välttämättömyydestä muutamien
lakialoitteiden kautta, ja niitä on tässä keskustelussa
jo laajemminkin tuotu esille. Tämä osoittaa minusta,
että keskustalla on realistisempi ja parempi varautuminen
siihen, mitä tuleman pitää. Sekä julkisuudessa
että myös täällä salissa
on hämmästelty sitä, miten hallitus Kataisen
ja Urpilaisen johdolla on niin vankasti sitoutunut siihen hallitusohjelmaan,
joka on jo käynyt vanhaksi, kuten keskustan puolelta tänäänkin
on julkisuuteen tuotu esille.
Tähän kasvuun liittyy ehdottomasti se, että pitää tukea
koko maassa tapahtuvaa kasvua, ei vain isoilla kaupunkiseuduilla,
vaan pitää huomioida koko maan erilaiset elinkeinopoliittiset
mahdollisuudet, erityisesti kaivannaisteollisuus, joka tässäkin
keskustelussa on tullut esille.
No, kasvua ei voi syntyä, ellei ole kunnossa olevaa
infraa. Viime vuosien ajan on kipuiltu kyllä koko ajankin
siitä, mistä sitä budjettirahoitusta
saadaan, kun meillä on niin tiukka myös budjettirakenne
sen suhteen, miten infraa voidaan, näitä kehittämishankkeita,
rahoittaa, pystyisikö löytymään
uusia keinoja. Kuten täällä kokeneet
edustajat tietävät, päätöksiä on
tehty muutamien elinkaarihankkeiden toteuttamisesta. Osa on onnistunut
hyvin, mutta kaikki eivät ole lähteneet sillä tavalla
liikkeelle kuin on ajateltu, kuten Kolarin rata, jonka osalta teimme
tämän vuoden alkupuolella peruuttamispäätöksen,
eli sitä ei lähdetty viemään
eteenpäin. Se johtui myös näistä kaivosyhtiön
omista päätöksistä.
Mutta budjettirahoituksen rinnalle on haettu erilaisia uusia
tapoja. Siinä liikennepoliittisessa selonteossa, joka viime
vaalikaudella hyväksyttiin, oli taas maininta, että pitää selvittää.
Sen selvityksen pohjalta ollessani liikenneministerin tehtävässä vuoden
2008 lopulla kutsuin selvitysmieheksi Pasi Holmin selvittämään,
mitä voisimme tehdä. Hän vuoden teki
tätä selvitysmiehen työtä ja
esitti vuoden 2009 lopussa muun muassa sitä, että perustettaisiin
kokonaan valtion omistama Valtion infra Oy.
Ja miksi niin? Siksi niin, että budjettirahoituksesta
on tiukkaa sekä perusväylänpidon puolella että myös
tie-, rata- ym. liikenneinvestointien puolella. Haluttiin hakea
sellaista keinoa, että voitaisiin rahoitusinstrumentin
kautta hakea tämmöistä pidempiaikaista
rahoitusta, ei perinteistä elinkaarimallirahoitusta, vaan
valtion omistaman yhtiön kautta, jolla on samanlainen korkotaso
kuin mitä valtio saa, saataisiin purettua sitä investointien
sumaa, mikä on täysin välttämätöntä uuden
kasvun luomiseksi, ja sitä kautta voitaisiin vapauttaa
perustienpitoon ja perusradanpitoon rahoitusta.
No, tämän asian tausta meni sitten niin, että sen
pohjalta, mitä selvitysmies oli esittänyt, lähdin
viemään sitä hallituksen sisällä eteenpäin. Malli
oli aika tavalla valmis ja osittain hallituksen hyväksymä 2010
budjettiriihessä eli tämän vuoden budjettia
tehtäessä. Mutta syystä tai toisesta,
muun muassa valtiovarainministeriön virkamiesten vastustuksesta
johtuen sekä myös hallituskumppani kokoomuksen
puolelta, siihen ei sitten haluttu päätyä ja
se asia jäi siihen. Se oli laitettu sinne Kiviniemen hallitusohjelmaan
mutta sitä ei pystytty toteuttamaan.
No, nyt minä näen, että nyttenkään
hallitusohjelmaan sitä ei ole kirjoitettu vaan puhutaan
edelleenkin erilaisten rahoitusmallien selvittämisestä.
Taitaa olla jo kolmas hallitus, joka selvittelee ja selvittelee.
Minun mielestäni se pitäisi nyt tehdä.
Varsinkin nyt tässä taantuman kynnyksellä pitäisi
hallituksen hakea aktiivisesti niitä keinoja, joilla voidaan
tehdä tämmöistä pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa.
Kun sitten kysytään, kuka niitä päätöksiä tekee,
niin päätöksenteko olisi edelleenkin
hallituksella ja eduskunnalla. Liikennepoliittisessa selonteossa
päätetään hankkeet ja sieltä nostetaan
ne hankkeet, joita halutaan; muutama hanke rahoitettavaksi tämän
Infra Oy:n kautta, ne sinne rahoitettavaksi.
Tässä valtava kritiikki kohdistuu siihen,
että sehän on tuleville sukupolville lykättyä rahoitusta,
että he joutuvat maksamaan. Tärkeätä on
huomioida se, että tähän pitäisi
luoda niin sanottu poliittisesti sitova päätössääntö,
jossa eduskunnan tässä salissa päätettäisiin,
minkä verran vuonna 2030 voi olla Infra Oy:n kautta sidottu
rahaa liikennehankkeisiin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Elämme vuodesta sitä aikaa,
jolloin on ainakin kaksi erillistä tapahtumaa, jotka toistuvat joka
syksy. Toinen on pikkujoulut ja toinen on yrittäjien maakunnalliset
juhlat ja kuntakohtaiset tapahtumat. Allekirjoittaneella oli mahdollisuus olla
viime lauantaina Pohjois-Karjalan yrittäjien maakunnallisessa
tilaisuudessa, jossa oli myöskin arvoisa varapuhemies mukana.
Yleinen ilmapiiri pk-yrittäjillä on senkaltainen,
että ollaan todella huolissaan taloustilanteesta ja kasvunäkymistä.
Keskustan eduskuntaryhmä lähtee liikkeelle siitä,
että me haluamme kasvua kansantalouteen leikkausten sijaan,
joita hallitus on esittänyt jatkuvasti.
Erityisesti haluan nostaa esille yhden asian, joka tuli yrittäjien
juhlassa. Siellä arvioitiin, että opetusministeriön
kesu-suunnitelmassa on toteamus, että yrittäjyyskasvatusta
ei enää koulujen opetusohjelmiin ole sisällytetty.
Se on erittäin huolestuttava asia, josta meidän
kaikkien pitää olla huolissamme. Me tarvitsemme
uusia yrityksiä jatkossakin tänne Suomeen ja kasvuhakuisuutta
yritystoimintaan jo olevien yritysten osalta myös hyvinkin
voimakkaasti.
Me tarvitsemme verotuloja, ja yritykset, pk-sektori, ovat siinä keskeinen
tekijä. Keskeisiä elementtejä silloin,
kun kasvua kansantalouteen halutaan lisää, ovat
yritysten verotusratkaisut, rahoituksen turvaaminen ja investoinnit.
Investoinnit ovat avainasemassa silloin, kun puhumme työllisyydestä laajalla
näkökulmalla. Yritykset tänä päivänä työllistävät,
pk-sektori nimenomaan, Suomessa kaikista eniten, ja se on se yrittäjäryhmä,
jonka eteen kyllä kannattaa töitä tehdä ja
panostaa, että myös menestyisivät nämä pienyrittäjät.
Esittelen tässä lakialoitteen 38/2011,
joka koskee lakia tuotannollisten investointien väliaikaisesti
korotetuista poistoista. Mehän elämme sitä aikaa,
että kaikki olisi tehtävä, että investointeja saataisiin
lisää, ja ennen kaikkea palvelusektori on ala,
jolla halua investointeihin olisi mutta poistojen osalta pitäisi
tapahtua liikehdintää. Tämä viesti
on ollut hyvin selkeä, ja keskustan eduskuntaryhmä haluaa
omalta osaltaan kantaa vastuuta tässä. Kun tämän
päivän keskustelua täällä salissa
on kuunnellut, niin aika selkeästi tulee semmoinen kuva,
jonka itse ainakin koen, että eduskunnassa keskustan eduskuntaryhmä on vahva
yrittäjyyspuolue, joka ennen kaikkea haluaa tukea tätä pk-sektoria.
Ymmärrämme myös sen, että suuryrityksiäkin
Suomessa tarvitaan, mutta tämä isänmaallisuus
näyttää olevan juuri täällä pk-sektorilla.
Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki
tuotannollisten investointien väliaikaisesti korotetuista
poistoista. Lain mukaan uusien tehtaitten ja työpajojen
sekä tehtaissa ja työpajoissa käytettävien
uusien koneiden ja laitteiden hankintamenoista vuosille 2012—2015
tehtävien poistojen enimmäismäärät
korotettaisiin kaksinkertaisiksi säännönmukaisten
poistojen enimmäismäärään
verrattuna eli käytännössä 7
prosentista 14 prosenttiin nousisi vuotuinen poisto.
Uskomme, että näillä ratkaisuilla
investoinnit lähtisivät liikkeelle ja se toisi
niitä työtuloja ja myös verotuloja, jotka
täällä aikaisemmin vasemmistoliiton edustaja
otti esille. Verotuloja mekin haemme lisää ja
sitä kautta kansantalouteen kasvua. Ehdotettu poisto-oikeuksien
korottaminen merkitsee veronsaajille verokertymän osittaista
lykkääntymistä myöhempään
ajankohtaan, mutta se ei kuitenkaan poista sitä verotuloa,
eli tässä on vaan ajallisesta siirrosta kysymys.
Näin ollen minusta tämä esitys on hyvin
perusteltu, ja olen vakuuttunut siitä, että valiokuntakäsittelyssä tämä lakialoite
saa hyvän vastaanoton ja sitä voidaan viedä täällä eduskunnassa yksituumaisesti
eteenpäin.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelen tässä keskustan
eduskuntaryhmän allekirjoittaman ja ryhmän puheenjohtaja
Kimmo Tiilikaisen nimissä jätetyn lakialoitteen
41/2011. Se koskee tuloverolain 124 §:n
muuttamista.
Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus esittää 1.1.2012
alkaen pääomatuloverokannan korottamista ja yhteisöverokannan
alentamista. Yhteisöverokantaa sovelletaan kuitenkin vain
osaan suomalaisista yrittäjistä eli toimintaansa
osakeyhtiö- tai osuuskuntamuotoisena harjoittaviin yrittäjiin.
Esimerkiksi Suomen Yrittäjien jäsenkunnasta alle
puolet, yrittäjien itsensä ilmoituksen mukaan
noin 48 prosenttia, on yhteisömuotoisia, käytännössä osakeyhtiöitä.
Yksityisenä liikkeen- tai ammatinharjoittajana, avoimena
yhtiönä tai kommandiittiyhtiönä toimivien
yrittäjien sekä maa- ja metsätalousyrittäjien
osaksi jää vain pääomatulon
verokannan korottamisesta aiheutuva verorasituksen lisäys.
Tästä johtuen tuhansien suomalaisten ja suomalaisia
työllistävien pk-yritysten ja -yrittäjien
verotus kiristyy tilanteessa, jossa tarvitsemme kannusteita riskinottoon
ja uusien työpaikkojen luomiseen.
Arvoisa puhemies! On selvää, että mikäli
osakeyhtiön veroprosenttia alennetaan, ei muussa yritysmuodossa
harjoitettavan yritystoiminnan verotusta saa samanaikaisesti kiristää,
kuten hallitus nyt on tekemässä, vaan sitäkin
pitää keventää.
Elinkeinon- ja maataloudenharjoittajan pääomatulo-osuuden
verotus sekä metsätalouden verotus kiristyy tarkasti
sanoen 7,14 prosentilla, jos hallituksen esitys toteutuu, ja korotetun
32 prosentin pääomatulon veroprosentin tilanteessa kaksin
verroin eli 14,28 prosenttia, ja näin käy ilman,
että nämä saavat hyödykseen
yhteisöveroasteen kevennystä.
Verotuksen kiristyminen voidaan estää säätämällä 90-prosenttisesti
verotettavaksi elinkeinotoiminnan ja maatalouden tulon pääomatulo-osuus,
metsätalouden puhdas pääomatulo ja elinkeino-
ja verotusyhtymän osakkaan tulo-osuuden pääomatulo-osuus.
Kymmenen prosenttia jäisi siis verovapaaksi tuloksi, ja
tämä merkitsisi veroprosentteina 27:ää prosenttia
ja 50 000 euron ylittävältä osalta
28,8 prosenttia. Teknisesti menettely vastaa julkisesti noteeratun
osakeyhtiön osingon verotusta. Julkisesti noteeratusta
yhtiöstä saadusta osingosta luonnolliselle henkilölle
ja kuolinpesälle 70 prosenttia on veronalaista pääomatuloa
ja 30 prosenttia verovapaata tuloa.
Ehdotetun lainmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2012
eli samaan aikaan kuin hallituksen ehdottama yhteisöverokannan
alentaminen. Toivon, että tämä lakialoite
saa tukea kokoomusjohtoisessa valtiovarainvaliokunnassa. Erityisesti
toivon, että kokoomus tukisi tätä aloitetta,
sitähän on kuitenkin ainakin historiallisesti pidetty
yrittäjäpuolueena, ja toivoisin, että tämä puoli
paljastuisi nyt sitten tässäkin eduskunnassa ja
tämän hallituksen hallitessa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskusta on yrittäjien asialla,
ei vain sanoissa, vaan myös teoissa. Tänään
on mittavia lakiesityksiä, -aloitteita tässä listalla,
ja me haluamme lämpimästi tukea niiden edistymistä myöskin
hallituksen riveissä. Yrittäjyyden edistämisen
oikeastaan kaksi kestoaihetta, joihin viime aikoina itse olen törmännyt,
ovat vanhemmuuden kustannusten jakautuminen työnantajien
kesken sekä yrittäjyyden edistäminen
niin, että työntekijän palkkamenoihin
avustuksia annettaisiin valtion tuesta.
Edustaja Pirttilahti esitteli keskustan eduskuntaryhmän
aloitteen tästä yksityisyrittäjien avustuksesta
ensimmäisen työntekijän palkkamenoihin,
ja voin lämpimästi sitä kannustaa. Suomen 260 000
yrittäjästä 65 prosenttia on yksinyrittäjiä.
Suomen talous nojaa pitkälle yksinyrittäjien työhön
ja sen menestykseen. Pienyritysten muodostamista verkostoista ennustetaan
jopa uusia yrityselämän edelläkävijöitä suuryritysten
tilalle. Pienestä se on myöskin Nokia aikanaan
ponnistanut maailmankartalle.
Viimeisten 8 vuoden aikana Suomeen on syntynyt yli 40 000
uutta yritystä. Yksinyrittäjien yritysten kasvun
yksi suurimmista jarruttajista on liian suuri kynnys ensimmäisen
työntekijän palkkaamiseen. Palkkakustannusten
pelossa yksinyrittäjät tekevät usein
itse ympäripyöreitä päiviä,
eikä vapaa-ajasta ole juuri tietoa. Tästä on minullakin
henkilökohtaisia kokemuksia oman perheeni sisällä.
Tämä taas voi johtaa pidemmällä aikavälillä yrittäjien
uupumiseen. Etenkin naisvaltaisilla aloilla ensimmäisen
työntekijän palkkaaminen koetaan liian kalliiksi
mahdollisen äitiyden mukanaan tuomien kustannusten pelossa.
Meille päättäjille yksinyrittäjien
suuri toive on ensimmäisen työntekijän
palkkaamisen helpottaminen. Yksinyrittäjien työllistymisen
helpottamiseksi keskusta haluaa nyt lain avustuksesta ensimmäisen
työntekijän palkkamenoihin. Tämän lisäksi
starttirahasta on tehtävä houkuttelevampi, jotta
pieniä yrityksiä syntyisi lisää.
Vain yritystoimintaa ja yrityksiin työllistymistä tukemalla
selviämme tämän hetken talouden pyörremyrskystä ja
haasteista.
Arvoisa puhemies! Toimiva infrastruktuuri on tärkeä osa
talouden kehityksen ja kasvun kannalta. Juuri nyt tarvitaan keskustan
ehdottamia vaihtoehtoja yrityksen, yrittäjyyden kasvun
edellytyksiä parantaen. Monien muiden investointien hiipuessa
on nyt aika vauhdittaa liikenne-, tietoliikenne- ja vesihuoltoinvestointeja.
Siksi meillä on iso määrä rahaa
ajateltuna perustienpidon, laajakaistojen, väylähankkeiden,
jopa uusienkin, avaamiseen. On tärkeää,
että me investoimme nyt, jotta yritykset pystyisivät
myöskin itse investoimaan omaan toimintaansa.
Maanteillä kulkee edelleen 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja
melkein 70 prosenttia tavaraliikenteestä. Tieverkon kunto
on päästetty kuitenkin hälyttävän
huonolle tasolle, ja me toivomme ja esitämme myöskin
perustienpidon määrärahoihin tuntuvaa
korotusta.
Rataverkoston kunto on myöskin rapautumassa pahaa vauhtia,
ja on selkeä viesti tullut elinkeinoelämältä,
että siellä eivät yritykset katsele pitkään
hitaasti matelevia vaunuja tukkoisilla rataosuuksilla. Yritysten
bisnes uhkaa valua ulkomaille, mikäli infra ei ole kunnossa.
Siksi me tarvitsemme perustienpidon määrärahoja
lisää ja myöskin yksityistiemäärärahojen
leikkaukset on poistettava.
Jos aiomme puhua aidosti ja oikeasti tietoyhteiskunnasta ja
yrittäjyyden edellytyksistä maaseudulla, on meidän
laajakaistaverkostomme oltava iskukunnossa. Jos ja kun etätyötä halutaan alleviivata
ja edistää, niin mielestäni ja keskustan
eduskuntaryhmän mielestä laajakaistahankkeen vauhdittamiseen
ja juuri niihin pullonkauloihin siellä haja-asutusalueilla
on löydyttävä yhteiskunnan rahaa ja on
edistettävä laajakaistahankkeen toteutumista koko
maassa.
Edustaja Vehviläinen täällä edellä kertoi
erityisen hyvin uusien väylähankkeiden rahoitukseen
tulevasta mahdollisuudesta Infra Oy:n perustamisen kautta. Sitä halutaan
keskustan eduskuntaryhmässä viedä eteenpäin
ehdottomasti, koska uusien väylähankkeiden avautuessa
meidän eteemme rahoitus on tietysti budjettiraamin sisällä tässä taloustilanteessa
erityisen vaikea, mutta mahdollinen uudella Infra Oy:llä,
sen rahoituksen leventämisellä myöskin
niin, että julkisen rahan lisäksi yksityisiä satsauksia
ja rahoitusta saataisiin edistettyä ja mukaan.
On selvää, että nyt kun hallitus
ei riittävällä tavalla varaudu rakennemuutokseen
elikkä elinkeinoelämän vauhdittamiseen
ja kun väyläosuuksia etenkin tuolla Pohjois-Suomessa
toivotaan kaivos- ja ydinvoimahankkeiden vauhdittamiseksi ja eteenpäin
viemiseksi, niin että jollakin tavalla uudet väylähankkeet
saataisiin myöskin tällä vaalikaudella
eteenpäin, niin siihen Infra Oy olisi yksi hyvä elementti.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt tuon esille keskustan laatimasta kasvuohjelmasta
lähinnä ympäristöpuolen hankeasioita.
Tässä on kyseessä ennen kaikkea lämmitystapamuutokset,
hissikorjaukset ja ympäristötyöt.
No, ensimmäisenä pitää sanoa
tästä Infra Oy:stä. Elikkä liittyen
siihen, mitä äsken tuotiin esille, niin siinä oli
todella kannatettava ympäristöpuolen asia. Keskustan
mielestä lämmitystapamuutoksia, hissirakenteita
ja ympäristötöitä on ylläpidettävä ja
näihin tarvitaan lisäystä ainakin se
30 miljoonaa. Näillä luodaan ympäristöpuolella
kasvua ja kehitystä — kasvua ja kehitystä, joka
on ympäristöllemme ja kaikille kestävää kehitystä kotimaisin
varoin.
Tästä hallituksen talousarvioesityksestä tämä kohta
55, jossa on nämä avustukset korjaustoimintaan:
niitähän ollaan leikkaamassa todella rajusti.
Tälle momentille oltaisiin nyt myöntämässä ainoastaan
55 miljoonaa euroa. Tänä vuonna se oli 90,5 miljoonaa
euroa. Näitä avustuksia siis oltaisiin leikkaamassa
45 miljoonaa, melkein puolet.
No, sitten näistä lämmitystapamuutoksista
ja uusiutuvien energialähteiden käytöstä.
Vuoden 2008 marraskuussa ympäristövaliokunnan
mietinnössä tuotiin esille muun muassa seuraavaa: "Valiokunta
pitää esitystä tarpeellisena uusiutuvien
energialähteiden käyttöönoton
edistämiseksi, energian säästämiseksi
ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi."
Lisäksi: "Tarveharkintaisen avustusjärjestelmän
toimivuutta on kuitenkin tarpeen seurata sen vaikuttavuusarvioinnin
mahdollistamiseksi." Siis vaikuttavuusarvioinnista puhuttiin. Nämä edellä mainitut,
vuonna 2008 annetut perusteet näiden lämmitystapamuutosten
tukemisen puolesta ovat edelleen voimassa. Jos nyt olisi tehty esityksen
mukainen vaikuttavuusarviointi, niin tukea olisi varmasti nostettu
eikä leikattu näin pahasti.
No, nyt kun vihreät ovat hallituksessa, niin eikö tämmöistä lämmitysmuotomuutosta
nimenomaan pitäisi olla lisäämässä?
Tämä on sitä arkivihreyttä,
jolla itse kukin voi vaikuttaa omaan päästöjalanjälkeensä.
Mutta jos ollaan vaan asfalttivihreitä ja ajatellaan, että haja-asutusalueilla
eivät saisi edes asua muut kuin sudet ja muut pedot, niin
sitten tämmöistä ei kannata tukea.
Juuri harvaan asutuilla alueilla maaseutumaisissa kylissä ym.
näitä lämmitystapamuutoksia yksityishenkilöt
joutuvat harkitsemaan, eivät kerrostalossa asuvat. Tämän
lämmitystapamuutoksen tukeminen on yksi hyvin toimivista
maaseudun yritystoiminnan kehittämistavoista. Puhutaan
todellakin yritystoiminnan ja maaseudun kehittämisestä eli
metsien käyttämisestä, luonnonvarojen
monimuotoisesta käyttämisestä, suomalaisesta
yritystoiminnasta eikä mistään ulkomaisen öljyn
polttamisesta ja etelän maitten ihmisten tukemisesta.
No, sitten näitten hissien korjausrakentamisesta. Tämän
talousarvioesityksen 2012, mitä nyt ollaan valmistelemassa,
selvitysosassa todetaan, että "avustuksia hissien korjaamiseen
ei myönnetä eikä myöskään
erillisiä avustuksia perusparannuksen suunnitteluun", mutta
nyt samanaikaisesti kuulemma aletaan valmistella ikääntyneiden asumisen
kehittämisohjelmaa. Esteettömyys ja hissit ovat
ohjelmassa keskeisessä asemassa. Hissien korjaamisen avustaminen
sitä vastoin loppuu nyt kokonaan.
Ketkä tästä asiasta nyt sitten eniten
kärsivät? Jos hissien korjaamista ei tueta eikä perusparannusten
suunnittelua, kyllä ne ovat ikäihmiset ja liikuntarajoitteiset.
Ei riitä sen sanominen, että on palvelutaloja
ynnä muuta. Moni haluaa asua omassa kodissaan, ja vielä tässä maassa
on paljon korkeitakin kerrostaloja, joissa ei ole ihan asianmukaista
hissiä. Vaikkei sitten tulisikaan mitään
vammaa, niin kuitenkin halutaan asua kotona, mutta iän
myötä tilanne vaikeutuupi. Hissien korjaaminen
tosiaankin työllistää suomalaisia aktiivisesti,
ja se on ympäristöystävällinen
ratkaisu. Eli korjaaminen, ennallistaminen, se on ympäristöystävällisyyttä,
monessa muussakin asiassa olisi.
Sitten vielä näistä siirtoviemäreistä.
Tässä hallituksen budjettiesityksessä todetaan,
että "jätevesien käsittelyn keskittymistä nykyistä isompiin,
tehokkaampiin ja toimintavarmempiin yksiköihin edistetään
tukemalla yhdyskuntien ja haja-asutuksen vesiensuojelua edistäviä siirtoviemärihankkeita".
Tämmöistä keskittämistä keskustakin
kannattaa. Huom., keskusta kannattaa jotakin keskittämistä.
Mutta juuri haja-asutusalueiden vesiensuojelu on meille erittäin
tärkeä asia, sillä näiden alueiden
asuttavuutta on parannettava. Vesiensuojelu on paitsi itseisarvo
myös monelle imago- ja vetovoimaisuuskysymys. Ihmiset haluavat
yhä enemmän huomioida asumisen kestävän
kehityksen edellytykset. Haja-asutusalueilla asuminen on monin tavoin
haasteellisempaa, ei vähiten taloudellisesti. Siksikin
tällaisia hankkeita, jotka edistävät
haja-asutusalueitten asuttavuuden edellytyksiä, on tuettava
voimakkaasti jo tasapuolisuudenkin nimissä. Mutta onko
tähän siirtovesiviemäreitten rakentamiseen
varattu sitten tarpeeksi rahaa? Ei tosiaankaan. Niitä ollaan leikkaamassa
valtavasti siitä, mitä niitä todella tarvittaisiin.
No, kaikkialla laidasta laitaan tässä budjetissa näkyy
maaseutumaisen elämänmuodon ja maaseudun kehittämisen,
yritystoiminnan rankaiseminen. Onko tämä ideologinen
valinta?
Arvoisa puhemies! Tarvitsemme koko maahan aktiivista työtä ja
kehittämistä. Muun muassa edellä mainituilla
asioilla — nämä, mitä minä mainitsin
näistä ympäristöpuolen asioista — samoin
kuin näillä keskustan esittämillä asioilla, mitä tässä tänä päivänä tämän
viimeisen tunnin, puolentoista aikana on tullut julki, on tärkeä vaikutus
koko maan yritystoimintaan ja työllistämiseen,
samoin kuin näillä kaikilla on erittäin
hyviä ympäristövaikutuksia. Elikkä tässä meidän ohjelmassamme
on kokonaisuudessaan viimeisenä — tai tulee se
vieläkin, mutta koko tätä ohjelmaa valmistellaan
ja katsotaan — huomioitu kaikessa kattavasti kestävä ympäristön
hyödyntäminen ja käyttäminen,
joka työllistää meitä suomalaisia
mahdollisimman paljon. Ennen kaikkea näillä on
meidän ympäristöpuolen ihmisten, meidän
maalaisvihreitten, mielestä hyvä vaikutus ympäristöön
kokonaisuudessaan.
Elikkä näillä hommilla mennään
eteenpäin.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun me kaikki tässä talossa
ja laajemminkin olemme huolissamme siitä, että meidän
taloutemme ei kasva ja meidän työllisyytemme ei
kehity sillä tavoin kuin me olemme halunneet ja meidän
markkinamme eivät kehity tavoitteiden mukaisesti, kannattaa
meidän kiinnittää huomiota niihin toimiin,
joita me kansallisesti voimme tehdä, jotta meidän
kotimarkkinoiden veto paranisi, jotta meidän investointivolyymimme
kasvaisi, jotta työllisyys kohentuisi. Siksi keskusta on
tehnyt laajan lakipaketin ja siihen liittyvät talousarvioaloitteet,
jotta nämä äsken mainitut tavoitteet saataisiin
toteutettua.
Tässä keskustelussa on muutama asia ollut esillä.
On aivan selkeästi osoitettavissa, että korotetut
poisto-oikeudet investointeja vauhdittavat. Vaikka Kataisen hallitus
on tehnyt päätöksen yhteisöveron
alentamisesta, niin sen vaikutukset suoraan investointihalukkuuteen
eivät varmasti ole niin voimakkaat kuin olisi väliaikaisten
korotettujen poisto-oikeuksien aikaansaaminen.
Toinen asia, jota suuresti kyllä keskustan piirissä ihmettelemme,
on kategorinen pääomaveron nosto, jota nykyhallitus
on esittämässä ja tekemässä.
Se ei todellakaan kannusta henkilöyrittäjiä,
viljelijöitä, metsänomistajia investoimaan tulevaisuuteensa,
kehittämään yritystoimintaansa. Siksi
keskusta on esittänyt yritystoiminnan osalta pääomaveron
laskentapohjaksi 90 prosenttia ja veron määrittämistä siitä,
eikä niin, että se tulisi sillä 100 prosentilla
ja korotetulla veroprosentilla, mitä hallitus esittää.
Samoin yksinyrittäjien ensimmäisen työntekijän
palkkaamisen helpottaminen ja myöskin vihreän
kasvun — jota myöskin esitämme monessa kohdin — vauhdittaminen,
nämä kaikki yhteensä luovat sellaiset
edellytykset, joilla kotimarkkinoita pystytään
vauhdittamaan ja saamaan jokainen kolkka Suomessa tekemään
sitä työtä talouden eteen, joka nyt on
täysin välttämätöntä.
Toivon, että näihin asioihin hallitus tarttuisi
ja lähtisi aidosti viemään näitä asioita
eteenpäin. On tietysti vastuullisen opposition asia tuoda
näitä esille, mutta toivon kuitenkin, että kun
hallituksella on hyvät tavoitteet, ne myöskin
käytännön tasolle menisivät,
eikä niin, että ne ovat ristiriidassa hallitusohjelman
ja budjetin ja käytännön toimien kanssa.
Keskustelu päättyi.