Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esityksessä yhdistetään
kaksi virastoa eli Kansallinen audiovisuaalinen arkisto eli Kava
ja Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus eli Meku. Ne yhdistetään
siis yhdeksi virastoksi eli Kansalliseksi audiovisuaaliseksi instituutiksi
eli Kaviksi. Eli Kava ja Meku yhdistetään, tulee
Kavi.
Kava on eräs keskeinen muisti- ja kulttuuriorganisaatio,
ja Meku on kuvaohjelmien luokittelun valvontaviranomainen ja mediakasvatuksen asiantuntijavirasto.
Mekun työkenttään kuuluu erityisesti
lastensuojelulliset näkökohdat, ja tällä yhdistämisellä halutaan
synergiaetuja varsinkin hallintotehtäviin ja tukitehtäviin.
Varmasti niitä etuja löytyy myöskin viestinnässä,
tiedotuksessa, tutkimuksessa ja media- ja elokuvakasvatuksessa.
Valiokunta piti erittäin tärkeänä sitä,
että kun nämä virastot yhdistetään,
niin erillisosaaminen ei saa häipyä eikä hävitä mihinkään,
ja haluttiin korostaa myöskin tasavertaista yhteistyötä.
Valiokunta oli erittäin huolissaan varsinkin Mekun resursseista,
koska Mekun työmäärä on kasvanut hurjasti
viime vuosina ja varsinkin lastensuojelun kannalta tärkeiden
ikärajojen noudattamisen valvonta televisiossa, elokuvateattereissa
ja kaupoissa vaatii välttämättömiä asiantuntijaresursseja
paljon enemmän kuin tällä hetkellä on.
Lisäksi eduskunta muutama vuosi sitten, kun se käsitteli
kuvaohjelmalainsäädännön uudistamista, oli
myöskin huolissaan siitä, että Mekulle
tulee turvata riittävä rahoitus niin, ettei lasten
mediasuojelun kannalta merkittävän uudistuksen
menestyksellinen toteutuminen vaarannu.
Valiokunta edelleen piti tärkeänä edellytyksenä toimivan
johtamisjärjestelmän luomista, ja saamamme tiedon
mukaan Kavan nykyinen johtaja jatkaa uuden instituutin johtajana
ja Mekun johtaja instituutin mediakasvatuksen toimintayksikön
päällikkönä. Ja kun johtaja
on estynyt, niin hänen tehtäviään
hoitaa mediakasvatuksen toimintayksikön päällikkö.
Valiokunta piti myöskin erittäin välttämättömänä sitä,
että asetukseen säädetään
mediakasvatusyksikön asiantuntijatehtävissä toimivan
henkilöstön pätevyysvaatimukset siten
kuin ne nykyisessä voimassa olevassa asetuksessa ovat.
Arvoisa puhemies! Mietintö on yksimielinen.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä on
hyvät tavoitteet: opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan kokonaisuuden vahvistaminen ja virastokentän
tiivistäminen yhdistämällä nämä kaksi virastoa,
jotka valiokunnan puheenjohtaja tuossa äsken mainitsi,
eli nämä Kava ja Meku tulevat uudeksi Kaviksi.
Molemmat virastot ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä.
Tämä Kava eli Kansallinen audiovisuaalinen arkisto
on eräs ihan keskeinen muisti- ja kulttuuriorganisaatio,
ja Meku eli Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus sitten taas on kuvaohjelmien
luokittelun valvontaviranomainen ja mediakasvatuksen asiantuntijavirasto.
Tässä työssä korostuvat voimakkaasti
lastensuojelulliset näkökohdat, ja sitä haluaisin
alleviivata. Yhdistävä tekijä on audiovisuaalisuus,
hyvin tärkeä elementti meidän nyky-yhteiskunnassamme.
Tämä yhdistäminen synnyttää synergiaetuja
lähinnä hallinto- ja tukitehtävissä ja jatkossa
varmaankin myös viestintään, tiedotukseen,
tutkimukseen ja media- ja elokuvakasvatukseen liittyen. Hyvä näin.
Mediakasvatuksen roolia nyky-yhteiskunnassa ei voikaan kyllin
korostaa. Suurin osa lapsista ja nuorista on alttiina verkkomaailman
sisällöille, joita on aivan mahdotonta kunnolla
valvoa. Media haukkaakin ison osan lasten ja nuorten vapaa-ajasta
tänä päivänä. Tutkimusten
mukaan suurin osa lapsista on kohdannut pelottavia asioita muun
muassa verkossa. Verkosta löytyy muun muassa pelejä,
joiden sisältöä kukaan ei ole valvonut.
Ainakin omassa perheessäni olen törmännyt
tilanteeseen, jossa alakouluikäinen lapsi on pelannut ikätasoon
sopimatonta ilmaista verkkopeliä, josta on saanut vinkin
kaverilta.
Perheet tarvitsevatkin lisäopastusta lasten tietokoneen
käytön ohjaamisessa, ja lapset tarvitsevat ohjausta
siihen lisää myös kouluissa. Usein hankalat
tilanteet verkossa tapahtuvat esimerkiksi koulun jälkeen,
kun vanhemmat ovat vielä töissä ja autuaan
tietämättömiä asiasta. Myös medialukutaito
on aivan keskeinen taito nyky-yhteiskunnassa. Tällä Kavilla
on siis paljon tärkeitä tehtäviä.
Valiokunnassa saimme kuulla, että erityisesti nämä Mekun
resurssit ovat työn määrään
ja sen yhteiskunnalliseen merkittävyyteen nähden
jääneet tarvetta pienemmiksi, ja tämä on
huolestuttavaa. Tilanne uhkaa johtaa tilanteeseen, jossa yhdistyvä virasto
joutuu aloittamaan työnsä valmiiksi aliresursoituna.
Tämä ei ole millään tavalla
hyväksyttävää.
Mekun tämän vuoden toimintamäärärahoissa ei
ole riittävässä määrin
otettu huomioon mediakasvatustehtävästä ja
laajentuneesta valvontatehtävästä virastolle
aiheutuvia lisäkustannuksia. Kustannuksia aiheutuu valvonnan
lisäksi muun muassa mediakasvatuksen edistämisestä ja
tutkimuksesta, verkkopalveluista, tiedotuksesta sekä mediakasvatuksen
edistämiseen liittyvistä henkilöstöresursseista.
Erityisesti lastensuojelun kannalta tärkeää ikärajojen
noudattamisen valvontaa televisiossa, elokuvateattereissa ja kaupoissa ja
sen edellyttämiä välttämättömiä asiantuntijaresursseja
tulee korostaa. Mekun työmäärä onkin
kasvanut merkittävästi kuvaohjelmalainsäädännön
kehittymisen myötä. Viraston valvonnan piiriin
tulee vuosittain jopa 20 000 uutta luokiteltua kuvaohjelmaa.
Käsitellessään tätä kuvaohjelmalainsäädännön
uudistamista alkukeväästä 2011 hyväksyimme
täällä eduskunnassa valiokunnan mietinnön pohjalta
lausuman, jossa edellytettiin muun muassa sitä, että kuvaohjelmalain
säätämisen johdosta Mekulle turvataan
laajenevien velvoitteiden mukainen riittävä rahoitus
niin, ettei lasten mediasuojelun kannalta merkittävän
uudistuksen menestyksellinen toteutuminen vaarannu. Tämä Mekun
nykyinen resursointi ei tehtävien ja työmäärän
kasvu huomioon ottaen vastaa eduskunnan lausumassaan esittämää tahtotilaa.
Onkin välttämätöntä,
että perustettavalle uudelle instituutille turvataan toiminnan
alusta asti nykyistä suurempi instituutin toiminnan ja
voimakkaasti laajentuneen yhteiskunnallisen merkittävyyden
huomioon ottava rahoitus.
Arvoisa puhemies! Uudistus synnyttää moni-alaisen
audiovisuaalisen kulttuurin instituutin. Tulevan Kavin mediakasvatusyksikön
tehtävät liittyvät sekä lastensuojelullisiin
tehtäviin että perusoikeuksien rajoittamiseen.
Nykyisin näissä asiantuntijatehtävissä toimivien
virkamiesten ja -naisten pätevyysvaatimukset sisältyvät
tuohon 2011 annettuun asetukseen. Asiantuntijakuulemisissa korostettiin
valiokunnassa sitä, että koska nyky-yhteiskunnassa
mediakasvatus on yhä tärkeämpi työkalu,
kun pyritään työskentelemään
lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi,
hyvinvoinnin puolesta ja yhteiskunnallisen aktiivisuuden ja osallisuuden
lisäämiseksi, tämän takia sivistysvaliokunnassakin
pidettiin välttämättömänä sitä,
että instituuttia koskevan asetuksen jatkovalmistelussa
luonnokseen sisällytetään tämän
mediakasvatusyksikön asiantuntijatehtävissä toimivan
henkilöstön pätevyysvaatimukset samalla
tavalla kuin ne sisältyvät tähän nykyisin
voimassa olevaan asetukseen.
Yleiskeskustelu päättyi.