12) Laki maatalousyrittäjien luopumistuesta annetun lain
muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maatalousyrittäjillä on
vuodesta 1974 lähtien ollut mahdollisuus luopua maatalouden
harjoittamisesta ennen vanhuuseläkeikää maatalouden
niin sanotun luopumistuen turvin. EU:n liittymissopimuksen yhteydessä sovittiin
vuonna 95 alkaneesta uudesta luopumistukijärjestelmästä, jota
jatkettiin tietyiltä osin heikentyneenä vuoden
2000 alusta. Tämä laki päättyy
vuoden 2002 lopussa.
Luopumistuki perustuu Euroopan yhteisön neuvoston asetukseen
vuodelta 99. EU:n varhaiseläkejärjestelmällä pyritään
turvaamaan maanviljelyn lopettavien vanhempien viljelijöiden
toimeentulo ja edesauttamaan heidän korvaamistaan nuoremmilla
viljelijöillä, jotka pystyvät paremmin
kehittämään jäljelle jääneiden
tilojen elinkelpoisuutta.
Vuoteen 2000 asti luopumistukilainsäädännön
mukaan maataloustuotannosta luopuminen saattoi tapahtua luovuttamalla
tai vuokraamalla pellot nuoremmalle viljelijälle, sukupolvenvaihdoksella
tai lisäalueluovutuksena. Jos sopivaa viljelyn jatkaa ei
löytynyt, pellot voitiin jättää myös
viljelemättä. Luopumistukioikeus on ollut 55—64-vuotiaalla
maatalousyrittäjällä, joka päätoimisesti
on harjoittanut maataloutta kymmenen viimeistä vuotta ennen
luopumista.
Luopumistukiohjelman piiriin tuli vuosina 95—99 noin
5 500 maatilaa eli noin 1 200—1 600
tilaa vuosittain. Vuonna 2000 järjestelmän muutoksen
jälkeen uusia luopumistiloja oli vain noin 450. Lisämaaluovutukset
ja sukupolvenvaihdokset on useimmiten toteutettu pitkäaikaisilla
vuokrasopimuksilla, mikä vuoden 2000 alusta ei kuitenkaan
enää ole ollut mahdollista. Viljelemättömyysvaihtoehto
olisi ainakin tärkeä alueellisesti viljelijöiden
tasa-arvon vuoksi. Luovutuksia muihin kuin maataloudellisiin tarkoituksiin
ei ole juuri tällä puolen tapahtunut.
Maatalousyrittäjien eläkelaitos on selvittänyt maatalouksissa
tapahtuneita luopumisia vuosina 1999 ja 2000. Molempina vuosina
isännyys tai emännyys vaihtui yhteensä 950
maatilalla koko maassa. Puolessa vaihdoksista hyödynnettiin luopumistukea,
jolla turvattiin luopujien taloutta jatkossa. Luopumistukitapauksissa
jatkaja oli keskimäärin noin 29-vuotias, kun hän
otti maatilan haltuunsa. Järjestelmän ulkopuolinen
jatkaja oli melkein 36-vuotias, ennen kuin hän pääsi aloittamaan
itsenäisenä viljelijänä. Tutkimus osoittaa
selvästi, että maatilan sukupolvenvaihdos käy
sitä epätodennäköisemmäksi,
mitä myöhemmäksi se siirtyy, ovathan
elämäntilanteet aivan toisenlaiset 29-vuotiaana
kuin 36-vuotiaana. Sukupolvenvaihdosten kannalta olisikin erittäin surullista,
jos luopumistuen ikärajaa tulevaisuudessa aiottaisiin nostaa.
Arvoisa puhemies! Nyt valiokuntaan lähtevässä lakiehdotuksessa
esitetään, että maatalousyrittäjien
luopumistuesta annettua lakia muutetaan siten, että luopumisjärjestelmän
voimassaoloa jatketaan vuosille 2003—2006. Nykyiseen lakiin
verrattuna ehdotus sisältää parannuksen,
jolla turvataan vuokrausmahdollisuus, jota suurin osa ohjelmaan
osallistuneista on aiemmin käyttänyt, sekä myös
viljelemättömyysmahdollisuus. Maatalous vaatii
sekä luopujilta että jatkajilta pitkäjänteistä suunnittelutyötä,
joten luopumistukijärjestelmän jatkuvuus vuoden
2002 jälkeen on turvattava riittävän
hyvissä ajoin. Euroopan unionin maatalouspolitiikan tavoitteena
on luopumistukea hyväksi käyttäen edistää sukupolvenvaihdoksia.
Mielestäni tätä on syytä alleviivata.
Maatalouden rakennekehitystä edesauttaa viljelijöiden
ikärakenteen nuorentuminen, kuten me kaikki tiedämme.
Nuorilla ammattitaitoisilla viljelijöillä on parhaat
edellytykset kehittää omaa maatalousyrittäjätoimintaansa.
Olennaista maatalouden rakennekehityksen kannalta on myös, että luopuvan
sukupolven kohtuullinen toimeentulo turvataan. Useassa tapauksessa
maataloudesta luopuminen lykkääntyy ikääntyvän
viljelijän varhaiseläkeikään
asti. Perusteita ikärajan nostamiseen 58 vuoteen mielestäni
ei ole olemassa, ellei haluta maatalouden rakennekehityksen merkittävää hidastumista.
Keskeinen syy arvioitua alhaisempaan sukupolvenvaihdosten määrään
liittyy maatalouden harjoittamiseen liittyviin tiukkoihin vaatimuksiin.
Tiukat ehdot kokonaistulojen jakautumisesta tulolähteittäin
ja Suomen oloissa huonosti soveltuva liitännäistoimintojen
määrittely ovat toisaalta karsineet luopumistukeen
oikeutettuja hakijoita ja toisaalta vähentäneet
halukkaiden jatkajien määrää.
Toinen merkittävä syy liittyy maatalouden yleiseen
epävarmuuteen ja heikkoon kannattavuuteen, jotka vaikuttavat
nuorten henkilöiden halukkuuteen ryhtyä tilanpidon
jatkajiksi. Tämähän on meille kaikille
aivan selvä tänä päivänä,
että kannattavuus maataloudessa on heikko ja ennen kaikkea
vallitsee yleinen epävarmuus, joka ei saa nuoria kiinnostumaan
maataloudesta.
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousministeriö on
asettanut työryhmän selvittämään
jatkoa nykyiselle luopumistukilaille. Toivon, että työryhmä saa
nopeasti esityksensä valmiiksi ja että työryhmä päätyisi
nyt esitetyn lakiehdotuksen mukaiselle lainsäädäntötasolle.
Erityisesti sitä, että sukupolvenvaihdoseläkkeelle
pääsee 55-vuotiaana, on mielestäni pidettävä ehdottomana ja
toisaalta sitä, että vuokraus- ja viljelemättömyysvaihtoehto
otettaisiin lakiin, jos ei koko maahan niin ainakin alueellisesti
porrastettuna, koska maan alueet ovat tässäkin
suhteessa erilaisia.
Ikärajan nostaminen 58 vuoteen kiihdyttäisi tilaluvun
vähenemistä ja johtaisi nopeasti siihen, että maatalous
keskittyisi vain etelän parhaille viljelysalueille suurten
kaupunkien ja asutuskeskusten läheisyyteen, missä jatkajilla
olisi muita sivuansioita, mutta suuressa osassa maata ja ennen kaikkea
syvällä maaseudulla maatalous tulisi loppumaan
kokonaan. Tämä ei ole järkevää maatalouspolitiikkaa,
tämä ei ole järkevää aluepolitiikkaa
eikä tämä ole järkevää suomalaista yhteiskuntapolitiikkaa.
Jos me aiomme pitää kiinni omista puhtaista
ja turvallisista elintarvikkeistamme, kuten ajankohtaiskeskustelussa
elintarvikkeiden turvallisuudesta tässä salissa
niin kauniisti ja yksituumaisesti puhuttiin, mielestäni
tämä lakiehdotus tulisi mitä pikimmin
käsitellä valiokunnassa ja tuoda tänne
saliin, että viljelijäväestöllä olisi
mahdollisuus myöskin tulevaisuudessa jatkaa puhtaiden elintarvikkeiden
tuottamista.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälän lakialoite
maatalousyrittäjän luopumistuesta on paikallaan.
Tähän liittyy se historia, että kun edellinen
luopumistukijärjestelmä tuli voimaan heti EU-jäsenyyteen
liittymisen jälkeen, muistaakseni 96, se oli katkolla vuoden
99 lopussa. Vuonna 99, kun asiaa käsiteltiin, hallituksen
esityksenähän oli budjettiriihessä, että koko
luopumistukijärjestelmästä tullaan luopumaan.
Siinä oli yhtenä kantana se, että tällaista järjestelmää ei
välttämättä tarvita rakennekehityksen
näkökulmasta katsottuna, ja silloin olimme todella
hyvin vaikeassa tilanteessa: onko hallitus todella tekemässä tällaista
päätöstä, että koko
järjestelmä lakkautetaan? Sukupolvenvaihtojärjestelmällähän
on hyvin pitkä historia. Sukupolvenvaihdosjärjestelmä oli
kansallisessa lainsäädännössämme
70-luvun puolen välin paikkeilta lähtien, ja se
on toiminut erittäin hyvin.
Joka tapauksessa silloin vuonna 99 budjettiriihessä se
oli katkolla. Muistan, kun ministeri Enestam Rkp:sta otti asian
pöydälle. Tästä alkoivat neuvottelut
uudelleen, ja nykyisenlainen luopumistukijärjestelmä kuitenkin
otettiin käyttöön. Siinä mielessä haluan
tuoda esille ministeri Enestamin ponnekkuuden asiassa. Itse asiassa kaikki
hallituspuolueet olisivat hylänneet koko järjestelmän
silloin.
Nykyinen, vuoden 2000 alusta voimaan tullut luopumistukijärjestelmä,
joka hyväksyttiin 99 joulukuussa, rajattiin koskemaan vain
niitä ikääntyneitä viljelijöitä,
jotka myivät tilansa joko sukupolvenvaihdoksessa tai lisämaaluovutuksena.
Kun asiaa käsiteltiin maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
silloin monet asiantuntijat arvioivat, että tässä muodossa
hyväksyttynä hallituksen esitys tulee aiheuttamaan
eriarvoisuutta varhaiseläkkeelle pääsyssä ja
samalla myös hidastaa ja tietyllä tavalla vääristää maatalouden
rakennekehitystä.
Hallitus on painottanut jo ensimmäisessä hallitusohjelmassaan
vuonna 1995 maatalouden rakennekehityksen välttämättömyyttä.
Nykyinen voimassa oleva luopumustukijärjestelmä on
tämän tavoitteen kanssa ristiriidassa, sillä tilojen kehittäminen
vaikeutuu, kun vuokrattavan lisämaan tarjonta vähenee.
Myös tilakoon kasvattaminen vaikeutuu niillä tiloilla,
joilla ei ole mahdollisuutta sitoa pääomia lisäpellon
hankintaan. Tämä koskee erityisesti nuoria viljelijöitä.
Maatalouden rakennekehityksen edistäminen edellyttää,
että nuoria maatalousammattiin ryhtyviä sekä toimintaansa
kehittäviä maatalousyrittäjiä tuetaan
toiminnassaan. Yhtä olennaista rakennekehityksen kannalta
kuitenkin on, että luopuvan sukupolven kohtuullinen toimeentulo
turvataan. Muussa tapauksessa maataloudesta luopuminen useissa tapauksissa
lykkääntyy ikääntyvän
viljelijän vanhuuseläkeikään
asti.
Nykyinen voimassa oleva maatalousyrittäjän luopumistukilaki
kohtelee erittäin epätasa-arvoisesti luopumisikään
tulevia viljelijöitä. Varhaiseläkkeelle
siirtymismahdollisuus tulee olemaan niillä viljelijöillä,
joille löytyy jatkaja mieluiten samasta perhepiiristä,
koska omistusoikeus on kokonaisuudessaan siirrettävä,
samoin niillä, jotka ovat valmiita myymään
maansa jollekin naapuriviljelijälle ja joille ostaja sitten
löytyy. On aivan selvää, että myymisen
kynnys on monelle varsin korkea, sillä tila haluttaisiin
pitää suvulla. Se on aivan luonnollinen asia.
Niin kuin tilastoista nyt nähdään, ei
myyntihalukkuutta ole, ja silloin jatketaan tuotantoa. Sitten myöskään
sillä naapuritilalla, jolla on mahdollisesti nuorempi viljelijä,
joka haluaisi kehittää tilaansa niin sanotulla
EU-mittakaavalla, koska se on melkein pakon sanelemaa, että tilakokoa
kehitetään, ei siihen ole mahdollisuutta, koska
lisämaata ei ole saatavilla.
Minusta luopumistukijärjestelmä on nähtävä myös
eläkepoliittisesta näkökulmasta. Sitä voidaan
verrata työttömyyseläkejärjestelmään,
joka edelleen nähdään välttämättömäksi
elinkeinoelämän rakennemuutoksessa. Työttömyyseläkkeen ja
siihen johtavan niin sanotun eläkeputken tarpeellisuudesta
kaikki osapuolet, työmarkkinajärjestöt
ja hallitus, ovat olleet yksimielisiä. Maatalouden rakennemuutoksen
kourissa olevat viljelijät tarvitsevat samoin toimivan
varhaiseläkejärjestelmän, joka vie nimenomaan
rakennekehitystä hyvällä tavalla eteenpäin.
Ed. Vihriälä ottikin esille myös
niin sanotun viljelemättömyyssopimusasian, joka
ei sisälly voimassa olevaan luopumistukijärjestelmään, mutta
oli aikaisemmassa luopumistukijärjestelmässä ja
sisältyy nyt tähän lakialoitteeseen.
Tälle löytyy kyllä perustelut ainakin
niin, että sitä toteutettaisiin tietyillä osin
maata sellaisilla alueilla, joilla ei ole jatkajia, mutta kuitenkin
tuotannossa jatkaminen 65 ikävuoteen saakka on melkein
mahdottomuus. Kun kuitenkin tilakokoa pitäisi pystyä jollakin
tavalla laajentamaan, ainakin tuotantoa tehostamaan jne. eivätkä voimat
tähän riitä ja viljelyksestä haluttaisiin
luopua, mutta lisämaan ostajia tai vuokraajia ei ole, sellaisessa
tilanteessa myös tällainen viljelemättömyyssopimusjärjestelmä olisi
tarpeellinen. Tässä on nimenomaan varhaiseläkejärjestelmänäkökulma hyvin
merkittävästi esillä.
Nykyinen maatalousyrittäjän luopumistukijärjestelmä on
kansallisrahoitteinen, ja niin kuin lakialoitteessa tuodaan esille,
tämä jatkossa olisi myös EU-osarahoitteinen,
niin kuin oli ensimmäinen vuonna 96 voimaan tullut luopumistukijärjestelmä.
Minusta tähän pitäisi pyrkiä,
että käytetään EU:n rahoitusta
tässä hyväksi mahdollisimman hyvin ja
myös jatkossa rahoitus EU:sta otettaisiin huomioon.
Niin kuin ed. Vihriälä toi tosiaan esille,
maa- ja metsätalousministeriö on asettanut työryhmän selvittämään,
millä tavalla tätä järjestelmää jatketaan.
Minusta on erittäin hyvä, että tämmöinen myönteinen
signaali tälle asialle on tullut, että tämä ei
päättyisi tähän, niin kuin näytti
silloin, kun tämä tuli voimaan, että se
on vain vuoteen 2003 ja sillä selvä. On huomattu
seurannassa, että jos tätä ei jatketa,
niin se on meidän rakennekehityksellemme erittäin
kohtalokasta, ja nyt tätä jatkettaisiin. Mutta
on erittäin tärkeää, että nämä tietyt
parannukset ja korjaukset, jotka tulevat lakialoitteessa hyvin esille,
myös hallituksen tulevassa lakiesityksessä huomioitaisiin.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälän lakialoite
n:o 51/2001 on erittäin kannatettava lakialoite.
Sehän jatkaisi luopumistukijärjestelmää ja
sen voimassaoloa vuosille 2003—2006. Aloite sisältää myös
parannuksia nykyiseen lakiin nimenomaan niin, että vuokrausmahdollisuus
sekä viljelemättömyysmahdollisuus tulisivat
luopumistukiehtojen ja tuen pelisääntöjen
piiriin. Tällä on erityinen merkitys Pohjois-
ja Itä-Suomen alueella. Sen takia tämä parannus
nykytilanteeseen pitäisi aikaansaada.
Sukupolvenvaihdosten edistäminenhän on välttämätöntä,
jotta maatalouden jatkuvuus ja sitä kautta kotimaisen ruoantuotannon
jatkuvuus pystytään turvaamaan. EU:n ruokakriisithän
ovat merkinneet sitä, että yleinen arvostus kotimaista ruokaa
kohtaan on kasvanut, mikä on myönteinen asia,
mutta tarvitaan myös monia käytännön toimenpiteitä,
joilla tilojen kannattavuutta parannetaan ja toisaalta todella helpotetaan
maatalouden sukupolvenvaihdoksia, luodaan edellytyksiä jatkajille
ja tilojen kehittämiseen. Siinä mielessä lakialoite
on hyvä ja kannatettava ja etenee toivottavasti myönteisesti
valiokunnan käsittelyssä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälän aloitteessa
on hyvää sekä huonoa, tai sanotaan, että hyvää ja
vähän arveluttavaa. Käyn tässä muutaman
asian läpi.
Todettakoon aluksi, että aikanaan, kun nykyistä luopumistukilakia
käsiteltiin eduskunnassa, en ollut hyväksymässä nykyistä lakia. Äänestin
hallituspuolueessa ilmeisesti opposition mukana, koska muistan hyvin
punaisen nappulan, kun painelin sitä. Minulla on tässä syvä ristiriita, vaikka
ed. Vilkuna totesi äsken ohi kulkiessaan, että mitäs
sie sorvari ymmärrät noista, kun sentään
olen maaseudun eläjä ollut ikäni ja läheltä seurannut,
miten ihmiset ajattelevat, ja jonkin verran ihan läheltä näitä tapauksia
nähnyt. Itse en ole sentään luovutusta
saanut sillä tavalla.
Ensiksikin tähän myönteiseen puoleen:
Minusta ehdottomasti tässä lakiehdotuksessa on
hyvää se, että pyrittäisiin
vuokrausvaihtoehto saamaan uudelleen käyttöön.
Nythän on nähtävissä tilastojen
mukaan, että luopuminen on hidastunut ja ihan luonnollisesta
syystä. Jos itse on raivannut pellot ja tehnyt ison työn
siinä ja tiedetään, mitkä tunnesiteet
on kuitenkin olemassa lähiympäristöön,
joka mökin tai talon ympärillä sattuu
olemaan, niin ei välttämättä heti
tehdä radikaalia päätöstä,
että se myydään naapurille tai kelle
tahansa muulle. Sitä vielä naapurikateus aika
paljon sotkee, että eihän ainakaan naapurille
myydä. Varmasti Länsi-Suomessa ihmiset ovat vähän
avarakatseisempia, mutta ainakin Itä-Suomessa määrätyn
tyyppinen kateus on naapurin suhteen olemassa. Silloin kun nykyistä lakia käsiteltiin
valiokunnassa, toin sen esille. Sen voi jo etukäteen kuvata,
mitä tulee tapahtumaan, kun vuokrausvaihtoehto poistuu
valikoimasta.
Joku asiantuntija aikanaan, kun nykyistä lakia hyväksyttiin,
taisi olla jopa ministeriön virkamies, totesi, että jos
vuokrausvaihtoehto jätetään tähän,
rakennekehitys hidastuu. Sehän tarkoittaa sitä,
että myyntivaihtoehto totta kai, jos se toteutuisi, nopeuttaisi
tätä: tilakoko kasvaisi hetkessä ja se
olisi pysyvämpää rakennetta. Mutta ihan niin
virkamiesmäisesti eivät asiat kulje, ihmiset eivät
toimi sillä tavalla vaan tulee tunnepuoli mukaan ja omat
sidokset jo esi-isiin, niin ettei välttämättä olla
valmiita luopumaan tunnesyystä myyntitarkoituksella. Eri
asia ovat tulevat sukupolvet, jotka voisivat sen tehdä,
koska niillä ei enää ole niin kovia siteitä.
Sen takia vuokrausvaihtoehto on mahdottoman hyvä ja pitäisi
ottaa käyttöön.
Toinen asia, joka minusta ei ole sinällään
kovin aktiivi toimenpide, on viljelemättömyysvaihtoehto.
Sitä en olisi välttämättä allekirjoittamassa.
Ymmärrän sen kannan, jota edellinen puhuja korosti,
että Itä- ja Pohjois-Suomessa ei välttämättä ole
vaihtoehtoja, että joku vuokraisi tai ostaisi. Mutta kuitenkin
aina viljelemättömyys on passiivimuoto. Minusta
aina pitää jotain tapahtua, ei sillä tavalla,
jotta tietoisesti pantaisiin pellot pakettiin. Se on huono vaihtoehto.
Sen takia ennen pitää lähteä siitä,
että etsitään semmoisia toimenpiteitä,
millä pellot saadaan käyttöön,
eikä niitä pitäisi panna pakettiin.
Mehän teimme viime kaudella merkittävän muutoksen,
jopa saatiin EU:sta lupa siihen, että purettiin pakettipeltoja.
Se johtui siitä, että monissa paikoissa Itä-Suomessa
oli tarve. Muun muassa Ilomantsi on hyvä esimerkki siitä.
On laitettu peltoja pakettiin ja siellä tarvittiin sitten marjanviljelyyn
tilaa. Siellä olikin käynyt sillä tavalla,
että ei ollut enää peltoja, mitä käyttöön ottaa.
Samanlaisia tilanteita on ilmeisesti muuallakin, mutta tämä saatiin
sitten muuttumaan, jotta tietyissä tapauksissa jopa paketteja
puretaan. Siinä mielessä se on aktiivimpi vaihtoehto.
Sen takia tämä on kyseenalainen juttu, pitäisikö maksaa
siitä, kun jätetään viljelemättä pellot.
Muuten kannatan tätä, ja toivon mukaan tässä käy
sillä tavalla, jotta hallitus tuo viisaudessaan meille
hyvän esityksen, koska en usko, että tämä suoraan
tämmöisenään menee läpi
etenkään, kun tässä ei ole yli
sataa nimeä. Tähän olisi pitänyt kerätä yli
sata nimeä, sitten se olisi otettu valiokunnassa ilman
muuta käsittelyyn. Näin vähillä nimillä voi
olla vähän kyseenalaista.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. E. Lahtelan puheenvuoron johdosta
haluan vain todeta, että oli hyvä, että ed.
Lahtela näkee vuokrausvaihtoehdon myöskin hyvänä.
Mutta on totta, myönnän avoimesti sen, että viljelemättömyysvaihtoehto ei
ole aktiivinen vaihtoehto. Se ei ole sinänsä monessakaan
mielessä perusteltu, mutta pitää muistaa,
että meillä on kovin erilaisia elämänkohtaloita
myöskin maatiloilla ja vanhoilla suku- ja perinnetiloilla,
raivatuilla tiloilla, niin kuin edellä ed. Lahtela toikin
esille. Kyllä tämäkin mielestäni
palvelisi tätä kokonaisuutta, joten tämä voisi vaihtoehtona
olla, jos ei koko maassa niin ainakin niissä osissa, joissa
sille käyttöä tällä hetkellä löytyy.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Se voisi olla sillä tavalla alueellisesti
tarkasti rajattuna, niin kuin ed. Vihriälä totesi.
Siinä on omat puolensa. Kuten totesin Ilomantsin esimerkissä,
siellä ei ollut mitään mahdollisuutta,
kaikki ihmiset halusivat laittaa pellot pakettiin. Sitten yllättäen
kuitenkin saatiin viriämään toisen tyyppistä toimintaa.
Minusta maaseutupolitiikan, kun nyt mietitään
ja tehdään eri näköisiä asioita,
pitäisi painottuakin siihen, jotta etsitään
vaihtoehtoja, koska meillä on hirveän paljon Suomessa
tuotteita, joita tuodaan ulkoa. Miksi emme tekisi kotimaassa, kun
meillä on kuitenkin ihmistyövoimaa ja pitää vielä maaseutu
saada pidettyä asuttuna? Tekemisen puutetta on ihmisillä.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella ed. Vihriälän
tekemä lakialoite on erittäin ajankohtainen ja
tärkeä. Tämä on huomattavasti
suurempi kysymys Suomen kansalle ja kansantaloudelle kuin äkkiä noin
vain vilkaisemalla monellekaan mieleen tulee. Maatalous on ollut
ankaran rakennemuutoksen kourissa nyt jo vuosikymmeniä ja
EU:n ajan yhä kiihtyvän rakennemuutoksen kourissa.
Se vauhti, millä tilat suurenevat ja karjakoot suurenevat,
on ainakin Länsi-Suomen puolella aivan hirvittävä.
Siitä huolimatta sukupolvenvaihdoksia tehdään
niin vähän. Ed. Vihriäläkin
sanoi 950 koko maassa viime vuonna tapahtuneen. Se tarkoittaa sitä,
että normaalilla sukupolvenkierrolla 25 vuoden päästä meillä ei
ole kuin noin 20 000 tilaa, ja se on ehdottomasti liian
vähän. Kaikki, mitä me voimme tehdä tämän
tilanteen rauhoittamiseksi, hillitsemiseksi ja silti kehittämiseksi,
on tervetullutta.
Se, että ikäraja pysyisi 55 vuotena, on erittäin tärkeää.
Se on jo riittävän korkea raja siinä mielessä,
jos ajatellaan esimerkiksi 52-vuotiasta isäntää,
jolla on juuri opistosta valmistunut 26-vuotias poika intoa täynnä tulossa
jatkamaan tilaa. Jos hän siinä 3 vuotta suostuu
olemaan renkinä ja sen käytännön
työn opettelemaan, niin kyllä viimeistään
siinä vaiheessa on kiire päästä miehen
itse tekemään työtä. Jos siinä on
nähtävissä, että hän
joutuu olemaan 6—7 vuotta rengin asemassa, niin kyllä hän
ottaa ja lähtee vieraan hommiin. On varma asia, että jos
nuori mies pääsee helpomman rahan makuun, niin
hän ei tule enää takaisin tilalle. Tämmöinenkin
näkökohta on otettava huomioon eikä ollenkaan
vähäisenä näkökohtana.
Luopujallekin 55 on todella hyvä ajankohta. Hän
on vielä niin voimissaan, että voi tilalla autella,
ohjailla ja olla apuna. Jos todella rakennekehitys menee niin kuin
se näyttää menevän, niin eivät
ole enää yhden ihmisen työpaikkoja ne suurtilat,
joita Nivalaankin koko ajan tehdään. Siellä pitää olla
vanhemman isännän vielä siinä kunnossa,
että hän on ainakin henkisenä apuna hyvin
monesti.
Siinä on semmoinenkin asia, että myyminen on
ainoa vaihtoehto tällä hetkellä voimassa
olevassa luopumislaissa. Se myynti on liian raju toimenpide. Todella
maan myyntiin sisältyy aina muitakin kuin taloudellisia
arvoja. Siinä ovat myös ne henkiset arvot, joista
ed. Esa Lahtelakin äsken mainitsi. Jos siihen saadaan 10—15
vuoden miettimisaika vuokrauksen kautta, niin se selkiyttää molempien
osapuolten tilannetta. Myyjän elämäntilanne
selkiytyy, ja hän kypsyy myyntiajatukseen.
Eikä ole ollenkaan vähämerkityksellinen
asia, että vastaanottajan, joka saa käyttää maita
vuokraviljelyssä sen ajan, pääomahuolto
helpottuu huomattavasti. Jos yhtä aikaa pukkaa sadalle
lehmälle navettaa kaikilla automatiikoillaan, niin se on
2 miljoonan investointi tänä päivänä.
Jos siihen vielä joutuu ostamaan samalla maat, pakko-ostona,
niin siinä on kerta kaikkiaan rahatalous niin sekaisin,
että ostajat joutuvat siinä puhtaaseen pakkotyöhön,
koska ei heillä ole taloudellisista syistä mahdollisuutta
palkata tekijöitäkäkään
tilalle. Tässä on todella huomattavasti suuremmista
ja moniulotteisemmista asioista kysymys kuin äkkiä tullaan
ajatelleeksi. Jos ja kun eduskunnan täytyy pitää huolta
maataloudesta ja omasta elintarvikehuollosta, niin tämä on
yksi niitä asioita, joilla sitä voidaan hillitysti
ja hyvästi hoitaa.
Mitä viljelemättömyyteen ja vuokraamiseen muuten
tulee, niin kyllä se viljelemättömyys
täytyy todella vielä jättää mahdolliseksi,
mutta vain ja ainoastaan viimeiseksi vaihtoehdoksi. Jos tilaa ei
ole järkevää myydä tai ei ole
ostajaa, niin silloin kuitenkin vaikkapa maisemallisista syistä pelto
pidetään mieluummin peltona kuin metsitetään,
eli kyllä silloin pitää viljelemättömyys
eli peltonakin oleminen jättää vaihtoehdoksi.
Metsittäminen on toiseksi viimeinen vaihtoehto. Vuokraus
ja myynti ovat ne vaihtoehdot, joita meidän pitäisi
aktiivisesti ajaa.
Toivon ed. Vihriälän lakialoitteelle hyvää ja sen
merkitykseen liittyvää merkityksellistä käsittelyä tässä talossa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatilojen sukupolvenvaihdokset ja maatilatalouden rakennekehitys
ovat hyvin tärkeitä pitkän aikavälin
kysymyksiä. Meidän on huolehdittava siitä, että tilanhoidolla
säilyy jatkuvuus. Meidän on tietenkin huolehdittava
myös siitä, että luopujilla, pitkän
päivätyön tehneillä, on mahdollisuus päästä kunniallisesti
luopumaan tilanhoidosta, mieluummin tietenkin sukupolvenvaihdoksen kautta,
toisaalta myynnin kautta vieraille, yrittäjille, jotka
tilaansa kehittävät lisämaiksi. Sitten vaihtoehdot,
jotka ovat vuokraus ja viljelemättömyys, nekin
on sallittava.
Ed. Vihriälä, aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja, jo totesi, että on mahdollistettava sekä vuokraus
että viljelemättömyys. Tätä edellyttävät
mielestäni erilaiset olosuhteet maan eri puolilla. Jos
ajattelemme itäisen Suomen tilannetta tai Varsinais-Suomen
tai Pohjanmaankin, Etelä-Pohjanmaan tilannetta, niin siellä on
hyvin suuri ero näissä asioissa.
Kuten totesin, tärkeintä on huolehtia tilanhoidon
jatkuvuudesta ja tärkeää on huolehtia
siitä, että pelto säilyisi viljelyssä.
Se on koko kansallisen elintarviketuotantomme perusasia. Mutta ellei
tällaiseen ole mahdollisuutta, silloin viljelemättömyysvaihtoehto
on niiden yrittäjien kannalta, jotka ovat usein pienellä tilalla
vaikeissa olosuhteissa pitkän päivätyön
tehneet, oikea. Heille pitäisi sallia mahdollisuus kunnialliseen luopumiseen
ja siihen, että he voivat saada vielä jonkinlaisen
toimeentulon luopuessaan maataloustuotannosta. Metsittämisvaihtoehto
on totta kai varteen otettava vaihtoehto, mutta senkään osalta
ei aina ole mahdollisuutta. Jos siihen ei liity toimeentulon paranemista,
toimeentulon turvaa, se ei tietenkään monille
tule kysymykseen.
Tähän luopumistukeen sisältyy myös — se
on tunnustettava — sosiaalipoliittinen näkökulma. Mielestäni
maatalouspolitiikkaa ja sosiaalipolitiikkaa tässä suhteessa
ei voida täysin erottaa toisistaan. Kuten totesin, on tärkeää,
että huolehditaan niiden toimeentulon järjestämisestä,
jotka eivät voi luopua tilasta sukupolvenvaihdoksen tai myynnin
kautta, myös näissä viljelemättömyystilanteissa.
Arvoisa puhemies! Tässä mielessä lainsäädäntö,
joka meillä nyt on voimassa, tarvitsee tässä lakialoitteessa
ehdotetut korjaukset. Mielellään nämä asiat
pitäisi saada hoidettua mahdollisimman pian, niin että säilyisi
ja olisi varmuus siitä, että jatkossakin luopumistukijärjestelmä on meillä käytössä.
Aloitteessa ehdotetaan, että se olisi käytössä tämän
rakennerahastokauden loppuun. Uskon niin, että jatkossakin
tällaista järjestelmää tarvitaan.
Suomen oloissa mielestäni on välttämätöntä,
että me käytämme nämä mahdollisuudet
hyväksemme kansallisen kotimaisen elintarviketuotannon
ja myös maaseudun kehityksen näkökulmasta
parhaalla mahdollisella tavalla ja muistamme todella sen, että maatilatalous
ja ruoantuotanto ovat pitkäjänteisiä.
Ne vaativat entistä enemmän ammattitaitoa. Ne
vaativat entistä enemmän ponnistelua yrittäjäperheeltä ja riskinottoa,
eikä se työ, kuten hyvin tiedämme, ole
näinä aikoina helppoa. Kaiken lisäksi,
vaikka työ on hyvin vastuullista, se ei ole kovin hyvin palkattua.
On hatunnoston arvoinen asia, jos ja kun nuoret harkitsevat maaseutuammattia
ja viljelijän ammattia. On tärkeää,
että heidän lähtötilanteestaan,
sukupolvenvaihdoksen mahdollistamisesta huolehditaan ja todella
luopujan ikäraja pidetään jatkossakin
55 vuodessa. Se on välttämätöntä jatkajan
näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi tämän
lakialoitteen mukaisen lainsäädännön
aikaansaamista mahdollisimman ripeästi.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälän tekemä lakialoite
on varsin perusteltu. Vaikka siinä ei olekaan yli sataa
nimeä, se on syytä kuitenkin asianmukaisesti käsitellä. Maatalousyrittäjien
luopumistukijärjestelmä on hyvä, ja on
perusteltua, että sitä edelleen jatketaan vuodesta
2003 vuoteen 2006.
Tässä yhteydessä haluan nostaa yhden
seikan esiin, joka vielä näissäkään
puheenvuoroissa ei ole tullut, elikkä sen, että tänä päivänä perheisiin syntyy
lapsia yhä myöhemmin ja myöhemmin. Viisikymppinen
isä kolmevuotiselle lapselle ei ole mikään
harvinaisuus. Silloin kun ajatellaan jatkomahdollisuutta tilalla,
tämä lapsi saattaa olla tilan esikoinen, ja kun
isännän eläkeikä tulee, nykyisen
lain mukaan pitää myydä tila, ja se on
sitten myyty. Kun kuitenkin halutaan tietynlaista jatkuvuutta, olisi
perusteltua, että tässä yhteydessä voitaisiin,
vaikka isäntä siirtyykin luopumiseläkkeelle,
tilan pellot vuokrata ja sitten aikanaan palauttaa tilan yhteyteen
niin, että tämä nuori yrittäjä,
viljelijäksi ryhtyvä, sitten voi jatkaa isänsä töitä.
Tätä tässäkään
lakiehdotuksessa ei ole otettu huomioon. Tämä on
sen verran uusi ilmiö, että toivon mukaan tässä talossa
eletään myös näiltä osin
ajan hengessä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä asiassa ei oikeastaan
ole mitään semmoista käsittelemätöntä sarkaa,
joka ei olisi tullut ylevästi läpikäytyä ja
tärkeäksi nähtyä. Siinä mielessä yhdyn
kaikkeen edellä kuultuun, mutta lisäisin vielä,
kun tätä vakavassa mielessä valiokunnassa
nyt työstetään eteenpäin, aavistuksen verran
pykäläsisältöön, ettei
tätä tulisi niin luetuksi niin kuin se Raamatun
tulkitsija, joka sieltä vastapuolelta tulkitsi ja luki
mieleisekseen. Kun 9 §:n 6. kohdassa, jossa sanotaan: "-
- joka sitoutuu - -" jne. "- - siitä, että tila
tulee asianmukaisesti hoidetuksi huomioon ottaen muun muassa eläinsuojelulain
(247/1996) säännökset, niin kauan
kuin luopujalle maksetaan luopumistukea, vähintään
kuitenkin viiden vuoden ajan." Tämä asia tarkoittaa
sitä, että hoidetaan niin ja niin, mutta tätä lukien
sen tulkitsijan lailla tulee sellainen vaikutelma, että silloin
tämä asianmukainen hoito pitäisi lopettaa.
Tämä tulisi jotenkin toisin muotoilla ja tarkentaa.
Samoin 10 §:n 4. kohdassa sanotaan, miten ja millä lailla:
"- - jonka maatilan peltoala luovutuksen tai vuokrauksen johdosta
kasvaa vähintään kahdella hehtaarilla
- -" jne. Jos ajatellaan, että tilalle on maita kertynyt
sinne tänne ja on 1,5 hehtaarin peltolohko, joka ei satu
muuta kuin jollekin viljelijälle vain, tämä estää tavallaan
tämän eläkkeen saamisen ja muodostumisen.
Katson, että viimeksi tulkittu kohta joutaa siitä kokonaan pois.
Rouva puhemies! Toivoisin vielä niin, kun ed. Vilkuna
näyttävästi asiaa kommentoi omalta kohdaltaan,
että otettaisiin myös maanviljelijän kohdalta
eläkkeen osalta päätoimisuusvaatimus huomioon,
että jos on ollut huomattavia yhteiskunnallisia ja muita
tuloja, tämä ei estäisi maatalousyrittäjän
eläkkeelle pääsyä, jos muita
tuloja sillä kertaa ei enää ole käytettävissä.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maatilojen sukupolvenvaihdoksia tehdään
Suomessa tällä hetkellä aivan liian vähän.
Sen vuoksi tämä lakialoite maatalousyrittäjien
luopumistuesta annetun lain muuttamisesta on hyvin tervetullut ja
perusteltu.
Nykyisen lain suurin virhe oli mielestäni se, että vuokramahdollisuus
jäi pois luopujalta. Sitä perusteltiin sillä,
että maatalouspolitiikassa pitää jatkajiin
kiinnittää päähuomio ja oston
kautta he voivat parhaiten lisätä tilaansa. Mielestäni
se oli virkamiesajattelua. Käytännössä,
niin kuin täällä on todettu, inhimilliset
tekijät myös luopujan osalta pitäisi
ottaa huomioon. Monessa perheessä tarvitaan useamman vuoden
mietintävaihe, ja vuokraus on siinä pehmeä keino,
ja jatkajalle jää aikaa valita, ryhtyykö hän
maatalousyrittäjäksi vai myydäänkö tila
mahdollisesti sen jälkeen.
Mielestäni ostovaihtoehto ei ole myöskään
taloudellisesti perusteltu. Se johtaa aika suuriin investointeihin.
Muistan, kun muutama vuosi sitten tehtiin kannattavuusselvitys.
Sen mukaan suurin ongelma tilojen kannattavuudessa tuotantorakennuksiin
investoineilla tiloilla oli se, että oli liian paljon sidottu
rahaa nopeasti myös lisämaan ostoon. Vuokravaihtoehto
olisi huomattavasti halvempi tilakoon kasvattamisessa. Suomessa
on kansainvälisestikin hyvin vähän vuokrapeltoa
käytössä verrattuna moniin muihin EU-maihin.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Juuri muistelen edellisen kerran, kun
asiaa käsiteltiin, ministeri Hemilän perustelleen,
että maa pitää myydä pois, jatkajien
hyvinvoinnin turvaamisella. Mutta siinä on todella taloudellinen
hyvinvointi hyvinkin vahvasti uhattuna, jos ostopakko on.
Alueellisia erilaisuuksia tähän pitää todella saada.
Jos myymisestä pidetään välttämättä kiinni
ensisijaisena vaihtoehtona, niin kyllä niillä alueilla,
joilla ei markkinatalouskäytännön mukaan
ostajia ole, pitää valtiolle tehdä velvollisuus
ostaa. Jos kerran valtiovalta tekee päätöksen,
että vain myymällä pääsee,
silloin sen pitää vastata huudoistaan ja ostaa
ne pois, joita muut eivät halua ostaa.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälän lakialoite
maatalousyrittäjien luopumistuesta annetun lain muuttamisesta on
erittäin ajankohtainen ja perusteltu. Minusta se on valmisteltu
hyvin huolella ja vastaa siihen haasteeseen, millainen luopumistukijärjestelmä meillä
itse
asiassa pitäisi tästä eteenpäin
olla.
Kun maakunnassa keskustelee maatalousyrittäjien kanssa
ja kysyy, mikä on se kipein ongelma, joka tänä päivänä maatalouselinkeinon
harjoittamisen piirissä on, eittämättä saa
vastauksen, että se on tämä vajavainen
ja puutteellinen luopumistukijärjestelmä. Mikäli
lainsäädäntö saadaan sellaiseksi
kuin lakialoitteessa ehdotetaan eli palautetaan viljelemättömyys-
ja vuokrausvaihtoehdot, uskon, että luopumistukien kysyntä kasvaa
huomattavasti ja toisaalta sukupolvenvaihdokset lisääntyvät.
Esimerkiksi Etelä-Savossa, mikäli mieli on siellä maatalouselinkeinoa
tulevaisuudessa harjoittaa, pitäisi tapahtua noin 100 sukupolvenvaihdosta
vuodessa. Viime vuonna näitä tapahtui 14. Ongelma
on juuri keskikokoisten tilojen kohdalla se, että jatkuvuutta
ei tule eikä tuotantoa synny, ellei nuoria viljelijöitä saada
myöskin keskikokoisille tiloille. Siksi pidän
erittäin kannatettavana tätä lakialoitetta.
Toisaalta toivon, että mikäli asia ei tämän
lakialoitteen kautta edisty, maa- ja metsätalousministeriön
työryhmä ottaa kuitenkin lakialoitteessa ehdotetut
periaatteet huomioon valmistellessaan lain jatkoa vuosille 2003—2006.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maatalousyrittäjien luopumistukilainsäädäntöä on
muutettava aivan juuri niin kuin ed. Vihriälä aloitteessaan
esittää.
Kun vuokrausvaihtoehto suljettiin pois luopumistukimenettelystä,
se suoraan vaikeutti lisäpellon hankintaa aivan erityisesti
Itä- ja Pohjois-Suomessa. Se samalla nosti myöskin
pellon hintaa ja vaikutti sitä kautta negatiivisesti maatilayrittäjien
pääomahuoltoon ja tilojen rakenteeseen. Kun kehittämistyötä on
voimakkaasti tehty, meillä on myöskin määrätyt
rajat investointitukien saamiseksi peltoaloille. Jos eivät
ne täyty, myöskään tukia ei
saa. Kun lisäpellon saanti vaikeutui, tämä vaikutti
suoraan myöskin kehittämistukiin ja sitä kautta
myöskin innostukseen ja kiinnostukseen jatkaa maatalousalalla.
Myöskin täytyy kiinnittää huomiota
jaksamiseen ja työssä uupumiseen, joka viljelijäväestön kohdalla
on aivan erityisesti tullut esille paljon vakavammin kuin muilla
ammattiryhmillä. Tämä osaltaan on myöskin
vienyt huonompaan suuntaan siinä mielessä, että kun
ei ole voinut vuokrata, ei ole ollut myöskään
ostajia. Se tässä täytyy myöskin
huomioida.
Maatalouden kiinnostavuus nuorten keskuudessa on alamaissa.
Sitä täytyy myöskin kohentaa. Kaikki
ne keinot, joilla me pystymme vaikuttamaan siihen, että sukupolvenvaihdoksia
tehdään entistä enemmän, täytyy
käyttää hyväksi. Ehdotettu lakialoite
on yksi niistä.
Todettakoon omalta kohdaltani se, että jos nykyisellä sukupolvenvaihdosvauhdilla
eteenpäin mennään, itsekin olisin reilusti
yli satavuotias ennen kuin luovuttaisin tilani, ja katson, että olen
jo hiukan liian iäkäs silloin tuota työtä jatkamaan. Toivoisin,
että sukupolvenvaihdostapahtumia olisi aivan toisessa mittakaavassa
kuin tällä hetkellä. Aivan niin kuin
ed. Nousiainen äsken sanoi, lähestulkoon kymmenkertainen
määrä niitä täytyisi
omassa maakunnassanikin olla, jotta pystyttäisiin oikeassa
tahdissa tiloja vaihtamaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälän lakialoite
on ihan asiallinen, ja siinä on käytetty varmasti
monenlaista asiantuntemusta, kun tämä on laadittu.
Puheenvuorot, jotka tästä on käytetty,
ovat pääasiallisesti olleet sen suuntaisia, että niihin
voi hyvällä syyllä yhtyä. Nimenomaan
tämä myyntitilanne on koettu ongelmaksi. Ainakin
Pohjanmaalla — ja sieltä ed. Vihriälän
aloite ilmeisesti hyvin pitkälle on lähtenyt liikkeelle — tämä muutos
edesauttaisi sitä, että luopumistilanteita tulisi
paljon enemmän.
Tähän liittyy eräs toinen ongelma,
joka ei varsinaisesti tässä lakialoitteessa ole
esillä mutta jonka voinee tässä samassa
yhteydessä ottaa esille. Ainakin Pohjanmaalla on useampia
sellaisia tiloja, joissa veljekset taikka sisarukset harjoittavat
maatilataloutta ja ikäero saattaa olla sellainen 15—20
vuotta.
Käytännössä on nyt tullut
ongelmaksi se, että jos toinen täyttää vaaditut
55 vuotta ja yrittää päästä luopumistuelle,
hän ei pääse ennen kuin tämä toinenkin
täyttää sen 55, vaan joutuu viljelemään
sitä tilaa, olemaan mukana siinä, varsinaiseen
eläkeikään asti. Taas toisaalta, jos
nuorempi lopettaa maatalouden ja joutuu siirtymään työnhakuun,
sitten mitä todennäköisimmin, kun hän
täyttää 55 vuotta, hän ei saa
luopumistukea lainkaan. Eli tällaisia käytännön
ongelmia on muodostunut.
Voimassa olevan lain mukaan myös tämän suuntaiset
tilanteet ovat muodostuneet pullonkaulaksi. Eli toivoisi, että jos
valiokunnassa ei oteta käsittelyyn ed. Vihriälän
lakialoitetta ja samassa yhteydessä mahdollisesti näitä ongelmia, niin
asianomainen työryhmä ottaisi ne esiin. Uudessa
laissa vuonna 2002 voitaisiin tämäkin puute korjata.
Keskustelu päättyy.