Täysistunnon pöytäkirja 71/2003 vp

PTK 71/2003 vp

71. PERJANTAINA 3. LOKAKUUTA 2003 kello 13

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laiksi aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta ja laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta

 

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa puhemies! Käytän tässä puheenvuoron, koska ympäristövaliokunnan näkökulmasta sitä ei ollut tilaisuutta ensimmäisen käsittelyn yhteydessä käyttää.

Kysymyksessä on siis laki aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta ja laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta. Ympäristövaliokunnan mietintö, joka on yksimielinen, käsittelee siis nimenomaan kiinteitä jätteitä ja käymäläjätteitä. Huomasin, että asiasta oli jonkin verran keskusteltu ensimmäisen käsittelyn yhteydessä ja muun muassa sivuttu sellaista asiaa, eikö pitäisi teknologian kehityksen mukaisesti merkitä näitä jätteitä jollakin tavalla.

Tästähän ei ole kysymys näiden kiinteiden jätteiden kohdalla, vaan nimenomaan on kysymys teknologian soveltamisen yhteydessä siitä, että öljykuljetuksien merkitseminen olisi mahdollista merkkiaineella taikka niin, että selvitettäisiin öljyjen yksityiskohtaisia, spesifisiä, ominaisuuksia, joita eri öljyterminaaleista, kuten esimerkiksi Primorskista, siis Koivistosta, kuljetetaan. Tämä on sitten toisen aiheen, toisen kohdan, käsittelyvaiheen, toisten asioiden kohdalla ajankohtaista. Näitä toisia tilaisuuksia, uusia tilaisuuksia tulee, kun alusjätelainsäädäntöä tullaan kaiken kaikkiaan, alusjätelakia ja kokonaisuudistusta, toteuttamaan tässä talossa.

Valiokunnan lausumaehdotuksessa todetaankin, että "Eduskunta kiirehtii alusjätelain kokonaisuudistusta lain saattamiseksi lakiteknisesti asianmukaiseksi ja merensuojelutavoitteiden kannalta tehokkaaksi ja toimivaksi". Tuossa tilanteessa on sitten tämän teknologian soveltaminen ajankohtaista ja mahdollista, ei siis tässä asiassa, joka nyt on esillä.

Myös toisessa lausumaehdotuksessaan eduskunta kiirehtii, erityisesti että valtioneuvosto esittää mahdollisimman pian lainsäädäntöehdotuksen Suomen talousvyöhykkeen perustamiseksi ja lainsäädäntöehdotuksen aluksista aiheutuviin laittomiin öljypäästöihin sovellettavasta hallinnollisesta maksujärjestelmästä, jotta tahallisista öljypäästöistä mereen voitaisiin rangaista sakoilla tai muilla seuraamuksilla.

Arvoisa puhemies! Juuri näitten asioitten soveltamisessa sitten merkkiaineilla olisi merkitystä. Ne voidaan liittää kuljetuskohtaisesti öljyyn ja kuljetettaviin kemikaaleihin ja sitten näiden merkkiaineiden mukaan voidaan todeta, mikä alus on syyllistynyt tahalliseen öljypäästöön. Päästöjä on yli 400 tapausta vuositasolla Itämeressä, siis todella paljon.

Tärkeä asia, joka varsinaisesti tuli esiin tämän asian käsittelyn yhteydessä, oli no special fee -asia, siis nimenomaan maksujärjestelmää, jossa vapautetaan alukset erillisestä jätemaksusta mutta jätemaksu on liitetty satamamaksuun. Tämän puolesta valiokunta edelleenkin vahvasti otti kantaa eli: no special fee eli ei aluskohtaista jätemaksua. Valiokunta pitää sitä edelleenkin hyvin tarkoituksenmukaisena, eikä näin lyhyellä ajalla, mikä sitä on sovellettu, ole syytä tästä käytännöstä luopua.

Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, koko alusjätekysymys on tärkeä kysymys ja tärkeä asia. Todella odotamme, että alusjätelain kokonaisuudistus etenisi nopeasti.

Keskustelu päättyy.