1) Hallituksen esitys laeiksi eräiden huviveneiden turvallisuudesta
ja päästövaatimuksista sekä vesiliikennelain
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on nimenomaan liikenne-
ja viestintävaliokunnan mietintö ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia hiljentymään!
... hallituksen esityksestä laiksi eräiden huviveneiden
turvallisuudesta ja päästövaatimuksista
ja vesiliikennelain muuttamisesta. Kuitenkin ympäristövaliokunta
on antanut tähän asiaan lausunnon, ja valiokunta
on erityisesti painottanut sitä, että niin sanottu
häiriöajo lähellä rantaa nimenomaan
sisävesistöissä on koettu ja koetaan
erittäin häiritseväksi. Tässä nimenomaan
vesiskootterien lähes paikallaan tapahtuva ympyrää ajaminen
on ollut yksi ongelma.
Vesilakitoimikunta on mietinnössään
2004/2 ehdottanut tämän ongelman tarkastelua.
Nimenomaan häiriöttömyysvaatimuksien
aseman korostaminen on ollut esillä tässä vesilakitoimikunnan
mietinnössä. Näin ollen, kun ensi syksynä, toivon
mukaan mahdollisimman pian, viimeistään 2006 syksyllä,
tulee vesilain kokonaisuudistus eduskuntaan, myös tämä yksityiskohta
otetaan silloin uudelleen tarkasteluun. Siinä on kysymys
kyllä tärkeästä oikeudesta ihmisellä rauhalliseen
ympäristöön kesäisin. Tämä melu
ja melusaaste on todella ongelma.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Kyse todellakaan ei tällä kertaa
ole siitä, millä tavalla me säätelisimme
näiden vesiskoottereiden käyttöä,
vaan kyse on tässä pykälässä siitä,
että tämän säädöksen
tarkoituksena on vaarallisten vesikulkuneuvojen maahantuonnin, markkinoinnin,
valmistuksen, käytön kielto ja sen rajoittaminen.
Tätä voidaan nyt käyttää huvivenelaissa, huvivenedirektiivissä tarkoitetun
vaarallisen vesiskootterin markkinoilta poistamiseen tai sen markkinoille
saattamisen ja käyttöönoton kieltämiseksi
tai rajoittamiseksi.
Mutta se, minkä ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja otti täällä esiin, tämä vesiskootterien haitallinen
käyttö, sehän on tosiasia. Tästä liikenne-
ja viestintävaliokunnan piirissä myöskin
tämän lain muutoksen yhteydessä keskusteltiin aika
paljon, koska se sivuaa totta kai tätä ja ongelmahan
on olemassa. Meillä on hyvin paljon sellaisia tilanteita,
joissa voidaan todeta, että vesiskoottereilla
aiheutetaan ympäristölle haittaa, ranta-asukkaille
haittaa. On hyvä kuitenkin muistaa, että tämän
direktiivin mukaisten tai CE-merkittyjen skoottereiden käyttöä ei
voida kieltää tämän mukaisella
tavalla vaan alueellisia kieltoja ja rajoituksia voidaan antaa.
Asiantuntijakuulemisen mukaan voi olla myöskin mahdollista
tulevaisuudessa antaa ajotapaa koskevia säädöksiä siltä pohjalta,
mitä ympäristövaliokunta omassa lausunnossaan
on esittänyt.
Arvoisa puhemies! Totean vaan tämän, että tämä on
kuitenkin eduskunnalle minusta tärkeä viesti,
että ennemmin tai myöhemmin eduskunnan on syytä paneutua
myöskin tähän ongelmaan, joka vesiskoottereiden
haitallisen käytön suhteen on meillä olemassa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan
puheenjohtajan Laukkasen toteamus on paikallaan. Täsmennän
sitä, että nimenomaan ympäristövaliokunnan
lausunnossa painotetaan sitä, että kulkemisen
käsite on siirtymistä paikasta toiseen eikä tätä paikallaan
ajamista. Direktiivi, samoin tämä laki, mahdollistaa
toki vesiskootterilla liikkumisen ja kulkemisen paikasta toiseen,
mutta tähän paikallaan ajoon ja ympyrän
ajoon ja häiriön tuottamiseen löytyy
todennäköiseksi myöhemmin sanktioita,
mutta se tarvitsee toisen lainsäädännön.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen ymmärtänyt
niin, että tämä keskustelu ja siihen
liittyvä tulkintaerimielisyys liittyy vesilain 10 §:n
kohtaloon, joka esitetään tässä nyt
kumottavaksi. Liikenne- ja viestintävaliokunnan tulkinta
on se, että sitä ei ole tarkoitettu tällaiseksi
kieltopykäläksi. Mutta rajoituspykälä on
tämän lain 16 §, jolla pystytään
alueellisiin rajoituksiin, ja siinä taas, ed. Tiusanen,
ongelma asiantuntijakuulemisen mukaan on se, että sen kiellon
aikaansaaminen vie pari vuotta parhaassa tapauksessa, että sen
saa läpi. Sen takia tämä revisio tässä lainsäädännössä on
paikallaan juuri niillä perusteilla kuin ed. Tiusanen äsken
toi esille.
Mutta todettakoon, että valiokunnassa oli myöskin
sellaisia näkemyksiä, että asianomaisten
valiokunnan jäsenten mielestä mitään
tämmöistä häiriötä ei
ole olemassakaan, ja siinä suhteessa näkemykset
poikkeavat syvästi toisistaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu valiokunnan puheenjohtajankin toimesta, niin tämä toisessa
käsittelyssä oleva hallituksen esitys koskettaa
lähinnä teknisiä vaatimuksia ja ne perustuvat
annettuun direktiiviin ja annetaan määrättyjä velvoitteita erityisesti
Merenkulkulaitokselle. Tässä yhteydessä vielä kerran,
arvoisa puhemies, haluaisin kyllä korostaa sitä,
että hallituksen kyllä täytyisi ottaa
huomioon silloin, kun se tuo tällaisia esityksiä,
joissa annetaan viranomaisille määrättyjä velvoitteita,
että myös henkilöresurssit otetaan huomioon
asiantuntijakuulemisen perusteella. Jotta nämä asiat
voitaisiin kunnolla hoitaa, joista nyt säädetään
ja joita koskeva hallituksen esitys hyväksytään,
se vaatii kaksi henkilötyövuotta.
Arvoisa puhemies! Mikäli rahaa ei tule, niin minä en
ymmärrä, minkä takia tällaisia
lakeja säädetään, jos niitä ei
pystytä valvomaan.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Sanoisin lintuja aktiivisesti tarkkailevana
sen, että vesiskootterit paitsi tuovat haittaa melun muodossa
myös aiheuttavat korvaamattomia vahinkoja saariston linnustolle.
Tilanne juuri tällä hetkellä esimerkiksi
on se, että usein vesiskootterilla ajavat hajottavat poikueita.
Se merkitsee käytännössä sitä,
että huomattava osa poikueesta joutuu surman suuhun.
Tein muutama vuosi sitten eduskuntakyselyn vesiskootterien tarpeettomasta
ajamisesta. Silloin hallituksen vastaus oli yhdentekevä.
Mutta huomasin, että esimerkiksi Ruotsissa käytäntö on se,
että on erikseen alueet, joilla voi käyttää ja
saa käyttää vesiskootteria, pääsääntöisesti
vesiskootterien käyttö on kielletty. Luulen, että myös
Suomessa pitää tulevaisuudessa siirtyä siihen
käytäntöön, että on
tietyt vesiskootterien käyttöön varatut
alueet, jotta tämä tarpeeton käyttö ei
häiritse muun muassa saariston asukkaita ja lintujen poikueita.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Toisessa käsittelyssä on
hallituksen esitys laiksi eräiden huviveneiden turvallisuudesta
ja päästövaatimuksista. Nythän
tässä on kysymys näitten rakenteellisista
ominaisuuksista, ei käytöstä. Vesiskootterit
eivät sinänsä aiheuta häiriötä ranta-asukkaille
eivätkä myöskään kasveille
eivätkä eläimille vaan niiden järjenvastainen
käyttö, siitähän tässä on
kysymys.
Tästä asiasta, mihin viitattiin, tulevaisuudessa on
tulossa esitys, jonka mukaan kotirauhan käsite voisi laajentua
sillä tavalla, että ranta-asukkaat voisivat ranta-alueensa
liittää kotirauhan käsitteen piiriin,
jolloin päästäisiin paremmin pureutumaan
tähän vesiskoottereiden järjenvastaiseen
käyttöön. En nyt näe ollenkaan
järkevänä sitä, että täällä on
edustajia, jotka ovat tuomitsemassa yhtä vesikulkuneuvotyyppiä,
koska — niin kuin ympäristöministeriö omissa
tutkimuksissaan on yksiselitteisesti itse todennut — uudet nelitahtiset
vesiskootterit ovat tällä hetkellä kaikkein
hiljaisin vesikulkuneuvotyyppi sillä tavalla käytettyinä kuin
järkevää on eli siirtymämatkoihin.
On kokonaan toinen asia, miten me pääsemme muuttamaan
käytöstä sellaiseksi, että nämä ominaisuudet
tulevat positiivisella tavalla huomioon. Tyypissä ei sinänsä ole
mitään vikaa, käytössä kyllä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kaksikymmentäneljä kertaa
Sulkavan soutuun osallistuneena soudun harrastajana voin todeta
omien havaintojeni pohjalta, että kyllä tällaista
haitallista käyttöä voi tapahtua muillakin
välineillä kuin vain vesiskoottereilla. Se on
kyllä näkyvin, haitallisin ja ärsyttävin
muoto, mutta kyllä toisten rantaa ja kotirauhaa voidaan
vesiltä käsin häiritä muutoinkin,
mutta se ei ole kai tämän asian yhteydessä avainkysymys.
Ensisijaisena tulee nähdä, niin kuin valiokunta
näkeekin, turvallisuuskysymykset ja ennen kaikkea turvallisuuskysymykset
laajasti ajateltuina ja koettuina.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vesiskootterit tuottavat ongelmia luonnolle,
ranta-asukkaille ja vesilläliikkujille, se pitää myöntää. Tokihan
niitä ei kokonaan pidä kieltää,
mutta kyllähän ne vielä tänä päivänä leikkikaluja
ovat, joilla leikitään ja pyöritellään
jnp. Vesiskootteri ei ole väline, jolla liikutaan pitkiä matkoja.
Korostan vielä sitä, että on paljon tapaturmia
tullut ja vähältä piti -tilanteita, nopeudet
ovat sitä luokkaa näillä. Poliisilla
pitää olla ja niillä, jotka vesiliikennettä valvovat,
resurssit hoitaa ja valvoa tuota. Valvonnastahan tämäkin
on kiinni.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä on kuitenkin kysymys myös
päästörajoista tämän hallituksen
esityksen kohdalla, nimenomaan desibelirajoista, siis melusta, ja
myöskin ilmaan kulkeutuvista typpi- ja esimerkiksi myöskin
hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä,
hiilivetypäästöistä. Ympäristövaliokunnan
lausunnossa todetaan, että veneistä aiheutuvat
haitat ja tämä häiritsevyys liittyvät
ajotapaan. Nimenomaan esimerkiksi kaikilla moottoroiduilla veneillä voidaan
tietysti aiheuttaa häiritsevyyteen saakka ajotavalla ongelmia,
mutta kaikkein eniten näitä ongelmia aiheutetaan
nimenomaan vesiskoottereilla, joita tietysti ei ehkä ole
kehitettykään pitkien matkojen kulkuneuvoiksi
vaan on joku muu tarkoitus ollut niitä kehitettäessä.
Näin ollen tämä on tällainen
ongelmallinen yksityiskohta, johonka pitää pystyä jatkossa
puuttumaan, ei vain vesiskoottereihin vaan yleensä tähän
häiritsevään ajotapaan ja meluhaittoihin.
Tämä on ihan tärkeä osa tätä hallituksen
esitystä 42, ja se on myös meidän valiokunnassamme
ollut juuri tämän vuoksi lausunnolla.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti vielä. Tällä lakipykälämuutoksella
halutaan todellakin nyt määritellä ne
kriteerit, joilla saadaan maahan mahdollisimman turvallisia vesikulkuneuvoja.
Tiettyjä ongelmia on ollut eräiden venetyyppien
osalta, osin skoottereidenkin osalta, joita on tuotu ulkomailta,
mutta ennen muuta eräiden venetyyppien osalta. Nyt ne halutaan
sellaisen turvallisuusdirektiivin piiriin, mikä EU:ssa
on katsottu hyväksi.
Kokonaan toinen kysymys on sitten tämä käyttökysymys.
Tähän liittyy myöskin se, mihin ed. Salovaara
kiinnitti huomiota, eli tämä käyttökulttuuri
ja se, että vaikka meillä on turvallisia, hyviä,
hiljaisiakin, vesikulkuneuvoja, niillä voidaan ajaa tavalla,
joka tavallaan rikkoo sitten ympäristöä ja
hyvää veneilykulttuuria. Täytyy aina
muistaa, että tämähän se suurin
haaste on silloin, kun keskustellaan niistä häiriöistä,
mitä vesistöalueelle ja luonnolle, ympäristölle,
aiheutetaan.
Sekin on kolmanneksi vielä, arvoisa puhemies, hyvä muistaa,
että jo nyt on mahdollisuus asettaa alueellisia kieltoja
ja rajoituksia kaikille vesikulkuneuvoille, jos niitä halutaan,
ja, niin kuin tiedetään, niitä on myöskin
asetettu ja tätä pykälämahdollisuutta
käytetty.
Lopuksi totean vaan, että varmasti tämäkin keskustelu
osoittaa sen, että tarvetta tähän vesiliikennelain
16 §:n uudistamiseen ja arviointiin myöskin näiden
häiriöiden kannalta selvästi on olemassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän minäkin huomiota
ed. Salovaaran äskeiseen puheenvuoroon, jossa hän
puhui järjenvastaisesta toiminnasta. Ydinkysymyshän,
arvoisa puhemies, on se, riittääkö maapallolla
tämän maapallon tuhoamiseen välineitä ilman
vesiskootteria. Minun vakaumukseni ja näkemykseni on se,
että näitä tuhovälineitä on
riittävästi ilman vesiskootteria, tässä innovaatiokykyä ihmisellä on
käytetty täysin väärin.
Ed. Osmo Soininvaara merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.