Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että hallitus on lakiesityksellään
kiinnittänyt huomiota vieraan kielen suulliseen kielitaitoon
eli itsensä ilmaisemiseen vieraalla kielellä. Vielä hienompaa
on, että lakiesityksessä on otettu kantaa osaamisen
tunnustamiseen aivan uudella tavalla.
Osaaminenhan ei kehity pelkästään
muodollisen koulutuksen vaan myös ammatillisen kokemuksen,
vapaan sivistystyön, aikuisopintojen ja itsenäisen
opiskelun pohjalta. Tämän takia on erinomaista,
että hallitus lakiesityksellään tunnustaa
ei-muodollisen oppimisen tuottavan sellaista osaamista, joka voidaan
hyväksyä osaksi lukio-opintojen suoritusta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Laxell totesi, on hyvä,
että myös tuohon vieraiden kielten kuullun ymmärtämiseen
ja puhumiseen ja kielen arkipäivän käyttämiseen
nyt ollaan aktiivisesti puuttumassa taikka ainakin aktivoimassa
sitä, että kieltenopetuksemme lukiossa olisi tulevaisuudessa
sellaista, että se nimenomaan kannustaisi arkipäivän
kielen osaamiseen, ei pelkästään luetun
taikka kuullun ymmärtämiseen vaan myös
siihen, että osaisi itse toimia luontevasti tilanteissa,
käyttää vierasta kieltä rohkeasti.
Tämä on erilaisten selvitysten ja tutkimusten
mukaan meidän suomalaisten kielitaidon suurin ongelma,
rohkeus lähteä puhumaan ja käyttämään
kieltä.
Tämä on noussut esille myös koko
Euroopan yhteisessä keskustelussa. Kyvyn ymmärtää muita
kieliä kuin äidinkieltä ja käyttää näitä kieliä viestinnässä on
katsottu olevan kaikilta Euroopan kansalaisilta vaadittava yhteinen
perustaito, ja tämän vuoksi myös Euroopan
unionissa on ryhdytty toimiin asian korjaamiseksi.
Ministeriölle ja hallitukselle on syytä antaa kiitosta
tämän asian valmistelusta siitä näkökulmasta,
että tässä varsin monipuolisesti tuodaan esille
näitä eri toteuttamisvaihtoehtoja asiassa, joka
on varmasti noin yleisesti hyväksytty mutta monessa mielessä varsin
haastava toteuttaa.
Esityksessä todetaan, että lukio-opiskelijoiden
suullisen kielitaidon arviointi olisi mahdollista toteuttaa neljällä vaihtoehtoisella
tavalla: Opetushallituksen tuottamien vapaaehtoisten kokeiden avulla — niin
kuin tälläkin hetkellä — taikka
osana yleistä kielitutkintojärjestelmää, ylioppilastutkintoa
tai lukion opetussuunnitelmaa. Tämän jälkeen
on varsin tarkasti ja hyvin perusteltu tämä vaihtoehto,
johon lakiesityksessä lopulta päädytään.
Esimerkiksi ylioppilaskirjoitusten yhteydessä suullisen
kielitaidon kokeen järjestäminen usealle kymmenelletuhannelle
ylioppilaskokelaalle olisi käytännössä lähes mahdotonta.
Esityksessä ehdotetaankin lukiolain opiskelijan arviointia
koskevien säännösten täsmentämistä siten,
että kielten opetuksessa opiskelijoilta arvioitaisiin kielitaidon
muiden osa-alueiden lisäksi myös suullista kielitaitoa.
Voimassa olevan tuntijakoasetuksen ja nykyisten nuorten ja aikuisten
opetussuunnitelmaperusteiden mukainen toinen eli tämä syventävä valtakunnallinen oppimäärä
muutettaisiin
suullisen kielitaidon kurssiksi. Suullisen kielitaidon kurssin suorittaminen
säilyisi kuitenkin tulevaisuudessakin opiskelijoille valinnaisena.
Tämä suullinen kielitaito sitten arvioitaisiin erillisellä kokeella,
ja kokeen suorittamisesta annettaisiin opiskelijalle myös
erillinen todistus, joka olisi sitten mahdollista liittää tuon
ylioppilastodistuksen ja päättötodistuksen
yhteyteen. Näin se olisi myös opiskelupaikkaa
ja työtä hakiessa käytettävissä.
Taloudelliset vaikutukset oikeastaan on se asia, jonka takia
erityisesti halusin tähän asiaan hieman puuttua.
Esityksessä todetaan, että välittömät
kustannusvaikutukset ovat vähäisiä. Mahdolliset
lisäkustannukset sisältyisivät lukiokoulutuksen
valtionosuuksien perusteena oleviin laskennallisiin kustannuksiin,
ja todetaan, että perustetaan sähköinen
koetehtäväpankki, niin että tämän
kustannukset, vuositasolla noin 80 000 euroa, tulisivat
Opetushallituksen toimintamäärärahoihin.
Tämä on aivan oikea ja perusteltu ratkaisu. Sen
jälkeen todetaan vielä perustellusti, että opettajat
tarvitsevat täydennyskoulutusta. Tähänkin
on osoitettu lisämäärärahaa,
täydennyskoulutusta varten. On arvioitu, että tulevien
vuosien aikana se olisi noin miljoona euroa, minkä verran
opettajat tarvitsisivat lisämäärärahoja
tämän asian takia täydennyskoulutukseen.
Mutta itse asiassa se kysymys, johon toivon, että sivistysvaliokunnassa
ja myös tässä salissa tulemme myöhemmin
saamaan vastauksia, on sitten se, miten tämä esitys
tulee mahtumaan opettajien nykyiseen työaikaan ja tuntikehykseen.
Voidaanko tämä koe järjestää normaalien lukiotuntien
sisällä? Tämä on minun mielestäni oleellinen
kysymys sitten kuntatalouden ja kuntien kannalta, nimenomaan siitä näkökulmasta, kuinka
paljon esimerkiksi ylimääräisiä tunteja pitää koulussa
järjestää, että nämä kielikokeet voidaan
jokaiselle tämän kurssin yhteydessä järjestää.
Itse epäilen ainakin, että ne eivät kovin helpolla
tuohon normaaliin kurssin tuntimäärään tule
mahtumaan.
Keskustelu päättyi.