8) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain ja lääkelain
muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelma painottaa turvallisen
lääkehoidon edistämistä, kattavan
lääkehuollon turvaamista sekä lääkekustannusten
nousun hillitsemistä. Tavoitteena on siis kansalaisille
hyvä ja turvallinen lääkehoito kohtuullisin
kustannuksin.
Lääkekorvaukset ovat suurin yksittäinen
sairausvakuutuksen sairaanhoitomenoihin ja sitä kautta
sairaanhoitovakuutuksen maksuihin ja valtion menoihin vaikuttava
etuuslaji. Lääkekustannusten kasvu on jatkunut
vuosittain, vaikka on tehty näitä kustannusten
hillitsemiseksi tarvittavia toimenpiteitä. Vuonna 2007,
siis viime vuonna, lääkekorvausmenot kasvoivat
3,8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, mutta tänä vuonna
jo tammi—heinäkuussa kasvu on ollut 8,5 prosenttia
edelliseen vuoteen verrattuna.
Hallituksen ehdotuksen mukaisen viitehintajärjestelmän
tavoitteena on lääkemarkkinoiden toimivuuden,
kilpailun sekä rinnakkaisvalmisteiden käytön
lisääminen. Hinnaltaan edullisempiin rinnakkaisvalmisteisiin
siirtyminen pienentää lääkkeen
ostosta potilaalle aiheutuvia kustannuksia, vähentää sairausvakuutusmaksun
korotuspainetta sekä hillitsee valtion menojen kasvua.
Hallituksen esittämään viitehintajärjestelmään
kuuluisivat keskenään vastaavat vaihtokelpoiset,
nykyisen lääkevaihdon piirissä olevat
lääkevalmisteet. Viitehintajärjestelmään
kuuluvien lääkkeiden osalta viitehinta olisi korkein
hinta, jonka perusteella lääkekorvaus laskettaisiin.
Lisäksi tarkoituksena on keventää lääkekorvauksiin
liittyvää hallinnollista menettelyä siten,
että viitehintajärjestelmään
kuuluvien lääkkeiden kohdalla siirryttäisiin
raskaasta hinnanvahvistusmenettelystä hintailmoitusmenettelyyn.
Hallituksen esittämä malli tarjoaisi lääkkeiden
myyntiluvan haltijoille nykyistä joustavammat mahdollisuudet
pitää valmiste markkinoilla valitsemallaan hinnalla.
Kilpailun ja edullisimpien vaihtokelpoisten lääkevalmisteiden
käytön lisääntyminen pienentäisi
myös potilaan lääkekustannuksia. Viitehintajärjestelmässä potilas
voisi omalla valinnallaan vaikuttaa hänelle aiheutuviin
kustannuksiin. Jos potilas ostaa lääkevalmisteen,
jonka hinta on enintään viitehinnan suuruinen,
hänelle maksetaan korvausta koko lääkkeen
hinnasta. Jos hän taas ostaa viitehintaa kalliimman lääkkeen,
hän joutuu itse maksamaan lääkkeen hinnan
ja viitehinnan välisen erotuksen.
Viitehintajärjestelmä ei kuitenkaan vaarantaisi
potilaan oikeutta saada korvausta hänelle sopivan ja turvallisen
lääkehoidon kustannuksista. Lääkkeen
määräävällä lääkärillä olisi
edelleen oikeus kieltää lääkkeen
vaihto hoidollisin tai lääketieteellisin perustein,
jolloin korvauksen määrä laskettaisiin
potilaan ostamasta lääkkeestä, vaikka
se olisikin viitehintaa kalliimpi.
Lääkevaihdon ja vaihtokelpoisten lääkkeiden määräytymisen
nykyisiin periaatteisiin ei ehdoteta muutoksia, vaan viitehinta
täydentäisi jo nyt käytössä olevaa
lääkevaihtoa. Lääkevaihdon piiriin
sisällytettäisiin kuitenkin vuoden 2006 lääkelain
muutoksella lääkevaihdon ulkopuolelle suljetut
niin sanotulla analogiamenetelmäpatentilla suojatut lääkevalmisteet.
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa on paljon keskusteltu viitehintajärjestelmän
ja lääkkeenvaihdon laajenemisen vaikutuksista
lääkevalmisteiden patenttisuojaan, lääkkeiden
saatavuuteen ja tutkimusinvestointeihin. Tässä yhteydessä täytyy
muistaa, että lääkkeiden korvausjärjestelmään
esitetyillä muutoksilla ei puututa patentin haltijan patenttilainsäädännön
takaamaan patenttisuojaan ja siihen perustuvaan yksinmyyntioikeuteen.
Patenttisuoja ei ulota oikeudellisia vaikutuksia tai velvoitteita
lääkevalmisteen hintaan tai korvattavuuteen. Missään
Euroopan unionin jäsenvaltiossa ei ole käytössä lääkkeiden
hinta- tai korvausjärjestelmiä, joissa lääkevalmisteen
patentin voimassaolo olisi perusteena lääkkeen
hintaa tai korvattavuutta koskevalle erityiskohtelulle taikka joissa
patenttisuojaa olisi laajennettu kyseisten järjestelmien
kautta. Mistään maasta ei myöskään
ole kokemuksia siitä, että ehdotetun viitehintajärjestelmän
kaltaisilla muutoksilla olisi ollut vaikutuksia lääkkeitten
saatavuuteen.
Ehdotetuilla muutoksilla ei ole tarkoitus millään
tavoin heikentää lääkevalmisteiden
patenttisuojaa eikä tutkivan lääketeollisuuden
kannusteita. Vuodesta 95 lähtien lääkeaineelle
on voitu myöntää tuotepatentti myös
Suomessa. Tänä päivänä tehtävän
tutkimuksen tuloksille on siten mahdollista saada Suomessa kansainvälisesti vertailtuna
kattava patenttisuoja. On myös huomattava, ettei ole näyttöä siitä,
että korvausjärjestelmän anteliaisuus
ja korkeat lääkkeiden hinnat olisivat yhteydessä lääketeollisuuden
tutkimusinvestointeihin. Suomessa vuosina 2003—2006 käytössä olleen
lääkevaihtojärjestelmän — siis
ennen nykyjärjestelmää — ei
ole osoitettu heikentäneen tutkimusinvestointeja tai estäneen lääkkeitten
markkinoilletuloa.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan viitehintajärjestelmän
käyttöönotolla saavutettavat säästöt
lääkkeitten ostajien ja yhteiskunnan lääkekustannuksissa
ovat merkittäviä. Vuosittaisiksi kokonaissäästöiksi
arvioidaan noin 85 miljoonaa euroa, mistä potilaiden osuus
olisi noin 33 miljoonaa euroa. Viitehintajärjestelmän
avulla lääkekustannusten kasvua voidaan hillitä pitkällä tähtäimellä siten,
että tarpeellinen lääkehoito voidaan
turvata myös tulevaisuudessa sekä potilaalle että yhteiskunnalle
kohtuullisin kustannuksin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Lääkkeethän ovat
tärkeä ja kasvava osa terveydenhoitoa. Lääkkeiden
kokonaistaloudellista merkitystä taas ei kukaan ole koskaan
pystynyt mittaamaan. Emme oikeastaan tiedä, kuinka paljon
elinvuosia lääkkeet ovat tuoneet, kuinka paljon
terveyttä ne ovat saaneet aikaan tai lievittäneet
kärsimystä. Tiedämme kuitenkin, että esimerkiksi
astman lääkehoito on huomattavasti vähentänyt
sairaalahoitopäiviä ja tehnyt astmaatikot oireettomiksi
ja työkykyisiksi. Syöpälääkkeet
tuovat terveitä elinvuosia, mutta ovat kalliita ja tulevat
vuosi vuodelta yhä kalliimmiksi. Tähän
meidän täytyy varautua. Lääkkeiden sairausvakuutuskorvaukset
olivat viime vuonna yli miljardi euroa eli 1 miljardi 142
miljoonaa euroa. Kasvu oli viime vuosina ensin maltillista, mutta
tänä vuonna, kuten ministeri mainitsi, rajumpaa.
Viitehintajärjestelmä, joka tulee astumaan voimaan
ensi vuoden alusta, jos eduskunta sen hyväksyy, tuleekin
hyvään tarpeeseen. Hallituksen esityksen mukaisesti
suomalainen viitehintajärjestelmä tulee perustumaan
geneeriseen jaotteluun eikä terapeuttiseen, mikä on
myöskin hyvä asia, sillä tällä tavalla
tämä järjestelmä poikkeaa oikeastaan
aika vähän siitä lääkevaihdosta,
joka meillä jo on voimassa ja joka tuli vuonna 2003, kun
Maija Perho oli sosiaali- ja terveysministerinä.
Lääkelain muutoksen perusteella Lääkelaitoksen
tehtävänä on laatia luettelo keskenään
vaihtokelpoisista lääkkeistä, ja tämän
jälkeen Hila, hintalautakunta, määrää hinnan.
Lääkelaitoksen rooli viitehintajärjestelmän
onnistumisessa on siis erittäin oleellinen. Tämän
vuoksi en mitenkään voi ymmärtää,
että Lääkelaitos siirrettäisiin Ouluun
tai Kuopioon. Siellä on vain 200 ihmistä töissä,
ja he eivät ole valmiit siirtymään. Miten polkaistaan
yhtäkkiä uusi Lääkelaitos pystyyn, kun
Lääkelaitos täällä on
kansainvälisesti erittäin tunnettu organisaatio?
Lääkelaitos on niin arvokas kokonaisuus ja kansainvälisesti
tunnettu valvontaviranomainen, että sen toimintaa ei mitenkään
pidä häiritä. Tämän
vuoksi en ymmärrä siirtoa.
Viitehintajärjestelmän ongelmana saattaa olla se,
että potilas ei ymmärrä oikeuksiaan.
Jos potilas valitsee kalliimman lääkkeen, hän
joutuu maksamaan erotuksen itse. Myöskään
tämä erotus ei kartuta hänen maksukattoaan,
joten potilaat saattavat joutua maksamaan lääkkeistään enemmän
aivan tietämättään. Tämä epäkohta
siis vaatii runsaasti neuvontainformaatiota ja apteekkihenkilökunnan
neuvontaa. Lääkäreille pitää painottaa
sitä, että lääkäri
saa reseptiä kirjoittaessaan tai sähköistä reseptiä tehdessään
mainita, jos alkuperäislääke on välttämätön
juuri tälle potilaalle, jolloinka tämä saa
täyden korvauksen, vaikka lääke ei kuuluisi
vaihtokelpoisten lääkkeiden joukkoon.
Suurin ongelma hallituksen esityksessä tulee olemaan
lääkelain 57 c §:n muuttaminen siten, että analogiapatentin
Suomessa omaavat lääkkeet tulevat vaihdon piiriin.
Lain perusteluissa selvitetään, että tutkiva
lääketeollisuus ei kärsi tämän
pykälän muutoksista, kuten ministerikin mainitsi — toivottavasti
ei — mutta lääketehtaat itse ovat esittäneet,
samoin TEM ja myöskin ulkoasiainministeriö, että siitä voi
tulla suuria ongelmia, kun nämä patentit yhtäkkiä raukeavat
ja näiden lääkkeiden tuonti romuttuu.
Tällöin saattaa käydä niin,
että nämä lääkkeiden
tuojat tulevat kuin hyeenat tähän jaolle ja tuovat
näitä uusia rinnakkaislääkkeitä markkinoille,
mutta alkuperäisvalmistaja ei pysty tuomaan sitä lääkettä ollenkaan,
koska ei voi laskea hintaa niin alas kuin Hila haluaa, koska muualla
Euroopassa tätä lääkettä myydään
kalliimmalla hinnalla.
En tiedä, onko asia näin ja kuinka monen lääkkeen
kohdalla tämä tulee toteutumaan, mutta tulemme
hyvin herkällä korvalla kyllä kuuntelemaan
sitten näitä lausuntoja. On erittäin
hyvä, että puhemies mainitsi, että tämä menee
lausunnolle myöskin perustuslakivaliokuntaan, talousvaliokuntaan
ja ulkoasiainvaliokuntaan. Analogiaoikeuksien romuttaminen Suomessa
onkin huolestuttanut sekä ulkoasiainministeriötä että Temmiä,
työ- ja elinkeinoministeriötä, näiden lääketehtaiden
lisäksi. Kuuntelen siis hyvin mielenkiinnolla, miten tässä asiassa
käy, mutta en ole asettunut vielä kummallekaan
puolelle enkä myöskään ymmärrä,
miksi suomalaisilla verovaroilla pitäisi tukea ulkolaista
lääketeollisuutta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tunnen suurta iloa ja lämpöä saadessani
puhua tässä ministeri Hyssälän
läheisessä läheisyydessä. Nimittäin
on oikein mukavaa olla ministerin kanssa taas kerran samaa mieltä.
Tosin iloani ehkä pikkuisen sekoittaa se, että tässä asiassa
me olemme olleet kuitenkin eri mieltäkin. Mutta se, mikä minua
erityisesti ilahduttaa, on se, että ministeri on tullut
kanssani samoille linjoille. Siis tästä viitehintajärjestelmästähän
me emme ole olleet eri mieltä, koska ei sitä tässä talossa
ole aiemmin käsiteltykään.
Viitehintajärjestelmä sinänsä — juuri
niistä syistä, joita ministeri Hyssälä tuossa
ansiokkaasti edellä esitteli — on minun mielestäni
hyvä järjestelmä. Siihen voi liittyä niitä riskejä pahimmillaan,
joita ed. Asko-Seljavaara omassa puheenvuorossaan nosti esiin, mutta
pidän niitten esiintymistodennäköisyyttä erittäin
pienenä. Ja ne hyödyt, joita tästä järjestelmästä on
saatavissa, ovat varsin suuria. Tai eivät ne ole tietenkään niin
suuria kuin ne olisivat olleet, jos järjestelmä olisi
säädetty esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, mutta
kun tässä välillä on tullut
tämä geneerinen substituutio eli lääkevaihto,
niin viitehintajärjestelmässähän
noin pelkistetysti on kysymys vain sen korjaamisesta, että lääkevaihdossa
lääkkeitten ostajalta eli potilaalta, useimmiten
potilaalta, viedään mahdollisuus kieltäytyä lääkevaihdosta,
tai eihän sitäkään mahdollisuutta
viedä, vaan jos kieltäytyy, niin sitten joutuu
itse maksamaan tämän yli menevän osan.
Eli siltä osin pidän esitystä hyvänä.
Muutamat kohdat, jotka koskevat esimerkiksi korvattavuuden lopettamista
ja vastaavia asioita, ovat sellaisia, joista valiokunnassa pitää kuulla
asiantuntijoita vielä tarkastikin, mutta en usko, että tunnen
suurta intohimoa ryhtyä esittämään
viitehintajärjestelmään valiokunnassa
suuria muutoksia.
Mutta se, mihin tuossa alussa viittasin yksimielisyydestämme
ministerin kanssa ja myöskin erimielisyydestä,
liittyy siihen, että mieleeni tämän lakiesityksen
yhdeltä osin palautuu aika kolmen vuoden takaa. Kysymys
on tästä analogiamenetelmäpatentin alaisten
lääkkeitten tuomisesta nyt tällä lakiesityksellä viitehintajärjestelmän
ja lääkevaihdon piiriin. Sitä pidän
erittäin onnistuneena asiana.
Kun kyseiset lääkkeet tuossa reilu kolme vuotta
sitten tai itse asiassa suunnilleen kolme vuotta sitten poistettiin
tässä salissa säädetyllä lailla
lääkevaihdon piiristä, suomalaisille
lääkkeitten kuluttajille ja myöskin valtiolle
kelakorvausten kautta tuotettiin merkittävää taloudellista
vahinkoa. Tein asiasta silloin vastalauseen, jota ei laajasti kannatettu — muistaakseni
vastalauseessani oli mukana ed. Leena Rauhala kristillisestä liitosta.
Sen sijaan silloiset hallituspuolueet, keskusta ja sosialidemokraatit,
olivat sitä mieltä, että nämä lääkkeet,
jotka nyt ollaan palauttamassa takaisin lääkevaihtoon,
pitää saada sieltä pois. Samaa mieltä oli
myöskin kokoomuksen sosiaali- ja terveysvaliokuntaryhmä ja
kokoomuksen eduskuntaryhmä tässä salissa.
Toisaalta toisenlaisiakin vaihtoja tapahtui. Eräs vasemmistoliiton
eduskuntaryhmän silloinen jäsen, nykyinen Lääketeollisuus
ry:n toimitusjohtaja, vastusti kanssani silloin tätä.
Eli mielipiteet ovat vaihtuneet.
Itse asiassa minusta näyttää siltä,
että olen nyt salissa olijoista ed. Tiusasen ohella ainut,
joka silloin oli hallituksen nykyisen esityksen kannalla. Sitä minä tässä vain
ihmettelen, miksikähän, kun minulla oli oikea
tieto — viitaten nyt hallituksen nykyiseen esitykseen tästä asiasta — jo silloin,
asianomaiset puolueet eivät jo silloin voineet tulla tämän
hyvän esityksen taakse. Olisi säästynyt
paljon ihmisten ja myöskin valtion rahaa. No, hyvä on
sinänsä, että nyt viisaus on lisääntynyt,
ja tältä osin toivon, että hyvän
hallituksemme linja jatkuu tällaisena jatkossakin. Näen
mielelläni, että tältä ja niiltä osin,
mistä jo aiemmin olen tehnyt edellisen hallituksen aikana vastalauseita,
hallitus myöskin voi tulla tekemieni esitysten linjoille.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtasen on ihan turha hurskastella nyt
tässä asiassa, koska aikaa on kulunut kuitenkin
useita vuosia ja monet analogiapatentit ovat vanhentuneet eli tämä asia
on vähitellen vanhentumassa. Silloin se oli paljon akuutimpi
kuin se on nyt, mutta on se vieläkin joidenkin lääkkeiden
osalla, ja sen takia me haluammekin kuulla tarkasti, mitä lääketeollisuus
sanoo tästä asiasta, mitä TEM siitä sanoo,
mitä UaV sanoo.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin haluan kommentoida muutaman
sanan ed. Virtaselle. Mielestäni on erittäin hyvä asia
se, että jos tehdään, voisiko sanoa,
huonoa lainsäädäntöä tai
ei tehdä hyvää lainsäädäntöä, niin
lainsäädäntöä voidaan
kuitenkin muuttaa, ja tämä lakiesitys on yksi
niistä. Myös kun senhetkisistä mahdollisista
valmistelutilanteista ei aina ole ihan selvyyttä, niin
nyt joka tapauksessa tämän lainsäädännönkin
osalta on menty parempaan suuntaan.
Arvoisa herra puhemies! Lääkkeiden viitahintajärjestelmää koskeva
hallituksen esitys on erittäin tervetullut. Se on sekä yhteiskunnan
että potilaan etujen mukainen. Tavoitteena on, että lääkevaihto
saadaan toimimaan kunnolla ilman menetelmäpatentteihin
liittyviä rajoituksia. Viitehintajärjestelmällä tarkoitetaan
sitä, että mikäli potilaalle määrätystä lääkkeestä on
markkinoilla samanlaisia muita valmisteita, lääkekorvaus maksetaan
vain halvimman mukaan. Mikäli potilas ei erikseen kiellä,
lääke vaihdetaan apteekissa automaattisesti halvempaan
valmisteeseen.
Tähän mennessä järjestelmä ei
ole kuitenkaan toiminut, koska osa lääkkeistä on
rajattu vaihdon ulkopuolelle. Tällä hetkellä lääkevaihdon
ulkopuolelle on rajattuna useita suurimenekkisiä lääkevalmisteita,
joita käytetään yleisten ja vakavien
sairauksien hoidossa. Jos lääkäri on
määrännyt potilaalle nimenomaan kalliin
alkuperäisvalmisteen eikä rinnakkaislääkettä,
potilas ei ole saanut vaihtaa lääkettään
halvempaan vastaavanlaiseen lääkkeeseen. Jatkossa
tähän siis tulee muutos. Toisin sanoen viitehintajärjestelmää ei rajata,
vaan sen piiriin otetaan kaikki lääkkeet, joilla
on vastaavia rinnakkaisvalmisteita myytävänä.
Samoin esitetään, että lääkevaihtoon
vuonna 2006 tehdyt rajaukset poistetaan. Kelakorvaus maksetaan uuden
lain myötä edullisimman lääkkeen
perusteella.
Arvoisa herra puhemies! Viitehintajärjestelmä ja
lääkehoidon laajentaminen on potilaiden edun mukaista,
kun potilaiden korkeita omavastuuosuuksia voidaan alentaa. Tämäntyyppisillä esityksillä
parannetaan
potilaiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, saadaan laadukasta terveydenhoitoa
ja lääkitystä. Olisin toivonut vastaavanlaisia
esityksiä myös viime keväänä sen
sijaan, että hallitus runnoi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksukorotukset läpi asiantuntijoiden ja potilasjärjestöjen
mielipiteestä huolimatta.
Jos me katsomme tilannetta potilaan näkökulmasta,
tärkeää on nähdä hänen
kokonaistilanteensa, niin hoidon saatavuus kuin myös mahdollisuus
hoitaa itseään. Lääkkeiden ostaminen
ei ole yksiselitteistä kaikille. Taloudellisesti vaikeammassa
tilanteessa oleva potilas jättää herkästi lääkkeet
ostamatta. Tähän olisi toivonut apua uudelta maksukattojärjestelmältä.
Heikommassa asemassa olevien ihmisten on vaikeaa hyötyä maksukatosta
tällä hetkellä, koska se on kansainvälisestikin
verrattuna erittäin korkea. Se on myös vaikeasti
hallittavissa monimutkaisuuden ja eri maksukattojärjestelmien
takia. Tällä hetkellä niiden yhteenlaskettu
vastuu on lähes 1 400 euroa vuodessa. Se on todella
paljon, se on lähes kaksi ja puoli kertaa kansaneläkeläisen
kuukausitulo. Mielestäni yksi tärkeimmistä sosiaali-
ja terveydenhuollon uudistuksista olisi maksukattojen nopea yhdistäminen
ja madaltaminen. Kysyisinkin nyt ministeri Hyssälältä,
kun hän on paikalla, milloin sosiaali- ja terveydenhuollon uusi
maksukattojärjestelmä tulee eduskunnan käsittelyyn.
Se tulee omalta osaltaan helpottamaan myös lääkkeiden
hankintaa.
Lääkekustannukset ovat nousseet jatkuvasti
ja kelakorvaukset sen myötä. Lääkekustannusten kasvun
hillitseminen viitehintajärjestelmän uudistamisella
on tervetullut toimenpide. Tulevaisuudessa lääkitään
yhä useampia sairauksia yhä tehokkaammilla lääkkeillä.
Potilaiden hoidon ja tarpeellisten lääkkeiden
saannin turvaaminen on välttämätöntä,
ja sen on oltava kansallisen terveyspolitiikan johtoajatuksia. Siksi
terveydenhuollon kustannusrakenteita on pystyttävä tarkastelemaan
kriittisesti ja tehtävä tarpeellisia muutoksia
ja parannuksia. Tämä lakimuutos on sellainen.
Olennaista on myös yhteiskunnallisin toimin edistää terveyttä ja
ennalta ehkäistä etenkin kalliiden elintasosairauksien
syntymistä. Vain näin voidaan tehdä taloudellisesti
kestävää ja inhimillisesti ajatellen
järkevää terveyspolitiikkaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtanen hyvänä šakin
pelaajana teki kyllä oikeita verbaalisia siirtoja, kun
hän totesi juuri tämän kolmisen vuotta
sitten edellisen eduskuntakauden aikana tehdyn erehdyksen. Sitä on
tietysti vähän hankalaa näin jälkikäteen
tunnustaa, mutta aina voidaan muuttaa mielipiteitä, ja
nyt tietysti on hyvä esitys näiden analogisten
patenttien suhteen. Eli ei nyt pelätä, että lääketuonti Suomeen
loppuisi.
Mutta itse lääkkeisiin. Lääkkeet
ovat keskeinen osa terveyden- ja sairaanhoitoa. Oikealla lääkityksellä vähennetään
vuodepäiviä. Isona ongelmana on se, että meillä on
usein väärä lääkitys
ja liikaa lääkkeitä. Etenkin vanhusten
kohdalla jatketaan samaa lääkkeen määräämistapaa, mikä on
ollut aikaisemmin. Ei oteta huomioon vanhenevan elimistön
herkkyyttä reagoida lääkkeisiin, ja monet
henkilöt sitten toteuttavat omaa terveyttään
heikentävää lääkemääräystä,
joka voi olla 10—15:kin eri valmistetta päivän
mittaan.
Toisaalta vuodeosastoilla edelleenkin määrätään
myös turhia lääkkeitä potilaita
"rauhoittamaan", koska henkilökuntaa on liian vähän. Tämä on
kansallinen häpeä siinä kuin yleensäkin vanhusten-
ja vammaishoidon heikkoudet.
Mitä tulee sitten lääkkeiden hintaan,
niin suomalaiset maksavat keskimääräistä huomattavasti enemmän
lääkkeistään. Keskimääräisyydellä tarkoitan
esimerkiksi Euroopan unionin alueella lääkkeiden
omavastuuta. Se on meillä huomattava. Ja mikä on
myös huomattavaa, on se, että varsin monet lääketyypit
on pudotettu pois korvattavuuden piiristä. On kikkailua:
pienimmästä pakkauskoosta ei saa palautusta jne.
Myöskin sellaiset tuotteet kuin vaikkapa kroonistuneiden
säärihaavojen hoitovalmisteet ovat pudonneet pois korvauskentästä.
On hienoa, että meillä on ministeri paikalla, ministeri
Hyssälä ahkerasti ja alan ihmisenä on paikalla
tässä esittelyssä. Häneltä voidaan
kysyä myös ja mielelläni kysyn, onko
hallituksella aikomuksia muuttaa lääkekorvausjärjestelmää siihen
suuntaan, että potilaiden saama korvaus suhteessa siihen,
mitä he itse joutuvat maksamaan, muuttuisi niin, että potilaiden
omavastuu vähenee.
Viime aikoinahan meillä on tapahtunut päinvastaista
kehitystä muun muassa niin sanotun reseptimaksun osalta.
Nythän ei ole enää käytännössä niin
sanottuja ilmaislääkkeitä, vaan aina kaikista
lääkkeistä maksetaan. Itse katson niin, että jos
on viisas lääkäri, joka hoitaa potilasta
oikealla tavalla, hän ei määrää turhia
lääkkeitä potilaille. Kysymys on siltäkin
osin tärkeä, ettei pidetä "turhia lääkkeitä"
pois sillä, että pidetään omavastuuosuus
silloinkin, kun sitä ei ole aikaisemmin ollut näillä sataprosenttisesti
korvattavilla lääkkeillä.
Puhemies! Viitehintajärjestelmään.
Tästä olemme käyneet keskustelua täällä ministeri Hyssälän
kanssa, ja totean, että edelleenkin jää jäljelle
kysymys, onko nimenomaan valmiste, johon tämä viitehinta
on "liimattu", sitten se oikea. Täällä aivan
oikein ministeri totesi, että lääkäri voi
reseptimerkinnällä todeta, että ei ole
lääketieteellisistä, lääkinnällisistä,
syistä aihetta muuttaa valmistetta apteekissa. Tässä mielessä tämä on tärkeää ja
myöskin niin, että on kuitenkin olemassa sellaisia
preparaatteja, että niissä on joku ominaisuus — vaikka
se vaikuttava molekyyli olisikin identtinen muiden valmisteiden
kanssa — joka ei sovi potilaalle. Silloin tämä lääke
ei ole se oikea vaan joku toinen. Syynä voi olla esimerkiksi
lääkkeessä oleva laktoosi, joka ei sovi
laktoosi-intoleranssipotilaille jne. Siis tässä on
erilaisia tekijöitä, ja silloin tietysti lääkärin
pitää tämä asia huomioida. Tässä tapauksessa
mielestäni potilaan ei pidä kärsiä omasta
pussistaan siitä, että hänen terveytensä vaatii
toista lääkettä eikä sitä viitehinnoiteltua
valmistetta.
Kaiken kaikkiaan meillä on ongelma: potilailla on liian
kalliit lääkkeet. Tietysti lääketeollisuus
maksimoi voittoja. Mutta kaiken kaikkiaan potilaan omavastuuosuuden
tulevaisuudessa tapahtuva tarkastelu on tärkeätä.
Toivon vain, että tulevaisuus on lähellä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys laeiksi sairausvakuutuslain
ja lääkelain muuttamisesta on ilman muuta tärkeä, koska
se kohdistuu semmoiseen ryhmään, jossa ihmisillä ja
potilailla on jatkuvasti vaikeuksia, ja puhutaan taloudellisista
seikoista. Minulla on muutama kysymys oikeastaan vaan ministerille tähän
liittyen.
On tietenkin selvää, että mitä edullisempia valmisteita
saadaan ja mitä parempaan hintakilpailuun päästään,
se on kai kaikkien osapuolien etu ja markkinavoimatkin ovat siinä sitten
terveellisellä tavalla mukana. Tämä patenttisuoja minua
tässä vähän arveluttaa, kun
se muuttuu tämän myötä, mitkä sen
myöhäisvaikutukset sitten kuitenkin ovat, koska
tässä on kahdenlaista ilmapiiriä nyt
liikkeellä, kahdenlaista tietoa minullekin tultu tänne
eduskuntaan kertomaan. Jos se toteutuu sillä lailla kuin
meidän ministerimme sanoi täällä,
niin silloin asia tietenkin on ihan hyvä. Tämä viitehintajärjestelmä tuntuu
nyt olevan sen sorttinen, että se vähän
yksinkertaistaa asioita ja sillä lailla tähtää oikeaan
suuntaan. Mutta täällähän yhdessä kohtaa,
sivulla 11, patenttisuojasta sanotaan, että se ei itsessään
ulota oikeudellisia vaikutuksia tai velvoitteita lääkevalmisteen
hintaan tai korvattavuuteen, ja tulkitaan niin, että toisin
sanoen patentti- ja lääke- sekä korvauslainsäädäntö ovat
toisistaan riippumattomia. Näin voi varmaankin tulkita,
mutta kyllä ne toistensa kanssa ovat kuitenkin syy- ja
seuraussuhteessa, ja sen mukaisesti niihin joudutaan reagoimaan, kun
ensin on jotain muuta sanottu.
Itse asiassa kysymykseni liittyykin siihen, kun tässä samalla
sivulla vähän aikaisemmin — lainaan ensin
vähän tätä tekstiä — lukee:
"Analogiamenetelmäpatentilla suojattujen alkuperäisvalmisteiden
kalleus verrattuna markkinoille tulleisiin rinnakkaisvalmisteisiin
on joidenkin valmisteiden kohdalla johtanut korvattavuuden ja kohtuullisen
tukkuhinnan lakkauttamisen käynnistämiseen." Tässä on
minusta kyllä semmoinen signaali sisällä,
jota varmaan on jotenkin ministeriössä jo mietitty.
Nyt kun tässä viitataan muutamaan tuotevalmisteeseen,
niin oikeastaan yksi kysymykseni oli se, voisiko ministeri kertoa,
minkä tyylisiä nämä valmisteet
olivat, mihin sairausryhmään ne kuuluivat tai
minkä nimisiä ne olivat joko farmakologiselta
nimeltään tai tuotenimeltään.
Sitten oikeastaan tärkeämpi asia on kyllä se, että kun
meillä varmasti ministeriössä on tiedossa,
kuinka paljon on analogiapatentin alla nyt meillä markkinoilla
lääkkeitä, niin miten käy niille,
jos ne esimerkiksi kaikki syystä tai toisesta poistuvat
kahden vuoden aikana, nämä valmistajat itse ottavat
ne pois tai joku muu poistaa. Ei kinata siitä, poistuvatko
ne vai ei, vaan jos ne poistuvat, niin onko meillä silloin
muuta lääkettä tarpeeksi vai tuleeko
siinä tilanne, joka itse asiassa huonontaa meidän
koko lääkemarkkinoidemme turvallisuutta? Näin
minulle on väitetty. En minä, vaikka olen alan
ihminen, osaa mennä sanomaan, mikä tässä on
totuus, eikä kukaan tulevaisuudesta tiedä. Mutta
tavallaan niin kuin yksinkertaistettuna tämä kysymys:
Kuinka hyvin ministeriössä pystyitte hahmottamaan
tämän päätöksen vaikutukset
markkinoilla useamman vuoden päähän eteenpäin?
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lääkekulut kasvavat — mitä muuta
me voisimme tehdä kuin muuttaa lääkelakia
ja ottaa käyttöön viitehintajärjestelmän?
Suomalaisessa yhteiskunnassa on aika syvälle juurtuneena
ajattelu, että me tarvitsemme suurin piirtein jokaiseen
vaivaan uuden reseptin, uuden pillerin. Puhutaan psyykenlääkkeiden
käytön lisääntymisestä,
mielenterveyspotilaiden kasvavasta määrästä.
Mitä vähemmän meille annetaan terapiaa, mitä vähemmän
meillä keskustellaan ihmisten kanssa, mitä vähemmän
meillä on antaa aikaa toisillemme, sitä enemmän
me tarvitsemme psyykenlääkkeitä. Kiirettä,
hoppua, liian vähän unta — unilääkkeet
työikäisille ja vanhuksille. Jos olisi aikaa hetki
hengähtää, keskustella jonkun kanssa,
niin kukaties moni pilleriresepti olisi tarpeeton. Liian vähän
hoiva-apua, liian vähän mahdollisuuksia ja resursseja
antaa aikaa vanhuksille — tarvitaan rauhoittavia lääkkeitä,
tarvitaan unilääkkeitä. Me keskitymme
aika vähän nykyelämässä,
ehkä myös täällä eduskunnassa, huolehtimaan
omastakin terveydestämme. Tarvitaan lisää sydänlääkkeitä,
lisää verenpainelääkkeitä,
lisää diabeteslääkkeitä.
Olisikohan meidän aika pysähtyä hiukan
miettimään, että tarvitsisimme tähän
ihan aidosti muutakin kuin lääkelain muutoksen
ja viitehintajärjestelmän? Hyvin usein itse apteekissa
työskennelleenä törmäsin siihen
tilanteeseen, että mummot ja papat, jotka olivat päässeet
tämän reseptirallin sisälle, aidosti
olisivat tarvinneet kuuntelevia korvia ja kättä,
joka olisi ollut hetken siinä toisen kädessä,
ihmistä, joka olisi kuullut huolet ja murheet, tai vaikka
sen soppakattilan täytön, mikä oli ollut
tämän päivän huippuhetki elämässä.
Paljon on keskusteltu myös siitä, että jos
Suomessa otetaan käyttöön viitehintajärjestelmä, niin
torppaako se kokonaan lääkkeiden kehittämisen.
Itse olen miettinyt, että aika tavalla suomalaisessa lääkesysteemissä lääkealan
yritykset ovat amerikkalaisia. Niitten yhteenlaskettu liikevaihto
esimerkiksi vuonna 2007 oli 120,8 miljardia dollaria ja yhteenlaskettu
liikevoitto 21,8 miljardia dollaria. Siitä voi ruveta sitten
miettimään, kuinka iso siivu on suomalaista lääkehuoltoa
ja millä tavalla se vaikuttaa sitten asioihin. Todennäköisesti
me uskallamme ihan ronskisti tehdä omia päätöksiä ja
omia ratkaisuja.
Se, mikä henkilökohtaisesti on monesti huolettanut,
on se, että meillä toimivassa lääkepolitiikassa
pitäisi huolehtia myös siitä, että uusilla
ja aidosti innovatiivisilla lääkkeillä on
mahdollisuus päästä markkinoillemme ja
korvausjärjestelmämme piiriin. Esimerkiksi alkoholismin
hoitoon erikoistuneitten ihmisten piiristä tulee viestiä,
että meillä ei saada parhaita mahdollisia lääkkeitä käyttöön
alkoholismin hoitoon ihan meidän järjestelmämme
vuoksi, että ikään kuin tutkimukset muualla
eivät riitä, Suomessa täytyy tutkia ensin
ja ottaa sitten lääkkeet käyttöön. Varmaan
tarvitaan keskustelua tästäkin, että jos asiantuntijat
ovat sitä mieltä, että olisi mahdollisuus
saada oikeita tuloksia myös alkoholismin hoidossa, niin
miksi meillä niitä lääkkeitä ei
uskalleta ottaa käyttöön, kun ne muualla
maailmalla pelaavat ihan täysillä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! On ollut suuri mielenkiinto seurata tätä keskustelua
ja lukea tätä lakiesitystä, joka on jakautunut
kahteen osaan, toisekseen tähän viitehintajärjestelmään, josta
on ollut keskustelua jo pitemmän aikaa. Muistan, kun edellisen
kauden aikana, kun lääkelakia säädettiin,
jo puhuttiin viitehintajärjestelmästä,
ja se prosessi on ollut tosi pitkä, ja nyt on päädytty
kirjoittamaan se sitten lakiesitykseksi.
Nyt tässäkin keskustelussa, jota täällä on
käyty, on aika pitkälti puhuttu enemmänkin
tästä nimikkeestä; vähemmän
on puhuttu siitä, mitä tämä viitehintajärjestelmä käytännössä pitää sisällään.
Sen sijaan on aika paljon puhuttu sitten tästä lääkelain
muuttamisesta ja sen vaikutuksista.
Kun muistan, että tässä oli paljon
ristiriitaisia käsityksiä silloin, kun edellinen
lainsäädäntö säädettiin,
niin tärkeintä mielestäni oli se, että niissä epävarmuustilanteissa
lääketurvallisuus pystyttiin takaamaan, ja nyt
minä haluaisin kanssa ministeriltä kysyä vähän
ed. Akaan-Penttilän tapaan: Mitä sen jälkeen
on tapahtunut, kun nämä analogiset patentit tulivat
voimaan, kun lainsäädäntö säädettiin,
ja mitä arvelette tapahtuvan, kun tämä lainsäädäntö muuttuu?
Onko tässä semmoisia tekijöitä,
jotka ovat vielä lopullista vastausta vaille? Jos on, niin
toivoisin, että valiokunta hyvin perusteellisesti kävisi
ne läpi, ettemme tekisi sitten semmoista lainsäädäntöä,
joka taas uudelleen osoittautuu semmoiseksi, jota tarvitsee paikata.
Tärkeintä tässä on tämä lääketurvallisuuden
saaminen aikaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ajattelin nyt helpottaa ministerin tehtävää ja
vastata hieman ed. Akaan-Penttilälle hänen ministerille
osoittamaansa kysymykseen.
Jos lääkeyritys vetää analogiapatentin
alaisen lääkkeensä pois siksi, että rinnakkaislääke
tulee kilpailemaan sen kanssa, sen alkuperäislääkkeen kanssa,
niin sen poisvedon jälkeen se rinnakkaisvalmiste on siellä markkinoilla
edelleen, ja se rinnakkaisvalmiste on, kuten määritelmä kuuluu,
täsmälleen samanlainen, samavaikutteinen, lääke,
(Ed. Asko-Seljavaara: Ei se näin yksinkertaista ole!) jos
se on geneerisen substituution mukainen lääke.
Eli sinne tulee halvempi lääke vain tilalle. Näinhän
siinä käy. Mikä ongelma siinä on?
Minä nyt en ole markkinatalouden soveltamisen suurin ystävä enkä ensimmäisenä soveltaisi
sitä ihan joka paikkaan, en erityisesti terveydenhuoltoon,
mutta jos markkinatalous terveydenhuollossa voi toimia niin, että se
parantaa sekä yhteiskunnan että yksityisen potilaan,
lääkkeenostajan, etuja, niin kyllä kai
sitä nyt ainakin siellä pitää soveltaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain ed. Virtaselle: Kehotan kyllä perehtymään
farmakologiaan ja esimerkiksi tiettyihin syöpähoitoihin. Tästä voi
tulla iso ongelma, kun nämä analogiapatentit poistuvat.
Se voi olla lukumääräisesti pieni osuus,
mutta minä pelkään, että tässä on semmoinen
mahdollisuus. Minä mielelläni kuuntelen, mitä ministeri
vastaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Vastaisin ensin ed. Asko-Seljavaaralle Lääkelaitosta
koskevaan kysymykseen, jos puhemies sallii, kun se tässä nyt
tuli esille ja se on hyvin akuutti. Vastaan niin, että Lääkelaitoshan
ei siirry yhtään mihinkään,
ei yhtään mihinkään, vaan on
tulossa uusi lääkealan keskus, johon keskitetään
osaaminen hyvin monesta eri paikasta. Siihen keskitetään
lääkealan osaaminen Stakesista, Kansanterveyslaitoksesta,
Lääkehoidon kehittämiskeskus Rohdosta,
ja tämän lautakunnan, Hilan, asema vielä selvitetään
tämän syksyn aikana. Sen ohessa, kun nyt organisaatiomuutos
tapahtuu ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskus ja Tuotevalvontakeskus yhdistyvät,
tulee uusi valvontavirasto, korkeatasoinen valvontavirasto. Siihen
on luontevaa nyt siirtää sellaisia asioita, jotka
sinne sopivat.
Tämä uusi keskus alueellistetaan ja siitä tehdään
alueellistamisselvitys, ja hallituksen linjausten mukaisesti Itä-
ja Pohjois-Suomi ovat tämän selvityksen kohteena.
Nyt on valittu Oulu ja Kuopio, molemmissa kaupungeissa on paljon tätä alan
osaamista, ja tästä tehdään
aivan asiantunteva ministeriön ulkopuolisin voimin tehtävä alueellistamisselvitys.
Elikkä Lääkelaitos ei siirry mihinkään,
vaan perustetaan kokonaan uusi laitos. Minä sanon tämän
näin, ettei tule sitten jatkuvasti tätä väärää tietoa.
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljunen, joka poistui, toivoi, että vastaisin
hänelle. Hänhän kysyi tästä maksukattokysymyksestä.
Tämähän on niin tärkeä kysymys,
että se on meillä hallitusohjelmassa. Itsekin
näen, että on tärkeää,
että näitä eri maksukattoja voitaisiin
yhdistää, ja se on Stakesin selvityksessä.
Se on äärettömän vaikea mutta se
on myöskin rahaa kysyvä asia. Kaipa niitä olisi
ennen jo yhdistetty, ennen minuakin ja muitakin hallituskumppaneita,
jos se olisi helppo ja yksinkertainen asia, mutta kaikenlaiset siirrot maksukatoissa
vaativat tietenkin aika paljon rahaa. Tätä ongelmaa
nyt pohditaan tässä Stakesin selvityksessä,
mitä tehtäisiin.
Sitten ed. Tiusanen kysyi tästä lääkekorvausjärjestelmän
muutoksesta. Siinä on sama juttu, että meillähän
on kovat paineet sitten, jos me muutamme tätä korvausjärjestelmää anteliaammaksi,
paineet sairaanhoitovakuutuksen maksuun. Silloin kaikkien palkansaajien
sairaanhoitovakuutus nousee, ja kun me olemme yrittäneet pitää näitä välillisiä työvoimakuluja
nyt kohtuullisella tasolla, se on ollut kaikkien meidän
yhteinen tavoitteemme, niin tässä ollaan puun
ja kuoren välissä. Nyt itse katson, että meidän
pitää pystyä hillitsemään
näitten lääkekorvausmenojen kasvua, että me
pystyisimme tällä tasolla edes operoimaan. Kun
meillä 1 100 miljoonaa euroa vuodessa veronmaksajien
rahoja kuluu lääkekorvauksiin, 1 100
miljoonaa euroa, ja se summa on kasvamaan päin, niin tässä pitää nyt
olla jotenkin tämän maksupaineen kanssa kyllä meidän
aika tarkkana.
Sitten, hyvät ystävät, tässä lakimuutoksessa palataan
nyt ennen vuotta 2006 vallinneeseen tilanteeseen. Voi kysyä,
oliko meillä silloin Suomessa vaikeuksia saada lääkkeitä tai
oliko meillä silloin lääketeollisuudella
vaikeuksia toteuttaa innovatiivisuutta tai oliko myöskään
vaikeuksia täällä saada näitä lääketutkimuksia.
Nythän on niin, että tässä vuoden
2006 muutoksessa, joka Suomessa siis tapahtui ja jota nyt korjataan,
virheellisesti yhdistettiin toisiinsa patenttilainsäädäntö ja
lääkelainsäädäntö.
Tämä virhehän siinä tehtiin,
ja tähän muutokseen meillä ei ollut kansainvälisiä eikä EU-tason
velvoitteita, ja se oli täysin myös patenttilainsäädännön alueellisesti
rajoittuneen suojan periaatteen vastainen.
Nyt sitten tässä ehdotuksessa ei millään
tavoin puututa olemassa olevien patenttien myöntämään
suojaan vaan kohdellaan kaikkia saman vaikuttavan aineen omaavia
lääkkeitä, Suomessa laillisesti markkinoilla
olevia lääkkeitä, samanarvoisesti korjattavuuden
suhteen laissa tarkemmin määriteltävin
tavoin.
Olisin taipuvainen kannattamaan tuon kansanedustaja Erkki Virtasen
näkemyskulkua tästä geneerisen substituution
mukaisten lääkkeitten markkinoillaolosta. Näen
sen kyllä samalla tavalla, ja itse totesinkin tuossa puheessa,
että meillä ei ole näyttöä siitä,
mistään maasta kokemuksia, että tämän
viitehintajärjestelmän kaltaisilla muutoksilla
olisi ollut vaikutuksia lääkkeitten saatavuuteen.
Siitä ei ole mistään maasta näyttöä.
Meillä ei myöskään ole näyttöä siitä,
että korvausjärjestelmän anteliaisuus
ja korkeat lääkkeitten hinnat olisivat yhteydessä lääketeollisuuden
tutkimusinvestointien kanssa.
Meillä oli vähän samanlaisia fobioita
silloin, kun rinnakkaislääkejärjestelmä tuli,
niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, ministeri Perhon aikana, vähän
samanlaisia ajatuksia, että tässä käy
huonosti ja miten käy ja miten on vaikeaa apteekkien pitää eri
valikoimia. Muistan hyvin, kun olin silloin eduskunnassa. Kaikki
ne uhkakuvat onneksi osoittautuivat vääriksi,
ja meillä saavutettiin suuria voittoja tämän
järjestelmän myötä, ja näin
uskon ja toivon tässäkin tapauksessa. Olen iloinen,
että oikealta vasemmalle tämä hallituksen
esitys on saanut vankan kannatuksen.
Keskustelu päättyi.