9) Hallituksen esitys laiksi toimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
101 on erittäin tervetullut, sillä tupakointi
on todella suurin terveysriski yhteiskunnassamme. Lain pääasiallinen sisältöhän
on tehdä tupakkatuotteiden myynnistä luvanvaraista.
Luvan antaa myyntipisteen kotikunta, ja myyntiluvan saa korvausta
vastaan, joten se ei voi aiheuttaa lisäkuluja kunnalle.
Samalla voidaan myös rekisteröidä tupakan myyjät
ja myöskin samalla voidaan rangaista sellaista myyntipistettä,
millä ei ole lupaa. Myös savukepakkaukset suurenevat
siten, että nuoret eivät enää pysty
ostamaan tämmöisiä pikkupak- kauksia,
ja toivotaan, että he eivät ostaisi näitä suuria
pakkauksia. Savukkeiden tulee olla paloturvallisia. Aluksi noudatetaan
Yhdysvaltain ja Kanadan paloturvallisuusmääräyksiä mutta
jäädään odottamaan Euroopan
unionista tulevia. Näillä määräyksillä oletetaan
nuorison vähentävän tupakointia. Tupakkatuotteiden
mainonta on kielletty, ja tupakka-askin päällä ei
saa olla ilmoitusta siitä, että jokin tuote olisi
toista vaarattomampi.
Hallituksen on myös tarkoitus nostaa tupakkaveroa ensi
vuonna, ja se on tervetullut toimi. Kaikki, mitä tämä hallituksen
esitys sisältää, on erittäin
tervetullutta.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nousin tänne puhujapönttöön
sen takia, että ajattelin vähän pitempään
tästä asiasta puhua, koska jo edellisen eduskuntakauden
aikana tein yhteistyötä erilaisten järjestöjen
kanssa, että olisi saatu tämä lainsäädäntö eduskuntaan
ja nämä tupakoinnista aiheutuvat terveyshaitat
vähenemään. Voin lausua iloni siitä,
että nyt on sitten tämä asia sillä tavoin
toteutumassa, että hallitus on antanut lakiesityksen eduskunnalle
uudeksi tupakkalaiksi.
Kun muistelen sitä keskustelua, joka käytiin vuoden
2009 budjetin sisältöön liittyen, niin
silloin esitettiin julkisuudessa mielipiteitä, että vastakkain
ovat alkoholilain uudistus ja tupakkalain uudistus. Sitten hallitus
ilmoitti, että alkoholilain uudistus jätetään
selvitysten jälkeen tehtäväksi ja nyt
otettiin vaihtoehdoksi tämä tupakkalain uudistaminen.
Tästä samasta asiasta tein 18.9.2007 lakialoitteen,
jolla esitin painavat perusteet sille, minkä takia tupakkalaki
olisi pitänyt jo silloin uudistaa, ja muun muassa se sama
tupakkaveron korotus, joka nyt sisältyy tähän
hallituksen esitykseen, sisältyi tähän
minun lakialoitteeseeni. Siinä laskin arvioiden mukaan,
että valtion tulot tupakkaveron korotuksen kautta lisääntyisivät
50 miljoonaa euroa. Jotenkin kummallista se on, että tässä talossa
kun tekee esityksen, jossa valtion tulot lisääntyisivät,
niin sitä ei ollenkaan noteerata niin painavana kuin niitä kohtia,
joissa yleensä puhutaan jostain hyvästä asiasta
muuten ja jotka lisäävät menoja. En ole
kovin montaa kertaa huomannut, että kun tällainen
valtion tuloja lisäävä esitys tehtäisiin,
se olisi lämpimästi kannatettuna menossa läpi.
Tästä käsittelyssä olevasta
laista — itse asiassa ed. Asko-Seljavaaran puheessa tuli
jo ne pääkohdat todettua — tässä on
nyt kuitenkin syytä vielä todeta, että meillä on
tällä hetkellä arvion mukaan 40 000
myyntipaikkaa, joista ei pidetä minkäänlaista
rekisteriä. Tästä nimenomaan, kun tätä lakialoitetta
tein, puhuttiin, että se on iso ongelma, että ne
ihmiset ja tahot, joidenka tehtäviin kuuluu tupakan myynnin
valvonta, ovat sen takia vaikeuksissa, että pitää käydä kaikki
paikat läpi, ennen kuin tietää, missä niitä on,
missä niitä tuotteita myydään.
Toinen iso kysymys, joka liittyy tavallaan terveyskasvatukseen
ja nuorisoon, on tämä pakkauskoko, josta käytiin
keskustelua, onko enää mitään
tarvetta näitä pieniä pakkauksia tuottaa, koska
niillä on nuorison tupakoimisen kannalta tutkimuksen mukaan
ollut selvästi tupakointia edistävä vaikutus.
Tässä yhteydessä on syytä palauttaa
mieliin, että aikanaan 1990-luvulla oli tupakkateollisuuden
kanssa tehty kirjallinen sopimus, jolla tästä markkinoinnista
tupakkateollisuuden piirissä ilmoitettiin luovuttavan alle
20 savuketta sisältävien pakkauksien osalta. Kun
nyt tapahtui kuitenkin niin, että tämä tupakkateollisuuden
kanssa tehty sopimus ei tupakkateollisuuden taholta pitänyt,
niin siinäkin mielessä on hyvä, että lainsäädännöllä tehdään
mahdolliseksi se, mitä aikaisemmin kirjallisesti sovittiin
ja mikä on mitätöitynyt toisen osapuolen
toimenpiteistä.
Sitten mainonta oli semmoinen asia, josta paljon on käyty
keskustelua ja varmasti käydäänkin, varmaan
tämän lain valiokuntakäsittelyssäkin,
josta haluan nyt todeta, että se ei ole kovin yksinkertainen
asia. Vaikka kansallisesti meillä olisi keinoja ja halua
tämän mainonnan rajoittamiseen, niin taitaa olla
niin, että nämä kansainväliset
lainsäädäntöasiat tulevat siinä jossakin
määrin esteeksi.
Sitten olen miettinyt sitä, mitenkä tämä käytännössä toimii
tämän lainsäädännön
puitteissa. Tähän on säädetty
nyt sanktiot näistä rikkomuksista, jotka minusta
sillä tavoin on hyvin rakennettu nyt alkuunsa, että ne
ovat aika lieviä mutta kuitenkin voivat johtaa muun muassa
siihen, että nämä myyntiluvat perutaan
kokonaan. Sen takia on hyvä, että totutetaan nämä tahot,
joiden on nytkin jo voitu osoittaa tämän lainsäädännön osalta
vähän leväperäisesti hoitavan
tätä asiaa alle 18-vuotiaiden osalta erityisesti
ja vielä joidenkin muidenkin ryhmien osalta, siihen, että sitten
tietävät ajoissa ryhtyä toimenpiteisiin.
Sitten vielä näistä vaikutuksista
sen verran, että huomasin, että tänne
lakiesityksen sivulle 13 on kirjoitettu: "- - tavoitteena
on tupakoinnista aiheutuvien haittojen vähentäminen
tehostamalla alaikäisiä koskevan tupakkatuotteiden
myyntikiellon noudattamista ja ehkäisemällä tupakkatuotteiden
laitonta vähittäismyyntiä. Laittoman vähittäismyynnin
estäminen mahdollisimman tehokkaasti on kaupan ja yhteiskunnan
etu, joka parhaimmillaan arvioiden mukaan voisi nostaa kaupan tupakkatuloja
ja valtion tupakkaverotuottoa 3—8 prosenttia. Tupakkatuotteiden
vähittäismyynnin luvanvaraistaminen on erityisen
tärkeää matkustajatuonnin vapauduttua
ja sisämarkkinoiden rajavalvonnan loputtua." Tämä on
yksi tekijä, joka tietysti täytyy tässä yhteydessä ottaa huomioon,
ja toivon mukaan tältä osin ei tapahdu mitään
yllättävää.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten kollega Koski olen myös pääosin
tyytyväinen hallituksen esitykseen siitä, että tupakan
myynnistä on tulossa luvanvaraista. Ongelma on varsin samanlainen
kuin alkoholin kohdalla, jonka osalta näistä riippuvuusongelmista
on paljon tietoa. Niiden määrät ovat
tuhansissa, joidenka elämä loppuu näistä aiheutuviin
sairauksiin vuosittain, ja molemmissa tapauksissa ne perusteet, joilla
käyttöä voidaan vähentää,
ovat tutkitusti saatavuus ja hinta. Tupakan hinta on mielestäni yhä edelleen
turhan alhainen. Siihen voidaan yhä edelleenkin tehdä korotuksia.
Saatavuuden osalta on monia hyviä asioita viety eteenpäin,
kuten muun muassa tämä 18 vuoden ikäraja
jo vuonna 95. On tehty näitä tupakointirajoituksia
erilaisiin paikkoihin, ja ne on otettu hyvinkin positiivisesti vastaan,
ja niistä on tullut hyvää tulosta. On
lisätty korvaushoitovalmisteiden saatavuutta, niin että ne
ovat paremmin ihmisten käytettävissä.
On lisätty mainonnan kieltoja, joiden osalta tässäkin laissa
muutamia pieniä viilauksia tulee vielä lisättäväksi.
Tämän saman toivoisin myöskin heijastuvan
sitten alkoholi- ja tässä aiemmin tänä iltana
keskustelussa olleeseen peliriippuvuuteen, joissa mainonta on se
sama kysymys joka tapauksessa. Mielikuvamainonta on ongelmallinen yhä edelleen
myöskin tupakkatuotteiden osalta.
Tässä laissa ongelmallinen on muun muassa se
kohta, että tupakka-askin koko siirtyy 10:stä 20
savukkeeseen. Se on erittäin hyvä, mutta ongelmalliseksi
sen tekee tieto siitä, että meillä monet
nuoret sen askin hinnan kohotessa suureksi siirtyvät irtotupakkaan,
ja niinpä toivoisin, että valiokunta tässä käsittelyn
aikana kiinnittää huomiota erityisesti tähän
kohtaan, että se irtotupakka ei tule liian houkuttelevaksi
vaihtoehdoksi käyttää askikoon kasvaessa
ja hinnan kasvaessa vaan sille ehkä on myöskin
mahdollista määritellä joku minimikoko.
Luvanvaraisuus on erittäin perusteltua, koska tällä hetkellä sanktiointijärjestelmä
ei
ole toiminut ja niinpä on sekä alaikäisille
myynti että verovapaan tupakan myynti ollut hyvin ongelmallista,
koska näistä ovat terveystarkastajat tähän mennessä pystyneet
antamaan huomautuksia ja hyvin, hyvin harvoissa tapauksissa, tiedän,
ne ovat menneet poliisille asti, niin että niistä on
tullut joitain syytteitä. Jos ja kun tähän
mennään, että jokaisella myyntiä tekevällä tulee
olla lupa, on sillä tietenkin jo ennalta ehkäisevä vaikutus siihen,
että näistä kriteereistä — sekä ikärajoista että verovapaan
tupakan myynnistä — pidetään huolta,
että niitä noudatetaan, ja näin voidaan myöskin
peruuttaa tupakoinnin myyntilupa.
Se, mistä olen kyllä huolissani, toisin kuin
ed. Asko-Seljavaara, on kuntien resurssit, osoitetaanko tähän
riittäviä resursseja, koska tässä lakiesityksessä kunnat
ovat se taho, joka myöntää luvat, ja
se taho, joka valvoo luvat. Tällä hetkellähän
se on ympäristövirasto — terveystarkastajat — joka
siitä huolehtii. Jo nyt, ainakin sillä alueella,
jolta tulen, ovat nämä olleet varsin pienellä resursoinnilla,
niin että tämä tupakan myynnin valvonta
on siellä lähestulkoon varmaan viimeisimmissä asioissa,
mitä tarkastetaan. Nyt kun on koko tämä paletti,
kymmenettuhannet paikat siirtyvät arvioitavaksi kunnille
mutta myöskin valvottavaksi, niin on tilanne aivan toisenlainen.
Pikaisella lukemisella minulle ei tuosta lakiesityksestä vielä selvinnyt,
mitenkä se aiotaan toteuttaa. Sitten tietysti mielenkiintoinen
kysymys on se, kuinka suuret ovat ne lupamaksut, voidaanko niillä kuinka
paljon kattaa sitten tätä, sekä lupien antamista
että valvontamenettelyn virkamiespalkkausta.
Mutta pääasia on se, että tupakan
puolella erityisesti tämä lainsäädäntö etenee
ja ihmisten valmius ottaa vastaan uudenlaisia säädöksiä tupakkapäihteeseen
on varsin hyvä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Hallitus on tehnyt hyvän
esityksen. Tämä esitys voisi varmasti olla vieläkin
parempi, mihin ed. Paatero viittaa. Mutta joka tapauksessa tie on
ihan oikea ja näin pitää edetä.
Hintaa voidaan asettaa lisää tupakalle. Tupakka
on joka tapauksessa terveyden kannalta äärimmäisen
ongelmallista, ja se ongelma ei ole ainoastaan solumuutokset pahanlaatuisen
kasvaimen suuntaan ja sen tyyppiset asiat, vaan nimenomaan verenkiertoon
erityisesti sillä on mielestäni kaikkein suurin
vaikutus. Sitten kun viime aikoina on siirretty esimerkiksi Nicorette-tyyppiset valmisteet
apteekkimyynnistä päivittäistavarakauppaan,
niin mielestäni nimenomaan toisen suuntainen, vastakkaiseen
suuntaan tapahtuva, siirto olisi ollut paljon perustellumpi eli
se, että tupakka olisi siirretty apteekkiin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä tupakoinnista ja
sen vähentämisestä puhuminen ei ole koskaan
turhaa tässä talossa, mutta kyllä se
on paljon tärkeämpi asia kuin mitä tämä lakiesitys
nyt saa muutoksia aikaan. Toivoisin kyllä ihan toisenlaista
vaikutustakin kaikelta siltä työltä,
mitä me täällä teemme.
Minä otan kopin sikäli tästä ed.
Tiusasen asiasta, että kun nikotiinivalmisteiden käyttöönottoa
viime kaudella harkittiin eduskunnassa, niin silloin Kansanterveyslaitoksen
pääjohtaja Pekka Puska sanoi tästä tupakasta
hyvin suoraan, että ainoa keino jotenkin rajoittaa sen
käyttöä Suomessa on se, että se
siirretään apteekkiin ja luvanvaraiseksi. Sitä ei
esimerkiksi tässä nyt ajatellakaan ollenkaan.
Onko se sitten poliittinen päätös
tai joku muu päätös, enpä tiedä.
Se on iso terveysongelma, tupakointi. Koko Suomen kansa sen tietää,
ei se voi olla kenellekään tietämätön
asia. Se, että sitä verrataan alkoholiin, on kyllä ihan
oikein. Kumpi niistä on suurempi ongelma, sitähän
ei välttämättä kukaan tiedä.
Väittäisin kyllä niin, että alkoholin
käyttöön liittyvät ongelmat
tulevat vielä salakavalammin esille ja saattavat olla vielä hankalampia
kuin tupakointi konsanaan.
Minusta tämä hallituksen esitys on hyvän suuntainen,
mutta se on kyllä miniatyyrimuutos. Oikeastaan täältä hallituksen
esityksen sisältäkin löytää muutaman
luvun. Nimittäin nuoriso on se, jota minä rupesin
tässä katsomaan näiden tilastojen perusteella.
Meillähän on Terveys 2015 -kansanterveysohjelmassa
asetettu tavoitteeksi, että nuorten tupakointi vähenisi
15 prosenttiin vuo-teen 2015 mennessä, ja kuitenkin
viime vuonna tehtyjen terveystapatutkimusten mukaan — nämä tiedot
ovat sivulla 6 — pojista tupakoi päivittäin
24 prosenttia ja tytöistä 25 prosenttia. Kyllä se
unta näkee, joka väittää, että tämä putoaa
15 prosenttiin seuraavien seitsemän vuoden aikana. Pikemminkin
luulen, että ne nousevat ylöspäin, ainakin
on jotenkin semmoinen käsitys ilmassa olemassa, ja silloin
vaikeuksia tulee lisää koko terveydenhuollon sektorilla.
40 000 myyntipaikkaa edelleen myy, ja totta kai, kun niihin
sitten tulee tätä lupabyrokratiaa, joitain muutoksia
sitä kautta tulee.
Mutta varsinainen minun kysymykseni, jonka olisin tehnyt ministeri
Hyssälälle, mutta hän nyt kerkisi poistua
tietenkin, kun on paljon muutakin tekemistä, liittyy siihen,
että en viime kerralla, kun tupakkalakia muutettiin, saanut
selville enkä tälläkään
kerralla mitenkään näe täällä kerrottavan,
kuinka paljon meillä myydään tupakkaa
vuodessa. Se on ruvennut minua hyvin paljon kiinnostamaan, koska
sehän kertoo, onko joku lopullinen kansanterveydellinen
muutos tässä tapahtumassa suuntaan tai toiseen.
Sosiaaliset havainnot vaikka erilaisista poliittisista kokouksista
kertovat selvää kieltään, niissä poltetaan
paljon vähemmän — hyvä niin.
Oman ammattikuntani keskuudessa käytöstavat olivat
aivan toiset 20 vuotta sitten. Moni muu edustaja kertoo samanlaisia
havaintoja, mutta en tiedä tullitilastoista tuon taivaallista,
kumpaan suuntaan ne ovat kääntyneet, enkä muustakaan
käytöstä. Toivon, että myös
tähän puoleen nyt valiokuntakäsittelyn
yhteydessä kiinnitettäisiin huomiota.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys ansaitsee
kyllä kiitoksen, vaikka sinänsä on tietysti
ikävää, että joudutaan tällaisiin
toimenpiteisiin lainsäädännöllä menemään
kuin mitä tässä nyt esitetään.
Mutta tupakan merkitys terveysriskinä tai terveyskustannusten
aiheuttajana ja muutoin on niin merkittävä, että siihen
on syytä varmasti mennä, eli hinta-aseen lisäksi
myös luvanvaraisuus ja askin koko otetaan tällä tavalla
sääntelyn kohteeksi. Tältä osin
ihan lämpimästi kannatan tätä esitystä.
Tähän sisältyy myös tuo
paloturvallisuuskohta eli se, että Suomi näyttäisi
etunojassa EU:ta odottelematta vievän lainsäädäntöön
nämä itsestään sammuvat savukkeet,
jotka Yhdysvalloissa ja Kanadassa ovat käytössä,
ja se on tietysti erittäin hyvä, koska palokuolemia
näyttää paljon olevan ja näihin
voidaan suoraan tällä vaikuttaa.
Asia, johon kiinnitän huomiota, on kuntien tilanne.
Täällä hallituksen esityksen perusteluissa kyllä todetaan,
että tämä hallituksen esitys on käsitelty
kunnallistalouden ja -hallinnon neuvottelukunnassa, joka
puoltaa esityksen antamista, mutta ihan käytännön
kuntasektorilta, peruskunnan tasolta, huolta on kannettava siitä,
että kunnille tulee lupaviranomais- ja valvontatehtäviä, ja
niihin pitää resurssit myös saada. Voidaanko näillä maksuilla,
jotka on tietysti ihan viisasta ottaa tähän mukaan,
tämä kustannuspuoli kattaa? Jos näin
ei käy, niin valiokunnan ja eduskunnan kokonaisuudessaan
on syytä todella varmistaa, että kunnat saavat
rahoituksen myös tälle uudelle tehtävälleen.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Paatero viittasi jo tähän
StV:n kantaan käsittelyn yhteydessä siitä,
että irtotupakan käyttö mahdollisesti
lisääntyy. Toinen asia, jonka itse pelkään
hinnannousun myötä lisääntyvän,
on salakuljetus, joka kuitenkin viime aikoina on tupakan kohdalla
ollut erittäin marginaalista niiden tullitilastojen mukaan,
mitä itse olemme valiokunnassa nähneet. Nyt nähtiin
jo alkoholiveron korotuksen yhteydessä, että maahantuonti
kasvoi räjähdysmäisesti.
Toinen asia, mihin haluaisin kiinnittää huomiota
tupakoinnin vähenemisen suhteen, on, että meidän
tulisi ehkä myös antaa tarkemmat ohjeet muun muassa
seurakunnille ja kuntien nuorisotoimelle siitä, että alaikäisten
tupakoinnin tukeminen, samalla kun se sallitaan näiden
kyseisten tahojen tiloissa, ei kyllä kuulu aikuiseen käyttäytymiseen
ja sitä ei saisi missään nimessä sallia.
Ympäristön siisteyden kannalta tälle
stumppisaasteelle pitäisi myöskin pystyä tekemään
jotakin. Se ei auta, että ne tupakat sammuvat itsestään,
vaan tarvitaan myös sitä, että niiden
stumppien häviämisen pitäisi tapahtua
itsestään. Ja huomattavasti terveellisempää saattaisi
olla tupakoitsijoille syödä ne savukkeet kuin
polttaa niitä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on oikein hyvä,
kannatettava, ja uskon, että valiokunnassa meillä tulee
monia parannusehdotuksia asian suhteen. On hyvä, että hallitus
on kiinnittänyt tähän ongelmaan huomiota
ja ryhtynyt toimiin.
Täällä on keskustelun aikana viitattu
myös alkoholiin. Näkisin, että tämä on
vakava kysymys, johonka alkoholinkin osalta tulee kiinnittää jatkossa
enemmän huomiota, ja näkisin, että mahdollisuudet
alkoholiveron tuntuvampaan nostamiseen olisivat olleet paikallaan.
Mutta annan tunnustuksen tässä nyt käsiteltävänä olevalle
hyvälle hallituksen esitykselle.
Keskustelu päättyi.