10) Hallituksen esitys laiksi maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kun hallituksen esitystä lukee,
tulee siihen käsitykseen, että hallitus pyrkii
nopeuttamaan kaavoitusratkaisuja, mutta se samalla hidastaa niitä lisäämällä valitusmahdollisuuksia.
Kaupunkien kaavoitusprosessit ovat liian hitaita. Prosessi on
joka tapauksessa lyhimmillään 1,5 vuotta asukasosallistumisten
ja luottamusmieskäsittelyjen takia. Lisäksi suuresta
osasta kaavoja valitetaan. Valitusprosessi vie aikaa 1—3
vuotta. Kaavojen määräykset saattavat
pahimmillaan pysäyttää järkevän
rakentamisen. Kaavojen muuttaminen on hidas ja pitkä prosessi,
ja toisaalta usein vedotaan myös resurssipulaan, kun otetaan
puheeksi vanhojen kaavojen ajanmukaistaminen. Kaavamääräykset
voivat turhaan nostaa esimerkiksi pientalorakentamisen kustannuksia,
ja suuremmat rakennuskohteet voivat jäädä vaille
toteutusta tai siirtyä muualle pitkän odottelun
vuoksi. Osa valituksista on tunnetusti haitantekoa. Monissa kunnissa
on lähes ammattimaisesti toimivia henkilöitä ja
järjestöjä, jotka valittavat lähes
kaikista mahdollisista kaavaratkaisuista.
Oikeusministeri Brax totesi vastauksessaan ed. Viljaselle viime
vuonna, että kaavavalitusten määrä on
vuoden 2007 puolella lähtenyt nousuun. Asemakaavavalituksia
on saapunut hallinto-oikeuksiin vuoden 2007 kymmenen ensimmäisen
kuukauden aikana jo 208, eikä niitä koko vuonna
2006 saapunut yhteensä kuin 218.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri lupasi tarkasti seurata käsittelyajoissa
tapahtuvaa kehitystä ja pyrkiä parhain mahdollisin
keinoin varmistamaan valitusprosessien sujuvuuden ja riittävän nopeuden
erityisesti ratkaisutoimintaa tehostamalla ja resurssien oikealla
kohdentamisella. Nyt voidaan kysyä, mitä asian
hyväksi on tehty sitten viime marraskuun. Mielestäni
hallitukselta tarvitaan nyt lakiesityksiä, jotka nopeuttavat
merkittävästi valituksen käsittelyä sekä poistavat
aiheettomien valitusten tekemisen mahdollisuuden. Ei se, että lisätään
hallinto-oikeuksien toimintaedellytyksiä ja henkilöstöä,
poista turhien valitusten ongelmaa.
Lakiesityksessä olevan säännöksen
mukaan voitaisiin tietyllä alueella, jolle on tarkoitus
toteuttaa keskitetty lämmitysjärjestelmä,
ottaa kaavaan määräys velvollisuudesta
liittyä tähän järjestelmään.
Voidaanko tällaisia rakennuttajia sitovia kaavamääräyksiä tehdä?
Onko oikein rajoittaa valinnanvapautta näin radikaalisti?
Onko mahdollista, että tällaiseen ei-fyysiseen
ympäristöön liitetään
määräys, joka johtaa kuitenkin pakkotilanteisiin
muiden kuin maankäytöllisten tavoitteiden toteuttamiseksi?
Arvoisa puhemies! Minusta hallituksen lakiesitys on ensimmäinen
esimerkki kansalaisten ja rakentajien pakottamisesta ilmastonmuutokseen vedoten.
Seuraavaksi kaavalla kai pakotetaan rakentajat valitsemaan tiettyjä rakennusmateriaaleja
globaaleihin ympäristötavoitteisiin vedoten. Mielestäni
lakiesityksen edellä mainittu kohta tulee aiheuttamaan
vastareaktion omakotiasujien ja rakentajien piirissä. Pakolla
ei saada mitään aikaan.
Lopuksi: mielestäni hallituksen tulisi kiinnittää huomiota
myös siihen, että rakennuksen omistajalla on oikeus
ja mahdollisuus liittyä kohtuullisen etäisyyden
päästä kaukolämpöverkkoon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
muutamia mielenkiintoisia kohtia, ja juuri ne, mihin ed. Laxellkin
jo viittasi, ovat varmaan ehkä niitä tärkeimpiä,
ainakin tuolta maakunnista katsoen. Tämä valituslupajärjestelmän
ottaminen asemakaavoitukseen, myös suunnittelutarveratkaisujen
ja poikkeamispäätösten osalta, silloin
kun ollaan oikeusvaikutteisella yleiskaava-alueella, on mielestäni
hyväksyttävissä. Mutta kyllä haluan
korostaa sitä, että aina kun valitusoikeuksia
rajoitetaan tai niihin puututaan, on oltava äärimmäisen tarkkana.
Esimerkiksi kansalainen ei välttämättä yleiskaavavaiheessa
ole havainnut, huomannut taikka tullut ajatelleeksi, kuinka pitkälle
hänen oikeuksiinsa saatetaan puuttua, ja sitten jos asemakaavoitusta
viedään sen mukaisesti, siihen nojaten, niin saattaa
olla, että tilanne on joiltain osin hankala. Mutta toisaalta
toisella puolella on tarve kaavoituksen nopeuttamiseen, ja siihen
tällä pyritään. Siksi katson,
että ehkä on perusteltua, että valituslupajärjestelmään
tässä mennään, jäähän
sinne aina kuitenkin mahdollisuus valittaa hallinto-oikeuteen.
Toinen kysymys tässä on tämä kaukolämpöverkkoon
liittymisvelvollisuus. Perusteluissa sanotaan, että se
koskee uusia rakennuksia, mutta itse 57 a §:ssä ei
ihan selkeästi tätä ilmaista. Toivon,
että valiokunta katsoo, missä tilanteessa tämä on
voimassa, onko se vain uusissa rakennuksissa, voidaanko esimerkiksi
merkittävien muutosten yhteydessä myönnettävän
rakennusluvan osalta tavallaan panna tämä velvoite
ja miten se asemakaavassa määritellään,
minkälaisia kohtuullisuussäädöksiä siinä voi
tulla. Saattaa olla, että jollekin omistajalle se on hyvinkin
vaikeaa, kun on yksityisiä lämpölaitoksia,
jotka saattavat maksuilla panna koviakin rasitteita omistajalle.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys laiksi maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta,
hallituksen esitys 102, pitää siis useammanlaisen
muutoksen sisällään, ja osa niistä on
ihan hyviä. Käyn ensiksi nämä positiiviset
läpi.
Kaukolämpöverkkoon liittymisvelvollisuudesta
voidaan siis säätää asemakaavassa.
Meillähän on tällä hetkellä käytäntö,
että monet kunnat ovat esimerkiksi tontinluovutusehdoissa
voineet tätä käyttää,
ja siitä on sitten tehty myös hallinto-oikeuteen
kanteluita. Mutta sellaisissa tilanteissa, joissa on erilaisia tontteja
tarjolla, siis on erilaisia mahdollisuuksia energiankäyttöön,
tämä ei vähennä kilpailua. Näin
on yleensä katsottu. Kempeleellä oli tällainen
velvollisuus liittyä kaukolämpöön.
Kempeleen tapauksesta on annettu päätös,
joka on ollut kunnan ratkaisun vastainen — Kempeleellä oli
tilanne se, että oli ainoastaan näitä yhden
tyyppisiä tontteja tarjolla.
Tämä asemakaavaan liitettävä mahdollisuus tehdä tällainen
liittymisvelvollisuusehto tietysti avaa sellaisen ajatuksen, että jos
ei halua kaukolämpöön vaan jotakin muuta,
niin sitten voi valita toisen asuinalueen. Mielestäni tämä ei
ole huono ajatus sinänsä. Meidän pitää toki
valmistautua ja tehdä vihdoin ja viimein jotakin ilmastonmuutoksen
hillitsemiseksi. Tämä on pieni asia, yksi hyvin
pieni jyvänen, mutta jyvistähän kasvaa
se keko. Tiedän sen ongelman, mikä liittyy tähän,
että jos meillä on matalaenergiatalo tai negatiivitalo,
niin ehkä silloin tällä ei ole ilmastonmuutoksen
hillitsemisen kannalta taloudellista merkitystä. Mutta
se on toinen asia. Pidän tätä sinänsä lähtökohtaisesti
oikeana.
Toinen hyvä asia on tietysti tämä kansallisten kaupunkipuistojen
perustamisen helpottaminen, se on hyvä.
Sitten tähän negatiiviseen puoleen. Se on
tämä valituslupajärjestelmäkysymys.
Tämä asiahan oli aikaisemmin, edellisen hallituksen
aikana, eduskunnassa, ympäristövaliokunnassa.
Silloin hallituksen esitys oli suunnilleen näin, että mikäli
asia on ratkaistu oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, niin silloin
asemakaavaa käsiteltäessä pitää hakea
valituslupaa, jos hallinto-oikeuden päätöksestä haluaa
valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Silloin ympäristövaliokunta
päätyi yksimielisesti siihen, että muutettiin
tässä hallituksen esitystä siltä osin,
että haluttiin rajata se asia maankäytön
tapaan. Tämä oli sitten myös suuren salin
päätös, eli asia kuului lopulta niin, että mikäli
maankäytön tapa oli ratkaistu oikeusvaikutteisessa
yleiskaavassa, niin asemakaavan kohdalla siitä ei voitu
valittaa ensimmäisen tuomioistuinasteen jälkeen
seuraavaan eli korkeimpaan hallinto-oikeuteen ilman valituslupaa.
Tässä mielestäni valiokunta toimi erittäin
viisaasti, selvästi osoitti, mistä on kysymys,
maankäytön tavasta ja siitä, mihin suuntaan
siis maankäyttötapa on ratkaistu, onko se peltomaata
tai asumiseen tarkoitettua jne.
Mutta nyt, arvoisat kansanedustajat, hallitus on tehnyt mielestäni
varsin rohkean ja vähän kummallisen esityksen,
eli asemakaavoitukseen ehdotetaan otettavaksi valituslupajärjestelmä silloin,
kun asemakaava on oikeusvaikutteisen yleiskaavan alueella. Eli ei
ole kysymys enää siitä, että kiista,
joka on syntynyt myöhemmin asemakaavavaiheessa, olisi millään
tavalla varsinaisesti yleiskaavavaiheessa ollut esillä.
Tämä on oikeastaan sellainen laadullinen ongelma,
siis ihan substanssiongelma. Asia ehkä ei ole lainkaan
keskusteluttanut aikaisemmin valtuustoa, joka on tämän
yleiskaavan hyväksynyt, ja sitten kun asemakaava on esillä,
niin sieltä tuleekin ongelma ja se menee tietyllä tavalla
läpi siellä valtuustossa, vaikka äänestyspäätöksenä,
mutta kansalaisen kohdalla sitten, jos hän joutuu hakemaan
korkeimpaan hallinto-oikeuteen valituslupaa, hänen valitusoikeutensa
ehdollistuu. Tämä on ongelma. Se edellisen hallituksen
ehdotus oli ehdottomasti viisaampi siinä mielessä,
että kun asia on kerta käsitelty, se on näin,
mutta tässä vain sanotaan ehdoksi, että tämä ongelma-asia, sanotaanpa
vaikka ongelma-asemakaava, sijaitsee oikeusvaikutteisen yleiskaavan
alueella. Tämä on asia, joka pitää toki
miettiä ja katsoa, mitä tämä oikeasti
merkitsee.
Kun keskustelin asiasta selvitysmies Lauri Tarastin kanssa tässä vastikään,
niin hän myönsi, että tämä on
tietysti ongelma ja toisin kuin aikaisemmin on linjattu, ja se jäi
siihen. Mielestäni tämä on jonkunlainen,
voisiko sanoa, jopa valmisteluhassaus, siis tällainen vahinko,
että se on näin mennyt.
Tosiasiassa, jos me tarvitsemme nopeasti tontteja rakentamiseen,
me tarvitsemme vaikuttavia, toisenlaisia keinoja kuin näitä hyvin
marginaalisia valitusten kaventamispäätöksiä.
Nämä todelliset vaikuttavat keinot ovat ihan muualla.
Meillä on Pääkaupunkiseudulla paljon
nimenomaan rakentamiseen kaavoitettua maata, mutta sitä ei oteta
käyttöön. Pitäisi rohkaista
kuntia painostamaan tässä asiassa tai tekemään
ratkaisuja, jotka nopeuttavat näiden kaavoitettujen maa-alueiden rakentamiseen
ottamista.
Tällä tavalla, arvoisa puhemies, haluaisin
todellakin tähän keskusteluun puuttua ja todeta, että tässä on
kyllä ympäristövaliokunnalle pähkäämistä,
nimenomaan tässä laatukysymyksessä, minkälaista
maankäyttö- ja rakennuslain laatua me tässä nyt
teemme.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
todellakin monenlaisia aspekteja.
Haluan todeta niin kuin ed. Tiusanen, että on erittäin
hyvä, että tätä kansallisen
kaupunkipuiston perustamista tässä helpotetaan.
Sitten osoitus siitä, että hallitus ottaa
ilmastonmuutoksen tosissaan, on tämä, että voidaan
velvoittaa kaukolämpöalueella talonomistajaa liittymään
kaukolämpöverkkoon. Tämä on
itse asiassa aika lailla uutta, voi sanoa, jopa historiallinen päätös.
Siitä on kyllä aikaisemmin paljon keskusteltu,
mutta vastustus on ollut jyrkkää. Täällä ed. Laxell
jonkin verran nyt toi esiin tätä vastustusta,
mutta katsoisin, että valtiovallan täytyy mennä tämäntyyppisiin
ohjauskeinoihin, jos aiotaan todellakin Suomen osalta pysäyttää ilmastonmuutos
tai ainakin sitä hillitä.
Onhan tietysti niin, että tällä ehkä myöskin
sitten autetaan talonrakentajaa valitsemaan sellainen lämmitysratkaisu,
joka on myöskin käytössä ja
pidemmän päälle edullinen. Moni tuskailee
nyt sähkölaskujen kanssa, kun on valinnut sähkölämmityksen
sellaisessa tilanteessa, jossa tietysti asuntovelat ja rakentamisvelat
painavat päälle, ja silloin on ollut houkuttelevaa
valita sähkölämmitys, koska sen asentaminen
ei maksa yhtä paljon kuin esimerkiksi kaukolämpöön
meneminen. Mutta kun sähkön hinta kuitenkin on
ollut kohoamaan päin, niin lämmityskustannuksista
tulee huomattava taakka asukkaalle ja talon omistajalle. Eli tätä voi
kyllä erittäin voimakkaasti kannattaa.
Sitten kysymys tästä valituslupajärjestelmästä. Äskettäin
korkein hallinto-oikeus piti 90-vuotisjuhlaseminaariaan ja korkeimman
hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg toi esiin kriittisiä näkökohtia
tästä esitetystä valituslupajärjestelmästä.
Hän muun muassa totesi, että maankäyttöpäätökset
ovat erittäin kauaskantoisia ja silloin kaikki mahdollinen
harkinta on tarpeen. No, itse ajattelen niin, että tälle
valituslupajärjestelmälle, siltä osin
kuin sitä tässä hallituksen esityksessä esitetään,
vaihtoehto olisi voinut olla se, että hallinto-oikeuksiin
esitetään lisää tuomarinvirkoja,
mikä olisi omiaan nopeuttamaan kaavapäätösten
ja kaavavalitusten käsittelyä.
Mutta näkisin nyt kuitenkin niin, että tämä valittu
ratkaisu tietyillä edellytyksillä minusta on sellainen,
että sitä voidaan puolustaa. Voidaan ajatella
niin, että kun korkein hallinto-oikeus sitten saa tällaisen
valituslupahakemuksen käsiteltäväkseen
asemakaavapäätöksestä, jota
hallinto-oikeus ei ole muuttanut, niin se kuitenkin joutuu varsin
perusteellisesti tutkimaan tämän asian, myös
sen sisällön. Silloin kun se on siihen asiaan paneutunut,
on varsin todennäköistä, että korkein
hallinto-oikeus painavissa tapauksissa päätyy
myöntämään tämän
valitusluvan. Näin ehkä sitten voimme todeta,
että kuitenkaan sellainen pelko ei ole aiheellinen, että tämä rajoittaisi
kansalaisten oikeusturvaa.
Sitten toinen kysymys on se, mitä myöskin
on ympäristöministeriön puolelta erilaisissa
puheenvuoroissa tuotu esiin, että on päästävä siihen,
että osallistuminen ja kansalaisten mahdollisuus vaikuttaa
kaavapäätöksiin toteutuu varhaisvaiheessa
eikä vasta silloin, kun on kysymys siitä, valitetaanko
kaavapäätöksistä tai haetaanko
niihin nyt sitten valituslupaa. Tämä muun muassa
merkitsee sitä, että kaikki maankäyttö-
ja rakennuslain määräykset kansalaisten
osallistumisesta täytyy edelleen ottaa vakavammin ja täytyy kehittää näitä osallistumismuotoja,
jotta erilaiset kuulemiset eivät ole ainoastaan muodollisuuksia.
Ja niin kuin ed. Tiusanen tässä toi esiin, se tärkeä vaihe
on jo silloin, kun yleiskaavaa laaditaan. Siinä täytyy
erityisesti korostaa kansalaisten osallistumismahdollisuuksia, jolloin
sitten ei pääse käymään
niin, että kansalaisilta jää huomaamatta,
että joku asemakaava, joka vaikuttaa huonosti perustellulta,
itse asiassa perustuukin sitten jo oikeusvaikutteiseen yleiskaavaan.
Osallistumisoikeuksien kehittäminen on muutenkin tärkeää sen
takia, että näyttää siltä,
että helposti niistä tulee vaan tällaisia
muodollisuuksia. Sitä paitsi jos kansalaiset ja kansalaisjärjestöt,
eri asukaspiirit, ottavat osaa näihin osallistumismuotoihin,
niin silloin myöskin se luo painetta siihen, että kaavapäätöksiä perustellaan
tarkemmin, ja se taas on omiaan sitten lisäämään
tämän kaavoituksen avoimuutta.
Katsoisin, että tämä hallituksen
esitys on hyväksyttävissä mutta että tästä asiasta
on syytä kyllä käydä ihan reipas
keskustelu sen takia, että aina on se riski, että tämäntyyppisiä muutoksia sitten
tosiasiassa sovelletaan sillä tavalla, että kansalaisten
osallistumismahdollisuudet ja oikeusturva heikkenevät,
ja sitä ei tietenkään pitäisi
tapahtua.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Minä aina vähän
kavahdan, kun puhutaan siitä, että pitää kaavoittaa
mahdollisimman nopeasti ja valitusmahdollisuuksia pitää vähentää,
jotta saadaan kaavat nopeasti eteenpäin. Kaavoittaminen on
niin pitkälle tulevaisuuteen vievä asia, että siinä jos
missä pitää olla huolellinen. Jos kerran epäonnistumme
kaavassa ja toteutamme sen, niin sitä on erittäin
vaikea korjata. Sen vuoksi prosesseja voidaan nopeuttaa, mutta kaavoittaminen
ei saa olla hätiköityä. Toisaalta demokratiaan
ja oikeusvaltioon kuuluu myös se, että ihmisillä pitää olla
oikeus ja mahdollisuus valittaa sellaisista kaavoista, joita ei
koe onnistuneiksi. Sen vuoksi minusta eduskunnassakin pitää panna
jäitä hattuun niissä puheissa, joissa
kaikkein kiihkeimmin ollaan nopeuttamassa kaavoittamista. Meillä on
niillä alueilla, joilla on isoin pula esimerkiksi asunnoista,
tonttimaasta, itse asiassa kaavoitettua tonttimaata aika tavalla,
mutta se odottaa arvonnousua. Pikemminkin pitäisi saada
rakentumaan ne alueet, joilla tontinomistajat odottavat sitä arvonnousua
eivätkä laita sen takia kaavoitettuja hankkeita
jo liikkeelle.
Arvoisa puhemies! Ed. Hautala totesi, että keskitettyyn
kaukolämpöjärjestelmään
liittymisvelvoite osoittaa, että hallitus ottaa ilmastonmuutoksen
tosissaan. En nyt ehkä ihan tämän päätöksen
myötä allekirjoittaisi tätä koko
väitettä, jos ajatellaan sitä, mikä on
joukkoliikenteen tuki, mitkä ovat autoveropäätökset.
Tältä osin olen kyllä samaa mieltä siitä,
että jos me haluamme tosissamme taistella ilmastonmuutosta
vastaan, niin kyllä silloin pitää nimenomaan
yhteiskunnan kaavoituksen kautta rakentaa tiiviisti ja myös sen,
minkälaista lämmitystä, minkälaista
energiaa käytetään, pitää kaavoituksessa
tulla esille. Eli minusta yhteiskunnalla pitää olla
tässä tilanteessa myös velvollisuus osoittaa
ympäristöystävällisempiä,
ilmastomyönteisempiä näkemyksiä.
Pidän tätä hyvänä esityksenä tältä osin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskettaa tärkeää asiaa.
Täällä on monissa puheenvuoroissa tuotu
hyviä näkemyksiä esille siitä,
että asianomaiset pääsisivät ajoissa
vaikuttamaan kaavoitukseen. Mielestäni valitusprosessit
ovat aina jälkijättöisiä ja
ikävä kyllä niitten kautta ei voida yleensä vaikuttaa
asioihin. Sen takia yhdyn niihin puheenvuoroihin, joissa on tuotu
tämä esille, että kaavoituksen alkuvaiheissa
pitäisi kuulla kaikkia asianomaisia mahdollisimman hyvin,
jotta jokaisen toivomukset ja ajatukset olisivat tiedossa, kun kaavaa
käydään tekemään, jotta
niitä voitaisiin mahdollisuuksien mukaan myös
ottaa huomioon.
Ed. Kankaanniemi muun muassa toi täällä esille
sen, että jos on oikeusvaikutteinen yleiskaava, niin sillä on
jo hyvin voimakas asema siinä, mitä jatkossa tulee
tapahtumaan. Sen takia olisi hyvä, että kaikki
asianosaiset saisivat riittävästi tietoa jo kaavojen
valmisteluvaiheissa, heihin otettaisiin riittävästi
yhteyttä, käytäisiin henkilökohtaisia
keskusteluja. Näin ollen tieto kulkisi asianosaisilta ja
maanomistajilta kaavoittajalle ja kaavoittajalta toisinpäin.
Pidän hyvin tärkeänä tätä vuorovaikutusta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tuosta valituslupajärjestelmästä:
Sitä ei minun mielestäni pidä kavahtaa
sen enempää kaavoitus- kuin muissakaan asioissa,
kun kuitenkin kriteeristö on selkeä ja sillä voidaan
varmistaa tuomioistuinlaitoksen resurssien kohdentuminen oikealla
tavalla oikeisiin asiakysymyksiin ja sitten niissä oikeissa
asiakysymyksissä punninta on huolellista ja perustuu syvään
harkintaan ja lopputulokset ovat sitten sen mukaisia. Eli pidän
sitä hyvänä oikeusturvan ja oikeusvarmuuden
kannalta.
Tässä hallituksen esityksessä mielestäni
merkittävin asia on se, että asemakaavalla voidaan velvoittaa
liittyminen kaukolämpöverkkoon tietyin edellytyksin.
Ilmastonmuutoksen huomioiminen on erityisesti tämän
hallituksen asialistalla, ja se näkyy konkreettisesti myös
tässä esityksessä. Monasti on niin kuin
tässä hallituksen esityksessäkin on havaittu,
että rakentajien päätökset kohdentuvat
helposti siihen rakentamishetkellä edullisimpaan vaihtoehtoon,
mutta sitten pitkässä juoksussa toki tällaiset
kestävämmät ratkaisut saattavat tulla
myös taloudellisesti edullisemmaksi. Kaukolämpöverkkoon
liittymisen velvoittavuuden edellytyksenä on se, että kaukolämpöverkko
on valmis ja saatavilla. Tämä omalta osaltaan,
uskon ja toivon, edistää myös sitä, että kunnissa
näitä verkkoja suunnitellaan huolellisesti etukäteen
ja tehdään entistä sitovampia päätöksiä,
ratkaisuja ja linjauksia siitä, että kaukolämpöverkko
jollekin alueelle myös toteutetaan. Monasti on yksittäisiä rakentajia,
jotka haluaisivat kaukolämpöverkkoon liittyä,
mutta kun tällaista sitovaa, koko alueen kattavaa verkkoa
ei ole olemassa, se on tietysti ollut niissä tilanteissa mahdotonta.
Toki siinäkin tilanteessa on mahdollisuus käyttää muita
ympäristöystävällisiä lämmitysmuotoja,
kuten maalämpöä.
Mutta kaiken kaikkeaan tämä esitys on hyvä ja erityisesti
näiden ilmastonmuutosta torjuvien asiakohtien osalta.
Toinen varapuhemies:
Paikallaan puhumisella on edelleen tuo 2 minuutin aikaraja,
vaikka siitä ei ehkä niin näyttävää valon
vilkutusta tulekaan, siitä uudesta paneelista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisen edustajan kanssa olen täysin
samaa mieltä, että silloin kun kaukolämpöverkko
on, nimenomaan uusille kaavoitettaville alueille tulee olla tässä esityksessä esitetyn
mukainen menettely. Mutta jonkun verran näkisin tarpeelliseksi joustavuuden,
niin että jos joku haluaa kuitenkin rakentaa ihan oman,
aurinkolämmöllä tai jollakin muulla vastaavalla
toimivan lämmitysjärjestelmän, niin liian
kaavamainen ei tässäkään saisi olla.
Samalla pitäisi olla edellytys, että tämä kaukolämpö on
tuotettu sitten uusiutuvalla, luonnonmukaisella energialla, joka
on ilmastokysymyksen huomioon ottava.
Mutta palaan tähän valitusoikeuteen. Aivan kuten
ed. Katajakin toi esille, minusta on tärkeää,
että asioista voidaan valittaa ja saada oikeusturvaa. Mutta
me tiedämme sen, että siinä vaiheessa,
kun kaava on käsitelty, siitä on päätökset tehty,
vain ani harvoin valituksella enää saadaan muutosta
aikaiseksi. Kunnat puoltavat tehtyä ratkaisua, ja oikeusistuimissa
todetaan, että päätökset ovat
syntyneet laillisessa järjestyksessä eikä ole
mitään moitittavaa päätöksentekojärjestyksessä.
Elikkä valittaja, joka itse asiassa olisi hyvinkin oikeassa,
ei valitettavasti saa oikeutta, ja sen takia toivon, että näkemykset
entistä paremmin saataisiin jo kaavoituksen varhaisissa
vaiheissa mahdollisimman hyvin otettua huomioon.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vastauksena ed. Oinosen näkemyksiin
totean, että on juuri näin kuin hän edellytti
ja toivoi: Hallitus on ottanut huomioon sen, että liian
kaavamainen ei saa olla ja kaukolämpöverkkoon
liittymisvelvollisuudesta voidaan poiketa silloin, kun on kyseessä rakennus, jonka
pääasiallisena lämmitysjärjestelmänä on uusiutuviin
energialähteisiin perustuva vähäpäästöinen
lämmitysjärjestelmä. Siellä perusteluissa
erityisesti todetaan, että tällaisia ovat aurinkoenergia
ja maalämpö ja vähäpäästöiset
biopolttoaineet.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Varmasti on niin, että sitten joudutaan
keskustelemaan siitä, että toisinaan esimerkiksi
puulämmitys voi olla sellainen, että se aiheuttaa
ilman laadun heikkenemistä. Toivoisin, että tämä lainkohta
johtaisi siihen, että meillä myöskin
otettaisiin käyttöön vähäpäästöisiä uuneja
ja takkoja ja että ihmiset oppisivat polttamaan myöskin
polttoaineita sillä tavalla, että niistä ei
synny haitallisia pienhiukkasia ja savukaasuja, koska on ihan selvää,
että jos polttaa märkiä kengänpohjia,
niin se on kyllä hengitysilman kannalta katastrofi.
Kiinnittäisin vielä huomiota siihen, mitä ed. Laxell
ensimmäisessä puheenvuorossaan sanoi. Te, ed.
Laxell, kritisoitte sitä, että tässä ikään kuin
nyt otetaan käyttöön muita kuin maankäytöllisiä tavoitteita,
kun asetetaan tällainen mahdollisuus velvoittaa liittymään
kaukolämmitykseen. Mutta katsoisin, että tämä on
vähän samanlainen kysymys kuin se, että me
aikaisemmin ajattelimme, että verotuksen pitää olla
fiskaalisesti neutraalia, että sillä ei saa olla
mitään ohjausvaikutuksia. Mutta nyt kai yhä enemmän ajatellaan,
että tämäntyyppisellä ohjauskeinolla voidaan
toteuttaa myös esimerkiksi ympäristöpoliittisia
tavoitteita, niin kuin tässä tapauksessa ihan
selvästi tavoitellaan. Se on vaan hyväksyttävä,
että niillä keinoilla myös saadaan tuloksia, koska
silloin ihmiset saadaan valitsemaan järkeviä ja
kestäviä vaihtoehtoja.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Maankäyttö- ja rakennuslain
mukaisesti asukkaita toki kuullaan kaavoitusprosesseissa, mutta
ongelma on se, että monesti ei kuunnella. Tämä johtaa
taas näihin valituksiin, ja siinä vaiheessa, jos
kaavoista valitetaan, on aina epäonnistuttu. Eli kaikille
kaavoittajille ympäri Suomea se oleellinen kysymys olisi
se, että myös aidosti kuunnellaan, ei vain lain
mukaisesti kuulla.
Mutta en voi olla puuttumatta siihen, kun niin monen hallituksen
suunnalta on hehkutettu, että nyt tässä ilmastonmuutos
pysäytetään tällä lainsäädännöllä ja
miten vakavasti hallitus nyt ottaa ilmastonmuutoksen. Samaan aikaan
kuitenkin pääministeri Matti Vanhanen kovasti
julkisuudessa lobbaa ei tiiviin yhdyskuntarakenteen puolesta vaan
päinvastoin haulikolla ammutun yhdyskuntarakenteen puolesta.
Jos nyt tämä laki etenee siltä osin,
että voidaan velvoittaa kaukolämpöön
liittymään, niin kyllä sitten, jos tämä pääministerin
ajattelutapa haulikolla ammutusta yhdyskuntarakenteesta laajemmin
leviää, nämä hyödyt
on syöty jo ennen kuin laki on edes kunnolla saatu käyntiin.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime päivien keskusteluissa on tullut
aika hyvin esille se, että pääministeri harjoittaa
tässä jonkinlaista yksityisajattelua, ja moni
hallituspiireistä on todennut, että hallituksen
ilmasto- ja kaavoituspolitiikka on sinänsä ihan
järkevää.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ymmärrettävästi
pitää saada valittaa, mutta niin kuin jokainen
tai suurin osa tietää, joka kylässä on
näitä ikuisia valittajia, jotka tekevät
paljon hallaa, ja minun mielestäni siihen pitäisi
joitain nopeuttamiskeinoja löytää.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaavoitusasioissa on tärkeää,
että me menettelemme lakien ja hyvien tapojen mukaan. Mutta kiinnittäisin
huomiota kahteen asiaan:
Ensin tämä valitusoikeuden laajentaminen. Valitusoikeuden
pitää olla länsimaisen yhteiskunnan yhtenä instrumenttina,
mutta se ei ole mikään demokraattinen yhteiskunta,
jossa valittamisesta tulee hallitseva asia. Minun mielestäni tulevaisuudessa
on pakko mennä siihen, jos halutaan tähän
maahan jotain järkevää rakentaa, että on
laitettava valittamisellekin joku ääri ja raja.
Ei se ole demokratiaa, se, että yksi tai kaksi henkilöä pysäyttää kaikki
hankkeet. Se on mieluumminkin anarkiaa.
Toinen asia sitten. Ed. Arhinmäki käytti puheenvuorossaan
ilmaisua "haulikolla ammuttu yhteiskunta" — tarkoitti ilmeisesti
hajautettua. Suomen pitää olla hajautettu yhteiskunta.
Tällä järjettömällä keskittämisellä,
mitä Suomessa on harjoitettu, ei päästä hyvään
lopputulokseen. Suomi on maakuntien, kylien, pienien kaupunkien
ja myös suurten kaupunkien Suomi, ja täällä pitää olla
elämää muuallakin kuin jossakin Kehä kolmosen
sisällä. Sitä pitää olla
yhtä hyvin Utsjoellakin. Sellaiseen yhteiskuntaan pitää mennä, ja
kaukolämpöputkia on turha joka paikkaan vetää,
kun uunit on keksitty.
Keskustelu päättyi.