13) Hallituksen esitys laiksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain muuttamisesta
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä esitetään
tällaista julkista, kaikille avointa nettirekisteriä,
jossa olisi terveydenhuollon ammattilaisten tiedot: nimi, rekisterinumero,
syntymävuosi ja ammattipätevyys. Tämä lakiesitys
on saanut kovaa kritiikkiä osakseen terveydenhuollon ammattilaisten
suunnalta ja syystäkin. Kysymys on yksityisyyden suojasta.
Kysymys on siitä, laitammeko tällaiset tiedot,
jotka monet henkilöt kokevat yksityisyyden piiriin kuuluviksi,
kaikkien luettaviksi ja katsottaviksi ilman minkäänlaisia
rajoituksia.
Kun tutustuin hallituksen esitykseen, jäi minulle se
käsitys, että perusperiaate, minkä vuoksi tällainen
esitys on annettu, on se, että koetaan, että Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen työtä helpotetaan, kun ei
ole tarpeeksi resursseja. Nyt pitää kyllä laittaa
selkeästi rinnakkain se, olemmeko valmiita täällä eduskunnassa
uhraamaan terveydenhuoltoalan henkilökunnan yksityisyyden
suojan sitä vastaan, että Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksella
on ollut ruuhkia. Tämä on perustavanlaatuinen
kysymys suhteessa työpanokseen.
Tänään Eduskuntatalon portailla terveydenhuoltoalan
ammattilaiset osoittivat mieltä. Terveydenhuoltoalan ammattilaiset
ovat keränneet adressin, jossa on toistakymmentä tuhatta
ihmistä, jotka vastustavat tätä esitystä.
Vieläkään ehkä ei ymmärretä,
minkälainen paikka netti on. Nettiin kun joku tieto menee,
sitä ei sieltä saada enää koskaan
pois. Jos kuka tahansa ilman tietoa, kuka ja miksi, käyttää näitä tietoja,
niin niitä voidaan käyttää monella
tavalla väärin, tehdä monenlaisia identiteettivarkauksia, muita
käyttää hyväksi. Siksi on aivan
perusteltua se kritiikki, jota terveydenhuollon ammattilaisilta
on tullut. Kysymys ei ole vain yksityisyyden suojasta, kysymys on
myös terveydenhuollon ammattilaisten turvallisuudesta.
Valitettavasti on niin, että monet terveydenhuollon ammattilaiset joutuvat
työssään yhä useammin uhkailujen
ja väkivallan kohteeksi. Monilla on salaiset puhelinnumerot,
salaiset osoitetiedot. Tämän pitäisikin
olla niin, että halutessaan kyllä voi antaa nämä tiedot,
mutta ei niin, että tietyn ammatin valittuaan on automaattisesti
listattuna nettiin kenen tahansa katsottavaksi.
Tämä on myös periaatteellinen kysymys
siinä mielessä, mitkä ovat mahdollisesti
muita vastaavia. Hyväksyisimmekö me täällä sen,
että poliisit listattaisiin nettiin, jokainen, joka toimii
poliisina, nimen ja syntymävuoden mukaan, mahdollisesti
myös, mikä on asema. Tai entäpä vartijat? Onko
seuraava askel se, että netissä on listaus kaikista
vartijan ammattipätevyyden tai vartijakortin saaneista,
heidän syntymävuotensa?
Tämä on iso kysymys tietoturvan kannalta.
Jo tällä hetkellä on terveydenhuoltoalalle
vaikea saada työvoimaa. Tiedämme syyt: liian pieni palkka,
palkka, jota luvattiin nostaa mutta jota ei nostettu; liian vähän
henkilökuntaa, liian vähän käsiä.
Terveydenhuollon ammattilaiset kokevat työpaikalla, että eivät
pysty tekemään niin paljon niin hyvin töitä kuin
haluaisivat. Jos nyt entisestään heidän
asemaansa heikennetään tällä esityksellä,
se varmasti merkitsee, että meidän on entistä vaikeampi
saada päteviä, osaavia, motivoituneita työntekijöitä terveydenhuoltoalalle.
Sen vuoksi eduskuntakäsittelyssä, valiokuntakäsittelyssä,
pitää erittäin perusteellisesti harkita,
onko syytä tämä koko esitys pysäyttää,
tuoda se aivan toisenlaisena. Hallituksen pitäisi nyt tämän
kritiikin tuloksena, joka on noussut tämän esityksen
jälkeen, miettiä toiseen kertaan, onko tämä esitys
huolella ja perustellusti tehty vai pitäisikö kiinnittää huomiota
siihen kritiikkiin, jota on tullut niin Superilta kuin nyt myös
Tehyltä sekä työntekijöiltä tätä kohtaan.
Vasemmistoliitto suhtautuu kriittisesti nyt esitettyyn lakihankkeeseen.
Meidän mielestämme Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
ruuhkat eivät voi olla perustelu sille, että terveydenhuoltoalan
ammattilaisten yksityisyyden suojaa tullaan rajoittamaan tai heikentämään.
Se ei voi olla syy siihen, että netissä on listauksia
ihmisten ammateista, syntymävuosista, eikä itse
ei saa valita, laittaako niitä tietoja nettiin, vaan joku
muu laittaa puolesta.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Väkiselläkin
luettuani hallituksen antaman lakiesityksen heräsi kysymys, ollaanko
tekemässä rekisteriä rekisterin vuoksi, siksi,
että Norjassa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa tällaisia
rekistereitä on käytössä, vai
ihanko aidosti oikeaan tarpeeseen tarvitsee olla hoitohenkilökunnan,
lääkäreiden, eri terveydenhuollon alan
toimijoiden tiedot internetissä kaikkien luettavissa.
Olen henkilökohtaisesti toiminut terveydenhuoltoalalla,
mutta olen toiminut myös kaupan alalla, jolla nimenomaan
haluttiin suojata henkilökunnan oikeusturvaa ja henkilökunnan
turvallisuutta esimerkiksi sillä, ettei rintamerkissä koskaan
lukenut mitään muuta kuin pelkkä etunimi, jotta
ei olisi niin helppoa selvittää muuta tietoa kaupan
myyjästä. Mutta tällä hetkellä vaikuttaa siltä,
että on halu antaa tietoa terveydenhuollon henkilöstöstä.
Minä ymmärrän sen, että tarvetta
tiedolle on, sitä tarvetta on apteekeilla, erilaisilla
terveydenhuollon palvelujärjestelmillä, mutta
sitä tietoa on saatavissa jo tänä päivänä.
Esimerkiksi apteekeissa on ajantasaiset, joka kuukausi uusiutuvat rekisterit
lääkäreistä ja muista henkilöistä,
jotka ovat esimerkiksi yhteydessä lääkehuoltoon
ja lääkehoitoon. Täällä perusteluissa
on käytetty muun muassa apteekkeja yhtenä esimerkkinä, että helpotetaan
apteekkien tiedonsaantia. Esitän kyllä kysymyksen,
eikö sitä tiedonsaantia ole jo tänä päivänä mahdollistettu,
ainakin oman kokemukseni mukaan näin on.
Joka ikisestä hoitohenkilökuntaan kuuluvasta,
olipa hän sitten lääkäri, fysioterapeutti,
kätilö, perushoitaja, sairaanhoitaja, ihan kuka
tahansa, jonka Teo on hyväksynyt ammatinharjoittajaksi, silloin
kun työtä haetaan, työnantajan velvollisuus
on tarkistaa, että työntekijä on rekisterissä. Yleensä se
tarkistus suoritetaan suoraan Teolta, olen ymmärtänyt
ainakin näin, ja jos sitä ollaan helpottamassa
sillä, että voitaisiin netistä tarkistaa,
niin kyllä on maailma mallillaan.
Olen saanut runsaasti yhteydenottoja ja viestejä terveydenhuollon
ammattilaisilta, entisiltä omilta työkavereilta,
ja kyllä se viesti on selkeä. Ihmiset eivät
halua omia tietojaan internetiin, eivät edes sitä omaa
sukunimeään tai syntymäaikaansa. Meiltä löytyy
hyvin taitavia toimijoita ja nikkareita netin parissakin, jotka
löytävät sitten näidenkin tietojen
avulla runsaasti lisätietoa alan toimijoista. Kollegat
ovat toivoneet, että mikäli me kansanedustajat
suuressa viisaudessamme kuitenkin päätämme,
että julkinen rekisteri on välttämätön,
niin henkilökunta vaatii, että rekisteriin liitetään
sähköinen tunnistautuminen. Tietokantaan on jäätävä sähköinen
sormenjälki siitä, kuka tietoja on katsonut, ja
rekisteröidyllä tulee olla oikeus tarkastaa, kuka
juuri häntä koskevaa informaatiota on tarkastellut.
Lisäksi jokaiselle Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen rekisteröimälle
ammattihenkilölle tulee varata mahdollisuus pyytää ammatinharjoittamisoikeutensa
poistoa ennen rekisterin siirtämistä vapaasti
saataville verkkoon.
Kainuulaisesta elämänmenosta esimerkki poliittisena
päättäjänä: maakuntavaltuutettuna, maakuntahallituksen
jäsenenä monet ovat joutuneet poistamaan omat
tietonsa internetistä häiriköinnin ja
ahdistelun vuoksi, ja puhutaan kuitenkin henkilöistä,
jotka eivät toimi yleisesti terveydenhuollossa, vaan poliittisessa
vaikuttamisessa. Ja mitä se kertoo meidän yhteiskunnastamme? Eletään
aika raadollista aikaa.
Jos mietitään sitä, että terveydenhuollossa
on ollut kaikennäköisiä ongelmatapauksia,
on puhuttu insuliinisurmista, niin kyllä se surullinen tosiasia
vain niin on, että niillä ihmisillä,
jotka ovat tehneet surullisia toimia työssään,
on ollut Teon hyväksyntä, Teon virallinen vahvistus
ammatinharjoittajaksi, elikkä mikään
rekisteri ei ole poistanut sitä, että työyhteisöön
voi päästä myös ihmisiä,
joiden omassa elämässä kaikki ei ole kohdallaan
ja omassa päänupissa kaikki ei ole kohdallaan.
Tämmöinen julkinen rekisteri ei niitä ongelmia
varmasti poista.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä annettua lakia
perustellaan sillä, että julkisessa käytössä oleva
tietopalvelu parantaa kansalaisten ja muiden tahojen tiedonsaantia
terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattipätevyydestä.
Tällä hetkellä Terveydenhuollon oikeusturvakeskus
pitää valvontaa varten terveydenhuollon ammattihenkilöiden
keskusrekisteriä. Rekisterin ylläpito on mahdollistanut
sen, että niin kansalaiset, työnantajat kuin muutkin
tahot ovat saaneet tarvitsemansa tiedot terveydenhuollon ammattihenkilöistä.
Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys mahdollistaa
sen, että internetselaimen kautta toimivasta julkisesta
tietopalvelusta on mahdollisuus selvittää terveydenhuollon
ammattihenkilön nimi, syntymävuosi, ammattipätevyys
jne. Näin laaja julkinen tietopalvelu herättää turvattomuutta
terveydenhuollon ammattihenkilöstössä.
Tämä hallituksen lakiesitys on hyvää tarkoittava
mutta ei hyväksyttävissä esitetyssä muodossa.
Toivon, että valiokuntakäsittelyssä tulee muutoksia
tähän lakiesitykseen ja harkitaan vielä tarkemmin
ihmisten yksilöllisyyttä ajatellen sitä mahdollisuutta,
että tämän asian hoitaisi jatkossakin
oikeusturvakeskus. Niin kuin ed. Arhinmäki sanoi, avaako
tämä sen, että siellä on seuraavaksi
sitten muut ammattihenkilöt netissä kaikkine henkilötietoineen?
Se ei voi olla tarkoitus.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Arhinmäki muun muassa toi
tässä esiin yksityisyyden suojan ja ammattilaisten
henkilökohtaisen suojan tässä ammattihenkilöille
tarkoitetussa rekisteriasiassa. Teon resurssien riittämisen
ja edellä mainittuihin perusteluihin perustuvien syiden
lisäksi haluaisin kyllä keskusteluun myöskin
asiakkaiden ja työnantajien oikeudet selvittää työntekijän
pätevyys, sanktiot, rajoitteet ja ammatinharjoittajan oikeudet
harjoittaa sitä ammattiaan, mihin hän ilmoittaa
olevansa koulutettu.
Myöskin nämä perustelut, että ihmiset
haluavat suojata omaa henkilökohtaista tietokantaansa julkisuudelta,
tuntuvat pikkuisen kummallisilta, koska puhelinluettelot, facebookit,
deitti- ja sinkkupalstat näyttävät kuitenkin
olevan aika avoimia ja niistä löytyy kyllä myös
terveydenhuollon ihmisten henkilökohtaisia tietoja.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys siirtää Teon
ylläpitämästä ammattihenkilörekisteristä osa
julkiseen käyttöön internetissä on
kieltämättä herättänyt
mielestäni — sanon näin myös
terveydenhuollon ammattilaisena — hämmästyttävän
paljon hätääntyneitä reaktioita.
Kuitenkin jo tällä hetkellä soittamalla,
kirjeellä tai jopa sähköpostilla voi
kuka tahansa suomalainen pyytää Teosta sinne rekisteröityjen
ihmisten ammattitietoja ja jopa selvittää lääninhallituksen
tai Teon antamat huomautukset, ja näitähän
ei muun muassa siinä suunnitellussa rekisterissä tule
julki.
Terhikki-rekisterissä on tällä hetkellä noin 350 000
terveydenhuollon ammattihenkilöä, joista kuka
tahansa saa millä hetkellä tahansa tietoja. Miksei
siihen ole kukaan puuttunut tähän mennessä?
Siihen merkityt terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat saaneet
tehtäväänsä asianmukaisen koulutuksen,
ja heille on myönnetty laillistus, nimikesuojaus tai lupa
ammatinharjoittamiseen.
Kuitenkaan tällä lakiuudistuksella ei todellakaan
ole tarkoitus julkaista mitään valtakunnallista
listaa esimerkiksi sairaanhoitajista, vaan tämän
rekisterin tarkoitus on sujuvoittaa työnantajien ja palvelun
ostajien mahdollisuutta varmistaa työntekijän
oikeus ammatin harjoittamiseen tai se, että kyseessä on
oikeasti koulutettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Lisäksi
nimikesuojatut ammattilaiset erottuvat tämän rekisterin avulla
kaiken maailman yleisterapeuteista, joita vilisee muotisuuntauksista
riippuen. Tällöin asiakaskin voisi paremmin luottaa
maksamansa tai saamansa palvelun laatuun.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
lehtitietojen mukaan tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio suhtautuu
epäilevästi tähän hankkeeseen,
ja onkin kiinnostavaa kysyä, minkä takia tietosuojavaltuutetun
kriittinen näkemys ei ole vaikuttanut tämän
lain valmistelussa. Tämä on asia, joka valiokunnan
pitää mielestäni erityisen hyvin tutkia.
Kun tässä nyt kuitenkin on vastakkain erilaisia
perusoikeuksia, niin tätä punnintaa ei tule tehdä kevyesti.
Tässä ovat vastakkain toisaalta potilasturvallisuus
ja kansalaisten oikeusturva ja toisaalta sitten henkilöstön yksityisyyden
suoja ja henkilöstön turvallisuus.
Nyt nämä voimakkaat reaktiot, joita tämä hallituksen
esitys on saanut, mielestäni osoittavat sen, että meillä on
todellakin tämmöinen iso riski kaiken tämän
lisäksi siitä, että syntyy tämmöinen
luottamuspula päätöksentekijöiden
ja hoitohenkilökunnan kesken. Ja sekin täytyy
ottaa huomioon, koska tällaiseen luottamuspulan syventämiseen
ei nykyoloissa ole mitään syytä, vaan päinvastoin
sitä luottamuspulaa pitäisi pyrkiä poistamaan.
Ed. Karhuvaara puhui, että osa näistä ihmisistä varmaan — kuvittelen,
että varsinkin nuoremmista — harrastaa Facebookia
ja sinkkupalstoja, mutta ongelmaan tullaan juuri siksi, että kun
ihmisistä alkaa olla erilaisia lähteitä saatavilla,
heidän henkilötiedoistaan internetissä,
niin tällaiset sähköiset rekisterit sitten
muodostavat yhden lisäongelman, kun näitä tietoja
on sähköisesti kuitenkin helppo yhdistellä.
Mielestäni tässä on ihan vakava tietosuoja-
ja turvallisuusongelma myöskin silloin, kun katsomme tätä hoitohenkilöstön näkökulmasta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämän lakiesityksen 24 c §,
jossa on tämä julkinen tietopalvelu, on ongelmallinen,
se täytyy myöntää. Toivomukseni
olisikin, että valiokunnassa, nyt kun hallitus on esityksen
kuitenkin antanut, katsottaisiin hyvin tarkkaan, voitaisiinko 24
c §:n sisältämä menettely lisätä tänne
24 b §:ään, jolloin se ei olisi julkinen
rekisteri, vaan se olisi käytettävissä mutta
ei tällä tavalla kuin mitä hallitus esittää,
eli niin, että ihmisen nimi, rekisterinumero, syntymävuosi
ja ammattipätevyys olisivat siellä julkisesti
saatavana. Kyllä tähän nettimaailmaan
tänä päivänä sisältyy
sellaisia tekijöitä, ehkä jatkossa vielä arvaamattomampia — kansallisia,
kansainvälisiä ja monia muita — kysymyksiä ja
turvallisuusnäkökulmia, jotka on vakavasti otettava,
vaikka toisaalta tiedämme, että netti on tavattoman
hyvä monessa tarkoituksessa, palvelemaan erilaisia tarpeita.
Täällä todetaan, että näitä terveydenhuoltoalan
ammattihenkilöitä on 335 000 ja 10 000
tulee vuodessa lisää, eli se on valtava määrä,
ja sen rekisterin hallinnoiminen ja ylläpitäminen
tietysti on vaikeaa, ja tietojen antaminen sieltä yksilöidysti
on valtavan työn takana. Mutta siitä huolimatta,
että tarpeita tälle järjestelmälle
saattaa hyvinkin löytyä, perusteltuja tarpeita,
vetoaisin kyllä, että eduskunta hyvin, hyvin vakavasti — ja valiokunta
nimenomaan — katsoisi, onko se järjestettävissä muulla
tavalla. Ehkä henkilön suostumuksen hankkiminen
yli 300 000 tilanteessa on vaikeaa, mutta toisaalta kyllä ehkä ainakin
sen järjestelmän luominen asteittain voisi olla
mahdollista. Sitä kautta voisi saada tätä asiaa
taloudellisemmin järjestettyä kuin miten se on
ehkä kaikkein vaikeimmalla tavalla.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
kyllä hämmentävää luettavaa,
ja yhtä hämmentävää kuultavaa
oli ed. Karhuvaaran hyvin aukottomasti ja epäröimättä esitetty
puolustuspuheenvuoro. Muistatte, että vuosi sitten täällä nuijittiin
valtavalla kiireellä läpi terveydenhuollon ammattilaisten
työtaisteluoikeutta murtava pakkotyölaki. Nyt
hallitus on virkamiesvalmistelun varassa ilman kolmikantavalmistelua
antanut lakiesityksen, jonka mukaan kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten
tiedot julkaistaisiin internetissä niin, että ne
ovat kenen tahansa vapaasti saatavissa.
Terveydenhuollon ylikuormitetut ammattilaiset tekevät
arvokasta ja uhrautuvaa työtä, näin julistetaan
juhlapuheissa. Mutta käytännössä oikeutettuja
palkankorotusvaatimuksia vastaan säädettiin pakkotyölaki,
ja nyt ollaan aikeissa avata heidän henkilötietonsa
kaikkien häiriköiden ja nettirikollisten riepoteltavaksi.
Lakiesityksen perusteluissa korostetaan julkisen tietopalvelun
ja avoimen rekisterin tarpeellisuutta, kun pyritään
parantamaan kansalaisten ja muiden tahojen tiedonsaantia terveydenhuollon ammattihenkilöiden
ammattipätevyydestä. Rekisteristä olisi
poimittavissa ammattihenkilön nimi, rekisteröintinumero,
syntymävuosi, ammattipätevyys ja työpaikka.
Perusteluissa todetaan, että tarvitaan useiden tietojen
yhdistelmä, jotta henkilö on tunnistettavissa.
Ammattihenkilörekisterissä on nykyisin tiedot
335 000 henkilöstä, ja rekisteröityjen
määrä kasvaa kymmenellätuhannella
vuodessa, kuten täällä ed. Kankaanniemi äsken
totesi. Näin ollen ammattihenkilöä ei voida
yksilöidä riittävästi yksinomaan
nimen perusteella. Siksi lakiehdotuksessa laajennetaan tunnistetietoja
ja ulotetaan rekisteröinti ja julkinen tietopalvelu syvälle
yksityisyyden suojan ja perustuslain takaaman henkilötietojen
suojan alueelle.
Monet terveydenhuollon ammattilaiset ovat herättäneet
perustellun kysymyksen yhdenvertaisuudesta: Miksi rekisteri ja kaikkien
vapaasti saatavilla oleva tietopalvelu koskee vain terveydenhuollon
ammattihenkilöitä? Miksi vain heidän
pätevyytensä on oltava kaikkien tarkistettavissa?
Miksi saman tien ei säädetä lakia kaikkien eri
ammateissa toimivien rekisteröinnistä tiedonsaannin
parantamiseksi heidän ammattipätevyydestään.
Olisihan se kiva tietää, miten pätevä valitsemani
asianajaja on juttuani hoitamaan tai opettaja lapsiani opettamaan
tai korjaamotyöntekijä autoani korjaamaan. Mihin
tätä vain terveydenhuollon ammattilaisia koskevaa
avointa rekisteriä tarvitaan? Se jää sangen
epäselväksi tässä lakiesityksessä.
Uskon, ettei tavallinen kansalainen ole vähääkään
kiinnostunut moisesta rekisteristä.
38 vuoden työrupeaman terveydenhuollon ammattilaisena
työskennellyt nainen kirjoitti tänään
suorat sanat tästä lakiesityksestä. Hän
toteaa kirjeessään: "Mielestäni esitys
on pöyristyttävä. Se vie terveydenhuollon
työntekijöiltä viimeisenkin yksityisyyden
suojan ja tekee monille ammatinharjoittamisen mahdottomaksi. Jo
pitkään olemme eläneet tilanteessa, jossa
väkivalta ja sen uhka on monelle terveydenhuollon työntekijälle
arkipäivää. Siksi yhä useampi
käyttää työssään
vain etunimeään ja jopa esimiehet terveydenhuollossa
suosittelevat puhelinnumeron muuttamista salaiseksi. Tiedän
tapauksia, joissa aggressiivinen potilas on hankkinut tietoonsa häntä hoitavan
henkilön puhelinnumeron ja ruvennut uhkailemaan paitsi
työntekijää myös hänen
puolisoaan ja lapsiaan. Jos laki säädetään,
se tulee vähentämään terveydenhuollon
ammattien vetovoimaisuutta ja sitä kautta pahentamaan työntekijäpulaa."
Näin toteaa tämä erittäin kokenut
terveydenhuollon ammattilainen.
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajatoverit! Tämä hallitus
on tänä vuonna tuonut eduskuntaan jo kolmannen
työntekijöiden yksityisyyden suojaa murtavan lakiesityksen.
Kevätkaudella käsittelimme muutoksia sähköisen
viestinnän tietosuojalakiin ja yksityisyyden suojasta työelämässä annettuun
lakiin. Kysymys oli tuolloin sähköpostiviestien
työnantajakontrollin lisäämisestä,
postien lähettäjien ja vastaanottajien sekä lähetysaikojen
tunnistetietojen seulonnasta. Suojattava hyvä työntekijöiden
oikeuksien kaventamisen kustannuksella oli näissä lakimuutoksissa — mikäpä muu
kuin yrityssalaisuuden suojaaminen. Toinen muutos työntekijöiden
yksityisyyden suojasta annettuun lakiin tehtiin, kun työnantajien
oikeuksia saada käsitellä työnhakijaa
ja työntekijää koskevia luottotietoja
laajennettiin. Hallituksen esityksen mukaan yritysten on voitava
selvittää tehokkaasti työntekijän
luotettavuus. Jälleen työntekijän yksityisyyden
suojan piiri kaventui ja työnantajien valta työntekijöihinsä vahvistui.
Samaa linjaa noudattaa nyt annettu lakiesitys terveydenhuollon keskusrekisteristä
ja
julkisessa käytössä olevasta internettietopalvelusta.
Yhdyn täysin ed. Kyllösen vaatimukseen täällä siitä,
että ilman oleellisia muutoksia ja tietojen väärinkäytön
aukotonta ehkäisemistä ja muun muassa rekisterin,
tietopalvelun, käyttäjien tunnistettavuuden varmistamista
lakimuutoksia ei missään tapauksessa pidä hyväksyä.
Oleellinen kysymys huutaa edelleenkin vastausta: mihin tätä kaikkea
oikein tarvitaan? Olin tästä ed. Karhuvaaran puheenvuorosta
kuulevinani osavastauksia tähän kysymykseen. Onko tässä sittenkin
kaiken takana tarve edistää yksityisen terveydenhuoltobisneksen
henkilöstörekrytointia?
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät jäljellä olevat
kollegat! Koin jotenkin nämä puheenvuorot oman
puheenvuoroni arvosteluksi, mutta en suinkaan vastusta sitä,
että aivan varmaan valiokuntavaiheessa tulemme erittäin
vahvasti huomioimaan kaikki asiat, jotka puuttuvat yksilön
omaan tietosuojaan, mistä ei ole varmaan epäilystä keillään
täällä salissa olevilla ihmisillä.
Mutta halusin tuoda sen toisen aspektin tähän keskusteluun.
Ja minkä vuoksi? Nimenomaan tietojen saanti työntekijästä tässä lisääntyvässä terapeuttiviidakossa
on äärimmäisen tärkeää,
ja se, että se tukee yksityistä yrittäjyyttä,
ei ole paha asia. Lisäksi myöskin julkisella sektorilla,
jotta vältetään epäpätevien
ihmisten hakeutuminen esimerkiksi kotipalveluun, tämä kyseinen
rekisteröinti suojaa asiakasta aivan selvästi.
Minulla ei ole todella mitään sitä vastaan,
että yksilön tietosuoja on avainasemassa, kun
tätä lakia valiokunnassa käsitellään.
Tulemme varmaan kaikki pitämään huolen
siitä, että se huomioidaan. Mutta ei saa myöskään
vähätellä sitä toista syytä, minkä vuoksi
tätä rekisteriä on harkittu.
Keskustelu päättyi.