Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Nyt eduskunnan käsittelyyn tulevassa
viestintämarkkinalain muutosta koskevassa hallituksen esityksessä on
kysymys matkapuhelinliittymien kytkykaupan jatkamisesta. Kytkykaupalla
tarkoitetaan sitä, että matkapuhelinliittymää myytäessä samalla
voidaan tarjota myös päätelaite määräaikaista
liittymäsopimusta vastaan. Kytkykauppa on elinkeinotoiminnassa
yleisesti sallittua tuotteiden ja palvelujen osalta niin, että yhdessä tarjotuilla
hyödykkeillä ei tarvitse olla asiallista yhteyttä keskenään.
Aiemmin liittymän ja matkapuhelimen kytkykauppa oli
ehdottomasti kielletty. Viestintämarkkinalakia muutettiin
kuitenkin 2006 huhtikuussa siten, että puhelimen ja liittymän
kytkykauppa tuli mahdolliseksi muissa kuin gsm-matkaviestinverkoissa.
Kytkykauppaa koskevan määräaikaisen lain
voimassaolo päättyy huhtikuussa 2009, ja esityksessä ehdotetaan
kytkykaupan jatkamista tämän jälkeen.
Lähes koko Euroopassa on voimassa kytkykaupan salliva
sääntely, vain Belgiassa se on kielletty. Kytkykaupan
sallimisen tarkoituksena on edistää tietoyhteiskunnan
kehitystä paremmin tukevien matkaviestinverkkojen, kännyköiden
ja palveluiden käyttöönottoa. Tavoitteessa
on onnistuttu hyvin, sillä matkaviestinnän lisäpalveluiden
käytön määrä on kasvanut
selvästi kytkykaupan sallimisen jälkeen. Noin
viidesosa suomalaisista on hankkinut uudenlaisista viestintäpalveluista
kootun paketin, ja tarve palveluiden kokoamiselle helppokäyttöiseen
muotoon on edelleenkin suuri. Kytkykaupan mahdollisuus on vai-kuttanut
myös puhelinkannan uudistumiseen. Puhelinten kytkykauppa
sekä sen ohella velvoite tarjota kuluttajalle kytkykaupassa
tarjotut liittymäpalvelut myös erikseen pitävät
yllä sellaista kilpailutilannetta, joka edistää uusia
innovaatioita ja palveluita.
Lakiesityksessä ovat kuluttajansuojakysymykset saaneet
erityistä huomiota. Esitetyt uudet viestintämarkkinalain
säännökset ovat määräaikaista
lakia tarkempia erityisesti liittymäsopimusten osalta.
Kytkykaupassa sopimuksen kesto voi olla enimmillään
kaksi vuotta, kuten se on ollut myös voimassa olevan määräaikaisen
säännöksen nojalla. Kuluttajan suojaamiseksi
säädetään teleyritysten velvollisuuksista
tarjota myös lyhyempiä sopimuksia. Jos sopimuksen
kesto on enemmän kuin vuosi, on teleyritysten tarjottava myös
vuoden sopimusta. Teleyrityksen on myös selkeästi
ja kirjallisesti ilmoitettava sopimuskauden päättymisestä asiakkaalle.
Teleyritys velvoitetaan tarjoamaan sama viestintäpalvelu
myös ilman päätelaitetta. Näin
turvataan liittymäpalvelujen saatavuus myös ilman
kytkykauppaa ja kuluttajalla on mahdollisuus aidosti valita, haluaako hän
ostaa liittymän ohella myös päätelaitteen
vai ainoastaan liittymän. Liittymän välityksellä tarjottavien
palveluiden tulee siten olla sisällöltään samanlaiset
siitä riippumatta, hankkiiko käyttäjä päätelaitteen
vai ei.
Arvoisa puhemies! Kuluttajalla on edelleenkin oikeus irtisanoa
liittymäsopimus niin sanottuun sosiaaliseen suoritusesteeseen
vedoten. Häneltä voidaan tällöin
periä ainoastaan sellaiset maksut, jotka ovat syntyneet
liittymän käytöstä. Kuluttajalla
on oikeus irtisanoa sopimus myös muilla perusteilla. Tällöin
kuluttaja maksaa yhdellä kertaa määräaikaisen
liittymäsopimuksen mukaiset maksut. Teleyritys voi määritellä sopimuksessaan
ne maksut, jotka irtisanomistapauksessa kohdistuvat päätelaitteeseen
ja liittymän käyttöön, sekä ne
kulut, joita teleyritykselle muutoin aiheutuu irtisanomisesta. Määräaikaisen
liittymäsopimuksen ehtoja ei saa muuttaa kesken sopimuskauden
kuluttajan vahingoksi. Kun liittymäsopimus irtisanotaan
tai se muutoin päättyy, on teleyrityksen purettava
maksutta puhelimen niin kutsuttu sim-lukko kahden viikon kuluessa sopimuksen
päättymisestä tai purkamisesta. Sim-lukolla
teleyritys voi estää toisen operaattorin liittymän
käytön kytkykaupalla hankitussa puhelimessa.
Markkinoinnissa on määräaikaista
sääntelyä vastaavasti ilmoitettava kuluttajansuojalaissa
tarkoitettujen tietojen ohella myös kytkykaupasta kuluttajalle
aiheutuvien lisäkustannusten kokonaismäärä.
Lisäkustannuksia ovat ylimääräiset määräaikaiseen
sopimukseen liittyvät kustannukset, kuten korkeampi kuukausimaksu.
Uutta esityksessä on myös se, että teleyritys
velvoitetaan tarjoamaan kuluttajalle maksutonta saldoilmoituspalvelua
liittymän käytöstä kertyvien
maksujen seuraamiseksi sekä kytky- että muissa
liittymissä.
Lakiesityksessä matkapuhelimen ja liittymän yhteiskauppa
sallitaan kolmannen sukupolven 3g-kännyköiden
lisäksi tietyissä erityisryhmien gsm-puhelimissa,
joita ovat turvapuhelimet, pöytäpuhelimet ja eräät
muut erikoispuhelimet. Tietynlaisia erityispuhelimia ei vielä ole
saatavilla kehittyneimmissä matkaviestinverkoissa, ja esimerkiksi
ikäihmisille voi olla tärkeää saada
teknisiltä ominaisuuksiltaan tutumpi, kiinteä puhelin,
joka toimii matkaviestinverkossa. Tavallista gsm-puhelinta ja -liittymää ei
edelleenkään voi hankkia kytkysopimuksella.
Arvoisa puhemies! Hallitus tulee seuraamaan määräaikaisiin
sopimussuhteisiin liittyvän asiakaspalvelun laatua. Jos
asiakaspalvelu ei kehity vastaamaan asianmukaisena pidettävää tasoa,
tullaan määräaikaisten sopimusten käyttämistä viestintäpalveluiden
tarjonnassa arvioimaan erikseen.
Keskustelu päättyi.