Kaj Turunen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Autoverolain nykyiset säännökset
käytettynä maahan tuodun ajoneuvon autoveroprosentin
määrittämisestä johtavat monesti erittäin
kohtuuttomiin huippukorkean verotuksen tuloksiin. Pahimmillaan saatetaan
päätyä jopa tasolle, joka on 400 prosentin
luokkaa hankintahinnasta. Kun tällaiset ulkomailla ostetut käytetyt
autot useimmiten ostetaan jostakin EU-maasta, useimmiten Saksasta,
on autoverotuksemme ankaruus ristiriidassa Euroopan unionin perusideologian
kanssa loukatessaan yhtä niin sanotuista neljästä perusvapaudesta:
tavaroiden vapaa liikkuminen EU:n sisällä ilman
esteitä.
Suomessa esteeksi ovat muodostuneet tai on haluttu muodostaa
syrjivät ja protektionistiset verot ja tullit, joilla pyritään
suojaamaan sisämarkkinoita. Maahan tuotujen ajoneuvojen
verotuskäytäntö on luotu nimenomaan turvaamaan
sisämarkkinoita pitämällä verotuksen
avulla keinotekoisesti käytettyjen autojen hinnat korkealla.
Nykyinen verotusarvo käytetyille tuontiautoille ei perustu
todelliseen hankintahintaan vaan virtuaalihintaan, joka muodostuu
keskimäärähintana näiltä pönkitetyiltä sisämarkkinoilta.
Käytäntö on syrjivä sekä mielivaltainen
ja on johtanut lähes poikkeuksetta tilanteeseen, että ajoneuvon
verotusarvo on reilusti korkeampi kuin sen hankinta-arvo, usein
jopa moninkertainen.
Esimerkkinä pari tapausta: Auto oli Saksassa, ja sitä markkinoitiin
netissä hintatietoineen. Kaupat oli tehty kirjallisesti
ja kuitattu hintaan 2 800 euroa. Tulli määritteli
auton verotusarvoksi 12 320 euroa. Maahantuojana toiminut
yksityishenkilö valitti päätöksestä ja
saikin autoverotuspäätökseen muutoksen.
Verotusarvoa laskettiin noin 4 000 euroa. Uudeksi verotusarvoksi
määriteltiin 8 503 euroa. Siihen vain
kului melko tarkalleen viisi vuotta, jonka ajan auto seisoi käyttämättömänä.
Lopullinenkin verotusarvo jäi siis kolminkertaiseksi hankintahintaan
nähden. Toinen tapaus koski autoa, jonka hankintahinta
oli todistettavasti 7 200 euroa. Sille Tulli määräsi verotusarvoksi
16 064 euroa. Jälleen valituksen jälkeen
uudeksi verotusarvoksi määrättiin 14 333
euroa, joka on kaksinkertainen hankintahintaan nähden.
Tapa määrittää käytetyn
tuontiauton verotusarvo muun kuin todellisen arvon, siis hankintahinnan,
mukaan on kansalaisten oikeustajun vastainen ja johtaa lukuisissa
tapauksissa valituksiin verotuspäätöksestä.
Valitukset kuormittavat kohtuuttomasti tullilaitosta, verottajaa
ja hallinto-oikeuksia. Selventämällä verotusarvo
vastaamaan käytetyn auton todellista arvoa voimme merkittävästi
vähentää, jopa poistaa kokonaan tarpeen
valittaa näistä autoveropäätöksistä.
Lakialoitteessani esitän, että edellä kuvatut epäkohdat
autoverolaissa saadaan korjatuksi, kun autoverolain 11 §:ään
lisätään uusi momentti, jolla sanotussa
pykälässä muutoin asetetuista säännöksistä poiketaan,
milloin käytettynä maahan tuotu ajoneuvo on ostettu
ulkomailla jossakin EU-valtiossa sikäläiseltä myyjältä.
Lisättävä momentti soveltuu parhaiten
11 §:n uudeksi 3 momentiksi. Tässä momentissa
säädettäisiin veron määritysperusteeksi
autosta ulkomailla todistettavasti maksettu hinta, siis veron määritysperusteeksi
autosta ulkomailla todistettavasti maksettu hankintahinta. Uudessa
momentissa on samalla otettava viittauksin huomioon, että nykyisen
11 c §:n 3 momentista voi johtua muuta,
jos ostaja ja myyjä olisivat keskenään
etuyhteydessä tai jos poikkeukselliset markkinaolosuhteet myyntimaassa
olisivat vaikuttaneet hintaan.
Kaiken kaikkiaan lakialoitteeni on kauan ja paljon odotettu.
Se purkaa esteitä terveeltä hintakilpailulta.
Se lisää tasa-arvoa EU-kansalaisten välillä sekä tukee
yhteiseurooppalaista ympäristöpolitiikkaa nuorentamalla
autokantaa Suomessa. Lisäksi se siirtää autoverotuksen
painopistettä omistuksesta kulutukseen.
Keskustelu päättyi.