Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Perusturva luo taloudellisen turvan niissä tilanteissa,
joissa työtulot eivät tuohon perusturvaan vaikuta.
Sairaus, työkyvyttömyys, vanhuus, vanhemmuus ovat
asioita, joissa joudutaan selviytymään muutamalla
sadalla eurolla kuukaudessa. Hallitus käyttää 300
miljoonaa euroa vuositasolla siihen, että te viestitätte
auttavanne kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä.
Ministeri Risikko, me yhdessä viime vaalikaudella nostimme
pienimmät vanhempain- ja sairauspäivärahat
työttömän peruspäivärahan,
työmarkkinatuen tasolle. Teidän esityksessänne
300 miljoonaa euroa käyttäen nuo kaksi päivärahamuotoa
eriytyvät ja, mikä minun mielestäni räikeintä,
ne työttömät, jotka ovat nollapäivärahan varassa,
jäävät ilman päivärahaa
jatkossakin. Te teette arvovalinnan, Kataisen hallitus. Ministeri Risikko,
miksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on tärkeä kysymys,
ja tästä on kyllä tässä salissa
paljon jo tämän syksyn aikana puhuttu. Mutta vielä kerran sanon,
että me todella pohdimme tuolla hallitusohjelmaneuvotteluissa,
mikä nyt olisi se, jolla me pystyisimme auttamaan kaikkein
pienituloisimpia ja köyhimpiä, ja me teimme sen
valinnan, että se oli nimenomaan peruspäiväraha
ja työmarkkinatuki ja sitten asumistuki ja toimeentulotuki. Asumistuestahan
on arvioitu nimenomaan, että se on kaikkein paras täsmäkeino
esimerkiksi köyhien lapsiperheitten auttamiseksi. Tähän
varattiin noin 300 miljoonaa. Näitä kaikkein pienimpiä päivärahoja
ei pystytty nostamaan, näitä vähimmäispäivärahoja,
valitettavasti, ne nostettiin viime kaudella, ja varmasti, kun rahaa
jostain joskus tulee, se on sitten listoilla seuraavana. Mutta kaikkea
ei saa kerralla.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmaan on kirjattu, että työmarkkinatuen
tarveharkinnan poisto selvitetään. Eli niitten
ihmisten tulevaisuudesta on kyse, jotka saavat työmarkkinatukea
nolla euroa. Voitte, arvoisa ministeri ja hallitus, säästää muutaman tuhannen
euroa kokouspalkkioissa tai konsulttiselvityksissä. Tuon
selvityksen lopputulemana on jokseenkin varmuudella tieto, että tuo
työmarkkinatuen tarveharkinnan poisto maksaa 40 miljoonaa
euroa. Milloin, hallitus, milloin, ministeri Risikko, te tuotte
tänne eduskunnan käsittelyyn työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistoesityksen?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! On aivan totta, niin kuin edustaja Rehula
sanoo, että viime kaudella Sata-komitea oli listannut,
että se olisi yksi tärkeä asia, mikä pitäisi
viedä eteenpäin. Hallitusohjelmaneuvotteluissa
kun oli todellakin x euroa rahaa ja kun se maksaa, poiketen siitä,
mitä edustaja Rehula sanoi, yli 50 miljoonaa — ei
40, vaan yli 50, se on eilen tarkistettu — niin meillä valitettavasti
ei ollut siinä vaiheessa tätä. Mutta
me pidimme sitä niin tärkeänä asiana,
että se on kirjattu, että selvitetään.
Se on eräällä lailla siellä arvolataus sille,
että se on tärkeä asia, mutta siihen
ei tällä kertaa ollut rahaa.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Me kaikki tiedämme, minkälaisten
talousvaikeuksien keskellä me tällä hetkellä kansainvälisesti
mutta myöskin kotimaassa elämme. Tästä johtuen,
että me haluamme välttää Suomen
ylivelkaantumisen, me jouduimme tekemään hallitusohjelmaneuvotteluissa
myöskin arvovalintoja. (Sirkka-Liisa Anttila: Miksette
ota suurituloisilta?) Mutta tämän hallituksen politiikka
on kansainvälisestikin ainutlaatuista: samaan aikaan kun
me sopeutamme taloutta, eli nostamme veroja, leikkaamme menoja,
me kuitenkin parannamme kaikista heikoimmassa asemassa olevien ihmisten
tilannetta. Tätä ei muualla Euroopassa tehdä,
ja sen takia toivon, että myöskin oppositio voisi
tätä hallituksen linjaa tukea, jossa perusturvaa
ollaan parantamassa.
Edustaja Rehula kysyi, voisiko hallitus omalta osaltaan osallistua
lamatalkoisiin. Hallitus ja sen ministerit osallistuvat lamatalkoisiin
leikkaamalla omia palkkojaan 5 prosentilla. Minusta se on tärkeä teko
tässä ajassa, jossa me kaikki joudumme osallistumaan
omalta osaltamme tämän laskun maksamiseen, ja
sitä kautta toivon, että tätä esimerkkiä myöskin
esimerkiksi yritysjohdossa ympäri Suomea noudatettaisiin.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä valtiovarainministeri
Urpilainen vei keskustelun vähän toiselle uralle
tästä perusturvasta.
Te teitte todellakin arvovalinnan siellä Säätytalolla,
kun te valitsitte, että työttömän
perusturva on se, jota korotetaan, eikä muiden. Haluan kysyä ministeri
Risikolta, pidittekö te siellä todellakin oikeana
sitä, että jos ajatellaan samaa henkilöä,
vaikka 25-vuotiasta nuorta naista, joka saa työmarkkinatukea,
hänelle korotus on ensi vuonna 100 euroa, mutta sitten
kun hän loppuvuodesta vaikka saisi lapsen ja siirtyy pienimmälle äitiyspäivärahalle,
hänen toimeentulonsa on 100 euroa pienempi. Tämä ei
voi olla oikein. Mitä mieltä te olette tästä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Puhemies! Kuten tuossa totesin, viime kaudella me saimme nostettua
nimenomaan näitä rahoja, joihin viittasitte. Kun
nyt nostettiin näitä päivärahoja,
niin nyt siinä on sitten tämä erotus,
ja se on aivan varmasti meillä tärkeänä asiana
jatkossa, mutta kun rahaa on todella niukasti, pitää miettiä,
mihin se laitetaan, ja tässä me päädyimme yhteistuumin
sitten tähän ratkaisuun. Korostan, että ei
tässä pelkästänsä näitä työttömyyspäivärahoja
olla nostamassa, vaan myöskin toimeentulotukea ja asumistukea,
ja monenlaisilla muillakin keinoilla pyrimme auttamaan kaikkein
vähävaraisimpia. (Välihuutoja keskustasta.)
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä on todettu
useampaan kertaan, tämä tosiaan on ollut arvovalinta
hallitukselta. (Ben Zyskowicz: Niin, köyhiä tuetaan!)
Haluaisin nyt kysyä valtiovarainministeriltä,
kun te päädyitte siellä hallitusneuvotteluissa
tämän sinänsä huomattavan potin,
useamman satamiljoonaa, laittamaan työttömien
aseman parantamiseen — joka sekään ei
valitettavasti sinä 100 euron täysimääräisenä ihan
kaikille tule toimeentulotuen leikkauksien ja muiden johdosta — niin
haluaisin nyt varmistaa, kun tässä on tuotu esiin,
että on ihmisryhmiä, köyhiä ihmisryhmiä,
joita ei nyt tämä hallitus auta, onko sitten tulossa
näinä tiukkoina talousaikoina mahdollisesti uusi
potti, joka kohdistuu niin, että tämä kuilu
ei repeä eri syystä köyhyydessä elävien
ihmisten välille. (Ben Zyskowicz: Ei olisi uskonut, että kepu
näin hyökkää työttömiä vastaan!)
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen politiikan yksi
tärkeä tavoite on eheä yhteiskunta, koska minä luulen,
että se on sellainen arvo, joka saa hyvin laajasti kannatusta
suomalaisten keskuudessa, että yhteiskunta pysyy eheänä,
kaikki pysyvät tässä samassa veneessä mukana.
Juuri sen takia me yritämme tehdä nämä vaikeat
talouspoliittiset ratkaisut mahdollisimman oikeudenmukaisesti, jotta
ne meistä, jotka ovat vahvoja, joilla on varaa, osallistuvat
suuremmalla panoksella laman laskun maksamiseen kuin yhteiskunnassa ne,
jotka ovat heikommassa asemassa.
Voisin todeta edustaja Saarikolle, että me olemme keventämässä kaikkein
pienituloisimpien ihmisten verotusta muun muassa nostamalla kunnallisveron
perusvähennystä. Se on yksi tapa auttaa pienituloisten
ihmisten asemaa. Sen lisäksi me olemme tekemässä tämän
tulonsiirron perusturvaan. Minusta on ihan kohtuullista, että jos
kymmeneen vuoteen ei ole työmarkkinatukeen ja peruspäivärahaan
tehty vastaavanlaista korotusta, nyt on sen vuoro tässä tilanteessa. Tämä on
ollut arvovalinta, jonka me olemme tehneet, ja mikäli taloustilanne
muuttuu suotuisammaksi, sitten me arvioimme lisätoimia
sen mukaisesti.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Näistä, mikä tämä sana
nyt olikaan, arvovalinnoista.
Haluan puhua työttömistä ja pitkäaikaistyöttömistä.
Heidän asemansa on viimeisten 15 vuoden aikana merkittävästi
huonontunut. Peruspäiväraha on jäänyt
jälkeen 25 prosenttia ja toimeentulotuki 30 prosenttia.
Aikooko hallitus tehdä, ja jos aikoo, niin mitä,
työttömien ja pitkäaikaistyöttömien
hyväksi? (Ben Zyskowicz: Teidän vierustoverinne
just arvosteli sitä, ettei saa työttömille
antaa lisää!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Sen ohella, että tämän
perustoimeentuloturvaan liittyvän paketin merkitys on erittäin suuri
yhteenlaskettuna pienituloisiin kohdistuvan veronkevennyksen kanssa,
se on merkittävä kannanotto pienituloisten ihmisten
auttamiseksi. Se ei ratkaise kuitenkaan pitkäaikaistyöttömyyttä sellaisenaan.
Hallitus sen ohella, että se säästää,
nostaa veroja, kohdentaa myös näitä työllisyysmäärärahoja
nimenomaan kahteen ryhmään: nuoriin ja pitkäaikaistyöttömiin,
joita on 57 000 yli vuoden työttömänä ollutta
ihmistä Suomessa. Meidän tavoitteemme on nimenomaan
se, että tätä joukkoa saataisiin työn
syrjään, kuntoutukseen, koulutukseen, sitä kautta mahdollisuuksiin
avoimille työmarkkinoille. Talkoo on suuri ja haastava,
mutta siihen me haluamme tehdä kaiken sen, mitä näillä voimavaroilla
voidaan tehdä, koska se on oikeudenmukaisuuden teko.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! 100 euroa perusturvaan on iso raha, sen me
tiedämme kaikki. Mutta miksi te, arvon hallitus, teitte
sen arvovalinnan, että te haluatte viedä tämän
rahan köyhiltä lapsiperheiltä pois? Te
tiedätte sen, että lapsilisät omalla
määrällään pienentävät
perustoimeentuloturvaa, ja tähän ei riitä vastaukseksi
se, että sen takia, että se on viimekätinen
turvamuoto, mikä on. Se on pois niiltä lapsilta.
Lapset ovat kuitenkin meidän tulevaisuus.
Nyt haluaisin tietää, arvon ministerit, kuinka paljon
sillä, että lapsilisät pienentävät
perustoimeentuloturvaa määrällään,
te siirrätte lapsilta, lapsille tarkoitettuja rahoja, lapsen
elämän parantamiseen tarkoitettuja rahoja, takaisin
valtion kassaan.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kyllä se näin on, että tämä hallitus
tiedostaa hyvin lapsiperheiden hädän. Ja kun hallitusneuvotteluissa
katsottiin, ketkä ovat kaikkein köyhimpiä näistä lapsiperheistä,
niin se on niin, että ne yksinhuoltajat tarvitsevat kaikkein
eniten siihen päivittäiseen elantoonsa tukea myöskin
toimeentulotuen muodossa. Sen vuoksi hallitus päätti,
kun me elämme niukoissa taloudellisissa olosuhteissa, kohdentaa
tämän rahan juuri sinne, missä sen vaikuttavuus
on kaikkein suurin, eli yksinhuoltajille. Nythän vuodenvaihteen
jälkeen yksinhuoltajat saavat tältä hallitukselta
vähintään 85 euron parannuksen siihen
toimeentulotukeensa, ja tämä luku lapsimäärän
mukaan sitten kasvaa. Eli minun mielestäni on hiukan vääristelevää,
kun te sanotte, että tämä hallitus on
unohtanut köyhät lapsiperheet tai ei halua heistä välittää.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys työttömien
peruspäivärahan ja työmarkkinatuen nostamisesta
100 eurolla on erittäin hyvä ja kauan odotettu
uudistus. On arvioitu, että työmarkkinatuen saajista
noin 40 prosenttia saa myös toimeentulotukea tai he olisivat
oikeutettuja toimeentulotuen saamiseen. Yksi tärkeä uudistus
tässä asiassa on se, että me pystymme
vähentämään toimeentulotuen
saajien riippuvuutta toimeentulotuesta sekä sitä kautta
pystymme myös lisäämään
sosiaalityön resursseja sinne, missä niitä tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeriltä: mitenkä hallitus
tulee seuraamaan tämän ratkaisun ja tämän
päätöksen vaikuttavuutta (Ben Zyskowicz:
Positiivinen vaikutus!) sosiaalityön kentässä,
että toteutuu se perimmäinen tavoite myös
siitä, että asiakkaiden ei tarvitse hakea toimeentulotukea
vaan he selviäisivät ensisijaisilla etuuksillaan
ja tätä kautta voitaisiin resursseja siirtää sosiaalityön
kenttään nykyistä paremmin?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kun kaikkien lakien kohdalla,
meillä myös tähän pakettiin tehdään
seurantaa. Sitten meillä on vielä lisäksi tällainen
poikkihallinnollinen ohjelma, nimenomaan köyhyyden, syrjäytymisen
ja terveysongelmien vastainen toimenpideohjelma, jossa nimenomaan
erilaisin indikaattorein seurataan sitä, mitä me
kaikilla toimilla pystymme aikaansaamaan. Tämä vaikutus,
vaikuttaako se kuinka paljon esimerkiksi toimeentulotuen hakijoihin
ja siihen tarpeeseen, mitä palveluista tulee, on yksi kohta,
mutta monia muitakin asioita toki seurataan. Mutta vielä sanon
sen, että jos köyhyyttä yritetään
auttaa, niin siinä ei yksin raha riitä, vaan siinä tarvitaan
paljon, paljon muutakin.