1) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 38 ja 39 §:n
muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on valtiovarainvaliokunnan
jo pitkään odottama lakiesitys eli lakiesitys,
jonka tarkoituksena on lieventää pienten pääomatulojen
nykyistä kireää verotusta, siis pienten
pääomatulojen kireää verotusta
suhteessa vastaavan tasoisiin ansiotuloihin.
Kysymyshän on ongelmasta, joka usein tulee noin alle
100 000 markkaa vuodessa tienaaville maatilatalouden harjoittajille
ja elinkeinonharjoittajille, koska pääomaveroprosentin
korkeuden johdosta heidän tosiasiallinen veroasteensa tulee
korkeammaksi kuin vastaavan, noin 100 000 markan määrän
ansaitsevilla palkansaajilla. Esityksessä ehdotetaan tähän
helpotusta. Esitys on tervetullut ja valiokunta kannattaa sen hyväksymistä.
Valtiovarainvaliokunta itse asiassa joulun alla edellytti hallituksen
tuovan tämän sisältöisen esityksen
ongelman korjaamiseksi juuri nyt kevättalvella 2001.
Tämä helpotus näiden matalilla tulotasoilla nyt
olevien maatalousyrittäjien ja yksityisten elinkeinoharjoittajien
verotukseen ei tosin ole kovin mittava. Keskimäärin
arvioidaan, että pienituloisten yrittäjien ja
elinkeinonharjoittajien verotus kevenee noin 500 markkaa vuodessa. Pienten
pääomatulojen verotus on nykyisin jopa 100 000
markan vuosituloihin saakka kireämpää kuin
vastaavien palkkatulojen verotus. Ongelma on viime vuosina kärjistynyt,
koska pääomaveroprosentti on noussut 25:stä 29:ään
ja samaan aikaan ansiotulon verotusta on kevennetty. Toisaalta yritystulon
pääomatulo-osuuden laskentatavasta on seurannut
se, että myöskin pienituloisilta yrittäjiltä on
tuo 18 prosentin osuus elinkeinotoimintaan kuuluneesta nettovarallisuudesta tai
osakkaan yhtymävarallisuudesta verotettu pääomatulona.
On hyvä, että esitys on tullut eduskuntaan
osana maatalouden tuloratkaisua. Tässä ehdotettu käytännön
ratkaisu pienituloisten yrittäjien ongelmaan on se, että yrittäjä voisi
jatkossa valita yrityksensä pääomatulo-osuudeksi
joko nykyisen 18 prosenttia tai sen sijasta alemman eli 10 prosenttia.
Tällöin pääomatulona verotettu
tulon osuus tulisi nykyistä pienemmäksi ja ansiotulona
verotettu osuus nykyistä suuremmaksi. Sitä kautta
verotaso lähenisi vastaavalla tulotasolla olevien palkansaajien
verotasoa. Verovelvollisen tulisi tämän lain mukaan
itse vaatia alempaa, 10 prosentin pääomatulo-osuutta
ja vaatimus tulee esittää ennen verovuoden päättymistä.
Nyt valitun mallin eli pääomatulo-osuuden valintamallin
ohella oli muitakin malleja tutkittavana hallituksen piirissä ja
valtionvarainministeriössä. Keskustelussahan oli
pitkään malli, jossa ehdotettiin, että verovelvollinen
itse tai veroviranomainen tavallaan voisi vapaasti optimoida veronsaajan
kannalta valinnan, kumman verojärjestelmän, ansiotuloverotuksen
vai pääomatuloverotuksen, piiriin hänen
kannattaisi kuulua. Silloin pääomatulon osuus
olisi voinut vaihdella joustavasti sekä nollan että nykyisen
18 prosentin välillä. Eri syistä hallitus
on päätynyt ehdottamaan portaittaista mallia.
Valiokunta kannattaa tosiaankin lakiesityksen hyväksymistä.
Keskustan eduskuntaryhmän vastalauseessa ehdotetaan nimenomaan
joustavaa, portaatonta vaihtoehtoa yrityksen pääomatulo-osuuden
laskentaan, kun taas hallituksen esitys lähtee yhdestä eli
10 prosentin pääomatulon valintamahdollisuudesta.
Lakiesityksellä ei ole kovin suuria valtion verotuottoa
vähentäviä vaikutuksia. Arvioitu on, että kokonaisuudessaan
verotuotto vähenisi noin 45 miljoonaa markkaa. Tämä koostuu
siitä, että valtion verotuotto kyllä vähenee
noin 135 miljoonaa, mutta kuntien saamat verotuotot kasvavat noin
79 miljoonaa markkaa. Tämä johtuu siitä,
että pienituloisten yrittäjien tuloista aiempaa suurempi
osa tulee verotettua ansiotulona eli kunnallisveron kautta, joten
kuntien talouden kannalta tämä on myönteinen
esitys.
Tosiaankin valiokunta ehdottaa, että lakiesitys hyväksyttäisiin.
Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota kahteen
näkökohtaan, joille se toivoo jatkoseurantaa.
Ensimmäinen on se, että verovelvollisen tulisi
tehdä valinta pääomatulon osuudesta ennen
verotuksen valmistumista. Tämä voi olla tietysti
ongelmallista ja voi olla myös niin, että valinta
jää tietämättömyyden
takia tekemättä. Olisi tärkeää seurata,
kuinka verovelvolliset valintaoikeuttaan käyttävät
ja onko tarpeen muuttaa sitä niin, että sitä voitaisiin
vielä verovuoden jälkeen uudelleen arvioida.
Toinen ongelma on se, että tämän
lain ulkopuolelle jäävät pienet henkilöyhtiöt.
Niillä kuitenkin usein on hyvin saman tyyppinen tilanne. Niissä on
monesti yksin yrittäjiä tai hyvinkin pienituloisia
yrittäjiä. Tämän vuoksi valiokunta
pitää välttämättömänä,
että seurataan asiaa ja tarvittaessa ryhdytään
toimenpiteisiin niin, että maatalousyrittäjien
ja yksityisten elinkeinonharjoittajien ohella myös pienet
henkilöyhtiöt voisivat käyttää pääomatulo-osuuden
valintamenettelyä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ehdotan, että vastalauseen
mukainen ehdotus otettaisiin käsittelyn pohjaksi.
Todella tässä on kaksi pientä myönteistä lakiesitystä,
mikä on aika harvinaista veropolitiikan alueella. Jos ajattelee
esimerkiksi sitä keskustelua, mitä on käyty
autoverotuksesta viimeksi eilen, niin hallituksen linja on vähän
toinen. Oikeastaan eilen, kun olimme pääministerin
vierailulla, siellä laulettiin erittäin kauniisti
laulu, että sua yli kaiken mä rakastan. Kyllä minusta,
jos ajatellaan hallituksen veropolitiikkaa, tulee mieleen paremminkin,
että sua yli kaiken mä rahastan. (Eduskunnasta:
Kyllähän verojakin voi rakastaa!)
Kun autoverokeskusteluakin ajattelee, tämä esitys
todella jossain määrin korjaa niin sanottua pakkopääomatulovero-ongelmaa,
joka on pahentunut, kun pääomaverokanta on noussut.
Toisaalta yrittäjien ja elinkeinonharjoittajien pääomatulo-osuuskin
on kasvanut, ja kun samaan aikaan ansiotulovähennyksiä on
kasvatettu, mikä on ollut aivan oikein, niin leikkauspiste
taitaa olla jo lähes 150 000 markan kohdalla.
Tämä on johtanut siihen, että pääomaverotus
saattaa olla joissain tapauksissa eläkeläisten
osalta ja hyvin pienituloisten osalta hyvin ankara, koska se lähtee
jo ensimmäisestä markasta 29 prosentilla. Tähän
on esitetty ratkaisua ja eduskuntakin on sitä edellyttänyt.
Nyt on hyvä, että se on tänne saatu.
Tämä on ollut ongelma myös siinä mielessä, että pääomatulosta
ei kerry viljelijälle eikä yrittäjälle
sosiaaliturvaa. Sosiaaliturvan kertymisen kannalta tämä on
voitu nähdä ongelmana. Myös, niin kuin
ed. Aula edellä totesi, tämä nyt jossain määrin
parantaa kuntien verotuloja, luulen, että maaseutumaisten
kuntien verotuloja erityisesti. Niillehän on käynyt
niin, että pääomatulo-osuus menee kokonaan
valtiolle. Kun sitten ansiotulovähennyksiä on
kasvatettu ja viljelijän tulot ovat pudonneet ja kun ne
vielä jaetaan yrittäjäpuolisoiden kesken,
niin eipä juuri kunta verotuloja saa. Tämä on
yksi syy, että maaseutumaisten kuntien verotulopohja heikkenee.
Tämä jossain määrin tätä ongelmaa
korjaa.
Arvoisa puhemies! Tämä jää kuitenkin
riittämättömäksi. Esitys olisi
voinut mennä pidemmälle. Keskimääräinen
hyöty taitaa olla 500 markan luokkaa, mikä tällä kaavamaisella
menettelyllä tulee. Tässä on ollut kolmekin
eri vaihtoehtoa esillä: niin sanottu laajennusrahastomalli, tämä malli
ja sitten portaaton malli, jota keskusta tässä esittää ja
johon myös kristillisdemokraatit ovat yhtyneet. Kaikissa
voi olla joitakin ongelmia, ja ne pitää tietenkin
selvittää, mutta portaaton malli olisi nyt korjannut
tilannetta paremmin.
Kuten yrittäjien lausunnossa todettiin, tämä aiheuttaa
nyt yrittäjille veronsuunnittelutarvetta. Myös
veronmaksajat totesivat, että yrittäjäviljelijän
on erittäin vaikea valita etukäteen sitä,
mikä on hänen kannaltaan edullista. Verokonsultit
tästä hyötyvät, mutta ei tämä veronmaksajien
kannalta ole hyvä asia. Olisikin parempi, että tämä tehtäisiin
viranomaisratkaisuna automaattisesti laskennan perusteella. Meillähän
verohallinnon tietotekniikka koko ajan kehittyy ja siellä ratkaistaan
vaikeampiakin ongelmia kuin tässä on kyseessä.
Arvoisa puhemies! Keskustan esityksessä lähdetään
siitä, että tulee portaaton malli, jossa valitaan
edullisempi vaihtoehto viljelijäyrittäjän kannalta,
siis verotetaan ansiotulona silloin, kun se on hänelle
edullisinta. Toisaalta tämä tehtäisiin
viranomaistyönä ja näin ollen ei luotaisi
uutta, haitallista byrokratiaa.
Vielä haluan todeta, että tämä ei
koske pieniä henkilöyhtiöitä.
Valiokunta onkin kirjannut tästä lausuman, että pitäisi
seurata, olisiko tämä syytä saattaa koskemaan
myös pieniä henkilöyhtiöitä. He
voivat toki itse maksaa itselleen palkkaa ja tilanne on hieman erilainen
kuin elinkeinonharjoittajien ja maatalousharjoittajien osalta, mutta luulen,
että jatkossa, kun tätä ehkä joudutaan
korjaamaan, jos hallituksen esitys ei täällä muutu, myös
henkilöyhtiöt tässä yhteydessä pitää ottaa huomioon.
Tämä lakiesitys yhdessä tasausvarauksen muutoksen
kanssa liittyy viljelijätupoon. Näillä on
tietty positiivinen merkitys, ei niin suuri merkitys kuin on hallituksen
esityksessä todettu, mutta on kuitenkin. Arja Alho aikanaan
yritti tasausvarausesitystä viedä eteenpäin,
mutta silloin se herätti hysteeristä vastarintaa.
Onneksi järki on voittanut ja tämä toinenkin
lakiesitys voidaan viedä eteenpäin.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kannatan ed. Ala-Nissilän
ehdotusta, että vastalauseeseen sisältyvä lakiehdotus
otetaan käsittelyn pohjaksi.
Rouva puhemies! Kun sairausvakuutuslakia joitakin vuosia sitten
tai tarkemmin vuonna 1995 muutettiin niin, että minimipäiväraha
putosi pois, silloin tämä ongelma, joka nyt osittain
korjataan, syntyi. Lähetekeskustelussa hallituksen esitystä kiitettiin
ja pidettiin erittäin hyvänä. Eikä se
ole miksikään muuttunut, se on hyvä,
se on askel oikeaan suuntaan. Mutta valiokunnassa tai oikeastaan
verojaostossa kävi ilmi, että se voisi olla vielä parempi.
Mielestäni, kun kerran lakia mennään
muuttamaan ja on kaksi vaihtoehtoa, on hyvä muutosesitys
ja on vielä parempi muutosesitys, niin kyllä kai
pitäisi valita se parempi muutosesitys. Se parempi muutosesitys
merkitsee tässä tapauksessa sitä, mitä vastalauseessa
on esitetty, ja käytännössä se
tarkoittaa sitä, että pienyrittäjän,
pienviljelijän ei itse tarvitse etukäteen ilmoittaa,
onko pääomatuloveroprosentti 10 vai 18. Sen tekee
viranomainen hänen puolestaan, ja veroviranomainen on ilmoittanut,
että sillä on valmiutta tähän.
Jos veroviranomainen ilmoittaa, että sillä on
valmiutta tähän, ja kun se on verovelvolliselle
parempi, niin ihmettelen, jos ei tätä vaihtoehtoa
valita.
Toinen muutos vastalauseessa on se, että laki koskisi
myöskin yhtymiä. Sekin on kohtuullinen vaatimus.
Eduskunnalla on kaksi hyvää esitystä. Toinen
on parempi. Vastalauseessa oleva on parempi, ja toivon todella,
että eduskunta valitsisi paremman, ettei myöhemmin
tarvitsisi menetellä niin kuin valiokunnan enemmistö varsinaisessa
mietintötekstissä edellyttää,
että seurataan ja sitten myöhemmin muutetaan.
Minä pelkään, että se ajankohta
"myöhemmin" ei koskaan tule. Nyt on oikea aika muuttaa.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten äskeisessä puheenvuorossa
on tullut esille, on mielestäni erinomainen asia, että hallitus
on herkällä korvalla kuunnellut eduskunnan ja
ennen kaikkea valtiovarainvaliokunnan verojaoston näkemyksiä.
Me olemme kaksi kertaa kahdessa edellisen budjetin käsittelyssä nostaneet
pakkopääomakysymyksen esille ja edellyttäneet,
että tähän asiaan puututaan. Nyt siihen on
todella lähdetty korjausta tekemään.
On selvää, että kun olemme tehneet
tuloverotukseen kevennyksiä ansiotuloverotuksen puolella,
toisaalta on nostettu hiukan pääomaverotuskantaa.
Tämä on synnyttänyt tilanteen, jossa pienten
pääomatulojen ja ansiotulojen osalta on syntynyt
sellainen ongelma, tilanne, jossa yrittäjän tai
maatalouden harjoittajan tulotaso leikkauspisteessä yltää noin
140 000:een. Siinä vaiheessa tuloverotuksen kautta
tapahtuva verotus on edullisempi kuin pääomaverotuksen
kautta, ja nyt sitten halutaan tällä muutoksella,
jota nyt ollaan tekemässä, mahdollistaa, että verovelvollisella
on oikeus lähteä korjaamaan tätä asiaa
ja esittää oma näkemyksensä siitä,
millä tavalla hän haluaa oman verotuksensa tulevan
toteutettavaksi.
Arvoisa puhemies! Tämä koskee kaiken kaikkiaan
noin 73 000 verovelvollisen verotusta. Näistä noin
45 000 on maatalousyrittäjiä tai veroyhtymän
osakkaita ja noin 28 000 yksityisiä elinkeinonharjoittajia.
Tietysti kun tällaista joukkoa tämä asia
koskettaa, tämä on merkittävä kysymys.
Merkittävää on myöskin se, että tämä toteutus
tehtiin yhteistyössä niin sanotun maataloustupon
kanssa, jossa asia rakennettiin. Meille on tehty myös poikkeava
esitys tästä, jossa haluttaisiin asiaa tarkastella
toisella tavalla. Voidaan tietysti kysyä, minkälaista
kunnioitusta se nyt sitten alan järjestöjen esittämää linjausta
kohtaan on, koska kaikki asiantuntijat, joita verojaostossa kuuntelimme,
totesivat, että tämä edistysaskel on
hyvä ja oikean suuntainen. Se, että on esitetty erilaisia
muita malleja, on aivan luonnollista, koska optimointia on aina
vaikea toteuttaa.
Ed. Kallis nosti esille kysymykset, jotka tulevat tähän
mahdollisesti teknisen toteutuksen osalta. Meidän näkemyksemme
on ja myös Verohallituksen asiantuntija meille selkeästi
sen totesi, että tässä vaiheessa, kun
elämme tämän esityksen kanssa ja noteeraamme
sen, olemme samanaikaisesti rakentamassa verotukseen esimerkiksi
euron käyttöön liittyviä teknisiä uudistuksia.
On aivan ylivoimainen työ Verohallitukselle tässä vaiheessa
lähteä tämmöisen aika ison remontin
tekemiseen, ja toisaalta silloin on selkeämpää se,
että etenemme askel askeleelta ja katsomme, minkälaista
todellista käytännön ongelmaa tämä esitys
mahdollisesti verovelvollisille aiheuttaa. Sen takia jaosto ja valiokunta
kirjasivat omaan mietintöönsä nämä kysymykset.
Tässä suhteessa haluaisin kyllä edustaa
ja edustan sen tyyppistä näkökulmaa,
että etenemme ihan normaalissa järjestyksessä,
ja olen täysin vakuuttunut siitä, että mikäli
teknistä tietämättömyyttä,
ymmärtämättömyyttä oman
verotuksen osalta jatkossa ilmenee, aivan varmasti tähän
asiaan palataan. Näin olen ymmärtänyt
sekä hallituksen puolelta että myös asiantuntijoiden puolelta,
että tämä käytännössä on
todellakin mahdollista.
Tässä suhteessa, arvoisa puhemies, haluan
korostaa, että tällä esityksellä nyt
sitten hallitus toteuttaa sitä tahtotilaa ja sitä tavoitetilaa,
jota eduskunta on omassa esityksessään aikaisemmin noudattanut,
ja tämä on askel, joka on oikea. Tällä todellakin
korjataan jo sitä problematiikkaa ja eriarvoistumiskehitystä,
joka on syntynyt toisaalta ansiotulojen verotuksen keventymisen osalta
ja toisaalta pääomaveron kiristymisen osalta,
jota tapahtui pari vuotta sitten.
Arvoisa puhemies! Uskon, että tämän
esityksen kanssa voidaan aivan hyvin elää. Myöskin MTK:n
ja muiden asiantuntijoiden antama lausunto oli täysin yksiselitteinen:
tämä on erinomaisen hyvä esitys, ja tämän
kanssa voidaan elää.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Verojaoston puheenjohtaja ed. Kantalainen
niin sanotusti vei sanat suustani. Olen hänen kanssaan
täysin samaa mieltä. Pakkopääomavero
on ollut pitkän aikaa jo ongelma ja nyt sitä korjataan.
Se auttaa maanviljelijöitä ja yrittäjiä sekä myös
maaseutukuntia. Ehkä olisi parempi sanoa, että tässä ei
ole pelkästään askel eteenpäin;
tätä voisi hyvällä syyllä kutsua
vaikka pieneksi loikaksi eteenpäin. Tämä on
kuitenkin periaatteellisesti tärkeä ratkaisu.
Oli mukava kuulla, kun ed. Ala-Nissilä kuten ed. Kalliskin
kehuivat hallituksen esitystä, vaikka sanoivat, että siitä vähän
jotain puuttuu. Tulkitsen ed. Ala-Nissilän ja ed. Kalliksen
puheenvuoroja siihen malliin, että tämä on
jälleen yksi lenkki hallituksen hyvien esitysten katkeamattomassa
ketjussa, jolla Suomenmaata viedään eteenpäin.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain kommentoida ed. Ala-Nissilän
puheenvuoroa, jonka hän aloitti siten, että pitkästä aikaa meillä on
käsittelyssä kaksi myönteistä veroesitystä,
verolakia, ja viittasi hallitukseen, joka vain yli kaiken rahastaa.
Olen eri mieltä ed. Ala-Nissilän kanssa. Haluan
muistuttaa, että olemme täällä viime
aikoina hyväksyneet nimenomaan myönteisiä veroesityksiä,
myönteisiä verovelvollisten kannalta, monine verohelpotuksineen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todella tässä on kaksi
pientä myönteistä lakiesitystä,
joista esimerkiksi tämä tasausvarauksen muutos
olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten. Mutta kyllähän
veropolitiikka yleisesti ottaen on ollut viime vuosina varsin passiivista,
jos sitä vertaa vaikka Ahon hallituksen aikaan, jolloin
verotusta uudistettiin hyvin laajasti ja hyvin myönteisellä tavalla.
Nyt veropolitiikka on hyvin passiivista. Hallituksella ei ole edes
veropoliittista ministerivaliokuntaa, joka näitä asioita
pohtisi, vaan ihan pakon edessä näitä pikku
muutoksia tehdään. Hyvä, että nyt edes
nämä muutokset saadaan. Kyllä seuraavalle hallitukselle
tulee aika isot paineet uudistaa verotusta vähän
laajemminkin.
Yleiskeskustelu päättyy.