6) Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain 10 a §:n ja sotilasavustuslain
11 §:n muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
käsittelee sellaista asiakokonaisuutta, josta tässä talossa
on usein puhuttu viime vuosien aikana, nimittäin sosiaalilainsäädäntömme
hyvin erilaisista, erisisältöisistä käsitteistä.
Tässä kohtaa on kysymys päivähoidon
ja sotilasavustuslain tulokäsitteen sisällöstä. Me
tiedämme, että tämä on hyvä alku
sille tärkeälle remontille, mikä vielä jää tehtäväksi,
jossa ylipäätään näitä sosiaaliturvajärjestelmämme esimerkiksi
tulokäsitteitä pitäisi yhdenmukaistaa
ja lähteä todellakin siitä jatkossa,
että vain niissä tapauksissa, joissa on erityistä syytä poiketa
yhteisestä tulokäsitteen sisällöstä,
se tehdään. Tällä hetkellä tilanne
on erittäin kirjava. Tämä tulokäsitteen
erilaisuus on yksi niitä suurimpia pulmia, kun näistä sosiaalietuuksistakin
muun muassa puhutaan. Mutta niin kuin sanoin, tämä hallituksen
esitys rajoittuu koskemaan päivähoidon asiakasmaksuja
ja sotilasavustuksessa tulokäsitettä.
Suurempaankin remonttiin liittyen esimerkiksi asiakasmaksuihin
olisi varmasti tarvetta. Asiakasmaksuihin voidaan vaikuttaa monella
määrittelyllä. Tulot ovat yksi tapa ja
lähtökohta, mutta se vaatii rinnalleen tietysti
muitakin. Meillä ei ole ollut mahdollisuutta tietysti tähän
puoleen asiasta nyt puuttua tämän asian käsittelyn
yhteydessä. Meillä varmaan olisi ihan asiakasmaksujen
tasoon liittyen toiveita itse kullakin olemassa. Mutta niin kuin
sanottu, ne on rajattu tämän tehtävän
ulkopuolelle.
Tämäkin hallituksen esitys lähtee
siitä, että se luettelee ne tulot, joita ei oteta
laskelmissa huomioon, eikä suinkaan toisin päin,
että se luettelisi ne tulot, jotka otetaan huomioon. Tämän
valitun juridiikan ja logiikan ei-listan ongelmahan on siinä ja
pysyy siinä, että kun elävään
elämään tulee uusia tulolähteitä,
etuuslähteitä ym., mitä ikinä,
niin ne pitäisi aina lisätä sinne ei-listaan,
jos niin tarkoitetaan. Tämmöinen positiivinen
tapa taas olisi helpompi, niin uskoisin; ehkä siellä ei näitä innovaatioita
tapahdu samaa luokkaa nopeasti ja paljon. Jos tämä positiivinen
lista olisi mahdollista, se olisi kyllä tärkeä tutkia
jatkoremonttien varalle. Mutta niin kuin sanottu, tätäkään
rakenteellista puolta emme nyt pystyneet tässä korjaamaan.
Me kyllä sitä vähän peräänkysyimme,
mutta ei näillä aikatauluilla ministeriö pystynyt
semmoista kyllä-luetteloa meille toimittamaan.
Arvoisa puhemies! Asiallisesti on kysymys siitä, että kaksi
asiaan liittyvää lakialoitetta on oikeastaan tullut
hyväksytyksi tämän yhteydessä. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta on lisännyt hallituksen esitykseen
kaksi hyvin tärkeää asiaa. Eläkkeensaajan
hoitotuki on lisätty tähän luetteloon
sellaisena tulona, jota ei tulisi ottaa huomioon, kun päivähoitomaksua
määritellään.
Toinen lakialoite koski työvoimakoulutuksessa oleville
maksettavaa ylläpitokorvausta. Vaatimus siinä oli,
että myöskään sitä ei
saa ottaa tuloina huomioon, kun päivähoitomaksua
määritellään. Tämä on
myös nyt sisällä tässä lopputuloksessa
ja päätöksessä, joskin terminologiaa
on vähän jouduttu muuttamaan.
Mutta kaiken kaikkiaan hanke lähti liikkeelle siitä,
että kuntouttavan työtoiminnan uudistuksen yhteydessä oli
tämä yhteys unohtunut. Tämä kuuluu
siihen osastoon meidän työtämme, jota olemme
liikaakin tässä talossa nähneet. Eli
jokin uudistus, mikä tehdään, ei sitten
olekaan niin aukoton. Virheet huomataan myöhemmin, koska tämä lainsäädäntö on
mennyt liian monimutkaiseksi tietotaitoon nähden. Näköjään
valmistelussakaan ei hallita tätä monimutkaisuutta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo selvitti tämän
asian, mutta haluan vielä hieman jatkaa tästä teemasta.
Olen iloinen, että lakialoite, jonka tein pari kuukautta
sitten, on osittain tullut nyt myös tässä huomioon
otetuksi. Eli eläkkeensaajan hoitotuki päivähoitomaksuissa
on katsottu tuloksi, jota ei oteta huomioon. Esitin, että myös kotipalvelumaksuissa
ja muissa vastaavissa sitä ei otettaisi huomioon tulona.
Mutta koska nämä asiat eivät nyt tässä yhteydessä olleet
esillä, olen tyytyväinen, että tämä päivähoitomaksun
osalta on otettu. Täytyy todeta, että henkilöitä,
jotka saavat eläkkeensaajan hoitotukea ja joilla on lapsia
päivähoidossa, ei kyllä varmasti kovin
isoa joukkoa ole, mutta tämä on periaatteessa
tärkeä asia. On käsittämätöntä,
että tämä on täältä aikaisemmin
uupunut, kun vammaistuki ja sairaan lapsen hoitotuki ovat täällä.
Eläkkeensaajan hoitotukihan on ihan vastaava avun tarvetta
ja erityiskustannuksia korvaava kulukorvaus. Mutta päivähoitomaksun
nostaminen lain tasolle on uusi asia ja ollut vasta muutaman vuoden
voimassa. Tämän historia juontuu varmasti juuri sieltä,
että kotipalvelumaksuissa tämä eläkkeensaajan
hoitotuki otetaan maksuissa huomioon. Niin kuin täällä silloin
selvitin, siitä on seurannut tämmöinen
"kun nokka irtoaa, pyrstö tarttuu" -ongelma eli maksut
hinautuvat sitä mukaa korkeimpaan mahdolliseen, kun ne
otetaan huomioon kunnan perimässä maksussa ja
kunnan perimä maksu taas otetaan huomioon, kun Kela myöntää hoitotukia.
Siitä asiasta ei sen enempää. 10
a § on nyt hyvä näin ja myöskin
työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen mukainen ylläpitokorvaus.
Ed. Vehkaoja toi esille juuri ei-listojen ongelman. Täytyy
olla todella tarkka, että sinne tulevat kaikki tarvittavat
avustukset. Tästä pääsen juuri
siihen loppuun, mistä ed. Vehkaoja aloitti. Nämä tulokäsitteet
ovat aivan liian moninaiset. Pitäisi olla yhdenmukainen
tulokäsite eri laissa. Jos jostain erityisestä syystä jossain
aiheutuu eri tarvetta poiketa siitä, niiden pitäisi
olla kyllä hyvin harvinaisia, mutta pääsäännön
pitäisi olla se, että ne ovat yhdenmukaiset. Tässähän
on esillä vain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja
koskeva laki, ja tähän valiokunta on ottanut hyvän
kannanoton mietinnössään. Yhtä lailla tämä koskee
Kansaneläkelaitoksen myöntämien etuuksien
tulokäsitteitä.
Pirkanmaan kansanedustajat vierailivat Tampereen Kelassa ja
kaikki Pirkanmaan alueen Kelan toimistojen johtajat olivat paikalla.
Täytyy sanoa, että meillä oli heille
toivomuksia ja vähän moitteiden kera, eli mistä tänäänkin
puhuimme juuri ennen istunnon alkua tilaisuudessa Munuais- ja Siirtopotilaiden
Liiton kanssa, Kelan toimistoissa on hyvin kirjava käytäntö siitä,
miten tulkitaan juuri se, kenellä on oikeus sairaan lapsen
hoitotukeen, kenellä oikeus vammaistukeen. Käytäntö on
kirjava. Me toimme heille toivomuksen, että päästäisiin
yhdenmukaisempaan käytäntöön.
Kelan paikallisjohtajat toivat meille aivan yhtä perustellun
toivomuksen moitteiden kanssa, että tulokäsitteet
ovat niin mutkalliset ja niin erilaiset ja jopa samaa lakia, esimerkiksi
työmarkkinatukea tai työttömyysturvaa
koskevissa tulkinnoissa riippuu mitä merkillisimmistä asioista,
miten lasketaan puolison tulot ja miten lasketaan sen henkilöt
tulot, joka hakee työmarkkinatukea, miten ne otetaan huomioon.
He tekivät meille pitkän listan näistä asioista,
miten on kymmeniä erilaisia tulokäsitteitä ja
miten nämä pitäisi saada yhdenmukaisiksi.
Tämän terveisen myöskin haluan eduskunnan
pöytäkirjoihin saattaa, että vaikka tässä käsiteltiin
nimenomaan kunnan perimiä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja,
yhtä lailla tulokäsitteen ongelmat koskivat muuta
sosiaaliturvaa.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä todeta ed. Stenius-Kaukosen
puheenvuoron innoittamana, että olisi syytä katsoa kokonaisvaltaisesti
sitä seikkaa, mitä järkeä on ylläpitää näin
monimutkaista sosiaaliturvalainsäädäntöä,
joka nielee toteuttajiltaan mielettömän energian
myöskin. Tietotaito joutuu heillä koetukselle
jokaisena päivänä lähestulkoon
jokaisen asiakastapauksen kohdalla, mikä kuluttaa, aiheuttaa
tyytymättömyyttä työntekijöissä itsessään
puhumattakaan asiakkaissa, jotka kokevat varmasti tämän
tyyppisen tilanteen edessä henkistä syrjäyttämistä,
niin kuin tämän johdosta on. Heidän silmissään
on kysymys toiminnasta, joka on niin vaikeaselkoista, että he
ovat ikään kuin kokonaan sen ulkopuolella. Sen
takia pitäisi mielestämme kiirehtiä sosiaaliturvan
yhdentämisjuttuja, että niin asiakkaamme kuin
yhtä hyvin työntekijämme saisivat avun
tähän hankalaan tilanteeseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaoja ottaa aivan oikean asian esille
repliikkipuheenvuorossaan. Tätä seikkaahan on
käsitelty erilaisissa seminaareissa tänä keväänä yhdessä Kelan
asiantuntijoiden kanssa. Siitä on puhuttu sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
myöskin tällä viikolla. Oikeastaan haluaisin
todeta vain sen, että kun ed. Vehkaoja on valiokunnan puheenjohtaja,
teillä itsellänne on itse asiassa operatiiviset
avaimet tietyiltä osin kädessä tässä asiassa.
Tähän olisi kyllä syytä puuttua.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Vielä ed. Vehkaojan innoittamana haluan
todeta seuraavaa: Kelan virkailijat ovat ne, jotka joutuvat syytettyjen
penkille koko ajan, että Kela toimii niin ja Kela toimii
näin. Tosiasiahan on se, että me täällä olemme
syyllisiä siihen, että olemme säätäneet
tällaiset lait. Sen takia vastuu siitä, että nämä korjataan,
on todella meidän. On aivan kohtuutonta, että he
joutuvat asiakkaiden syytösten kohteiksi. Totta kai se,
joka lähimpänä on, saa syyt niskoilleen,
mutta he eivät voi vaikuttaa. Myöskin tästä lainsäädännöstä johtuu
juuri, että on erilaista tulkintaa, koska se on yksinkertaisesti
niin vaikeaa, että siihen tarvitaan todella pitkä koulutus,
ennen kuin oppii tämän järjestelmän.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässähän
istui taannoin yhden miehen selvitystyöryhmä eli
Arajärven selvitystyöryhmä, jonka eräänä tarkoituksena
oli nimenomaan sosiaaliturvan selkiyttäminen, lainsäädännön
yksinkertaistaminen et cetera. Mutta aika vähän
siitä on tullut käytäntöön.
Itse asetin suuria toiveita ja odotuksia Arajärven selvitykselle,
mutta en ole oikein huomannut, että tuloksia olisi tullut
käytäntöön, saati että Arajärven
raportti olisi ihan siihen suuntaan mennyt, kuin ajattelin, että se selkeyttäisi.
Kun hiljattain juuri perustulomallia taas eräältä taholta
tuotiin esille, se tyrmättiin välittömästi.
Siinä on yksi avain, jos perustulomalleista saataisiin
kehiteltyä jokin sellainen, jossa pystyttäisiin
yhden sateenvarjon alle sisällyttämään
aika iso osa turvajärjestelmästä. Ei
pitäisi tyrmätä malleja, vaan tutkia
ja kehittää.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälä oli viime kaudella
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen, kun sosiaali- ja
terveysvaliokunta oli vaatinut, että Kelan hallinnon uudistamisessa
pitäisi aloittaa juuri Arajärven yhden miehen
komitean toimeenpanemisesta eli lainsäädännön
yksinkertaistamisesta ja selkeyttämisestä. Ikävä kyllä hallitus
valitsi toisen tien ja nyt me joka päivä askartelemme
tämän hallinnon uudistuksen kanssa, mutta uskoisin,
että juuri siinä yhteydessä meidän
valiokuntamme tulee sanomaan, että Arajärven työryhmän
työ pitää saada toteutettua nopeasti.
Lainsäädännön yksinkertaistaminen
on aivan välttämätöntä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta uudistustyöstä,
että se on menossa ja se on aloitettu. Paitsi että meillä on
Kelan hallintolaki nyt käsittelyssä, ajatus on,
että esimerkiksi Kela-lainsäädännössä juuri
tulokäsitepuoli on yksi, joka pitäisi perata ja
mennä läpi ja tehdä siitä ehjempää.
Toinen on, että esimerkiksi valitusjärjestelmät
yhtenäistetään, on mikä etuus
tahansa kysymyksessä. Marssijärjestys tuntuisi olevan
se, että ensiksi, siinäkin riittää tekemistä, yhtenäistetään
hallinnollisiin käytänteisiin liittyvät
osiot, koska niissäkin on aivan käsittämätöntä erilaisuutta,
ja sitten päästään varmaan lähemmäksi
itse etuuksia, tärkeiden asioiden yhdenmukaistamista.
Haluaisin vielä lopuksi sanoa, että näihin
ongelmiin on tultu minusta sellaisen suomalaisen kummallisen mallin
kautta, että aina kun tulee jokin ongelma, se ratkaistaan
ikään kuin kehittämällä kokonaan
uusi etuus taikka uusi ehtojen joukko. Tämä on
edelleen vallitseva suuntaus. Kuntouttava työtoiminta,
niin hyvää kuin sillä on tarkoitettu
ja ajettukin, on tavallaan yksi esimerkki siitä, että taas
perustettiin yksi kokonaisuus lisää. Kun se aikanaan
oli eduskunnassa, me pääsimme tietämään,
että vaihtoehto olisi ollut ujuttaa se olemassa olevaan
lainsäädäntöön, mutta
se olisi ollut niin suuri juridinen urakka, että valittiin
tällainen tie. En minä usko, että ongelmat
vähäisemmiksi tulevat jäämään
toteuttamisen tasolla, vaikka näin meneteltiinkin.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on monta
kertaa puhuttu jo aikaisemminkin, että sosiaaliturvalainsäädäntö on
monimutkainen ja vaikeaselkoinen. Hankaluus on siinä, että kansalaisten
oikeusturva eri puolilla Suomea voi olla erilainen sen takia, että lakia
tulkitaan ohjeista huolimatta eri lailla. Kansaneläkelaitoksen
valtuutetut ovat montaa kertaa tähän asiaan puuttuneet
ja antaneet siitä lausuman. Sosiaali- ja terveysvaliokuntakin
on asiaan kiinnittänyt voimakkaasti huomiota.
Nyt Kelan hallitus on tekemässä meille ehdotusta,
siis valtuutetuille ensin, kesään mennessä siitä,
millä konsteilla voitaisiin yksinkertaistamista eteenpäin
viedä. Sosiaali- ja terveysministeriökin on tiettävästi
valmiudessa. Tässä on toiveita saada jotakin aikaan,
mutta monimutkaista tämä on.
Yleiskeskustelu päättyy.