8) Laki lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna ilmestyneessä "Kunnallisen
nuorisotyön arviointihankkeessa" todetaan osuvasti, että koulu
elää edelleen agraariyhteiskunnan rytmissä ikään
kuin olettaen, että kotona on äiti, isä tai
isovanhemmat vastaanottamassa pientä koululaista heti puolenpäivän
jälkeen. Lisäksi koulu alkaa varhain, mikä ei
enää ole välttämätöntä.
Raportissa todetaan, että lasten yksinolosta kumpuavien
ongelmien välttämiseksi kuntien on tarjottava koululaisille
mielekästä toimintaa iltapäiviksi. Tähän
tähtää myös lakialoitteeni koululaisten
iltapäivähoidon lakisääteistämisestä.
Tällä hetkellä jokaisella alle kouluikäisellä on subjektiivinen
oikeus saada päivähoitoa. Kouluikäisten
lasten hoitoa laki ei suojele. Kuitenkin lapsen siirtyminen leikki-iästä varhaiseen
kouluikään on suuri muutos. Helposti kuvittelemme, että lapsi
selviää ilman muuta tästä muutoksesta itsenäisesti
ja ilman aikuisen turvaa.
Akatemiaprofessori Lea Pulkkinen on todennut tutkimuksissaan,
että ensimmäiset kouluvuodet ovat kadoksissa itsenäisenä kehitysvaiheena; päivähoidosta
hypätään suoraan nuoruusikään. Pulkkisen
mukaan seuraukset saattavat olla rankat, jos lapsi joutuu alle 14-vuotiaana
joka viikko olemaan yli 10 tuntia ilman aikuisen seuraa. Lapsella
on tällöin suurempi riski masentua, ryhtyä päihteiden
käyttäjäksi tai ajautua kaikenlaiseen
epäsosiaaliseen toimintaan.
Koululaisten iltapäivähoidon puolesta puhuu myös
Mielekäs elämä -hanke, jonka selvitysmiehet
ehdottavat kaikille alle 11-vuotiaille iltapäivähoidon
turvaamista.
Helsingissä tehtiin vuonna 1998 kysely kaikille ensimmäisen
ja toisen luokan oppilaiden vanhemmille iltapäivähoidon
tarpeesta ja toiveista. Vastaus oli selvä: noin 90 prosenttia
kertoi tarvitsevansa lapsilleen iltapäivätoimintaa.
Halutuin vaihtoehto oli koulun tiloissa järjestettävä vapaa-ajan
toiminta.
Viime vuosina on saatu muitakin tutkimustuloksia pienten koululaisten
elämästä ja ajankäytöstä.
Niiden perusteella on selvää, että iltapäivätoiminnan
tarve on kasvanut ja sen merkitys ymmärretään
aiempaa vahvemmin. Suomessa iltapäivähoitoa ovat
järjestäneet nykyisin kunnat yhdessä vapaaehtois-
ja liikuntajärjestöjen sekä seurakuntien
kanssa. Niiden resurssit eivät kuitenkaan riitä takaamaan
iltapäivähoitopaikkaa kaikille tarvitseville.
Monet käynnissä olevat hankkeet toimivat nyt,
mutta kuinka on parin kolmen vuoden päästä?
Takuuta hoidon jatkumisesta ei ole. Koululaisten iltapäivähoito
on saatava lakisääteiseksi, jotta sitä voidaan
järjestää pysyvästi ja riittävin
resurssein. Maamme huonoon tilanteeseen on kiinnitetty huomiota
Oecd:n raportissa, jossa käsitellään
12 maan varhaiskasvatusjärjestelmää.
Esimerkiksi Ruotsissa tuli jo vuonna 1995 voimaan laki, jonka
mukaan kunnan on tarjottava aamu- ja iltapäivätoimintaa
6—12-vuotiaille koululaisille, joiden vanhemmat joko opiskelevat
tai käyvät työssä. Ruotsissa
vuonna 1993 noin 40 prosenttia 7—9-vuotiaista lapsista
oli vapaa-ajan kodeissa ja 12 prosenttia ikäluokasta perhepäivähoidossa.
Tanskassa vuonna 1995 peräti 71 prosenttia iältään
6—9-vuotiaista lapsista oli julkisesti rahoitettujen koululaisten
aamu- ja iltapäiväpalveluiden piirissä ja
85 prosenttia yli 9-vuotiaista osallistui kerhotoimintaan yms. noin kolme
tuntia viikossa. Ranskassa lasten koulupäivät
päättyvät myöhempään
iltapäivällä, jolloin yksinäistä aikaa
ei jää. Lisäksi siellä järjestetään
ilmaisia harrastuksia. Vanhemmille on itsestäänselvää,
ettei alle 10-vuotias voi olla useita tunteja yksin. Saman suuntaisesti
asia on ratkaistu monissa muissa Euroopan maissa. Meillä esimerkiksi
Lahti on yksi niistä paikkakunnista, joilla jokaiselle
halukkaalle ensimmäisen luokan oppilaalle pystytään
järjestämään iltapäivätoimintaa.
Vuonna 1998 alkoi Lahdessa kumppanuushanke, jossa on mukana muun
muassa Mannerheimin Lastensuojeluliitto, seurakunta, nuoriso- ja
urheilujärjestöjä. Nykyisin iltapäivähoitoa saa
Lahdessa arviolta 1 000:sta ikäluokan lapsesta
800.
En voi olla tässä kohtaa mainitsematta, että vieraillessani
Hämeenlinnan poliisilaitoksella tutustuin muun muassa huumetilanteeseen.
Siellä on eräs henkilö, joka on toiminut
pitkään Pietarissa muun muassa huumetyössä.
Sieltä tuli selkeä viesti, joka tuli lapsilta
vanhemmille. Rohkenen kertoa lasten ja nuorten viestin, mitä he
ovat kertoneet huumevalistustilaisuuksissa. Tämä on sitaatti:
"Jos aikuiset todella rakastaisivat meitä, he eivät
päästäisi meitä kaduille." Kasvatusvastuuta
on siirretty kodeilta yhteiskunnalle, mutta nyt viimeistään
on palattava siihen takaisin, että koti ja vanhemmat ottavat
enemmän vastuuta.
Tilastokeskuksen uusimman tilaston mukaan, tämä on
vuodenvaihteesta 2000—2001, maassamme on seitsemänvuotiaita
65 030, kahdeksanvuotiaita 67 012, yhdeksänvuotiaita
65 947 ja kymmenvuotiaita 66 450 eli yhteensä 7—10-vuotiaita
lapsia on 264 439. Lakisääteinen iltapäivähoito
on järjestettävä näille koululaisille.
Iltapäivähoito voi tapahtua muuallakin kuin päiväkodissa,
ja sen tulee olla lapsen iän ja yksilölliset tarpeet
huomioon ottavaa. Iltapäivähoito voi tapahtua
yksityisen, kunnallisen tai kolmannen sektorin toimesta ja myös
kotona.
Olen tehnyt asiasta toivomusaloitteen vuosina 1998 ja 1999 sekä toimenpidealoitteen
vuonna 2000. Tiedän, että talossa on muitakin,
jotka ovat pitäneet asiaa esillä. Toivon, että mahdollisimman
monet käyttävät nyt puheenvuoroja asian puolesta.
Hoidetaan yhdessä tämä asia kuntoon.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Idén med att lagfästa
eftermiddagsvården är god. Så som riksdagsledamot
Nurmi konstaterar finns det ett behov av att ordna eftermiddagsvård
för unga skolelever. Vissa kommuner sköter redan
idag denna uppgift bra medan andra inte tagit sig an problemet med
tillräckligt allvar. Riksdagsledamot Nurmi har i denna
lagmotion föreslagit ett tillägg till den nuvarande
barndagvårdslagen.
Själv håller jag som bäst på att
samla namn för en lagmotion om förmiddags- och
eftermiddagsvården i vilken jag föreslår
att en skild lag för detta bör stiftas. Orsaken
till detta är att jag anser att det för förmiddags-
och eftermiddagsvården behövs egna mål,
andra krav på behörighet för ledarna än
för barndagvårdspersonalen, andra avgifter samt
en särskild bestämmelse om transporterna. Om förmiddags-
och eftermiddagsvården skulle införas i barndagvårdslagen,
så som nu föreslås i denna lagmotion,
krävs det också en hel del andra ändringar
i lagparagraferna än den nu aktuella ändringen.
Ett alternativ kunde också vara att föra
in bestämmelser om eftermiddagsverksamhet i lagen om grundläggande
utbildning. Inte heller detta tycker jag är en god idé.
Lagen om grundläggande utbildning bestämmer om
utbildningen och läroplikten samt om förskoleundervisningen.
I det lagförslag som jag denna vecka lämnar
in vill jag poängtera att förmiddags- och eftermiddagsvården
för unga skolelever gäller barnens fritid, inte
den tid barnen får skolundervisning. Skolans primära
uppgift är undervisning, inte att ordna fritidssysselsättning.
I det lagförslag jag skall lämna in betonas att
förmiddags- och eftermiddagsverksamheten skall komplettera
skolundervisningen. Det viktiga är att denna verksamhet
skall erbjuda barnen en trygg fritid och vara stimulerande för
barnens utveckling och att barnens individuella behov uppmärksammas
precis så som riksdagsledamot Nurmi konstaterade.
I Sverige har man valt att stifta en skild lag som omfattar
både förskoleundervisningen och skolbarnsomsorgen.
Där har man alltså ansett att eftermiddagsvården
varken hör ihop med skolan eller dagvården.
Arvoisa puhemies! Minusta on selvää, että aamu-
ja iltapäivähoitoa koskevaa lainsäädäntöä tarvitaan.
Työelämä vaatii paljon, eikä kaikilla ole
taloudellisia mahdollisuuksia lähteä työstään huolehtimaan
lapsistaan koulupäivän päättyessä,
vaikka toivoisikin työnantajien olevan joustavampia suhtautumisessaan
työntekijöiden mahdollisuuksiin perhe- ja työelämän
yhdistämisessä. Kannatan ajatusta iltapäivähoidon
järjestämisestä lapsille aina kymmenen
vuoden ikään saakka. Hoidon tulee tietysti koskea
myös lapsia, jotka aloittavat koulunkäynnin kuusivuotiaina.
Tulen omassa lakialoitteessani ehdottamaan, että vastuun
lasten aamu- ja iltapäivähoidon järjestämisessä tulee
olla kunnalla. Yksityissektorin toimijat ja kunnat voisivat myös
järjestää toimintaa yhteistyössä.
Lisäksi ehdotan, että hoito järjestetään
avoimena vapaa-ajan toimintana, kuten kerhoina ja leikkitoimintana.
On tärkeää, että toimintaa ohjaavat
aikuiset, joilla on tehtävään sopiva
koulutus tai kokemus. Toimintaa on tarjottava tarvittavassa laajuudessa
ottaen huomioon vanhempien ansiotyö tai opinnot ja lapsen oma
tarve. Tulen myös ehdottamaan oikeutta kohtuullisen maksun
perimiseen kunnan määräämillä perusteilla.
Värderade talman! Tanken med denna lagmotion är
god men själv förespråkar jag en skild
lagstiftning för förmiddags- och eftermiddagsvården
som tydliggör både målen och utgångspunkterna
för verksamheten. För tillfället är
ansvaret för förmiddags- och eftermiddagsverksamheten dessutom
splittrat och tämligen oorganiserat mellan undervisnings-
och social- och hälsovårdsministeriet. Också denna
administrativa aspekt borde klargöras så snabbt
som möjligt.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nurmen lakialoite on todella ajankohtainen.
Maassamme räjähdysmäisesti kasvava lasten
ja nuorten pahoinvointi on todellakin pysäyttänyt
ajattelemaan lastemme ja nuortemme tilaa ja tulevaisuutta. Alaikäiset
lapset jäävät valitettavan usein vaille
asianmukaista huolenpitoa ja valvontaa. Lasten huolenpidon ja valvonnan
laiminlyönnit tulevat esille muun muassa juuri lasten iltapäivätoiminnan
puutteellisena järjestämisenä. Useiden
muiden maiden käytännöistä poiketen
Suomessa ei ole sellaista lainsäädäntöä,
joka velvoittaisi yhteiskunnan tai vanhemmat järjestämään
alle 12-vuotiaille koululaisille valvottua iltapäivätoimintaa.
Laki iltapäivätoiminnan järjestämisestä vaatisi
ennen kaikkea muuttamaan asennoitumista lapsiin. Nyt lapsilta odotetaan
ikäkauteen sopimattomalla tavalla itsenäisyyttä ja
kypsyyttä. Sen sijaan vanhempien vastuuta ja syyllistämistä kaihdetaan.
Iltapäivätoiminnankaan tarkoituksena ei ole syyllistää vanhempia
vaan tuoda julki vanhemmuuteen liittyviä odotuksia ja velvollisuuksia.
Niin yhteiskunnan kuin vanhempienkin velvollisuudet lapsia ja nuoria
kohtaan voidaan nostaa lain avulla selvemmin esille.
Vastauksessaan syksyllä 99 tekemääni
iltapäivätoimintaa koskevaan kirjalliseen kysymykseen
silloinen peruspalveluministeri Eva Biaudet totesi, että velvollisuus
lasten hoidosta ja hyvinvoinnista huolehtimisesta on lapsen huollosta ja
tapaamisoikeudesta annetussa laissa säädetty yksiselitteisesti
vanhemmille. Tämän tulisi olla myös käytännössä maassamme
harjoitettavan perhepolitiikan lähtökohtana. Useilla
vanhemmilla ei kuitenkaan ole aina mahdollisuuksia tämän
velvollisuuden täysimittaiseen hoitamiseen.
Kuten ed. Nurmi omassa lakialoitteessaan toteaakin, vaativat
työelämän haasteet sekä taloudelliset
syyt usein vanhempien kokopäiväistä työssäkäyntiä.
Kotiin lapsiaan ja perhettä hoitamaan jäävät
vanhemmat kokevat usein tulevansa yhteiskunnan toimesta jopa rangaistuiksi
tehdessään itselleen taloudellisesti epäedullisen
ja keskimääräisestä poikkeavan
valinnan. Koti-isyys ja -äitiys on kuitenkin lapsen näkökulmasta
yhteiskuntamme tärkein ammatti.
Maahamme tarvitaan nyt kipeästi uudenlaista perhepolitiikkaa.
Perheiden omille valinnoille erityisesti lastenhoidon järjestämisessä on
taattava nykyistä enemmän mahdollisuuksia. Niille äideille
ja isille, jotka ovat valmiit jäämään
kotiin hoitamaan lapsiaan ja perhettään, tulisi
taata yhteiskunnan tuki ja arvostus sekä ennen kaikkea valinnan
edellyttämät taloudelliset edellytykset. Työ-,
sosiaali- ja veropolitiikkaa on kehitettävä sellaiseen
arvopohjaan tukeutuen, jossa kunnioitetaan ihmisyyttä ja
perhekeskeisyyttä sekä nostetaan kotona tehtävä työ sille
kuuluvaan arvoonsa. Myös työelämän
joustoja tulee kehittää perheiden, ennen kaikkea
lasten, etujen mukaisesti. Perheelle on jäätävä riittävästi
aikaa.
Arvoisa puhemies! Lapsen turvallisuuden tunne voi lisääntyä parhaiten
vanhempien läsnä ollessa. Yhteiskunta ei voi korvata äitiä tai
isää. Ohjattu ja valvottu iltapäivätoiminta
on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin nykyinen lasten
heitteillejättö. Siksi kannatan lämpimästi
ed. Nurmen tekemää lakialoitetta ja toivon, että se
saa asianmukaisen vastaanoton tulevassa valiokuntakäsittelyssä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on voitu todeta, että lasten heitteillejättöjä on
aika paljon maassamme ja tulokset sen kuin lisääntyvät.
Tämä johtuu pitkälti siitä,
että lasten kasvatus on mennyt pois vanhemmilta ja yhteiskunnallinen
tilanne, työttömyys ja monet muut ongelmat ovat
aiheuttaneet sen, että vanhemmat eivät kanna lapsistaan
sellaista vastuuta ja huolta kuin heidän tulisi kantaa.
Jo kauan sitten on eri kunnissa yritetty saada järjestykseen
vapaaehtoisin toimin monenlaista iltapäiväkerhotoimintaa.
Voidaan todeta myöskin, että yksityinen sektori
on voinut järjestää tällaista
ja eri taidekerhot ja vapaa-ajan toimintamuodot ovat olleet niitä mahdollisuuksia,
joihin lapsia on voitu ohjata ja joita tälläkin
hetkellä maassamme on olemassa.
Valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaosto käsitteli
tätä asiaa tämän vuoden budjetin yhteydessä.
Me olemme lisänneet tämän johdosta määrärahoja
liikuntakerhoille. Viime viikolla tutustuimme myöskin tilastoihin
siitä, kuinka nämä rahoitukset ovat ohjautuneet
oikealle paikalle. Tässä voin todeta, että on
valitettavaa, että kun meillä ei ole lakisääteistä iltapäiväkerhotoimintaa
eikä lakia iltapäivähoidosta, näin
ollen valvonta puuttuu kokonaisuudessaan tästä kysymyksestä.
Tämän johdosta onkin tärkeää,
että me voisimme saada lasten iltapäivähoidon
lakisääteisesti kuntoon sekä myöskin
iltapäiväkerhotoiminnan.
Näin ollen katsoisin itse, että kunnan velvollisuuteen
kuuluisi huolehtia tästä. Tietenkin on hyvä,
että tässä yhteydessä kolmas
sektori on voinut huolehtia iltapäiväkerhotoiminnasta
ja osallistua siihen. Mutta toivoisin, että yhteiskunta vastaisuudessa
tulisi huolehtimaan tästä asiasta. Sen johdosta
kannatan ed. Nurmen tekemää lakialoitetta ja toivoisin,
että hallitus voisi tehdä laajemman lakiesityksen
tästä.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi on tehnyt lakialoitteen erittäin
tärkeästä asiasta. Kuten tässä salissakin
on kuultu, monet muutkin ovat tässä asiassa olleet
liikkeellä, ja niin pitää ollakin.
Omasta lapsuudestani ei vielä niin kauhean paljon aikaa
ole, mutta mietin, mitä silloin tehtiin lapsena. Itse kuuluin
avainkaulalasten joukkoon ja niin kuuluivat monet ystävistänikin.
Nykyään lapset ovat kai enemmän kännykkälapsia. Koulun
jälkeen tehtiin läksyjä, leikittiin ulkona ja
sisällä, touhuttiin kaiken näköistä järkevää ja järjetöntäkin,
mutta koskaan aika ei ollut pitkä.
Lapsuus on varmasti muuttunut hyvin paljon. Tietenkin on selvä,
että eka—tokaluokkalaiset, pienet koululaiset,
tarvitsevat ympärilleen turvallisuutta. Sen tähden
on erittäin hyvä asia, että kunnissa
on järjestetty jo vuosien ajan eri tavoin iltapäivä-
ja aamupäivätoimintaa lapsille. Kaikki lapset
eivät pysty toimimaan hirmuisen omatoimisesti, ja toisaalta
virikkeellinen toiminta on pienille lapsille aina hyväksi.
Olen itse pohtinut sitä, mikä olisi paras
tapa järjestää tätä hoitoa,
ja olen myös asian ottanut puheeksi eri yhteyksissä.
Minusta tuntuu, että iso ongelma on tällä hetkellä se,
että meillä ei ole oikein kattavaa ja selkeää tietoa
siitä, millä tavalla eri puolilla Suomea tämä on
järjestetty. Se on hyvin monenkirjavaa. Toisissa kunnissa
lasten ilta- ja aamupäivähoito on kokonaan kunnan
vastuulla, toisissa se on täysin esimerkiksi kolmannen sektorin,
urheiluseurojen tai seurakuntien järjestämä,
ja sen lisäksi on kaikkien näiden kombinaatioita
eri tavoilla järjestettynä. Meiltä kuitenkin
puuttuu kokonaistieto, sellainen best practices -tieto siitä,
mikä olisi hyvä ja kannatettava tapa tämä asia
hoitaa. Mielestäni tähän selvitystyöhön
pitäisi ryhtyä. Onko se sitten Stakes, joka sitä selvittää,
onko se eduskunnan toimesta tai jokin työryhmä hallituksen
nimittämänä? Joka tapauksessa tämä on
mielestäni sellainen asia, joka meidän pitäisi
mahdollisimman nopeasti selvittää.
Myöskin aamu- ja iltapäivähoidon
laatu vaihtelee hyvin paljon. Esimerkiksi sellaisia viestejä olen
kuullut, että paikoissa, joissa tämä on
ihan urheiluseurojen järjestämä, toimintaa
vetävät sellaiset ohjaajat, jotka ovat kyllä saaneet
urheiluvalmentajan koulutusta tai joilla on kokemusta ja koulutusta
siihen, mutta lasten kanssa toimiminen edellyttää myöskin
muunlaista valmiutta; kasvatustehtävää se
kuitenkin on mitä suurimmassa määrin.
Eräissä kunnissa aamu- ja iltapäivätoiminta
on järjestetty sillä tavalla, että kouluavustajat
tekevät oman työnsä ohessa sitä,
eli kun heidän työpäivänsä muutoin
olisi osapäiväistä, ehkä viisi kuusi
tuntia päivässä, niin silloin he ovat
saaneet kokopäiväisen työn, kun sitä on
aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisellä molemmista
päistä pidennetty. Minusta se on ainakin kuulostanut erittäin
hyvältä mallilta.
Joka tapauksessa ihan periaatteellisempi juttu, joka myöskin
tässä asiassa on taustalla, on se, että meillä Suomessa
koulupäivät ovat erittäin lyhyitä,
niin kuin ed. Nurmikin esittelypuheenvuorossaan sanoi. Verrattuna
moneen muuhun maahan meillä pienet ja vähän
isommatkin koululaiset ovat hyvin lyhyen aikaa koulussa. Toki meillä on
esimerkiksi kouluruokailu järjestetty koulun puitteissa
toisin kuin monessa muussa maassa, ja se on tietysti aivan äärimmäisen
hieno asia ja ylpeydenaihe. Jos meillä lisättäisiin
tunteja kouluun, saattaisi olla, että se tätä ongelmaa jossakin
määrin helpottaisi. Se on tietysti kustannuskysymys.
Kuulin sellaisen laskelman, että yksi tunti lisää viikossa
koulua maksaisi noin 300 miljoonaa markkaa, ja se ei tietenkään
ole mikään halpa ratkaisu, mutta toisaalta eivät
myöskään syrjäytyneet lapset
ja nuoret ole halpa ratkaisu.
Joka tapauksessa tässä asiassa minua on hieman ärsyttänyt
taivastelu ja syyttely ja se, että lähtökohtaisesti
lähdetään siitä, että ellei
lapsilla ole aamu- ja iltapäivätoimintaa, vaihtoehtona
sille on todella syrjäytyminen. Itse näen kuitenkin, että tuskin
tämä lasten ja nuorten heitteillejättöongelmaa
ratkaisee. Elleivät lasten vanhemmat halua tai osaa lastensa
kanssa koulupäivän ja työpäivän
jälkeen olla, niin ei se yksin tällä konstilla ratkea.
Joka tapauksessa pienille lapsille mielekästä tekemistä aamu-
ja iltapäiviksi on hyvä tarjota.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Syvärisen puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että olen eri mieltä viimeisestä kohdasta
eli siitä, että iltapäiväkerhotoiminta
ei ratkaisisi heitteillejättöjä ym. ongelmia.
Näen, että se on yksi keino ja väline,
millä syrjäytymistä voidaan estää.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen tekemä lakialoite on todella
hyvä ja siitä on käytetty erittäin
hyviä ja ansiokkaita puheenvuoroja, joiden kanssa kyllä olen samaa
mieltä.
Äskeiseen liittyen voidaan kysyä, mikä merkitys
iltapäivähoidolla ja sen puutteella on. Kaikkien
tutkimusten ja asiantuntijoitten mielestä tuo aika on juuri
sitä aikaa, jolloin pienet lapset herkistyvät
sellaisille virikkeille, jotka eivät välttämättä aina
ole positiivisia. Siinäkin mielessä näkisin,
että tähän asiaan meidän täällä pitäisi
pystyä voimakkaammin reagoimaan.
Pyysin puheenvuoron siksi, että tässä puhutaan
iltapäivähoidosta. Puheissa on tullut myös aamupäivähoito
esille. Toivoisin, että kun asia lähtee nyt eteenpäin
ja jos valiokunta vain tämän asian ottaa käsittelyyn,
mitä sydämestäni toivon, niin siinä puututtaisiin
myös aamupäivähoitoon, koska aamupäivä ja
aamun tunnit ovat lapsille monta kertaa iltapäivätuntejakin
raskaampia, kun pitää olla yksin eikä oikein
tiedä, mistä apu tulee. Siihen sisältyy
erilaisia tilanteita kuin iltapäivään,
mutta yhtä huolestuttavia. Toivon, että aamupäiväasia
on keskustelussa tulevaisuudessa samalla tasolla kuin iltapäiväkeskustelu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä muutamaan asiaan puuttua.
Päivähoito ei ehkä ole oikea termi,
mitä on käytetty. Tärkeintähän
on se ajatus ja henki, että lapset eivät ole yksin
kotona, vaan ovat aikuisten seurassa valvonnan alla, mitä olen
lakialoitteessa ajanut takaa. Aamupäivät ovat
ongelma. Koululaiset ovat väsyneitä aamuisin ehkä osaksi
siksi, että perhe kokoontuu yhteen vasta myöhään. Toisaalta
myös televisio ja nykyaikainen elämäntyyli
painottuu iltaan. Koulut voisivat alkaa myöhemmin, jos
otetaan edellä mainittu huomioon. Tietoisesti en ole kuitenkaan
ottanut asiaa lakialoitteeseen mukaan syystä, jota en käy
tässä nyt erittelemään. Jos
asiaa viedään eteenpäin, niin kuin jo
aikaisemmin puhuttiin, asia pitäisi selvittää ja
tällöin tietenkin myös aamupäiväongelma
pitää selvittää.
On hienoa nähdä, että monet edustajat
jakavat huolen lasten yksinäisistä hetkistä kotona.
Uskon, että saamme asiat kuntoon, jos jatkamme asian hoitamista
samalla sinnikkyydellä kuin tänä iltapäivänä sitä on
hoidettu.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Minä itse myös omalta osaltani
olen lämpimästi tukemassa Tuija Nurmen lakialoitetta
koskien iltapäivähoidon järjestämistä 7—10-vuotiaille
koululaisille.
Lapsille on hyvin tärkeää, että he
eivät joudu olemaan yksin ja että heillä on
virikkeitä riittävästi ympäristössään.
Tällä tavalla me myös pidämme
nämä lapset poissa niiden virikkeiden parista,
jotka välttämättä tulevaisuuden
kannalta eivät ole hyviä eivätkä rakentavia.
Täytyy muistaa, että yhteiskunta muuttuu tässä matkan
varrella hyvin paljon. Kun aikaisemmin elimme niin sanotussa agraariyhteiskunnassa,
tilanne oli aivan erilainen. Vanhemmat olivat kotona ja lapset pystyivät
... Itse myös olen maalaistalosta lähtöisin,
ja minulla oli aina se ilo, että jompikumpi vanhemmista
oli kotona, kun menin koulusta kotiin. Kyllä tietyllä tavalla
olen myös ajatellut näitä lapsia, jotka
ovat avainkaulalapsia. Heidän tilanteensa on ollut hyvin
erilainen.
Minun mielestäni on hyvä, että myös
kuntien ja kaupunkien valtuustoissa on tämä asia
otettu erittäin keskeisesti esille. Muun muassa Tampereen
kaupunginvaltuustossa tästä puhutaan tuon tuostakin.
Se, että kolmas sektori on hyvin aktivoitunut tässä asiassa,
on myös hyvä juttu. Mutta täytyy muistaa,
että samanaikaisesti, kun tässä on hyvin
paljon eri sektoreilla tapahtuvaa työtä, niin semmoinen
kokonaisuus tästä asiasta ei oikeastaan ole kenenkään
hanskassa tällä hetkellä. Se on todella
iso ongelma. Myös alueellisesti nämä vaihtelut
ovat erittäin suuria. Toden totta asia, johon myös
pitää paneutua, on aamupäivähoito
ja aamuisin tapahtuva hoito lasten kohdalla.
Minä itse olen lämpimästi kannattamassa
tätä lakialoitetta. Toivon, että tämän
lakialoitteen pohjalta ryhdyttäisiin toimenpiteisiin. Olisin myös
hyvin mielelläni allekirjoittanut tämän
lakialoitteen, mutta ed. Nurmi ei varmaan ole sen laajemmin lähtenyt
liikkeelle keräämään näitä nimiä.
Uskon, että varmasti 100 nimeäkin helposti olisi
tästä salista löytynyt.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä hallintoon liittyen: Kun tämä lakialoite
menee valiokuntaan käsittelyyn, olisi varmaan hyvä,
jos tästä voisi pyytää lausuntoja sen
johdosta, että tämä asia kuuluu kuitenkin useammalle
valiokunnalle. Kun on kysymyksessä iltapäiväkerhotoiminta,
se kuuluisi osittain myös sivistysvaliokunnalle. Sosiaali-
ja terveysvaliokunnalle kuuluu hoito-osuus. Toivoisin, että tämän
lakialoitteen kohdalla otettaisiin nämä asiat
vakavasti. Täällä useimmat edustajat
ovat tuoneet esille niitä yhteiskunnallisia ongelmia, jotka liittyvät
tähän lainsäädäntöön:
huumeet, päihteet jne. Voin sanoa, että olen joutunut
tapaamaan 10-vuotiaita, jotka ovat huumeiden käyttäjiä.
Tämä ei saa enää jatkua. Eli
pitää tehdä kaikki mahdollinen, että asia
saataisiin kuntoon myös hallinnon osalta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiuralle haluan vielä sanoa
sellaisen seikan, että kokemus on osoittanut, että vaikka
on yli 100 allekirjoittajaa lakialoitteella, ei se välttämättä vie asiaa
eteenpäin. Toisaalta olen myös nähnyt,
että asiat menevät eteenpäin ilman lakialoitteitakin, jos
niitä hyvin hoitaa ja saa ihmiset vakuutettua asiasta.
Halusin vain herättää keskustelun, koska tiedän,
että täällä on muitakin tahoja,
jotka ovat asiassa aktiivisia. Toin vain oman korteni kekoon asian
tiimoilta.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tuija Nurmen kanssa olen asiasta aivan samaa
mieltä. Näin ollen toivonkin, että ne
henkilöt, jotka ovat täällä salissa
tänään ja jotka kuuluvat näihin
kyseisiin valiokuntiin, joihin tämä lakialoite
lähetetään, omalta osaltaan edesauttavat
tämän aloitteen eteenpäinviemisessä.
On totta, että välttämättä ne
100 nimeäkään eivät aina toimi,
mutta onhan sillä tietysti pontevuutta. Tarkoitin lähinnä sitä,
että mielelläni olisin itse myös osallistunut
tähän omalla nimelläni. Aloite on sen
verran hyvä.
Keskustelu päättyy.