2) Keskustelu Georgian tapahtumiin liit-tyen
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Georgian konflikti oli meille kaikille muistutus
siitä, että kansainvälisessä politiikassa voi
tulla eteen yllättäviä tapahtumia ja
kehityskulkuja. Meidän täytyy yhä ottaa
huomioon se mahdollisuus, ettei valtioiden välillä yhdessä sovituista
kansainvälisen kanssakäymisen periaatteista välttämättä pidetä kiinni
vaan että turvaudutaan sotilaallisen voiman käyttöön.
Erityisesti Suomen kaltaisen pienen maan on kuitenkin pidettävä tietyistä selkeistä
periaatteista
kiinni. Valtioiden itsemääräämisoikeutta
ja alueellista koskemattomuutta on kunnioitettava, samoin on ehdottomasti
torjuttava se näkemys, että jollakin maalla olisi
sen omien rajojen ulkopuolelle ulottuva etupiiri, jolla sillä olisi
erioikeuksia ja -vapauksia.
Ei ole kuitenkaan ehkä tarvetta enempään, syytä dramatisoida
Georgian tapahtumia enempää kuin on jo tapahtunut.
Niihin sisältyi monia poikkeuksellisia ja syvälle
historiaan pohjautuvia piirteitä, joiden kaltaisia ei meidän
ilmansuunnallamme ole. Korostan sitä, että Suomen asema
on turvallinen ja ympäristömme vakaa.
Samalla kun on tärkeätä, että Georgian
konf-liktissa voidaan palata sotatoimia edeltävään
tilanteeseen kaikilta osin, meidän on pyrittävä hälventämään
ne synkät pilvet, jotka maailmanpolitiikan taivaalle sen
mukana nousivat. Tässä tehtävässä me
luotamme siihen, että Euroopan unioni jatkaa yhteisellä ja
yhtenäisellä linjallaan, joka vahvistettiin syyskuun
1. päivänä pidetyssä Eurooppa-neuvoston
kokouksessa ja jonka pohjalta Ranskan presidentti, komission puheenjohtaja
ja korkea edustaja Solana kävivät alkuviikolla
neuvotteluja Moskovassa. Näissä Moskovan neuvotteluissa
päästiin varsin hyviin tuloksiin. Venäjä on
nyt sitoutunut vetämään joukkonsa pois
niin sanotuilta turva-alueilta samoin kuin erillisistä tarkkailupisteistä Georgian
puolelta. Myös Georgian joukot palaavat varuskuntiinsa.
Tältä osin palataan siis tilanteeseen ennen 7.
päivää elokuuta.
EU tulee lähettämään alueelle
vähintään 200 tarkkailijaa. Samoin Etyjin
ja YK:n tarkkailuoperaatiot käynnistyvät uudelleen
elokuun 7. päivää edeltäneissä mitoissa,
ja niitä on mainittujen järjestöjen päätöksillä myös
mahdollisuus vahvistaa. Päävastuun tulitauon pitävyydestä ja rauhallisten
olojen paluusta on kuitenkin selvästi nyt ottanut Euroopan
unioni. Tämän lisäksi on sovittu kansainvälisistä keskusteluista,
joissa tarkastellaan alueen turvallisuutta ja vakautta, pakolaiskysymystä ja
mahdollisesti muitakin ongelmia. Näiden keskustelujen on
määrä alkaa Genevessä lokakuun
puolivälissä.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että kaiken sen draaman,
sodan, hävityksen jälkeen Euroopan unioni ja Ety-järjestö osoittivat,
että tiiviillä yhteistyöllä,
aktiivisuudella kyetään kuitenkin jo kuukausi
sodan jälkeen aikaansaamaan sopimus ja sitoumukset, joilla
pystytään palaamaan konf-liktia edeltävään
aikaan.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Ärade talman! Jag skulle vilja börja med
att tacka riksdagen och speciellt utrikesutskottet och stora utskottet
för det samarbete vi har haft de sista veckorna under den
här Georgienkrisen. Jag skulle också vilja tacka
presidenten, som jag tyckte att hade ett helt fantastiskt inlägg
i den här krisen, inte minst med att få in alla
Osse:s militärobservatörer till Georgien så snabbt
som möjligt. Jag skulle våga påstå att
det telefonsamtal som hon förde för några
veckor sedan med Medvedev var det som hämtade in de här
observatörerna. Så ett tack till alla för
det här samarbetet, det har varit en mycket svår
situation.
Arvoisa puhemies! Jos sallitte, niin nostaisin esille kolme
huomiota: ensin tilanne nyt, sen jälkeen Etyjin ja Suomen
rooli ja lopuksi muutama maailmanpoliittinen vaikutus 080808:n jälkeen.
Tilanne nyt. Kuten pääministeri totesi, loppujen
lopuksi kaikki on mennyt erittäin nopeasti. 5 päivää sodan
alusta saatiin tulitauko aikaiseksi yhteistyössä Etyjin
ja EU:n kanssa, 5 päivää sodan alun jälkeen
saatiin yhteinen ulkoministerien EU-kanta, 14 päivää sodan
alun jälkeen saatiin 20 sotilastarkkailijaa paikalle, 21
päivää sodan alun jälkeen meillä oli
EU:n huippukokous, jossa saatiin yhtenäinen EU:n kanta,
ja 28 päivää sodan alun jälkeen
olemme saaneet lupaukset Venäjän puolelta EU:n
johdolla, että a) Venäjä vetäytyy
7 päivän aikana Poti—Senakista, b) kaikki
joukot vetäytyvät pois turva-alueelta 1.10. mennessä ja
c) kansainväliset keskustelut 15.10. Eli kaikki on loppujen
lopuksi mennyt erittäin nopeasti ja, voisi sanoa jopa,
suhtkoht tehokkaasti.
Kakkospointti, mitä Suomi ja Etyj ovat tässä tehneet?
Ensimmäinen oli tietenkin meidän roolimme tulitauon
eteenpäinviemisessä eli Sarkozyn ensimmäisessä sopimuksessa.
Toinen oli, että me saimme nämä lisätarkkailijat
sisään mahdollisimman nopeasti, ja kolmas on ollut
se rooli, joka meillä on ollut sekä ulkoministerikokouksessa
että sitten EU:n huippukokouksessa. Eli voidaan sanoa,
että Etyj-puheenjohtajuuden kautta meillä on ollut
mahdollisuus vaikuttaa tähän kriisiin ehkä enemmän
kuin me olisimme muuten voineet — tai varsinkin sen ratkaisun löytämiseksi.
Me olemme myös ehdottaneet, että perustaisimme
eräänlaisen kansainvälisen platformin,
jota johtaisi korkea edustaja, ja hänen allaan toimisivat
EU, YK, Etyj ja kaikki muut ikään kuin osapuolet,
jotta saataisiin koko Kaukasia vakautettua. Tästä käymme
keskusteluja ja viemme sitä eteenpäin.
Kolmas ja viimeinen huomio — puhemies, jos sallitte
vielä vähän yli 10 sekunnissa — mitkä ovat
sitten nämä vaikutukset? Sanoisin, että kolme
vaikutusta ja kolme johtopäätöstä.
Ensimmäinen vaikutus: Olemme kauan puhuneet pelkästään
uusista uhista ja unohdimme, että myös perinteisiä sotilaallisia
uhkia on näiden uusien uhkien rinnalla. Tämä kannattaa
pitää mielessä. Toinen vaikutus: Sanoisin,
eräänlainen Venäjän paluu ja
myös uskallus käyttää sotilaallista
voimaa. Kolmas vaikutus: Veikkaan, että painopiste vakauttamisessa
siirtyy nyt Länsi-Balkanilta Kaukasuksen suuntaan, ja tämä on
ihan tervetullut kehitys, joka tarkoittaa sitä, että meidän
kannattaa varsinkin Suomessa panostaa EU:n itäiseen ulottuvuuteen.
Mitkä johtopäätökset? Sanoisin
oikeastaan, että niitä oli kolme. Yksi on se,
että paradoksaalisesti EU:n kanta Venäjän
suhteen ja ulkopolitiikassa yhtenäistyi eli äärilaidat
kriittiseltä puolelta ja sitten myös ehkä vähän
varovaisemmalta puolelta tulivat yhdelle linjalle. Toinen vaikutus: Veikkaan,
että EU:n painopiste siirtyy nyt entistä vahvemmin
itään ja varsinkin itäiseen ulottuvuuteen.
Eli meidän kannattaa Suomessa katsoa erittäin
tarkkaan koko Kaukasian aluetta mukaan lukien siis totta kai Georgiaa
mutta myös Ukrainaa, Moldovaa, Azerbaidzhania, Armeniaa,
Krimiä ihan eri tavalla kuin olemme aikaisemmin tehneet.
Kolmas vaikutus on se, että veikkaan, että tulevaisuudessa
EU:n Venäjä-politiikka tulee olemaan koko EU:n
ulkopolitiikan keskiössä, mikä siis tarkoittaa,
että meidän Suomena kannattaa olla tässä keskeisesti
vaikuttamassa.
Tämä kriisi oli ehkä Suomen kannalta
jälleen kerran osoitus siitä, että paras
toimintakeino meille on vaikuttaa monenkeskisen yhteistyön kautta.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Minä haluan kiittää herra
puhemiestä aloitteesta käydä tämä ajankohtaiskeskustelu
Georgian tilanteesta. Tämähän on todellakin
ensimmäinen eduskunnassa ja siinä mielessä tärkeä eduskunnan
toiminnan ja työn kannalta. On mielenkiintoista sitten
panna yhteen näitä kokemuksia, joita tästä saadaan.
Tässä mielessä ollaan uudessa tilanteessa.
Ulkoasiainvaliokunta on seurannut Georgian tilanteen kehittymistä ja
järjesti elokuussa kaksi ylimääräistä kokousta.
UaV ja suuri valiokunta järjestivät 29. elokuuta
myöskin yhteiskokouksen kuullen asiantuntijoita, pääministeriä ja
sitten ulkoministeriä. Valtioneuvosto antoi 20. elokuuta
ulkoasiainvaliokunnalle sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun
lain mukaisen selvityksen Suomen osallistumisesta Etyjin laajennettuun
sotilastarkkailijaoperaatioon Georgiassa. Valiokunta totesi, ettei
sillä ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan,
minkä jälkeen tasavallan presidentti päätti
26. elokuuta valtioneuvoston ehdotuksesta, että Suomi osallistuu operaatioon
enintään kymmenen tarkkailijan vahvuisella osastolla.
Tarkkailijoista kaksi on jo siirtynyt toiminta-alueelle.
Haluan korostaa, että ulkoasiainvaliokunta tuki yksimielisesti
Suomen osallistumista ja että valiokunta piti tarkoituksenmukaisena
sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain mahdollistaman kevennetyn
eduskunnan kuulemismenettelyn käyttämistä kansallisen
päätöksenteon nopeuttamiseksi. Vuonna
2006 uusitun lain toimivuutta on kokeiltu sekä operaatioiden
että suomalaisten joukkojen korkeaan valmiuteen asettamisen
yhteydessä. Saatujen kokemusten perus-teella lakiin sisältyvä päätöksentekomenettely
on hyvin toimiva ja voidaan tarvittaessa suorittaa nopeasti eduskunnan kuuleminen
mukaan lukien,
mikä vahvistaa Suomen uskottavuutta kriisinhallintaan osallistuvana
maana.
Valiokunta on tänään viimeksi saanut
pääministerin kattavan selostuksen Eurooppa-neuvoston
kokouksesta ja tilanteesta yleisemminkin. Pääministeri
ja ulkoministeri ovat muutoinkin selostaneet toimintaansa kriisin
yhteydessä hyvin avoimesti. Kun poliittinenkin päätöksenteko on
saatettu parlamentaariseen katteeseen ulkopolitiikan osalta, olisi
luontevaa, että eduskunta olisi mahdollisimman hyvin selvillä myös
tasavallan presidentin toiminnasta Georgian kriisin tapaisissa tilanteissa.
Valiokunnan puolesta val-miutta on kehittää juuri
tällaista tiivistä ja tiivistettyä yhteydenpitoa
presidentin kanssa esimerkiksi lisäämällä yhteisiä tapaamisia,
joita on jo todella tällä hetkellä suunnitteillakin.
Herra puhemies! Elokuun 8. päivänä alkanut yhteenotto
georgialaisten, eteläosseettien ja venäläisten joukkojen kesken
on kääntänyt maailman huomion Etelä-Kaukasiaan.
Elokuun 8:nnesta on tullut samanlainen iskusana kuin syyskuun 11:nnestä,
joka nykyään symbolisoi terrorismin uhkaa. Elokuun
8:nnen on arvioitu merkitsevän voimapolitiikan paluuta
tai ehkä paremminkin sitä, ettei voimapolitiikan
aika täysin koskaan päättynytkään.
Suomen ja muiden pienten valtioiden kannalta on kielteistä,
ettei valtioiden suvereniteettia ja alueellista koskemattomuutta
kunnioiteta ja että konflikteja yritetään
ratkoa voimankäytön avulla. Provosoituneita on
tässä kriisissä ollut tosin kyllä enemmänkin
kuin yksi.
Pidän selvänä, ettei Abhasian, Etelä-Ossetian ja
Georgian tulevaisuutta sen paremmin kuin Vuoristo-Karabahin ja Transnistrian
konfliktejakaan voida ratkaista asevoiman käytöllä vaan että ratkaisuja
tulee etsiä neuvottelun ja sovittelun kautta.
Ulkoasiainvaliokunta vieraili Georgiassa viime tammikuussa pian
presidentinvaalien jälkeen. Vaalien toimeenpanoon liittyvistä epäselvyyksistä huolimatta
ilmapiiri Georgiassa oli tuolloin varsin toiveikas; sekä hallituksen
että opposition edustajat totesivat Georgian tavoittelevan
Euroopan unionin ja Naton jäsenyyttä. Myös
kansainvälisen yhteisön edustajat olivat tammikuussa
varovaisen toiveikkaita ulkoministeritasolla käynnistyneen
Georgia—Venäjä-vuoropuhelun ansiosta.
Kevään aikana tilanne kuitenkin kärjistyi
sillä tavalla kuten tällä hetkellä tiedämme.
Herra puhemies! Euroopan unionin ja Suomen kannalta ei ole hyväksyttävää,
jos globalisaation ja integraation haasteisiin yritetään
Euroopassa etsiä ratkaisuja 1800-luvun etupiiriajattelusta.
Etelä-Kaukasian ja Keski-Aasian energiavarojen saatavuus
on tärkeä osa tulevaisuuden energiapolitiikkaa
niin EU:n, Venäjän kuin muidenkin kansainvälisten
toimijoiden kannalta. Energian saatavuuden näkökulmasta
on tärkeää, että alueen valtioiden
uudistumiskehitys jatkuu ja saa lisäpontta. Georgian kriisistä voidaan mielestäni
jo vetää muutamia johtopäätöksiä.
Ensinnäkin, pidän ilmeisenä, että EU:lla
ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin panostaa voimakkaasti Etelä-Kaukasian,
Keski-Aasian sekä Ukrainan ja Moldovan demokratian ja talouskehityksen
tukemiseen. Tämä haaste ylittää mittakaavaltaan
Länsi-Balkanin asettamat haasteet. Suomenkin on varauduttava
osallistumaan näihin talkoisiin. Tärkeätä on
myös huomata, että EU on nyt ensimmäistä kertaa
ollut näin mittavassa kansainvälisessä kriisissä todella
keskeinen toimija. Tämä on yksi havainto, kun
Yhdysvallat on ollut aika toimintakyvytön tässä tilanteessa
heti alkuun.
Toiseksi, kansainvälinen tilanne on nyt kärjistynyt
tavalla, joka saattaa heijastua kielteisesti sellaisiin kysymyksiin
kuten esimerkiksi Iranin ydinhankkeiden hillitsemispyrkimykseen,
Lähi-idän rauhanprosessiin ja terrorismin torjunnan edellyttämään
laajaan kansainväliseen yhteistyöhön.
Olen myös huolestunut YK:n turvallisuusneuvoston toimintakyvystä — tai
paremminkin toimintakyvyttömyydestä — jota
tarvitaan paitsi ajankohtaisten kriisien hallinnassa myös
edistämään YK-reformin onnistumista.
Kolmanneksi, Venäjän ja länsimaiden
välinen suhde on kiristymässä tavalla,
joka ei todellisuudessa palvele kenenkään etuja.
Venäjää ei pidä eristää,
eikä Venäjän pitäisi eristäytyä.
Uskon, että sekä EU että Nato ovat valmiita
jatkamaan rakentavaa yhteistyötä Venäjän
kanssa, mutta on syytä avoimesti todeta, että yhteistyön
lähtökohdat ovat nyt aikaisempaa paljon vaikeammat. Tässä tilanteessa
Etyjin merkitys painottuu, ja siinä Suomella on ollut todella
hieno rooli. Etyjillä voi olla merkittävä rooli
Etelä-Kaukasian alueen vakauttamisessa, mikäli
jäsenmaat haluavat sille tämän roolin
antaa. Lähimmässä tulevaisuudessa Etyjin
painopisteen tulee olla tulitaukosopimuksen toimeenpanossa ja pysyvämmän
ratkaisun etsimisen kannalta tärkeän kansainvälisen
järjestelyn luomisessa. Tämä tehtävä ei
tule olemaan helppo.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ajankohtaiskeskustelulla on todellakin tässä paikkansa.
Tietysti tänään olisin kyllä,
niin tärkeä kuin Georgia onkin, myös
mielellään puhunut siitä, mikä on
metsäteollisuuden tilanne. Se koskettaa tuhansia perheitä,
mutta ehkä palaamme siihen huomenna, jos tänään
keskitymme vielä Georgiaan.
Suomen puolesta on hoidettu Georgiaan liittyvää kannanmäärittelyä hyvin.
Voimme antaa myös oppositiosta täyden tunnustuksen.
Presidentin kannanotot ovat olleet maltillisia, oikeaan osuvia.
Presidentin ja hallituksen yhteistoiminta on myös sujunut
hyvällä tavalla. Suomen linja on ollut aikaisempaan
perinteeseen nojaava, kriisin rauhanomaista ratkaisua korostava,
diplomatian keinoja käyttävä. On oikein,
että voimankäyttö, ylimitoitettu voimankäyttö,
on tuomittu, ja Suomen puheenvuoro tältä osin
on tullut hyvin maailmalla esitettyä. Siitä tunnustus
tekijöille. Myös Etyjin osalta olemme tilanteessa,
että Etyjin puheenjohtajuus, vaikea haaste tällaisessa
tilanteessa, on sekin hoidettu hyvällä tavalla,
ja myös siitä opposition puolelta tunnustus hallitukselle
ja myös ulkoministerille.
Ratkaisevaa tietenkin on, mitä johtopäätöksiä tämän
tapahtuneen jälkeen pitää tehdä.
Täällä pääministeri
viittasi jo Euroopan unioniin. On hyvä, että Euroopan
unioni on kyennyt toimimaan kriisiä ratkaisevalla, rauhoittavalla
tavalla. Se kertoo kyllä meille, että unionin
merkitys tulee olemaan iso ja unionin yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
saa pikkuhiljaa käytännön sisältöä.
Tärkeätä on johtopäätöksenä,
että me omalta osaltamme toimimme myös joka suhteessa
diplomatiaa korostavana tekijänä ja haemme ratkaisuja
diplomatian keinoilla. Sen sijaan sitten huolta kyllä herättää se,
että hallituksen puolelta on tullut tähän
jälkiosaan vähän kummallisia ja eri suuntaan
puhuvia puheenvuoroja. Täällä puhuttiin
parlamentaarisesta katteesta ja aivan oikein ed. Salolaisen puheenvuorossa,
mutta kun ulkoministeri on ottanut Naton jäsenyyden ajaakseen johtopäätöksenä Suomen
suurlähettiläille, että Nato-kysymys
nousi esille, eikä hän täällä eduskunnan
edessä puhu sanaakaan tästä Nato-asiasta
johtopäätöksenä, niin kysyn,
mikä parlamentaarinen kate, arvoisa ulkoministeri, teidän
puheellanne oli tässä yhteydessä. Puolustusministeri
puolestaan puhuu lisärahasta, ja pääministeri sanoo
...
Puhemies:
Nyt ollaan runsaasti yliajalla, jatketaan sitten seuraavissa
puheenvuoroissa.
Jos saan lopettaa tämän kuitenkin.
Pääministeri sanoo, että ne ovat
kokoomuksen puheenvuoroja. Pyytäisin, että hallituksen
puolelta nyt joku sanoisi, mikä on hallituksen yhteinen
linja, jotta eduskunta voisi siihen yhteiseen linjaan ottaa kantaa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vähän ulkoministeriä lainaten
minulla on viisi kohtaa. Osa niistä on johtopäätöksiä.
Minustakin on aivan selvää, että eduskunnan täytyy
antaa selkeä tunnustus siitä, että hallitus on
toiminut johdonmukaisesti, aloitteellisesti ja aktiivisesti tämän
Georgia-kysymyksen hoitamisessa. Myöskin Etyjin puheenjohtajuus
on kaiken kaikkiaan hoidettu hyvin tyylikkäällä tavalla.
Mutta tässä yhteydessä varmasti olisi
nyt hyvä tietää — kun, ministeri
Stubb, viittasitte, että tasavallan presidentti on keskustellut
puhelimessa Venäjän presidentin kanssa ja on tiettävästi
ollut kirjeenvaihtoakin — mitä tämä on
pitänyt sisällään. Eduskunnalle,
ulkoasiainvaliokunnallehan, on raportoitu kiitettävästi
jo useaan kertaan tässä kysymyksessä,
mutta tämä raportointi on jäänyt, ja
tässä on nyt sitä parlamentaarista katetta,
että siitä osiosta me emme tiedä.
Toiseksi, minusta oli suurta viisautta, että EU osoitti
kärsivällisyyttä, suurta malttia, siinä,
että talouspakotteita ei asetettu. Venäjä tarvitsee EU:ta,
ja EU tarvitsee Venäjää. Mutta toivon, että taloudelliset
suhteet eivät saa hämärtää EU:n poliittista
päättäväisyyttä vaadittaessa
Venäjää vetäytymään
miehittämiltään alueilta. Tämä on erittäin
tärkeä asia. Paradoksi on se, että Venäjä on
tunnustanut Abhasian ja Etelä-Ossetian itsenäisyyden
ja samalla miehittää niitä. Ensin tunnustetaan
itsenäisyys ja sitten lähetetään
sinne sotilaita.
Kolmanneksi, Venäjän käyttäytymistä voidaan
pitää kaiken kaikkiaan hyvin hyvin erikoisena.
Venäjähän palaa suurvaltatoimijaksi hyvin suurin
kirjaimin, ja on huolestuttavaa, että Venäjä viestittää,
että ei ole väliä, vaikka EU—Nato-suhde
viilenee, eikä ole väliä, että Wto-neuvottelut
kariutuvat. Tässä olisi mitä suurin haaste:
millä päästään sitten
Venäjä-kumppanuussuhdetta viemään
eteenpäin?
Neljänneksi, puhemies, totean sen, että nyt
pitäisi päästä tästä tarkkailijatoiminnasta
selkeästi rauhanturvaamis-missioon. Ja tämä on
se suuri kysymys: Millä tavalla EU etenee tässä,
jos ilman Venäjää ei synny Etyj-mandaatin
laajennusta, jos ilman Venäjää ei synny
turvaneuvostossa YK-mandaattia? Mitkä ovat ne jäljelle
jäävät keinot, jotta saadaan muutakin
kuin puhtaasti tarkkailijatoimintaa tuolle alueelle?
Viidenneksi, arvoisa puhemies, avainkysymys todellakin, kuten,
ed. Heinäluoma, sanoitte, on se, mitä seuraamuksia
tästä sitten on meille Suomelle, mitä johtopäätöksiä täytyy
tehdä. Totean vaan sen, että ei Suomen kannalta
tai Itämeren alueen kannalta Venäjä ole
erilainen Venäjä tai suurempi uhka nyt Georgian
jälkeen kuin ennen Georgiaa. Nyt hyvin huolella täytyy
miettiä se, millä tavalla me kirjoitamme (Puhemies: Olemme
huomattavalla yliajalla!) tämän toimintaympäristön
kuvauksen tulevassa selonteossa ulos.
Erkki Tuomioja /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen ulkopolitiikkaa on tasavallan presidentin
ja hallituksen yhteistyöllä Georgian kriisissä hoidettu
hyvin ja asiallisesti, ja samaa on sanottava myöskin Euroopan
unionin ja Ety-järjestön panoksesta.
Mutta tämä kaikki puhe ja kirjoittelu, jota
tapahtumien ympärillä on harjoitettu, ei ole kyllä edes
hallituksen jäsenten puheenvuorojenkaan osalta aina lisännyt
selkeyttä ja ymmärrystä. On mielestäni
suuri virhe lähteä käyttämään
tällaisia 080808-käsitteitä vertaillen
niitä 9/11-käsitteisiin jonkinlaisia
demonisia kuvia luomalla jo pelkästään
senkin vuoksi, että viimeisen tapahtumasarjan käynnisti
7.8. alkanut Georgian hyökkäys Tskhinvaliin, jossa
ilmeisesti käytettiin myös rypäleaseita
ja aiheutettiin siviiliuhreja. Tämähän ei
tee millään tavoin Venäjän vastatoimia
ja niiden mitoitusta yhtään oikeutetummaksi ja
hyväksyttävämmäksi, mutta on
tärkeätä, että meillä on oikea
kuva, ja sitä ei ole kyllä ihan Suomen tiedotusvälineistäkään
vielä saatu siitä, mitä todella on tapahtunut
ja tapahtumassa.
On myöskin nähtävä, että ei
Venäjä ole ainoa maa, joka yksipuolisesti on turvautunut
viime vuosina voimapolitiikkaan. Se on kuulunut tässä kansainvälisessä politiikassa
edelleenkin käytettyihin keinoihin. Mutta ei ole syytä onneksi
odottaa, että Venäjä lähtisi
provosoimattomaan voimapolitiikkaan sellaisilla suunnilla, kuten
täällä meidän suunnallamme,
jossa ei ole mitään avoimia ongelmia tai sellaista,
mitä kukaan voisi kokea uhkana. Näin ollen Georgian
kriisi ei ole muuttanut Suomen turvallisuuspoliittista asemaa eikä meidän
peruslinjauksiamme ole tarvis muuttaa, mutta tietenkin niitä tulevassa
selonteossa on syytä päivittää viimeisten
tapahtumien osalta.
Onneksi me olemme harjoittaneet Suomessa hyvin pitkäjänteistä turvallisuus-
ja puolustuspolitiikkaa. Se tarkoittaa sitä, että toisin
kuin Ruotsissa meillä ei ole nyt tarvetta sellaisiin laajoihin uudelleenarviointeihin,
vaan me voimme todeta, että sekin yhteisymmärrys,
joka on saavutettu jälleen tässä seurantaryhmässä,
on kestävä. Siltä pohjalta toivon hallituksenkin
tulevan selonteon valmistelevan.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! On syytä kysyä, onko hallituksen
mielestä Suomen turvallisuuspoliittinen asema jotenkin
muuttunut viime aikoina. Tätä on pakko kysyä,
koska puolustusministeri on esittänyt varustelumäärärahojen
lisäämistä ja ulkoministeri on esittänyt
Nato-jäsenyyttä. Tätä on pakko
kysyä sen vuoksi, kun yksi ministeri juoksee kylillä paimenpojan
tapaan huutamassa tätä uhkaansa, susi tulee, susi tulee,
susi tulee, ja toinen ministeri vieraisille tulleille suurlähettiläille
toteaa, että olo olisi paljon turvallisempi mamman helmoissa
eli siellä Nato-jäsenyyden suojissa.
Voi olla hyvinkin niin, että susi murisee ja näyttää ehkä hampaitaankin,
mutta se ei näytä niitä Suomelle, vaan
sille hampaisiin saakka aseistautuneelle rambolle, joka asein ohjaa
sitä nurkkaansa, eli esimerkiksi Yhdysvaltojen ohjuspuolustusjärjestelmän
sijoittamiselle Eurooppaan. Tämän vuoksi on pakko
kysyä: onko hallituksen mielestä Suomen turvallisuuspoliittinen asema
jotenkin viime aikoina muuttunut?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun on arvioitu nähtyä kriisiä,
on Suomessa puhuttu paljon Natosta. On kysytty aika useassa arviossa,
olisiko Venäjä hyökännyt Georgiaan,
mikäli Georgia olisi ollut Naton jäsen. Minun
mielestäni mielenkiintoinen kysymys on se, olisiko Georgia,
jota selvästi provosoitiin Etelä-Ossetiasta, hyökännyt
Etelä-Ossetiaan, jos se olisi ollut Naton jäsen.
Itse arvioin ja uskon, että Georgia ei olisi hyökännyt.
Tarkoitan sitä, että Nato-kumppanit olisivat varmasti
Merkelin, Bushin, Berlusconin ja muiden johdolla olleet ehkäisemässä ja
hillitsemässä Georgian reaktiota tuossa tilanteessa.
Georgian johdolle olisi sanottu, että ette lähde
höökimään, koska samalla tulemme
kaikki vedetyksi mukaan kriisiin. Tällä tavoin
Georgian Nato-jäsenyys olisi toiminut ennalta vakauttavana
tekijänä.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy antaa tunnustus pääministeri
Vanhaselle hyvin selkeäsanaisesta voimapolitiikan tuomitsemisesta
Venäjän osalta. Minusta on tärkeää,
että näitä kansainvälisen oikeuden
periaatteita kunnioitetaan, Etyjin periaatteita, itsemääräämisoikeutta
kunnioitetaan, ja että Suomi vahvasti tuo tämän
moraalisen puolen asiassa myöskin esille. Näin
on myöskin pääministerin lausunnoissa
tapahtunut.
On myöskin hyvä, että Euroopan unionin
rooli tässä kriisissä on nyt ollut rakentava,
ja niin kuin tässä kuvattiin, Euroopan unioni
on lähtenyt nopeasti liikkeelle. Voi vaan kysyä ajatellen tulevaakin
Euroopan unionin rakennetta, johtuuko tämä siitä,
että Ranska oli nyt puheenjohtaja. Olisiko sama ollut mahdollista
tilanteessa, jossa joku Baltian maa olisi puheenjohtaja jnp? Miten Euroopan
unionin omat rakenteet toimivat tällaisissa kriisitilanteissa?
Mielestäni, kun keskustellaan EU:n tulevaisuudesta, pitää myöskin
nämä asiat ottaa keskusteluun. Ja tietysti täytyy
toivoa, että EU:n tarkkailijat pääsevät
myöskin sitten Ossetian ja Abhasian alueelle eivätkä vain
itse Georgian alueelle.
Mutta olisin nostanut esille tämän Abhasian
ja Etelä-Ossetian tulevan statuskysymyksen, josta täällä on
vielä aika vähän puhuttu. Nimittäin kaikki
ei tule palaamaan siihen, miten se oli ennen 7.8., vaan tosiasiassa
ollaan tilanteessa, jossa venäläiset joukot — ilmeisesti
muutkin kuin rauhanturvaajat, ainakin näin väitetään — voisivat
toimia Venäjän puolelta Abhasiassa ja Etelä-Ossetiassa,
ja Venäjä on näiden maiden itsenäisyyden
tunnustanut vastoin kansainvälisiä periaatteita.
Mielestäni on nyt hyvin tärkeää,
että juuri tässä Geneven prosessissa
mahdollisesti luomalla jonkinlainen Kaukasian vakautusohjelma tai
rauhansuunnitelma tähän itse ongelmaan kiinnitettäisiin
huomiota, etsittäisiin Etelä-Ossetialle ja Abhasialle
sellainen status, jossa voitaisiin rauhantila tällä alueella
turvata ehkä ilman, että muodostettaisiin keinotekoisia
valtioita tai että nämä alueet yhdistettäisiin
käytännössä Venäjään,
mikä ei myöskään ole toivottu
lopputulos.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! En vändpunkt är
nådd genom att ett allvarligt menat eldupphöravtal
har ingåtts med ett ovillkorligt tillbakadragande av trupperna,
som inte på något sätt får brytas
med hänvisning till säkerhetsskäl som
det brukar heta. Vi får inte tilllåta att konflikten
trappas upp eller fortsätter mot ett tillstånd
som övergår i en frusen konflikt. Observatörerna
måste få fri rörlighet inom området.
Inga restriktioner får förekomma. Rätten
till fri rörlighet måste krävas eftersom
den är en förutsättning för
att EU:s humanitära insatser, flyktinghjälp och
bistånd till återuppbyggnad ska bli verkningsfulla.
Detta är också det avgörande ögonblicket
för att få i gång en dialog som leder
till en slutlig lösning. Det är nu tillfället
finns och viktigt är att EU står enat. Det är
oundvikligt att i det här sammanhanget nämna avsaknaden
av en effektiv FN-insats. Vi har all anledning att fundera över hur
vi ska återskapa FN:s roll.
När det gäller Sydossetiens och Abchaziens framtida
status är det också oundvikligt i sammanhanget
att nämna att Saakashvili förra året besökte Åland
för att bekanta sig med vår självstyrelse
och demilitarisering. Även utrikesminister Bildt har i
uttalanden under sommaren talat om Ålandslösningen.
Vi glömmer lätt att vi har ett exempel på en
internationell konfliktlösning i Finland. Här
finns unika konfliktlösnings- och förtroendeskapande
mekanismer värda att studera. Minsk-gruppen tog under Finlands
ordförandetid de båda parterna i Nagorno- Karabachkonflikten
till Åland, och jag uppmanar utrikesministern att fundera
i samma banor.
Förändrar händelserna i Georgien
vår syn på Finlands säkerhetssituation?
Det anser jag inte att den gjort. Vi har kanske tidigare glömt
att det ständigt finns potentiella konflikter inom regionen.
Det är en verklighet vi alltid levt i. Det gäller
att inte vara naiv och inte heller dra förhastade slutsatser
med för långtgående beslut på basis av
händelserna. Vi har bara fått en påminnelse om
hur verkligheten runt omkring oss lätt kan utveckla sig.
Däremot bör vi ta lärdom av det inträffade
och inse att vi hela tiden ska ha en beredskap för konfliktlösningar.
Vi ska satsa mer på civil krishantering (Puhemies: Förlåt,
men 2 minuter är fulla!) och preventiva fredsinsatser.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensin näihin suurlähettiläspäiviin
liittyen. Siellä on kyse siis siitä, että suomalaiset
lähettiläät käyvät
kesällä yhteispalaverin pitämässä Suomessa,
ja meillä on tapana se, että eri ministerit käyvät
esittämässä siellä poliittiset
kat-saukset, tilannekatsaukset, sektoreiltaan. Ne ovat useasti aika
lailla poleemisia. Itsekin olen siellä joka kesä käynyt,
puhun vapaasti, spekuloin aika paljon siitä, miltä asiat
näyttävät, mitä eteen tulee,
jotta lähettiläät saavat, voi sanoa,
käsitystä siitä, mitä keskustelua
käydään, ja tervetuloa myös
opposition edustajat näille päiville, jos vain suurlähettiläillä aika
riittää. Minusta olisi luonnollista, että myös
opposition edustajat voivat valistaa lähettiläitä.
Meillähän on olemassa olevassa selonteossa
ja oikeastaan kaikissa päätöksissä korostettu
sitä, että Natoon liittyen meillä on
jäsenyysmahdollisuus olemassa. Mitä se muuta oikeastaan
tarkoittaa kuin sitä, että se on mahdollisuus,
se on harkinnassa oleva asia, sitä ei ole poissuljettu,
ja ei minusta pidä yksittäisiin sanamuotoihin
liiaksi kiinnittää huomiota. On aika luonnollista
myös, että puolustusministeri ennen budjettiriihtä,
niin kuin aina muutkin ministerit, nostaa omia määräraha-asioita
esille. Hallituksen linja näkyy sitten budjettiesityksessä.
Turvallisuuspoliittinen asemammehan elää jatkuvasti.
Olemme aika hyvin ennakoineet kaikissa aikaisemmissa analyyseissä,
että juuri tämän tyyppinen konflikti
saattaa näillä jäätyneillä konfliktialueilla
tapahtua. Näin nyt tapahtui, se realisoitui, ja se tietyllä tavalla
nostaa sitä vakavuusastetta, ja tietysti maa ottaa huomioon
sen, mitä myös reaalimaailmassa tapahtuu.
Abhasian ja Etelä-Ossetian tuleva status on erittäin
vaikea kysymys varsinkin nyt sen jälkeen, kun pienen provosoinnin
jälkeen Georgia teki hyökkäyksensä.
Tällä hetkellä ainakin näin täältä sivusta
katsoen näyttää siltä, että näiden kahden
maakunnan väki tai sen selvä enemmistö ei
oikein näe tulevaisuuttaan osana Georgiaa, ja se tulee
tekemään tästä entistä vaikeamman
asian. Siihen ei ole vastausta, ja näiden Genevessä alkavien
kansainvälisten neuvottelujen pitää pureutua
myös tähän.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Ensin: Mielestäni salissa vallitsi
yksimielisyys siitä, että on erittäin
hyvä asia, että EU:lla on ollut vahva rooli tässä.
Kuten aikaisemmin totesin, nimenomaan EU tulee ottamaan johtoroolin,
ja tämä on ensimmäinen kerta, kun EU
on mukana tämmöisessä laajemmassa, sanotaan,
rauhanoperaatiossa Kaukasiassa, ja se oli minun mielestäni
hieno asia.
Ed. Laukkanen kysyi ikään kuin parlamentaaristen
takeiden perään mainiten tasavallan presidentin
puhelut ja kirjeen, siis kaksi puhelua Medvedevin kanssa, joissa
käsiteltiin kriisiä alkuvaiheessa. Yksi erityisesti
keskittyi siihen, että Venäjä antaisi
vihreätä valoa Etyjin sotilastarkkailijoille,
ja se oli ikään kuin se painostus, joka loppujen
lopuksi sitten johti siihen, että Venäjä Wienin
neuvotteluissa hyväksyi neuvottelutuloksen. Sen takia tasavallan
presidentin rooli tässä oli erittäin
keskeinen. Sitten mitä tulee näihin kirjeisiin,
niin ne olivat ikään kuin ennakkoilmoitus siitä,
että Venäjä tulee tunnustamaan Abhasian
ja Etelä-Ossetian itsenäisyyden. Ne olivat ne
kaksi peruspointtia siitä.
Sitten on tietysti ollut aika, miten minä sen nyt sanoisin,
vilkasta, ehkä hiukkasen poleemista, mutta myös
raikasta keskustelua Natosta ja tulkinnoista. Minun täytyy
myöntää, että kun olen itse
lukenut, mitä omassa puheessani olen mukamas sanonut, niin
piti oikein mennä takaisinpäin ja katsoa, ja totta
kai minä kysyisin ehkä vastakysymyksen: mikä kohta
tästä puheesta jollain tavalla ehdotti suoranaisesti
Nato-jäsenyyttä tai meni option ulkopuolelle?
Ed. Tennilä, minä voin ihan lukaista tästä: "Entä Nato-jäsenyys?
Oma ajatteluni lienee kaikkien tiedossa. En kuitenkaan missään
nimessä ehdota hätiköityä liikkeellelähtöä,
vaikka Nato-jäsenyyden harkinnalle onkin olemassa vahvat
perusteet."
Ed. Tuomiojalle: "Nykylinjalla pärjätään
toistaiseksi, kunhan muistetaan samalla pitää silmät auki
ja suunnattuina eteenpäin."
Toinen pointti vielä Natosta, joka oli johtopäätösosiossa
ihan lyhyesti: "Yhteistyötä sotilasliiton kanssa
on syytä tiivistää muun muassa Nrf:n
merkeissä. Jäsenyyttä on syytä harkita. Päätöksen
aika ei kuitenkaan ole vielä käsillä."
Eli monella tavalla minä olen oikeastaan ihan samoilla
linjoilla kuin Erkki Tuomioja. Sen totesin myös suurlähettiläspäivillä.
Eli me emme voi vetää tästä Georgian
kriisistä yhtäältä johtopäätöstä,
että nyt avataan Nato-jäsenyyden ovi. Minun mielestäni
se olisi hölmöä. Ja toisaalta ei voida
myöskään sanoa, että nyt suljetaan
Nato-ovi, vaan meillä on olemassa optio. Optio sisältää harkinnan,
ja minun mielestäni sitä harkintaa ja pohdintaa
Nato-keskustelusta pitää käydä.
Suurlähettiläspuhe oli avoin juuri sen takia,
että voimme käydä tätä avointa
keskustelua, mutta käykäämme sitä myös
siltä pohjalta, mitä puhe piti sisällään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin annan kiitoksen Suomen
ulkopoliittiselle johdolle tämän kriisin hoitamisessa,
samoin tässä Etyjin puheenjohtajuuden roolissa
enkä yhdy niihin äänenpainoihin ja siihen
arvosteluun, mitä aivan tuolta äärimmäisestä vasemmistosta
on tänään tullut. (Ed. Zyskowicz: Sehän osoitettiin
juuri perusteettomaksi!) Minusta on myös hyvä,
että käymme avointa keskustelua myös
Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisesta tilanteesta, eikä sitä pidä mielestäni
hillitä.
Erityisen huolestuttavana olen tämän prosessin
aikana pitänyt sitä Venäjän
poliittisen johdon perustetta tuolle sotilaalliselle tunkeutumiselle, että Venäjä
pyrkii
suojelemaan oman maansa kansalaisia suvereenin naapurimaan kamaralla, ja
tämä on kaikkien naapurimaiden kannalta hyvin
periaatteellinen kannanotto. Toivon, että tästä perustelusta
päästään Venäjän
johdon kanssa jollakin foorumilla syvällisesti keskustelemaan.
Tänään uutiset ovat kertoneet, että Venäjän
ulkoministerin Sergei Lavrovin mukaan tarkkailijoille ei anneta
kulkulupaa Georgiasta eroon pyrkiville alueille, ja Lavrov korostaa,
että tarkkailijat voivat toimia vain Etelä-Ossetian
ja Abhasian läheisyydessä mutta ei itse näillä kriisialueilla,
ja kuitenkin pelkästään humanitäärisen
avun ja jälleenrakentamisen käynnistämisen
kannalta kansainvälisten tarkkailijoiden rooli olisi
merkit-tävä. Jossain vaiheessahan puhuttiin jopa 100 000:sta
maan sisäisestä pakolaisesta, ja kysynkin, miten
arvioitte tarkkailijoiden mahdollisuuden päästä ihan
tänne kriisin ydinalueille ja mikä on se todellinen
humanitäärinen tilanne tällä hetkellä näillä vaikeilla
alueilla.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Kun Neuvostoliitto hajosi, monet tulevaisuudentutkijat,
kuten Fukujama, sanoivat, että historia on loppu. Nyt tänä päivänä sanotaan,
että historia on tullut takaisin. Kannattaa lukea esimerkiksi
Robert Kaganin mainio kirja. Saman tyyppinen analyysi oli ulkoministeri
Stubbilla: historia on tullut takaisin.
Se, mitä Suomessa nyt tarvitaan, on realistinen Venäjä-analyysi.
Se on kerta kaikkiaan saatava aikaan. Tästähän
puhuttiin aika paljon ennen vaaleja, mutta nyt vaikuttaa siltä,
että tämmöistä analyysia ei
tehdä, vaan ikään kuin tämä Venäjä-strategia,
Venäjä-ohjelma, kuihtui joksikin "venäjän
kieltä opiskeltava kouluissa enemmän". Se on sinänsä hyvä,
mutta tarvitaan tämmöinen kunnon analyysi, jota
nimenomaan ystävät voisivat tehdä, koska
me olemme ystäviä, ja ystävätkin
voisivat olla kriittisiä. Tämä on minusta
erittäin tärkeä johtopäätös
tästä.
Toinen tärkeä johtopäätös
on se, mistä täällä on monta
kertaa sanottu, että on äärettömän
hieno asia, että Euroopan unioni on nyt osoittanut olevansa
tärkeä kansainvälinen toimija. Seuraava
puheenvuoro on ed. Soinilla. Kun ed. Soini aina sanoo, että missä EU,
siellä ongelma, niin se on todellakin vaihtunut toisinpäin:
missä ongelma, sinne tarvitaan Euroopan unioni. Euroopan unionin
perustehtävä nimenomaan lähiympäristön
vakauttajana on nyt noussut uuteen arvoon, ja Euroopan unionille
tämä on erittäin tärkeää,
koska nyt täytyy päästä irti
tästä vanhasta kylmän sodan karttatulkinnasta,
että on olemassa Venäjän ja EU:n väliin
jäävä joku puskurivyöhyke tai joku
etupiiri, ja näinhän ei ole.
Sen takia pätee se, mitä ulkoministeri sanoi, että naapuruuspolitiikkaa,
Kaukasus-politiikkaa, unionin ulko- ja turvallisuuspoliittista roolia
pitää vahventaa. Minusta meidän pitää vetää johtopäätöksiä tästä Georgian
tilasta, mutta ei niin, että joku unioni tai Suomi alkaisi
ikään kuin nöyryyttää ja
eristää Venäjää. Pitää mennä ihan
toisinpäin: integroida Venäjää eurooppalaiseen
yhteistyöhön realistisella ja rehellisellä pohjalla.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mukava on puhua, kun ed. Jaakonsaarikin
odottaa.
Tietenkin on syytä olla huolissaan, jos meidän rajanaapurimme
on käynyt sotaa. Se on vastaus siihen, onko syytä olla
huolissaan. Tietenkin on syytä olla huolissaan.
Sitten kun lähdetään siitä liikkeelle,
mitä siellä tapahtui, ei Georgia hyökännyt
Venäjälle vaan kapinallismaakuntaansa, Venäjä hyökkäsi
Georgiaan. Tämä on vakavaa, mutta tästä Suomen hallitus
ja ulkopolitiikan toimijat ansaitsevat hyvät arvosanat.
Ei ole hötkyilty. Ei ulkopolitiikassa pidä hötkyillä,
eikä pidä hötkyillä EU:nkaan kanssa,
ei pidä nuolaista vielä, ed. Jaakonsaari, ennen
kuin tipahtaa. Yleensä nämä EU-projektit ovat
menneet mäkeen. Tämä nyt on toistaiseksi jonkinmoisessa
myötätuulessa. Ei EU:lla ole sotilaallista voimaa,
ei siitä Suomen puolustukselle apua ole, ja Nato-optiokin
on sanahelinää. Jos Suomen puolustuksesta puhutaan,
niin omat puolustusvoimat, aluepuolustus ja riittävä resursointi,
kertausharjoituksia, maamiinat ja näin, se lähtee
tästä.
Arvoisa puhemies! Kansainvälisessä politiikassa
ja Suomen asemassa on syytä muistaa, että me emme
ole eikä meidän pidä olla suurvaltakonfliktien
välimaastossa ja osapuolena. Siinä voin antaa
Kekkoselle tunnustusta. Se oli viisasta ulkopolitiikkaa, ja sillä linjalla
pitää jatkaa. Se on hyvä linja. Me tarvitsemme
realismia. Geopolitiikka on tullut uudestaan, ei se siitä miksikään poistu.
Sotilasliiton jäsenyys: Minä uskon niin, että eivät
Venäjä ja USA toivottavasti koskaan ala sotaan
keskenään, koska sehän on maailmanloppu, ja
tähän perustan senkin, että ne neuvottelevat keskenään,
niin kuin hyvä on, ja jos Suomi pystyy olemaan siinä auttamassa,
lääkärinä, niin hyvä on.
Mutta ei tämä minun EU-uskoani ole vienyt, mutta
ei se ole kyllä sitä tuonutkaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Georgian presidentin Saakašvilin
Etelä-Ossetiaan hyökkäyksellä käynnistämä sotaa
johti Venäjän erittäin koviin vastatoimiin.
Syntyneen kiistan aikana Suomen johto on toiminut mielestäni
erittäin asiallisesti ja osaavasti. Arvostava arvioni koskee
myös ulkoministeri Stubbin toimintaa Etyjin puheenjohtajana
tulitaukosopimuksen aikaansaamiseksi käydyissä neuvotteluissa.
Myöhemmin te, ulkoministeri, ryhdyitte kuitenkin kokoomusagitaattoriksi
ja nostitte juuri päättyneen sodan tilanteessa
esille Nato-jäsenyyden, jota te edelleen puolustatte. Te
haluatte ulkoistaa Suomen Venäjän-suhteiden hoidon
Natolle ja sitä kautta USA:lle. Minä näen,
että teidän tienne, teidän viitoittamanne
linja, voisi johtaa Suomen hyvin vakavaan tilanteeseen, jopa vastakkainoloon
Venäjän kanssa. Siihen tilanteeseen Suomea ei
saa viedä. Kehotankin teitä — paljon
te varmasti luette — lukemaan Paasikiveä, joka
muistutti, että vaikka kaikki muu muuttuu, geopolitiikka
ei muutu. (Eduskunnasta: Maantiede ei muutu!) — Maantiede
ei muutu. Korjataan vielä, jos toinen tohtori tuosta neuvoo toista
tohtoria tai minua. (Naurua)
Suomi kun on hoitanut itse suhteensa itänaapuriin,
hyvin on pärjätty, ja tällä tiellä meidän
pitää jatkaa. Tämä on ollut
Suomen menestyksekäs ja ainoa oikeakin tie. Nato-kannattajat
keksivät aina uusia perusteita. Ed. Zyskowiczin mukaan
Nato olisi estänyt Saakašvilia hyökkäämästä.
Te olette myös Suomen Nato-jäsenyyden kannalla,
jos oikein muistan, niin kuin varmaan muistan. Ette kai te tarkoita,
että tännekin tarvitaan Natoa pidättelemään
Halosta ja Vanhasta?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä puolustuksesta,
kun se on tässä esille noussut. Haluan nyt painottaa
ja alleviivata, että olen käyttänyt puheenvuoron
puolustuksen rahoituksesta koskien tekeillä olevaa turvallisuus-
ja puolustuspoliittista selontekoa ja todennut ennen kaikkea, että tämä vaalikausihan
on resursoitu kehysmenettelyn puitteissa.
Olen puhunut siis selonteon ajankohdasta eli vuodesta 2010 eteenpäin
ja todennut, että mikäli nykyinen suorituskyky
halutaan säilyttää, joka siis koostuu
koko maan puolustuksesta ja siitä, että kolmannes
puolustusmenoista voidaan kohdistaa materiaalihankintoihin, jotta
tämä nykyinen suorituskyky voidaan ylläpitää myös
tulevaisuudessa, tarvitaan nykyrahoitustason lisäksi paitsi
inflaatiokorotus myös 2 prosenttia lisää vuositasolla.
Tuo 2 prosenttia on 50 miljoonaa euroa vuositasolla, siis ensi vaalikaudella
käytännössä. Jotta asia suhteellistuisi,
niin tämä 50 miljoonaa vuodessa on, jos sitä vertaa
siihen, miten tämä nykyinen hallitus on resursoinut
puolustuksen rahoitusta, alle puolet siitä. Tämä hallitus on
jo tällä erää korottanut puolustuksen
rahoitusta 423 miljoonalla eurolla reilussa vuodessa. Eli tämä puolustuksen
rahoituksesta.
Valtioneuvosto varmasti pääsee omassa esityksessään
sovintoon, ja eduskunta sitten viime kädessä tulee
ratkaisemaan sen, säilytetäänkö nykyinen
suorituskyky vai lähdetäänkö alenevalle
tielle. Se on viime kädessä eduskunnan käsissä.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! On annettava täysi tunnustus hallitukselle
toiminnasta tämän kriisin yhteydessä.
Tässä yhteydessä on myös todettava
se, että Euroopan unionin rooli on ollut tehokas ja Ranska
puheenjohtajamaana on toiminut asiassa hyvin.
Sen sijaan eräistä johtopäätöksistä ja
arvioista voidaan sitten esittää toisenlaisia
näkökohtia. Tässä kiinnittäisin
huomiota siihen, kun ulkoministeri totesi äskettäin
puheenvuorossaan, että olemme unohtaneet nämä perinteiset
uhat ja keskittyneet uusiin uhkiin, kun olemme turvallisuus-ympäristöä arvioineet.
Mielestäni näin ei ole tapahtunut, vaan muun muassa
vuoden 2004 selonteon yhteydessä todettiin uusien uhkien
lisäksi tämä perinteinen sotilaallisen
ympäristön tilanne, ja nyt kun parlamentaarinen
seurantaryhmä sai valmiiksi juhannuksen jälkeisellä viikolla oman
raporttinsa, tässä sama linja jatkuu.
Totesimme tässä raportissa muun muassa näin:
"Venäjä ei muodosta Suomelle sotilaallista uhkaa.
Samalla on kuitenkin huomioitava, että Venäjän
kehitystä on vaikea arvioida keskipitkällä tai
pitkällä aikavälillä. Yllättävät
jännitteet, jotka voivat liittyä esimerkiksi venäläisvähemmistöjen
tilanteeseen esimerkiksi Baltian maissa tai niin sanottuihin jäätyneisiin
konflikteihin Venäjän naapurimaissa, voivat kiristää kansainvälistä tilannetta,
jolloin äärimmäisenä keinona
voi olla Suomen lähialueella esimerkiksi sotilaallista
painostusta."
Eli tämä asia otettiin huomioon myöskin
sitten johtopäätöksissä, joissa
lähtökohtana on ollut se, että Suomen
pitää pitää yllä omaa
puolustusta, huolehtia siitä, ja on nähty, että se
puolustusratkaisu, johon olemme nojanneet — yleinen asevelvollisuus,
koko Suomen alueen puolustaminen — on edelleenkin se, mikä on
meidän Puolustusvoimien päätehtävä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Korkeaoja otti
melkein samat asiat esiin kuin minäkin ajattelin, koska
täällä peräänkuulutettiin
Venäjän seurantaa.
Tämä turvallisuus- ja puolustuspoliittinen
seurantaryhmä nosti Venäjän aika tärkeänä asialistalla
esiin ja korosti siltä osin tilanteen arviointia, ja johtopäätös
todella on, että meillä uhka ei ole lisääntynyt.
Mutta juuri tuosta, että Venäjä kehittyy
suurvaltana ja myöskin sotilaallisen voiman kehittäminen
kuuluu siihen osana ja myöskin se voi käyttää voimaansa
rajojen ulkopuolella, on vedettävä johtopäätökset.
Kokoomusryhmä tässä seurantaryhmässä nosti
silloin esiin puolustusmäärärahojen kehittämisen
tarpeet. Ne eivät tulleet Georgiasta vaan yleensä siitä,
mihinkä myöskin puolustusministeri viittasi, ja
sitä haluan painottaa, että siihen me joudumme
jatkossa myöskin keskittymään, jotta
me voimme pitää rakenteet. Meillä rakenteet
ovat kunnossa. Me emme ole lähteneet Ruotsin tielle. Aivan
oikeat johtopäätökset on tehty aikanaan,
ja toivottavasti myöskin valmistelussa olevassa selonteossa
asioita sitten tarkastellaan. Näillä nykyisillä periaatteilla
mennään, mutta se edellyttää kyllä myöskin,
että voimavaroihin on panostettava, koska sotilaalliset
kriisit eivät ole poissuljettuja, joskin tietenkin muihinkin
kriiseihin on varauduttava.
Itse Venäjä-ystävyysryhmän
puheenjohtajana peräänkuulutan sekä mukanaoloa
EU:n ja muiden yhteisöjen keskusteluissa Venäjän
kanssa, mutta myös kahdenvälisten keskustelujen
ja yhteydenpidon tärkeyttä, koska Venäjä on
meille äärimmäisen tärkeä ja
se on meille rajamaa ja se on suurvalta, ja silloin Venäjän-tuntemus,
kaikki hyvät yhteydet ovat äärimmäisen
tärkeitä myöskin tulevaisuudessa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Mielestäni niihin johtopäätöksiin,
joita ulkoministeri Stubb esitti, on ehdottomasti liitettävä myös
YK-järjestelmän vahvistaminen tässä tilanteessa.
Itse asiassa me niitämme tällä hetkellä sitä,
mitä presidentti Ahtisaari Kosovossa kylvi. Silloin oli
kysymys YK-järjestelmän sivuuttamisesta, ja myös tällä hetkellä on
kysymys YK-järjestelmän sivuuttamisesta.
Ongelma tällä hetkellä on se, että todellakin tämä Nato-kysymys
liittyy, ed. Zyskowicz, tähän Georgian tilanteeseen
siten, että Naton laajentuminen selkeästi on tilannetta
Kaukasuksella epävakauttava voima. Kansainvälisessä lehdistössä keskustellaan
paljon siitä, mikä oli syy, miksi Saakašvili
uskalsi hyökätä. Kuka rohkaisi Saakašvilia
hyökkäämään? Näyttää siltä,
että riippumatta vastauksesta aika monet tarkkailijat ovat
sitä mieltä, että Saakašvili
halusi hyökkäyksellään yhtenäistää Nato-maat
tulevaisuudessa tukemaan Georgian Nato-jäsenyyttä.
Nythän nimenomaan muutama Nato-maa kieltäytyy
tästä Georgian jäsenyyden tukemisesta
siksi, että Georgian presidentin politiikka on ollut ambivalenttia,
epävakautta lisäävää,
tällä alueella.
Eli ongelma on se, että samanaikaisesti kun Yhdysvaltain
ulkoministeriö ja keskeiset Nato-maat yrittivät
vaikuttaa Saakašviliin ja pitää hänet
rauhallisena, että hän ei hyökkäisi,
niin vaikuttaa siltä, että häntä samanaikaisesti
myös rohkaistiin. Yhdysvaltain uuskonservatiivit eivät
ole millään tavalla salanneet sitä, että heidän
mielestään tämä konfrontaatio,
yhteenotto, Venäjän kanssa nimenomaan palvelee
Naton tulevaisuuden laajentamista. Oma käsitykseni on se,
että Georgian kriisiä käytetään
erinomaisesti ja erittäin laajasti hyväksi, ei
vain Nato-keskustelijoiden piirissä Suomessa, vaan erityisesti
Ukrainassa. Olin siellä viime viikolla, ja täytyy
sanoa, että Ukrainassa Georgian kriisiä käytetään
voimasuhteiden muuttamiseksi, Nato-jäsenyyden ajamiseksi.
Herra puhemies! Mielestäni ainoa johtopäätös
on se, että YK-järjestelmää pitää tässä tilanteessa
vahvistaa. Ja samalla täytyy sanoa, että kun Ahtisaari
niin pahasti arvioi väärin Kosovon itsenäistymisen
seuraukset — hänhän väitti,
että Venäjä ei tule ryhtymään
mihinkään toimenpiteisiin (Puhemies: Olette runsaalla
yliajalla!) — niin kannattaa varoittaa myös toisesta
Ahtisaaren johtopäätöksestä eli
Suomen Nato-jäsenyydestä.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Ed. Tennilälle täytyy muistuttaa,
että taisi olla se alkuperäinen Dzhugashvili,
joka suomalaisille totesi, että maantieteelle emme voi
mitään. (Naurua)
Mutta vaikka mieli tekisi, niin en tässä yhteydessä puutu
niihin päättömyyksiin, joita sisäpoliittisista
motiiveista lähtien on tämän asian tiimoilla
lausuttu liittyen Suomen turvallisuuspoliittiseen asemaan taikka
ulkopolitiikan johtojärjestelmämme tilanteeseen
jne. Sen sijaan pidän kyllä tärkeänä sitä,
että Suomi oli EU:n puheenjohtajana hyvin aktiivinen heti
alkuvaiheessa tämän asian tiimoilla. Tärkeää on
kyllä sekin, että sellaisesta harhaisesta käsityksestä,
että Ety-järjestö voisi olla pääroolissa
alusta loppuun tämän kriisin hoidossa, on luovuttu.
Sellainen vaikutelma syntyi joka tapauksessa alkuvaiheessa. Voi olla,
että se johtui valtamedian sankarirooliva- rauksista ulkoministerille.
Mutta mitään vahinkoahan ei tapahtunut, vaikka
tuo asiahan oikeastaan puhkesi kuplana jo silloin, kun Sarkozy rantautui
Moskovan neuvottelupöytään. Mitään
vahinkoa ei tapahtunut, EU on juuri se oikea väylä,
jota edelleen kannattaa käyttää. Erityisesti
on Suomellekin onni ja etu, että näin asia on.
Meidän opetuksemme tästä kriisistä tähän mennessä on
ollut se, että valtapolitiikka ei ole kuollut, varsinkaan
suurvaltapolitiikka. Ja sitten toinen opetus, johon ed. Soini viittasi,
on se, että Suomen rooli sittenkin on vanhan kliseen mukaisesti
enemmän lääkäri kuin tuomari.
Mutta EU:lle tämä minusta on tärkeä asia
sillä tavalla, että EU nyt ehkä ymmärtää yhtenäisyyden
merkityksen, ja Venäjällekin tärkeä asia
sillä tavalla, että se on myöskin voinut
kokea riippuvuutensa muusta Euroopasta ja yhteistyöstä Euroopan
unionin kanssa.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Ed. Räsänen esitti kysymyksen
humanitaarisesta tilanteesta. Siihen haluan lyhyesti vastata.
Georgiassa on Etelä-Ossetiasta tulleita pakolaisia
15 000 arvioitten mukaan ja lisäksi Georgian sisäisiä pakolaisia
on noin 50 000. Etelä-Ossetian sisältä ei
ole saatu tuoreita tilanne- tai tarvearvioita. Pohjois-Ossetiassa
pakolaisten huoltaminen on jo ohi.
Suomen hallitus on päättänyt tukea
humanitaarista avustustoimintaa alueella aina miljoonaan euroon
saakka. Tähän mennessä on irrotettu 600 000
kansainvälisen Punaisen Ristin ja maailman ruokaohjelman
kautta. Vireillä on maksulupauskonferenssi, johon mekin
varustaudumme osallistumaan. Tarvittaessa varaudumme antamaan enemmän
kuin tähän mennessä on päätetty.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Etelä-Kaukasian ystävyysryhmän
puheenjohtajana saanen kertoa kollegoille, että Georgian
parlamentin varapuhemies George Tsereteli istuu täällä diplomaattilehterillä seuraamassa
tätä keskustelua, koska hänen vierailunsa
sattui juuri tähän keskustelun aikaan.
Haluaisin kiittää pääministeri
Vanhasta siitä, että hän on niin selkeästi
tuominnut suurvaltojen etupiiripolitiikan. Mielestäni myös
Georgialla ja Ukrainalla on täysi oikeus itse määritellä paikkansa
kansainvälisessä yhteisössä,
aivan niin kuin Suomella. Se tarkoittaa sitä, että kun
Georgia ja Ukraina ovat perimmältään
syvästi eurooppalaisia valtioita, Euroopan unionilla olisi
ollut jo tähän asti paljon suurempi velvollisuus
tukea niiden tietä kohti Eurooppaa. Nyt sitten punnitaan
se, pystyykö Euroopan unioni saamaan aikaan todellista
naapuruuspolitiikkaa. Tämä idänpolitiikka
on itse asiassa aivan uusi avaus. Ei siitä ole kovin monta
kuukautta puhuttu.
Mielestäni keskustelut, mitä meillä on
ollut ulkoministeri Stubbin ja pääministeri Vanhasen kanssa
suuressa valiokunnassa, ovat olleet erinomaisia, koska niissä on
hahmoteltu ajatusta, joka nyt on noussut laajalti esiin, että pitää saada aikaan
tämmöinen Kaukasian vakauttamisprosessi Länsi-Balkanin
tapaan. Ja sillä seudulla selvästi on tapahtumassa
myönteisiäkin asioita. Turkin presidentti meni
ensimmäistä kertaa Armeniaan katsomaan jalkapallo-ottelua
viime viikonloppuna. Ehkäpä todellakin nyt alamme
nähdä, että myös Turkki voi
olla avainpeluri tällä alueella, tämän
alueen vakauttamisessa.
Sitten kun nämä sitoumukset, joista on käyty Moskovassa
neuvottelemassa viimeksi maanantaina EU:n toimesta, on toteutettu,
on tietysti aika palata neuvottelupöytään
myös Venäjän kanssa. Mielestäni
on aikaisempaakin tarpeellisempaa, että Venäjän
kanssa solmittavaan tulevaan yhteistyösopimukseen sisällytetään
erillinen luku, jossa korostetaan kaikkien osapuolten kansainvälisiä velvoitteita
...
Puhemies:
Nyt joudun pitämään kiinni tästä puheaikarajoituksesta!
... YK:ssa, Etyjissä ja Euroopan neuvostossa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! EU:n prioriteetit YK:n 63. yleiskokoukselle
on hyväksytty, ja EU pitää siinä tärkeänä suojeluvastuun periaatteen
toteuttamista. Sen lisäksi EU korostaa tarvetta ottaa huomioon
turvallisuusneuvostossa ja yleiskokouksessa vastuun väestön
suojelemisessa kansanmurhilta, etnisiltä puhdistuksilta,
sotarikoksilta sekä rikoksilta ihmiskuntaa vastaan. Kysyisinkin,
miten tätä tällä hetkellä pystytään
toteuttamaan. On nimittäin puhuttu Georgian kriisin osalta
siitä, että Etelä-Ossetiassa on tapahtunut
vähintään etnisiä puhdistuksia
ja raiskauksia, ja kukaan ei ole tehnyt tai voinut tehdä mitään.
Arvoisa puhemies! Suomen tavoitteissa epävirallisessa
ulkoministerikokouksessa 5.—6.9. oli muun muassa se, että YK:n
mandaattiin nojautuva kansainvälinen operaatio olisi se
kansainvälinen mekanismi, joka korvaisi venäläiset
rauhanturvajoukot ymmärtääkseni Etelä-Ossetiassa
ja Abhasiassa. Kysyisinkin, miten todennäköisenä oikeasti
pidetään tätä ja millä aikataululla.
Olen samaa mieltä, että tavoitteena on ilman muuta
oltava pysyvä poliittinen ratkaisu Georgian konf-likteihin,
ja kuten ulkoministeri viittasi, siellä on oltava mukana
niin YK:n, Etyjin, EU:n, USA:n kuin Venäjänkin.
Oikeastaan vielä kolmantena asiana olisin todennut
samaa, mihinkä ed. Korkeaoja jo aikaisemmin viittasi. Ainakin
näin Karjalan evakkojen jälkeläisenä täytyy
todeta, että eihän meillä koskaan ole
uhkakuvista poistettu näitä perinteisiä uhkia,
vaikkakaan niitä ei ole hirvittävän todennäköisinä viime
aikoina nähty. Alueellinen puolustus, yleinen asevelvollisuus
ja sotilaallinen liittoutumattomuus ovat ihan hyviä periaatteita.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tennilä, te käytitte
taannoisessa puheenvuorossanne termiä "kokoomusagitaattori".
Te tiedätte varmaan paremmin kuin minä, että se
on looginen mahdottomuus, kyseessä täytyy olla mielikuvitusolento.
(Naurua)
Mutta asiaan. Minusta on erittäin hieno asia, että on
tarjoutunut mahdollisuus tämmöiseen ajankohtaiskeskusteluun,
ja ikään kuin haluaisin jatkaa asian kehittelyä siitä näkökulmasta,
olisiko mahdollista tämän vaalikausittain annettavan turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon lisäksi, mikä on
mielestäni toiminut hyvin, saada aikaan käytäntö,
jolloin täällä eduskunnassa täysistunnossa
voitaisiin käydä keskustelua Suomen turvallisuusympäristöön
liittyvistä asioista, puhua siitä kehityksestä ja
niistä mahdollisista uhkista, joita siinä esiintyy.
Minulla ei aivan valmista konseptia ole, mutta joku tämmöinen
kevennetty ja nopeutettu selontekomenettely voisi tässä suhteessa
toimia hyvin. Jätän tämän ajatuksen
muun muassa pääministerille jalostettavaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On minustakin erittäin hyvä,
että tällainen ajankohtaiskeskustelu näin
vakavasta asiasta käydään. Kun olen näitä puheenvuoroja
kuunnellut, niin olen kyllä jonkin verran ihmetellyt, miten
on mahdollista, että me olemme Suomessa pääs- seet
yksimielisyyteen turvallisuuspolitiikastamme. On äärettömän
tärkeää, että olemme yksimielisiä,
ei siinä oppositio—hallitus-asetelmalla saisi
olla mitään merkitystä. Pidän
pahana sitä, että tämmöisiä tärkeitä esityksiä,
mitä on nyt tässäkin salissa tänä päivänä tehty,
tyrmätään välittömästi.
Olen sitä mieltä, että kannattaa todella vakavasti
miettiä sitä, mitä ed. Zyskowicz kysyi, olisiko
Saakašvili hyökännyt oman maan kaupunkiin,
jos Georgia olisi ollut Naton jäsen. Kyllä minä luulen,
että ei olisi hyökännyt. On myöskin
yhtä tärkeää miettiä ja
analysoida, olisiko Venäjä hyökännyt
Georgiaan, jos Georgia olisi ollut Naton jäsen. Kyllä näillä kysymyksillä on merkitystä
ja
vastauksilla on myöskin merkitystä sille, minkä tien
me valitsemme.
Tosiasia on se, että kylmä sota on palannut
Eurooppaan, sitä ei kukaan voi kieltää.
Nato päättää sijoittaa ohjuksia
Puolaan ja Tšekinmaahan. Tämä ärsyttää Venäjää.
Venäjä puhuu aika suurella suulla: Me emme pelkää mitään,
meillä on kaikki resurssit puolustaa venäläisiä riippumatta siitä,
missä he ovat. Tämä on aika kovaa puhetta.
Meidän tulee valita se linja, joka on Suomen turvallisuuden
kannalta kaikkein tärkein. En tiedä, siteerasivatko
lehdet pääministeriä oikein, kun hän
tämän sodan ensimmäisinä päivinä totesi,
että olisi hullua ajatella, ettei näillä tapahtumilla
olisi vaikutusta Suomen turvallisuuspolitiikkaan. Minä olen
samaa mieltä: Olisi hullua ajatella, ettei tämä vaikuttaisi
ollenkaan siihen, mitä ratkaisuja, mitä linjapäätöksiä,
mitä yksityiskohtia (Puhemies: Kello on kovin paljon jälleen!)
me teemme turvallisuuspolitiikan sisällä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vaan kysymykseen siitä,
voitaisiinko selontekojen rinnalla käydä muutoin aina
ajankohtaista keskustelua turvallisuuspoliittisesta asemasta: Totta
kai voidaan, ja pitääkö, siihen varmaan
löytyy myös luontevat menetelmät. Ja
näin sanoessani haluan myös korostaa sitä,
että ei tämä meidän selontekomenettelymme ole
turvallisuuspoliittisen ympäristöanalyysin osalta
muuta kuin sen hetken arvio, joka tietysti tehdään
erittäin huolella. Jos luetaan neljän vuoden takainen
ja kahdeksan vuoden takainen analyysi, niin aika hyvin on pystytty
ennakoimaan. Myös tämän nyt nähdyn
kriisin kaltainen kehityskulku siellä on hyvin nähty,
ja me olemme sinällään tähän
mahdollisuuteen varautuneet itse. Mutta tietysti kun se realisoituu
tällaisena, niin nyt taas on aika päivittää tätä,
mutta turvallisuuspolitiikkaa ja -analyysiä pitää pystyä aina
tekemään ajassa, ja selonteon suurin merkitys
on siinä, että siinä yritetään
saada laaja poliittinen kenttä semmoisella noin 10 vuoden
perspektiivillä sitoutumaan puolustuksen kehittämiseen
johdonmukaisella tavalla. Mutta ei se mikään ulkopolitiikan — mitä termiä nyt
voisi käyttää — oppikirja ole,
jossa olisi neljä vuotta eteenpäin kaikki asiat
sanottu. Näin ei tietenkään ole.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Jos saanen vastata, yritän vastata
melkeinpä kaikkiin kysymyksiin.
Ensimmäinen oli ed. Räsäsen kysymys
tarkkailijoista, ovatko he päässeet sisään.
Meillä on ollut 68 tarkkailumissiota 23.8.—4.9.,
ja näistä kahdessa on päästy
sisään sille turvavyöhykkeelle, joka
on Etelä-Ossetian ja Abhasian alapuolella. Etelä-Ossetiaan
ei ole vielä päästy, ja se on se suurin
ongelma, kuten myös moni tässä aikaisemmin
totesi. Sen eteen me teemme työtä.
Sitten ed. Jaakonsaari ja oikeastaan ed. Kalliomäki,
te olette täysin oikeassa. Siis Etyjin rooli oli tässä alkuvaiheessa,
ja me olemme todellakin yrittäneet ikään
kun puhua siitä Etyjin roolista tukijana EU:lle. Ja se
Ety-pallo on ikään kuin siirtynyt nyt EU:n suuntaan.
Etyjillä oli infrastruktuuri, jolla se pystyi toimimaan
alueella sotilastarkkailijoittensa avulla, ja oli hienoa, että me saimme
Etyjin puheenjohtajamaana olla mukana siinä alkuperäisessä suunnitelmassa,
ja ehkä sitten parempi, ettemme olleet siinä lopullisessa. Mutta
EU ottaa nyt sen johtoroolin ja hyvä niin.
Ed. Tennilälle ja oikeastaan ed. Nepposelle myös,
jotka molemmat puhuivat siitä, mitä kautta hoidetaan
Venäjä-suhteet: Siis Naton kautta ei koskaan,
se on ilman muuta selvää. Ehkä se kysymys,
mikä sitten tulee, on se, mikä on meidän Venäjä-politiikkamme,
pitääkö sitä osittain hoitaa
EU:n kautta. Tähän ehkä vastaus on kyllä.
On hirveän tärkeätä, että me
olemme osa suurempaa kokonaisuutta, mutta totta kai bilateraalisuhteille
jätetään tilaa.
Ed. Soinin puheenvuorosta minä olin melkein aistivani
EU-myönteisyyttä, mutta en ihan vielä niin
pitkälle tässä vaiheessa päässyt.
Ed. Laaksolle, joka ei ole enää salissa, toteaisin
vaan ihan lyhyesti, että YK oli itse asiassa keskeisesti
mukana Kosovossa. Siis Kosovon statuksestahan neuvoteltiin YK:n
mandaatilla 8 vuotta, joista Ahtisaari oli suurimman osan mukana.
Eli tämä oli vahva YK-prosessi.
Ed. Hautalalle: Turkille keskeinen rooli, kyllä. Ja
itse asiassa me tapasimme Avignonissa epävirallisessa ulkoministerikokouksessa
viikonloppuna Ali Babacanin, ja Turkilla on suunnitelma Kaukasian
vakauttamiseksi. Minä luulen, että pitkässä juoksussa
tämä tulee myös auttamaan heidän
pyrkimyksiään kohti EU-jäsenyyttä.
Sitten vielä kaksi viimeistä kommenttia.
Ensimmäinen liittyy etnisiin puhdistuksiin ja ed. Komiin.
Minä näin henkilökohtaisesti toisella
matkallani Goriin etnisen puhdistuksen — kuunteleeko ed.
Komi — eli Venäjän hätäministeriön
joukot toivat kaksi rekkalastillista georgialaisia Etelä-Ossetiasta
kaupungista tai kylästä nimeltä Heiti.
Kylä oli poltettu. Näiden henkilöiden
keski-ikä, sanoisin, oli noin 75—80, ja me saimme
ikään kuin nämä joukot rysän
päältä kiinni, jos tällaista
sanontaa voidaan käyttää. Se ei ollut
niin sanotusti kivaa katsottavaa. Eli etnistä puhdistusta
on tapahtunut, ja se pitää tarkasti katsoa. Minä myös
kehottaisin kaikkia menemään takaisin Helsingin
päätösasiakirjaan Etyk 1975. Siinä huomaa,
miten monta perusrikkomusta tässä konfliktissa
on tapahtunut.
Saanko, arvoisa puhemies, sanoa viimeisen sanan vielä,
ja se on se, että nyt tässä jatkoprosessissa
...
Puhemies:
Ei ole kovin monisanainen.
Minä yritän sanoa lyhyesti, anteeksi. — Lyhyesti:
Nyt tässä jatkossa on hirveän tärkeätä, että kaikki
kansainväliset järjestöt ovat mukana tässä,
että ei lähdetä isojen maiden ohjaamaan
tulitauko- tai rauhanprosessiin, jota siis ohjaisivat ainoastaan
Ranska, Saksa, Britannia, Yhdysvallat ja Venäjä.
Sen takia on keskeistä, että EU, Etyj, YK, myös
Euroopan neuvosto ovat mukana tässä koko prosessissa,
ja se on myös meidän pienten maiden intressi.
Puhemies:
Keskustelu on päättynyt. Tässä keskustelumuodossa
on varmasti vielä vähän kehitettävää,
mutta hyvä, jos siitä kuullaan sitten kansanedustajien
mielipiteitä.