Täysistunnon pöytäkirja 72/2011 vp

PTK 72/2011 vp

72. PERJANTAINA 18. MARRASKUUTA 2011 kello 13.06

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lentoliikenteen valvontamaksusta annetun lain 4 §:n muuttamisesta

 

Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Kyse on lentoliikenteen valvontamaksujen korottamisesta. Hallituksen esityksen mukaan valvontamaksun määrää korotettaisiin 1 eurosta 1,20 euroon, ja koska vuosittain lentoliikennematkustajia on noin 8 miljoonaa henkeä... (Hälinää — Puhemies koputtaa)

Puhemies Eero Heinäluoma:

Täällä salissa on istunto käynnissä ja puheenvuoro edustaja Satosella.

Puhuja:

Kiitoksia, puhemies! Tässä ei ehkä ole kyse maailman suurimmasta asiasta, mutta tässä on kuitenkin heikosti kannattavan lentoliikenteen osalta kyse varsin merkittävästä asiasta.

Noin 8,1 miljoonaa matkustajaa oli vuonna 2010 ja 8,3 miljoonaa vuonna 2009, eli määrä on ollut lievästi laskeva. Samanaikaisesti kuitenkin valvontamaksu on korotettu 80 sentistä 1 euroon ja nyt sitten edelleen 1,20 euroon. Idea on se, että valvontamaksuilla katetaan valvomiseen liittyvät menot ja pidetään yllä turvallisuuden tasoa. Valvontamaksuista on oletettu kertyvän 11,8 miljoonaa euroa vuonna 2012, jolloin kustannusvastaavuus on 89 prosenttia.

Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella esitettyä maksun korottamista lentoliikenteen turvallisuuden kannalta olennaisen viranomaisvalvonnan turvaamiseksi välttämättömänä. Valiokunta pitää tärkeänä, että ilmailun nykyinen hyvä turvallisuustaso Suomessa varmistetaan myös jatkossa ilmailuviranomaisten toiminnan riittävällä rahoituksella. Valiokunta kuitenkin korostaa, että valvontamaksun ehdotetun korotuksen vaikutuksia lentoliikenteeseen tulee seurata, ja mikäli valvontamaksun maksukertymä kasvaa jatkossa lentoliikenteen asiakasmäärien lisääntyessä tai viranomaisten menojen vähentyessä selkeästi yli viranomaistarpeen, maksun tasoa tulee arvioida pikaisellakin aikataululla. Valiokunta pitää hyvänä sitä, että viraston julkisoikeudellisten suoritteiden maksutasoa alennetaan vuoden 2012 alusta.

Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että viimeistään tulevassa liikennepoliittisessa selonteossa selvennetään liikenteen eri toimialojen ja valtion kustannusten jako muun muassa yhä kasvavista Liikenteen turvallisuusviraston viranomaispalveluista. Tässä tarkastelussa on otettava huomioon sekä virastolle annettujen tehtävien jatkuva kasvu ja toimintojen järkeistämismahdollisuudet että lentoliikenteen yleinen kannattavuus ja kaikki kannattavuutta rasittavat viranomais- ja ympäristömaksut. Valiokunta siis pitää välttämättömänä tehostaa Liikenteen turvallisuusviraston toimintojen kustannustehokkuutta.

Tämä valiokunnan mietintö on yksimielinen.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Lentoliikenteen valvontamaksu on veroluontoinen maksu, joka peritään lentoaseman pitäjältä, ja maksun kantamisesta ja valvonnasta huolehtii Liikenteen turvallisuusvirasto. Lentoliikenteen valvontamaksua peritään valtiolle lentoturvallisuuden valvontaa ja ilmailun julkisia hallintotehtäviä varten.

Nythän lentoliikenne ja sen kannattavuus on kovassa turbulenssissa. Varmasti syynä on tämä rakennemuutos, mikä on kovasti tapahtumassa lentoliikenteessä erityisesti niin sanottujen halpalentoyhtiöiden tarjonnan vuoksi, ja tästä on tullut aika paljon kritiikkiä tietysti operaattoreilta, miksi jälleen näitä hallintomaksuja nostetaan. Ymmärrän tämän kritiikin aivan täysin. Toki kysymyshän ei ole isosta korotuksesta, se on 1,20:een euroon, jolla saadaan katettua näitä kustannusten nousuja hallinnossa.

Sen verran haluaisin kuitenkin kiinnittää tässä samassa yhteydessä huomiota siihen, miten meidän niin sanotut aluekenttämme, muun muassa Pirkkala ja monet muut kentät, selviytyvät näissä kustannuspaineessa, että vaikka EU:ssa on tämä suositus, että junilla ajetaan alle 300 kilometrin matkat, että kuitenkin myös meidän aluekenttämme selviytyvät ja kustannukset pystytään turvaamaan myös tämän valvonnan osalta.

Kimmo Tiilikainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Paitsi lentomatkustajien määrissä ja maksuissa tuota turbulenssia on ollut myös Finavian johdossa. Kysynkin valiokunnan puheenjohtajalta, onko valiokunta katsonut aiheelliseksi pyytää liikenneministeriöltä selvitystä, mitä Finaviassa tapahtuu, kun kesän jälkeen käytännössä kaikki johtajan paikoilla olleet henkilöt ovat siirtyneet muihin tehtäviin.

Arto Satonen /kok:

Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikaisen kysymyksen johdosta voin todeta seuraavaa: Valiokunta on jo tavannut Finavian väliaikaista johtoa ja tulee varmasti tapaamaan tätä uuttakin johtoa. Kyse on kuitenkin siitä, millä tavalla Finavian käytännön työtä on hoidettu, ja se on ennen kaikkea toimeenpanovaltaan kuuluva asia. Valiokunnan kokouksissa ei ole ollut keskustelua minkään erillisen selvityksen pyytämisestä Finavialta, mutta toki seuraamme tarkasti tätä tilannetta ja käymme myöskin omalta osaltamme keskusteluja Finavian uuden johdon kanssa.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Huomautan, että käsittelyssä on lakiehdotus lentoliikenteen valvontamaksusta annetun lain 4 §:n muuttamisesta.

Kimmo Tiilikainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Juuri tästä laista on kyse. Tarkennan vain, että itse asiassa yritin kysyä puheenjohtaja Satoselta, oletteko liikenneministeriltä pyytäneet valiokuntaan selvitystä äsken mainitsemastani asiasta.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Edustaja Satosen vastaus, ja sitten tämä keskustelu kokonaan toisesta asiasta kuin valvontamaksusta loppuu.

Arto Satonen /kok:

Arvoisa puhemies! Valiokunta ei ole pyytänyt mitään virallista vastausta.

Yleiskeskustelu päättyi.